Tökkiikö muilla ekaluokkalaisilla läksyjen teko?

  • Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti
---
Ei huvita, en jaksa, ihan tylsää...

Äidinkielessä ei millään jaksaisi harjoitella a kirjainta. Tekee sellaisia harakanvarpaita, että ei tosikaan. Ei vaan yhtään näytä kiinnostavan se, että tulisi siistiä jälkeä ja yrittäisi tehdä mallin mukaan vaan sutii sinne tänne.

Itse vieressä kumitan jos näen, että ei edes yritä yhtään. En odota lapsen osaavan tehdä täydellistä jälkeä mutta odotan, että tekee parhaansa.
 
"ööö"
Meillä tökkii, kun tekevät lapsen mielestä eskaritehtäviä, eli juuri noita kirjainten jäljentämisiä ja väritystehtäviä. Meidän eskarissa opettelivat sekä isot että pienet kirjaimet ja numerot, joten vielä ei ole tullut mitään uutta.
 
no joo pikkuisen tökkii..
mutta meillä on toiminut se, että just ei tartte tehdä niitä kirjaimia "kahtakymmentä", vaan riittää, että tekee vaikka ne viisi oikein siistiä ja hyvää. hyvin on jaksanut.
 
ap
[QUOTE="ööö";21926695]Meillä tökkii, kun tekevät lapsen mielestä eskaritehtäviä, eli juuri noita kirjainten jäljentämisiä ja väritystehtäviä. Meidän eskarissa opettelivat sekä isot että pienet kirjaimet ja numerot, joten vielä ei ole tullut mitään uutta.[/QUOTE]

Meillä ovat opetelleet eskarissa vain isot kirjaimet. Lapsi on kyllä osannut lukea ja kirjoittaa jo 5-vuotiaana mutta itse ei ole kirjoittanut noilla pikkukirjaimilla ja ne näyttää tuottavan ongelmia.
 
"ööö"
Meillä ovat opetelleet eskarissa vain isot kirjaimet. Lapsi on kyllä osannut lukea ja kirjoittaa jo 5-vuotiaana mutta itse ei ole kirjoittanut noilla pikkukirjaimilla ja ne näyttää tuottavan ongelmia.
Mutta voi lapsesi silti olla turhautunut noihin tehtäviin, kun kerta osaa jo lukea. Meillä ainakin lapsi hutaisee nuo jäljentämiset äkkiä alta pois ja hänellä olisi hirveä halu opetella jo lukemaan. Osittain tunnistaa sanoja ja laskee helppoja yhteenlaskuja.
 
"vieras"
Tökkii, ei jaksaisi tehdä millään, meillä tökkii nuo jäljentämiset, eivät harjoitelleet eskarissa pikkukirjaimia ja se tökkii, samoin se että ne kirjaimet pitää saada tiettyyn ruutuun mahtumaan, kun on niin tarkka ettei menisi yli tai tulisi huonoa niin ei halua aloittaa ollenkaan.
On muutenkin ollut tosi väsynyt kun meni ip kerhoon, sitä ennen jaksoi läksyt tehdä, tosin niitä on ollutkin nyt enemmän.
Meillä ei ole turhautumisesta kyse kun ei osaa lukea. Osaa kyllä tehdä kaikki numerot ja ihan hyvin ne kirjaimetkin menis, mutta luulen että on vähän hankalaa eikä väsyneenä sitten jaksa.
 
"vieras"
Täällä kans yksi ekaluokkalainen, jolla läksyjen teko tökkii. Ei jaksaisi kirjoittaa niin paljon vaikka A-kirjaimia kuin tehtävässä on. Täällä harjoitellaan vielä erikseen kirjainten tekoa sellaiseen vihkoon. Tehtäväkirjan lisäksi. Mutta eiköhän se tästä ajan kuluessa lähde sujumaan.
 
"vieras"
tökkii! meillä poika ei ole kesänä halunnut tarttua kynään, pihaleikeissä kirmannut ja nyt pitäisi yhtäkkiä sitten tehdä pikkukirjaimia, numeroita yms. Jälki on aika kauheaa.
Pahimmat kumitan pois ja vaadin että tekee uusiksi kun näen että pystyy kerran parempaan jos vain viitsii. En mielestäni vaadi liikaa koska lapsi osaa jos haluaa ja keskittyy.
Lukea on osannut vuoden ja kirjoittaakin jotenkuten mutta tikkukirjaimin.
Meillä on kynät lentäneet ja kirjaa rutistettu ja kieritty kerran matolla huutaen.. no joo kyllä se tästä.
 
Palle W
Viiden lapsen kokemuksella kerron teille tämän..

Jos tökkii ekalla luokalla niin sitten tökkii yläasteellakin. Ainakin mun lasten kohdalla on käynyt näin :(

Osalla siis läksyjen teko oli kamalan vaikeeta jo 1. luokalla. Hirveetä eripuraa aina niiden tekemisessä, jopa valehtelua että on tehnyt. Maltillisesti neuvoin ja ohjasin, ei mitään apua. Ei se lapsi koskaan alkanut tekemään läksyjä vapaaehtoisesti tai mielellään.

Sitten osa lapsista oli sellaisia, ettei niitä tarvinnu ees kehottaa. Ne vaan tuli valmiitten läksyjen kans mun eteen ja sanoi et "tarkista". Sit käytiin yhessä läpi jos oli virheitä. Ja nää lapset on sit aina tehneet läksyt mukisematta ja mielellään vielä yläasteella, ne vaan hiffas. Ja nää lapset muuten myös lukevatkin enemmän muutenkin.
 
neljän äiskä
meillä kans ekaluokkalaisella tökkii läksyjen teko.
Paljonko teidän ekaluokkalaiset saa läksyjä? Meillä tytölle tulee läksyä joka päivä(toiselta kouluviikolta lähtien) äidinkielen luku-ja tehtäväkirjasta ja matikan kirjasta (paitsi viikonloppuisin ja lomille), muistelin just omaa koulun käyntiä ja ei sillon tullu näin "paljoa" läksyä.
Hirmu kiireellä eteen päin menevät kouluissa nykyään...
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiskä;21929379 begin_of_the_skype_highlighting**************21929379******end_of_the_skype_highlighting:
meillä kans ekaluokkalaisella tökkii läksyjen teko.
Paljonko teidän ekaluokkalaiset saa läksyjä? Meillä tytölle tulee läksyä joka päivä(toiselta kouluviikolta lähtien) äidinkielen luku-ja tehtäväkirjasta ja matikan kirjasta (paitsi viikonloppuisin ja lomille), muistelin just omaa koulun käyntiä ja ei sillon tullu näin "paljoa" läksyä.
Hirmu kiireellä eteen päin menevät kouluissa nykyään...
Meillä kans tehdään tappelun kanssa. Osaa lukea ja hieman kirjoittaa, en sit tiedä onko noi liian helppoja.
Olen ihmetellyt samaa, meidän tytölle tuli ekapäivästä lähtien joka päivä läksyä, eilen jopa kolmesta kirjasta. Minusta ihan liikaa, yhtenä pe ei ole tullut.
 
vaihtelevasti
tökkii, riippuen myös läksyjen määrästä. Jos on paljon kirjoitustehtäviä ja vaikka sivullinen matikkaa, plus vielä lukemista, niin kyllä silloin näkee että on tosi vaikeeta jaksaa ja alkaa hutiloida. On se tollaiselle 7vuotiaalle raskasta kun alkaa vasta alkuillasta tekemään isoa kasaa läksyjä.
 
Meillä minä pelkäsin että tökki. Pelko oli onneksi aiheeton =).
Mielellään tekee kirjaimia ja nyt on tullut tavutettuja sanan kirjoituksia. Aapista tykkää lukkea ja käydään yhdessä läpi niin kauan että osaa.
Illalla vielä ennen nukkuumaan menoa katsotaan että sujuu.

Ollan puhuttu paljon siittä kuinka tärkeää on että osaa ja pystyy seuraavana päivänä jännittämättä vastaamaan jos kysytään, eikä myöskään jää jälkeen joka sitten taasen vaikeuttaa oppimista ja sitä kautta on sitten kurja mennä kouluun kun ei osaa.
Tuntuuu ymmärtävän asian tärkeyden mielestäni hyvin.
 
Meillä kans tehdään tappelun kanssa. Osaa lukea ja hieman kirjoittaa, en sit tiedä onko noi liian helppoja.
Olen ihmetellyt samaa, meidän tytölle tuli ekapäivästä lähtien joka päivä läksyä, eilen jopa kolmesta kirjasta. Minusta ihan liikaa, yhtenä pe ei ole tullut.
Tullee kyllä paljon läksyjä teillä :O Meillä tuli neitillä eilen ensimmäisen kerran kahdesta kirjasta+ sitten se neitin pyytämä lisätehtävä.Perjantaisin ei näille tule läksyjä ollenkaan.
 
meillä tökki ekaluokalla tosi pahoin.. aloin syöttään EyeQ kirunaaliöljykapseleita. Tehosi:) Keskittymiskyky parani tosi paljon. Iso alkuannostus ja vieläkin nyt tokaluokkalainen syö kaksi kapselia päivässä. Suosittelen!
 
neljän äiskä taas
Meillä kans tehdään tappelun kanssa. Osaa lukea ja hieman kirjoittaa, en sit tiedä onko noi liian helppoja.
Olen ihmetellyt samaa, meidän tytölle tuli ekapäivästä lähtien joka päivä läksyä, eilen jopa kolmesta kirjasta. Minusta ihan liikaa, yhtenä pe ei ole tullut.

meillä tytölle tullut alkuviikoilta joka päivä kolmesta kirjasta...
 
ope ja äiti
Meillä pojalla tökki ekaluokan aluksi,ja pahasti! Huusi räkä poskellä lukuläksyjen kanssa, kun ei olis jaksanut lukea. Tunsi myös olevansa huono, kun ei osannut lukea. Heti kun oppi lukemaan, kiukuttelu loppui.
Tällasia samanlaisia tarinoita kuulen vanhempaintapaamisista omien oppilaiden vanhemmilta. Ekaluokkalaiset ovat vaan niin kamalan väsyneitä tässä syksyllä. Kyllä se siitä, kun vaan tiukasti vaadit tekemään ne läksyt, vaikka sitten räkä poskella!
 
Ei ehkä oikeastaan töki, mutta ei ihna hirmu innollakaan ole niitä tekemssä.
Harmikseni huomasin että oli viime viikolla jäänyt yhtenä päivä kirja kouluun = läksyt tekemättä.

Mietin usein tässä että kuinka tuksin parhaiten tuota tytön koulunkäyntiä?


Eilenkin oli läksyä niin matikasta kuin äidinkielestä ja tyttö ei vielä osaa lukea.







Tunnustan nyt teille tässä että olen jopa nyt tässä viime päivinä välillä miettinyt että olisiko kuitenkin ollut järkevää siirtää tytön kouluun menoa vuodella, kun on niin loppuvuotinen? Huomaa selvästi että on tosi väsynyt ollut...
 

Yhteistyössä