Toi syyllistämis mainos inhottaa

"jepp"
[QUOTE="hmm";30541268]täällä harvoin koetaan sellaisia kuivuuskausia kuin tuolla afrikassa, eikä täällä pahemmin ole lähivuosina niitä sotiakaan ollut, jotka tuhoaa kodit ja mahdollisuudet itsensä elättämiseen.
ja Afrikassa ei nälänhätä ole kokoaikaa samassa maassa, vaan pahimmat katastrofialueet vaihtelevat näiden tuhojen mukana maasta toiseen.[/QUOTE]

Länsimaiden syytäkö ne sodatkin on? Kuivuuskausia on ja pahoja, mutta silloin kun vettä tulee, niin onko sitä opittu varastoimaan, kuljettamaan tms. Ei nämä Suomenkaan kasvu olosuhteet kovin ruusuiset ole. Mutta ei me voida jäädä 30 vuodeksi odottamaan, että punainen risti ja unicef auttavat kyllä. Mä tiedän olevani tässä suhteessa kyyninen, mutta en tunge rahaa loputtomaan kaivoon. Pidän itseäni herkkänä ja auttavana ihmisenä, muttta tuonne ei mene euroakaan.
 
Potunnostonaikaan kykki koulun pottupelloilla mustia miehiä suoraan Afrikasta. Olivat perehtymässä lajikkeisiin ja tekniikoihin. Siinä on sellaista konkreettista kehitysapua jota minä mielelläni tuen. Varmasti saavat niitä oppeja jakamalla paljon enemmän hyvää aikaan kuin joku hikinen kakskymppinen. Haluaisin olla ikuinen optimisti ja ajatella että minun roposillani olisi jotain vaikutusta, mutta Usko kuoli ja Toivo lähti.
 
[QUOTE="jepp";30541344]Länsimaiden syytäkö ne sodatkin on? Kuivuuskausia on ja pahoja, mutta silloin kun vettä tulee, niin onko sitä opittu varastoimaan, kuljettamaan tms. Ei nämä Suomenkaan kasvu olosuhteet kovin ruusuiset ole. Mutta ei me voida jäädä 30 vuodeksi odottamaan, että punainen risti ja unicef auttavat kyllä. Mä tiedän olevani tässä suhteessa kyyninen, mutta en tunge rahaa loputtomaan kaivoon. Pidän itseäni herkkänä ja auttavana ihmisenä, muttta tuonne ei mene euroakaan.[/QUOTE]

Tarkennatko, miten niin Suomen olosuhteet ei ole ruusuiset?
 
Joo ei meillä Suomessakaan mitkään helpot olosuhteet noin ilmaston ym. puolesta ole. :D
Maakin jäässä suunnilleen puolet vuodesta.

Vettä meillä tosin on vaikka muille jakaa, se on maamme rikkaus ja sillä tuleekin tulevaisuudessa olemaan iso merkitys.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"jepp"
En voi lainata puhelimella, mutta kerrotko miksi suomalaiset nousi sodan jälkeen 10 vuodessa? Näissä olosuhteissa? Ja meidän piti maksaa sotakorvaukset, meille ei maksettu. Lapsia oli paljon joka talossa ja maa roudassa puolet vuodesta. On kai siinä jotain kummallista.
Afrikka ei nouse ikinä.
 
"Kärpässilmäiset lapset" :D Laita omien pentujesi kuvat niin annetaan samalla mitalla. Ei kannata alentua tuolle tasolle tai voi alkaa kaduttaa.
Herätetään syyllisyyttä näyttämällä kuvia lapsista joiden silmissä ryömii kärpäsiä. Jos ymmärsit sen niin että lapsilla on silmät kuin kärpäsillä se kertonee jotain sinusta.
 
[QUOTE="jepp";30541437]En voi lainata puhelimella, mutta kerrotko miksi suomalaiset nousi sodan jälkeen 10 vuodessa? Näissä olosuhteissa? Ja meidän piti maksaa sotakorvaukset, meille ei maksettu. Lapsia oli paljon joka talossa ja maa roudassa puolet vuodesta. On kai siinä jotain kummallista.
Afrikka ei nouse ikinä.[/QUOTE]

Unicefin ansiosta? :D:D:D Kuule, ei sun tarvi Suomea enempää jalustalle nostaa.
 
"jepp"
Unicefko meidän sotakorvaukset maksoi? Kannattaa opiskella lähihistoriaa. Voi ne omatkin silmät avautua. Mähän nimenomaan en nosta, vaan totean, että maantieteellisesti hyvin hankala paikka kasvattaa. Sähän tässä meidän koulutusta ylistät. Mutta mukavaa iltaa:)
 
Herätetään syyllisyyttä näyttämällä kuvia lapsista joiden silmissä ryömii kärpäsiä. Jos ymmärsit sen niin että lapsilla on silmät kuin kärpäsillä se kertonee jotain sinusta.
Syyllisyyttä siitä tosiasiallisesti elämästä mitä se siellä on? No voi harmi jos sinun psyyke ei kestä sitä realiteettia että he elävät vastaavissa olosuhteissa. Hanki vaikka keskusteluapua siihen sitten.
 
Syyllisyyttä siitä tosiasiallisesti elämästä mitä se siellä on? No voi harmi jos sinun psyyke ei kestä sitä realiteettia että he elävät vastaavissa olosuhteissa. Hanki vaikka keskusteluapua siihen sitten.

Eiku mun psyyke nimenomaan kestää ne reaaliteetit. En tunne syyllisyyttä enkä ahdistusta siitä että mulla on asiat hyvin ja heillä ei.
 
vvvvv
Kun mua ei kiinnosta köyhien maiden lasten hätä, koulutus tai muutkaan ongelmat. Älä yleistä tätä koskemaan kaikkia palstamammoja, minussa ei herätä mitään tunteita kärpässilmäiset lapset mutta monet muut on varmasti empaattisempia
Sitten sua alkaa kiinnostamaan kun niiden köyhien maiden lapsista kasvaa toivottomia nuoria miehiä joista jotkut kovia kokeneet onkin kohta ovesi takana. Mitä enemmän köyhiä lapsia sitä enemmän köyhiä aikuisia tulossa eurooppaan keinoilla millä hyvänsä.
 
[QUOTE="jepp";30541462]Unicefko meidän sotakorvaukset maksoi? Kannattaa opiskella lähihistoriaa. Voi ne omatkin silmät avautua. Mähän nimenomaan en nosta, vaan totean, että maantieteellisesti hyvin hankala paikka kasvattaa. Sähän tässä meidän koulutusta ylistät. Mutta mukavaa iltaa:)[/QUOTE]

Se oli läppä.. :headwall: Suomen valtio onnistui ne maksamaan jämptisti ja reilusti, miten se liittyy Unicefin?
 
Mainoksia en ole nähnyt, enkä niitä kommentoi mitenkään. How ever...

Mun mielestä on ihan hyvä ottaa lapset mukaan hyväntekeväisyysjuttuihin.

Valitaan yhdessä joku kohde jota tuetaan jne.
Me eletään yltäkylläisyydessä, eikä meidän lapset ole koskaan nähneet nälänhädässä olevia ihmisiä, tietävät kyllä että heitä on.
Mä tykkään opettaa lapsille, että vähemmän onnekkaita kuuluu auttaa.:)

Hyvä antaa vähästä - paha ei paljostakaan
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Eiku mun psyyke nimenomaan kestää ne reaaliteetit. En tunne syyllisyyttä enkä ahdistusta siitä että mulla on asiat hyvin ja heillä ei.
Meillä on vähän eri käsitys siitä, mitä se on kun ihmisellä on hyvin asiat. Minusta ihminen kuka ei piittaa maailman asioista eikä ole myötätuntoinen heikoimpia kohtaan ei voi mennä henkisesti kovin hyvin elämässä. Koska olet vanha niin voidaan puhua kyynisyydestä :/
 
"sipsi"
Niin, muuhun en kantaa ota, mutta yhtä asiaa kuitenkin pidän tärkeänä: heikompiosaisia täytyy auttaa. Ja sitä, etteivät sääli ja myötätunto ole synonyymeja.

Minut on kasvatettu näin, ja samoin omaakin kasvatan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Minnäää
[QUOTE="Jep";30541486]Miettikää mikä tarve niillä olisi jos ne kaikki jäisi eloon. Maapallon väkimäärä räjähtäisi käsiin.[/QUOTE]

Kehittyneemmissä maissa syntyvyys on paljon alhaisempi kuin kehitysmaissa joten kehitys toisi siihen asiaan vain apua.
 
[QUOTE="sipsi";30541686]Niin, muuhun en kantaa ota, mutta yhtä asiaa kuitenkin pidän tärkeänä: heikompiosaisia täytyy auttaa. Ja sitä, etteivät sääli ja myötätunto ole synonyymeja.

Minut on kasvatettu näin, ja samoin omaakin kasvatan.[/QUOTE]

Jep. Samaa koitan opettaa omille lapsille jos niitä saan, mutta erityisesti pakotan heidät maailmalle. :D Ne ketkä ei ole matkailleet puhuvat just noin "siellä odottavat käsi ojossa punaisen ristin ruoka-avustuksia" ja sehän on niin kaukana totuudesta kun voi vaan olla.
 
"jenni"
Ja itse olen hyvinvointini hankkinut, ei mulla ole mitään halua tai velvollisuutta jakaa siitä köyhille.
Katotaan miten käy, jos seuraavassa elämässä synnyt johonkin peltihökkeliin. Sopii sieltä sitten nousta ihan omilla ansioilla sormi pystyssä selittämään, kuinka tätä elämää eletään. Sä et ole itse hankkinut juuri mitään, kyllä tää hyvinvointiyhteiskunta on suorastaan kaatanut kaiken syliisi. Oot vain ajoissa muistanut herätä aamulla, että iskä on Toyotallaan heittänyt sut peruskouluun oppia saamaan. Siinä sun suurin ponnistuksesi, ainakin jos Afrikan lapsiin verrataan.
 
Meillä on vähän eri käsitys siitä, mitä se on kun ihmisellä on hyvin asiat. Minusta ihminen kuka ei piittaa maailman asioista eikä ole myötätuntoinen heikoimpia kohtaan ei voi mennä henkisesti kovin hyvin elämässä. Koska olet vanha niin voidaan puhua kyynisyydestä :/
Kyynisyyttäni en edes yritä kieltää tai peitellä.

Olen vahvasti sitä mieltä, etten millään pysty pelastamaan kaikkia maailman vähempiosaisia. Koen itselleni tärkeämmäksi auttaa kotimaisia apua tarvitsevia lapsia ja nuoria. Jotain epäilyttävää täytyy olla Afrikan lasten auttamisessa kun jatkuvasta avusta huolimatta kouluttamattomat lapset näkee edelleen nälkää mutta aseisiin ja sotimiseen tuntuu rahaa riittävän
 
Kyynisyyttäni en edes yritä kieltää tai peitellä.

Olen vahvasti sitä mieltä, etten millään pysty pelastamaan kaikkia maailman vähempiosaisia. Koen itselleni tärkeämmäksi auttaa kotimaisia apua tarvitsevia lapsia ja nuoria. Jotain epäilyttävää täytyy olla Afrikan lasten auttamisessa kun jatkuvasta avusta huolimatta kouluttamattomat lapset näkee edelleen nälkää mutta aseisiin ja sotimiseen tuntuu rahaa riittävän
Toihan on hyvä että auttaa kotimaisia apua tarvitsevia.



Jotain epäilyttävää.....
Johdossa on vika. Tarvittaisiin enemmän Martti Ahtisaaren kaltaisia selvittelemään maiden konflikteja. He ovat niin kaukana sivistysvaltoiden elämästä, että varmasti tehtävää riittää. Kulttuurillisia piirteitä on vaikea muuttaa, korruptio elää heillä verissä ja mitä köyhempi valtio, sitä isompi merkitys rahalla on.

Mutta en usko että maan johto jakaisi rahaa lasten koulutukseen tai hyvinvointiin etc, vaikka me rikkaat emme antaisi latin latia heille, joten on hyvä että joku tukee heitä.

Kyllä se sykähdyttää kun miettii että vähän reilu tonnilla saat kylälle kaivon, eli puhdasta vettä. Ei se kyläläisten vika ole että maan johto ei sitä kaivoa tms. rakenna, vaikka heillä olisikin resursseja.

Raha menee myös koulujen rakentamiseen, oppimateriaaleihin yms...
 

Yhteistyössä