Toimiiko teidän mielestänne Suomessa sananvapaus ja vapaus omaan mielipiteeseen?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Mielestäni se ei toimi kovinkaan loistavasti.
On asioita, joista saa olla vain yhtä mieltä. Se on sairasta.
Täälläkin sen huomaa.
Abortti on takuuvarma aihe, johon sallitaan vain yhdenlaisia mielipiteitä.
Enkä nyt viittaa tällä mihinkään tiettyyn ketjuun, vaan tämä tyyli täällä on ollut aina.
 
Itse en kyllä ymmärrä millä tapaa abortista puhumista rajoitetaan. Se, että jotkut palstojen modet siivoaa "vitun huora murhaaja" -viestejä ei ole minusta abortin vastustajien vainoamista. Kyllä aborttia saa vastustaa ihan rauhassa, niin kauan kun ei käy henkilöiden kimppuun sen agendansa kanssa.

Muilla saroilla ei kyllä aina mielipiteenvapaus pelaa ei. Että ihan laitetaan ihmisiä linnaan joidenkin kannanottojen takia ja muuta, aika surullista. Paljon törkeämpää tekstiä on tullut monienkin abortinvastustajien suusta, ihan kunnon kunnianloukkausta ja herjausta, mutta eipä heille mitään seuraamuksia tule, viestit vaan poistetaan.

Ja tällä palstalla saa modet tehdä kyllä mitä haluaa, keskustelupalstoilla on omat sääntönsä, ja sananvapaus ei ole sataprosenttinen.
 
vieras
Ei toimi. Jos puhuu esim. hieman epätavallisemmasta seksistä, lynkataan heti. Samoin on kiellettyä arvostella maahanmuuttajia tai poliitikkoja nimeltä. Eräs joka sanoi totuuden poliitikoista ja maahanmuuttajista istuu vankilassa.
 
aaeeii
Totuuden kertominen poliitikoista ei tarkoita sitä, että heidän henkeään saa uhata tai että heitä tai heidän perhettään saisi muuten uhkailla. Nämä asiat eivät kuulu sananvapauden piiriin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja aaeeii:
Tai onko Suomessa mielipidevankeja?
On. Jos Suomalainen mies ei mene armeijaan eikä siviilipalvelukseen, hän joutuu vankilaan ja on silloin mielipidevanki.
Periaatteessa ei. On hänellä sananvapaus ja oikeus mielipiteeseensä. Lakia pitää silti noudattaa, vaikka olisi mitä mieltä tahansa.

 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja aaeeii:
Tai onko Suomessa mielipidevankeja?
On. Jos Suomalainen mies ei mene armeijaan eikä siviilipalvelukseen, hän joutuu vankilaan ja on silloin mielipidevanki.
Periaatteessa ei. On hänellä sananvapaus ja oikeus mielipiteeseensä. Lakia pitää silti noudattaa, vaikka olisi mitä mieltä tahansa.
mutta jos hänen mielipiteensä on, että pakollinen asevelvollisuus on väärin ja hän ei halua siihen osallistua, niin joutuu linnaan. Kyllä mun mielestä silloin on mielipidevanki.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja aaeeii:
Tai onko Suomessa mielipidevankeja?
On. Jos Suomalainen mies ei mene armeijaan eikä siviilipalvelukseen, hän joutuu vankilaan ja on silloin mielipidevanki.
Periaatteessa ei. On hänellä sananvapaus ja oikeus mielipiteeseensä. Lakia pitää silti noudattaa, vaikka olisi mitä mieltä tahansa.
mutta jos hänen mielipiteensä on, että pakollinen asevelvollisuus on väärin ja hän ei halua siihen osallistua, niin joutuu linnaan. Kyllä mun mielestä silloin on mielipidevanki.
No eikä ole. Mielipiteet on mielipiteitä, lait on tehty noudatettaviksi. En mäkään voi ajaa ylinopeutta vaikka nopeusrajoitukset olisivat mielestäni turhia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja aaeeii:
Tai onko Suomessa mielipidevankeja?
On. Jos Suomalainen mies ei mene armeijaan eikä siviilipalvelukseen, hän joutuu vankilaan ja on silloin mielipidevanki.
Periaatteessa ei. On hänellä sananvapaus ja oikeus mielipiteeseensä. Lakia pitää silti noudattaa, vaikka olisi mitä mieltä tahansa.
mutta jos hänen mielipiteensä on, että pakollinen asevelvollisuus on väärin ja hän ei halua siihen osallistua, niin joutuu linnaan. Kyllä mun mielestä silloin on mielipidevanki.
Ei hän mielipiteensä vuoksi joudu linnaan vaan siksi, ettei noudata Suomen lakeja, eli mene armeijaan/sivariin. Ei kukaan ole varmaankaan kaikkien lakien kannalla ja silti niitä täytyy noudattaa, jotta säilyisi yhteiskuntarauha.

 
vieras
Totaalikieltäytyjät ja sananvapaus eivät liity toisiinsa. Minulla on oikeus sanoa, että verotus on liian korkea. En kuitenkaan voi mielipiteeni takia jättää maksamatta verojani.
 
Ei toimi. Ei saa olla sitä mieltä että suomessa on korruptiota ja paljon. Erityisesti julkinen keskustelu on rajattua, sensuuri toimii.

Toisinajattelijat leimataan, mielenvikaisiksi, hörhöiksi, foliohatuiksi jne.
 
ankka
Alkuperäinen kirjoittaja svenska:
Pakkoruotsia ei saa julkisesti arvostella. Se on pyhä asia.
Miten mä olen kokenu, että siitä keskustellaan hyvinkin paljon ja avoimesti? Mm toisen kotimaisen kirjoittaminen ei enää ole pakollista yo-kokeissa. Tämä aihe on myös meidän suomenruotsalaisten käsittelyssä jatkuvasti.
 
ankka
Alkuperäinen kirjoittaja aaeeii:
Totuuden kertominen poliitikoista ei tarkoita sitä, että heidän henkeään saa uhata tai että heitä tai heidän perhettään saisi muuten uhkailla. Nämä asiat eivät kuulu sananvapauden piiriin.
Kannatan! Sellainen on juuri sananvapauden rajoittamista, että uhkaillaan toisia. Oli se sitten valtiovallan tai yksittäisen ihmisen tekosia.
 
ankka
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Ei toimi. Ei saa olla sitä mieltä että suomessa on korruptiota ja paljon. Erityisesti julkinen keskustelu on rajattua, sensuuri toimii.

Toisinajattelijat leimataan, mielenvikaisiksi, hörhöiksi, foliohatuiksi jne.
En ole ihan samaa mieltä. Mielestäni mm vaalirahakohu on osoittanut, että systeemissämme on vikaa, mutta niitä pyritään korjaamaan. Nimenomaan julkinen keskustelu on ollut suuressa osassa kun jatkotoimenpiteitä ollaan harkittu. Demokratia on siitä hankala juttu, että systeemi on hieman jähmeä; on tiettyjä polkuja joita tulee seurata jotta voi tehdä tiettyjä päätöksiä. Vie oman aikansa. Sen lisäksi kansalaisten tulisi olla aktiivisia. Kuinka moni tähänkin keskusteluun osallistuva on esimerkiksi ottanut osaa julkiseen keskusteluun lähettämällä mielipidekirjoituksia isoille lehdille? Itsellä on kokoajan tarkoitus, mutta aina se vaan jää.

Nykyään suuri osa keskustelusta tapahtuu netissä ja tämähän on hyvin avointa; ei laisinkaan ennakkosensuuria. Jotkut isommat palveluntarjoajat ovat joutuneet ottamaan käyttöönsä ennakkomoderoinnin, mutta minä olen ainakin toistaiseksi saanut kaikki viestini läpi.
 
Virkakielto
Alkuperäinen kirjoittaja aaeeii:
Tai onko Suomessa mielipidevankeja?
Ei ole vankeja, mutta virkakielto on niille, joiden mielestä Suomen virallinen kaksikielisyys suosii vain 5 %:n vähemmistöä ja sortaa 95 %:n enemmistöä-
Siis jos et tunnusta enemmistöä sortavaa kaksikielisyyttä,
olet tavallaan poliittinen mielipidevanki: Valtion virka ei aukea.
Vastaavia systeemejä on esim. Kiinassa ja Pohjois-Koreassa.
 

Yhteistyössä