Toimiko teillä epiduraali?

Eli siis auttoiko epiduraali supistuskipuihin? Auttoiko enää ponnistusvaiheessa?
Millaisena koitte epiduraalin laiton?

Itse sain epiduraalin ja se ei auttanut mitään tai ainakin minuun koski silti ihan hirveästi supistukset. Tärisin ja oksensin ja ei ollut itku kaukana. Supistuksia kesti sairaalassa 6 tuntia (24-06) ja kotona olin niin kauan, että menin suppareista kaksin kerroin, 6 tuntia. Olin ihan poikki. Supistusten välillä oli parhaillaan sekunteja ja ne kesti useita minuutteja.

Ponnistusvaihe oli onneksi nopea, mutta kipeä.

Kätilö vaan totesi, että jos joku niin tämä anestesiahoitaja sen saa pistettyä oikeaan paikkaan, kun kysyin, että olisiko mennyt aine jonnekin väärään paikkaan. Tärisin laitossa ihan hirveästi supistuksista ja se sattui.

VOIKO SUPISTUKSET SILTI KOSKEA PALJON, vaikka on EPIDURAALI? Mietin vain, että jos aine olevinaan jotain auttoi, niin en ikinä selviäisi hengissä ilman aineita synnytyksestä. :eek:

Kokemuksia!

-Nykyään synnytystä pelkäävä
 
noh,mulla ei kans tepsiny yhtään,oli tosin vähä opiskelijankin moka,kun makasin yli puoli tuntia yhdellä kyljellä,ei mun käsketty vaihtaa kylkee välillä :kieh: supistukset sattu ja helvetin moinen paine ponnistus vaiheessa..en ota enää ikinä epiduraalia..
 
Meillä oli aika vasta esikoisen synnytys ja vaimo sai epiduraalin siinä vaiheessa kun kohdunsuu oli auki 3-4 cm, jolloin kivut olivat jo sietämättömät supistusten vuoksi. Epiduraalin laitto sujui täysin ongelmitta eikä se tuntunut kuulemma juurikaan -pätevä anestesialääkäripäivystäjä sen laittoi. 10-15 min sisällä supistuskivut käytännössä hävisivät lähes kokonaan, jäljelle jäi tunne supistuksista, mutta vaimon kasvoilla näki tässä vaiheessa iloisen hymyn ja rauhallisen ilmeen muutoinkin. Epiduraali vaikutti siis täydellisesti.

Kun avautuminen eteni loppua kohden, kivut alkoivat uudelleen, jolloin epiduraalitilaan annosteltavan lääkkeen määrä lisättiin ja kätilö laittoin vielä boluksen (kerralla annettava lääkeannos), itse ponnistusvaihe oli vaimon sanojen mukaan täysin kivuton. Ja se varmastikin oli totta, sillä aina ponnistuksen päätyttyä lepovaiheessa vaimo vaan köllötteli ja hymyili kertoen että kipuja ei vain ole lainkaan.

Täältä siis niin hyvä kokemus epiduraalista kuin siitä vain voi olla. Synnytyksen jälkeen kävely oli alkuun hieman pökkelöä, mutta normaalistui suhteellisen nopeasti.

BTW, ap:lle tiedoksi: anestesiahoitajat eivät koskaan laita epiduraalipuudutuksia, vaan anestesialääkärit :) Tällainen särähti korvaan, eiku silmään siis :)
 
joo, moka tuo hoitaja. Siis sehän se ainoa lääkäri oli, joka synnytyksessä oli osallisena. :ashamed:

Sain boluksen kahdesti ekan annoksen jälkeen. Ei mitään apua. Kaikki kipu oli kohdunsuulla.
Itse kävelin synnytyksen aikana vessaan ja tunsin vessahädän jne.
Ihan muista syistä kävelin kuin länkkäri synnytyksen jälkeen.

Pelottavaa, jos olis tullu hätäsektio, niin mitäs sit?! Oisko ne vaan kattonu, et epiduraali on ja ruvenneet leikkelee. :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja tappuli:
Eli siis auttoiko epiduraali supistuskipuihin? Auttoiko enää ponnistusvaiheessa?
Millaisena koitte epiduraalin laiton?

VOIKO SUPISTUKSET SILTI KOSKEA PALJON, vaikka on EPIDURAALI?
Auttoi supistuskipuhin, en tuntenut enään mitään!

Auttoi ponnistusvaiheessa, ponnistusvaihe oli täysin kivuton!

En tuntenut epiduraalin laittoa ollenkaan, joten positiivisena.

Voi kait ne koskea, itsellä oli loppu synnytys täysin kivuton epiduraalin ansioista.

Tsemppiä synnytykseen! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
noh,mulla ei kans tepsiny yhtään,oli tosin vähä opiskelijankin moka,kun makasin yli puoli tuntia yhdellä kyljellä,ei mun käsketty vaihtaa kylkee välillä :kieh: supistukset sattu ja helvetin moinen paine ponnistus vaiheessa..en ota enää ikinä epiduraalia..
Mä kyllä heitin selälleen (muistaakseni) heti ja vähän taisin sit jaloitella.
Ei kyllä kukaan mitään sanonu mistään asennoista.

Mulla oli kans ihan hirvee ponnistusvaihe, mut vauva tulikin aika yllättäen ja tosi rajusti alas ja ulos.
Ja se paine... Huusin oikeesti suoraa huutoa ja rukoilin, ettei mun tarviis enää ponnistaa, koska tosiaan tuntu, et lapsi tunkee luusta läpi... Ja ponnistin vauvaa ulos vain kolmesti... Mut oli suht iso tyttökin 3800g.

Mut siis sanottiinko sulle, että se aine meni oikeeseen paikkaan? Kun oon siis kuullu, että se epiduraali voidaan laittaa väärin ja siks se ei auta? Kun mullehan siis todettiin hieman tyyliin, että kyllä se ihan oikein meni. Ei vaan auttanu. Oon myös kuullu, et harvoin se siinä ponnistusvaiheessa enää auttaa.

Saatan odottaa jo toista lasta, esikoinen on nyt 6kk, ja pelkään ihan tosissaan lähteä enää alakautta synnyttämään.
 
sain epiduralin ja se vei kokaan supistus kivut pois. ponistus olikin sitten yhtä helvettiä ja sattui kamalasti mutta ei onneks kestäny kun 15 minsaa. epidurali oli ihana mutta sain siitä järkyttävän kutinan joka oli aika ikävä.
 
Toimi osittain. Olis kai pitänyt välillä kylkeä vaihtaa sen laiton jälkeen. Mulla puutui vain toinen puoli eli supistukset tuntui edelleen toisella puolella. Ihan hyvin siinä silleenkin pärjättiin, meni vaan tosi pitkään ennen kuin toinen jalka alkoi toimimaan. Miehen ja kätilön piti vessaankin kantaa, kun se toinen jalka ei pitänyt ollenkaan :LOL:
 
Mull aepiduraali laimensi vähän koviewn supistusten tunnetta, mutta loppui tietenkin täysin kesken ponistamisen ja siinä sitten oltiin... :ashamed: Ensi kerralla otan jotain muuta... Ei si ollut maineensa veroinen, sattui aivan helvetisti koko ajan :LOL:
 
vei kaikki kivut ja ponnistamisen tarpeen.vika annoksen lisääminen oli vikatikki koska aukesin heti 8cm 10 senttiin ja sit odoteltiin yli tunti että ponnistuttais.synnytys ja ponnistusvaihe pitkittyi ja päädyttiin imukuppiin ja yms.yms.yms.
toisessa synnytyksessä olisin ottanut spinaalin mutta se meni sektioon perätilan takia
 
ensimmäinen epiduraali toi helpotuksen, osittain. Tunsin yhä supistukset mutta pahin kärki oli poissa. Kokoajan lisättiin tippaa (et avautuminen etenis) joten kivutkin yltyivät. Toinen epiduraali, suht sama juttu. Kolmannen sain leikkaussalissa ennen sektiota. Olin vain osittain puutunut, leikkasivat silti. En enää mene sektioon epiduraalissa, jolleivat vanno käsi raamatulla että nukuttavat jos tunnen!

Toinen sektio, spinaali. Olin puuduksissa keuhkoja ja sormia myöten. Oksensin mut sekin parempi kun vatsan viiltämisen tunteminen.
 
Ei auttanut minulla. Laitettiin ilmeisesti väärin koska sai vain lisäkivun selkään.
Kauan yritti laittaa ja minun mielestä turhan vaikea asento niissä kivussa olla pitkää aikaa.
Koko synnytys kun tuntu olevan keinotekoinen ja sektioon päädyttiin.
Tosin kolmannessa synnytyksessä otin spinaalin kun meinasin että se olisi parempi vaihtoehto mutta se taas teki hiton moisen horkan jonka aikana ei kyllä pystynyt yhtään rentoutumaan. Tämänkin laitossa kätilö tokaisi lääkärin lähdettyä että ei ole moista ronklaamista nähnyt, vierähti siinäkin sitten tovi ja sen puolentoista tunnin aikana en auennut yhtään. Jos neljännen tekisin jättäisin kyllä puudutteet ottamatta. Toinen synnytys meni ilman ja se oli minusta paras.
Ponnistusvaihe on minulle ollut se kivuttomin koska kivun aikana voi ponnistaa niin ei satu mahaan niin paljon.
 
Ei ikinä enää epiduraalia mulle. Sain kamalan työntöpakon supistusten tilalle jota vastaan taistelin 7 tuntia 10 minuutin välein, ennenkuin olin 10 cm auki, että sai alkaa ponnistaa. Kakkonen syntyi pelkällä ilokaasulla ja se oli suorastaan ihanaa esikoisen synnytykseen verrattuna.
 
Ekalla kerralla auttoi tosi hyvin, vei avautumisvaiheen kivun lähes kokonaan. Sain epiduraalin synnytyksen kestettyä (säännöllisesti) kuusi tuntia (epäsäännöllisesti 12). Silloin synnytys kesti sen verran kauan että puuduketta ehdittiin kerran lisäämäänkin, tosin sen jälkeen loppu aukesi tosi nopeasti ja ponnistamisen tarvetta en tuntenut.

Toisella kerralla sain epiduraalin kun olin vasta pari senttiä auki synntyksen kestettyä kolme tuntia. Epiduraali ei vaikuttanut kunnolla, vaan vei vain pahimman terän supistuksista mikä oli onni sillä epiduraalin laiton jälkeen kohdunsuu aukesi 10 senttiin vajaassa tunnissa ja oli helpompi ponnistaa kun oli tunto tallella.
 
epiduraali laitettiin minulle kun olin 4-5cm auki. ensin auttoi toispuoleisesti mutta kun käänsin kylkeä, auttoi toisellekkin puolelle. kivuttomuudesta ehti nauttia vajaa 2h kun ne taas alkoi mutta sitten oltiinkin jo 10cn auki ja eiku ponnistamaan ilman puudutusta. :kieh: Totaalista painon tunnetta se ei poistanut mutta supistukset eivät tuntuneet, onneksi olivat ne sen verta kauheita.
 
Ekassa synnytyksessä toimi hyvin sai jopa hetken huilattua ku oli hirmuisen pitkä synnytys, ponnistusvaiheessa ei enää vaikuttanut! Toisessa synnytyksessä ei epiduraalista ollut mitään hyötyä, supistukset sattuivat ihan hirveesti koko ajan. Kolmas synnytys helmikuussa edessä ja sitä epiduraalia en enää halua...
 
Mulla tuli supistuksia 5-10 minuutin välein kotona 17 tuntia ennen kun lähdettiin sairaalaan. Sairaalassa sitte tiheni ja tuli muutaman minuutin välein todella kivuliaita.. Pyysin epiduraalin ja se auttoi tosi paljon, supistukset ei tuntunu tuntiin oikeestaan ollenkaa ja sitte vauva jo alkokin syntymään.. Epiduraalin laitto ei sattunut, pikkasen kirpas vaa..
 
Mulla ei toiminut ja mulle sanottiin jälkikäteen että on varmastikin mun omasta anatomiasta kiinni että a) se jouduttiin laittaa selkälihaksen läpi kun keskilinjasta ei saatu ja b) että se ei mennyt oikeeseen paikkaan. Mulla oli siis todella tunnoton yläselkä, joten ei auttanut pätkääkään supistuskipuihin. Mutta ei ne niin pahoja olleet, se ponnistaminen kamalaa oli! Ja seuraavassa synnytyksessä en ota enää epiduraalia.
 
Supistuksia oli ollut vuorokauden ja tulivat alle 10min välein, kun epiduraalin sain. Olisikohan ollut 3-4cm paikat auki. Ja kyllä helpotti oloa, ei vienyt kipua täysin mutta en sitä odottanutkaan siinä vaiheessa enää. Sain levättyä ja jopa nukuttua pienen hetken, joka oli siinä vaiheessa kyllä todella tärkeää jaksoi sitten paremmin ne viimeiset 5 tuntia ja ponnistusvaihe oli todella nopea.
 
Mä sain epiduraalin kun olin n.4cm auki, se vei kokonaan supistus kivun pois, painon tunne kyllä jäi, mutta se ei haitannut yhtään! Naureskelin helpottuneena, että tässäkö tämä kipu sitten on :LOL: Ponnistusvaihe kyllä sitten sattui, eli epiduraali ei auttanut yhtään siihen venymis/repeämiskipuun...
 
Sain epiduraalin.. mutta se kerkesi lakata vaikuttamasta ennen kuin ponnistusvaihe alkoi ja ponnistusvaiheessa sitä ei enää uusittu. Joten siitä oli hyötyä vain "synnytystä odottaessa" :D
Hyöty oli sitten siinä että ponnistusvaihe kesti normaalia vähemmän aikaa kun tunsi koko ajan missä mennään. au auh!
 
mulla auttoi todella hyvin supistusten aikana mutta ponnistusvaiheessa kipu tuntui sitte senkin edestä...en tiedä miks joillekkin laitetaan lisäanoksia vielä ponnistusvaiheessakin tai juuri ennen sitä kun mulle kätilöt painotti että ponnistusvaiheessa pitää ehdottomasti tuntea supistukset jotta osaa pnnistaa sit oikeeseen aikaan :/
 

Yhteistyössä