Toimitus kysyy: Muumimuistoja ja -kokemuksia

Hei,

teemme Kaksplussaan juttua muumeihin liittyvistä muistoista ja kokemuksista. Kerro oma kokemuksesi tai lapsesi kokemus, hyvä tai huono, ihastuttava tai pelottava. Kokemus voi liittyä mihin muumimuotoon tahansa, esimerkiksi kirjaan, sarjakuviin, videoihin, pehmoleluihin, vaatteisiin, mukeihin, Muumimaailmaan... Vastaa tähän ketjuun. Mainitsethan vastatessasi oman ja lapsesi/lastesi iän. Kiitokset!

Nina Erho
Toimittaja, Kaksplus
 
"Muumifani"
Meillä tyttö 2,5 v. rakastaa muumeja. Olimme juuri Muumimaailmassa halimassa muutalon väkeä ja pieni napero oli aivan onnessaan. Nämä nykymuumit ovat pehmoversioita siihen mitä muumit olivat minun lapsuudessani (olen 35 v.) Tuolloin esim. muumikirjat olivat mielestäni hiukan pelottavia ja tarinat jännittäviä.
 
muumi-fani
Olen 22 v. nainen ja edelleen rakastan muumeja :) Muumipeikko ja pyrstötähti on kaikkien aikojen paras elokuva! Se löytyy kasetilta itse nauhoitettuna, ja aika usein kotona käydessä tulee se videoilta katsottua. :) Lapsena pelottavinta muumeissa oli se muurahaisleijona, joka meinasi syödä niiskuneidin, kun tämä putosi muurahaisleijonan kuoppaan!
 
Sillon kun mulla oli vaikeampaa mielenterveyden kanssa, katsottiin miehen kanssa joka ilta pari jaksoa muumeja. Oli hyvä ruveta nukkumaan sen jälkeen, kummasti tyhjentää ja piristää päätä!

Myös lettukestejä on pidetty Pyrstötähti-leffan ja parin kaverin kanssa aikuisiällä!
 
"Xxxx"
Minä, 35v, en ole koskaan muumeista tykännyt, eikä myöskään tyttäreni 4v. Ei tykätä muttei vihatakaan, jokunen jakso ollaan katsottu, mutta muumimukit voisin kuskata kirpparille jne, en arvosta.
 
minijunalla muumimaailmaan
Muumimaailmassa käynti oli kesän kohokohta! Ei kaiken maailman hilavitkuttimia ja pyörittimiä, niin kuin huvipuistoissa, vaan leppoisaa yhdessäoloa perheen kanssa. Tytöt 3- ja 2v olivat haltioissaan muumien ohjaamista leikeistä ja haleista. Myös ensi kesän varma lomakohde!
 
Esikoiselle näytettiin aikoinaan tulevan pikkuveljen ultrakuvaa. Tyttö katseli ja mietti hetken ja tuumasi sitten: "Sehän on Pikku Myy!!!" :D

Kolmonen, 3v, on innokas Muumi-fani ja videoita on katsottu ahkerasti. Välillä iltaisin tytön sängystä kuuluu iloinen huuto "En voi nukkua, Hattivatit purisee mua!!!" :D Purisee=puree. Nuuskamuikkunen on tytön mielestä Muikkasmuikkunen.

Itse olen 34v, lapset 10v, 8v, 3v ja 7kk.
 
Muumien kannattaja
Muumit tulevat mieleen lapsuusajan hyviä sarjoja muistellessa. Tuolloin tuli kai katseltua tasapuolisesti eri ohjelmia, mutta nyt aikuisena Muumeissa on vielä jotain taikaa. Viime talvena satunnaisia jaksoja tuli ihan varta vasten katsottua ylen netistä parin jo aikuisen tutun kanssa. Mukavaa rentoutumista ja hauskojen repliikkien bongausta. Ostimmepa jopa DVD -boksin joululahjaksi eräälle aikuiselle.

Nainen 25v.
 
"vieras"
Muistan, kun pienenä saimme siskojeni kanssa joululahjaksi Muumitalon. Se oli hienoin saamamme joululahja. Hetki sitten kaivoimme samaisen Muumitalon vanhempieni varastosta, jotta 2,5-vuotias tyttäreni voisi leikkiä sillä. Hän on siitä aivan innoissaan. Olen itse rakastanut Muumeja lapsesta asti ja taitaa tytär tulla tässä asiassa äitiinsä. Muumit ovat levinneet pitkin kotiamme: astiat, aterimet, kalenteri, seinälautaset, kaikissa seikkailevat Tove Janssonin hahmot. Puhumattakaan lapsen leluista ja kirjoista.
 
"vimmu"
Minä myöskin edelleen 27-v. aikuisena rakastan muumeja ja jaksaisin katsoa niitä telkkarista vaikka kuinka. Mukit ym muumi tavarat ovat rakkaita ja aion myös kohta syntyvän lapsemme tutustuttaa muumien ihanaa maailmaan!
 
marylee
Meillä vanhempi tyttö 5v. tykkää muumeista ja katsoo dvd:ltä muumeja ja leikkii myös omalla muumitalolla, jonka joulupukki toi pari vuotta sitten. Nuorempi tyttö 1v 8kk ei vielä ehkä ymmärrä niin, mutta uskoisin hänenkin pitävän muumeista. Isomman kanssa kävimme kaksi vuotta sitten Muumimaailmassa ja hänen kohokohta taisi olla se, kun näki Haisulin juoksevan karkuun :). Ja viime kesänä tytöt saivat oman oikean muumitalon kun isi teki tytöille muumitalon leikkimökiksi. Siinä on kaksi kerrosta ja Muumipeikon ikkuna ylhäällä, mallia on otettu tyttöjen leikkimuumitalosta.
Itsekin pidän muumeista (olen 30v) ja muistan katsoneeni niitä pienempänä. Pikku Myy on ehdoton suosikkini!
 
"Rasvie"
Aivan ehdottomat muumimuistot liittyy silmälääkärissä käynteihin 90-luvun puoleen väliin. Minulla oli pienempänä todella paha karsastus ja silmälääkärissä kuljettiin parhaimmillaan useemmaan kerran vuodessa. Odotusaulan telkkarissa pyöri aina Muumi-videot ja niitä tillitettiin vaikka oli silmätipat silmissä, eikä mitään nähnyt kunnolla. Lääkäri vaan meinas, että hyvä että yrittää tarkentaa katsetta. Kotona ei ollut pelejä eikä rensseleitä kattoo mitään, mutta kummasti ne muumit muisti ulkoa kun silmälääkäri käynneillä niitä katottiin. :)

Näin meillä, nainen 21
 
Naperoo
Paras muisto muumeista on ehdottomasti, kun olin itse lapsi. Katsoin aina muumeja, ja mietin että miten muumimamma osaa loihtia niin herkullisia ruokia! pyysin aina äitiäni tekemään pannareita. Toinen ihana muisto muumeihin liittyen, miten heillä oli ihana kaunis talo! voi kumpa itse olisin saanut olla muumi ja asua sellaisessa talossa. :)
 
Muumi-muistona säilyy aina se, kuinka paljon pikkuveljeni pelkäsi muumien mörköä. Tykkäsi muumien katsomisesta ja joku siinä mörössä kiehtoikin, mutta se oli liian pelottava. Vielä aikuisiälläkin pikkuveljeni muistaa pelottavan tunteen, eikä muumeista voidakkaan puhua ilman tätä mörön jäädyttämää muistoa:)
 
Minä 37 vuotias viidenlapsen äiti (18v, 15v, 12v, 5v ja 4kk )ja olen fanaattinen muumiastioiden kerääjä, olen jo monta vuotta näitä kerännyt ja aion tuota jatkaa, ihan omaksi ilokseni ja ehkä toisen vähän naurun aiheeksikin tullutta himoani keräilyäni kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
"Muumit"
Hei!

Kun vanhimmat lapsemme olivat pieniä (he ovat nyt 30 ja 28), kävimme Tampereella siinä isossa kirjastossa (Metso), jossa oli muumitalo. Ei ollut suosittu silloin, lisäksemme vain yksi japanilainen turisti. Sitten noin 18 vuotta sitten paikka oli ihan täynnä, oli tullut uusi muumibuumi.
 
Oltiin muumimaassa käymässä 12 vuotta sitten, esikoisen ollessa 6v ja keskimmäisen n 2 vuotias..

Esikoinen seuraili tarkkaan ihmisten käytöstä, ja jossain vaiheessa havaitsi Haisulin "kiusaamassa" ohikulkijoita, nappaamalla useammalta lapselta lippiksen päästä ja muka karkaavansa sen jälkeen..oltiin useampaan kertaan menty jo Haisulin ohi vähän kauempaa..kun vihdoin oltiin kotiin lähdössä, Haisuli oli edessäpäin ja katseli meihin päin..Poika vaivihkaa otti lippiksen päästään ja laittoi sen kainaloonsa ja piti tiukasti siitä kiinni, siirtyi vähän sivummalle ja mulkoili Haisulia sivusilmällä.
Haisuli huomasi tämän, ja yritti tulla lippistä ottamaan, mut poika nosti nyrkin esiin puolustaakseen lippistään ;)

Itse en juurikaan keräile noita muumiastioita, jokunen muki ja kulho täältä kyllä löytyy, mut noita muumi peltipurkkeja mulla sit onkin päälle 30 erilaista..:saint:
 
"mipsu"
Mörön ilmestyessä kuvaan kyhjötin kuulemma oven takana ja huusin vimmattuna mörköä menemään pois. :) Muutoin kyllä taisin viettää lapsuuteni aika tarkasti muumien parasti ja tietysti ihailin niisku-neitiä. Omat lapset eivät ole muumeja tai mörköä pelänneet vaan katselevat mielellään. Petra 23 lapset 6 ja 5
 
vieras 38v
En pidä muumeista. En ohjelmista enkä loputtomasta oheiskrääsästä.

Annoin lasten katsoa vähän muumiohjelmia, mutta lapsi alkoi pelätä, kun aina ajettiin takaa ja pudottiin ja muuta pelottavaa. Itse huomasin, että Muumipappa on aina ekana ase kädessä uhkaavassa tilanteessa.

Että ei kiitos meille.

Ärsyttää myös se, että kuvitellaan kaikkien lasten pitävän muumeista, ja tuodaan muumiaiheisia lahjoja. Vähän sama kun toisi minulle kaupunkilaiselle nörtille joka kerta jotain traktoriaiheista. öhhh?
 
Meillä muumit ovat olleet jo pitkään in. Tällä hetkellä 4-vuotias tyttäreni ja 2,5-vuotias poikani sekä 39-vuotias mieheni odottavat jo innolla ensi kuun Muumimaailma-reissua. Viime kesänä tehtiin ensimmäinen reissu ja tuntuu jääneen kaikkien mieleen, paitsi äidin. En ole oikein koskaan kauheasti välittänyt muumeista, mutta enpä voi olla hymyilemättä, kun minulta pyydetään, että 'lue se missä on se puukkapuikkunenkin' :) Viime vuonna muumeja vielä hieman vierastettiin, mutta veikkaan, että tänä vuonna halaamiset on jo luontevia. Televisiosta nauhoitetut jaksot osataan jo ulkoa ja dvd:tkin valitaan tilanteisiin aina huolella hyllystä. Itse en kyllä ole jaksoista lainkaan kärryillä :D Onneksi tämä 39-vuotias pitää huolen perheemme muumiasioista :D
 

Yhteistyössä