Toinen nimi kutsumanimenä?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
Yhden vanhan kaverini perheessä kaikilla lapsilla kutsumanimenä käytettiin kolmesta nimestä keskimmäistä. Heidän mielestään se ei ollut yhtään hankalaa. Tosin heidän ensimmäiset nimensä olivat niin erikoiset, että varmaan mielellään käyttivätkin niitä keskimmäisiä.
 
vieras
Miks vanhemmat haluaa sitten antaa sellaisen nimen, jossa toinen tai kolmas nimi on se kutsumanimi? :eek:
Miksei sitä laiteta ekaks nimeks, jolla haluaa lasta kutsuttavan? Ei tajua.
 
Mä ratkaisin ongelman niin, että tein nimenmuutoksen näin aikuisena. Jätin sen ensimmäisen nimen kokonaan pois.Koska vaikka kuinka alleviivasin ja korjasin ja hoin sitä kutsumanimee niin silti se ensimmäinen etunimi pompsahti aina kun meni lääkäriin tai muualle ekaa kertaaa ja vaikka kuinka koitin selittää ni ei... Joskus tuli outoja tilanteita kun en tajunnut että mua kutsutaan kun kutsuttiin Sitä Etunimee.
Sille mun Etunimelle tuli myös usein postia. Mitälie oli tilaillut postimyynnistä :kieh:
 
vieras
En laittaisi kutsumanimeä toiseksi nimeksi. Mieluummin sitten kolme nimeä, missä keskimmäinen on lyhyin, joten sopii varmasti.
Mikäs teillä sit olis etunimeksi vaihtoehtona? Jos se tulisi toiseksi nimeksi ja kolmanneksi joku vähän pitempi.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks vanhemmat haluaa sitten antaa sellaisen nimen, jossa toinen tai kolmas nimi on se kutsumanimi? :eek:
Miksei sitä laiteta ekaks nimeks, jolla haluaa lasta kutsuttavan? Ei tajua.
Suomenkieli hakee luonnollisen rytmin. Eija Maria Möttönen on luontevampi, kuin Maria Eija Möttönen ja jos molemmat nimet ovat mieleisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks vanhemmat haluaa sitten antaa sellaisen nimen, jossa toinen tai kolmas nimi on se kutsumanimi? :eek:
Miksei sitä laiteta ekaks nimeks, jolla haluaa lasta kutsuttavan? Ei tajua.
No vaikka siksi, että esikoispojan nimet on kaikki suvusta ja ne ei sopineet suuhun millään muulla tavoin.
Esimerkiksi luonnollisin muoto pojan nimelle on Henri Ore Mikael eikä Mikael Henri Ore tai Ore Mikael Henri tms ja kun sukunimikin pitää vielä siihen sopia.
 
nöppäri
Meillä on itseasiassa kaikilla toinen nimi käyttönimenä, eikä se ainakaan mua ole häirinnyt, jos jossakin joutuu korjaamaan. Lekurissakin ne vaan varmistaa, että xxxxxx xxxxx.
 
Meillä esikoisella kolmas nimi kutsumanimenä.
Ihan siitä syystä,että nimi ei sointuisi jos viimeinen nimi olisi ensimmäisenä.
On suvun nimiä,joten tulivat noin.
Esikoinen nyt teini-ikäinen eikä ihmeempiä ongelmia tuon suhteen.
Aika moniin papereihin voi vieläkin alleviivata sen kutsumanimen niin silloin tulee virallisetkin postit kutsumanimellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks vanhemmat haluaa sitten antaa sellaisen nimen, jossa toinen tai kolmas nimi on se kutsumanimi? :eek:
Miksei sitä laiteta ekaks nimeks, jolla haluaa lasta kutsuttavan? Ei tajua.
Tuosta valintaperusteesta äsken kirjoitinkin...olisi tullut erittäin epäsointuva nimiyhdistelmä toisessa järjestyksessä.

Nyt kuopuksen kanssa tilanne,ttä hän väkisin kutsuu itseään toisella nimellä ja esittelee itsensä sillä : ) Saa nähdä pysyykö ensimmäinen nimi käytössä.
Tämä toinen nimi on erittäin harvinainen.
 
shihtzu
Meidän pojalla on toinen nimi kutsumanimenä ja siksi, että en halua ensimmäistä käyttää kutsumanimenä, kun muistuttaa liikaa mun omaa nimeä ja isän nimeä ja nimi sointui noin parhaiten, että tuo kutsumanimi on toisena.
En ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa nyt sitten on, neuvolassa tuppaavat käyttämään ensimmäistä nimeä, mutta ei se minua haittaa, lapsi varmaan jossain vaiheessa tulee sanomaan kipakastikin, että ei se ole minun nimeni, minä olen se ja se.
Mulla on jokunen serkku, joilla kutsumanimenä käytetään toista tai kolmatta ja omilla sisarillani on etunimi väliviivan kanssa ja käyttävät kuitenkin vain toista niistä nimistä, veli ensimmäistä ja siskoni toista.
Suurinta osaa mun tädeistä kutsutaan aivan muulla nimellä kuin mikä on todellinen ristimänimi, nimitykset eivät edes liippaa läheltä.
 
Ei
Alkuperäinen kirjoittaja kehnis:
Meillä esikoisella kolmas nimi kutsumanimenä.
Ihan siitä syystä,että nimi ei sointuisi jos viimeinen nimi olisi ensimmäisenä.
On suvun nimiä,joten tulivat noin.
Esikoinen nyt teini-ikäinen eikä ihmeempiä ongelmia tuon suhteen.
Aika moniin papereihin voi vieläkin alleviivata sen kutsumanimen niin silloin tulee virallisetkin postit kutsumanimellä.
Alleviivattu aina kutsumanimi, aikuisenakin vielä virallisissa papereissa lukee ensimmäinen nimi. Pitäis kokonaan vaihtaa maistraatissa niin sit tulis oikeella nimellä!!
 
tyttöä
3v kutsutaan kolmannella nimellä ja ei ole mikään ongelma.
Lääkärikin kirjoitti reseptiin kolmannen nimen + sukunimen ja ei ne apteekissakaan mitään virkanneet.
Virallisiin papereihin kutsumanimen aina alleviivaan ja hyvin pelaa :)
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks vanhemmat haluaa sitten antaa sellaisen nimen, jossa toinen tai kolmas nimi on se kutsumanimi? :eek:
Miksei sitä laiteta ekaks nimeks, jolla haluaa lasta kutsuttavan? Ei tajua.
Mielelläni etunimeksi tämän Eemelin laittaisin, mutta hirveän vaikea keksiä järkevää toista nimeä, että sointuisi. Se tässä ongelma on.. Ehkä tuo Eemeli-nimi on vaan pakko hylätä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks vanhemmat haluaa sitten antaa sellaisen nimen, jossa toinen tai kolmas nimi on se kutsumanimi? :eek:
Miksei sitä laiteta ekaks nimeks, jolla haluaa lasta kutsuttavan? Ei tajua.
Mielelläni etunimeksi tämän Eemelin laittaisin, mutta hirveän vaikea keksiä järkevää toista nimeä, että sointuisi. Se tässä ongelma on.. Ehkä tuo Eemeli-nimi on vaan pakko hylätä.
Mutta onko sillä oikeasti kauheasti merkitystä mikä se toinen nimi sitten on, kerran sitä ei edes juurikaan käytetä?
 
Kyllä se on ärsyttävää, kun virastoissa tietysti puhutellaan ensimmäisellä nimellä aluksi, enkä tosin jaksa sitä aina korjatakaan kun ei ole niin oleellista. Jotain postejakin joskus tulee ensimmäisellä nimellä. Joka paikassa kun ei kysytä kutsumanimeä tai pysty sitä hakemuksessa ilmoittamaan (esim. netin kautta) Joten jos on nimeä antamassa, suosittelisin että antaa ensimmäiseksi nimeksi sen kutsumanimen.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Lapsilla varmaan tuleekin koulu ja muut jutut sillä 3 nimellä,mutta kun aikuistuu ja tulee niit "virallisia" papruja niin ei enää tulekkaan...

Miettikää sit joku muu nimi,jos ette Eemeliin keksi toista nimeä. Ja onko pakko olla monta nimeä. Itelläni ei ole kuin yks nimi ja hyvin olen 37 vuotta pärjännyt.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Lapsilla varmaan tuleekin koulu ja muut jutut sillä 3 nimellä,mutta kun aikuistuu ja tulee niit "virallisia" papruja niin ei enää tulekkaan...

Miettikää sit joku muu nimi,jos ette Eemeliin keksi toista nimeä. Ja onko pakko olla monta nimeä. Itelläni ei ole kuin yks nimi ja hyvin olen 37 vuotta pärjännyt.
Niinpä tuolla jo kirjoitinkin, että täytynee hylätä tuo Eemeli-nimi.

 
hankalaako?
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miks vanhemmat haluaa sitten antaa sellaisen nimen, jossa toinen tai kolmas nimi on se kutsumanimi? :eek:
Miksei sitä laiteta ekaks nimeks, jolla haluaa lasta kutsuttavan? Ei tajua.
Mielelläni etunimeksi tämän Eemelin laittaisin, mutta hirveän vaikea keksiä järkevää toista nimeä, että sointuisi. Se tässä ongelma on.. Ehkä tuo Eemeli-nimi on vaan pakko hylätä.
Onko pakko keksiä väkisin sitä toista nimeä? Jos Eemeli tuntuu hyvältä, niin antaa sitten pelkästään sen, ei yhdessä nimessä mitään häpeämistä ole. Helpommallakin selviää, kun ei tarvitse selvitellä että kutsumanimi on muuten XXX eikä XXX.
 
No
Musta ainakin tuo jo ehdotettu Eemeli Johannes on kaunis ja hyvin sointuva nimi. Tai Eemeli Matias.
Mun sisaruksilla oli molemmilla toinen nimi kutsumanimenä ja molemmat aikuisena vaihtoivat ekan nimensä kutsumanimekseen, koska se aiheutti aina sitä selittelyä ja varmistelua joka käänteessä. Eli en käyttäis tokaa nimeä kutsumanimenä :)
 
Meillä yhdellä lapsella on toinen nimi kutsumanimenä eikä siitä nyt mitään suurempia probleemia ole tullut. Nykyäänhän jo virallisissakin papereissa on monessa teksti että kutsumanimi alleviivataan.
Ainoastaan neuvolatäti jaksaa sinnillä kutsua lasta etunimellään, nykyään en edes korjaile. Muuten kyllä jos jossain kutsutaan etunimellä, totean että kutsumanimi on ****. :D
 

Yhteistyössä