toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
nukkis: meillä oli 2.5 normaaliraja. eli noilla turvotuksilla meillä ei olisi edes ollut punktioon meno mahdollisuutta. ei kuulosta ollenkaan pahalta =) toivotaan että siellä etenee kaikki hienosti :hug:

riiva: jeppiksen tarinaa seuranneena voin kyllä suositella että odottaa lapsivesipunktioon asti ennemmin. ei jää sitten jossittelun varaa ainakaan. jaksuja sinnekin kovasti :hug:

niin kuin moni sanoikin että suurin osa on turhia hälytyksiä seuloissa. ja hyviä uutisia odotetaan nyt kaikille jotka tuloksia odottelee. jaksuja sylin täydeltä :hug: :hug:

jeppistä: ihana nimi tytöllä :heart: meillä olisi sunnuntaina ristiäiset. pitäis varmaan jo alkaa jotain valmiiksi tekemään...mut todennäköisesti juoksen ja leivon ja riehun edellisiltana kaiken...niin mun tyylistä...huoh.... :ashamed:
meillä jäbä vaan kasvelee.viikko sit oli jo 3730g.... :eek: tosin merikan vauveliin verrattuna pieni edelleen.. :D
ja ihan kökkö keli ulkona. poika ku ei sisällä päivällä nuku ku puolen tunnin pätkiä nii pakko oli ulos se kelkkoa vaunun suojaan nukkumaan.
kolmena yönä poitsu ei heränny ku vasta aamulla syömään..piru ku tekiki unet terää kaikille, ku ei tarvinna syöttämään herätä. mut viime yönä sit kolme kertaa noustiin.. :whistle:
mut ei passaa valittaa. poika ku on ite tyytyväisyys eikä ole kertaakaan kunnolla itkenyt kotona ollessaan. tissikomennushuuto on aivan omansa..järkyttävää käskyttämistä... :LOL:
mut itkuksi sitäkään ei voi sanoa..komentaa vaa napakasti silloin ku nälkä iskee :LOL:
mut nyt käytävä syömässä ku poitsu uinuu.

nemika+jäbä kohta nimen kanssa 7 viikkoa B)
 
nemika: meillä kyllä osaa itkeä ja huutaa niin kovaa että huh huh. kaikki kolme nimeä alkavat m-kirjaimella (sattumaa) ja liekö se tekee kolme ämmää samaan neitiin :LOL:
mutta yöt se on alkanu nukkumaan sika hyvin. herää aamulla 8-9 aikaan ekan kerran, joten kyllä meillä nukutaan. nukkumaan rupee 10-12 välillä.
meillä painettiin viime tiistaina lekurissa 3835 g ja pituutta 51 cm. eli aika samoissa kun lasketutkin lähellä toisiaan....
nyt neiti vaatii tuossa yömaitoaan, joten avot taas...
 
Täällä yksi "mosaiikki" lisää...

Meillä takana siis istukkabiopsia ja eilen saimme pitkällisen odottelun jälkeen puhelun sairaalasta ja kutsun lisätutkimuksiin keskiviikkoaamuksi. Ensin kuulemma tarkistetaan vaavin kehitys ultralla, sitten mahdollisesti tehdään lapsivesipunktio, joten todennäköisesti taas pistetään. Täytyy nyt vaan toivoa että pistäminen sujuu yhtä nätisti kuin istukkabiopsiassa, sillä minulla on todella korkea verenvuotoriski hepariinilääkityksen takia.

Lueskelin noita teidän aiempia kirjoituksianne mm. istukkamosaiikista. Istukkamosaiikkia esiintyy kuulemma 2% tutkituista näytteistä ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, aika harva valitsee istukkabiopsian joten todellisuudessa "vika" on varmaankin aika yleinen vaikka sitä pidetään suhteellisen harvinaisena.

Harvinaisen siitä tekee sairaalasta saamieni tietojen perusteella se, että hyvin pieni osa näistä mosaiikeista esiintyy myös sikiöllä, mutta mikäli esiintyy, on ennuste yleensä erittäin huono. Valtaosa mosaiikeista esiintyy siis pelkästään istukassa joten todennäköisyys täysin terveeseen vauvaan on huomattavasti suurempi kuin vaikeavammaiseen.

Nyt alamme siis selvittää, onko meillä vain "vika" vai VIKA...

Raskaimmalle tässä tuntuu se, että olimme jo odottaneet melkein 4 viikkoa istukkabiopsian tuloksia ja vastaukseksi saimme vaan sen, että tutkitaan lisää ja katsotaan tuleeko "kaikki tai ei mitään". Hermot ovat olleet melko piukalla ja olisin oikeasti toivonut saavani lopullisen tiedon jo nyt, sillä mitä pitemmälle raskaus ehtii, sitä vaikeammaksi tämän raskauden keskeyttäminen käy - tämä on elämäni pisimmälle ehtinyt raskaus ja juuri eilen sain kuulla sydänäänet.

Olemme onneksi varautuneet alusta lähtien siihen, että meillä saattaa olla vaikea raskaus ja olemme valmistautuneet luopumiseen heti ekasta plussasta lähtien, sillä minulla on monta keskenmenoa takana, mutta sitkeästi "Lilliputti" on vain pysynyt matkassa, joten hiukan tässä on ristiriitaisen fiilikset...

Yritän kuitenkin olla stressaamatta turhia, sillä kaikki saattaa olla todellakin ok. Keskiviikkona olen taas hiukan viisaampi asian suhteen ja vasta sitten teemme ratkaisuja, mikäli tarvitsee.

 
Hei taas..
Minulla on huomenna aika istukkatutkimukseen ja pelottaa kamalasti..sattuuko tutkimus? Toivottavasti vastausta ei tarvitse pitkään odottaa,päivät matelee kun on niin epätietoinen olo kun ei tiedä onko vauva kunnossa..
 
Jasuliini, mulla ei istukkabiopsia ainakaan sinänsä sattunut.

Pikkasen inhottavallehan se toki tuntui kun tuli sellainen paineen tunne kohtuun, mutta kunhan muistat pitää silmät auki koko ajan ja katselet vaikka kattoon niin ei tule edes huonoa oloa. Sain itse kaveriltani vinkin, että älä katso neuloja tai muita lääkärin tykötarpeita niin ei iske panikki ja oikeassa oli. Hienosti se menee!

Varaudu odottamaan tuloksia 4 viikkoa. Itse soitin sairaalaan ja "koputin" kun 3 viikkoa oli kulunut, sain vastauksen 3 viikkoa ja 5 päivää tutkimuksen jälkeen.

Tsemppiä - meitä on siis kaksi jotka saa huomenna reiän vatsanahkaan!

 
Jasuliini, minulla istukkabiopsia ei myöskään kovin paljon sattunut, mutta ei se mitenkään mukavaltakaan tuntunut..kaikenlisäksi se ei onnistunut, kahden pistoskerran jälkeen lopetettiin koko toimenpide koska kohtu supisteli liikaa. Sen jälkeen kävin viikolla 15+0 lapsivesipunktiossa ja se ei sattunut ollenkaan ja koko toimenpide kesti vain noin 5min.
en halua pelotella mitenkään, mutta tämä on kokemukseni istukkabiopsiasta :/ ja toista kertaa en siihen menisi jos pitäisi valita biopsian tai puntion väliltä.
inhottavahan se on odottaa tuloksia sitten pidempään kun puntion voi tehdä vasta ilmeisesti sen 15+0 viikon jälkeen jos hyvä tuuri käy.
meille tulokset tuli parissa viikossa.
voimia ja jaksamista toimenpiteeseen ja tulosten odotteluun :hug: :heart:

kaikille muillekin tuloksia odottaville/ tutkimuksiin meneville voimaa ja jaksamista! :hug:
 
Jospa sitä rohkenisi itekkin liittyä joukkoonne mukaan...

Itse olin viime viikon maanantaina np-ultrassa, jossa niskaturvoke oli 1.8 mm, lääkäri sanoi kaiken olevan hyvin. Veriseulan tuloksista soiteltiin Oysista perjantaina, olin jäänyt kiinni. Oysista eivät sanoneet oikein mitään muuta ku varattiin aika istukkatutkimukseen joka on nyt ylihuomenna.
Olen viikon lukenut tätä palstaa ja katsellut noita suhdelukuja, eilen soitin Oysiin ja kysyin suhdelukua, joka on 1:130. Iän perusteella suhdeluku on 1:1400 (olen 23 v.).

Ennestään meiltä löytyy terve poika, ensi kuussa vuoden. Esikoiselta en otattanut niskaturvoketta enkä verikoetta.

Olen koko viikon itkenyt asiaa, ja yrittänyt ajatella positiivisesti.
Tämä raskaus tuli muutenkin aika yllätyksenä...
Aika näyttää mihin tilanteessa vielä päädytään.

:hug: kaikille!

Skye ja "muori" 12+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Skye85:
Jospa sitä rohkenisi itekkin liittyä joukkoonne mukaan...

Itse olin viime viikon maanantaina np-ultrassa, jossa niskaturvoke oli 1.8 mm, lääkäri sanoi kaiken olevan hyvin. Veriseulan tuloksista soiteltiin Oysista perjantaina, olin jäänyt kiinni. Oysista eivät sanoneet oikein mitään muuta ku varattiin aika istukkatutkimukseen joka on nyt ylihuomenna.
Olen viikon lukenut tätä palstaa ja katsellut noita suhdelukuja, eilen soitin Oysiin ja kysyin suhdelukua, joka on 1:130. Iän perusteella suhdeluku on 1:1400 (olen 23 v.).

Ennestään meiltä löytyy terve poika, ensi kuussa vuoden. Esikoiselta en otattanut niskaturvoketta enkä verikoetta.

Olen koko viikon itkenyt asiaa, ja yrittänyt ajatella positiivisesti.
Tämä raskaus tuli muutenkin aika yllätyksenä...
Aika näyttää mihin tilanteessa vielä päädytään.

:hug: kaikille!

Skye ja "muori" 12+3

hei!

meillä kävi niin että käytiin np-ultrassa ja jäätiin kiinni siellä kun nt oli 2,9mm, meillä tuo suhdeluku oli 1:165. normaalisti ikään nähden se oli samoissa lukemissa kuin sinullakin.
istukkabiopsian ja lapsivesipunktion jälkeen odotin kaksiviikkoa tuloksia ja sain tulokseksi terveen pojan kromosomit :)
veriseulaa ei minulta edes otettu.
suurin osa kinnijääneistä kuitenkin saa ne hyvät tulokset :hug: voimia ja jaksuja sinulle :hug: :hug:
 
Tuota.. kuinka kauan siinä tutkimuksessa menee? Mulle tehhään se lapsivesipunktio heti Juhannuksen jälkeen ja ei oo harmainta aavistustakaan, että minkä verran aikaa siihen käyntiin pitäis varata.. Pääseekö sieltä ees samana päivänä pois?
 
Mulla meni itse toimenpiteeseen about 15 min, lääkäri oli tosin melkein tunnin myöhässä eli aikaa varmaa kannattaa varata reilusti. Minulla lapsivesipunktio onnistui ensimmäisellä pistolla, vauva oli rauhallisesti paikoillaan. Eli en tiedä mitä sitten tehdään, jos ei heti onnistukkaan..
 
Mulla itse toimenpiteeseen meni ehkä n.5 min,mutta kaikkinensa joku tunti.Toimenpiteen jälkeen päästiin miehen kanssa käymään kahvilla ja n.puolentunnin päästä piti käydä näytillä että kaikki on ok ja kätilön kanssa keskusteltin hetki,sitten kotiin.sen päivän sain sairaslomaa.
 
czarina: siis yksi esimerkki lisää istukkatutkimuksen huonoista puolista. mikä mosaikismi sinulla oli eli missä kromosomissa? meillähän ei ollut mosaikismi vaan kaikki solut istukassa olivat trisomia 16:ia. mutta niin vaan lapsivesipunktiosta puhtaat paprut. ja nyt neiti reilun kolme kuukautta. tosin istukan trisomia vaikutti loppuraskauteen ja tämä leikattiin keskosena 32+1.
jotenkin en ymmärrä minkä vuoksi istukkatutkimusta niin kovasti suositellaan, kun epävarmuutta on tuloksissa. eikä pelkästään mosaikismissa vaan kuten meillä kaikkien solujen ollessa viallisia.
oma kokemukseni oli, että lapsivesipunktio oli näistä kahdesta muutenkin helpompi ja vähemmän kiusallinen. kipeitä nyt ei kumpikaan olleet. ja kun ammattilainen sen tekee, niin eipä pitkään nokka tuhise :LOL:

yrittäkää vaan jaksella näitten huonojen seulatulosten kanssa.... :hug: kyl ne suurimmaksi osaksi iloksi muuttuu.

niin ja meillä kesti istukkatutkimuksen tulokset 5 päivää ja lapsivesipuntion tutkimus vajaat neljä viikkoa.
 
Moi kaikille!!! meillä np-ultra oli 1,1 ja olimme onnellisia tulokseen mutta viikon päästä olimme jääneet kiinni veriseulasta suhdeluvulla 1:240...no tänään kävimme äitipolilla jyväskylässä lapsivesipunktiossa ja kaikki sujui hyvin..toimenpide kesti vain n.10min ja sen jälkeen odoteltiin kahvilassa tunnin verran..sieltä käytiin vielä kätilön jututeltavana ...nyt sitten odotellaan pari viikkoa sekavin tuntein soittoa polilta...
 
Carpe Diemille hurjasti onnea hyvänkokoisesta pojusta :flower: ! Pikaista toipumista sinulle, ja pojalle vahvistumista.

Merikalle suurensuuret onnittelut isostapienestä tytöstä! Aika emännän sait aikaiseksi ;) Meillä nti oli tuota luokkaa kaiketi 2kk:n iässä :D

Kojo: Siis ainakin veriseulassa mitattava alhainen papp-a (mikä meillä esim. oli) on liitetty juuri mm. raskausmyrkytykseen.

Divina: Kumman paljon on juuri kätilöiltä tuntunut tulevan aivan amatöörimäisiä kommentteja. Kauhistus :( . Hienoa, että saitte sitten yksityisellä asiantuntevampaa ja asiallisempaa kohtelua.

Tuulia-73: Teillä on aika samankaltainen tilanne kuin meillä oli. Veriseulassa riski 1:110 ja yhdistettynä nt-ultraan enää 1:250. Meinattiin ensin jättää jatkotutkimukset väliin, kun km-riski oli tavallaan tuota riskilukuamme suurempi. Muutaman yön valvottuani varasin kuitenkin ajan istukkabiopsiaan: en olisi saanut ajatuksiltani ja huoleltani rauhaa. Ja sitten se rumba käytiin läpi. Odottelua ja epätietoisuutta oli sellaiset 1,5 kuukautta, loppuraskauden osasin sitten olla melkein murehtimatta, kun ne terveet kromosomit löytyi. Samaa toivon teillekin!

TäälläVain: Aivan varmasti teette juuri oikean ratkaisun, se on vain teidän ratkaisunne. Ymmärrän oikein hyvin, miksi päätyisit tuohon. Eivät ne mitään helppoja aikoja ole tutkimustulosten ym. odottelut ja ainahan ne tulokset eivät ole hyviä. Ja tosiaan, hyvätkään tulokset eivät takaa mitään. Ensisijaisesti tehtävänne on pitää huolta jo täällä olevista lapsistanne; itse tiedätte, mitä ja kuinka paljon jaksatte. :hug: Elämä olisikin helppoa, jos se olisi mustaa ja valkoista.

Jasuliini: Me saatiin OYSista istukkatutkimuksen tulos n. viikossa. Tulosten soittopäivä sovittiin silloin 10 päivän päähän, mutta sieltä soitettiin jo aiemmin. Jaksamista odotteluun!

Härkänaiselle voimia myös!

Riiva: Tosiaan teilläkin on 90% mahdollisuus terveeseen vauvaan! Tuo ikäsi nostaa sitä riskilukua myös, siinähän lasketaan ikä+turvotus+seulatulos yleensä. Jaksamista odotteluun!

Czarina: No kylläpä teitä koetellaan. Aivan varmasti musertavaa kuulla odottelun jälkeen tuollainen epäselvä tulos. Jeppiställähän siitä onkin ainaskin kokemusta. Antaa kyllä taas sikäli perspektiiviä, että jos vielä joskus itse odottaisin lasta, saattaisi se istukkabiopsia jäädä tekemättä. Miksihän sitä tosiaan niin suositellaan? Toivon todella teille voimaa ja jaksamista odotteluun. Toivottavasti - ja luultavasti - jo ultra kertoo paljon. Vakavammat vammathan kyllä siinä näkyvät.

Nukkis: Kurjaa, että tuloksia joudutaan viljelemään ja joudutte pitempään odottelemaan. Sen varmaan tiedätkin, ettei tuo viljely ole mikään huono merkki, joskus vaan menee enemmän aikaa. Jaksamista!

Skye85: Meillähän oli tuo veriseulahäly 1:110 ja oikein terve tyttö syntyi. Jos jotain olen oppinut niin sen, että tuo seula vuotaa suuntaan jos toiseenkin. Enää en "pelkkää" seulahälytystä ottaisi mitenkään vakavasti, vasta jatkotutkimukset kertovat jotakin. Voimia!

Äidiksi taas 38v: Sinulla jo ikä nostaa melkein riskin tuohon, ei kuulosta mitenkään hurjan suurelta tuo luku ollenkaan! Jaksamista odotteluun, yhtä piinaahan se on silti.



Ihana lukea, miten siellä muittenkin jo syntyneet vauvelit kasvavat ja kehittyvät. Meillä myös tämä neiti on itse aurinko edelleen. Usein häntä katselen ja mietin, että sinäkös siinä seulassa kiinni jäit; ovela pieni tyttöni :heart: .


Unni ja neitipieni pian 4kk
 
Meillä itse pisto kesti n. 5 min, kokonaisuudessaan lv-punktio puolisen tuntia valmisteluineen ja saman tien sai lähteä mihin halusi. Täällä ei siis saa sairaslomaa tai muutakaan. Ei edes lääkärin kanssa voinut keskustella, koska hänellä oli niin kiire. Tuntui vähän kummalta lähteä märsäten, pieni vertavuotava pistoshaava mahassa käveleen autolle. Siinä sitten odottelin, että alkaako supistukset. Mutta otin sen päivän rauhallisesti, koska mitä olin lukenut, niin toiset olivat saaneet hyvinkin tarkkoja ohjeita esim. saunassa käynnin suhteen. Mutta kaikki kääntyi onneksi hyvin ja terve vauva tulossa.
 
Hei kaikille ja kiitos todella todella paljon kaikista tsempityksistä!

Meillä pitkä odotus palkittiin ja viljelyn tuloksissa ilmoitettiin kromosomien olevan normaalit =) Tunti sitten oltiin vielä yksityisellä ultrassa varmistamassa, että pikkuinen on hengissä ja sielläkän se peukkuaan imi ja nikotteli :heart: Tuota sairaalan pessimistysyyttä nyt ihan en tajua kun sinne vielä soitettiin ja varmistettiin, että onhan tämän istukkabiobsian jälkeen kaikki nyt niin ok kuin voi vain olla ja sieltä hoitsu heti , että "eeeeieiei kun vielä sitten rakenneultrassa tarvii se sydän katsoa ja sittenhän sitä loppuraskaudessa voi tulla vaikka mitä komplikaatioita ja se synnytyskin voi mennä pieneen..." Hohhoh... Me päätettiin, että stressaaminen saa tältä erää jäädä ja tulee vastaan mitä sitten tuleekin niin ne on sen ajan murheita. Meitä ultrannut lapsettomuuslääkäri sanoikin, että siellä perinnöllisyysosastolla ollaan ehkä niin totuttu tutkimaan vain vikoja, etteivät siksi uskalla antaa toivoa terveestä lapsesta - vaikka niitä nyt kuitenkin suhteessa enemmän syntyy.

Toivottavasti te muutkin saatte iloisia uutisia mahdollisimman pian, peukut pystyssä. Ja teille, jotka jo olette käyneet nämä läpi, niin suuresti kiitoksia kun jaksatte täällä jakaa omia kokemuksianne ja luoda toivoa. Omasta puolestani voin ainakin sanoa, että sen avulla on jaksanut huonoinakin hetkinä paremmin :flower:

Muilla vaikuttikin istukkanäytteen otto menneen hyvin ja toivottavasti Jasuliinikään ei ole enää täällä lukemassa. Mulla ei nimittäin ole ihan hirveän positiivista kuvaa siitä. Kipu oli ihan järkyttävää ja varsinkin se veulaaminen, jota niillä katetreilla taikka millä lie tehtiin. Tuntui kuin olisivat vispanneet kermaa kohdussa. Kolmen näytteen jälkeen jäin sairaalan petiin vielä pariksi tunniksi oksentamaan ja pyörtyilemään. Jos ikinä tulisin uuden valinnan eteen niin jos nyt edes mihinkään näytteelle menisin olisi se varmasti lapsivesinäyte :whistle:

Nukkis 14+1
 
Czarina: Tuo tuntuu aivan varmasti hirveälle odottaa että nyt vihdoin saa "tuomion" ja sitten ei loppujen lopuksi selviäkkään vielä mitään. Toivottavasti sen lapsivesipunktion tulokset valmistuvat nopeammin ja ovat tietysti terveet, sitä toivotaan eniten.

Kaikille toivotaan kovasti terveitä vauvoja.

Meille eivät vielä ole soittaneet aikaa tutkimukseen, muutaman viikon päähänhän se menee että ollaan tarpeeksi pitkällä raskaudessa.

Tuo hansu73:sen saama heitto kahdessa eri mittauksessa on todella hurja. Minulla on varmaan jonkinlainen itsepuolustusreaktio nyt menossa ja suhtaudun asiaan välillä turhankin kiinnostuneesti. Osittain johtuu varmaan siitäkin kun olen koirien kanssa touhuillut vuosikausia ja niiltähän erinäisiä asiota tutkitaan ja sitten osa vioista estää pentujen rekisteröimisen. Siinä touhussa on jo selvinnyt että läheskään kaikkiin mittaustuloksiin ei voi aikuiseltakaan eläimeltä luottaa, vaihtelevat todella hurjasti. Niinpä en oikein tiedä itsekkään miten paljon tuohon riskilukuuni voin luottaa. Jos joskus vielä olen raskaana niin käyn varmaan mielenkiinnosta parin päivän välein parissa kolmessa paikassa mittauttamassa tuota niskaturvotusta ja ottamassa verinäytteen. Mieheni kyseli että onko tuo seula itseään korjaava eli jos joillain luvuilla tuleekin enemmän terveitä/sairaita niin korjataanko suhdelukuja. Tähän ei netistä löytynyt tietoa, kiroavat meitä varmaan kun joskus päästään punktioon, minun kanssani menee varmaan kauan kun haluan tietää kaikenlaista.

Sikiöseuloja kun on tehty niin vähän aikaa kuitenkin niin ei ole esimerkiksi tietoa siitä miksi jotkut hälyttävät joka raskaudessaan vaikka mitään ei ole vialla ja useamman sukupolven tietoja ei myöskään ole, voihan se olla että jos äitini olisi aikanaan tutkittu niin minäkin olisin ollut riskitapaus.

Pahoinvointi on taas alkanut pahenemaan, voi tosin johtua hermoistakin :( Alkuraskaus on ollut todella tuskaisaa kun olen oksentanut ja ollut aivan zombie.

Mitenkäs paljon te muut olette kertoneet ihmisille tilanteestanne? Minä kerron yleensäkkin varsin avoimesti asioistani, pääsääntöisesti ihmiset ovat yleensä mukavia ja nekin joilta ikävää kommenttia tulee tekevät sen tajuamattaan. Ihmettelen kyllä noita juttuja joissa kätilö tai muu tutkimuksiin osallistunut henkilö on sanonut asiattomia, luulisi että heille olisi teroitettu mitä ei saa sanoa. Omat sukulaiset ja ystävät ovat olleet ihania ja kannustavia, isäni ei tyypillisen suomalaismiehen tapaan tunteista puhu mutta tiedän kuitenkin että tukee minua tarvitaessa. Miehen sukulaisista yksi kerkesi meitä jo "lyömään raamatulla päähän" eli selittämään että meidän tulee muistaa että alusta asti lapsi on jokatapauksessa jumalan luoma ja rivien välissä vähän tuomitsi lapsivesipunktioon menoa. Se ei tietty kauhean mukavaa ollut, tietää vielä varsin hyvin että me emme usko jumalaan eli se ei meille ole peruste. Ja jokainenhan tekee itselleen sopivan ratkaisun, lähtien siitä että meneekö alkuunkaan tutkimuksiin.
 
Riiva: itse olen kertonut tosi avoimesti. Kun on kertonut raskaudesta ja ihmiset ovat vilpittömästi onnitelleet, on halunnut kertoa myös siitä varjostavasta pilvestä. Nyt toisaalta ihmisten huoli tuntuu yllättävän raskaalta, ehkä olisikin ollut helpompaa jos olisi ollut kertomatta.
 
Nukkis: Paljon onnea hienoista tuloksista :heart: .

Riiva: Olen myös miettinyt samaa. Jos silloin, kun äitini minua odotti, olisi ollut näitä veriseuloja, olisin voinut aivan hyvin olla myöskin riskitapaus. Meille perinnöllisyyshoitaja sanoi, että heillä on paljon äitejä, jotka jäävät veriseulassa kiinni joka raskaudessaan, vaikka mitään ei ole vialla. Kummallista, ettei tuota sen enempää tutkita. Tai, no varmaan ei tutkita, kun just tuosta nyt ei tunnu olevan mitään "hyötyä". Eipäilen jotenkin, että esim. minulla noilla papp-a -pitoisuuksilla on taipumusta olla keskimääräistä matalampia. Jo pojasta riskiluku oli suurehko (1:500) ja kun tytöstä ne lukemat ovat aina alemmat muutenkin, jäätiin sitten kiinni. Mene ja tiedä. Mielenkiintoista kuulla, mitä vastauksia aikanaan saat. Mekin mieheni kanssa kyselimme kaikenlaista, siitä oltiin lähinnä kiusaantuneita ja eipä juuri vastauksia saatu. Tuo mukava perinnöllisyyshoitaja sitten jutteli epävirallisesti.

Kertomisesta: Kerroin niille, jotka raskaudesta tiesivät. Muille sitten lykkäsin koko hommasta kertomista ja piilottelin masuakin. Ihmiset voivat olla tosi tuomitsevia ja ymmärtämättömiä; en halunnut joutua selittelemään ratkaisujamme suuntaan tai toiseen. Tärkeää silti oli, että läheiset tiesivät, pakkohan se huoli ja murhe oli jakaa.
 
Terveisiä Taysista!

Kävin kuulemassa tänään meitin istukkabiopsian kuulumiset ja 16-trisomiahan siellä kummitteli ja ihan kaikissa soluissa kuten Jeppistä:lläkin.

Meillä tilanne sinänsä mielenkiintoinen, että lapsivesipunktiota ei kannattanut tehdä sillä tänään tehdyssä ekassa rakenneultrassa (rv 16+0) ei löytynyt mitään poikkeavaa vaavista JA löydettiin vahva ns. vanishing twin-epäilys eli todennäköisesti kyseessä on ollut identtinen kaksoisraskaus jossa toinen alkio on ollut viallinen ja toinen suurella todennäköisyydellä täysin terve ja koska kroppani on tunnetusti erittäin ronkeli (lukuisia keskenmenoja), on tämä viallinen alkio päättänyt kehityksensä alkumetreillä kroppani todettua sen solutasolla vialliseksi!

Hurja homma, kerta kaikkiaan, en voi muuta sanoa.

Nyt sitten jännitellään 30.6. saakka jolloin meillä on varsinainen rakenneultra ja siinä kohtaa sitten katsellaan, miten masuasukki on kehittynyt - jos viikot täsmää edelleen ja mittasuhteet ovat säilyneet, jatketaan raskautta tarkan valvonnan alla, mutta jos käänne huonompaan on tapahtunut, niin siinä tapauksessa raskaus keskeytetään.

Kaiken valossa on kuitenkin epätodennäköistä että vauvalla olisi puhdas 16-trisomia, sillä minun olisi pitänyt saada kesken jo monta viikkoa sitten mikäli olisi, mutta mosaiikki on täysin mahdollinen, joten meillä jää nähtäväksi saammeko terveen vauvan vai onko hänessä lievä tai hiukan vakavampi vamma. 16-trisomia on kuulemma todella vakava, mutta mosaiikki-tapauksista 30% ovat täysin terveitä. Ja meillä ei välttämättä ole edes mosaiikkia, joten nyt vaan odotellaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeppistä:
tosin istukan trisomia vaikutti loppuraskauteen ja tämä leikattiin keskosena 32+1.
Pakko kysyä kun mainitsit tuon trisomian vaikuttaneen loppuraskauteen, että mitä se aiheutti kun jouduit leikkuriin noinkin aikaisin? Näistä vaikutuksista ei minulla ole mitään tietoa.
 

Yhteistyössä