Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

No niin nyt olen paljon viisaampi, ultrassa tuli käytyä, ja pikkuinen oli terveen oloinen ja hänellä oli kaunis nenä ja niskaturvotus oli normaali ja oloni oli rauhallinen enkä mennyt verikokeeseen ollenkaan. Mieli on hyvä. Laskettu aika 28.9.2010, ikäeroa isoveljiin tulee sitten noin 13 ja 15 vuotta, sylejä riittää :heart:
 
Eli meillähän aikanaan oli niskaturvotus 0.90. mutta veriseulassa istukkahormoni on pielessä ja saimme riskiluvuksi 1/120. Tehtiin lapsivesitutkimus jossa todettiin kromosomeiden olevan kunnossa.

Myöhemmin selvisi että istukassa on tiukat virtaukset ja siitä virheellinen veriarvo.

10.3.2010 Meille syntyi täysin terve poikalapsi. Painoa 3740g, pituutta 52 cm :heart: :heart:

Voimia kaikille näiden asioiden kanssa painiville :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauvatoive10:
No niin nyt olen paljon viisaampi, ultrassa tuli käytyä, ja pikkuinen oli terveen oloinen ja hänellä oli kaunis nenä ja niskaturvotus oli normaali ja oloni oli rauhallinen enkä mennyt verikokeeseen ollenkaan. Mieli on hyvä. Laskettu aika 28.9.2010, ikäeroa isoveljiin tulee sitten noin 13 ja 15 vuotta, sylejä riittää :heart:
hienoa!
meillä melkein sama tilanne,,mutta veriseula antoi hälyn. riski 1:200 mutta en silti halunut lapsivesipunktiota,mutta ultrataan tiheämmin.mieli hyvä ja rauhallinen :) :heart:
 
vauvatoive10, hienoja uutisia!! Samoin Ryysyrannan rinsessalla... Luinkin tuolta sun aiempia viestejä. Onneksi olkoon ihanasta lapsesta :heart:
Visitor nro39, kävit siis siellä ultrassa, mitä siellä tarkalleen ottaen näkyi? Kaikki oli siis ilmeisesti hyvin. Ja terveeseen lapseen hyvät mahdollisuudet?

Täällä edelleen maha kasvaa. Nyt on viikkoja 23 ja risat... Tuntuu hitaasti tää aika menevän. Me oltiin maanantaina ultrassa ja käytiin läpi samoja juttuja kun rakenneuässä. Poika kasvaa, potkii ja nyrkkeilee kivasti. Ja edelleen 100% varmuudella downpoika tulossa :) Hormoonien ansioista tää on ollu jatkuvaa vuoristo rataa... Välillä tuntuu vaipuvansa maan syvimpiin syövereihin kun ajattelee tuovansa tähän maailmaan tämän lapsen ja taas toisaalta olo on onnellinen, kuin kellä tahansa odottavalla äidillä. Joskus kaupassa luulen saavani katseita, ikäänkuin ihmiset tietäis että tuolla on vatsassaan tulevaisuuden toivo! vammainen lapsi! :( Ja voi, jos joskus sais kaikkien ennakkoluulot ja asennevammat korjattua...
Me kerrottiin down-uutiset mun vahemmille ja miehen vanhemmille. Myös tuleville kummeille. Asian ehkä "hankalammin" otti vastaan oma äitini. Hän jatkuvasti kyselee vain että mitä jos on jotaki, mitä te sitten teette jos sillä on sydänvika jne jne... On ollu pakko ottaa etäisyyttä. Kyllähän me se riski tiedetään! Ihan kun en osaisi itse varautua asiaan ja toisen pitää toitottaa vieressä että muistathan varmasti varautua... :ashamed:
Muut ottivat asian vastaan aika hyvin. Ja pojan tuleva sylikummi totesi vain heti "Hmmm. Vai silleen. Sehän kietoo meijät heti pikkusormensa ympärille!" :heart:
 
ROOSALII.. kävit siis siellä ultrassa, mitä siellä tarkalleen ottaen näkyi? Kaikki oli siis ilmeisesti hyvin. Ja terveeseen lapseen hyvät mahdollisuudet?

siis sielä katsottiin vauvan rakennetta ja mahdollisia viitteitä down-vauvasta. mitään downin viittaavia ei löytynyt,muttei se anna 100% varmuutta siltikään.
kuinka sinulla todettiin down-vauva?näkyikö ultrassa jotakin siihen viittaavaa?

 
ketkä odottavat DOWN vauvaa,voisitteko te kertoa veriseulan ja nt arvoja tänne?
sitten voisimme ehkä verrata omiin arvoihin... minä kahden vaiheilla mennäkkö vaiko ei lv-punktioon,ehkä en... mulla 30.3 vielä ultra,katsotaan rakennetta ja mahd merkkejä downista...ja jos haluan,lv otettais myös silloin.mulla ennen tätä raskautta monia km . siksi suurempi pelko että tulisi km lv:n takia.itsellä "tunne"että vauvalla kaikki hyvin,muttei 100%varmuutta ole.
kuten jo aiemmin kerroinkin,mun arvot tässä(MoM)
PAPP-A 1,01
NT 1,31
bHCG 2,32
riski 1:200 ikää 39
 
En tiedä onko tämä ihan oikea ketju laittaa asiaani, mutta koitetaan olisiko vastaavassa tilanteessa olleita!? Eli rakenneultrassa vauvalla näkyi päässä plexus kystat. Mitään muuta ei löytynyt, joten lääkärikin vakuutteli, että ne kuuluu vauvan normaaliin kehitykseen, toisilla eivät vaan häviä tähän ultraan mennessä. Pienoinen riskihän niissä on kromosomihäiriöihin, mutta silloin yleensä löytyy jotain muutakin esim.sydämestä.

Emme saaneet edes kontrolliaikaa, koska sitä ei katsota täällä tarpeellisena. Soitin kuitenkin vielä äitipolille ja sain sen onneksi. On ollut ilo lukea tarinoita, että yleensä tuloksena on terve vauva.
 
Onnea kovasti Ryysyrannan rinsessalle! ja toivotaan, että Eddan vauvalla kaikki kuitenkin hyvin :hug:
Mä olin jo visusti päättänyt, että en enää tätä ketjua avaa kun tässä raskaudessa kaikki näyttää hyvältä tähän asti.... mutta ei sitä historiaansa voi paeta, se kaikki on niin lähellä vielä että muiden kokemukset koskettaa vahvasti.

Visitor, P-appa oli 0,33 (downeilla usein liian alhainen lääkärin mukaan)
Nt MoM-arvoa en muista, mut turvotusta oli 3,8mm
Hcg oli 1,48
Riski 1:5 ja ikää 33v

Tää siis viime heinäkuussa..
 
Onneksi olkoon ryysyrannan rinsessa :flower: :heart: !

Joku kirjoitti istukan tiukoista virtauksista, että voisivat olla syy korkeaan hcg pitoisuuteen, joka mulla siis oli 7 MoM. Tietääkö kukaan tästä asiasta enempää?

Sellaista myös kiinnostaisi tietää, onko teillä joille tulossa/syntynyt down lapsi, ollut raskauden aikana voimakas pahoinvointi tms.?
 
Visitor nro39: Mulla hälytti veriseulassa korkea Hcg ja sitten ultrassa oli turvotusta 2,5mm.
kaivoin tuolta ton verikokeiden tulokset:

MoM:
Papp-a 1,0
Hcg-B 3,05
NT 2,5mm
Riski seulan tulosten perusteella 1:190, iän perusteella se olisi vain 1:25000


Eli sit turvotuksen ja tuon hcg:n takia suostuin istukkabiopsiaan josta tulokset tulivat noin kolmen viikon sisällä (mentiin siis sinne rv13+4) ja rv 16 tuli soitto että löytyi ylimääräinen kromosomi 21 ja pitää tulla käymään. Seuraavana päivänä mentiin aamulla ja saatiin tarkasti kaikki tulokset nähdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja roosalii:
Visitor nro39: Mulla hälytti veriseulassa korkea Hcg ja sitten ultrassa oli turvotusta 2,5mm.
kaivoin tuolta ton verikokeiden tulokset:

MoM:
Papp-a 1,0
Hcg-B 3,05
NT 2,5mm
Riski seulan tulosten perusteella 1:190, iän perusteella se olisi vain 1:25000


Eli sit turvotuksen ja tuon hcg:n takia suostuin istukkabiopsiaan josta tulokset tulivat noin kolmen viikon sisällä (mentiin siis sinne rv13+4) ja rv 16 tuli soitto että löytyi ylimääräinen kromosomi 21 ja pitää tulla käymään. Seuraavana päivänä mentiin aamulla ja saatiin tarkasti kaikki tulokset nähdä.
onko ultrassa näkynyt muita merkkejä kuin nt ,down vauvasta?tää on kauheeta jahkailua mulla :| :(
 
No ei ollu oikeastaan muita "Merkkejä". Ultrakuvassa ihan normaalin näköinen vauvanalku potkiskeli. Rakenneuässä tosin nenäluuta ei saatu kuvattua tarkalleen.

Roosamaria: Ei ole mulla ainakaan ollut mitenkään kauheeta pahoinvointia... Alussa muutama viikko meni oksennellessa mutta se oli musta vähäistä siihen verrattuna mitä olin plussauksen jälkeen odottanut :D
 
Mä odotin down vauvaa. Niskaturvotus oli 0,8. Muista arvoista en tiedä, kun ainoastaan np-ultrassa kätilö kertoi ne arvot, ja paperilla niitä ei ole. Kätilö näytti mulle myös jotain taulokkoa jossa kävi ilmi se normaali PAPP-A arvo, joka mulla oli hiukka alta 500. Muut kirjottaa tällä vissiin eri yksiköissä niistä arvoista. Vauva ultrattiin istukkabiopsian yhteydessä, silloin vielä nenäluu näytti normaalilta, samoin sydän ja sikiön koko.
Raskaudessa kärsin voimakkaasta pahoinvoinnista ( mikä mulla tosin on ollut ongelmana aina poika odottaessani ) Mun raskauteni keskeytettiin viikoilla 16+6 ja pieni poika syntyi vrk myöhemmin :'( Patologin tutkimuksissa varmistu 21 trisomia ja pojalta puuttui sydämen kammioiden välistä seinämä, eli reikä löytyi sydämestä. Olen miettinyt kovasti olisinko missään raskauden vaiheessa jäänyt kiinni pelkissä ultrissa. Mulla pyörii vieläkin päässäni lääkärin sanat että useimmiten varhaisessa raskaudessa todetut down tapaukset on oletettuja vakavampia. Itse kun yhä mietin entäs jos poika olisikin ollut suht terve trisomiastaan huolimatta. Itse biopsiaan mennessäni olin vielä kahden vaiheilla otetaanko sitä vai ei. Ja kysyin kätilöltä mm kuinka varmasti sen downin syndrooman tai mahdolliset sydänviat yms voi pelkillä ultrilla saada selville. Mutta kuulemma ei kovin varmasti. Joten päädyin kuitenkin biopsiaan. Välillä mietin ehkä olisi ollut parempi jättää koko biopsia tai np-ultra väliin. Sitten olisin yhä raskaana.
 
nyt viimeksi kun kävimme ultrassa,näkyi selvästi nenäluukin,siis pelkkiä hyviä asioita siellä oli nähtävillä:) olin tällöin rv 16+1 ja nyt kun menemme 30.3 ultraan,katsomme taas tarkkaan kaikki. :) :heart: mutta,mikään ei silti ole varmaa. :| :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja roosalii:
vauvatoive10, hienoja uutisia!! Samoin Ryysyrannan rinsessalla... Luinkin tuolta sun aiempia viestejä. Onneksi olkoon ihanasta lapsesta :heart:
Visitor nro39, kävit siis siellä ultrassa, mitä siellä tarkalleen ottaen näkyi? Kaikki oli siis ilmeisesti hyvin. Ja terveeseen lapseen hyvät mahdollisuudet?

Täällä edelleen maha kasvaa. Nyt on viikkoja 23 ja risat... Tuntuu hitaasti tää aika menevän. Me oltiin maanantaina ultrassa ja käytiin läpi samoja juttuja kun rakenneuässä. Poika kasvaa, potkii ja nyrkkeilee kivasti. Ja edelleen 100% varmuudella downpoika tulossa :) Hormoonien ansioista tää on ollu jatkuvaa vuoristo rataa... Välillä tuntuu vaipuvansa maan syvimpiin syövereihin kun ajattelee tuovansa tähän maailmaan tämän lapsen ja taas toisaalta olo on onnellinen, kuin kellä tahansa odottavalla äidillä. Joskus kaupassa luulen saavani katseita, ikäänkuin ihmiset tietäis että tuolla on vatsassaan tulevaisuuden toivo! vammainen lapsi! :( Ja voi, jos joskus sais kaikkien ennakkoluulot ja asennevammat korjattua...
Me kerrottiin down-uutiset mun vahemmille ja miehen vanhemmille. Myös tuleville kummeille. Asian ehkä "hankalammin" otti vastaan oma äitini. Hän jatkuvasti kyselee vain että mitä jos on jotaki, mitä te sitten teette jos sillä on sydänvika jne jne... On ollu pakko ottaa etäisyyttä. Kyllähän me se riski tiedetään! Ihan kun en osaisi itse varautua asiaan ja toisen pitää toitottaa vieressä että muistathan varmasti varautua... :ashamed:
Muut ottivat asian vastaan aika hyvin. Ja pojan tuleva sylikummi totesi vain heti "Hmmm. Vai silleen. Sehän kietoo meijät heti pikkusormensa ympärille!" :heart:
Oletko muuten löytänyt kohtalotovereita jotka ovat myös saaneet tietää downista jo odotusaikana ja siis pitäneet lapsen? Voisi helpottaa vaihtaa ajatuksia jonkun kanssa joka on kokenut saman.

(minulla voisi olla pari ehdotusta)
 
Jääenkeli kirjoittikin jo siitä että lääkäri oli sanonut ettei aina ultrilla selviä onko lapsella kromosomihäiriöitä. Useat kenelle on downlapsi syntynyt ovat menneet seuloista läpi ihan huoleti eikä koskaan ole ultralla huomattu poikkeavaa. Tai no, tottakai on myös meitä jotka ovat tienneet raskaudenajan mutta meitä taitaa loppupeleissä olla vähemmistö.
Itse tunnen jotenkin omituisella tavalla ylpeyttä siitä, että kuulun siihen porukkaan. Vaikka jotenkin aina olen ollut sitä mieltä että kenet luoja meille suo, siitä huoli pidettäköön, niin on ajatusmaailma muuttunut tässä menneiden piinaviikkojen aikana. Kun huomasin aikoinaan itse miettiväni vakavasti keskeytystä... Mutta olen tyytyväinen että nuo viikot meni loppupeleissä äkkiä ohitse eikä nyt tarvitse miettiä enään kun raskauskin on jo näin pitkällä. Ja jos saisin valita niin mieluummin tietäisin jo etukäteen lapsen poikkeavuudesta kuin että se tulisi täysin yllätyksenä synnytyssalissa ja olisin päässyt kaikista seulonnoista läpi. En tiedä miten rakkaus kehittyisi lapseen jos tulisikin jotain muuta mitä "tilasin". Vaikka onhan nämä Leijonaemot selvinneet kovistakin koettelemuksista ja vaikka kuinka näyttäisi raskaus normaalilta niin ei voi koskaan tietää mikä menee pieleen. Yksikin väärä käänne synnytyksen yhteydessä ja lapsesta saattaa tulla pysyvästi vammainen. Mutta mun pointti tais vesittyä nyt tässä höpötellessä :kieh: Tarkoitan vaan että olen niin onnellinen kun tiedän etukäteen asioiden laidan ja osaan varautua siihen ettei meille synny "tervettä" lasta ja että saatamme joutua luovuttamaan lapsen lääkärien hoiviin samantien hänen synnyttyään.

Madicken
Olen nyt tutustunut yhteen äitiin netin kautta ja keskustelu käy kiivaana :D

Näihin tramaattisiin tunnelmiin lopetan, hyviä vointeja :heart:
 
roosalii
kun multa otettiin veriseula,olin jo 11+2 UÄ:n muk.(joka tosin selvisi hieman myöhemmin),siis la muuttui ultrassa 5 pvää.
mietin vain,onkohan tolla vaikutusta HCG:n lukemaan,että 2 pvää yli 11 vkon otettiin se veriseula? kunhan menen taas uä:hän,kysäsen lääkäriltä.mutta jos jollakin on jo kokemusta tai tietoa,kertoisitko? olisi kiva tietää...
 
Käyn täällä edelleen lueskelemassa... Visitorille ajattelin vastata, että meillä otettiin myös verikoe rv:lla 11+2, ja mulle sanottiin, että jos halutaan ottaa samalla kertaa sekä nt että verikokeet, ainoa sopiva viiikko on juuri rv 11. En edes, muista mitkä ne suositusviikot onkaan... Meilläkin laskettu aika muuttui ultrassa ja olin käyttänyt ovistikkuja, joten mielestäni tiesin tarkkaan hedelmöittymishetken, mutta mulle sanottiin, ettei se vaikuta tuloksiin. Tiedä sitten...

Voimia sinulle, toivottavasti kaikki on hyvin!
 
Edda! Meillä näkyi myös plexus kystat rakenneultrassa, ultraaja sanoi, että jos olisin ollut 35-vuotis, niin olisin joutunut jatkotutkimuksiin, mutta koska ovat tosiaan niin yleisiä, niin en ikäni puolesta joutunut. Olin itse kovin huolissani asiasta, mutta kun neuvolatätinikin sanoi, että ovat aika yleisiä (hänellä monen vuoden kokemus), ja harvinaista, että yksittäisenä löydöksenä olisi jotain poikkeamaa, niin vähän helpotti.

Ja kyllä vain meille syntyi ihan terve poika. Nyt vain nauttimaan raskaudestasi :)
 
moikka
ultrassa näkyi vas kysta.lääkäri sanoi että pitäiskö tehä lv. siihen sanoin, ettemme halua,kun kaikki muu näytti olevan enemmän kuin hyvin. :) tiedämme kyllä,että down riski on yhä olemassa,mutta luotamme omaan vaistoomme sekä lääkärin.lääkäri sanoi että vauva näyttää ja tuntuu tosi hyvältä,kystoja kun voi olla terveilläkin lapsilla.muttei voida olla 100% varmoja tämän terveydestä.
ja se 1:200 riski on olemassa yhä,se ei ole kasvanut eikä hävinnyt.
vauva kasvanut hyvin,lapsvettä on normaalisti,kuten aikaisemmissakin ultrissa.seuraava ultra on 4 viikon päästä. :)
nyt hyvä ja levollinen mieli,toistaiseksi.välillä tulee pelkoja,mutta ne väistyvät.. :/ :| :) toivotaan niin.
siis tälläistä tänne tänään :flower:

18+1 :heart:
 
Minmar: Kiitos vastauksestasi! Nyt täällä ollaankin jo rauhallisin mielin. Olen saanut tietoa monelta ammattilaiselta että kystat yksittäislöydöksenä tarkoittavat erittäin harvoin mitään. Riski korkeintaan 1:470 nuorella ihmisellä. Ja ulkomaalaiset tutkimukset vahvistavat sen ettei noista tarvitse huolta sinänsä ottaa. Kun ollaan tutkittu vauvoja joilla kystat ovat rakenneultrassa näkyneet niin sadoista lapsista yleensä kenelläkään ne ei ole johtaneet mihinkään. Ne, joilla on poikkeavuuksia ollut, on ollut muitakin merkkejä ultrassa. Toki tiedostan sen, että se pienikin mahdollisuus voi sattua kohdalle, mutta sehän voi olla samaa luokkaa vaikka ultra ei mitään näkyisikään...:) Elämässä kaikki on mahdollista, eikä niitä auta liikaa murehtia. Vaikka välillä se on helpommin sanottu kuin tehty... :D
 
Heippa!

Mulla hälytti eilen veriseula. Ultrassa kaikki ok, niskaturvotus 0,6mm, nenäluu näkyi selvästi ja kaikki muukin näytti vallan mainiolta. Lopuksi kätilö laittoi koneelle veriseulani tulokset ja saatiin kohonnut riski downille 1:85!! Kamalaa :( Kyllä itketti kun sairaalalta lähdettiin.

Ikäni puolesta riski oli joku ihan mitätön (olen 25-vuotias), mutta hormoonit sitten oli kai ihan päin honkia.

NT 0,6mm
hcg-b 3,75 MoM
PAPP-A 0,27 MoM

Käytiin sitten heti lääkärin juttusilla ja tänään varasin ajan lapsivesipunktioon kahden viikon päähän (istukkabiopsian ois saanu ens viikolle, mut halusin ton lv..). Odottavan aika on pitkä ja äidin huoli suuri!!! :( Mies on onneksi positiivinen ja jaksaa uskoa, että meiän vauvalla on kaikki vallan mainiosti.

Voimia kaikille saman asian kanssa kamppaileville :flower:
 
Veriseulan tuloksista. Osaako joku selittää näitä?

Mun arvot on tällaiset, ultra oli siis 30.3.:

PAPP-A 202,00 mU/L Korjattu MoM 0,27
NT 0,94mm Korjattu MoM 0,86
hCGb 110,00 ng/mL Korjattu MoM 1,75

Mitähän nuo kaksi arvoa ovat/ kuvaavat? Ja mikä on tuo korjattu MoM?
Minulle ei näitä selvitetty yhtään. Ja mitähän ne ns. normaalit arvot sitten ovat. Näillä tuli riski 1:220 eli 26.4. lapsivesitutkimukseen.

Nappula-10 ( 13+5)
 

Yhteistyössä