Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Ootpas saanu Taffo82 inhottavaa palvelua! :( oikeen itteensäkki rupes ärsyttään. Mut älä tässä vaiheessa anna tollasen akan pilata sun päivää ja fiilistä! Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! :)
Teillä on näköjään eri käytäntö kun täällä. Täällä soitettiin hyvät uutiset + laitettiin kirjeenä ja huonot uutiset laitetaan ainoastaan kirjeenä.
Toivottavasti huomenna saat hyviä uutisia ja puhelimen toisessa päässä ois joku vähemmän elämäänsä kyllästynyt työntekijä! :hug:
 
Taffo harmi että tollanen kohtelu :(
Meillä lv-puntkio otettiin perjantaina ja sanoivat että pitäis maanantain labraan ehtiä mikäli ehtii sinä perjantaina kuljetukseen, eli tulokset tulee tiistaina tai keskiviikkona - tuskin maanantaina.
Meillä toki oli viikkojenkin takia jo kiire, että siinä pahimmassa tapauksessa joka meidän kohdalla olikin, saatiin keskeytyslupa haettua mahdollisimman nopeasti.

Mutta mun muistaakseni puhuivat jotain että noita näytteitä tutkitaan vaan kahdesti viikossa (siis mistä saa nää nopeat vastaukset)ja ymmärtääkseni ne päivät oli maanantai ja keskiviikko.

Inkku miten voidaan huonot uutiset laittaa vaan kirjeessä :O ? Mietin vaan jos kyseessä on rakenneultra niin sillon voi olla oikeasti vaan muutamista päivistä kiinni se, että raskauden keskeytys on laissakaan mahdollista.

Anyway, meille sanottiin että tulokset soitetaan ja ihan hyvä niin.
 
Inhottavaa kohtelua! :mad: Just tämmösissä tilanteissa pitäis yrittää olla pikkusen empaattisempia! Meillä sai ite valita miten tulokset ilmoitetaan ja valitsin, että kaikki uutiset soitetaan. Ja nyt kun odotellaan vielä lopullisia kromosomitutkimusten tuloksia (jotka pitäisi tulla tänään tai ensi viikon alusta) he soittavat uutiset ja laittavat sitten vielä kirjeen tulemaan lisäksi.
 
Ambrosia85, ite jäin ainakin kiinni nt-ultrassa ja viikkoja oli silloin 12. Mun muistaakseni se meni noin, koska pelkäsin hirveästi, että jos pelkkä kirje tulee ja soittoa ei ollenkaan. Jos rakenneultrassa olisi vasta jäänyt kiinni, niin varmasti käytäntö olisi eri tai ainakin luulen niin :)
 
Ihan ensiksi SUURET kiitokset vertaistukijoille!Olette kultaakin kalliimpia!

Ette kuulkaa usko mikä show se tulosten saaminen oli tänään....Ensin tärkeimmät:Tulos oli TERVE KROMOSOMINEN VAUVA tulossa!Olin niin sekaisin onnesta etten tajunnut edes sukupuolta kysyä mutta ei haittaa!!!! <3 Onnellinen <3

Mutta joo,soitin aamulla ja vastaaja ilmoittaa: Sikiöntutkimusyksikössä on muutto,saatte seuraavan kerran puhelimitse yhteyden 20.1.14 maanantaina...Ette kuule usko kuinka mä parkusin kun vitutti taas...Sitten ajattelin että pakko mun on joltain pystyä kysymään niitä tuloksia ja soitin ä-polille,reilun tunnin yritin soittaa ja aina tuuttasi hetken aikaa kunnes sanoi,numeroon johon soititte ei saada yhteyttä..EI HELVETTI meinas puhelin lentää jorpakkoon...Soitin sit systerille että katsoo mulle netistä jonkun numeron,sainkin niitä 8 kpl ja kuinka yllättävää että se viimeinen nro vastas,mutta,se oli joku sihteeri...Voi APUA!Itkin hänelle asiani ja hän pahoitteli että oli käsketty soittaa kun kerran oli se muuttokin siellä tiedossa..Otti mun tiedot ja sanoi että YRITTÄÄ löytää jonkun joka tietää asiasta ja jättää soittopyynnön.Sama sihteeri soitti puoli tuntia myöhemmin ja sanoi että ei ole tuloksia tullut että soita tiistaina sitten taas.Mä ajattelin jo siinä vaiheessa että tää EI VOI OLLA TODELLISTA!!!!Mikäs siinä,tappio on nieltävä,minkäs sille voi jos ei ole tullut niin ei ole.Mutta sitten arin tunnin kuluttua eräs aivan ihana hoitaja soittaa ja sanoo ettei saa pelästyä,uutiset on hyviä ja että hän ajatteli soittaa niin saan viettää rauhassa vko:nloppua!Uskomattoman mahtava ihminen,sanoin hänelle että olet oikea enkeli!! <3 Onneksi loppu hyvin kaikki hyvin mutta olihan koettelemus...

Hurjasti voimia kaikille näiden asioiden kanssa painiville!

Taffo ja Ylläri 16+1
 
Voi jessus kuin kauheen rumban jouduit noitten kaa taas käymään! Mutta ihana pääasia on että siellä vauvalla kaikki hyvin! :heart: Onnea hirmuisesti :hug: ja nuo samat tiedot menevät myös neuvolaan, niin voit sieltä kysyä sitä sukupuolta jos haluatte sen tietää :) ja sullekkin nyt sanon, että nyt vaan raskaudesta nauttimaan ja muut ressinaiheet pois!

Ja niin samaa mieltä oon tän ketjun vertaistuesta, korvaamatonta! :) <3

Inkku ja Helmi 38+5
 
Meille tuli keskiviikkona tieto, että kyseessä on trisomia 18. La menin tays sisään ja eilen raskaus saatiin keskeytettyä vasta iltapäivällä. Hyvää tässä oli se, että istukka syntyi kokonaisena normaalisti. 32 tuntia oli toi raskaudenkeskeytyksen kesto siitä kun sain supistavat sairaalassa. Tietty pari päivää ennen siis ke sain ne valmistavat lääkkeet. Minulla on ollut kaksi sektiota aikaisemmin ja syy niihin se, että supistukset eivät riitä avaamaan kohdun suuta tarpeeksi. Tämä oli myös haasteena tässä. Mutta monen monen tabletin jälkeen, öisien kipujen jälkeen alkoi tapahtumaan. Olen nyt helpottunut tästä kaikesta. Meillä oli selvää, että keskeytämme, jos tällainen varma löydös tulee. Nyt vielä jotenkin shokissa, kai kaikki vielä jossain kohtaa iskee päälle. Elämäni kauhein kokemus.
 
Tännehän se on tultava. Tänään oli ultra rv13+1. Niskaturvotus 3,8mm ja riskiluku 1:40. :( Kolmas lapsi ois tulossa ja mulla ikää 28v. Lähes koko päivän oon itkenyt. Huomenna toivottavasti saan ajan lv-tutkimukseen. Istukka on takana ja viikkoja jo sen verran, että tuskin istukkanäytettä otetaan.

Miten ihmeessä te ootte saaneet ajan kulumaan odottaessa?
 
Ikävää LeenaT, että sinäkin tänne jouduit liittymään :(

Itellä se aika meni töissä ja nukkumalla. Olin alkuraskaudessa niiiin väsynyt, että melkein kaikki ylimääräinen aika meni nukkumiseen. Yritä keksiä jotain vähänkään mielekästä tekemistä (tiedän, se on vaikeeta yrittää miettiä jotain muuta) sillä sitä aikaa saa ees vähän kuluun, mutta niinku sitä sanotaan, odottavan aika on pitkä ja näin se valitettavasti on :( Toivotaan, että saisit ajan nopeasti, ettei hirveen kauaa tarvi odottaa :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Mä odottelen edelleen aikaa Taysiin. Nt-ultra oli eilen, mutta lähete ei ole vieläkään mennyt perille K-HKS:stä! Sitä ei ollut lääkäri edes vielä käsitellyt, kun puoliltapäivin tänään soitin. Taysistakin käskettiin kiirehtiä, koska tällä viikolla vois vielä kokeilla istukkanäytettä. Muutoin pitää odottaa kaksi viikkoa lv-tutkimukseen.

muoks. Sain huomiseksi ajan! Välttämättä istukkanäytettä ei saada otettua, mua pääsenpä ainakin uuteen ultraan.
 
Viimeksi muokattu:
Olen koittanut netistä lukea, mutten oikein ole löytänyt vastausta joten kysäisempä täältä :)

Minulle tehtiin tänään lapsivesipunktio ja kovasti odotan tietysti itse punktion tuloksia, mutta myös keskenmenon riski pelottaa :( Koska mä voin huokaista helpotuksesta jos ei ole mennyt kesken..? Vasta sen kahden viikon kuluttuako..? Tai siis voihan se nyt tulla koska vain muutenkin mutta tuosta punktiosta johtuen..
Ja kun levätä pitää kuulemma tämä päivä, eikö sillä todella ole muka vaikutusta mitä teen huomenna? Olen hoitotyössä ja menen huomenna aamuvuoroon töihin, toivon vain ettei se sitten vaikuta.. en tiedä.. odottavan aika on pitkä.. Onneksi tulokset luvattiin jo viimeistään alkuviikosta <3
Jastu ja pieni 15+0
 
Muistaakseni se "pahin" riskiaika on vaan päivän kaks ja puolittuu aina vuorokaus kerrallaan. Mutta suomessa se lisääntynyt keskenmenon riski ainakin naistenklinikan mukaan on 0,5% eli todella todella pieni. Kun kuitenkin niitä myöhäisempiäkin keskenmenoja tapahtuu.
Itse kyllä varmasti ensimmäiset päivät ottaisin tosi iisikseen tekemättä mitään fyysistä, ja pikkuhiljaa lisäilisin kiertoja/nostoja jne
 
Moi kaikille! Meillä onkin ohi toivottavasti nyt koko tapahtuma, mutta halusin kumminkin tulla kertomaan miten asiat meillä meni jos joku kaipaa kohtalotoveria.

Meillä siis rv12 ultrassa 4.1mm niskaturvotus, eikä ennuste veriarvojenkaan mukaan ollut hyvä. Käytiin istukkatesteissä josta tuloksena 18 trisomi, joten vaikka sikiö näytti niskaturvotusta lukuunottamatta normaalille nenineen kaikkineen emme voineet muuta kun varata ajan keskeytykseen. Lääkkeellinen keskeytys aloitettiin rv 14+ aamulla klo 8 ja viimeiset lääkkeet laitettiin sisään klo 15 ja tunnin päästä pieni tyttö tupsahti metalliastiaan istukan kanssa. :'( Kivut osastolla lakkasivat heti synnytykseen, mutta särky alkoi pari päivää keskeytyksen jälkeen uudelleen ja viikon päästä sain kotiin lisää käynnistyslääkettä ja antibiootit, koska ultrassa näkyi pala istukkaa kohdun seinämässä. Seuraavalla viikolla taas ultraus eikä tilanne ollut muuttunut, joten pyysin päästä kohdun tähystykseen ja kaavintaan, koska en uskonut palan tulevan odottelemalla ulos vaikka lääkäri sitä ehdottikin. Eilen olin kaavinnassa jossa kohtu saatiin tyhjennettyä , eikä lyhyestä nukutuksesta tullut mitään sivuvaikutuksia vaikka pelkäsinkin nukutusta kauheasti! Lääkäri ilmoitti kohdun näyttäneen hyvin siistille, eikä uskonut jälkiseuraamuksien vaivaavan enää, joten pääsin 2h jälkeen kotiin ilman kipuja positiivisin mielin ja nyt vaan toivotaan ettei tulehdus enää iskisi antibioottien jälkeen! Seuraavien kuukautisten jälkeen pääsee yrittämään uutta raskautta jos mieli vaan tekee ja kaavinnasta jäi varmempi olo. :) Onneksi henkilökunta oli todella huolehtiva ja ihana täällä Kätilöopistolla.

Oon niin pahoillani jos joku muukin joutuu kokemaan saman ja menetys oli suuri viikkojen pienuudesta huolimatta, mutta toivottavasti muutkin saa tsemppiä koitoksen jälkeen uuteen yritykseen! Tästäkin näköjään selviää alun itkun ja epätoivon jälkeen :hug:
 
Uusi 'kiinnijäänyt' ilmoittautuu joukkoon ja kaipaa vertaistukea..

Eli ollaan vähän reilu kolmekymppinen pariskunta ja kolmatta lasta odotetaan. Tällä viikolla käytiin NT-ultrassa ja järkytykseksi turvotusta löytyi 8mm ja sitä oli pepusta niskaan saakka. Muutoin lapsi näytti normaalilta; nenäluu löytyi, raajat normaalin näköiset, aivopuoliskot normaalin näköiset jne. Ensi viikolla olisi edessä istukkabiopsia. Suhdelukuja en vielä saanut vaikka verikokeessa kävin pari viikkoa sitten, mutta ultraaja totesi ettei niillä ole mitään merkitystä, koska turvotusta on niin paljon että riskilukukin hälyttää takuulla.

Edellisessä raskaudessa turvotusta oli 3,3mm ja suhdeluku muistaakseni 1:8. Istukkabiopsia ei onnistunut sijainnin vuoksi ja lapsivesipunktiota joutui odottamaan pari viikkoa lisää ja tuloksia taas pari viikkoa. Terveet kromosomit löytyi tuolloin, mutta rakennetta ultrattiin vielä monta kertaa ja ehdittiin epäillä vaikka mitä, mutta terve poika lopulta saatiin.

Jotenkin sitä vaan ajattelee, että onko tämä jokin tapa 'rankaista' meitä, sillä raskautuminen on aina ollut helppoa eikä keskenmenojakaan ole ollut yhtään. Miksi meille sattuu tämä ja kaksi kertaa peräkkäin vielä? Turvotusta oli niin paljon ja koko selän alueella, että itsellä olo varsin toivoton..

Tietääkö kukaan ketään joka olisi saanut noilla luvuilla tervettä lasta? Itsellä alkaa usko loppua :( Itkettää ja asiat pyörivät mielessä, mutta töihin yritän mennä, jotta saisi edes jotain muuta ajateltavaa..
 

Yhteistyössä