Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Me saaatiin eilen hyviä uutisia :heart:! Pikatesterin mukaan terveillä kromosomeilla varustettu pieni isäntä on tulossa :). Voi tätä onnen ja helpotuksen tunnetta!!!

Lääkärin mukaan lopullinen tulos valmistuu muutaman viikon sisällä, mutta oli sitä mieltä että siinä kartoitetaan hyvin harvinaisia sairauksia joista usein näkyisi viitteitä myös ultrassa.

Nyt on pakko yrittää hetken hengähtää, voimat on jossain pakosalla ja kaikki mahdolliset raskausoireet tuntuu mahdottoman vahvana, kaiketi stressistä.

Minttu, toivotaan että saatte vastaukset pian ja uutiset olisivat hyviä!!!
Sandriina ja Minema, niin oisin varannut minäkin ajan yksityiselle-raha on kuiteskin toisarvoinen juttu näissä asioissa.

Kiitos tsempeistä ja tuesta, sillä on ollut isompi merkitys kuin arvaattekaan :hug: .
Ja vielähän tässä löysässä hirressä mennään, niin kauan kuin nyytti on sylissä...joten täällä tulee roikuttua minunkin.
 
Voi kuinka ihania uutisia Sisso! :heart: Nyt sinäkin voit huokaista ja nauttia raskaudesta erilailla :hug:

Mulla kans jotenkin kumman vahvat raskausoireet. Pönttöä pitää vieläkin välillä halailla? En tiä voisiko tämä johtua tästä kaikesta stressistä mitä on ollut/on...

minema ja pieni ihme 15+0
 
Ihana kuulla Sisso, että normaalit kromosomit on vauvalla!

Itse olen ahdistukseen saakka lukenut kaikki jutut netistä, sekä lääkäripalstojen että keskustelupalstojen jutut tähän liittyen, ja etsinyt samansuuntaisia lukuja kuin itselläni seulonnassa oli.

Eli suhdeluku seulonnasta tuli 1:40 ikäni (40+), nt 1,2 mm ja S-PAPP-A 0,37 mom, S-hCG 2,59 mom yhdistelmällä.

Pelottaa suunnattomasti, että jotakin vikaa todella on kromosomeissa, kun selkeästikin nuo veriarvot ovat ihan metsässä, mutta vähän toivoa sain Sisso sinun tuloksistasi, kun sinullahan oli vähän samansuuntaiset lukemat. :) Kävin istukkabiopsiassa NKL:lla torstaina, eli kolme päivää sitten, ja vastauksia odottelen viikon sisällä, kirjeitse tulee hyvät ja puhelimitse huonot. Muuten näytti ultrassa sikiö olevan normaali. :/

Toivon enkeleitä ja henkien varjelusta sekä omalle että muiden syntymättömille jälkeläisille sydämestäni saakka. Ihanaa kuulla, että kärähdyksestä huolimatta paljon on myös hyviä lopputuloksia ja terveitä vauvoja.

Täällä edelleen itkunsekaisin tuntein tuloksia odotellen...
 
Maaria73, voimahaleja ja tsemppiä tulosten odotteluun. Kaikkea hyvää toivon itsekin kaikille näiden asioiden kanssa painiville.

Niin säikähdin minäkin noita omia arvojani kun löysin netistä alan kirjoituksia asiasta. Minulle tosiaan sanottiin äitipolilla ettei arvoissa sinänsä ollut mitään ihmeellistä...enkä siis tuolloin edes saanut tarkkoja arvoja vaan soitin ne jälkeenpäin.
Paniikki olikin sit aikamoinen, kun löysin thl:n taulukon down-riski veriarvoista ja omanikin siihen taulukkoon sopivat.

Sinullekin Maaria73 varmaan sanottiin, että ikä hälyttää helposti ja niin se on. Pitää muistaa, että onneks on enemmän vääriä hälyjä kuin oikeita! Ja veriarvotkin ovat kovin yksilöllisiä ja niihin vaikuttaa yllättävän moni asia. Jossain mainittiin että nt ja äidin ikä tekevät 2/3 riskiluvusta, joten ei sinun tilanne pahalle vaikuta.

Jännä miten eri käytännöt eri puolilla Suomea on. Meille sanottiin että AINA tulokset soitetaan, niin lapsivesi-kuin istukkanäytteessäkin ja toisaalta kiva niin. Ainakin itte olin iloinen että tulokset tuli niinkin pian ja ei tuhraantunut aikaa postiin..toisaalta kyttäsin sit puhelinta ihan hulluna mutta samahan tuo, paniikin määrä taitaa näissä tilanteissa olla vakio :p.
 
Kyllä nimenomaan paniikki on se oikea sana, mikä kuvastaa tämän hetkisiä tuntemuksia.

Itse olen yrittänyt ajatella, että josko verikokeita edeltävinä päivinä todettu virtsarakon ja munuaisaltaan tulehdus olisi vaikuttanut myös veriarvoihin, mutta kätilö meinasi, etteivät vaikuta. Olinhan antibioottikuurilla vielä verikokeissakin (vko 11+0) ja tätä ennen olin saanut suonensisäistä antibioottia 3 päivää. Ja eikös tuo tulehdus ole suuri keskenmenoriskikin, eli luulisi vaikuttavan myös mm. istukan toimintaan...

Mutta eipä tämä pohtiessa mihinkään muutu, tulokset ratkaisevat.

Juu, minustakin on kummallista, että vain huonot uutiset soitetaan. Saa pelätä puhelinsoittoja ensi viikolla...
 
Maaria73, jospa kaikki kuitenkin menee hyvin!

Minä uskon että ihan kaikella on vaikutusta kaikkeen, niin hyvässä kuin huonossa ja varmasti oma osuutensa myös noilla mainitsemillasi jutuilla seulaveriarvoihin.
Onhan siinä kuulemma suuri vaikutus jopa yhden päivän heitolla, jos verikokeet otetaan rajapäivien ulkopuolella...
Musta tuntuu että nää seula asiat ja niihin liittyvät jutut on jotenkin tosi vieraita neuvolassa ja jopa äitipolin kätilöille. En tiedä onko se varovaisuutta vai tietämättömyyttä mutta välillä tuntuu että kysymyksiin vastauksena saa lähinnä puolitotuuksia :/ eikä pelkoja ainakaan haluta hälventää. Siis tämä oma kokemukseni..
 
Tänään 2vk punktiosta, eikä tuloksia kuulu :( ihan älytöntä, että lupasivat ne kahden viikon sisällä viimeistään. Vaikka kuinka yrittää ajatella positiivisesti niin pakko myöntää ettei voimat enää tahdo riittää.. Parempaa viikkoa teille muille :)
 
Kiitos Sisso kannustuksesta!
Juuri tuolta tuntui, kun kokeiden tuloksista ja ns. normaaliarvoista kyselin, ettei osattu oikein muuta kertoa kuin taulukoita näyttää (joiden käyrille ei minun lukemat edes sopineet). Ja huoli vain lisääntyi, kun lisätietoa kyselin, ja aina toistettiin vain, että kysymys ei ole vielä varmasta poikkeamasta vaan ainoastaan kohonneesta riskistä... Olisi ollut kiva tuossa tilanteessa tietää esim. Down-lasten äitien vastaavia veriarvoja, että olisi päässyt vertailemaan, ovatko ne lähelläkään omiani, vai voivatko olla vielä enemmän metsässä. Ja kiva olisi ollut tietää myös siitä, mikä kaikki näihin veriarvoihin voi vaikuttaa..siis muukin kuin kromosomihäiriöt. Niistäpä ei osattu kertoa mitään.

Mutta nyt on siis vain odoteltava tuloksia, joiden pitäisi muutaman päivän sisään tulla. En uskalla töissäkään pitää puhelimessa ääntä, kun pelkään, että huonoja uutisia tulee sitä kautta. Laitan äänen vasta NKL:n suljettua ovensa klo 15.30 jälkeen. :/ Ja tietty kirjettä odotan saapuvaksi kieli pitkällä, jolloin voin luottaa siihen, että uutiset ovat hyviä. Nyt täällä kädet kyynerpäitä myöten ristissä odotan ja toivon parasta...

Minttu, todella ikävää, että joudut noin pitkään tuloksia odottelemaan. :( Toivottavasti kuitenkin tulokset ovat hyviä, kun saapuvat. Voisitko soittaa sinne, ja kysyä, joko tulokset ovat valmistuneet.

Voimia kaikille teille, jotka näiden asioiden kanssa painitte. Itsekin toivon, että säilytän odottaessa mielenterveyteni, kun ainoastaan tämä asia nyt velloo mielessä, eikä mihinkään muuhun osaa keskittyä. Varmaan tuttu tunne monellekin... :hug:
 
Maaria73 todella paljon voimia myös teille tulosten odotteluun! Se on raastavaa aikaa ja päivät tuntuu niiiin matelevan.

Minttu voi toivottavasti saatte pian tulokset! :hug: Oletko soittanut itse sinne polille ja kysellyt tulosten perään?
 
Joudun liittymään seuraan. Lueskelin ketjua vähän, oli mukava huomata, että hyviä uutisia jatkotutkimuksista on monelle tullut!

Itselle aikataulutettiin lapsivesipunktio kolmen viikon päähän. En ole mitenkään tavattoman huolissani tilanteesta. Riski on vain 1:95, niskaturvotus oli vähäistä (1.4mm). Mutta kovasti minua ärsyttää, miten niukasti neuvola ja ultraava kätilö antoivat tietoja. En saanut erikseen pyytämättä veriseulojen tuloksia tietooni, vain pelkästään tuon laskennallisen riskin. Ja edelleenkään eivät jostain syystä anna MoM-lukuja. Mitä kukaan tuosta tiedonpanttauksesta hyötyy? *huoh*
 
Kasenja, samaan törmäsin itsekin. Soitin äitipolille ja kysyin nuo MoM-luvut itse. Juuri mitään sieltä ei osattu vastata tai asiasta kertoa, ainoastaan sen miten lapsivesinäyte otetaan :/.
Omat lukuni olivat 1:200 ja nt 1.1.

Ajattelin antaa palautetta jossain vaiheessa äitipolille sekä neuvolaan, siitä miten seulahälyn saatuja kohdellaan.
 
Maaria73 paljon halauksia sinne, vetää kyllä niin hiljaiseksi. En tiedä sanoja mitä kirjoittaa, suuresti voimia!

Kasenja en saanut minäkään niitä tietoja, kun punktiota tehdessä kyselin niistä, lääkäri väitti aluksi ettei ole mitään viitearvoja, on vain tuo yhdistelmäseulan suhdeluku, joka muodostuu monesta. Jankkasin niin kauan,että lopulta antoi periksi sen verran että minulla on kuulemma joku haju asiasta jne. Mutta todella erikoista käytöstä, ei tommosia kuuluisi salata saati väittää ettei niillä arvoilla mitään tee :/
 
Halauksia ihanaiset ja sori kun en ole ollut kirjoittelemassa.

Maarialle halit, en tiedä olisiko trisomia "helpompi" vaihtehto kun tää loputon "kukaan ei tiedä mitään"- odotus. Jaksamisia kovasti, en voi edes kuvitella miltä tuntuu.

Ilouutisiakin on tullut monille, ihanaa! <3

Itse yritän vaan elää normaalia elämää. Hermo on h*lvetin kireellä ja ei juurikaan helpota että vaikka kromosomit 13, 18 ja 21 on "puhtaat" niin silti meillä voi olla vakavasti sairas lapsi. Nyt mennään viikoilla 15+3, ensi viikolle sain kinuttua ultran jossa katsotaan mitä näkyy. Sittenhän niitä tulee kahden viikon välein, viikolla 18+ ja 20+. Maha alkaa näkyä, liikkeet tuntua. En tiedä miten päin pitäis olla.

Kaikella on tarkoituksensa; Sen olen tässä oppinut että ihminen kasvaa vahvaksi kun oppii sietämään epätietoisuutta. Ehkä sitä tässä mulle kauttarantain opetellaan, kovasti kun olen tämmöinen henkiseen hömppään höyrähtänyt ;) Mutta oikeesti; Epätietoisuudessa ei voi vaan lyödä hanskoja tiskiin- elämän täytyy jatkua, lasten saada ruokaa ja pyykkien pyöriä. Isommat viedä kouluun ja pienemmät puistoon, antaa auringon paistaa ja itkeä niin että tuntuu että silmät tippuu päästä. Se helpottaa.

Auringonpaisteisia hetkiä toivottomuuden tunteenkin keskelle!
 
Kiitos kaikille myötäelämisestä. :'(

Kyllä tässä on tunteet ja ajatukset menneet vuoristorataa. Onneksi on itsellä ihana aviomies, jolta saa tukea ja joka jaksaa kuunnella vuodatustani ja aprikointiani sekä itkuani päivästä toiseen ja joka elää vahvasti tässä mukana. Henkisenä ihmisenä itsekin mietin, että halusiko Jumala, että tämä lapsi syntyy meille ja ennen kaikkea, oliko tämä lapsi itse valinnut juuri meidät vanhemmikseen ja perheekseen.... Tämä lisää tuskaa.

Olemme päättäneet kuitenkin yhdessä mietittyämme, että keskeytämme tämän raskauden. Lääkärin kanssa juteltuani tämä päätös vain vahvistui. Ei voi tietää minkäasteinen kehitysvamma tällä sikiöllä on, ja ajattelen, että tässä maailmassa on eläminen tarpeeksi rankkaa jo ilman vammojakin. Hyvä, että tämän tuloksen sai jo tässä vaiheessa tietoon (viikkoja 14+); sekin helpotti päätöksen tekoa. Harmittavaa tässä on nyt se, että keskeytystä täytyy odotella vielä 5 päivää, kun osastolla ei ollut paikkoja aikaisemmin, ja liikkeet tuntuvat todella selvästi.

Yritän olla ajattelematta sikiötä, enkä luultavasti halua nähdä häntä keskeytyksen jälkeen, koska luulen, että niin en pääse tästä surusta (ja syyllisyydestä) koskaan yli.

Itse olen lukenut kaiken, mikä liittyy seulontoihin, viite- ja riskiarvoihin, Downin syndroomaan ym. ja se, mikä itseäni vaivasi kovasti aikaisemmin olivat juuri nuo veriarvojen riskirajat. Kun sanotaan, että normaalitaso on sekä S-PAPP-A että S-hCG -näytteiden osalta n. 1 mom, ja että alhainen S-PAPP-A ja korkea S-hCG ovat viite Downin syndroomasta, niin löysin tiedon, että keskimäärin Downin syndroomassa nuo arvot ovat 0,4 mom(s-PAPP-A) ja 1,8 mom (hCG), ja mulla siis 0,37 ja 2,59, eli olin varma jo verikokeen jälkeen, että sikiöltä löytyy tuo 21-trisomia.

Mutta elämä jatkuu keskeytyksen jälkeenkin, enkä lannistu iästäni (41 v. ensi kuussa) huolimatta, vaan aiomme yrittää vauvaa jatkossakin ja toivotaan, että kaikki menisi paremmalla onnella. (Lääkäri sanoi, että on 10 v:n aikana tavannut ehkä 5 naista, joiden sikiöltä on toistamiseen löydetty Trisomia, joten on erittäin harvinaista, että osuu samalle henkilölle, jos ei ole perinnöllistä).

Toivotan voimia teille kaikille tulosten odotteluun ja loppuraskauteen. Sydämestäni toivon, ettei ikävät uutiset toistu teistä kenellekään seuraavissa raskauksissa. Jo tulosten odottelu on äärimmäisen ahdistavaa, saatika sitten, että tulokset näyttävät sikiön poikkeavuuksia ja joudutaan miettimään jatkotoimenpiteitä.

Ihanaa, että joukossa on kuitenkin aina paljon teitä, joille tulee hyvät tulokset riskilukemista huolimatta, ja voitte jatkaa odotusaikaanne turvallisimmin mielin. :heart:

Kaikkea hyvää teille, tämän ketjun ihmiset! Toivon, että seuraavalla kerralla voin itsekin osallistua jo muihinkin keskustelupalstoihin iloisemmalla mielellä onnellisen odotuksen merkeissä. :hug:

Aurinkoista kevättä! :heart:
 
Maaria73 kovasti teille vielä voimia tähän hetkeen ja tuleviin päiviin. :hug:

Pakko laittaa tähän runo, jonka olen tulostanut töissäkin toimiston seinälle (työskentelen autismi nuorten parissa) ja kohtaan työssäni paljon eriasteisia kehitysvammaisia. Minusta tämä on niin kaunis.


Eilen herralle enkelit tuumivat näin:
On aika syntymän uuden.
Hyvin paljon rakkautta tarvitsee
Tämä Lapsi Salaisuuden.

Hänen kasvunsa ei liene nopeaa,
ei hän saavuta tähtiä siellä.
Paljon hellyyttä kaipaa hän ihmisiltä,
joita kohtaa hän elämän tiellä.

Ehkei koskaan hän nauraa ja leikkiä voi,
ei sanoja mietteilleen löydä,
kovin monissa paikoissa sopeudu ei,
saa hän vammaisen nimellä käydä.

Siispä huolella kotinsa valitkaamme;
hän saakoon elämää täyttä.

Herra etsi vanhemmat, joita voit
tähän erikoistehtävään käyttää.
Heti tehtävän arvoa huomaa he ei,
ja niin ehkä onkin hyvä,
mutta lahjana lapsosen mukana on
luja usko ja rakkaus syvä.

Pian alkavat varmaan he ymmärtää,
minkä aarteen suuren he saikaan,
saavat iloita heikosta, hennosta,
Salaisuuden lapsesta Taivaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Hipsunpöpsy
Maaria73, voimia ja halauksia kaikkeen tulevaan :heart: .
Kuulostaa ehkä hullulle, mutta jotenkin tunnen syyllisyyttä siitä, että yritin niin kovasti tsempata sinua ja luoda uskoa ja saittekin huonoja uutisia. Ehkä siksikin, että koin että olit hyvin samalaisessa tilanteessa kuin itsekin olin..
Tiedän etten tietenkään ole voinut vaikuttaa tähän lopputulemaan, mutta tältä minusta tuntui ja olen pahoillani.

Toivon sinulle ja teille kaikkea hyvää.
 
Tämä on todella pitkä ketju ja nyt en pysty töissä lukemaan kokonaan. Meillä tulossa toinen 10/2014. 6+3 alkoi älytön vuoto ja ilman tutkimuksia ilmoitettiin keskenmeno. Pääsin seuraavalla viikolla ultraan jossa kaikki olikin hyvin, mutta kohdussa näkyi kaksi isohkoa hematoomaa. Välillä on vanhaa verta tullutkin ja ultrattu on kaksi kertaa, molemmilla kerroilla näkynyt viikkoja vastaava sikiö. Labrat kuitenkin on nyt ilmeisesti pielessä, S-PAPPA on 73,2 mU/L ja S-hCGBV/D 15,1 uq/l. Eli todella alhaiset molemmat, niskapoimu uä on ensi viikolla. Jotenkin ei meinaa enään uskoa, että kaikki menee hyvin, kun koko ajan joku on huonosti... Ensi viikolla on viikkoja 12, eli jos siellä uä:ssä on turvotusta tai muuta vialla, miin keskeytyshän tapahtuu syhhyttämällä.. Ei vaan jaksaisi, en ole edes uskaltanut kertoa tästä kenellekkään kun aina kun vähän herää toive että siellä on elämää niin sitten alkaa vuodot tai jotain muuta..
 

Yhteistyössä