Toistuvat keskenmenot ja kilpirauhasen vajaatoiminta

  • Viestiketjun aloittaja "Iitu"
  • Ensimmäinen viesti
"Iitu"
Moi, olen viimeisen puolentoista vuoden aikana saanut kolme keskenmenoa, jonka jälkeen olemme käyneet tutkimuksissa asian vuoksi. Näiden tutkimusten aikana uusi raskaus alkoi ja kävin tämän raskauden alussa testauttamassa kilpirauhasarvot. Nämä ovat osoittautuneet ainoaksi vialliseksi asiaksi. Hyytymistekijät, kromosomit ja miehen siemenneste ovat kunnossa. TSH arvoni oli 3,7 (viiteraja 3,6) ja T4V 12 (viite 9-19), vasta-aineet eivät koholla. Tähän sain lääkityksen rv 5+5, ja tässä nyt jännittelen (rv 7+6) onko lääkitys ehtinyt auttaa vai onko kohtaloni jälleen keskenmeno. Onko täällä muita, joilla kilpirauhanen on osoittautunut toistuvien keskenmenojen aiheuttajaksi? Miten raskaudet ovat menneet lääkkeen saannin jälkeen? Joka paikasta vain olen kuullut, että hoitamattomana vajaatoiminta lisää keskenmenon riskiä, mutta kuinka paljon? Osaisiko joku vastata tähän? Lähinnä tässä olen itseäni tsempannut sillä, että jos ei tämä raskaus onnistu, niin tämän jälkeen ennuste paranee oleellisesti.. näinköhän on? Entä osaatteko sanoa, ehtiikö lääke estää keskenmenon vielä tässä raskaudessa?
 
"Iitu"
Näin kävi jälleen, että tämäkin oli mennyt kesken, vain päivä tai pari lääkkeen saannin jälkeen. Nyt marssin erikoislääkärille, tavoitteena löytää hoitotasapaino ja saada arvot kuntoon ennen raskauden yritystä. Kumpaa olisin nuo arvoni kauan sitten tiennyt, niin olisin osannut hoitaa itseäni.. Ei auta, kun tehdä jatkossa kaikki niin, että joskus saamme pienen.
 

Yhteistyössä