Toiveissa vauva 2021

@Lilmi89 Korona on "hyvä" syy olla tekemättä mitään :D
Mulla taas päinvastoin. Korona sai mut treenaamaan, että näkee edes yhtä ihmistä oman perheen lisäksi :p Eilen vaan kivut esti treenaamisen ja siirrettiin se tälle päivälle. Kävelyllä käynyt n. 4.5km ja nyt oottelen, et pääsis treenaa. Kunhan ei vaan taas tuu kipuja.

Onpa muuten jännä, että kun varaat lääkäriajan, ni sit alkaa helpottaa. Toki vielä polttelee, mut ei niin paljoa kuin eilen. Sit alkaa heti miettii, et no miks mä sit ees lääkäriin menisin o_O mut en mä kyl sitä väliin jätä..
 
@Lilmi89 Korona on "hyvä" syy olla tekemättä mitään
Mulla taas päinvastoin. Korona sai mut treenaamaan, että näkee edes yhtä ihmistä oman perheen lisäksi Eilen vaan kivut esti treenaamisen ja siirrettiin se tälle päivälle. Kävelyllä käynyt n. 4.5km ja nyt oottelen, et pääsis treenaa. Kunhan ei vaan taas tuu kipuja.

Onpa muuten jännä, että kun varaat lääkäriajan, ni sit alkaa helpottaa. Toki vielä polttelee, mut ei niin paljoa kuin eilen. Sit alkaa heti miettii, et no miks mä sit ees lääkäriin menisin mut en mä kyl sitä väliin jätä..
Täälläkin itseasiassa niin päin, että korona-aikana mennyt paremmin syömiset ja liikkumiset :D ei käydä ulkona syömässä/tilata kotiin, tehdään kaikki alusta alkaen itse ja monipuolisia ruokia. Säännöllisesti saa syötyä, kun koko ajan kotona. Juoksulenkillä 3 kertaa viikossa ja kotona jotain jumppaa :D kävelylenkit vielä sitten päivittäin. Ihme homma jos ei painoa lähde putoamaan! :D
 
Täälläkin itseasiassa niin päin, että korona-aikana mennyt paremmin syömiset ja liikkumiset ei käydä ulkona syömässä/tilata kotiin, tehdään kaikki alusta alkaen itse ja monipuolisia ruokia. Säännöllisesti saa syötyä, kun koko ajan kotona. Juoksulenkillä 3 kertaa viikossa ja kotona jotain jumppaa kävelylenkit vielä sitten päivittäin. Ihme homma jos ei painoa lähde putoamaan!
Kyllä luulis painon putoavan (y)
Onko sulla seuraa lenkeille? Mua välillä tympii yksin kävely ja miestäkään ei halua raahata mukaan, kun muutenkin niin paljon yhdessä :D Onneks treenit saa tehdä serkun kans, ni ei pääse lipsumaan :cool: Painoa mun ei tartte pudottaa, mut kiinteyttämistä senkin edestä.
 
täällä kans korkeempi mahdollisuus kaksosiin @Alinna86 ja @Mysteerio ja jos nyt alkais kaksoisraskaus, niin jouluvauvoja ois sit tulossa.. Mua ei haittaa loppuvuoden lapset, mut miestä vähän joulukuun lapsena se mietityttää.. Mutta tosiaan, tulis ees se yksi!

@kolava jos oot ollut vatsataudissa ja oksennellut e-pillereitä, niin ehkäisyteho on hyvin voinut laskea. Itse tekisin varmuuden vuoksi raskaustestin.
Onnea sinulle minusta ei tule isä vaan toivottavasti isäpuoli alulle vasta kuinka usein yhdynnässä pitää olla kuin tärppää
 
@Lilmi89 olen pohtinut itsekin ylipainoa. Sitä on itselläkin 10kg :sneaky:
Mutta toisaalta olen ollut vuoden sisällä monesti raskaana et ei pitäs olla painosta taas toisaalta kiinni. Toki nyt on tullut korona kiloja lisää:rolleyes: Mut on niin vaikeeta olla herkuttelematta näinä aikoina, vaikka ulkoiltu on enempi mut pitäs jättää hiilarit vähemmälle, mä kuulun niihin et jo yks pulla tuo vähintään kaks kiloo samantien:LOL:
 
Mietityttää. Asiasta on lääkärin kanssa keskusteltu. Huomattava ylipaino tai alipaino voi vaikuttaa raskauden alkamiseen hormonitoiminnan kautta, esim. ei tule ovulaatiota. Ylipaino voi tuoda raskauden aikana erilaisia haasteita äidille tai vauvalle, vaikka ei siis olisi mitenkään merkittävästi ylipainoa niin painonhallintaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Ainakin tällaisia tietoja olen saanut lääkäriltä. Minulla on ylipainoa bmi mukaan 15 kg. Olen yrittänyt pudottaa painoa yli vuoden jo, nyt vain on todella huono menestys, kun en saa pidettyä kiinni hyvistä rutiineista.
Mun mielestä pelkkää BMI:tä ei kyllä kannata tuijottaa. Mulla oli BMI ennen raskautta 26, eli ylipainon puolella, mutta missään se ei kyllä näkynyt. ”Sallittu” painonnousuhan katsotaan suoraan BMI:n mukaan ja meninkin sit sen yli niin että heilahti. Turvotusta ei ollut tippaakaan missään vaiheessa raskautta (eikä kiloja muutenkaan huomannut), vauva oli 3,5 kg ja raskauden +15 kilosta jäljellä nyt puolen vuoden jälkeen 1,5 kg. Tottakai silti hyvä että seurataan. Mä onnistuin kehittään hirveen stressin painosta raskausaikana, eikä sekään hyvä ollut.Painoa vaan tuli ja tuli, vaikka söin normaalisti ja kävin salilla/spinningissä 3 kertaa viikossa synnytykseen asti.

@Kasikuus ota vaan sitä särkylääkettä! Ei se jatkuva kipuilu ja sillä itsensä uuvuttaminenkaan hyväksi ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Lilmi89 ja Kasikuus
Mäkin norm painoinen ja aina raskautta yrittäessä ollut, mutta löysää löytyy. Aina plussat tullut painonpudotuksen aikana/jälkeen. Jopa tiukan parin kk nutrilet kuurin jälkeen tulin 1,5v yrityksen jälkeen raskaaksi, vaikka paino menikin jo aika alhaiseksi (BMI 20)
Eli siis täällä koitetaan muutamaa kiloa vhh ruokavaliolla pudotella (BMI 24) tai no kiinteytymistä tässä enemmänkin tavoitteena, uskon että auttaa mulla raskaaksi tulossa.
Juu ja raskaana sitten painoa tullut 22-28kg, enkä stressaa siitä enää yhtään kun tiedän putoavan yhtä nopeasti kuin kertyykin, kunhan vauva ulkona.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Mäkin norm painoinen ja aina raskautta yrittäessä ollut, mutta löysää löytyy. Aina plussat tullut painonpudotuksen aikana/jälkeen. Jopa tiukan parin kk nutrilet kuurin jälkeen tulin 1,5v yrityksen jälkeen raskaaksi, vaikka paino menikin jo aika alhaiseksi (BMI 20)
Eli siis täällä koitetaan muutamaa kiloa vhh ruokavaliolla pudotella (BMI 24) tai no kiinteytymistä tässä enemmänkin tavoitteena, uskon että auttaa mulla raskaaksi tulossa.
Juu ja raskaana sitten painoa tullut 22-28kg, enkä stressaa siitä enää yhtään kun tiedän putoavan yhtä nopeasti kuin kertyykin, kunhan vauva ulkona.
Mäkään en siis stressannut itseni takia, pelkäsin vaan lapsen puolesta. Aattelin, että pihalle tulee viiden kilon sokerivauva, vaikka sokerirasitustulokset olikin ollut priimaa. Raskausmyrkytystä myös pelkäsin, vaikka tosiaan turvotusta ei ollut tippaakaan. Itseasiassa sormuksetkin piti välillä ottaa pois siksi, ettei meinannut pysyä sormessa :D
 
Kyllä luulis painon putoavan
Onko sulla seuraa lenkeille? Mua välillä tympii yksin kävely ja miestäkään ei halua raahata mukaan, kun muutenkin niin paljon yhdessä Onneks treenit saa tehdä serkun kans, ni ei pääse lipsumaan Painoa mun ei tartte pudottaa, mut kiinteyttämistä senkin edestä.
Puolison kanssa käydään ja sitten on myös kavereita, jotka lenkeille lähtee mukaan. Mutta kävelen usein yksinkin, se on ihan mukavaa myös :) Mukava että serkun kanssa olette tehneet treenejä yhdessä. Se auttaa, kun jonkun kanssa sovittu lähtemisestä, ei tule peruttua sitten :D
 
Mun mielestä pelkkää BMI:tä ei kyllä kannata tuijottaa. Mulla oli BMI ennen raskautta 26, eli ylipainon puolella, mutta missään se ei kyllä näkynyt. ”Sallittu” painonnousuhan katsotaan suoraan BMI:n mukaan ja meninkin sit sen yli niin että heilahti. Turvotusta ei ollut tippaakaan missään vaiheessa raskautta (eikä kiloja muutenkaan huomannut), vauva oli 3,5 kg ja raskauden +15 kilosta jäljellä nyt puolen vuoden jälkeen 1,5 kg. Tottakai silti hyvä että seurataan. Mä onnistuin kehittään hirveen stressin painosta raskausaikana, eikä sekään hyvä ollut.Painoa vaan tuli ja tuli, vaikka söin normaalisti ja kävin salilla/spinningissä 3 kertaa viikossa synnytykseen asti.

@Kasikuus ota vaan sitä särkylääkettä! Ei se jatkuva kipuilu ja sillä itsensä uuvuttaminenkaan hyväksi ole.
Tämä on varmasti totta. Minulla on iollut silloinkin, kun olen ollut hyvässä kunnossa, bmi mukaan ylipainoa. Mutta tiettyjä rajoja on esimerkiksi hoitoihin pääsemiseksi ja riskejä ylipainoon kuitenkin liittyy. Siksi niistä lääkäri puhuu. Ei ole sanottu, että minulla olisi liikaa painoa hoitoja ajatellen. Toki haluaisin olla normaalipainoinen ja teen parhaani asian eteen. En haluaisi tästä vielä ylimääräistä stressiä, joten yritän suhtautua rennosti asiaan. Mistähän lie johtuu, että joillakin paino nousee raskauden aikana, kuten sinäkin kuvasit, vaikka kuinka liikkuu ja syö normaalisti. Olemme niin yksilöllisiä kaikki :)
 
Mulla on 11kg "ylimääräistä" , jos vertaa mitä painoin ennen ekaa raskautta. Sillon mun bmi oli 18 ja nyt se näytti olevan 23 ja risat. Ihan oon tähän tyytyväinen, jos sais tosiaan kiinteytettyä ja sais ton löysän pois mahasta, mut lääkäritkin sanonut, et se ei lähde kuin veitsellä :( Joten keskityn sit kiinteyttämään kohtia mihin voi itse vaikuttaa :) Ainiin ja raskauksien aikana tuli reilu 20kg ja sainkin pudotettua jossain vaiheessa sillain, että oli vain 6kg ylimääräistä ja sit onkin se 5kg tullut takaisin, mut ei haittaa. Tuntu, et mussa ei ollut mitään, kun paino sen 39kg/45kg :ROFLMAO: Tää 50kg on ihan hyvä (y)
 
Puolison kanssa käydään ja sitten on myös kavereita, jotka lenkeille lähtee mukaan. Mutta kävelen usein yksinkin, se on ihan mukavaa myös Mukava että serkun kanssa olette tehneet treenejä yhdessä. Se auttaa, kun jonkun kanssa sovittu lähtemisestä, ei tule peruttua sitten
Eilen oli pakko perua, mut sille oli hyvä syy :D Otetaan se sit loppuviikosta kiinni ;)
Mulla ei kyl oo ketään tässä, kenen kanssa kävis ees välillä. Ja on se yksin kävelykin ihan kivaa, kun musaa kuuntelee samalla, mutta joskus kaipais kyllä seuraa :)
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
@Kasikuus luin noista sun kivuista ja luin muutaman sivun taaksepäin, että olitko tarkemmin kuvaillut niitä, mutta ei osunut mulla silmään! Minkälaista kipua sulla siis on? :)

Mulla tosiaan on todettu endometrioosi vasta 27-vuotiaana. Mulla alko kuukautiset aikanaan 12-vuotiaana ja pari ensimmäistä vuotta ne oli tosi kivuliaat ja runsaat, mutta tasoittuivat sitten myöhemmin, eikä niistä juurikaan ole ollut vaivaa. Ovulaatiokivut alkoi n. 23-vuotiaana ja niitä vähän alettiin tutkimaankin, mutta vuoden päästä aloitin ye-pillerit, joten ovulaatiokivut luonnollisesti helpotti.

Loppuvuodesta kävin gynekologilla sellaisessa perustarkastuksessa kun raskaus kuitenkin ollut suunnitelmissa. Tehtiin ultraäänitutkimus vaginan kautta ja siinä yhteydessä havaittiin pari endopesäkettä, mutta lääkäri oli sitä mieltä, ettei usko niiden vaikuttavat raskautumiseen, koska olivat sen verran pieniä.

Endometrioosissa on se paska homma, että se ei läheskään aina näy ultraäänitutkimuksissa, eikä sen "vaikeusastetta" voi arvioida kipujen perusteella, sillä pesäkkeiden koko ei automaattisesti ole yhteydessä kivun määrään tai voimakkuuteen.

Mulla on edelleen endokipuja jonkin verran ja ne esiintyy kaikenlaisina jomotuksina, kuumotuksina sunmuina epämääräisinä kipuina, jotka on varsinkin henkisesti TODELLA uuvuttavia. Mua jännittää pillereiden lopetus, koska se on puolivahingossa hoitanut mun endoa.

Toivottavasti sulla ei oo endoa ja löytyis joku harmittomampi syy kivuille :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Mirella92
Kiitos ihanaiset onnitteluista, vaikka varovaisia saavat ollakin kun niin alussa mennään ❤ Vielä pysyn täällä ja ihmettelen testejä teidän kanssa, jos vaan tuo aijaa.com vielä herää henkiin :D

Mullahan on bmi:n mukaan 40kg ylipainoa, ei siis ihan riitä sanoa "pari kiloa ylimääräistä". Parikymmentä kiloa liikaa oli jo esikoista yrittäessä enkä kuulu siihen onnelliseen kastiin, jolta imetys kuluttaa raskauskilot. Näillä mennään, toivottavasti neuvolasta saa paremmin tukea painonhallintaan seuraavan kanssa. Enhän mä pääse enää edes liikkeelle jos tästä taas +30kg paisuisin!

Ekassa raskaudessa ei ollut radia, raskausmyrkytystä, selkäongelmia tai ennen aikaisia supistuksia. Lähinnä lonkkavaivoja ja jalkojen turvottelua loppupuolella.
 
@pumpuli1 Ovulaatiokivut mulla alkaa yleensä pari pvä ennen ovista sellaisilla tuikkimisilla jommalle kummalle puolelle, mut pääsääntöisesti oikealle, koska tämä oli eka kierto kun se tuntui vasemmalla ja yrityskertoja on kohta 15 takana. Tämä kierto poikkee muista, koska nyt kivut alkoi alaselän polttelulla 5pvä ennen ovista, sit tuntui sähkömäisiä kipuja, jotka säteili reiteen asti (tällaista ei ole ollut ennen) ja ovispäivänä isoimmat kivut tuli niin voimakkaana vasemmalle puolen, et kyyneleet vaan valu ja 30min sai maata sohvalla (isoin kipu ikinä) ja sen jälkeen kroppa oli aivan poikki/väsynyt seuraavaan päivään asti. Ajattelin, että selän polttelut loppuu ovikseen, mutta ei, nyt menossa jo pvä nro. 9 kun vaan polttaa ja toisinaan oikein sykkii, kun kuumottaa niin paljon. Menkkapoltot mulla alkaa vaihtelevasti 2-4pvä ennen menkkoja ja menkkojen aikana joutuu vetää 3krt/pvä buranaa ja panadolia kipuihin ja vuodot on ihan järkyttäviä. Mulla tuntunut oviksen jälkeen myös pari kertaa sellainen paineentunne alavatsalla ja eilen oli kauhea repivä kipu, et meni melkein jalat alta siitä kivusta :( Tän tarkemmin en osaa selittää kipuja, mut järki mulla menee tähän selän kuumotteluun.
 
Mulla on ny painoa n. 5 kiloa enempi kuin esikoista synnyttömään mennessä, eli painan enempi ku raskaana ollessa. Mut painoa tulikin raskaudessa vaan 7kg ja olin normaalipainon ja alipainon rajalla. Eli 12kiloa eroa mitä 8 vuotta sitten. Nyt oon normaalipainoinen, toki täs tää menee ees vähä ees taas paino. 5 kilon sisällä, en oo mitenkään dieetannu koskaan. Toki liikuntaa harrastan paniikkihäiriöni sallivissa puitteissa, näin keväällä se on vahvasti läsnä. Jos raskaudun, siirtyy paniikkihäiriökin "lepotilaan". Hormonit vaikuttaa niin paljon, koska kyse on aivojen toiminnasta.
 
@pumpuli1 Ovulaatiokivut mulla alkaa yleensä pari pvä ennen ovista sellaisilla tuikkimisilla jommalle kummalle puolelle, mut pääsääntöisesti oikealle, koska tämä oli eka kierto kun se tuntui vasemmalla ja yrityskertoja on kohta 15 takana. Tämä kierto poikkee muista, koska nyt kivut alkoi alaselän polttelulla 5pvä ennen ovista, sit tuntui sähkömäisiä kipuja, jotka säteili reiteen asti (tällaista ei ole ollut ennen) ja ovispäivänä isoimmat kivut tuli niin voimakkaana vasemmalle puolen, et kyyneleet vaan valu ja 30min sai maata sohvalla (isoin kipu ikinä) ja sen jälkeen kroppa oli aivan poikki/väsynyt seuraavaan päivään asti. Ajattelin, että selän polttelut loppuu ovikseen, mutta ei, nyt menossa jo pvä nro. 9 kun vaan polttaa ja toisinaan oikein sykkii, kun kuumottaa niin paljon. Menkkapoltot mulla alkaa vaihtelevasti 2-4pvä ennen menkkoja ja menkkojen aikana joutuu vetää 3krt/pvä buranaa ja panadolia kipuihin ja vuodot on ihan järkyttäviä. Mulla tuntunut oviksen jälkeen myös pari kertaa sellainen paineentunne alavatsalla ja eilen oli kauhea repivä kipu, et meni melkein jalat alta siitä kivusta Tän tarkemmin en osaa selittää kipuja, mut järki mulla menee tähän selän kuumotteluun.
Voi ei, kyllä kuulostaa inhottavalta! :( Mulla voi kans olla noita selän/alavatsan poltteluita viikko-pari putkeen! Toivottavasti saat sieltä vastaanotolta helpotusta.
 
Voi ei, kyllä kuulostaa inhottavalta! Mulla voi kans olla noita selän/alavatsan poltteluita viikko-pari putkeen! Toivottavasti saat sieltä vastaanotolta helpotusta.
Mä vähän epäilen, et tk-lääkäri ei osaa sanoa juuta eikä jaata ja laittaa vaan lähetteen naistenpolille ja sinne tuskin aikaa hetkeen saa. Siks tuntuu jotenkin niin turhalta mennä sinne. Oletan, että tuo polttelu sinulla johtuu endosta? Ei tässä kyllä mitään lisähaastetta tarviis yritykseen, mut kyl kun täällä lukee noista endokivuista, ni alkaa itellä epäilys hiipii, et voisko se sit olla puhjennut minullekin :(
 
  • Tykkää
Reactions: Lilmi89
Heippa vaan kaikille! Ihania vauvauutisia täällä monellakin!:giggle:

Ja sitten myös kurjempia uutisia, kuten kipuja (@Kasikuus),
kuukautisten alkamisia toivotun raskauden sijaan, tai muita pettymyksiä tässä kaiken keskellä. Onneksi uusi kierto on aina uusi mahdollisuus!
Kerron hieman nyt omasta tilanteestani, eli kuukautiskierto jäi vain 22 päivään. Kierto on aikaistunut melkein viikolla, eli sekaisin tällä hetkellä. Olen aiemmin sairastellut ja söin lääkekuureja parikin, sekä särkylääkkeitä. Minulle sanottiin, että burana on ok, jos pelkästä panadolista ei ole apua. Burana vaikuttaa negatiivisesti oikeastaan vasta, kun sitä syö jatkuvasti, ei siis näin pienissä määrin ja harvakseltaan. Mutta faktoista en siltikään osaa sanoa sen enempää, kuin mitä olen kuullut ja miten minua on neuvottu. Kai tämäkin on ihmiskohtaista.
Hieman siis nyt tämä kierron lyhentyminen ihmetyttää. Kierron sekaisin menemistä ja aikaistumista en ota niin vakavasti, sillä se johtunee tuosta sairastelemisesta, mutta tämä lyheneminen. Onko jollain kokemuksia? :unsure:Onko syynä tämä ikä, jos hedelmällisyys sitten on näin selkeästi laskussa.. jännittää, pelottaa ihan!:( Nyt menossa kp2 ja vuotoa on ihan kohtalaisen paljon, monsuunit kipuineen.
 

Yhteistyössä