Toiveissa vauva 2021

Meillä pitkä lapsettomuus tausta, mutta onneksi letrot toi avun ja saatiin esikoinen.
Kyllä ne "vahingot" lähipiirissä kirpasee hetkellisesti, vaikka eihän se mun vika ole että on pcos ja hankala itellä tulla raskaaksi. Ja ne utelut satuttaa kun alettu kyseleen että no jokos toinen tuloillaan, oon sitten sanonu että voi kumpa oliski niin helppoa että naps vaan ja ollaan paksuna. Vasta puoli kylläki aina jäätyny, mutta ihan oikeen. Musta on tökeröä udella, varsinkin kun ei se raskautuminen kaikille ole niin helppoa...
 
Hei kaikki!
Minulla olisi myös haaveissa vauva ensi vuodelle. Yritys on ajatuksissa aloittaa seuraavien menkkojen jälkeen. Ennestään minulla on kaksi lasta ja itsellä ikää 32 vuotta.
Ensimmäinen lapsi sai alkunsa melko näppärästi. Toista yrittäessä panin merkille, että minulla oli tuhruvuotoa aina jokunen päivä ennen kunnon vuotoa. Epäilin, että luteaalivaihe (tulikohan oikea termi?) jäi turhan lyhyeksi. Sain 3kk terolut-kuurin ja tulin raskaaksi heti ensimmäisien terolut-kierron aikana.
Nyt mulla on taas ollut noin 3 päivää tuhruvuotoa ennen varsinaista vuotoa ja oon huolissani että mitenköhän tuo raskautuminen nyt onnistuu. Mulla on yhä kahdelle kierrolla jäljellä teroluteja, jotka tosin pian vanhenevat. Mietin että pitäiskö oma-aloitteisesti syödä ne seuraavissa kierrossa... Nyt ei varmaan lääkäriinkään kannata liian pienissä asioissa mennä. En lukenut kaikkia vanhempia viestejä, mutta onkohan täällä muita joita vaivaa / on vaivannut tuhruvuoto?

P.S. Tietty haluisin raskautua heti ekasta yrityskierrosta (koitin tähän loppuun lisätä hymiöitä joilla oisin ilmaissut sen että ymmärrän tän toiveen olevan kaikille yhteinen ja monelle turha, mutta näköjään hymiöt ei näy. En siis kauheen vakavissani usko että heti kerrasta tai kahdesta vois tärpätä, vaikka sitä toivoisin)
 
Viimeksi muokattu:
Hei muuten, kyllä minullakin on joskus se, että tulee fyysisesti huono olo uutisia kuullessa. Ei aina, mutta osassa tilanteissa. Ehkä niissä, kun en ole tiennyt raskauden yrityksestä. Tuntuu, että pitää oksentaa ja korvissa humisee. En muistanut tätä aiemmin, kun asiaa kommentoin. Ja vauvajuhlat on nykyisin hankalempia, kun itkettää. Ja vieraita ihmisiä jos on, niin ei haluaisi yhtäkkiä vaan itkeä. Eikä muutenkaan niissä tilanteissa erityisemmin halua itseensä huomiota. Yhdet juhlat oli sellaiset, että monet vieraat kertoivat heillä tärpänneen heti ehkäisyn poisjättämisen jälkeen ja keskustelivat siitä, että ei ollut aluksi sellainen olo, että olisi valmis äitiyteen tai tuntisi kiintymystä. Ja ite itkin vessassa, koska olen jo vuosia toivonut perheen perustamista Niin kyllä niitä hankaliakin tilanteita tosiaan on Mutta pääsääntöisesti niissä tilanteissa pysyy tunteet jotenkin hallinnassa. Tunteiden käsittelyä sitten turvallisessa tilanteessa.
Lohdullista kuulla, että muillakin on fyysisiä tuntemuksia kun saa kuulla raskausuutisista. Koska itsestä tuntuu niin pöhlöltä miten voi jonkun ihanat uutiset aiheuttaa itelle fyysisesti huonoa oloa. Siis ihan kauheeta ees kirjottaa noin, mutta kai se on vaan se kun tässä ollaan niin ison, tärkeän ja toivotun asian kanssa tekemisissä. <3 Ja siis toissa kierrossa kun menkat oli ollu myöhässä ja muutenkin oli normaalista poikkeavia tuntemuksia ja oltiin varmoja että nyt on tärppi tullut, niin samana päivänä ku mulla alko menkat niin mun lapsuuden paraskaveri kertoi mulle raskausuutisestaan ja siis sillon meinasin oksentaa, ku muutenkin olin koko aamupäivän itkenyt ja iltavuorossa töissä koitin vaan purra hammasta ja skarpata.

Mutta ihan hirveetä nuo sun yhdet vauvakutsut, en voi kuvitellakaan kuinka rankkaa sulla on siellä ollut. Oisin 100% varmasti itsekin käynyt vessassa itkemässä. Mä olin helmikuussa yhdillä vauvakutsuilla ja jännitin ensin että mitkä fiilikset mulla tulee siellä olemaan, mutta yllätykseksi en edes ajatellut omaa tilannettani. Plus olin lyömätön äitiys/raskaus aiheisessa aliaksessa. :LOL:
 
Mä kuulun kanssa niihin, joilla on jo lastenvaunut ja vuode valittuina! Tosin on tässä ollut jo muutama vuosi aikaa nettiä selaillakin. :D

Muiden kertomista raskausuutisista: mulla oli viime syksynä uutisia kohtaan hankala vaihe ja silloin palstailukin plussauutisineen teki pahaa. Nyt fiilikset kuitenkin pitkään olleet jo taas ihan neutraalit ja varsin zen olen koko yrityksen suhteen. 16-vuotiaana vauvakuumeisena mulla oli myös fyysisiä oireita mm. silloisen poikaystävän isoveljen ja tämän puolison yllätysvauvauutisista, mutta semmoisia ei enää ole tullut vastaan ja onneksi mitään varsinaista vauvakuumettakaan ei noiden vuosien jälkeen ole enää ollut.

Tosi mielenkiintoisia synnytystarinoita olette kertoneet, kiitos niistä! Toivottavasti joskus koittavaan synnytykseen suhtaudun avoimesti ja positiivisesti. Oon saanut hyvän kuvan meidän uudesta synnytysosastosta ja sen henkilökunnasta, joten luottavaisin mielin lähden sitten joskus bebeni ähkimään maailmaan.

Nyt on alkanut tuntua taas siltä, että ovis voisi olla hiljalleen hollilla. Nyt on tosin tullut vain satunnaisia jomotuksia alavatsalle eikä sitä kovaa menkkasärkyä selkään niinkuin kahdessa aikaisemmassa kierrossa. Sitten haasteena olisi tuon miehen kellistäminen. Ei tule helppoa tästä koronakeväästä, huoh.

Musta on ihanaa tulla töistä ja avata kone, kun tietää, että tänne on tullut ainakin kolme sivua uutta tekstiä viime vilkaisun jälkeen! Huippua, että on niin aktiivista ja hyvähenkistä porukkaa. <3
 
Noihin viivoihin ei kannata uskoa, vaikka näyttäisivät melkein plussan. Se hymynaama kertoo sen oikean oviksen. Itsellä ihan sama testi käytössä.
Mulla kans nuo testit ja kyllä se hymynaama sitten ilmestyy. Katson kyllä nuokin viivat huvin vuoksi. Selkeästi ollut testiviivan toinen reuna hyvin tumma, kun hymynaamaa näyttänyt. Jospa kohta plussa tulisi :)
 
Omanapailua nyt ihan:


Mitäs mieltä ootte? vieläkään ei ole tullut hynynaamaa, mutta viivat vahvistuneet nyt näin vahvoiksi.
Viivatestit on kyllä ikäviä,ku on melko arpominen. Millaben se hymynaama-testi olikaan se jossa tulee joko tyhjä tai pysyvä hymynaama?
Mulla siis se jossa lähestyvästä oviksesta ilmoittaa vilkkuva hymynaama ja muuttuu pysyväksi ku on ovis. Kuitenkin pakkausselosteessa oli että mikäli vilkkuva hymynaama on ,olikohan 8 päivää putkeen, ni on epätodennäköistä että se muuttuu pysyväksi. Eli silloin joko ovista ei ole tapahtunut tai sitte se on ollut tosi pieni hetki ku niin on käynyt.
Siis jotenkin tuohon tyyliin ohje meni.
 
mä en tiedä pitääkö näissäkin testeissä olla tasavahvat viivat, että on ovisplussa. Mulla on rfsu:n ja niissä tän kaltaiset viivat olisi ainakin vielä nega.
Noitten testien paketissa luki, että ei kannata luottaa pelkkiin viivoihin. Oon saanu kolmessa kierrossa hymynaaman, mut ite tikkussa ei oo ollu tasavahvat viivat. Testasin samalla myös liuskatestillä ja sekin näytti plussaa. Eli pelkkään hymynaamaan on uskominen. :)
 
Joo! Siis en ajatellutkaan, että olisi kun ei tullut hymynaamaa, mutta mietin, että kertoisiko siitä että vielä voisi tulla hymynaama. :D Sitä siis mietin lähinnä, koska eilen jomotteli munasarjoissa tänään aamulla ei vielä ollut hymynaamaa, mutta mietin jos vaikka huomenna olisikin. Ehkä toiveajattelua, kun vertailee myös noita viivoja :D :D
Nyt on jos mennyt jo 17-18 päivää pillereiden lopettamisesta.

Ja mulle tuli siis lisää ovulaatiotestejä.. Hehheee :D :D naurattaa tää touhu jo itteeki. Mut hei, siellä ohjeissa mainittiin (nyt vasta luin) että ei saisi tehdä heti aamulla, koska lh on korkeimmillaan päivällä/illalla. meitsimandohan on tehnyt testin aina kuuden aikaan aamulla unisena :D

Ps. siis ihana lukea noita synnytysjuttuja, tuleeko muillakin itku jos katsoo/lukee synnytyshommeleita? Mulla oli näin jo ennen omaa lasta tai edes vauvakuumetta, mutta edelleen koen hirveän vahvoja tunteita aina kun puhutaan/näytetään synnys.
 
Joo! Siis en ajatellutkaan, että olisi kun ei tullut hymynaamaa, mutta mietin, että kertoisiko siitä että vielä voisi tulla hymynaama. Sitä siis mietin lähinnä, koska eilen jomotteli munasarjoissa tänään aamulla ei vielä ollut hymynaamaa, mutta mietin jos vaikka huomenna olisikin. Ehkä toiveajattelua, kun vertailee myös noita viivoja
Nyt on jos mennyt jo 17-18 päivää pillereiden lopettamisesta.

Ja mulle tuli siis lisää ovulaatiotestejä.. Hehheee naurattaa tää touhu jo itteeki. Mut hei, siellä ohjeissa mainittiin (nyt vasta luin) että ei saisi tehdä heti aamulla, koska lh on korkeimmillaan päivällä/illalla. meitsimandohan on tehnyt testin aina kuuden aikaan aamulla unisena

Ps. siis ihana lukea noita synnytysjuttuja, tuleeko muillakin itku jos katsoo/lukee synnytyshommeleita? Mulla oli näin jo ennen omaa lasta tai edes vauvakuumetta, mutta edelleen koen hirveän vahvoja tunteita aina kun puhutaan/näytetään synnys.

Mäki aina vollotan ku tulee synnytys noissa kaiken maailman äitiohjelmissa. Areenassa näkyy olevan tollanen ruotsalainen mammaohjelma "vatsani ja minä", siitä on tietty ju puolet ehtiny hävitä, mutta monta jaksoa silti. Tarvii ehkä vähän katella sitäkin.

Täällä tänäänkin palelee väsyttää ja etoo. Vaikee kuvitella että silti olis napannut ekasta yrittämästä, kun ajotettiin tallettelut muutama päivä ennen ovista pieni tyttöpilke silmäkulmassa. Kai sitä innostuspäissään nyt kuvittelee ns normaalitkin olot raskausoireiks hehe. No viikon päästä ollaan viisaampia. On tää kyllä sellastaki hommaa että.
 
Mäki aina vollotan ku tulee synnytys noissa kaiken maailman äitiohjelmissa. Areenassa näkyy olevan tollanen ruotsalainen mammaohjelma "vatsani ja minä", siitä on tietty ju puolet ehtiny hävitä, mutta monta jaksoa silti. Tarvii ehkä vähän katella sitäkin.

Täällä tänäänkin palelee väsyttää ja etoo. Vaikee kuvitella että silti olis napannut ekasta yrittämästä, kun ajotettiin tallettelut muutama päivä ennen ovista pieni tyttöpilke silmäkulmassa. Kai sitä innostuspäissään nyt kuvittelee ns normaalitkin olot raskausoireiks hehe. No viikon päästä ollaan viisaampia. On tää kyllä sellastaki hommaa että.
Just toi ärsyttää itellä että kaikki pienetki oireet saa heti innostumisen nousemaan 100 prosenttiin ja luulot korkeelle. On ihan hämärän peitossa itellä että mitä oireita on ollu kierrossa ennenki ja kaikki vaan tuntuu raskausoireilta :D Itellä tän päivän tuntemuksia on ollu jo kolmatta päivää jatkuneet kylmä-kuuma jomotusaallot vasemmalla puolella, mitkä on saanu toivon aika korkealle jo. Sit on ollu jatkuvaa pissahätää, väsymystä ja yleisesti outoa oloa. Tullu nyt vähän ahdistavat fiilikset testin tekemisestä ja pakottava tarve tehä testi on muuttunu koko asian ajattelemisen välttelyks. Nyt jos tulis pettymys taas niin ois kovin paikka tähän mennessä, koska nyt jotenki kuvittelen että on varmasti tärpänny. Pelottaa :censored:
 
Hei kaikki!
Minulla olisi myös haaveissa vauva ensi vuodelle. Yritys on ajatuksissa aloittaa seuraavien menkkojen jälkeen. Ennestään minulla on kaksi lasta ja itsellä ikää 32 vuotta.
Ensimmäinen lapsi sai alkunsa melko näppärästi. Toista yrittäessä panin merkille, että minulla oli tuhruvuotoa aina jokunen päivä ennen kunnon vuotoa. Epäilin, että luteaalivaihe (tulikohan oikea termi?) jäi turhan lyhyeksi. Sain 3kk terolut-kuurin ja tulin raskaaksi heti ensimmäisien terolut-kierron aikana.
Nyt mulla on taas ollut noin 3 päivää tuhruvuotoa ennen varsinaista vuotoa ja oon huolissani että mitenköhän tuo raskautuminen nyt onnistuu. Mulla on yhä kahdelle kierrolla jäljellä teroluteja, jotka tosin pian vanhenevat. Mietin että pitäiskö oma-aloitteisesti syödä ne seuraavissa kierrossa... Nyt ei varmaan lääkäriinkään kannata liian pienissä asioissa mennä. En lukenut kaikkia vanhempia viestejä, mutta onkohan täällä muita joita vaivaa / on vaivannut tuhruvuoto?

P.S. Tietty haluisin raskautua heti ekasta yrityskierrosta (koitin tähän loppuun lisätä hymiöitä joilla oisin ilmaissut sen että ymmärrän tän toiveen olevan kaikille yhteinen ja monelle turha, mutta näköjään hymiöt ei näy. En siis kauheen vakavissani usko että heti kerrasta tai kahdesta vois tärpätä, vaikka sitä toivoisin)
Hei tervetuloa! Voisin tuohon vuotoasiaan vastata. Mulla kans alkaa sellanen ruskea vuoto aina viikko ovulaation jälkeen, noin kiertopäivällä 22 ja kestää pitkälti siihen asti ku menkat alkaa noin kp 28. Sain siihen terolutin ja samalla mulla ilmenee kipuja vuodon kanssa. Gyne katto viime marraskuussa että koska limakalvo on tarpeeksi paksu, niin siitä vuodosta ei oo raskautumisen kannalta haittaa, mutta et siitä vuodosta ei tartteis turhaan kärsiä. Jos se ei paksuunnu, nii voi olla et haittaa. En tiiä lähtökohtaisesti millä todennäköisyydellä välivuoto voi haitata sitä paksuuntumista? Mulla nuo terolutit ei oikein täysin auta (ehkä vähentänyt vuodon määrää). Ajattelin käydä taas "vuositarkastuksessa" joskus elokuussa jos ennen sitä ei ole tärpänny :)
 
Mulla pahin paikka oli ne ensimmäiset yk6. Hajoilin ihan seinille ja ennen menkkoja pms oireet oli nii järkyttäviä että itkin vaan suruani ettei tästä hommasta tuu mitää. Nyt oon pystyny aika hyvin rauhottuu enkä panikoi koko ajan. Yritän olla etten suunnittele tätä asiaa tyyliin "ennen kesää olis kiva jäädä äitiyslomalle". Loin ihan turhia paineita asialle, minkä luontoäiti määrää. Mun piti päästä irti tästä asiasta sillein ettei se oo pelkästään mun hallinnassa.

Mul ei oo oikeestaa ketää kaveria joka esikoisesta haaveilee, siinä mielessä niiden uutiset seuraavasta vauvasta vois olla kova paikka ku itellä ei oo ees sitä ensimmäistä. Osaan kyllä olla todellakin iloinen muiden puolesta ja olenkin. Mutta kyllä se vaan muistuttaa siitä suurimmasta haaveesta mikä itselläni puuttuu :(

edit: kyllä mä välillä suutus päissään puran miehelle et miksei se antanu lupaa aikasemmi. Mut en mä pysty sille olee vihanen ja miten voisin olla jos toinen ei vaan yksinkertaisesti oo valmis. Oon onnellinen että edes nyt. Olishan siihenkin voinu mennä vielä vuosia :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille, olen ollut tuolla 2020 haaveiluryhmässä aiemmin ja tulen tähän ryhmään nyt kun varmistui että vauva haaveilu siirtyy 2021 vuoden puolelle.. Eli Hope91/yritys aloitettu 10/18/ensimmäinen vauva haaveissa.

Eli lyhyesti sanottuna, pillerit jätetty pois 10v käytön jälkeen 10/18 jonka jälkeen raskaustesti näytti 1/19 plussaa -> valitettavasti keskeytynyt keskenmeno 3/19 ensimmäisessä ultrassa, lääkkeellisesti keskeytettiin.

Tämän jälkeen kierrot aivan sekaisin, pitkiä, noin 35-40pv välillä ja 11/19 menkat jäi jostain syystä kokonaan pois —> terolut köyttöön 2 kk ajaksi, jonka jälkeen 1 luomukierto, ei menkkoja ja taas terot käyttöön. No nyt on menossa näiden jälkeen luomukierto ja kappas: yllärinä tiputtelu alkoi kp 29 jo ja tästä 4 pv päästä alkoi kunnon vuoto, en olisi voinut uskoa että menkoistakin voi näin jopa iloita! Hoitoihin saatu lähete 2/20 koska epäilys pco maisista munarakkuloista. Verikokeet tehty ja miehen siemennäyte annettu, mutta tuloksia ei sen kummemmn ole saatu läpi käytyä, koska Korona.. Huoh. Eli nyt kaivataan vinkkejä pco kanssa raskautumiseen, aion poppaskonsteja käyttää kun ei tässä ootellessa muutakaan voi.. Ainakin ruokavalion ja laihduttamisen olen huomannut nyt auttavan, kun sain menkat alkamaan.. Sekin jo eteenpäin kuin että aina ootella pitkän kierron päättymistä. Osallistun myöhemmin varmasti lisää keskusteluihin, Tsemppiä kaikille tähän tilanteeseen ja plussatuulia 2021!:love:
 

Yhteistyössä