Toiveissa vauva 2021

Täällä kanssa dpo3, mutta tuntuu että on kyllä kaikenlaista - tissit kipeet ja nännit tosi arat, alavatsaa vihloo, ilmavaivoja ja ummettaa, vaikka normisti toimii hyvin. Kasvot ja hiukset rasvottunu. Nukun yleensä ku tukki aamuun asti ja nyt oon muutaman yön heränny pirteenä 3-4 aikaan sekä nähny viime yönä unia synnyttämään lähtemisestä. Kokoajan märkä olo vaikka housuihin asti mitään ei tulekaan.

Ota tästä nyt selvää, kun mahdollinen kiinnittyminenhän pitäis olla la-ma akselilla, niin eikai vielä pitäs mitään olla.. Vai? Epäilen, että mun kroppa kostaa mulle ne 10v syödyt pillerit ekassa kierrossa ja antaa kaikkia maailman oireita turhaan.
Siis eikä!! Mulla on ihan samat kaikki paitsi noita unia en oo nähnyt. Mut tänäänkin kolmelta hereille, vähä tekee mieli suklaata nyt väsymykseen :D
 
  • Rakkaus
Reactions: pioni89
Minä käytän kuukuppia, mutta enpä ole tosiaan tämmöiseen törmännyt. Ei kai se niin kova paine voi olla, en tosiaan tiedä minä laitan sen heti kans paikalleen heti kun bongaan vuotoa, ei jaksa katella sitä verta paperissa
Näin oon itekki ajatellu järjellä, aattelin onko joku joskus esim tarkistanu asiaa, hihi. Ja en minäkään, korkeintaan kotona oon sillon ilman, mut jos johonki lähtee (esim töihin) niin en jaksa ajatellakaan menkkoja :D
 
Noniin,työpäivä päättyi kuitenkin kovaan migreenikohtaukseen. Mutta buranaa en ottanut,sen sijaan panadol 1g oli pakko ottaa. Ja panadol ei siis vaikuta ovikseen kuinkaan? Ainakaan en löytänyt siitä mitään tietoa. Mutta väkisinki pohti voiko oviksella ja migreenillä olla joku yhteys? Menkkojen aikaan migreeniä ei ole ollut,muistaakseni. Mut pääasia että kohtaus ohi ja panadol auttoi.
 
Noniin,työpäivä päättyi kuitenkin kovaan migreenikohtaukseen. Mutta buranaa en ottanut,sen sijaan panadol 1g oli pakko ottaa. Ja panadol ei siis vaikuta ovikseen kuinkaan? Ainakaan en löytänyt siitä mitään tietoa. Mutta väkisinki pohti voiko oviksella ja migreenillä olla joku yhteys? Menkkojen aikaan migreeniä ei ole ollut,muistaakseni. Mut pääasia että kohtaus ohi ja panadol auttoi.
Joo parasetamolia tai asetyylisalisyylihappoa sisältävät lääkkeet ei vaikuta hedelmällisyyteen. (y) Voihan migreeni olla hormonaalistakin eli liittyä kierron vaiheisiin :unsure:
 
Kattelin,jotta viime kierrossakin mulla on seuraavana päivänä pysyvästä hymynaamasta ollu migreeni. Kuten nytkin.eilen tuli pysyvä hymynaama ja tänään ollu migreeni. Ja jos migreeni johtuis estrogeenin laskusta ni ovis olis tapahtunut siis eilen. Eikö?
 
Mulla on päänsärkyä ovista ennen, ja johtuu varmaan estrogeenin rajusta noususta. Ja sit menkkojen aikaan paljon pahempi päänsärky, joka taas johtuu estrogeenin rajusta laskusta.





Mun lämmöt nousi. Ei kylläkään oo aamulämpö, mut näin iltaisinkin ollut 36.0-36.2 ja nyt on 36.7.
 
Mulla on päänsärkyä ovista ennen, ja johtuu varmaan estrogeenin rajusta noususta. Ja sit menkkojen aikaan paljon pahempi päänsärky, joka taas johtuu estrogeenin rajusta laskusta.





Mun lämmöt nousi. Ei kylläkään oo aamulämpö, mut näin iltaisinkin ollut 36.0-36.2 ja nyt on 36.7.
Hassua miten hormonit vaikuttaa ihmisillä eri tavoin!
 
Onko täällä muita kuukuppia käyttäviä? En tiedä onko ihan tyhmä kysymys (anteeks jos on:D), mut kysyn silti. Kun mulla oletettavasti on alkamassa menkat, esim tänään vaalenpunaista valkovuotoa, mä laitan heti kuukupin. Jos nyt kuitenkin kävis niin, että olisinkin raskaana, olisko kuukupin käytöstä haittaa alipaineen/imun takia? Voiko sen takia tulla esim keskenmeno? Oon yrittänyt etsiä vastausta tähän onnistumatta :D
Ei oo taatusti mitään haittaa kun onhan se kohdunsuu kiinni. Yks tuttu käytti melko pian synnytyksen jälkeen ja kuulemma sai kauhean kipukohtauksen siitä alipaineesta, ei siis ollu vielä paikat sulkeutunu kunnolla. Mutta ei varmasti muuten oo haittaa, mahdollinen alkio on tosi hyvässä suojassa siellä :)
 
Onko kukaan muu miettinyt sitten kun raskautuu, niin sokerirasituksesta kieltäytymistä?
Mä kieltäydyin esikoisen kohdalla. Ja ihan yksinkertaisesti koska Mulla paniikkihäiriö tausta, mun on pakko syödä aina ennen mihinkään lähtöä,vaikka raskausaikana paniikkihäiriö on tavallaan taka-alalla, silti en missään tapauksessa halua ruokkia sitä. Lisäksi vettä pitää saada juoda aina ku siltä tuntuu.
Joten paastoaminen ei mulla onnistu ilman beetasalpaajia, ja raskausaikana en halua käyttää. Ja beetasalpaajakin voi lisätä pyörryttävää oloa, koska laskevat verenpainetta.
Esikoisen aikaan terkka ei mua uskonut,vaikka olin kuitenkin pieni kokoinen alle 25 v. Ja vauva oli pieni kokoinen, ei mitään viitteitä radista. Mutta koska isälläni puhkes aikuisiällä 1.tyypin diabetes niin mun olis pitänyt käydä kuulemma 2 kertaa sokerirasituksesta..no Terkka varas ajan ja mä peruin. Mulla ei ollu mahdollisuutta mennä labraan autolla aamusta, ku kuljin siihen aikaan kaikkialle pyörällä ja ilman aamupalaa ja vettä en olis pystynyt pyöräillä. Ja tämä kahdesti, ku ei ekasta uskonut. No sit loppuraskaus otettiin aina hemoglobiinin lisäksi verensokerit jotka oli aina hyvät. Meinaan pyytää tulevassa raskaudessa saman.
Mietin vaan että kuinkahan pahalla yleensä terkkarit kattoo kieltäytymistä?

Nyt oon kuitenkin jo yli 30v. Mutta koen että mahdollinen paniikkihäiriön uudelleen puhkeaminen raskauden aikana on liian suuri stressi. Koska se on tälleen normaalitilassakin aika helkutin raskasta. Paniikkikohtauksen jälkeen vielä seuraavanakin päivänä väsyttää. Toki voihan se olla että hormoniy estää paniikkikohtauksen, koska ne rauhoittaa paljon mua, mutta en ota kyllä riskiä
Aion kieltäytyä. Mulle puhkes ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö sokerirasituksen takia raskauden aikana (sen ainoan tähän mennessä). Viimeistä verikoetta otettiin ja surkee harjottelija näytteenottaja tökki ja tökki sinne tänne ku yritti ettii suonta. Sit vaan oksensin kun oli paha olo sen litkun takia ja alko huimaa se tökkiminen ja sit joku päässä naksahti, jonka ansiosta loppuraskaus oli täyttä helvettiä. Vasta nyt yli 2 vuoden jälkeen tuntuu siltä, et oon toipunu kaikesta suht. hyvin, mutta tietyt asiat triggeröi mulle ongelmat takasin ja sit menee taas oma aikansa et saan käsiteltyä ne taka-alalle. Mulla selkeesti raskaus herkisti mielen siihen pisteeseen, et mulle puhkes mt-ongelmat. Olin ihan sekasin päästäni sillon. Toivon et nyt menis paremmin... Toisaalta elämässä kyllä oli kaikki ihan päälaellaan sillon muutenkin ja nyt taas kaikki on paremmin kun hyvin, että toivoa on. Mut joo sokerirasitukseen en mene. Mulla on verensokerin kotimittauslaite, jonka sain ku kieltäydyin sit uusinnasta ja niitä tuloksia laittelin terkalle ja oli tyytyväinen.
 
Onko täälä muuten muita paniikkihäiriöisiä?
Mulla on, mutta se on sillein aika tuore tapaus että vasta nyt alan ymmärtämään mitkä tilanteet sen esim laukaisee. En oo tajunnu tota syömis juttua ja ihan totta, aina ku verensokerit menee alas nii kauhee paine tulee päähän ja alkaa "sekottaa". Välillä mietin onko mulla stressiä vai paniikkioireita lievempänä päivittäin, siks mietin jos näitä stressihormooneja vois mitata nii selviäisköhän se vaan sillä? Tuntuu että välillä niitä on vaikee erottaa. Sit ku on "pahempi kohtaus" nii sen kyllä tietää heti. Tää mua jännittää jos ja kun raskaaks tulee että miten tän sairauden kanssa käy. Mutta sä ainakin kuvailit tuossa aikaisemmin että se olis helpompi raskausaikana? Oon pohtinu etukäteen mistä kaikesta raskaus aikana voin paniikin ittelleni saada ja saan paniikin jo pelkästä ajatuksesta :O
 
  • Vau!
Reactions: Lilmi89
Hitsi mulla menee nää viestit jotenkin ohi, mut nyt huomasin tämän. Hyvä että saitte tulokset. Normaali tulos ja toisena hetkenä olisi voinut olla parempikin, niin moni asia vaikuttaa. Mutta riittänee, että on normaali, että ei ole alentunut hedelmällisyys sitten. Oliko muita tutkimuksia vielä tulossa?
Ilmeisesti jos aikaisemmasta siemensyöksystä on vähän aikaa, niin siittiöitä vähemmän ja parempilaatuisia ja jos taas pitkä aika, niin laatu huononpaa, mutta siittiöitä enemmän. Tai näin ainakin olettaisin :D Mies ei tajunnut kysyä siittiöiden yhteismäärää, mutta se varmaan näkyy papereissa kun ne saapuu.

Ollaan oltu jonossa kunnalliselle tutkimukseen jo tammikuusta saakka. Käytiin mielenrauhan vuoksi testaamassa sitten yksityisellä siemennestetesti ja itse kävin ultrassa. Mitään vikaa ei ole tähän mennessä löytynyt muuta kuin matala ferritiini ja sekin nyt noussut hyvin.

Täällä taisi olla myös muita, joiden miehiltä otettu siemennestetesti? Tuliko millaisia tuloksia?
 
Onnea hurjasti haamun saaneille ja viivoille vahvistumisia!

Flo ennustaa ovista kp 19, vielä ei liuskoissa näy vähääkään väriä. Yritän saada miehen kellistettyä viikonloppuna, niin voisi osua sopivaan kohtaan mahdollista ovista ajatellen. Viikon paras uutinen on ehdottomasti se, että kuntosalit saavat avata ovensa taas kesäkuussa eli mieskin pääsee taas raudan kimppuun ja sehän tarkoittaa vauvatehtaan aktivoitumista. JEE!

@mariija_ terveyskylän sivuilla sanotaan tämän hetkisestä linjauksesta näin: "Nykyisin sokerirasituskoe tehdään lähes kaikille odottaville äideille. Poikkeuksen muodostavat vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasitusta ei myöskään tehdä jos odottaja on normaalipainoinen alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole ollut raskausdiabetesta ja jonka aiempi lapsi ei ole ollut makrosominen. Pääsääntöisesti sokerirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28. Jos odottajan sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin tai hänellä on todettu munasarjojen monirakkulatauti, raskauden alussa on havaittu sokerivirtsaisuutta tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16." Lähde
Vauvatehtaan aktivoitumista :D haha tää oli hyvä.
 
Kukin tekee, mikä sopii itselleen parhaiten. (Y) Sokerirasitus on kyllä kaunistelematta aika kauhea, yrjö on meinannut joka kerta lentää, mutta ei onneksi kuitenkaan, ettei ole uusiksi tarvinnut mennä vielä...
Itse en kieltäydy sokerirasituksesta, toisessa raskaudessa halusin itse käydä kaksi kertaa siinä, varmistaakseni että arvot pysyy ok. Yhden menetettyäni haluan minimoida kaikki riskit.
 
Sokerirasituksesta puhuttiin - esikoista odottaessa yritin kahdesti, mutta molemmilla kerroilla oksensin tismalleen samaan aikaan. Paastoarvo oli kuitenkin ok. Toisessa raskaudessa sijaistava neuvolantäti meinasi, että saan kahdesti mennä ja olin jo sillon varma, että kieltäydyn ihan varmasti. Se raskauspahoinvointi esikoista odottaessa kesti synnytyssaliin saakka enkä todellakaan aio enää ikinä pelleillä sen kanssa ”huvin vuoksi”. Esikoinen syntyi keskosena eikä sokerit pysyneet, mutta en usko sen liittyvän mahdolliseen radiin mitenkään. Toinen raskaus päätyi sitten keskenmenoon.
Jos nyt joskus vielä meitä vauvalla siunataan, pyydän vaihtoehtoista tapaa sokereiden mittaukseen jos niin väen vängällä haluavat sitä testata. Olen kuitenkin alle 25v, normaalipainoinen (tai no alipainoinen) jonka isällä tosin on 2-tyypin dm. Kieltäydyn siis kohteliaasti :whistle:
 
Mulle tehdään tuplana sokerirasitus iän ja sukuriskin vuoksi. Esikoisen kanssa ehdin käydä ensimmäisen, mutta toinen jäi tekemättä, kun hän päätti syntyä etukäteen. Itse en kokenut rasitusta mitenkään hankalaksi, litku ykkösellä alas ja ei tullut paha olo onneksi. Tylsintä oli odotella se pari tuntia, otin itse kirjan mukaan. Ymmärrän kyllä, että joillakin se voi olla hankalakin. Mutta ihan tsemppinä niille, joilla ei kokemusta ole, ei se välttämättä ole niin kamala kokemus. Tietysti jos on jo valmiiksi kauhea pahoinvointi, voi se sokerilitkun juominen sitä pahentaa.
 
En jättänyt sokerirasitukseen menemättä ja onneksi en jättänytkään, kun ruokavalio hoitoinen radi todettiin. Oli siis se alkuraskauden rasitus ja toiseen ei tarvinnutkaan mennä, kun oli jo todettu. Ja siis olin silloinkin normaalipainoinen eikä ns. Normi raskausdiabeteksen rasitteet täyttynyt.
Vauva olikin syntyessään sen 4 kg eli hyvä, että huomattiin kohdallani Radi, koska muuten olisi voinut olla vielä isompi.

sokerirasitus oli kyllä kokemuksena kauhea.
Muutenkin pahoinvoinnissa se paasto oli kauhea, kun ainut mikä auttoi pahoinvointiin niin oli syöminen.
Se litku ei meinannut mennä alas, kun maistui niin hirveältä.
Pyysin kuitenkin päästä makuultaan ja sainkin kokonaan oman huoneen missä sitten lepäilin vuoteella (nukkua ei saa rasituksen aikana).

en itse ole koskaan kokenut ahdistuksia ja jokainen arvioi tilanteensa itse, mutta omalla kokemuksella suosittelen rasitukseen menemistä, jos vain kykenee.

muoks. Ja tottakai jos saa verensokerimittarin kotiin ja itse mittailee, mutta omalla kokemuksella en jättäisi selvittämättä raskausdiabeteksen mahdollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä