Tosi hölmö kysymys koiranpennuista. :)

Minua on hirmuisesti huvittanut naapurustossa asuva koiranpentu, jota yritetään opettaa kulkemaan nätisti tiellä. Aina kun tulen vastaan, heittäytyy maahan. (Varmasti tekee saman muillekin, tuskin olen mikään poikkeus.) Maata röhnöttää vaan siinä, eikä liiku minnekään. Ei auta hihnasta nykiminen, ei kutsuminen, ei mikään, mitä omistaja yrittää. Vissiin koira sitten jatkaa matkaa, kun vastaantulija on mennyt (ei ne ainakaan enää samassa paikassa könötä, kun kotiin palaan).

Tietenkin minua on ruvennut vaivaamaan, mitä tuollaisessa tapauksessa pitäisi tehdä. Vai onko edes mitään tehtävissä? Uskotaanko vain, että kun ikää tulee lisää, koira oppii kulkemaan eteenpäin, vaikka vastaantulijoita onkin? En siis tosiaankaan tiedä koirista mitään, eikä kyse ole siitä, että arvostelisin koiran omistajia. Kiinnostaa vaan kauheasti tietää, mitä tuollaiselle hassulle otukselle voi tehdä. :D

Voisiko joku kertoa, joko omasta kokemuksesta tai muuten vain koirista tietävänä?
 
"pelkuri"
Meidän koira oli ekan vuoden semmonen ettei se suostunut mihinkään kävelemään, otti pari askelta ja sit kävi maate keskelle tietä. Se vissiin pelkäs kaikkea: pikkulintuja, muovipusseja, roskia, hajuja, isoja puita jnejne. Nyt se on reilu 3v ja kävelee ihan normaalisti ja innoissaan, tosin ei voi kulkea tiellä niin että joku tulee takana samaan suuntaan, vaan täytyy aina odottaa että se takanatulija menee ohi. Me sitkeesti yritettiin ja yritettiin ja kehuttiin aina kun se käveli, ei säälitelty eikä pidetty arkana parkana, pikkuhiljaa se siitä sitten rohkaistui, mutta kyllä se kärsivällisyyttä vaati.
 
"Humps"
Meidän yksi koirista rakastaa ihmisiä niin paljon, että heittäytyy aina kun ihminen edes vilkaisee sitä. Teki sitä pentuna paljon, välissä vähemmän ja nyt taas lähes aina. Aina ei siis ole kyse pelosta kun koira heittäytyy. Sinuna voisin pysähtyä kysymään omistajalta miten haluavat että toimit. Jos pentu pelkää, alistuu, voisi olla hyvä olla sosiaalistus apuna. Jos taas heittäytyy ilosta, parempi että menet vain ohi. Tällöin pentu oppii jossain vaiheessa ettei kaikki huomioi sitä.
 
Parempi tuokin kuin kamala remmiräyhääjä
Kovin on lyhyt matka tuosta siihen, että koirasta tulee remmiräyhääjä.

Toki se voi tuossa kohtaa olla vielä vaan rajojen hakemista, eli että mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja näemmä omistaja tämän toiminnan koiraltaan sallii. Ja voi se olla sitäkin, että koiraa pelottaa.

Monasti nämä maassa makaavat koirat ovat lapukoita. Ja ne toljottaa sitten hieman vanhempina ihmisten lisäksi sitä vastaantulevaa koiraa tiukasti silmiin niin kauan, että sillä vastaantulevalla koiralla palaa käpy. Ja jos ei pala, niin sitten se koira ampuu ohitustilanteessa iholle.

Omiltani on täysin kiellettyä toljottaa vastaantulevaa makuulla, istuen, seisten tai edes kävellen. Mitä vähemmän kiinnitetään vastaantulijaan huomiota, sen todennäköisemmin ohistus onnistuu.

Jos joku mun koiristani joskus kävisi maahan makaamaan, eikä suullisesta käskystä suostuisi nousemaan ja jatkamaan matkaa, raahaisin koiraa remminperässä sen metrin-pari eteenpäin, jotta koira ymmärtäisi tehdä itsekin jotakin sen liikkumisen eteen ja jos tämä ei toimisi, kantaisin koiran pois paikalta. MISÄÄN nimessä se ei olisi vaihtoehto, että me jäätäis siihen paikoilleen. Kyllä se meillä olen minä joka määrää suunnan ja tahdin, ei koira.
 
"palma"
Mun on ihan turha tulla mihinkään koiraketjuun chefin jälkeen inisemään mitään, koska se sanoo aina kaiken mitä olin tulossa kirjoittamaan. Sovitaanko vuorot, mulle parittomat ja sulle parilliset päivät? :D

Kyllä se tosiaan niin menee, että ei kauaa tarvitse ajan kulua, kun kyyläämään tottunut koira keksii lähteä liikkeelle kohti vastaantulijaa. Uskomattoman moni silti sallii vaanimisen ja paineistaa turhaan muita koiria, joille vaanijan lähestyminen on todella stressaavaa. Samojen välkkyjen mielestä on usein myös hyvä idea päästää koiransa hyökkimään takaapäin fleksin mitalla kantapäille ohituksen jälkeen. Ei pysty ymmärtämään logiikkaa...

Ei pentu opi tavoille, jollei sille niitä opeta. Kohta hassu pikku otus muuttuu vähemmän hassuksi, jos omistaja ei ala käyttäytyä johtajan tavoin. Veikkaan, että koirakin olisi kiitollinen, jos omistaja viestittäisi, että toisen olennon vastaantulo kadulla on täysin tavallinen juttu, eikä mikään lenkin mullistava spektaakkeli.
 

Yhteistyössä