tosta ohjelmasta; vauvan tarina mikä tulee nyt neloselta..

siis jäin tässä pohtimaan, kun tämä perhe on päättänyt ottaa lapset synnytykseen.. sanokaas äidit ottaisitteko te itse lapset mukaan synnytykseen?? siis itse kun asiaa pohdin, ni siis onhan synnytyskin luonnollinen tapahtuma; mutta itse en kyllä lapsia mukaan ottaisi.. siis aika traumaattista ja pelottavaa ois varmasti lapsille, nähdä äiti huutamassa luojaansa.. :( siis ihan mielipiteitä, puolin toisin; on meinaan aika jännä aihe.. (tosin suomessa vissiin ei kyllä lapsia edes otettaisi saliin..)
 
"vieras"
En missään nimessä ottaisi lapsia mukaan synnytykseen! Olivat mullekin sen verran traumaattisia kokemuksia (ensimmäinen päättyi mun kuumeeseen ja imukuppiin, toisessa lapsi syntyi hengettömänä ) että mitä vahinkoa sitten tekisivät lapsille?

Jenkeillä on aika erikoinen tyyli ottaa koko suku mukaan synnytykseen, mä en huolisi sinne edes omaa äitiäni. Musta se on sen verran intiimi tapahtuma, että ainoastaan lapsen isä saa olla paikalla, kätilöiden lisäksi tottakai.
 
Periaatteessa, mikäpäs siinä. Luonnollistahan se on, turha sitä kieltämään.
Mutta käytännössä - en ottais! Hirveet traumathan siitä sairaalaympäristössä tulis, valot, sakset ja muut vehkeet pelottaa, äiti sadattelee kuin merimies ja lopuksi vuotaa verta pitkin lattiaa... :D

Jos olis tarjota sellainen rauhallinen kotisynnytys missä pääsee välillä kattomaan vähän piirrettyjä ja syömään välipalaa, niin asia olis aivan eri - jotenkin synnytys olis silloin NIIN paljon luonnollisempaa ja elämään kuuluvaa.
 
"viivi"
En ottais, varsinki ku on pieni vielä tai no 4 vuotias mutta silti liian pelottava tapahtuma lapselle. Tässä kun odotellaan synnytystä lähipäivinä niin mielummin vien mummolaan hoitoon sairaala ajaksi :)
 
Minä voisin ottaakin mikäli olisi hyvät tilat.
Tosin en ole kyllä yhdessäkään synnytyksessä huutanut luojaa tms. eli tuo lienee ainakin jossain määrin siitä äidin persoonallisuudesta ja synnytyksen kulusta.
 
No en ottais.Mun mielestä ihan turhaa.Mitä sitten jos jotain sattuu...Joudutaan hätäsektioon tms.Kiva lasten katsoa kun äitiä paniikissa kärrätään leikkaukseen.
Ja mun mieskin oli jo aika peloissaan kun huusin siitä kivusta,niin entäs lapset sitten.

Onhan synnytys ihan luonnollinen asia mutta niin on esim. kuolemakin.Enkä mä pienten lasten haluis nähdä kenenkään kuolevankaan..
Ehkä vielä sellanen synnytys missä kaikki menis hyvin,niin sellasessa vois ehkä mukana ollakin mutta kun ei sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu.
 
"damla"
En ottaisi synnytykseen mukaan ihan siitä syystä, että en osaisi keskittyä itse synnytykseen vaan miettisin paikalla olevia lapsia ja heidän tuntojaan koko ajan. Minun mielestä lapsia ei tarvitse joka paikkaan ottaa mukaan vaikka kyse onkin luonnollisesta tapahtumasta.

Lapseni eivät traumoja saisi ainakaan huutamisesta, koska yhdessäkään synnytyksessä en ole huutanut vaan pikemminkin ollut "ähisten" hiljaa :)
 
[QUOTE="damla";22975979]En ottaisi synnytykseen mukaan ihan siitä syystä, että en osaisi keskittyä itse synnytykseen vaan miettisin paikalla olevia lapsia ja heidän tuntojaan koko ajan. Minun mielestä lapsia ei tarvitse joka paikkaan ottaa mukaan vaikka kyse onkin luonnollisesta tapahtumasta.

Lapseni eivät traumoja saisi ainakaan huutamisesta, koska yhdessäkään synnytyksessä en ole huutanut vaan pikemminkin ollut "ähisten" hiljaa :)[/QUOTE]

niin minäkin.. ja siis toi luojan huutaminen oli vaan lähinnä kielikuva.. mutta mäkin ihmettelen ratkaisua lasten mukana oloon, siksi aloinkin ketjua kasaamaan.. :) ehkä se vaan on sitä että jenkeissä koko suku paikalla synnyttämässä.. itse en ottaisi ukon lisäksi ketään (en edes omaa äitiäni, kun on niin kamala hätäilijä).. :)
 
"kolmen äiti"
Periaatteessa voisin. Omat synnytykseni on olleet tosi "siistejä". Ei huutoa eikä ole verta lentänyt tai muutakaan draamaa. Mutta se pelkkä sairaalaympäristö voisi pelottaa lasta. Tai ainakin meidän 7,5v poika katsoisi kyllä lähinnä varmaan mitä ympärillään näkee ja miettisi tiäs mitä.
 
"kolmen äiti"
[QUOTE="kolmen äiti";22976081]Periaatteessa voisin. Omat synnytykseni on olleet tosi "siistejä". Ei huutoa eikä ole verta lentänyt tai muutakaan draamaa. Mutta se pelkkä sairaalaympäristö voisi pelottaa lasta. Tai ainakin meidän 7,5v poika katsoisi kyllä lähinnä varmaan mitä ympärillään näkee ja miettisi tiäs mitä.[/QUOTE]

Niin piti lisätä vielä,e ttä käytännössä siis en ottaisi.
 
"damla"
Alkuperäinen kirjoittaja äizikkä;22976052:
niin minäkin.. ja siis toi luojan huutaminen oli vaan lähinnä kielikuva.. mutta mäkin ihmettelen ratkaisua lasten mukana oloon, siksi aloinkin ketjua kasaamaan.. :) ehkä se vaan on sitä että jenkeissä koko suku paikalla synnyttämässä.. itse en ottaisi ukon lisäksi ketään (en edes omaa äitiäni, kun on niin kamala hätäilijä).. :)
Joo, jenkeissä on ihmekäytäntöjä näin Suomen vinkkelistä katsottuna. Heille se on varmaan normaalia tuo "koko suku paikalla - meininki". En itsekään voisi kuvitella, että synnytyssalissa olisi oma äitini tai isäni paikalla anopista puhumattakaan! Tärkein eli mieheni on ollut.
 
Mun viimeisin synnytys kesti pikkasen reipas puoli tuntia ja voin kyllä sanoa etten ollu hiljaa. Eka kesti 6 tuntia, oli ihan "levollinen" ja siisti tapahtuma. Toinen kesti neljä tuntia ja sekin vielä menetteli, ehti vastaamaan jotain välissä kätilöllekin, mutta tää viimeinen oli aika kauhea. Se oli tosi toimintaa ilman mitään alkulämmittelyjä ja jälkikäteen oli niin paska fiilis koko hommasta (vaikka lapsi oli terve ja ihana) siihen synnytykseen ei päässy mitenkään mukaan, se vain tapahtu ja sattu niin helkutisti. Ja en mäkään huutanu, mutta pientä s**tanape**elettä jupisin kokoajan:LOL:
Ei se synnytyssali ole mikään käyttäytymisenpaikka. Sinne mennään synnyttämään, kukin tyylillään ja ei se taida lasten katsottavaa olla...
 
dfdf
En todellakaan ottaisi lapsia tai muita sukulaisia viereen töllistelemään, kun kärvistelen tuskissani. Jenkeissä näkyy olevan tapana, että puolet suvusta on sängyn vieressä vastannottamassa vauvaa. Ihan järkkyä!
 

Yhteistyössä