Touko-kesäkuun 2010 hoidoista plussanneet

Rallukka sen on siis kokenut ja osaa varmasti muutaman sanasen kertoa sektion jälkeisestä elämästä. Jaksatko?
Tottahan toki :)

On käsittääkseni sairaalakohtaista mutta ainakin KYSillä sektion yhteydessä jätettiin se epiduraalikanyyli selkään ja siihen asennettiin kipupumppu leikkauksen jälkeen. Eli se annosteli automaattisesti sekä kipulääkettä että puudutusainetta alakroppaan leikkauksen jälkeen parin vrk:n ajan. Se helpottaa tosi paljon niitä ensimmäisiä ylösnousuja leikkauksen jälkeen, kerta kerran jälkeen se (kuten myös kävely/liikkuminen) on helpompaa, joten yleisohjeena: liiku mahdollisimman paljon, ota tietysti huomioon oma jaksaminen ja liian kovat kivut. Sektiossa yleensä menettää enemmän verta kuin normisynnytyksessä, joten hb saattaa laskea alas, kropan pitäisi kuitenkin synnytyksen jälkeen normaalia nopeammin korjata punasolu- ja rautatasoja. Alhainen hb saattaa tuntua päässä mutta taasen ohjeena oman olon kuulosteleminen :)

Jos olet ihan peruskuntoinen ihminen, niin toivut nopeasti jo melko hyvään kuntoon. Minulle on sektion lisäksi tehty myös yksi vatsan alueen avoleikkaus ja niistä molemmista olin noin 5 vrk:n kuluttua jo niin hyväkuntoinen, että "potkivat" sairaalasta kotiin toipumaan. Siinä vaiheessa kävely ja ylösnousu on jo melko ketterää :) Kotosalla ollessa sängyt, sohvat, yms. on monasti matalammalla kuin sairaalassa eli ne vaativat hiukan harjoittelua, toisaalta voimat palaavat nopeammin, kun joutuu tekemään lihaksilla enemmän. Mitään raskastahan ei sitten saa nostella, sektion jälkeen vain vauvaa. Mutta liikkua kannattaa, mitä enempi, sen parempi, toki itseään kuulostellen!

Pari viikkoa sektiosta olo on jo niin hyvä, että on jopa vaikea muistaa, ettei vielä saa nostella mitään painavampaa. Eli melko lailla nopsasti sitä kuitenkin toipuu suht normaaliin olotilaan. 2-3 kk menee täydelliseen toipumiseen ja vasta puolen vuoden päästä saa alkaa tehdä esim. vatsalihasliikkeitä.

Toivottavasti tästä oli jtn apua, kysele vaan lisää, jos joku asia jäi vaivaamaan tai muuta.

-rallis
 
Onpas täällä aktivoiduttu, kiva juttu :)

Nonna: Joo, Floravital on mulla käytössä, lisäksi olen syönyt verilettuja (tosin itsetehtyjä koska vilja ei mulle sovi). Pitäisiköhän Floravitalin annostusta nostaa, otan vaan kerran päivässä... Taisin saada viime vuoden äitiyspakkauksen, kuulostaa tutulta sun kuvaus makuupussista, se on ihan kivan näköinen, mutta musta vaatteiden värit olivat jotenkin vähän haljuja. Eipä silti, kyllä niille käyttöä löytyy :) Hui, sulla on paikat jo alkaneet kypsyä, kohta on kauan odotettu h-hetki käsillä! Musta on erityisen hienoa kuulla että sulla ei ole ollut raskauden aikana mitään pahempia vaivoja kun on sentään kaksoset tulossa.

Hanuu: Harmi ettei kääntöyritys onnistunut :( Varmasti miehesi arvostaa sua ja tätä lasta ihan yhtä lailla, uskon että enemmänkin, onhan nyt tosi kyseessä ja todella haluttu ja yritetty lapsi :heart:

Rallis: Toivottavasti saat sokerit kuntoon! Sullakin tuntuu h-hetki olevan lähellä oireista päätellen... Tsemppiä odotteluun ei varmaan ole enää pitkää aikaa jäljellä!

Amelie: Kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa! :) Hienoa että kaikki on mennyt hyvin ja onnittelut täysiaikaisuudesta :flower: Toivottavasti pääset synnyttämään alakautta. Mitä neuvolassa sanottiin?

(.) Täällä kutina on hieman vähentynyt. Sunnuntaiyönä jouduin käymään synnytyspäivystyksessä kun en saanut nukuttua kutinan takia. Vauvalla kaikki hyvin, Ataraxia sain kutinaan. Se tosin aiheutti semmoisen tokkuran että päätin olla ottamatta. Toissapäivänä raavin jalkani verille ja nyt yksi haava märkii :( Mulla on Adursal-lääkitys päällä, ja se taitaa alkaa tehota koska ei kutise enää niin paljoa.

Ai niin, eilen *poks 34+0! Ikään kuin sen kunniaksi Kelaltakin tuli äitiysrahapäätös, helpotuksen huokaus! Nyt kun vielä työnantaja saa sen ajoissa, etten jää palkatta.

Ensi viikolla alkaa äitiysloma. Yleensä tulen innokkaana työpaikalle ja nautin töistäni, mutta nyt odotan malttamattomana että pääsen lomille... On ihan hirmuisen monta vauvaan liittyvää juttua tekemättä ja jotenkin alkaa olla ihan muut asiat mielessä kuin työnteko :) Saa nähdä joutuuko sitä käynnistykseen jossain vaiheessa, riippuu maksa-, tai lähinnä sappiarvoista. Hepatoosissa kun on kohtukuoleman vaara mitä lähemmäksi laskettua aikaa mennään. Liikelaskentaa mun pitää tehdä nyt ahkerasti. Öisin Toivo tykkää ottaa rauhallisesti, ja välillä makaan hereillä ja yritän kuulostella tapahtuuko masussa mitään. Ei oikein pientä viitsi väkisin herätellä keskellä yötä.

Synnytyksestä lähinnä toivon, että vauva selviää hyvin ja pääsen synnyttämään alakautta. Tässä on tullut jumpattua lantionpohjan lihaksia ja kaikkea muuta mahdollista, ei menisi ihan hukkaan :) Mulla on jo yksi iso arpi vatsaleikkauksen takia (paksusuoli poistettu), oletan että sektio ei ainakaan olisi sen pahempi kokemus. Toivon kyllä että siihen ei jouduta.

Mä en tiedä miten paljon näillä viikoilla saisi liikkua. Olen tehnyt ahkerasti lumitöitä (argh, niitä kyllä riittää tänä talvena :kieh: ) ja jumpannut melkein joka päivä. Ihan hyvältä on tuntunut, ja selkäkivut ovat lähteneet nyt ihan kokonaan. Yhdessä vaiheessa en pystynyt melkein ollenkaan liikkumaan kipujen takia, mutta yritin liikkua vaikka väkisin, ja se tuntui toimineen.

Tsemppiä kaikille loppuodotteluun! Ihanaa että ollaan jo näin pitkällä!

Ragdoll ja Toivo 34+1
 
Hanuu Hyvä, et ei ollut kurja kokemus tuo kääntöyritys. Kurjaa, kun pikkuinen ei suostunut kääntymään. :hug: Taitaa todella olla isäänsä tullut...? ;) Mullistava kokemus vauvan syntymä tulee olemaan teille molemmille, syntyi Tyllerö kummin vaan. :heart: Varsinkin, kun taustalla on todella kovasti yhdessä toivottu nyytti. Ja tärkeintähän on, et vauva tulee turvallisesti maailmaan ja siulle ei satu mitään.

Amelie Oleppa hyvä vain! :hug: =) Siulla on melkein yhtä suuri masu kuin miulla... huh! Täällä on jo 40 paukkunut rikki. Toivottavasti sun ei kasvaisi näihin mittoihin, vaan nyytti tulisi ulos pian. :) Todellakin nautin, nukkuminen on niin mukavaa....kaksi kisua ovat myös mielissään, kun otetaan päikkäreitä yhdessä. Heidän mielestä aina on hyvä hetki torkuille... :D Mummokävely kuvastaa todella hyvin omaakin liikkumista, tosin tuntuu sille, et mummotkin menee nopeammin ja ketterämmin eteenpäin... :LOL:

rallis On hyvä, et joku kertoo noista negatiivisistakin tunteista ja ajatuksista, et ne on normaaleja jne. Ensikertalaisena kaikki on vierasta ja hormonimyrsky tekee asioista vielä isompia mielessä. Nyt osaa paremmin suhtautua ja ymmärtää asioita. Kuulostaa nuo tuntemukset siltä, et h-hetki alkaa olla lähettyvillä! Joko oot palautunut neuvolasta ja tiedät mikä on kypsyystilanne alakerrassa?

Tuntuu tosi hyvältä, et kanssasiskot on koossa näinkin hyvin loppumetreillä! Olette jokainen ollut ainakin miulle suuri tuki ja turva tällä matkalla. Suuri kiitos teille kaikille!! :hug:

Pahoittelut, jos unohdin kommentoida tai huomioida jonkin asian... Anoppi tulee yllätysvisiitille ja nyt pitää laittaa pöytä koreaksi, aikaa 30min. =)

Nonna ja sukeltajat 35+3

Raggis Sie ehdit vielä kirjoittaa... =) Nosta vain kahteen annokseen päivässä ja ihan reiluja mittoja molemmat. Siun hemppa on sen verran matalalla muistaakseni. Pikkuinen vie kasvuunsa koko ajan kaikkea siusta, et yliannostuksen vaaraa ei tuu olemaan. Huomasin kynsieni olevan taas vaaleammat kuten oli hemiksen alhaalla ollessa, et oon itsekin ottanut välillä tuplamäärän. Ens viikolla tarkistetaan hemppa taas, ni tietää missä mennään ja miten jatkaa annosta.

Mahtavaa, et selkäkivut on kohta nujerrettu! Miun masukit liikkuvat yöllä kans aika vähän,mut päivällä on tietyt ajat jolloin on selkee villikkoaika ja sit taas nukutaan. Luota omaan vaistoosi liikkeissä, ko äiti tietää sen kaikkein parhaiten itse mikä on normaalia ja mikä taas hälyyttävää. Varsinkin, kun on tuo hepatoosiuhkakin.

Nyt tulee hoppu... palaillaan pian!!
 
Viimeksi muokattu:
Ihan nopsasti ommoo nappoo... Vauva oli melkein rt, silleen jotenkin vinottain kenotti pää alempana ja lääkäri sitten siinä samalla (siis ei tarvinnut lähteä sinne synnytyssaliin saakka) pukkasi vauvan oikeeseen asentoon :) Sen kuulemma pitäisi nyt pysyäkin siinä, kun oli jo muutenkin niin lähellä ja jos sattuu vielä palaamaan kenotusasentoon, niin kuulemma pari supparia kääntää hänet oikeeseen tarjontaan... Istumaan ei enää käänny.

Vauva oli nyt kasvanut aika huimasti, painoarvio 3100 g eli noin 800 g / 2 vkossa! Edelleen oli alle yläkäyrän mutta siinä lähistöllä. Lääkäri sanoi, etttä vaikka sokrut nyt olleet hyvät, niin voi olla että vauva on "ohjelmoinut" itsensä isoksi silloin, kun sokrut olivat päin persettä. Vähän harmittaa, on jotenkin syyllinen olo jo valmiiksi, jos vauvalla on sitten syntymän jälkeen sokerit sekaisin : /

Sektioarpi on siis myös jees eli alakautta pääsen yrittämään. Viikon päästä seuraava ä-poliaika, kasvua kontrolloidaan ja katsotaan onko tarjonta pysynyt. Kohdun suu oli pehmentynyt mutta kiinni, lääkärin sormet eivät meinanneet riittää pituuteen mutta arviolta 3 cm. Eli saattaa hyvinkin alkaa synnytys spontaanisti ennen la mutta kasvua nyt seuraillaan täälläkin ja saatetaan käynnistää "ennen aikojaan".

Muuten vauva oli oikein vilkas ja hyvinvoivan oloinen :) Niin, napa- ja istukkavirtaukset hyvät.

Nyt illalla olo on kurja, en tiedä vaikuttiko se kääntö siihen, että pää painaa nyt suoraan kohdunsuuta mutta nivusiin sattuu aika tanakasti... Jos ei kohta helpota, niin täytynee soittaa päivystykseen ja kysyä, onko normaalia.

-rallis 36+1
 
Kiitos Rallis. Helpotti kovasti oloa ja tuntemuksia. Ei pelota leikkauskaan enää niin paljoa. Vaikka lopullinen toipuminen kyllä vie aikaa ja paljon. Mutta siitäkin selvitään.

Ragdoll Kuulostaa kyllä aika hurjalta. Mä en varmaan osais nukkua lainkaan kun kuulostelisin vaan koko ajan liikkeitä. Mutta onneksi seuranta on hyvä ja kutinakin on parempaan suuntaan menossa. Mulla oli ihan samat fiilikset töissä viimisinä päivinä. Millään ei olisi malttanut olla enää. Tosin olen tänään viimeksi käynyt työpaikalla, ja useana päivänä antanut puhelinneuvontaa. :( Tuntuu kurjalta kun ei saa rauhoittua olemaan vaan lomalla, mutta toisaalta kurjaa jättää ketään pulaanka. Sä olet kyllä ahkera kun jaksat jumpatakin vielä. =) Mun selkä on aika riekaleina tunnin kolauksen jälkeen, vaikka toipuu kyllä aika nopeesti.

Nonna Juu olo on aika tukala. Kenkien laittaminen on aika huvittavan näköistä, samoin sukkien kun aamulla on muutenkin kankea. Tänään neuvolassa sf-mitta 38! Yli käyrien siis mennään ja paljon. :whistle: Mutta kun maha ei pääse muualle tulemaan kuin ulospäin, niin minkäs teet. :p Toivottavasti anopin vierailu sujui mukavasti. =)

Hienoa Rallis. Käynti oli siis kannattava ja tuotti odotetun tuloksen. Jes! =) Me mennään siis samoissa lukemissa vauvan koon kanssa. Mulla 36+0 arvio oli 3160g. Ja sama oli tilanne myös kohdunsuun ja kaulan osalta. Ja vaikka kuinka olenkin noudattanut ruokavaliota, niin silti on pikkuinen päässyt kasvamaan normaalia isommaksi. Mutta mulle myös sanottiin, että kun sokeriarvot ovat heitelleet raskauden aikana, niin pelkkä ruokavalio ei vaikuta kasvuun. Voi siis kasvaa muutenkin. Olin aika maissa viime viikolla kun mietin asioita, ja vauvan kasvua, mutta ei se kai auta murehtia. Toivotaan, että pikkuiset tulis maailmaan kuitenkin hiukan etuajassa. Hyvä kun kaikki muu on kunnosa. Ei siis oteta syyllisyyttä niskoillemme. :) Eikös ne sitten tarkkaile meidän vauvoja vaan normaalia enemmän ja seuraile niitä arvoja. Ja antavat sitten lisämaitoa mikäli tarve vaatii.

Neuvolakuulumisia: MUN VAUVA ON LÄHTÖASEMISSA! =) Terkkakin alkoi tarkastelemaan oikein huolella neuvolakorttia, kun huomasi, että lähtö saattaa olla lähellä. ;) Eli vauvan pää on kiinnittynyt, vaikka eihän se vielä mitään synnytystä lupaa, mutta tuli heti parempi fiilis. Limatulppaa odotellessa :LOL: Ja tänään on tullut aika koviakin supistuksia, ja arvatkaa missä ne alkoi? Olin synnytyssalivierailulla, niin siellä! Täti vaan kysyi, että onko neuvolakortti mukana kun puhaltelin salissa ja istuskelin tuolissa. ;) Menivät sitten ohi ja kotona siis jälleen. Mutta aika hauska tilanne.

Nyt pitää mennä saunomaan.. Ja olen muuten testaillut muutamaa akupistettä (en tiedä onko ihan huuhaata) ja saanut tuntemuksia aikaan. Voisko ne oikeasti auttaa? Mitä olette muuten miettinyt kivunlievitykseksi? Mua alkoi jotenkin tänään se epiduraali mietityttään. Vaikka varmasti kun se tosi tilanne on päällä, niin huudan kaikkea mahdollista troppia itteeni. :D
 
Taas ihan pikaisesti...

Amelie; tsemppiä ja onnea kovasti tositoimiin, toivottavasti en myöhästynyt :) Niin ja se piti vielä tulla kertomaan, että siis sektion jälkeinen saikku on 4 viikkoa ja nostelukielto myös. Sen jälkeen saa pikkuhiljaa alkaa nostella enemmän ja enemmän.

-rallis
 
Kivunlievityksestä Hiukan pelottaa nuo epduraalit ja spinaalit, mut kaipa epiduraalin tahdon. Sit alapäähän tulevat puudutukset on varmaan mieluisat. Luomuna en halua edes yrittää puskea kahta ulos... Sen verran helpotuksia ekan puskemiseen, et selviäisi vielä toisestakin hengissä. Välilihaa en antaisi leikata kuin aivan viime tipassa ----> rauhallista ponnistusvaihetta toivon, et jos vaiks jaksaisi venyä tarpeeksi. Kaipa nää jutut selkiää, kun tilanne päällä. Kätilölle kirjoitan pienen lapun, jossa toivon saavani kaiken kivunlievityksen ajoissa ja kokeneen henkilön antamana. Ensikertalaisena pelottaa ja jännittää muutenkin, et viel pitäisi stressata harjoittelijan epävarmoja yrityksiä antaa epiduraali tai kohdunkaulanpuudute....

Joko Amelie on mennyt ponnistamaan nyytin maailmaan??! :wave:
 
:wave: Täällä vielä. Supistuksia tulee, mutta ei ne sit ole kuitenkaan sellaisia. Eilen touhusin taas koko päivän; leivoin, siivosin ja saunoin. =) Olo on kyllä jo aika raskas, ja sängystä ylösnouseminen öisin on jo kovaa touhua. Viime yönä kävin neljä kertaa vessassa! :headwall: Lisäski mulla on järkyttävä turvotus jaloissa. Nilkkoja ei enää tunnista ja varpaat on kuin norsulla. :) Eilen illalla varmistelin, että olen itse lähtökunnossa; tein kasvohoidon, manikyyrin ja jalkakylvyn (vaikka ei mun santapaperikantapäistä saa tähän hätään sileitä :D ). Kassi on kyllä vielä osittain pakkaamatta. Olen kyllä joitain tarvikkeita jo kaivellut esiin, esim imetysliivit (unohtuis ihan varmasti lähtöhetkenä). Mutta voi olla, että menee vielä pitkään kun lähtö tulee, onhan tässä laskettuun aikaan pari viikkoa.

Tsemppiä meille kaikille vielä viimeisiin päiviin. Kuka tahansa saattaa olla ensimmäinen. :heart:
 
Tervehdys!

Täällä odotellaan huomista neuvolaa ja torstaista ä-polia. Rauhallista oleilua ja kovasti odottelen milloin supistelut alkaisi.... Luulin, et tuplat tunkisivat ulos yksösiä aiemmin, mut eivät näköjään meidän mukulat. Viihtyvät ahtaassa yksiössään hyvin. Viel viikko, ni ovat virallisesti täysiaikaisia.... Nyt siis rv 36+0 *poks!

Amelie Sulla alkaa varmaan olla aika tukalaa, kun kerran turvottaa ja sit siun masu on noin iso - ylimitoitettu pienelle ihmiselle.... Voimia!

Jalkahoito olisi mieluinen ylläri....Itse ei kyllä pysty omia varpujaan hoiteleen, kun ihana masu on tukevasti edessä. Motivoisikohan miehen jollain tuohon hommaan illalla... ;)

Ootteko muuten huomannut sellasta, et säärikarvat kasvaisi hitaasti raskauden aikana? Miulla ne rehottaa normisti aika nopsaan, et kolmesti viikossa saa ne yleensä ajella kesäisin ellei useammin. Nyt oon ajellut ne vain muutaman kerran koko raskauden aikana. (Kainaloissa kyllä kasvaa yhtä nopsaan kuin ennenkin..)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja voimia synnytyksen odotteluun!

Nonna ja sukeltajat 36+0
 
Moroporo!

Amelie; kuulostaa tutulta tuo sun olotilasi kuvailu, täällä hyvin samaa rataa mennään... Turvotusta on polvista alaspäin, varsinkin iltaisin ja tänään on sormetkin olleet aikamoiset nakit. Vauva painaa ja mummot menee rollaattoreineen viuhuen oikealta ja vasemmalta ohi... :p Että ei kovin hehkeetä enää :D

Nonna; hyvähän se vaan on, että vielä pysyttelevät masussa, siis heidän kannaltaan, sulla on varmaan samat olotilat kuin mulla ja Ameliella :) Kieltämättä, nyt kun mullakin tulee huomenna virallisesti se täysiaikaisuus täyteen, niin alkaa jo haaveilla siitä, että syntyisipä vauveli ja pääsisi taas normaaliolotilaan, ainakin suunnilleen. Joo, oon itsekin huomannut tuon jalkakarvojen kasvun hidastumisen ja hieman ihmetellytkin, että mistähän johtuu. Mutta ei kyllä haitaa tippaakaan, että tarvii vähän harvemmin kumarrella höyläilemään..! :D

(.) Neuvolakuulumisia: Kaik arvot ok. Vauva rt ja syke n. 150. Neuvolantäti varasi vielä ensi viikolle ajan mutta koska mulla on se kontrolli ä-polille nyt torstaina, niin jos silloin päätetään jo käynnistämispvm, niin sitten neuvola-aika perutaan... Siis terkka oli sitä mieltä, että jos vauva olisi nyt kovasti kasvanut viikossa, niin saatettaisi käynnistää jo ensi viikolla! No, torstaina ollaan viisaampia... Vauva on kyllä ihan kiitettävästi painanut tuonne alas, peräsuoleen välillä tosi kipeästi - jospa kohdunsuulla ja -kaulallakin olisi tapahtunut muutoksia :) Viime yönä oli taas sellaista lievähköä menkkakipua muttei mitn kummempaa. Hoh hoi, kyllä odottavan aika ON pitkä.

-rallis 36+6
 
Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena. Eilen jo luulin, että pikkuinen hyvästelee yksiötään kun aamulla niin kovin touhus ja illalla tuli supistuksia puolen tunnin välein, mutta ei. Supistukset loppu kuin seinään ja olo on taas normaali raskaanaoleva. Eli aika raskas. :p Menkkamainen olo on ajoittain. Perjantaina on äitipoli ja sit taas tarkastellaan mittoja ja mietitään mitä tehdään. Varasin itselleni vielä kampaajankin torstaille, pienellä peruutusvarauksella kuitenkin. Odottavan aika on siis pitkää niin kuin Rallis totesi.

Rallis Meillä menee kyllä aikas samoilla suunnitelmilla. Ja onneks olkoon, sulla on nyt 37+0 täynnä! :heart: Mulla tuntuu samoja tuntemuksia myös tuolla takapuolen puolella ja jokseenkin on kakka löysää. Anteeksi :ashamed: Ja sit mietin, että kun (jos menen) perjantaina menen sinne äitipolille ja lääkäri tuumaakin, että kaulaa jäljellä 3cm! Eli ei mitään muutosta. Eli suurin piirtein olen kuvitellut kaikki tuntemukset. :D Sit masentaa kyllä. Toivottavasti nyt vaan lähtis syntymään. =)

Nonna Sama täällä, eli säärikarvoja on tullut raskauden aikana vaan muutama, mutta muualle kyllä kasvaa ihan normaalia tahtia. :p Olen jotenkin peilin kanssa yrittänyt niitä sit sheivailla, vaikka kai ne siellä synnärillä monenlaista on nähnyt. Mutta kai sitä itseään ja miestään varten sitä tekee. :LOL: Jalkahoito tosiaan onnistui vaan siten, että lilluttelin jalkoja jalkakylpylaitteessa ja rasvasin ne. Muuhun ei taivu. :whistle: Miten sun neuvolakäynti meni? Kiitettävän hyvin sun pikkuiset on jaksanut olla, ja onneksi. Ja ovat tosiaan kohta jo täysaikaisia. :heart:

Minkäslaiset voinnit on Ragdollilla ja Hanuulla? Ragdollilla alkoi äitiysloma, onnea! Toivottavasti kutina on helpottanut ja olet saanut vauvan liikkeitä tarpeeksi tarkkailtua.
 
rallis: Onnittelut poksahduksesta! Vauveli taitaa olla nyt täysiaikainen? Ei enää kauaa jäljellä... Jokohan saat tietää käynnistämispäivämäärän? Hienoa että arvot ovat kunnossa :)

Nonna: Jännä juttu, mäkin olen kiinnittänyt huomiota siihen, että säärikarvat ei kasva oikein mitenkään. Parempi niin :) Ostin patterikäyttöisen shaverin jolla on helpompi sheivailla kuin höylällä. Tosin eipä sekään masun takia niin helppoa ole vaikka mulla ei mikään jättimasu olekaan... Sulla taisi olla eilen neuvola, miten siellä meni? Mulla on muuten aika samat fiilikset kivunlievityksen suhteen, vaikka mulla onkin vain yksi baby ponnistettavana. Jotenkin sitä epiduraalia haluaisi välttää, mutta enköhän tosipaikan tullen kinua sitä kuitenkin... Ja epparia en antaisi leikata muuta kuin jos on ihan pakko, olen siitäkin lukenut ettei se välttämättä hyödytä yhtään repeämisvaarassa.

Amelie: Kiitokset, äitiysloma tosiaan alkoi tänään, jippii! Saa nähdä oletko meistä eka jakaantuja. Kuulostaa kyllä sille, että pikkuinen putkahtaa maailmaan ihan hetkenä minä hyvänsä. Toivottavasti turvotus on siedettävä ja olo muutenkin. Tsemppiä loppupäiviin, enää ei ole paljoa jäljellä :) Missä sä muuten meinaat synnyttää?

(.) Poks 35+0 ja siis eka päivä äitiyslomaa! Ihan outo fiilis olla tekemättä töitä. Tosin olen kyllä hiukan lukenut s-posteja ja vähän vastaillutkin... Enpä ole koskaan pitänyt näin pitkää lomaa, kesälomatkin olen pitänyt viikon tai korkeintaan kahden pätkissä. No, jotain pitää tehdä, aloin lajitella ja pestä kertyneitä vauvanvaatteita, toka koneellinen nyt pyörimässä. Jotenkin vaatteita on tullut hamstrattua yllättävän paljon, saa nähdä onko kaikille käyttöä :) Olen tehnyt listaa puuttuvista jutuista, esim. kantoreppu ja sitteri pitää vielä hankkia. Ja imetysliivit. Ja kyllä paljon muutakin vielä. Kampaajan tilasin ensi maanantaille, ja keskiviikkona ajateltiin käydä miehen kanssa Helsingissä shoppailemassa. Jalkahoidossakin haluaisin vielä käydä, mutta pitää hiukan odotella että haavat jaloissa paranisivat edes vähän. On vaan niin vaikea olla tekemättä uusia silloin kun oikein kutittaa...

Tänään oli lääkärineuvola. Hemppa 106, muut arvot ihan ok. Pissassa oli hiukan proteiinia, mutta terkka laittoi sen valkkarin piikkiin, sitä kun tulee nykyään melkein tulvimalla... Lääkäri sanoi, että vauva on kiinnittynyt ja mukavasti lähtöasemissa, periaatteessa siis valmiina syntymään milloin tahansa :) Tosin voi mennä yliaikaakin, ajankohtaa kun ei tosiaan voi ennustaa. Kohdunsuu on hieman pehmentynyt ja auki sormelle.

Kävin aamulla verikokeissa ja menen perjantaina kuulemaan tulokset äitipolille. Saa nähdä pureeko lääke maksa- ja sappiarvoihin. Välillä kutittaa kyllä ihan hirmuisesti, ja välillä taas on päiviä jolloin ei melkein ollenkaan. Mulla on jalat kuin esimerkkinä suoraan jostain lääketieteen oppikirjasta, täynnä raapimishaavoja ja turvonneet kuin elefantilla. Jaan tosiaan Amelien fiilikset turvotuksesta... Nilkat on muisto vain, ja varpaita ei saa maahan kun jalkaterät on niin turvoksissa. Turvotus aiheuttaa myös puutuneen fiiliksen. Ostin tukisukat ja ne tuntuvat onneksi auttavan vähän.

Meinaavatko teidän miehet muuten ottaa isyyslomaa ja minkälaisissa pätkissä? Meillä mies suunnitteli ottavansa alkuun kaksi viikkoa, siis heti kun ollaan kotiuduttu vauvan kanssa ja hieman myöhemmin yhden viikon. On kyllä vieläkin ihan epätodellinen fiilis että meillä muka olisi kohta vauva...
 
Moikka!

Tässä omia kuulumisia. Palaan huomenna paremmalla ajalla lukemaan mitä teille kuuluu. =)

(.) Tiistaina oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. Kovasti vain täti toivoo, et päästäis rv 37:lle asti. Sen jälkeen saavat hänen puolestaan syntyä... Mahan koko 42cm ja tähän saakka miulle painoa tullut komeat 16kg..... toivottavasti edes puolet tuosta jäisi synnärille. Kamalan turhamaista, I know.... Tänään oli vuorossa ä-poli ja sielläkin meni hyvin. Muksut nyt 2,6kg, mut tää lääkäri ei saanut taaskaan kunnolla mitattua pimun päätä, et tod.näk. pimu on likemmäs 2,7kg kuin 2,6kg. Hyvin silti kasvaneet viime viikosta ja möyrivät masussa yllättävän hyvin lääkärin mukaan. Ensi viikon keskiviikkona ois taas ä-poli ja silloin saatetaan käynnistellä, jos paikat avautuneet. Kaula on nimittäin poissa ja pimun pää tooosi alhaalla. Suu on vielä kiinni, mut tosi pehmeä, et hyvin menee, jos viikon pysyvät sisällä vielä - kuulemma. Eipä tässä sit muuta kuin jännittää ens viikkoa!
 
Nonna Tulin jo huhuilemaan sinua kun ajattelin, että olet jo synnyttämässä. Mutta täällä sinä vielä yhtenä kolmen sijaan. :D Mutta kivasti on vauvat kasvaneet ja oikein hyvillä viikoilla menet. Itse synnyin pienempänä kuin sinun pikkuiset ovat jo nyt, ainoastaan 2560g. :p Kyllä tälläkin palstalla alkaa kohta tapahtumaan. Ralliskin kohta jo jakaantuu, niin on merkit sinne suuntaan. Samoin Ragdoll. =)

Ragdoll Niin on tutun kuuloista tuo turvotus. Nilkat todella on muisto vaan. Ja mahan kans tänään oli TODELLA vaikea saada sukkia enään jälkaan. Huh! Ja kenkien kanssa tulee ongelma. Pohkeista kaikki puristaa, jos nyt enää menevät jalkaan asti, ja ei ihan joka paikkaan viitsis Coretex-talvikengilläkään tallustella. Kyselit mun synnytyksestä, eli synnytys tapahtuu Hämeenlinnassa ja ajomatkaa kertyy reilut 60km. Toivottavasti olisi lähdön hetkellä hyvä ajokeli, vaikka en usko, että mitään kiirettä tuleekaan. Missä sä synnytät? :)

Mun mies on yrittäjä, joten meillä ollaan ainoastaan viikko isyyslomalla. :( Hän pitää sen viikolla 9, jolloin meidän olisi tarkoitus lähteä vähän mökkeilemään Keski-Suomeen. Saa nähdä nyt miten tuo synnytys ajoituu, että pääsenko vauvan kanssa mukaan. Tai mitä sitten tehdäänkin. Aika näyttää.

Tänään tosiaan ä-polilla kontrolli ja jännittää jo kovasti... : /
 
Viimeksi muokattu:
Ensiksi haluan kiittää kaikkia lohdutuksen sanoja kirjoittaneita. Ei enää tunnu niin pahalta ajatukselta sektioon joutuminen. Ja toisaalta ollaanhan me miehen kanssa tehty jo aika urakka lapsen saamiseksi, joten ei kai sen niin väliä, jos synnytyksessä päästään sit vähän "helpommalla"...

rallukka: Kiva, kun kerroit Amelielle sun sektiokokemuksista. Tuli hyvää tietoa itsellenikin :) Onneks mulla on koko raskausajan ollut parempi Hb kuin ennen raskautta eli siinä mielessä ei ole suurta huolta leikkauksessa menetettävästä verestä. Ja todella kiva kuulla, että siellä sentään on sikiö asettunut oikeaan asentoon ja alatiesynnytys on mahdollinen!

Amelie80: Sulla alkaa kyllä olla jo todellista jännitystä ilmassa, kun alkaa merkit viitata synnytyksen lähestymiseen. Ehkäpä saat jo pian helpotusta tukalaan oloon :) Jokohan pääsit tositoimiin ä-polikäynnin yhteydessä..?

Ragdoll73: Ihanaa, että säkin olet päässyt äitiyslomalle. Nyt voit rauhassa tehdä viimeisiä valmisteluja :) Harmi kuitenkin, että joudut kärsimään kutinoista ja turvotuksesta :(

Nonna78: Hyvin on sulla kyllä pikkuiset kasvaneet ja pysyneet kyydissä. Saa nähdä, koska päättävät haluta väljempiin oloihin.

Itselläni oli eilen neuvola. Verenpaine vähän kohonnut (on kyllä aina kohtalaisen korkea), mutta pissa puhdas eikä muitakaan hälyttäviä oireita ole ollut. Turvotusta mulla ei oo edelleenkään, mistä olen kyllä todella kiitollinen. Sormukset menee edelleen ihan normaalisti eikä jalatkaan vaivaa. Eipä kyllä sitten näy painon nousussakaan. Ei siinä, etteikö painoa olis jo tullut muutenkin tarpeeksi raskausaikana. Olen kuitenkin jännittänyt, koska menee 100kg rikki ja olin varma, että eilen oltais oltu siinä pisteessä. No ei sitten oltu, kun paino oli pudonnut viikossa 300g! Vielä on siis vajaa kilo varaa painon nousta ennen maagista rajaa ;) Ensimmäisestä neuvolakäynnistä on nyt tullut painoa 14,5kg. Tyllerö oli edelleen tytyyväisenä tutussa asennossaan, joten sf-mitta ei mun kohdalla kerro juuri mitään. Mitta on nyt 32cm, mutta ei siis anna todellista kuvaa sikiön koosta, koska mitta on leveyssuunnassa normaalia isompi. Ja siis meillähän on tiedossa, että todennäköisesti vähintään 4 kiloinen on syntyessään.

Täällä on tällä hetkellä jännät oltavat. Mies lähti työpaikan risteilylle ja tulee vasta huomenna illalla kotiin. Nyt olis kyllä jo kohtalon ivaa, jos Tyllerö päättäis tulla maailmaan, kun mies on poissa! Mutta eipä oikein ollut syytä jäädä pois reissultakaan, kun ei ole ollut mitään merkkejä synnytyksen lähestymisestä... Täytyy vaan ottaa rauhallisesti ja toivoa, ettei yllätyksiä tule. Pitäkäähän kaikki mulle peukkuja! :) Huomisen illan jälkeen saa mun puolesta tulla koska vaan, vaikka ei mulla kyllä edelleenkään ole varsinaisesti kiire päästä mahasta eroon. Kävin muuten keskiviikkona jalkahoidossa ja teki kyllä hyvää! Suosittelen ehdottomasti kaikille :)

Meillä miehellä on joka tapauksessa talvilomaa se suunniteltu sektioviikko, koska silloin on koulusta hiihtoloma ja tyttö on meillä. Jos siis päästään suunniteltuun sektioon, pitää mies talviloman jatkoksi 2 viikkoa isyysvapaata. Loput sit kesäloman yhteyteen. Jos Tyllerö päättää tulla maailmaan aikaisemmin, pitää sit varmaan ensin isyysvapaat ja siirtää talvilomaa sinne loppuun.

Hanuu & Tyllerö 37+6
 
Raggis Onnittelut äippälomasta! Nyt vaan hemmottelet ja rentoudut. =) Niin ja onnittelut poksumisesta myös. :flower: Tukisukat on varmasti hyvä apu. Onneksi ei ole kesä.... Itsellä minimaalinen turvotus. Tarkoittaa sitä, et sormukset otin noin kk sitten pois, ko välillä iltaisin turpoaa sormet.

Amelie Ei täällä vielä jakauduta...Muksut taitaa tulla vasta juhannuksena ulos. ;) Ens keskiviikkona saatetaan käynnistää, jos paikat sillä mallilla. Hurjaa! Viime yö meni aika levottomasti, et oiskohan se merkki lähestyvästä h-hetkestä? Sie oot ollut tosi pikkuinen syntyessäsi.. Olitko sie kaksonen vai muuten vain noin sirpakka? Mitenkä siellä suppareiden kanssa? Joko alkaa lähtö olla käsillä? =)

Hanuu Täällä peukutetaan! Eiköhän mies ehdi kotio palautua ennen kuin alkaa tapahtua. Jännät paikat kaikilla käsillä... Jokohan ens viikon lopulla alkaa jakautuminen meidänkin pinossa!

rallis Onnittelut täysiaikaisuudesta! =) Kohta täälläkin tuo maaginen 37 viikkoa täynnä.... yay! Tää loppuaika on melkein yhtä hidasta menoa kuin alun ekat viikot, ko toivoi pääsevänsä rv12 ohitse turvallisemmille vesille....Aika ei tuntunut kuluvan millään. =)

Koitetaan tsempata apinanraivolla vielä nää loput päivät ja kerätä voimia niin ponnistukseen kuin sektioonkin! Iso homma molemmissa tyyleissä.

Isyyslomasta
. Mies ei oo vielä anonut sitä, mut kahdessa erässä pitää, jahka selvii milloin muksut syntyy ja pääsee kotio. Hällä reilu työnantaja, et sieltä suunnasta ei tuu ongelmia. Ovat kuulemma raavaat miehet odottaneet hengessä mukana meidän tuplia. =)

Nyt tekemään voikkareita ja teetä, nami! Palaillaan pian!
 
Voi persaus sentään..! Kirjoitin romaanin ja puff - se hävisi bitti avaruuteen :kieh: Anteeksi, ei ole aikaa kirjoittaa kaikkea uudelleen, kun tapahtumia on tässä ollut mutta laitan maanantaina enempi juttua ja kommenttia. Kaikilla tuntuu olevan kuitenkin jo melko jännittynyt olotila :)


(.) Siis melkoisen vaiherikkaita päiviä takana..! Tiistaina vauva oli ihan hirmuisen aktiivinen koko päivän, varsinkin illalla melskasi ihan mahdottomasti. Neuvolassa kaikki ok, vauva rt.

Keskiviikkona ei liikkunut juuri yhtään ja se sai huolestumaan sen verran, että soitin ä-polille ja eikun synnärille käyrään... No, kuten arvata saattaa, vauva alkoi heti aktivoitua, kun remelit pistettiin mahan ympäri :D Hyvä tietysti niin mutta tuntuipa oma olo hieman hölmöltä, kun sen liikkumattomuuden takia sinne piti rynnätä. Lääkäri oli katsonut sydänkäyrän ja oli sitä mieltä, että erittäin hyvä ja hänen ei ole syytä tutkia minua ollenkaan... No, sitten kotiin...

Torstaina ä-polille kontrolliin: vauva perätilassa taas, verenpaineet 168/110, pissassa proteiinit yhdellä plussalla ja turvotusta sormissa aika lailla. Lääkäri sanoi heti, että osastolle tarkkailuun, mahdollisesti kehittyvän raskausmyskytyksen takia. Ja seuraavaksi aamuksi (pe) kääntöyritys, mikäli synnytyssaleja vapaana. Niin ja kasvukiv oli tasaantunut, painoarvio 3200 g, joten ei iso vauva. Kun kysyin lääkäriltä, että miksi nuo arviot heittelevät niin paljon, niin sanoi, että kun useampi lääkäri on mittaillut, niin käsialakin vaikuttaa ja kun on tuota ylimääräistä vatsanpeitettä, niin hiukan vaikuttaa näkyvyyteen. Kohdunkaula lyhentynyt kahteen senttiin (viikko sitten kolme), pehmeähkö mutta kiinni. Ja kohtu laskeutunut alemmas.

Perätilasynnytystä ei suositellut, koska vauvan pään ja mahan suhde sen verran iso (siis pää iso verrattuna mahaan), tämä sama lääkäri silloin sitä ehdotti muutama viikko sitten mutta nyt oli tilanne muuttunut. Eli sitten suunniteltu sektio, jos ei saada käännettyä tai ei pysy rt. Toetysti, jos raskausmyrkytys vielä kehittyy, niin silloin kiireellinen sektio.

Minä siis osastolle... Onneksi tarkemmassa analyysissä pissassa oli ihan sallitusti proteiinia mutta paineet edelleen korkeat, varsinkin yläpaine. Perjantaina odottelin melkein puolille päivin, että yritetäänkö kääntää vai ei - sitten lääkäri tuli sanomaan, että on niin ruuhkaa synnytyssalissa, että ei mahdu mitenkään. Veriarvot sun muut olivat kuitenkin ihan normaalit ja verenpainekin alkoi laskea, joten raskausmyrkytystä ei onneksi ollut kehittymässä ja pääsin kotiin.

Maanantaina klo 9.00 suoraan synnytyssaliin kääntöyritykseen ja varmaan siellä selviää sitten jo tarkka "eräpäivä" joko synnytyksen käynnistämiselle tai sektiolle. Saattaahan tämä tietysti alkaa syntyä jo aiemminkin, huu nous.

Nyt minusta tuntuu, että vauva on kääntynyt taas rt :) mutta maanantainahan tuon näkee. Ei olla oikein tälle tulokkaalle kehittynyt mitään tekonimeä tätä ennen mutta eiköhän tuo Hyrrä olisi aika osuva :D

-rallis 37+3
 
rallis Tuon niin ärsyttävää..itellekin on käynyt tuollai pari kertaa, mur..

Hauska tuo tekonimi ja taitaa olla nimensä kaltainen tuo teidän rakkauspakkaus! ;) Aikamoiset paineet siulla, onneks lähti laskuun. Sie taidat olla eka synnyttäjä ellei Amelie oo jo ponnistamassa. Jännät paikat meillä kaikilla edessä pian anyways.... :)

Huomenna poksuu rv37 :heart::heart:
 
Rallis Kylläpä on todella ollut sulla vaiherikkaita päiviä. :confused: Toivottavasti tänään on selvinnyt jotain jo tulevasta. Hyrrä on kyllä todella sopiva nimi sun pikkuiselle. Pitää Äitiä vähän jännityksessä. Tulehan keromaan sit mitä tapahtuu.

Nonna Onnittelut täysaikaisuudesta! =) Nyt jo toivoisi syntymää, eikö vaan?

Itsellä täällä ei mitään tuntemuksia. Samoilla menkkatuntemuksilla mennään, vaikka mitä yrittäisin. Hiihdän, siivoan, kolaan pihaa, saunon... Ei mitään vaikutusta. Eli taidan olla viimeinen, joka saa vauvan maailmaan. No mutta vauvalla on hyvä olla masussa, ja Äitillä pitää vaan olla nyt kärsivällisyyttä. :headwall: Ä-poli käynti meni kuitenkin ihan hyvin. Kaulaa todella jäljellä 3cm, mutta pää jo tosi alhaalla. Kokoarvio noin 3500g ja mahtuu ilmeisesti vielä hyvin tulemaan 3800grammaisenakin. Verenpaineet ja muut normaalit. Ei ainakaan vielä lähdetä käynnistelemään. Uusi käynti sitten 15. pvä eli 40+0, jos ei vielä ole syntynyt. Sit harkitaan uudestaan käynnistystä. Kuinka aika voi olla näin pitkää? Uhkasin mennä töihinkin jo kohta jos ei ala syntymään. :kieh:

Ja huomenna paukkuu 39+0! :D

Muiden synnytyksiä odotellen. (T: Hiukan käsrsimätön jo...) :ashamed:
 
Nonna; hienoa, säkin pääsit täysiaikaisten kerhoon!!!

Raggis; hemppa kuulostaa kyllä edelleen tosi alhaiselta, mulla oli nyt noussut, 123, sen huomaa kyllä olotilassakin, kun ei ole ihan zombiena koko ajan :) Mites ne maksa-arvot???

Hanuu; Ehtikö mies ajoissa kotiin ;) ???

Amelielle tlähetän lehmänhermoja odotteluun..! :)

(.) Jep, Hyrrä on todellakin nimensä veroinen - oli siis itsekseen kääntynyt rt :) Lääkäri teki tarkoituksella kovakouraisen sisätutkimuksen, jotta saatiin suppareita ja jotka taas painaisivat Hyrrän päätä niin alas, ettei sieltä enää hevillä kääntyilisi. Tutkimus teki kyllä kipeää! :| Ei kyllä seurannut mitään kovia tai oikeita suppareita mutta aika napakkaa kuukautiskipua aiheutti kyllä noin puolen tunnin ajan ja maha on edelleen aika aran tuntuinen alhaalta.

Lisäksi sain kehoituksen välttää kumartelua ja jos mahdollista, niin nukkua pääpuoli himena ylempänä kuin maha ja jalat. Ja ilmoittaa pitää mikäli tunnen Hyrrän kääntyneen pt, niin koetetaan taas kääntämistä. Lääkäri sanoi, että on sen verran eläväinen lapsi, että saattaa kääntyä vaikka kuinka monta krt, jos antaa mahdollisuuden :D

Nyt neuvola torstaina, jossa verenpaine- ja proteiinikontrolli, ensi maanantaina sama ja ensi perjantaina ä-polilla kasvukontrolli. Jos kasvu ei hirmuista, niin syntyy omassa aikataulussaan mutta jos on iso, niin käynnistellään.

Toisaalta, vaikka odottavan aika on pitkä, niin hyvältä tuntuu kuitenkin, jos tämä raskaus saisi kypsyä ja käynnistyä luonnollisesti :heart: - menköön sitten vaikka sinne laskettuun aikaan asti! (Luultavasti yliaikaiseksi ei edelleenkään päästetä)

-rallis ja Hyrrä 37+5
 
Huomenta!

(.) Nyt jännittää ihan kauheasti.... Oon lähdössä -polille ja jos tilanne hyvä, niin saatetaan käynnistellä tänään! Eilen neuvolassa kaikki hyvin . Sf-mitta ei kasvanut yhtään ennemminkin hiukan laskenut, mut merkkas 42cm silti. Paineet hyvät ja pissa edelleen puhdas. Hemppaa ei otettu, ko viimeeks oli 130.

Mies lähtee mukaan, mut menee töihin, jos mut laitetaan takas kotio. Apuuuuuva.... nytkö se viimein tapahtuu, meistä tulee vanhemmat? Palailen kertomaan kuulumisia...

Nonna ja sukeltajat 37+2
 
Nonnii, kotona ollaan. Eivät halunneet vielä käynnistellä, ko suu oli vain raollaan edelleen. Lääkäri kuitenkin sanoi, et nyt ollaan sisätutkimuksessa ärsytetty kohdunsuuta, et jospa se yhdistettynä kotivauhditukseen ( seksiä, jumppaa, portaiden nousua, siivoamista, saunaa...yms.) käynnistäisi synnytyksen itsestään. Ellei ma mennessä mitään tapahdu, niin silloin laitetaan tippa. Ystävänpvä olisi kyllä ihana päivä saada syntymäpäiväksi.... =) Jotenkin tuntuu sille, et sukeltajilla on neliraajajarrutus päällä eivätkä halua syntyä ollenkaan. ;) Miten niin tuplat tuppaavat syntymään ennen aikojaan?! Näillä ei oo mitään aikomustakaan tulla ulos...Tällä menoa mie oon masupystyssä vielä juhannuksenakin.. :LOL:

rallis Onnea poksumisesta! :flower:

Mitenkä muilla on lähtenyt tää viikko käyntiin?
 
Huh huh kun jännittää tulla lukemaan kuulumisia. =) Nonna olet jo tosi lähellä H-hetkeä! En mä muuten paljoa jää sun sf-mitasta; mulla oli tänään 39+1 39cm, melkein 40cm ja terkka kai säälistä laittoi korttiin 39. :LOL: Mutta kyllä mä aika iso olenkin. Kyllä sitä toivois jo vauvan maailmaan tuloa, kun sukkiakaan ei saa aamukankeana jalkaan kunnolla. Vitsi kun meillä ei ole portaita!

Rallis Nyt vaan tsemppi päälle, että Hyrrä pysyy oikein päin. Kyllä eilen illalla olit mielessäni kun mietin sun nukkumisasentoa. Toivottavasti ei kauaa tuossa asennossa tarvitsis nukkua, ja vauva tulis maailmaan. Turvallisilla viikoilla kuitenkin olet jo. :) Samaa olen minäkin pohtinut, että kunpa luonnollisesti vaan käynnistyisi. Kyllä tuonne yläkertaan on toivomus lähetetty, että kun alku ei kerran tapahtunut luonnollisesti, niin edes syntymä voisi olla luonnollinen. :heart:

(.) Täällä uskoin jo synnytyksen käynnistyvän edellisyönä. Oli niin kovaa polttelua ja menkkatuntemusta, että oksat pois. En kuitenkaan uskaltanut miehelle mitään kertoa ja herättää. Mutta niin taas kävi, että BLINK ja aamulla kaikki oli poissa. Ehkä niillä kuitenkin joku tarkoitus oli, neuvolassa olivat sitä mieltä, että kohdunkaula lyhenee ja paikat pehmenee. :headwall:

Jännityksellä tulen taas lukemaan Teidän kuulumisia. =)
 
Täällä edelleen tilanne muuttumaton. Mies siis ehti hyvinkin kotiin risteilyltään :) Tänään oli neuvola. Kaikki siellä hyvin, verenpainekin oli taas omalla normaalilla tasolla. Viime viikon pieni nousu tais johtua vaan siitä "risteilystressistä"... Eikä mennyt vielä tänäänkään 100kg rikki, vaaka näytti 99,8kg =D No ens viikolla sit viimeinen neuvolakäynti eli eiköhän silloin tule ikuistettua kolminumeroinen lukema neuvolakorttiin ;) Viimeisten 5 viikon aikana painoa on tullut yhteensä vain 2kg, kun olin aiemmin ihan varma, että lopussa tulee vielä reilusti lisää... Neuvolassa sanottiin, että on kyllä mennyt todella hyvin mun raskausaika, kun ei ole ollut mitään huomautettavaa. Pissat aina puhtaat, verenpaine ok, hemoglobiini loistava, paino noussut tasaisesti jne. Totesin itsekin, että on kyllä tuntunut kivalta olla raskaana, mielialatkin on olleet paljon tasaisemmat kuin muutamana vuonna ennen raskautta.

Huomenna olis äitiyspolilla sektion haastattelukäynti. Toivottavasti muistan kysyä kaikki mielessä pyörivät kysymykset. Eniten on mietityttänyt se, että miten toimin, jos synnytys käynnistyy aiemmin vesien menolla. Ainakin ohjeistuksen mukaan perätilassa pitäisi mennä sairaalaan makuuasennossa ambulanssilla. Kaipa se koskee poikkitilaakin..? No huomenna varmaan saan tarkemmat ohjeet yllättävien tilanteiden varalle. Alkaa kyllä jo vähän hirvittää liikkua yksin kaupungilla, jos tulis sellainen yllättävä tilanne vastaan...

Aika malttamattomia tunnelmia alkaa olla täällä jo monella :) Itselläni ei edelleenkään ole kiire päästä mahasta eroon, koska oma vointi on niin hyvä. Miehen risteilyn jälkeen on kuitenkin tullut rauhallisempi olo ja uteliaisuus tulokasta kohtaan. Olis toisaalta jo kiva päästä näkemään minkälainen pieni sieltä tulee :)

Jännittävät ajat alkaa olla siis kaikilla ja viimeistään ens viikolla alkaa varmaan osalla jo tapahtua :)

Hanuu & Tyllerö 38+4
 

Yhteistyössä