Touko-kesäkuun 2010 hoidoista plussanneet

Rallis: Voi ei, vai et päässytkään tositoimiin :( On kyllä varmasti inhottavaa kun on ehtinyt varautua että nyt vihdoinkin tapahtuu. Toivottavasti ei mene ensi viikkoon. Vähemmästäkin ne paineet nousee...

(.) Olo on hyvä kuten on koko ajan ollut proteiineista ja verenpaineesta huolimatta. Olisi tosiaan kyllä hirmu turhauttavaa olla nyt sairaalassa. Mikäs tässä on kotisohvalla makaillessa, netissä surffatessa ja hyvää musiikkia kuunnellessa :) Olen vaan tottunut puuhastelemaan koko ajan jotakin, eli siinä mielessä tämä kyllä vähän syö naista. No, saapahan kerättyä voimia tuleviin koitoksiin :D

Ai niin, eilen näin bussissa lääkärin joka teki meille tämän IVF:n, tai siis laittoi hedelmöittyneet alkiot sisään. Meinasin näyttää isoa vatsaani ja kiittää tuloksesta, mutta jäi sitten tekemättä...
 
Onpas täällä hiljaista, Ralliskin taitaa olla jo jakaantunut... Omasta puolestani päivitystä pikaisesti, että makaan sairaalassa ja synnytystä alettiin juuri käynnistellä. Otin äsken ensimmäisen Cytotecin murusen. Sinänsä surkuhupaisaa, että synnytys käynnistellään samalla lääkkeellä, jota käytetään keskenmenossa... Saa nähdä koska alkaa tapahtua. Näin ensisynnyttäjällä voi mennä montakin päivää.

Toivottavasti kaikilla on asiat hyvin ja nyytit tuhisemassa tyytyväisinä vieressä :)
 
Oikein suuret onnittelut rallukalle! :flower: :heart:

Jokohan Ragdollillakin on nyytti kainalossa..? :)

Omalta osaltani taas vähän kuulumisia... Ensinnäkin kiitoksia onnitteluista =)

En olisi ikinä uskonut, miten nopeasti sektiosta voi toipua! Maanantaina illalla pääsin jo kokeilemaan ylösnousua ja vessaan vähän pesulle. Katetrin jouduin kuitenkin pitämään vielä tiistai aamuun asti. Tiistaina aamulla nousin kuitenkin lopullisesti jalkeille. Kahtena ekana päivänä otin Buranan ja Panadolin lisäksi muutaman kipupiikin lähinnä juuri liikkumista helpottamaan. Keskiviikkona ei oikeastaan edes ollut enää kipuja eikä kyllä missään vaiheessa mitenkään erityisen kovia. Aluksi tietysti liikkuminen oli tosi varovaista ja edelleen pitää muistaa ottaa rauhallisesti.

Torstaina päästiin kotiin ja nyt on pari päivää täällä ihmetelty ja ihasteltu perheen uutta jäsentä :heart: Sairaalassa ollessa en saanut juurikaan nukuttua ja Tyllerökin oli tiiviisti varsinkin yöaikaan rinnalla, joten väsymys kotiin tullessa oli melkoinen. Iloinen yllätys on kuitenkin ollut, että Tyllerö on kotona nukkunut yötkin paljon paremmin. Ja päivät nukkuu suurimmaksi osaksi. Välillä herää vähän tankkaamaan. Viime yönä herättiin vaan kaks kertaa ruokailemaan ja vaipan vaihtoon.

Maito nousi jo keskiviikkona, mitä ihmettelivät sairaalassakin. Yleensä sektion jälkeen voi mennä kauemminkin. Edellisenä yönä rinnat oli kyllä aikamoiset, mutta nyt ovat alkaneet helpottaa. Taitaa siis pahin vaihe maidonnoususta jo ohi. Tyllerö on heräämöstä asti ollut luonnonlahjakkuus imuotteensa kanssa, ei ole siis tarvinnut kärsiä aroista rinnanpäistä tai muista imetysongelmista :)

Kaikin puolin olenkin ihmetellyt, miten helppoa ja ihanaa elo vauvan kanssa onkaan täällä kotona toistaiseksi ollut. Eikä ole ollut yhtään epävarma olo hoitamisen tai käsittelyn suhteen. Vielä ei olla juurikaan kuultu itkua Tyllerön suusta, muutaman vaativamman äännähdyksen on päästänyt. Toivottavasti jatkuu tämä rauhallisuus ja vähäitkuisuus! Vai, vaaniiko koliikkivaivat jo mahdollisesti nurkan takana..? Ainakin nautin nyt tästä ajasta, kun Tyllerö on niin vähään tyytyväinen.

Sektio siirtyi maanantaina siis iltapäivään, koska lääkäri oli sairastunut eikä kellään ollut oikein tietoa, miten tilanteessa toimitaan. Sektiopäivästä jäi kaikenkaikkiaan aika nihkeä olo sairaalan suhteen, mutta en jaksa lähteä sitä tässä tarkemmin ruotimaan. Asenne ja kohtelu oli kuitenkin hieman kyseenalaista... Onneksi mies pääsi vauvan kanssa jo heti mun kanssa samaa matkaa heräämöön ja saatiin olla siellä kolmestaan. Aluksi oli myös ahdistavaa olla niin sidottu sairaalahuoneen sänkyyn ja olla muiden armoilla. Jouduin aina soittamaan jonkun avuksi, kun halusin vauvan rinnalle tai pois. Ja erityisesti ärsytti se, että aina ei luotettu mun omaan arviointikykyyn siitä, milloin vauva oli nälkäinen. Ja harmitti tietysti se, että vasta tiistaina illalla pääsin ensimmäistä kertaa vaihtamaan esim. vaippaa. Onneksi sain viimeisenä päivänä keskusteltua yhden työntekijän kanssa mieltä painamaan jääneistä asioista, jotta sain jätettyä ne taakseni kotiin lähtiessä. Ja ihanaa, ettei tarvinnut jäädä pidemmäksi aikaa! Tylleröllä on ollut alusta asti kaikki tosi hyvin ja hurmasi rauhallisuudellaan kaikki työntekijät :)

Tänään illalla on luvassa ensimmäinen kylvetys kotona. Mieskin on ollut kivasti alusta asti mukana vauvan hoidossa ja auttanut mua kotitöissä (normaalisti mä teen meillä kaiken...). Onhan tässä vielä muutama viikko esim. imurointikieltoa päällä eli saa auttaakin vielä jonkin aikaa.

Olis kiva kuulla muidenkin jo vauvan saaneiden tuntemuksia ja kuulumisia vauvan ensimmäisiltä elinpäiviltä! Kunhan joudatte kirjoittelemaan...

Hanuu & Tyllerö
 
Shenda Kyyneleet silmissä toivottelen kovasti onnea plussastanne! :flower::heart: Kaikkea hyvää monen kuukauden taipaleelle!

Suuret onnittelut vauvautuneille; Hanuu ja rallis ! Mahtavaa!! :flower:

Nyt nopsaan omaa napaa.....

Elikäs 14.2. menimme klo 8:00 ä-polille kassit mukana ja jännityksestä jäykkinä... Lääkäri katsoi miten paikat kypsyneet; olin niukasti kahdelle sormelle auki ja 8.15 hän puhkaisi A-vauvan (tytön) kalvon. Itse olin ihan, et eihän tää nyt vielä voi tapahtua, en mie oo viel valmis synnyttää... :LOL: Lapsivedet meni siinä pöydällä ja vesi oli hyvänväristä. Sitten vaan salin puolelle, jossa sain ison siteen ja sairaalavaatteet. Sitten vauvoista otettiin sydänkäyrää ja sen jälkeen saimme vapaasti kulkea klo 11 saakka. Klo 11:30 mulle laitettiin oksitosiini tippa, kun mitään supistuksia ei alkanut tulla. Kätilö lisäili tippaa hiljalleen ja 11:45 tuli eka kunnon supistus. Mie huusin, et "no nyt ne syntyy" ja kätilöt sekä lääkäri syöksyivät saliin. Mies sanoi heille, et ei ne vielä tuu, tais olla eka supistus vasta. Lääkäri tarkisti tilanteen ja totesi sen olleen supistus....vähänkö mie häpesin... ;D Sitten alkoi tapahtua. Supparit voimistu ja niitä alkoi tulla tiheästi. Otin kaasua ja mulla oli kuumia kaurapusseja haaroissa, lanteilla ympäriinsä köytettynä, joita kätilö sekä mies kävi vuorotellen lämmittämässä uudelleen. Otin supistuksia vastaan seisaaltaan, nojaten synnytyssängyllä olevaan säkkituoliin. About 13.30 pyysin miestä sanomaan kätilölle, et nyt haluan epiduraalin, kun viel pystyin hiukan puhumaan suppareiden välillä. Epiduraalin sain, kun olin jo auki n.7cm. Se toimi hyvin vieden suurimman terän supistuksilta. Olin kyllä ihan omissa maailmoissa kaasun vuoksi....mainio aine, kun oppi hengittää sitä oikein. =) 15:00 olin jo aivan auki ja sain alkaa ponnistaa. Olisin halunnut kohdunkaulan puudutteen, mutta sitä tai pudendaalipuudutetta ei enää ehditty kuulemma antaa.... Ponnistelin 15:45 saakka, kunnes aloin väsyä ja usko omaan tekemiseen alkoi loppua. Toivoin sektiota, mutta siihen tiettykään ei suostuttu. Hiukan panikoin, mutta kätilöiden, lääkärin ja mieheni avulla sain lopulta uskoa ponnistukseen ja tyttö syntyi 16:15. Oman hermostumisen vuoksi tehtiin pieni epsitomia ja imukupilla autettiin ponnistuksen suuntaa, kun ponnistin. Tyttö oli 3120g ja 47cm. Hänet näytettiin mulle hetken aikaa ja sitten lastenlääkäri vei hänet pois. Kätilö piti B-vauvaa mahan päältä ja sitten hänen kalvot puhkottiin. Olin aivan loppu reilun tunnin ponnistamisesta...vielä pitäisi yksi puskea maailmaan -onneksi sanoivat pojan olevan pienempi.... B-vauva laskeutui nopsaan tuloasemiin ja kahdella vahvalla ponnistuksella prinssimme syntyi klo 16:31 ja hän oli 2400g ja 45cm. Melkein 300g pienempi mitä luultiin, mutta hyvin jäntevä ja pirteä - hän oli vain pikkuinen kooltaan. Pojan syntymän jälkeen huokaisin; onneksi sieltä ei tuu enää kolmatta...henkilökunta ja mieheni nauroivat äänettömästi mun tokaisulle. Sain vauvat rinnoille vuorotellen ja sain imettää heitä hetken. Molemmat imivät heti hyvin. Sitten heidät vietiin taas pois ja alettiin synnyttää istukkaa ja tikkaamaan paikat kuntoon. Siinä menikin sitten aikaa reilu 2h ja vasta noin klo 21 saimme ruokaa ja "skumpat". Olin todella heiveröisessä kunnossa, kun menetin aika lailla verta, mutta todella onnellinen "ponnistamisen kauhujen" olevan takana ja onnellinen terveistä ihanista vauvoistamme.

Minulle siis tuo avautumisvaihe oli melkein ihana kokemus ja ponnistaminen hiukan peloittava kokemus...Nyt näin jälkeenpäin mietittynä olisin varmaan selvinnyt nopeammin ekasta vauvasta, jos mulle ois sanottu "pään jo näkyvän -nyt hyvä ponnistus" eikä " vauva on jo tosi alhaalla ja tulossa pian"ja siten en ois menettänyt uskoa omaan pystymiseen. Jälkeenpäin on helppo olla viisas... ;) Kaiken kaikkiaan loppu hyvin, kaikki hyvin.

Oltiin viikko sairaalassa ja nyt kohta viikko oltu kotona. Imetys sujuu ja hiukan lisämaitoa joudun antamaan välillä. Vauvat ovat olleet tosi kilttejä tai helppoja; nukkuvat ja syövät hyvin. Itse vaan välillä meinaa unohtaa syödä ja levätä ja sit uupuu.

Nyt alkaa nyytit kitistä siihen malliin, et alkaa olla näly.... Eli vaipan vaihtoon ja vauvat tissille. =)

Palailen lukemaan kuulumisianne heti, kun taas tulee sopiva väli.

Kaikkea hyvää!

Nonna ja kaksi rakkauspakkausta 1vko ja 6pvää
 
Bongasin teidän ketjun taas tuolta etusivulta, ja oli pakko tulla pikavisiitille. ONNEA Hanuu ja Nonna!!!!! Ihanaa nähdä "tuttujen" vauvauutisia!

Ja tietysti isot onnittelut ja tsempit kaikille muillekin ketjulaisille joiden hoitotaipale on päättynyt siihen ihanaan lopputulokseen tai ovat lähiaikoina matkaamassa laitokselle!

t. Lumipuu (vasta) 29+0
 
Shenda Voi ihanuus! Onnea todella paljon ja nyt toivotaan, että saat rakkaan lapsen syliisi. :heart: Kolme hoitoa me milemmat sitten läpikäytiin. Mutta onneksi olemme saaneet onnistumisen. Tsemppiä raskausaikaan ja nautihan siitä. Kun ensimmäinen ultra on ohi, jännitys jo helpottaa. Kirjoitellaan jooko lisää, vaikka yv:nä.

Naiset, täällähän on kaikille tapahtunut iloisia asioita! :heart: Meillä alkoi Iskällä isyysloma tänään ja nyt saan rauhassa kirjoitella kuulumisia. Eli viikon vietin päivät lapsosen kanssa kaksin kotona ja kaikki meni kuitenkin ihan hyvin.

Onnea Meille kaikille. :heart: Nonna Mä olen erittäin ylpeä susta! Punnersit tosi kauan ja jaksoit synnyttää kaksi lasta. Olen tässä monesti pohtimut jaksamistasi kahden vauvan kanssa ja kyllä hatunnoston saat. :) Ja suuren suuret onnittelut Kahdesta Ihanasta Ihmeestä!

Hanuu Suuret onnittelut myös Sinulle! Ja ihanaa kun olet toipunut sektiosta noin hyvin. Kyllä se lapsi saa ihmeitä aikaan. :heart: Kurjaa kun henkilökunta oli noin nuivaa, ja juuri hetkillä jolloin sitä tsemppiä ja apua kaipaa. Mutta onneksi sait keskusteltua asian sairaalassa. Ei sitten jää niin huono mieli. Kovasti onnea vielä.

Rallukalle Suuren suuret onnitteluhalaukset! :heart: Kirjottelehan kuulumisia kun jaksat ja ehdit. Samoin Raggis, sulla on varmasti jo Kulta kainalossa. Onnittelut! :heart:

).( Nyt alkaa jo näyttään jo tuolta. Multa jäi 11 kiloa synnärille, ja nyt painan jo vähemmän mitä ennen raskautta! :O Mutta tietysti kovat hoidot teki tehtävänsä ennen raskautta. Se on kuitenkin sivuseikka, kun nyt on vieressä Rakas, oma lapsi. On niin uskomatonta, että minussa on kasvanut ihminen, niin suloinen, kultainen ja Rakas. Kuten kätilöllekin sanoin, että kaikki äidit varmasti rakastavat lapsiaan, mutta me hoidoilla raskautuneet) rakastetaan lapsiamme vielä kuitenkin vähän enemmän. :) Olette varmasti Siskot samaa mieltä. Synnytys meni tosiaan erittäin helposti. Tiistaina laskettuna aikana 15.2 neljän jälkeen yöllä alkoi heikot supparit ja siinä torkkujen lomassa kuulostelin itseäni. Mies heräsi puoli kuusi ja sanoi, että nyt taitaa tapahtua jotain. Hän lähti pyynnöstäni töihin ja aloin laittamaan miehen lapsia kouluun. Ihan tosissani ajattelin, että ei mitään kiirettä. Supistuksia tuli alle kymmenen minuutin ja olivat aika kovia 7 jälkeen. Kahdeksan aikaan mieheni tuli käymään kotona ja sanoin hänelle, että vie lapset kouluun, tule pian kotiin, vaihda vaatteet, NYT MENNÄÄN! Supistukset tuli alle viiden minuutin, ja 8.30 lähdettiin ajeleen synnärille 60 kilometrin päähän. Mies kaasutteli ylinopeutta ja mä himmailin vieressä; ei ole kirettä. :) On se metkaa kun ensisynnyttäjänä ei tiedä miltä ne oikeasti tuntuu, ja olin epävarma synnärille mennessäni, oliko mitään tapahtunut. Onneksi sain maailman parhaan kätilön, joka oli tukena ja kannustavana koko synnytykseni ajan. 9.30 minulle tehtiin sisätutkimus, jolloin olin jo viisi senttiä auki. :p Kätilö ihmetteli hyvää kipukynnystäni. Hetken siinä hengittelin ilokaasua pari kertaa, luopuen siitä, koska se aiheutti vaan pahaa oloa, ja avauduin 8 senttiin ilman kipulääkkeitä, jolloin pyysin lopulta epiduraalin 10.48. Silloin oli kivut jo tosi kovat ja ajattelin, että tässä menee elämäni pisimmät 20 minuuttia. Helpotusta tuli ja sain kohdunkaulan puudutuksen vielä ennen ponnistusvaihetta ja ponnistaan aloin 11.55 ja 10 pisteen tyttövauva syntyi 12.05. Maailman helpoin synnytys! Olen siitä niin iloinen. Kätilöllä tietysti oli osuutta asiaan, ja kiittelinkin häntä ja sanoin, että oli helppo synnyttää, kun tuki ja turva oli ympärillä. Samoin henkilökunta oli aivan ihanaa yhtä hoitajaa lukuunottamatta (hän ei onneksi minua hoitanut). Uskon, että synnytyksestä paranemiseen ja palautumiseen tarvitaan kultainen kätilö ja henkilökunta. Nyt Rakkauteni nukkuu vieressäni, syö hyvin ja on valloittanut koko perheen. On muuten perinyt unenlahjansa isältään; nukkuu yötkin tosi hyvin, välillä syöden ja taas nukahtaa. :heart:

Onnea meille kaikille ÄIDEILLE! :heart:

Amelie ja Pikku-Ihme :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Amelie!! :flower: :hug: Sulla oli aivan mahtava synnytyskokemus. =) Todellakin henkilökunta vaikuttaa synnytyksen sujumiseen. Kun äidillä on turvallinen olo, ni kokemus on mitä mahtavin kaikkine kipuineen. Oon samoilla linjoilla, et hoidoilla alkunsa saaneet vauvat on vanhemmilleen hitusen rakkaampia, koska heidän alkuun saattaminen on ollut vaikeampaa kuin normaalisti. Meille ainakin nuo nyytit on maailman tärkein ja ihanin asia.....voi tätä rakkauden määrää, vaikka välillä väsyttääkin! =)

Mitenkä Raggis ??? Joko oma nyytti sylissä jo?

Kiitos, Lumipuu ! Tosi pitkällä siekin jo. =) Viimeinen kymppi on se pisin....tuntuu kuin ikinä ei pääsisi synnyttämään. Tsemppistä siihen ja voimia synnytykseen jo etukäteen!!


Nonna ja rakkauspakkaukset 2vkoa
 
Kosolti onnea vielä kerran kaikille tuoreille äideille!! Pikaisesti päivitän kännykällä sairaalasta: meille syntyi lauantaina 26.2. poika 48cm ja 3105g klo 16:45. Synnytys sinällään oli nopea ja meni hyvin. Vauva on voinut koko ajan loistavasti, mutta mun kunto romahti heti synnytyksen jälkeen. Lääkärit joutuivat tekemään töitä jotta meikäläinen saatiin kuntoon... Nyt on jo parempi olo, toivottavasti päästään pian kotiin oman Pikku Ihmeemme kanssa.

Väsynyt mutta onnellinen Ragdoll ja Toivo
 
Kiitos, Miimii ! :hug: Pitää käydä kurkkimassa paremmalla ajalla siun kuulumiset. Ennen viimisiä viikkoja kävin välillä kurkkaamassa, mut nyt en yhtään tiedä mitä sinne kuuluu... =/ Toivottavasti hyvää ja teidänkin asiat etenisi toivotulla tavalla.

Raggis Onnea pienestä prinssistä!!!! :flower: Koeta levätä ja toipua rauhassa synnärillä. Vaikka siellä tuntuu seinien kaatuvan päälle,ni siellä saat hoitoa ja apua 24/7, kotona pitää olla tikissä itse ja ei ole henkilökuntaa keltä kysyä neuvoa tai apua hoitoon kuten laitoksella...miun kunto romahti kanssa synnytyksen jälkeen. Nyt onneksi fiilis suht normaali ellei unenpuutetta lasketa.... ;) Voimia ihanaan ja rankkaan vauva-arkeen!!

Onko meillä jossain pino, jossa jatkaa jutustelua? Miusta olisi hurjan kiva vaihtaa jatkossakin kuulumisia, vaikka aika harvakseltaan enää jaksaa koneelle tulla, kun se aika on pois nukuumisesta.

Kuulumisiin! =)
 
Hyppään nyt toisesta ketjusta teidän ketjuun onnittelemaa vielä tätäkin kautta Nonnaa, samalla kun kävin lukemassa sun synnytyskertomuksen! :heart: Ja nyt sitten selvisi mullekkin sukeltajien sukupuoli ;) Ihanaa, tyttö ja poika molemmat kerralla! :heart:

Onnea muillekkin jo vauvansa syliin saaneille! Tippa linssissä teidän kirjoituksianne luin täällä :)

Sera ja Murunen rv 6+6
 
Tervehdys!

:heart: Iso kiitos onnitteluista :heart: ja onnea vauveleista myös Nonnalle ja Raggisille :heart:

Seralle onnittelut plussasta!

Hanuu; hyvä, että olet toipunut sektiosta hyvin! Muistat vaan ottaa edelleen hiukan normaalia rauhallisemmin eli sanelet vaan miehelle, mitä pitää milloinkin tehdä ;) :) Sektion huonoin puoli on mustakin just se, kun alkuun on niin riippuvainen muista - nyt sen varsinkin tajusi, kun sain omalla kohdalla kokea myös alatiesynnytyksen... Mutta pääasia, että kaikki meni hyvin ja lopputulos se paras ja maailman ihanin, muulla ei niin väliä :)

Nonna; sielläkin - lievästä uskonpuutteesta huolimatta - kaikki meni oikein mallikkaasti, hienoa :)

Raggis; Voimia toipumiseen, parasta lääkettä taitaa ollakin se pieni, oma nyytti :) Tulehan kertomaan tarkemmin tapahtumista, jahka jaksat!

(.) Jaaha... Tässäpä synnytyskertomusta sitten... Toiminee samalla itsellenikin terapeuttisena kokemuksena :)

Eli alunperinhän piti käynnistellä jo 23.2. mutta soittaessani aamulla synnytyssaliin, oli siellä sen verran ruuhkaa, että ei otettu sisälle, vaan pyydettiin soittamaan seuraavana aamuna uudelleen. Hiukan kyllä harmitti, kun oli jo kaiken laittanut valmiiksi ja henkisesti valmistautunut koitokseen mutta minkäs teit...

Seuraavana aamuna eli 24.2. minut otettiin sairaalaan sisälle. Otettiin käyrää sun muuta ja sisätutkimuksessa selvisi, että ihan epäkypsät paikat – kohdunsuu takana, ulkosuu auki sormelle, kaulaa jäljellä 2 cm. Suunnitelmissa kypsytellä kohdunsuu ensin Prostin-tabletilla, sen jälkeen laitettaisiin ballonki kohdunsuun ja kalvojen väliin provosoimaan supistuksia. Ja sitten, kun paikat auki, niin synnytyssaliin ja kalvojen puhkaisu, jne. Tässä vaiheessa minut ohjattiin siis synnyttämättömien osastolle.

Ekalla Prostinilla (jonka sain klo 13) ei juurikaan ollut vaikutusta, ehkä pari ihan pientä ja epäsäännöllistä supparia tuli. Illalla otettiin taas käyrää, joka näytti, ettei säännöllistä supistustoimintaa ollut. Klo 20 klö teki sisätutkimuksen, tarkoituksella ihan helvetillisen kovakouraisen, paikat edelleen supussa kuin ruusunnuppu. Sain toisen Prostinin. Hieman ennen klo 21 aloin tuntea kuukautiskipua, lievähköä ja selkeästi aaltomaista. Käyrällekin piirtyi näitä supistuksia, joita tuli kuitenkin vielä aika harvaseltaan. Kätilö kysyi kipunumeroa 1-10, sanoin 3 – 5 oli se raja, että pitäisi lähteä synnytyssaliin.

Läksin hieman liikkeelle – eli aulaan katsomaan tv:tä :D ja kätilö sanoi, että voisin hieman kellotella supistusten välejä ja kestoa. Kipu koveni ja supistuksia tuli 7-10 min välein, kestäen 25 sekuntia. Kello 23 supistusten väli lyheni, niitä tuli 3-5 min välein mutta kesto edelleen 25 sekuntia. Kiputuntemus edelleen 3.

Puolilta öin ajattelin lähteä nukkumaan ja pyysin lämpöpusseja vatsalle, kipu ei edelleenkään ollut juuri normaalia menkkakipua kovempaa. Menin sänkyyn ja sain nukuttua noin tunnin, en herännyt suppareihin mutta ne puskivat kyllä jo unen läpi. Noin klo 01.00 kipu hieman koveni ja olin käyrillä toimenpidehuoneessa, supparit piirtyivät selvästi ja säännöllisesti paperille, klö sanoi, että ne olivat kestoltaan hyvänmittaisia eli ilmeisesti niitä, jotka jo jtn saisivat aikaan! Lämmittelin pusseja uudelleen ja yritin mennä uudelleen nukkumaan – huonolla menestyksellä. Supparit olivat jo sen verran kipeitä, ettei nukahtamista voinut ajatellakaan. Niitä tuli edelleen 3-5 minuutin välein ja kestivät sen puolisen minuuttia.

Noin klo 03.00 kivut taas kovenivat asteella ja pyysin kipulääkettä. Sain Petidiinia lihakseen ja sitten odottelin puolisen tuntia, josko lääke alkaisi vaikuttaa. Ei vaikuttanut, päin vastoin, kivut tuntuivat taas lisääntyvän. Sain kätilöltä Panadolia ja Dormicumia (nukahtamisen avuksi) ja ohjeen venailla taas sen puolisen tuntia ja tulla kertomaan, mikäli aineet ei alkaisi vaikuttaa. Kuten arvata saattaa, toivottua vaikutusta ei näilläkään ollut. Tässä vaiheessa, kellon ollessa noin klo 04.00, otettiin taas käyrää pätkä ja tehtiin sisätutkimus: tilanteessa ei muutoksia aiempaan.

Kivut tuntuivat taas hieman lisääntyvän, nyt piti jo keskittyä supistuksen tullessa siihen kipuun. Siinä sitten liikuskelin pitkin käytävää ja menin sanomaan noin klo 05.00, että nyt alkoi olla jo ihan totisia kipuja. Tehtiin sisätutkimus ja yllätys oli aikamoinen, että olin auennut tunnissa 4 cm! Tässä vaiheessa kätilö sanoi, että heiltä loppuu kivunlievitysmetodit sillä osastolla, joten olisi aika siirtyä synnytyssaliin, koska synnytys oli ihan selkeästi käynnissä.

Sain siinä peräruiskeet sun muut systeemit ja soittelin sen jälkeen miehelle (klo 06.30), että voisi pikkuhiljaa alkaa valua pelipaikoille :) Sanoin vielä, ettei mitään suurempaa kiirettä ole, käy rauhassa suihkussa ja syö jotain, että jaksaa... Onneksi ei uskonut, vaan tuli ihan suoraan sairaalaan :)

Keräsin kamppeet ja kävelin osastolta aulan yli synnytysosastolle. Matkalla (30 m) tuli jo niin napakka supistus, että piti keskeyttää matkan teko siksi aikaa. Synnytysosastolla odottelin hetkisen kätilöä ja supparit alkoivat todellakin olla kestoltaan ja tiheydeltään sellaisia, että kaikki toiminta piti pysäyttää siksi aikaa, kun ne oli päällä. Kätilö tuli minua vastaanottamaan ja siirryttiin saliin. Hän kysyi, mitä haluan kivunlievitykseksi (vai haluanko mitään) ja ajattelin kokeilevani ilokaasua, koska supparit olivat vielä kuitenkin ihan siedettäviä, joskin kipeitä. Kätilö neuvoi ilokaasun käytön, laittoi käyrälle ja lähti vuoronvaihtoon. Kello oli noin 06.45.

Jäin itsekseni saliin (koska mies oli vielä matkalla) ja suppareita alkoi tulla todella lyhyellä välillä. Ilokaasu vei sitä kovinta terää pois mutta aiheutti huonoa oloa. Sitten minulle tuli vessahätä ja ihan omatoimisesti irrotin sydän- ja supistusanturit irti ja sain itseni jotenkin pöntölle. Sillä hetkellä lapsivettä ryöpsähti ja samantien alkoivat ihan helvetilliset, tauottomat supistelut. Mieskin ilmaantui saliin mutta en pystynyt enää mihinkään järkevään ”jutusteluun”, voivottelin vain. En päässyt pöntöltä ylös mutta sen verran sain miehelle viittilöityä, että tuli siihen viereen – roikuin hänen käsivarsissaan kiinni, kun en pystynyt istumaan tai seisomaan suppareiden takia. Voin kyllä ihan rehellisesti tunnustaa, etten koskaan ole tuntenut niin hallitsematonta ja kovaa kipua. Sitten alkoi tuntua ponnistamisen tarvetta ja ajattelin siinä, että miten minulla voi vieläkin riittää suolessa tavaraa..! Ja kun toisen kerran tuli sellainen olo, niin tajusin, että ei se kakka taidakaan siellä painaa :) Kylläpä tuli kiire päästä sängylle, kun säikähdin, että vauva syntyy vielä pönttöön!

Jotenkin sain itseni rimpuiltua sängylle ja sitten aamuvuoron kätilökin saapui paikalle, kello oli noin 07.05. Hän kysyi ensimmäiseksi kivunlievityksestä ja sain sanottua, että antaa ihan mitä vaan, kunhan jotain mikä auttaisi! Hän ehdotti epiduraalia johon siis ilomielin suostuin. Suppareita tuli edelleen kipeinä mutta ne olivat hiukan muuttuneet ja sanoinkin kätilölle, että ponnistuttaa jonkin verran. Hän sanoi, että laittaa ensin kanyylin valmiiksi kämmenselkään ja tsekkaa sitten tilanteen. Klo 07.15 sisätutkimuksessa olin täysin auki ja mitään epiduraalia ei siis laiteta. Vauva vielä aika korkealla, joten sain luvan ponnistella vauvaa omaan tahtiin alemmas. Nämä ponnistussupparit olivat kyllä huomattavasti helpompia kestää kuin ne hirveät avautumissupparit... Varsinkin, kun sain vapaasti ponnistaa mukana. Kätilö pisti jokaisen supparin jälkeen sydänäänianturin mahalle ja kuunteli vauvan sykettä, joka oli kaiken aikaa hyvä.

Klo 08.15 minulle tuli näköhäiriöitä, joista mainitsin kätilölle - verenpaineet 172/123 – onneksi suoniyhteys oli valmiina, niin sain heti verenpainetta alentavaa lääkettä suoneen. Paineet laskivat ja klo 08.30 toinen kätilö tuli avustamaan ponnistusvaiheessa. Ekalla ponnistuksella vauvan sydänäänet hävisivät ja kun toinen klö sanoi toiselle laittavansa pinnin vauvan päähän, niin tämä sanoi, ettei kuulemma tarvi, kun on pää melkein ulkona :) Toisella ponnnistuksella sain vauvan pään kulmakarvoihin saakka ulos, kun piti lopettaa ponnistaminen ja antaa vauvan tulla ”omalla painollaan” - tuntui kyllä, että halkean siihen paikkaan, kun ei saanut ponnistaa... Kun pahin kohta oli ohitettu, niin kolmannella ponnistuksella syntyi loput pojasta :heart: Kello oli 08.38.

Kivut loppuivat kuin seinään ja olo oli ihan sanoinkuvaamaton. Sain vauvan rinnalle ja siinä sitä sitten ihmeteltiin miehen kanssa yhdessä :) Kätilö kehui minun tehneen ”loistosuorituksen”, ei olisi ikinä kuulemma uskonut, että synnytys oli niin pitkällä kuin mitä oli siinä vaiheessa, kun teki ekan sisätutkimuksen. Jälkeen päin ajateltuna johtui ehkä siitä, että olin itsekseni tai mieheni kanssa sen ratkaisevan 20 min, jolloin elämä oli yhtä jatkuvaa supistusta eli klö ei nähnyt minua niin kipeänä missään vaiheessa... Synnytys merkattiin alkaneeksi klo 01.30 eli kesto 7 tuntia mutta todellisuudessahan klo 04.00 kaikki oli vielä epäkypsää, joten käytännössä reilu neljä tuntia siinä sitten meni :)

Raju kokemus, täytyy myöntää mutta samalla tosi upea. Ja palkintona tietysti se toinen maailman ihanin vauva :)

Kotona mennyt hyvin, vauva on pelkällä rintaruokinnalla, mikä sekin on minulle ihan uusi kokemus, kun esikoinen oli korvikevauva. Rauhallinen kaveri kaikinpuolin ja yötkin alkaa jo mennä ilman pitempiä (yli 30 min) syöttötaukoja. Isoveli on suhtautunut tosi nätisti vauvaan, meille nyt tietysti kiukuttelee jnkn verran.

Niin, minustakin olisi mukava aloittaa ketju tuonne lastenhoitopuolelle, kuka aloittaisi???

Nyt kutsuu velvollisuudet :)

-rallis, Hyrrä (huomenna 2 vkoa) ja muut
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä