Toukokuun tiitiäiset 2015 *tammikuussa*

Oodikkaalle nyt hurjasti tsemppiä ja synnytystuulia! Toivottavasti lähtis joutusaan eteneen :)

(Laura) Minäkin miehelle vannotin ennen vauvan syntymää etten häntä vieressä nukuta :D Meillä esikoinen nukahti aikanaan vaan tissille, ja olihan se taistelua saada hänet nukahtaan itekseen. Tytön kohalla opin virheestä ja hänet laitoin heti omaan sänkyyn nukkumaan. Kolmonen taas nukku vieressä tosi pitkään. Ja itse asiassa aina yölläkin nostin viereen vaikka omaan sänkyyn nukahti. Pari viikkoa ennen vauvan syntymää hän siirty isompien huoneeseen mutta yöllä aina hiippaili meijän sänkyyn, ja nyt nukkuu taas samassa huoneessa. Ja vieressähän tuo vauva nyt kuitenki nukkuu :D En vaan raaski laittaa tuohon koppaan mikä on meidän sängyssä kiinni.

Ihan haikeudella mietin etten enään ikinä saa olla raskaana enkä synnyttää. Oikea ratkasu sterilisaatio oli, mutta vaatiihan se silti toki aikaa että siihen ajatukseen tottuu että poika on meidän viimenen lapsi.
 
Meilläkin piti jättää lapsiluku kolmeen ja minun mennä sterilisaatioon, mutta mieli se teki ja muttui. En tiedä haluanko neljättä lasta, mutta on ihan kiva ajatus että mahdollisuus siihen on olemassa.

Oodikkaalle kivutonta ja rentoa synnytystä, ainakin niin paljo kuin se tässä yhteydessä on mahdollista!!
 
Hurjasti onnea Oodikas! Tule kirjoittelemaan kuulumisia
ja kerro miten synnytys meni, kun vaan kykenet.

Meillä on viikonloppuna ristiäiset. Tyttö täyttää lauantaina
seitsemän viikkoa. Painoa oli viikko sitten karvan alle neljä
kiloa ja pituutta 53 senttiä. Eli meidän pikkuneiti oli kuuden
viikon iässä sen kokoinen kun osa vauvoista syntymähetkellä.
No paino oli noussut ihan kivasti, joten eiköhän hän ota
muut kiinni jossain vaiheessa elämäänsä.

Mä olen koettanut kestovaippoja nyt muutaman päivän ajan.
Vähän on vielä opettelua ja kokeilua. Mulla on kahdenlaisia
vaippoja ja en osaa oikein sanoa, kumpi mahtaa olla parempi.
No kokeillaan ja testataan. Kertakäyttövaipat on kanssa vielä
rinnalla. Aina reissuissa ja vielä öisin ajattelin niitä käyttää.
Mutta kestovaippailua vois tosissaan harrastaa ihan jätteen-
vähentämiseksi. Toisaalta, jos tuo aiheuttaa jotain iho-ongelmia
tai muuta, niin sitten palaan takaisin kertavaippoihin. Ostin
vaipat käytettyinä, joten hirveen suurta summaa en ole noihin
kestovaippoihin vielä ole saanut hassattua. Ja noi voi sitten
yrittää myydä nopeasti eteenpäin, jos tämä ei ole meidän juttu.

linkkari ja tyttö pian 7 viikkoa
 
Oodikkaalle tuhannesti onnea prinsessasta :) :flower:

(Laura) Mekin kyllä mietittiin että jos vielä viides lapsi tehtäs. Mutta mulla alkaa toivon mukaan kätilöopinnot vuoden päästä, ja haluan käydä opinnot loppuun kerralla. No, olisin jo 37v kun valmistun, niin en enään sen ikäisenä halua lapsia tehä.

Meidän poika tosiaan syntyi suunnitellulla sektiolla kahden aikasemman sektion takia. Jos ois itekseen käynnistyny niin oisin mahdollisesti saanu synnyttää alakautta, mutta poika päätti ettei itekseen synny. Vietiin lapset sektioaamuna päiväkotiin ja sairaalassa oltiin klo 7. Puolisen tuntia ooteltiin ja kätilö tuli meitä hakemaan. Kuunneltiin vauvan sykkeet ja sen jälkeen kätilö näytti huoneen jossa oon synnytyksen jälkeen. Kävin vielä suihkussa ennen vaatteiden vaihtoa. Mies vaihto sillä välin itelle leikkaussalivaatteet. Minäki vedin leikkauspaidan päälle suihkun jälkeen. Tukisukat laitettiin myös. Sitten ooteltiin hetki. 8.15 sain neutralisoivan lääkkeen ja sitten lähettiinkin kävelemään kohti leikkuria. Salissa oli neljä hoitajaa joista yksi oli opiskelija. Nousin leikkauspöydälle ja minulle laitettiin kanyyli, jonka kautta laitettiin antibiootti ja nesteitä. Sormeen laitettiin saturaatiomittari, ja toiseen käteen verenpainemansetti, joka mittas verenpaineen minuutin välein siihen asti että vauva syntyi.

Seuraavaksi minut käännettiin kylelleen ja anestesialääkäri soitettiin paikalle. Mun selkä puhdistettiin, ja sen jälkeen lääkäri rupes laittaan puudutteita. Ensin puudutettiin iho jotta epiduraalin ja spinaalin laitto ei sattus niin paljon. Sitten laitettiin epiduraali, jonka kautta sain kipulääkettä. Hieman meinas olla hankalaa pitää ittiä kasassa, mutta onneksi hoitaja oli mulla kaverina jotta pystyin olemaan rentona. Epiduraalin laitto jännitti hieman, koska edelliskerralla laitto tuntu tosi epämielyttävältä. Nyt sen laitto ei kuitenkaan tuntunut juuri ollenkaan. Sen jälkeen laitettiin spinaali. Spinaali kun rupes vaikuttaan niin anelääkäri kokeili kylmällä taitoksella että vaikuttaahan se varmasti. Spinaali meinas nousta taas liian ylös koska kun lääkäri kokeili rintojen välistä, niin en sitä tuntenu. Pöytää nostettiin sitten hieman yläpäästä jotta puudute valuis alaspäin. Viime sektiossa spinaali nousi liian ylös, ja oli tosi vaikea hengittää. Sai ihan tosissaan hengittää että happi kulki. Vaikka spinaali vei tunnon kokonaan niin pystyin silti liikuttamaan varpaita vielä kun lääkäri tuli saliin. Hieman hirvitti että oonko varmasti puutunu kunnolla.

Vauvan vastaanottava kätilökin kävi jossain välissä esittäytymässä. Kaikkiaan leikkaustiimiin kuului seitsemän henkilöä. Lääkäri alotti leikkauksen ja miehen kans siinä arvuuteltiin vauvan sukupuolta ja painoa. 9.43 kuului parkasu ja poika syntyi. Kätilö toi hänet näytille ja hetken sain silitellä. Sitten mies lähti kätilön kans punnitteen ja mittaamaan vauvaa. Vähän ajan päästä sain vauvan sitten hetkeksi iholle. Kun mies sitten taas lähti vauvan kans toiseen huoneeseen, meinas tulla hieman yksinäinen olo siinä maatessa. Sektion jälkeen kohtu puhdistetaan sisältä liinoilla, ja tämä tuntu tällä kertaa tosi epämiellyttävälle. Tuntu ku mulla ois ollu ainaki 30x30 kokonen reikä mahassa ja sitä ois venytetty joka suuntaan. Pelotti että onko puudutus hiipumassa kun aikasemmin ei semmosta oo tuntunu. Anestesiahoitaja kuitenki selitti mitä tapahtuu ja miksi siltä tuntuu niin se rauhotti. Ja kun tämä vaihe oli ohi, niin se epämiellyttävä tunnekin loppu.

Noin 10.20 siirryin heräämöön ja siellä taisin olla kolmisen tuntia. Oli hassua kun varpaat ja jalatkin liikku sinne mennessä, ainoastaan tunto oli pois. Hoitaja kävi n.30min välein kattomassa mua ja samalla aina paino kohtua ja katto että eihän tule hyytymiä ja että onhan kohtu supistunu kunnolla. Kätilö tuli käyttämään vauvaa ensisyönnillä heräämössä, ja poika tiesi heti mitä tehä. Harmi vaan kun vauva ei saanu olla rinnalla niin kauaa kuin halus. Jalkeilla kävin jo heräämössä.

Osastolle kun pääsin, niin mies siellä jo vauvan kanssa ootteli. Huoneessa sain vauvan heti taas iholle. Mies ei kauaa kerenny meijän kans siellä olemaan kun hänen piti lähtä hakemaan lapset hoidosta. Siinäpä se päivä sitten vierähti vauvaa ihmetellen ja ihastellen. Oisin jo illalla saanu käydä vähän käveleen, mutta kipuepiduraali oli vieny vasemmasta jalasta tunnon niin ei uskallettu ottaa riskiä että kaadun. Seisoin sitten sängyn vierellä ja vähän puhistusliinoilla pyyhin ittiä ja vaihoin leikkauspaidan pois.

Sektiosta jäi taas hyvä fiilis, vaikka enempi ois voinu kertoa mitä tapahtuu. Hoitajat oli tosi mukavia niin salissa kuin heräämössäkin. Osastolla oli kans tällä kertaa hoitajat tosi kivoja. Aikasemmin on aina ollu yks hoitaja josta en oo niin tykänny. Vauvan sokerit meinas olla aika alhaalla alussa, mutta ne korjaantu sitten äkkiä ja vuorokauden iässä niitä ei enään tarvinu seurata. Vauva syntyi keskiviikkona ja pe iltana hän joutui sitten sinivaloon. Onneksi oyssissa on nykyään semmosia sinivalopatjoja, niin sain pitää vauvan kuitenki vieressä. Harmiksi bilit oli kuitenki yön aikana noussu ja vauva joutui tuplavaloon. Onneksi kuitenki vauva sai olla samassa huoneessa. 1.5vrk valossa riitti laskemaan bilirubiineja ja valon sai lopettaa. Elättelin hieman toiveita että oltas päästy su iltana kotiin, mutta lääkäri halus että ollaan vielä aamuun. Maanantaina sitten onneksi päästiin kotia.

Marlin ja "Sisu" 15pv
 
Onnea OODIKAS!!! :flower:

Marlinille kiitos synnytystarinasta, en oo koskaan oikein keltään kuullut miltä sekstio tuntuu sen synnyttäjän vinkkelistä. Kaikki jotka tunnen on puhuneet vain siitä jälkikivusta.

Parempia kuulumisia myöhemmin.Tytöllä on TÄRKEÄÄ asiaa kun pitää kertoa se huutamalla.. :D
 
Vanamoinen
Voi harmi kun en löytänyt tätä ketjua jo odotusaikana.. Meille tosiaan syntyi pieni poika viiden päivän käynnistyksen jälkeen laskettuna päivänä 13.5. :) Kiinnostaisi liittyä siihen fb-ryhmään, jos sellainen on vielä pystyssä?
 
Mites Oodikkaalla on vauvan kanssa lähtenyt sujumaan? Olisi kiva lukea myös synnytyskertomus :)

Täällä poika kasvaa hurjaa vauhtia. 1kk neuvolassa painoa oli 4990g. Painoa oli tullut kolmessa viikossa 1.2kg :D Kiltti vauva on. Välillä vaan tahtoo viihtyä ainoastaan sylissä, mutta onneksi on nuita kantovälineitä. Ristiäisetkin oli jo viikko sitten.

Marlin ja poika 5vko3pv
 
Onpa muka ollut kiireistä, kun en ole tänne ehtinyt kirjoittamaan... Yritän nyt pikaiseen jotain rustata, jos teistä vielä joku sattuu ketjua seuraamaan.

Menin siis yliaikakontrolliin Oysiin ja jäin sille tielle. Lääkäri päätti, että aletaan käynnistämään ja suunnitelmana oli maks. 2 päivää kokeilla Cytotecilla ja sitten sektio, jos ei toimi. Itse sanoin tässä vaiheessa, että uskon sille olevan joku syy, miksei synnytys käynnisty itsekseen eikä paikat kypsy yhtään. Lääkäri vähän naureskeli mulle... Piti kai taikauskoisenen tms.

Osastolla annettiin sitten eka muru Cytotecia. Se sai aikaan minimaalisia menkkakiputyyppisiä juilintoja. Käyrällä maatessani vauvan sykkeet tipahtivat yhtäkkiä alle 70:een ja sen jälkeen odoteltiinkin lääkärin konsultaatiota. Hän päätti, että on vauvan kannalta liian vaarallista jatkaa Cytotecilla ja minut siirrettiin saliin, jossa aloitettiin oksitosiini. Tässä vaiheessa siis paikat yhtä epäkypsät kuin muulloinkin eli juuri ja juuri sormelle auki.

Oksitosiinia meni ja samoin kätilöt sekä lääkärit vaihtuivat. Supistuksia sen sijaan ei kuulunut. Vasta maksimiannoksella tuli jotain supistelua, mutta sitten täytyikin jo pitää tauko oksitosiinista ja supistukset tyssäsivät siihen. Lopulta vuoroon tuli sellainen toiminnan kätilö, että oksat pois. Hän päätti, että tyttö syntyy hänen vuoron aikana tavalla tai toisella. Oksitosiiniannosta nostettiin nopealla tahdilla ja pian supistelikin aika mojovasti. Harmittavasti kohdunsuulla tapahtui hyvin vähän ja hitaasti. Tässä vaiheessa kohdunsuu auki 3-4 cm. Ei mennyt kauankaan, kun tarvitsin jo lämpötyynyjä tehokkaampaa apua ja sain ilokaasua. En tiedä auttoiko se, mutta en uskaltanut olla hengittämättäkään sitä. Nopeasti supistukset alkoivat tulla minuutin välein ja kesto oli myös minuutti. Tässä vaiheessa hälytettiin anestesialääkäri laittamaan epiduraalia. Ja täytyy sanoa, että kipujen keskellä se neula ei pelottanut enää yhtään. :D Epiduraali auttoi hetkessä ja olo oli melko autuas.

Pian lääkäri tuli tekemään sisätutkimuksen ja toetesi, ettei mitään kypsymistä ole tapahtunut ja päätettiin lopettaa oksitosiini. Samalla tehtiin päätös sektiosta. Kello oli varmaan jotain vähän jälkeen klo 18 ja olin siis ollut salissa reilun vuorokauden. Aika pian leikkaussali vapautui ja minut kärrättiin sinne. Mies oli mukana ja piti minua kädestä, kun tippaa laitettiin. Kaiken jälkeen tipan laittaminen oli minusta edelleenkin inhottavaa ja kivuiliasta. :D Anestesialääkäri laittoi spinaalin ja kohta aloitettiinkin leikkaus.

Keskiviikkona 27.5. klo 19.24 ihana tyttömme näki päivänvalon ja parkaisi. Kätilö näytti vauvan minulle ja puhkesin itkuun. En ole ikinä tuntenut niin suurta helpotusta ja onnea. Vaikea raskaus oli ohi ja terve tyttö syntynyt. Isä lähti vauvan mukaan ja minä jäin itkevänä tikattavaksi. Kätilö kysyi oliko minulla ollut raskauden aikana verenvuotoa. Sanoin, että monta kertaa. Se kuulema näkyi sikiökalvoista, jotka olivat ihan ruskeat. Sitten minulle kerrottiin, että napanuora oli kalvoissa kiinni ja irtosi istukasta aivan liian helposti. Jos synnytys olisi tapahtunut alakautta, niin suurella todennäköisyydellä olisin joutunut hätäsektioon, kun napis olisi irronut kesken kaiken. Uskon, että tämä oli se syy, miksei synnytys edennyt oikein. Oli tarkoitettu, etä vauva tai minä emme joudu vaaraan. Samalla selvisi, että mulla oli kohdun ympärilla reilusti endometrioosikiinnikkeitä ja niiden verenvuoto ei meinannut millään tyrehtyä. Menetinkin aika paljon verta ja tikkaamisessa kesti aika kauan. Lopulta n. klo 21 minut vietiin heräämöön.

Toipuminen ei lähtenyt ihan odotetusti käyntiin... Kipupumppu meni tukkoon heti yöllä ja jouduin syömään lisälääkkeitä. Seuraava päivä oli karmea ja olin todella kipeä. Lisäksi sain tietenkin massiivisen tulehduksen. Lääkkeitä menikin sitten vähän joka rööristä sisään. Eikä vauvallakaan sujunut ihan nappiin. Mulla ei noussut maito ja vauvalle piti alusta asti antaa pullosta. Pieni söi silti tosi huonosti ja paino vain putosi. Muuten kunnossa olleet sokerit romahtivat sitten todella alas ja hänet siirrettiin lastenosastolle nenämahaletkuun. Sokereita seurattiin ja samaten vähän koholla olleita bilirubiiniarvoja. Osastolla verensokeri asesttui hyvälle tasolle ja paino lähti nousuun. Lopulta itse pääsin pois sairaalasta päivää ennen vauvaa. Olin kuitenkin väliyön hänen luona lastenosastolla niin ei ollut paha juttu, vaikka meidät eri aikaan kotiutettiinkin.

Tyttelillä tulee nyt sunnuntaina 4 kk täyteen. On ollut mielestäni helppo vauva. Aurinkoinen ja nukkuu hyvin. Nyt jo useamman viikon ajan on syönyt yöllä vain kerran ja tämäkin kerta n. klo 5-6 välillä. Ollaan jo aloitettu vellit ja hän saa ilta vellin kympin pintaan ja siitä tosiaan seuraavan kerran herää syömään vasta aamupuoleen. Ei voi olla kuin tyytyväinen. Muutenkin on mennyt hyvin ja olen nauttinut äitiydestä. Jos uskalletaan, niin vielä varmaan pikkuveljeä yritetään. Itseäni vähän pelottaa lähtä leikkiin uudestaan, kun kaikki on ollut niin vaikeaa ja olisi niin monessa kohtaa voinut mennä vikaan. Mietin, että pitäisikö olla kiitollinen tyttärestämme eikä koetella onnea sen enempää. Mutta toisaalta tahtoisin vielä toisen lapsen. Aika näyttää, mihin päädytään. (Ellen jo ole raskaana Cerazetteista huolimatta... :whistle:)
 

Yhteistyössä