Toukokuun Tömistelijät 2016 *Toukokuussa*

No totta, alkaa olla kärsimättömyyttä ilmassa... Ja väsymystä ja itkuherkkyyttä. Kai ne raskaushormonit alkaa olla huipussaan ja keho valmistautua synnytykseen ja vauvaan. Mikäs siinä jos vois vaan olla ja levätä mutta kun on jo tätä perhettä niin on vaan jaksettava puuhata jotain. Mutta kyllä minä lepäänkin. Ihan hurja ajatus että noin kolmen viikon päästä on vauva maailmassa :) Eli ehkä 20 päivää vaan. Tottahan se väsyttää sittenkin kun unet vähenee ja tulee entistä katkonaisemmaksi, mutta sitten tämä fyysinen väsy helpottaa. En malttais odottaa että näkee uuden pienen, että minkä näköinen tyttönen tulee!
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Jepulis kurja homma tuo leikkauksen peruuntuminen, toivotaan että tänään onnistas ! :)
Ja Pirpana tuo synnytystapa etusivulla kuulostaa ihan hyvältä minusta ainakin. :) Voisikohan meidän neiti liittyä tuohon tyttöaaltoon.. :whistle: Niin ja vitsit teidän vauvaa! Leppoisuus siis jatkuu edelleen. :p

Ollaan nyt annettu minille kaksi vaihtoehtoa a. Synny ennen perjantaita tai b. älä synny ennen seuraavaa perjantaita.
Miehellä alkaa töissä vähän tiiviimpi kausi nyt perjantaista perjantaihin, joten olisi kiva että kerkeisi tehdä sen, eikä tarvitsisi sitten lykätä sitä ja tehdä kesällä niin paljoa kun vauva on ihan pieni. Eli todennäköisesti hän päättää syntyä juurikin ensi viikolla. En uskalla edes niitä sukkia neuloa, muuten on aivan varma nakki tämä. :D
 
Oh, toivottavasti Zenmama paranet pian. Flunssa raskaana on niin kamala.

Yllättäen myöskään vatsatauti rv 39 ei ollut kovinkaan kiva kokemus. Ensimmäistä kertaa esikoisen synnytyksen traumat nostivat päätään, kun olin ihan paniikissa ettei tämä nyt vain lähtisi syntymään. Oksentaminen siis oli tiiviisti mukana ensimmäisessä synnytyksessä ja se oli aika kamala kokemus.

Wiimis ja pikkupallo 38+3
 
Voi ei Wiimis! Joko parempana kuitenkin?

Minua on alkanut kamalasti pelottaa/mietityttää/stressata vauva-aika ja anoppi yhdistelmä. Omaan varmaan maailman ihanimman anopin, mutta esim ristiäisistä puhuttaessa on hänellä selkeä visio päässään niistä. Hieman pelottaa ymmärtääkö hän, että vaikka avusta ollaan kiitollisia niin vauva on kuitenkin meidän ja halutaan kasvattaa pieni omalla tavalla, vaikka neuvoja kovasti arvostetaankin. Tai en tiedä ahdistaa koko ajatus. Omalle äidille tämä ei ole ensimmäinen lapsenlapsi, joten tietää jo miten hän suhtautuu ja osaa antaa omaa tilaa tarvittaessa. Oma äiti on myös monta kertaa sanonut että aina auttaa ja neuvoo, mutta arvostaa sitä että jokainen kasvattaa lapsensa itse, niinkun minustakin kuuluu olla. Argh tulipas epäselvä selostus ja purkautuminen.

Olen jo alkanut miettiä, että kuinka kieltäytyä kohteliaasti, jos hän on tulossa sairaalalle katsomaan. Ihana on nähdä ja varmasti odottaa hänkin vauvaa, mutta olisi kiva ensin tutustua tulokkaaseen itse..:(
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Ei ne osanneet sanoa juuta eikä jaata synnärillä. Kuulemma flunssassa on tehty sektioita, mutta yskiminen saattaa olla epämiellyttävää sen leikkaushaavan kanssa. No epäilemättä kyllä! Oma päätös kuulemma tässä vaiheessa. Jos kuume on leikkauspäivänä kova, suosittelevat siirtoa....joka menisi viikolla eteenpäin.

Mä olen käskenyt miehen hoitaa asiat niin, että anoppi tai kukaan muukaan ei tunge sairaalaan ennen kuin olen valmis ja jaksan. Olen jo viimeiset kaksi viikkoa skipannut kaikki kyläreissut ja anopin synttäritkin oman jaksamisen takia. Niitä ohjeitahan tulee, se on jo nähty ja kuultu. Mutta olen opetellut tavan kuunnella "kiinnostuneena" ja sitten tehdä ihan kuten itse parhaaksi näen :D Jännä, että oma äiti on aina oma äiti ja koen paljon helpommaksi jättää isommat lapset hönelle hoitoon sairaalajakson ajaksi, kuin anopille, joka hänkin on kyllä ihana ja mitä parhain äiti/mummi/anoppi.

Nyt apteekkiin. Resilaria saa kuulemma käyttää raskausaikana. Duact ja nuhatipat ilmeisesti satunnaisesti jo tässä vaiheessa raskautta ihan ok. Noi Paracetamolit ovat kyllä yksi vitsi, ei mitään tehoa! Kai ne sielt synnäriltä antaa sitten jotain kunnon droppia, jos yskä äityy entistä pahemmaksi?

Tsemppiä Wiimis oksennustaudin kanssa!
Mulla oli se joskus viikolla 28 ja ihan karmeeta kyllä.

Zenmama 39+
 
Onnea kauheasti vauvautuneille <3 Täällä ei ole mitään synnytykseen viittaavia merkkejä - en tiedä tuleeko niitä ollenkaan ennen lääkärin avitusta :D Itkuherkkyyttä tosin on havaittavissa - ja samoin kauheaa turvotusta! Sen saa pysymään kurissa kun juo -ihan kauheasti- vettä ja välttää kaikkea suolaista, mutta turvotusta on silti ihan kunnolla :( Yöt alkaa olemaan aika katkonaisia, mutta onneksi päivisin voi nukkua!

Jepulis - joko on vauva sylissä? :love:

Zenmama - sektioon en osaa ottaa kantaa mutta kauheasti tsemppiä flunssan kanssa! Olen itse sairastanut KOLME kunnon flunssaa raskauden aikana vaikka normaalisti en ole koskaan kipeä :mad: Flunssa raskaana tuntuu triplapahalta ja olen samaa mieltä että panadol on lähinnä vitsi.

Henttis - ymmärrän ahdistuksen! Tuo on niin vaikea tilanne kun oikeasti on kiitollinen avusta ja arvostaa neuvoja, mutta samalla toivoisi että vanhempien tekemiä valintoja arvostetaan ja kunnioitetaan eikä kyseenalaisteta, neuvoja voi antaa mutta päätökset tekee vanhemmat. Ehkä anoppi on vaan niin innoissaan mummoutumisesta, että hössöttää nyt paljon, mutta osaa sitten tosi paikan tullen antaa tilaa ja tyytyä neuvonantajan rooliin kyseenalaistamatta valintoja? Luulisi että viimeistään jos asiasta muutaman kerran sanoo ystävällisen jämäkästi, viesti menisi perille. Ja hyvin voi mun mielestä kieltää sairaalassa vierailut jos siltä tuntuu! Ainahan voi sanoa että on itse niin huonossa kunnossa että haluaa levätä ja parantua rauhassa ja esitellä uutta tulokasta vasta sitten kotona :) Vauvalle tärkeintä on hyvinvoiva äiti, siksi saa ja pitää olla itsekäs!
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama
Pioni samassa veneessä ollaan, ei merkkiäkään minkäänlaisesta syntymästä havaittavissa. :D Yöt kyllä nukutaan täällä edelleen (*kopkop*) kun tukki, eikä turvotustakaan taida liiemmin olla.

Ja tosiaan ennen ajattelin että onpas kiva, että varmasti tulevat käymään, mutta nyt alkanut tuntua sille että haluan vain vauvan ja miehen itselleni enkä halua siihen ketään "ylimääräistä". Varmaan hormoonit ja synnytyksen jännittäminenkin tekee osansa, saappa nähdä miten mieli muuttuu, jos muuttuu.
Ihana kuulla etten ole ainut anoppiasian kanssa painiva. :ROFLMAO:(y)
 
Nopee päivitys..tänään klo:10.49 synty täyden kympin tyttö, mitoin 3930g ja 50cm pitkä, raskausviikolla 38+2. Suunniteltu sektio. Leikkaus sujui hyvin. Nyt toivutaan ja pääsen ehkä illalla ylös sängystä!

Jepulis ja tyttö :love:
 
Pirpana vaihtoehto a. taitaa ainakin olla pois suljettu. :D Ei merkkiäkään että tämä kaveri tulisi ulos ennen kun on aivan pakko. Kaiken maailman kolotuksetkin on hävinnyt. :D
Kiitos Pirpana myös listan pitämisestä! :)

Zenmama joko tiedät voidaanko sektio tehdä vai siirretäänkö sitä? :(
 
Jokohan Rudeboxilla on vauva kainalossa? :)

Onnittelut cristal ja jepulis tytöistä! :love: ja muutkin jos en ole muistanut onnitella!

Zenmamalle toivotaan pikaista paranemista, ei kokemusta sektiosta, mutta uskoisin että yskiminen yms. Ei niin kivaa haavan kanssa..

Henttis Voihan se vielä tulla nopeastikin etukäteen varoittelematta :) tai sitten toivotaan että malttaa viikon odottaa..

Äh mitähän kaikkea piti kommentoida, edelliselle sivulle kun ei puhelimella enää kätevästi näe ja dementia vaivaa..

Tänään oli typyn ensimmäinen neuvola käynti kotona. Painoa oli nyt 3190g, eli syntymäpaino reippaasti ohitettu :D yöllä syödään lähes koko ajan ja päivällä nukuttaisiin mielellään pikasilla syötöillä koko päivä. Saisi kääntyä mielellään toisin päin :sleep:
Jälkivuoto loppui jo eilen mitä olen ihmetellyt kun erikoisesta taisi vuotaa 3vko enemmän tai vähemmän:eek: kohtukin kuulemma ihan entisen kokoinen, eli jälkisupistukset tehokkaasti hoitivat hommansa. Tänään penkonut kaappeja kun manducaa etsin, eikä löydy mistään! Jossain Täällä kotona se ihan varmasti on..

Onko muilla kiinnostusta sitten kun kaikki vauvautuneet jatkaa keskustelua syntyneiden puolella? Itsellä liikaa aikaa lueskella syöttäessä :D

Mimmi & typy 8vrk
 
Kääk joo, huomenna on sektio kaameasta yskästä huolimatta. Sain antibiootit vähän rauhottamaan jäätävää kurkkukipua ja yskää, mutta ei ne nyt vuorokaudessa ihmeitä tee. Siellähän sitten yskin leikkurissa.. Toivottavasti saan perhehuoneen. Huonolta näyttää tällä hetkellä. Puolisen tuntia aikaa juoda ja syödä, sen jälkeen saan ottaa vaan aamulääkkeen pienen vesitilkan kanssa. Kunpa muistaisin vetää tukisukat jalkaan aamulla ennen kuin hipsin vessaan...

Huomiseen!

Zenmama 39+
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
Mimmi ihana että typy kasvaa vauhdilla! :) Jospa see rytmikin siitä kääntyisi piakkoin.(y)
Ja joo voihan se tulla, en tiedä onko tämä minimaha pienentynyt entisestään vai onko se laskeutunut, jonnekkin se on kadonnut. :D
Ja oishan se mukava sitten jatkaa tosiaan tuolla syntyneiden puolella. :)

Zenmamalle hurjasti tsemppiä sektioon, kohta se pieni on jo sylissä.:love:
 
Terkkuja Naistenklinikalta.
Eilen 12.5. ongittiin suunnitellulla sektiolla masusta pieni poika. Kokoa hällä 52cm, 4070g py37. Raskausviikot olivat 39+1. Syy sektioon radi ja mulla taipumus istukkaan, joka ei itsekseen irtoa. Ja tälläkin kertaa joutuivat painimaan ihan kunnolla istukan irtoamisen ja verenvuodon kanssa. Mulle laitettiin kohtuun ballongi joka täytettiin vedellä ja yhdessä kohdun suoistumisen kanssa sen olisi tarkoitis estää verenvuotoa. Jouduin siis makaamaan heräämössä 9h leikkauksen jälkeen. Isä ja vauva pääsivät onneksi viereen, mutta viihtyvät suurimman osan ajasta kahdestaan osastolla.

Yö sujui pienen kurkkiessa kurttukulmien alta maailmaa. Sai pari kertaa lisämaitoa (pipetti & pullo) ja pulautteli sitä aika hyvässä kaaressa ja nyt nukkuu sikeästi kainalossani. Mulla tää yskä tekee toipumisesta aika vaikeeta, mutta kipuja ei kauheasti ole. Paitsi yskiessä! Olen maannut kohta 24h paikoillani, joten katsotaan miltä kävelemään lähtö tuntuu. Mies on onneksi ollut apuna kaiken aikaa ja kuorsaa tuossaviereisessä sängyssä nyt. Hirveä nälkä mulla, vatsa yhtä iso kuin eilen sektiota ennen ja valivali. Jos nyt neljän alatiesynnytyksen ja yhden sektio. Jälkeen pitäs valita toinen, ottaisin empimättä alatiesynnytyksen, toipuminen kyllä niin eri luokkaa.

Zenmama ja Elliot 19h
 
Onnea Zenmama pienokaisesta ja tsemppiä sekä flunssasta että sektiosta toipumiseen.

Itselläni vatsatauti meni onneksi alle vuorokaudessa ohi ja olo on taas mitä mainioin. Tänään neuvolassa täti meinasi vauvan jo kiinnittyneen, mutta muuten mitään merkkejä synnytyksestä ei ole ilmassa.

henttis, meillä anoppi oli myös ensimmäisestä lapsenlapsestaan herttaisesti ylenpalttisen innostunut, mutta hänellä ainakin liiallinen innostus onneksi laantui muutamassa kuukaudessa. Ei kyllä ole millään tavoin tunkeutuvaa sorttia eli siltä kannalta tilanne ei ollut ongelmallinen. Toivottavasti teilläkin anoppi siitä kohta normalisoituu :D Nykyisin siis on ihana isoäiti, joka pyydetäessä mielellään auttaa kaikessa ja puuhailee kaikkea pienten kanssa. On tosi ihana katsoa millainen suhde hänellä on lapsenlapsiin.

Wiimis ja masukki 38+6
 
Onnea zenmamalle ja tsemppiä toipumiseen! :love: Täälläkin on neuvolassa sanottu että vauva on jo ihan kunnolla kiinnittynyt, mutta ei myöskään miiiitään synnytykseen viittaavaa. En tiedä, voihan se olla ettei kiinnittyminen itsessään vielä tarkoita että synnytys olisi kovin lähellä? Vaikka sitä tietysti toivoisikin :whistle: Vielä on hyvä olo ja jaksan nauttia täysillä näistä "viimeisistä vapaapäivistä", mutta alkaa kauhistuttamaan jos pitää vielä kesäkuussa odotella pientä saapuvaksi, silloin alkaa ehkä vanne kiristämään päätä enemmänkin :p

Nyt on kaikki vauvajututkin kunnossa, vaunut, hoitopöytä, sänky ja vaatteet laatikossa odottavat käyttäjäänsä! Jotain rasvoja ja pesujuttuja voisi vielä ostaa, mihin te olette varautuneet? Vinkkejä hyvistä kylpytuotteista ja rasvoista? Oletteko ostaneet d-vitamiinit (+ onko jotain muita "lääkkeitä"?) jo etukäteen? Olen näistä vielä vähän hukassa, pitääkin neuvolassa kysellä seuraavalla kerralla :)
 
Tänään neuvolassa kaikki ok ja meidänkin pieni jo laskeutunut. Oma paino vaan tippuu vaikka syön kun hevonen.:whistle:
Viimeksi tosiaan reilu viikko sitten kohdunkaula oli 2.5cm ja pehmennyt, joten arveli neuvolatäti että voi tulla millon vaan, mutta voi myös olla tulematta. Noh päivä kerrallaan. (y) Kai sitä jotain tapahtuu kun aamullakin alamahalla oli menkkamaista juilintaa.

Wiimis toivotaan että tämäkin anoppi tapaus tässä rauhoittuisi. :rolleyes: Ja onpa hyvä että vatsatauti oli hyvinkin pikainen.
Pioni minä hain kaupasta vain sinkkisalvaa, talkkia ja babyoilia näin alkuun. Tuntuu noita näytepakkauksiakin olevan vaikka mistä kylpyöljystä ym. :rolleyes: Mitään d-vitmiinejä tms. ei olla hankittu vielä, apteekki kuitenkin ihan äärellään niin saa sitten kun sen aika on. :)
 
Hei oletteko muuten käyttänyt mitään noita appeja puhelimeen millä voi kellottaa supistuksia? Onko jotain suosituksia? Lähinnä play-kauppaa koskien.
Siis elän siinä olettamuksessa että joskus vielä tunnistan ne supistukset.. (n) :D
 
Henttis mulla on sellainen kuin birth contraction timer- app. Ja samaa toivon, että joskus tunnistaisin jotain supistuksia :ROFLMAO: Ja lisäksi löytyy baby kicks- app, jos olisi liikelaskennalle ollut tarvetta - sen verran liikkuvainen kuitenkin tämä meidän mini ettei tuolle ole vielä onneksi ollut tarvetta :love: Molemmat siis app storesta ja ilmaisia.
 
Jos muuten joku on menossa sektioon tai sellaiseen joutuu niin tiedoksi, että se itse haava ei ole kipeä, mutta hitto tää vatsa on suurempi kuin ennen sektiota; täynnä ilmaa jona ei löydä ulos ja arvatka tekeekö kipeää?! Voi kyllä. Ja vielä yskässä.
Ei sitte muuta tällä erää. Vauva nukkuu nätisti tossa vieressä, mutta mies kolaa ja heittelehtii omassa pedissään, ei osaa yhtään nukkua sairaalassa. En kyllä minäkään. Ehkä huomenna (tänään) kotiin...

Zenmama
 
Toivotaan zenmama että pääsisitte kotiin omaan sänkyyn pikaisesti. :)

Tässä taas tämä "minullahan ei hormoonit hyrrää! Mitä nyt herään 04:00 ja itken ainakin kahdesti päivässä jonkun (todella) typerän asian takia.".:cautious:
Virkku päivä tulossa siis. :sleep:
 
Henttis, sehän on positiivista jos itket vain pari kertaa päivässä tyhmien asioiden takia :D Minä pillitän aika monta kertaa... Ja nukkuminem samoin. Vielä kevättalvella menin illalla nukkumaan 21-22 jotta saan tarpeeksi unta. Nyt menen 23-24, kun tiedän ettei unta riitä kuitenkaan koko yöksi. Viime yönä viimeksi valvoin neljästä viiteen. Päiväunet otan joka päivä ja väsynyt olen. Mutta öinen heräily on tuttua aiemmista raskauksista.

Tänään 38+0... eikä merkkiäkään lähestyvästä synnytyksestä. Harmittaa kun on läheisen lakkiaiset tulossa ja haluaisin sinne ehdottomasti. Sinä päivänä olisi viikot 41+0. Ja jos vauva syntyy kuten aiemmatkin lapset 40+ niin enhän minä pääse lakkiaisiin :(

Onnea zenmamalle vauvasta :) Jospa ne ilmat löytää reitin ulos vatsasta.
 

Yhteistyössä