** Toukokuun Toiveet 2011 ** Huhtikuussa

Heippa taas. Multa ihan unohtu äitix4 onnitella, paljon onnea :heart:

Ja tosta maidon tulosta, mullakin tulee nänneistä ihan vähän semmosta oikeen paksua valkosta, mutta myös tosi paljon melkee väritöntä nestettä..Eilen saunassa sitä nestettä tuli yllättävän paljonkin eikä tarvinnu ku koskea nännii ni sitä purskahteli sieltä..Mutta ei voi kyllä vielä kutsua, että maitoa tulis...Toivottavast ei ala tulemaankaan enempää, ettei tartte alkaa suojuksia käyttämään..
 
Pompsahdan tuolta kesäkuisten pinosta tuohon siitepölyallergiaan kommentoimaan Diipelille. Mulla oli siis käsitys ettei suun kautta otettavia saisi ottaa ja olinkin ihan ihmeissäni, kun neuvolasta sanottiin, että setiritsiini on ihan turvallista! Mulla alko kuukausi sitten jo silmiä kutisemaan ja nenä valumaan. Olen nyt siis syönyt cetiritzin ratiopharmia tässä, kun neuvolasta sain siihen reseptin. Paketissa lukee silti, että ei haittaa jos on raskaana vahingossa 1 ottanut, mutta heti pitäisi silti lopettaa.. Ehkäpä tässäkin on se, ettei virallisesti ole tutkittu tarpeeksi, mutta käytännön kokemuksia on tarpeeksi.
 
Tuohon allergiaan täältäkin. Kysyin neuvolassa siitä ja täti sanoi että myös loratadin käy, mutta kun menin ostamaan sitä apteekista niin paketissa luki 'ei raskaana oleville'. Jäi sillä kertaa ostamatta... No, kävin neuvolalääkärillä suppareiden takia ja kysyin asiasta ja lääkäri tarkisti jostain 'raskausraamatusta' että kyllä loratidin sopii ja kirjoitti reseptin. Hain 100kpl niitä, mutta edelleen paketissa lukee ettei sen vaikutuksista tiedetä tarpeeksi raskaana olevilla...:confused: No, yhtään en ole vielä ottanut, mutta ei nuo nenäsuihkeet kyllä juuri enää auta ja nukkuminen alkaa olla aivastusten&nenän vuodon takia aikasta mahdotonta eli varmaan kohta on pakko.

Lisäksi mua alkoi huolestuttamaan mammografiaan meno keskiviikkona. Rinnat siis edelleen vuotaa välillä verensekaista nestettä... en jotenkin ollut ajatellut sitä röntgeninä ennen kuin neukkulääkäri ihmetteli ääneen että yleensä röntgeniä ei käytetä raskaana oleville. Lähte sinne on siis äitipolilta. Lisäksi tajusin, että hitto, sitä vehjettä käytetään kasvainten löytämiseen ja että kuinkahan se mahtaa sattua muutenkin turvonneilla rinnoilla... No, en jaksa kauhean huolissani olla rintasyövästä, ehkä enemmäkin siitä että vauveli saa säteilyä. Tosin netin ihmeellisestä maailmasta löysin tietoa että sätily vastaa 24 vuorokauden normaalia taustasäteilyä rintojen kohdalla eli mahan kohdalla ei enää niinkään paljon. Kai se kuitenkin on paree tutkia tässä vaiheessa. Ainakin äpoli teki kovasti töitä että sai mut näin pian tutkimukseen, koska kaikki ajat oli täynnä toukokuun alkuun ja nyt mut on tyrkätty sinne väliin -väkisin.

Äitiysloma alkaa virallisesti tiistaina ja nyt oon ollut reilun viikon kotona saikulla. Tosi kivaa että mihellä on ensi viikolla talviloma, joten ei tartte tylsistyä yksin ja saadaan hankittua loputkin vermeet vauvalle. Niin, ja huone valmiiksi! =)

Ai niin, tällä viikolla on pitänyt käydä ykällä parina aamuna -yök! Ilmeisesti oon raskaana koko rahan edestä ja yrjöän sitten loppuun saakka. Tulipa siinä sitten muistutus että ehkä niitä lantionpohjanlihaksia kannattais treenata. Nimittäin toisella kerralla purjo tuli niin paineella että lorahti pissat housuun :ashamed:

No, H-hetki lähestyy, joten eiköhän vaivatkin sitten sitä mukaa vähene :)
 
Terve!

Maimeille vauvantuoksuista arkea nyt sitten vaan...mukavaa kun olette kotona varmasti:hug:
Ja äiti x 4 hurjasti onnea, hieno juttu!!:flower:!

EN oikein lukenut viimesimpiä, ja tääkin jää nyt lyhyeks...mutta jotain on kiva kirjoittaa.

Itseä vähän hirvittää synnytyksen kulku tai oikeastaan sen kesto, esikosta oltiin vaan reilu 3 tuntia sairaalassa kun jo syntyi (joo toiset eivät ehdi edes sinne!) mutta "sanonta" kertoo, että toisen synnytysaika puolittuu, joten 1,5h ei kuulosta houkuttelevalta...mutta ehkä murehdin turhia, menee sitten niin kuin menee:whistle:

Ja alkohan esikoisestakin supistelut kotona, joita kattelin sellasen tunnin ajan, että ehkäpä nytkin ehdin ihan hyvin matkaan ja saliin saakka ilman turhia pelkoja, pitää uskoa näin!:wave:

Mulla mahaa "polttelee" siis samalla tavalla kuin ois menkkakipuja, mutta mitään supisteluja (tai noihan voi olla jonkinlaisia siis) en ole varsinaisesti tuntenut..kai!
Unettomuus vaivaa öisin toisinaan, 03-05 valvottaa ja tyttö herää yleensä 06.30...nyt pitäs nukkua kun sekin, mutta kirjottelen mielummin muutaman rivin tänne ja onhan toi mieskin tossa...hoitakoon se sitten jos mua väsyttää!
Aina sitä usein yrittää itse liikaa tehdä ja jaksaa, miksei me naiset (yleistän kyllä) osata vaatia enemmän ukoilta!?:stick:: /

No meillä se lienee lapsuudenkodista perittyä, molemmilta...äiti on tehnyt ja isä ihmetellyt;)
Samallalailla miehen kodissa ja mun omassa, mies ottanut mallia isältään ja minä äidiltäni, pitäs vaan osata katkaista sukupolvien kahleet, kun ne tiedostetaan kuitenkin...

Jaa, ei kai tässä muuta,nyt vaakatasoon hetkeks...

Kathe ja Vinski 37+0 POKS!
 
Allergiat: Minulle ainoa tehoava lääke on duact joka ei saa käyttää raskaana joten täytyy vaan kärvistellä. Ei voi ulkona paljon oleskella eikä ikkunoita auki pitää. Siitä huolimatta on jo kolme viikoa silmät vuotaneet vaikkei täällä päin vielä mitään siitepölyjä pitäis ollakkaan virallisen tiedoitteen mukaan. KYS:n lääkäri tosin viimeviikolla totesi, että kyllä täällä on herkät jo lepästä reagoineet. Nasonexia joudun kans käyttämään ympärivuoden ja sitähän saa raskaanakin käyttää ja ei kai lomudalitkaan kiellossa ole.

Lapsivesi: Tilasin itselleni niitä testejä että saa olla sitten rauhassa jatkossa. Meillä kun soten myötä lähimmät testit arkena on 40km:n päässä klo 15 asti ja sen jälkeen ja vkl pitäis mennä 130km:n päähän jos epäilee.

Enie + Tou 35+1
 
Heips!

katherine Mulla esikko syntyi raskausviikolla 40+2 sektiolla ja pikkukakkonen normaalisti 38+5viikolla. Itsellä ainakin mietityttää miten mahtaa nyt olla kolmosen kanssa, tuleeko nopeammin kuin kakkonen vai pitääkö sinnitellä kenties yliajalle asti. Kiva olisi ollut myös tiettää miten kauan esikon synnytys olisi normaaliteitse kestänyt niin voisi nyt vähän edes haarukoida tulevan synnytyksen kestoa. Pikkukakkonen, kun syntyi 38 sairaalassa vietetyn tunnin jälkeen ja toivonkin lujasti että seuraava synnytys olisi huomattavasti lyhempi.

Innukka ja piskuinen 34+2
 
Onnea äiti x 4! :flower:

Ja sitten ällövaroitus: Mites tota... muillakin on varmaan valkovuoto muuttunut runsaammaks nyt ehkä viimeistään loppumetreillä, jos ei jo aikaisemminkin... kyselisin vaan, kun mietin että mitähän löllöä multa tulee, että onks loppuraskauden valkovuoto juoksevampaa ja runsaampaa, ja minkälaista väriltään? Multa on tullut jonkin aikaa jo vaaleahkoa, hieman kellertävää vuotoa jota tulee toisinaan paljon, välillä vähemmän mutta päivän aikana esimerkiks katsottuna on se määrä aikas iso.. ja se on limaista... ei juoksevaa. En usko että olis mistään limatulpasta varmaankaan kyse, multa toisessa raskaudessa irtosi se ja siitä ei voinut erehtyä, mutta kysynpähän nyt vaan... heikkohermoiset sorry :x
 
Onnea kovasti vauvaantuneille :)
Ja äiti x 4, onnea plussasta, nyt niitä tarrasukkia mukaan :)

Haidih
Mulla on koko raskausajan valkovuoto ollut erittäin runsasta. Nyt aamuisin se on lähinnä ihan vettä ja päivänmittaan taas muuttuu valkoiseksi ja kokkareiseksi. Kaipa se sitten on kuitenkin normaalia vuotoa, kun ei kukaan ole mitään siihen kommentoinut. On kuitenkin täysin hajutonta.

Miten muuten tuosta maidontulosta? Itse olen siis ensisynnyttäjä, joten mielenkiinnosta kyselisin, että "pitäisikö" sitä maitoa jo tulla tässä vaiheessa? Minä kovasti pelkään, että epäonnistun imettäjänä. Oliko se haaveilija joka täällä valitteli samasta asiasta, jos nyt en ihan väärin muista? Kovasti tahtoisin imettää mahdollisimman pitkään ja pelkään, että jos ei maito nousekkaan? Liiveissä on välillä nännin kohdalla sellaista "röpelöä" että niinkuin jotain olisi erittynyt rinnoista...

Noista kelan rahoista piti vielä kysellä. Itse en ole koskaan sieltä saanut mitään, että mitenkä niitä maksetaan? Onko niillä joku tietty päivä kuukaudesta koska maksavat? Olen nyt hakenut sairauspäivärahaa, kun olen joutunut olemaan sairauslomalla joka jatkuu vielä äitiyslomaan saakka. Äitiysloma alkaa siis perjantaina ja mietin, että koskakohan sieltä saa jotakin rahnaa?

Niin juu, ja minun LA on muuten päivän aikaisemmin eli 24.5, vaikka eipä kai tuolla juuri merkitystä ole ;)

Lily 33+6
 
Haidih: Tuo sun valkkarikuvaus oli kyllä just niinko olisin ite voinut kirjottaa. Tosi inhottavaa, kun on pakko pitää pikkarisuojia ja niitäkin vaihdettava usein päivän aikana, yöks :x

Olo on hyvin menneen viikonlopun jälkeen sit niinko jyrän alle jäänyt, jalka ramppas yöllä niin että hyvä ko käveleen pystyy. Ja tän aamupäivän on sit tullut kovempia supistuksiakin, ei nyt vielä tarttis alkaa, vaikka sama juttu se on edellisistäkin ollut, että viimiset pari kuukautta on kärsitty supistuksista ja rampeista ja sitten kun synnytys on lähtenyt käyntiin, niin se onkin ollut sit vauhdikasta menoa. Toiveissa siis, että paikat vain kypsyis, muttei synnytystä vielä muutamaan viikkoon, vaikkei nää vaivat mitenkään kivoja ole.

Miikulle tsemppihalaus keskiviikolle! Varmasti jännittää! Toivotaan, että tutkimuksissa ei selviäis mitään vakavampaa vaan olis ihan hormoniperäistä vuotoa tms. Mutta hyvä, että tutkivat perusteellisesti!

Äitix4:lle onnittelut :flower:

Pakko lähtee jalotteleen, ei näköjään tee hyvää tää istuminen.
Tammiska 33+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans valkkaria holisee, mutta mulla on ollu ongelmana jostain rv10 asti se pirun hiiva, joka uusii 2-3viikon välein : / Ihan älytöntä hommaa ja oon jo niiiiin kypsänä tähän raskauteen ku tuntuu ettei huvita mihinkään lähtiä tämän ison mahan kans täällä kotona vaan pitää kykkiä, en todellakaan ole mikään kotihiiri ja esikoisen vauva-aikaankin liikuttiin paljon ulkosalla ja kylästeltiin puolin ja toisin mammakavereiden kanssa. odotan innolla että pääsen tästä mahasta eroon! Oon ihan ihmeissäni näistä tuntemuksista, esikoisesta oli helppo raskausaika eikä tämäkään nyt mikään älyttömän hankala ole ollut mutta vähintään kerran viikossa tulee semmonen olo että seinät kaatuu niskaan ja pakko päästä johonki tuulettumaan. ja sehän se ongelma on ku tämän mahan kans ei huvita lähtiä mihkään..

Viimeyönä näin unta vauvasta, en muista miltä se näytti mutta olihan se ihana, muistan kuinka onnellinen olin <3

Joku kyseli äippärahasta, se maksetaan kuukausi JÄLKIKÄTEEN. Tuli itelle ainakin yllätyksenä ja tässä on nyt sitten kiva syödä kynsiä sitä odotellessa, kelan sivuilta ku kirjautuu pankkitunnuksilla näkee ne maksupäivät, mulla eka on 10.5 ja oon jo viikon ollu äippälomalla..


Diipeli ja kulta 33+6:heart:
 
Huh hui. Nämä lonkkakivut on kyllä tässä raskaudessa jotain ihan ekstra luokkaa. Minulla tullut nyt myös pahoinvointi takaisin ja huimailee kauheasti. Laittoivat verikokeen ja sudänfilminkin minulle ja huomenna voisi soitella vastauksia onko niissä jotain vialla. Väsymys kans melko karseeta. Ei tahdo nuiitten neljän lapsen perässä enää pysyä. 18 pvä olis äippäpolille meno et katsotaan mihin suuntaan se tämän paino sitten menee. Ku syntyiskin jo. Katinkas ja rv 37+2
 
Moro!


Meillä poksuu tänään viikkoja tasan 36. Neuvolassa kävin ja vauvalle tehtiin painarvio n.2,5kg. Lääkäri meinas että ei tule nelikiloista tällä kertaa. Saas nähdä kuin vikkelä kätilö joutuu olemaan,kun tuntuu,että ainakin toka tuli todella helpolla vaikka oli 4kg100g.

Mä just tänään mietin,että maksimissaan 6viikkoa enään niin vois olla nyytti sylissä. Mulla mennyt molemmat yliaikaiseksi sen takia olen melko varma,että tämäkin menee. Esikoinen syntyi 41+6 käynnistettynä ja toinen 41+3 ihan itekseen. Supistelua on välillä jonkun verran ei mitään säännöllistä,mutta kipeitä ne kyllä on. Isäntä eilen naureskeli mun vaappu tyylille,kun ei meinaa pystyä kunnolla kävelee,kun lonkat ja häpyliitos on todella kipeänä. Istuminen pitkään on kaikista tuskallisinta.


Ihania keväisiä päiviä kaikille!:)
 
Sain ajan 20.4 kokoarvioon. Mietiin vaan, että pakkaan varmaan sairaalakassin samantien mukaan, jos se onkin kauheen iso ja joudutaan käynnistämään. Tuo aika on kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa niin sen takia niin ajattelin! :)

Olin leirillä ohjaajana ja tyhmänä innoistui yhdessä leikissä kans juoksemaan. Voi vitsit oli paikat kipeänä pari päivää. Tuntui, et joku tuolla alahalla ei oikein ollut kohdallaan ja käveleminenkin sattui. Nyt on kuitenkin jo helpompi kävellä, mutta en ota enää yhtään juoksuaskelta!!!

Haluaisin niiiiiiin kovasti tämän nyttyrän jo syliin! Tuntuu, että tää raskaus on nyt jo nähty ja haluisin jo synnyttää ja hoitaa vauvaa! :)

Teddy ja vauveli 36+4
 
Neuvolakuulumisia täältä vähäsen. Oli nyt tuo viimeinen lääkäri ja kaikki tuntui olevan pikkuisella hienosti. Tyyppi vaan oli niin kova liikkumaan, ettei lääkäri oikein saanut mitattua kaikkea, mutta painoarvio on nyt 2800g ja lääkäri oli sitä mieltä, että ihan saman painoinen pikkuinen tulee kun sisaruksensakin ovat olleet eli siinä 3,5kg:n hujakoilla. Hyvä!

Mutta jos pieni voi hyvin, niin mulla taas oli sokeria virtsassa, joten sitä sokerimittausta tehdään joka viikko (ennen joka toinen viikko) nyt siihen asti kun tuo pieni syntyy. Ja turvotus on ihan hirveetä, joten painoakin oli tullut aikas lailla.

Diipeli, mulla on siitepölyallergia ja siitä juttelinkin tuon lääkärin kanssa. Mulla kun on ollut käytössä ennen semmoista allergialääkettä kun Heinix, niin kyselin, voiko sitä käyttää raskaana ollessa tai imettäessa ja kuulemma voi. Lääkäri kirjoitti siihen mulle reseptinkin, että saan nuo lääkkeet halvemmalla =)

Sit neuvolan jälkeen käytiin pojan kanssa kaupassa ja ostin sairaalakassiin jopa hammasharjan ja -tahnan. Pikkuhiljaa kasailen tavaroita, että olisivat valmiina. En kyllä usko, että tämäkään pikkuinen tulee ennen laskettua aikaa kun molemmat sisaruksetkin ovat menneet yli, eka syntyi viikolla 42 ja toinen viikolla 41+1.

Mutta nyt pitäis varmaan ottaa pikkunokoset, että jaksaa iltaan asti!!!
 
Hienoja uutisia äitix4, onnea!

Valkovuodosta: kyllä, runsaasti alkanut tulemaan viikonlopun aikana, välillä oikein lorisee. sama juttu esikon loppuraskaudesta. Tuntuu ettei pikkuhousunsuoja riitä välillä...joko ihan juoksevaa kirkkaampaa tai sitten paksumpaa kellertävää.

Lily85: ihan normaalia ettei maitoa tule vielä, mulla ei tullut ensimmäisessä raskaudessa, eikä nyt toisessakaan ole tullut. Esikosta maitoa tuli hyvin syntymän jälkeen, suihkuamallakin alussa ja imetin onnistuneesti 8kk kunnes lapsi ei huolinut tissiä enään, eli ei hätää. Äitiysrahasta, etkö ole saanut kotiin päätöstä missä lukee maksupäivät ja summat (ennen veroa) n.10kk eteeenpäin?

Lyrae: seinämaalia ei kannata laittaa pinnasänkyyn, en tiedä onko teillä minkälainen se maali, mutta muovimaalit pilaa puun ja sänky pitää hioa (ja pohjamaalata) kunnolla jotta maali pysyy. Seinämaali ilman kunnon pohjatöitä voi irrota kynnellä raaputtamalla, ja lapsethan tykkää järsiä pinnoja hampaillaan jne. Kunnon huonekalumaali päälle vaan! Maalasin malttamattomana yhden lipaston valkoisella huonekalumaalilla ja kun en malttanut hioa ensin kunnolla lähtee kovemmasta kolhusta maalit pois.

Sairaalakassi: täällä puuttuu enään hampaittenpesuvälineet ja shampoo sekä omat vaihtovaatteet ja eväät kassista. Pakkasin mukaan myös Nature babycaren vaippoja, jotta vauvan pyllylle ei tule heti kemikaaleja sairaalan Liberoista tai Pamppersseista. Kotiin pitää hommata vielä hoitoalusta ja lansinoh rasvaa.

Nyt tuntuu siltä että on Raskaana. Turvotusta sormissa ja kasvoissa, runsas valkovuoto ja energian vähyys. Vauhti on siis hidastunut .
muoks. myös sisäreisien vihlontaa on runsaasti juurikin kuten viimeksi ihan loppuraskaudesta. On tämä ihanaa. Lisäksi välillä tulee kylkiin pystysuuntaisesti kova kipu, kuin jotain olisi revähtänyt..

mustajuuri 35+4
 
Viimeksi muokattu:
kyllähän on taas aikaa siitä kun olen tänne viimeks kirjoitellut...käyn lukemassa mutta ei saa aikaseksi kirjottaa..
meillä olis nyt ihan kaikki valmiina paitti tuplat enää hakematta.nii ja vaipat=)

mulla on paljon supistuksia,nyt muuttunu paljon kovemmiksi,sellasiks että 10 min välein tulee ja levossa.ja kohta viikon kestäny kauheet kuukautiskivut,neuvolasta kyselin et mitähän meinaa kun välillä supistaa ja sen jälkeen kovat menkakivut..ja kohdunkaulaa myös välillä vihloo,eikä sieltä tietty osannu sanoo mitään.vaikka meillä poika tuli kuukauden etuajassa ilman syytä..:confused:
olis kiva tietää et jos tääkin on aiemmin tulossa.mut edes lääkärin aikaa ei saanu ku viikolle 35+jotain.onko muilla supistusten lisäks kuukautiskipuja??
ja myös täällä valkkarii PALJON+sellasta keltasta limaa,YÖÖKKK!näitten lisäks issiaskivut ja liitoskivut,huh en kyl malta odottaa et saa nyytin syliin ja alkaa paratua.niin rasittavaa rampata vessassakin koko ajan.tää oli vähän valivali viesti:LOL: nii ja myös sairaalakassi jo pakattu,hih:heart:

rusina+mama 33+2
 
:wave: hiphei täälläkin yksi runsaasta valkkarista kärsivä. Joudun välillä päivän aikana vaihtaan alushousutkin vaikka käytän pikkuhousunsuojia koko ajan, kun tuntuu et housut haisee silti ja on niin nihkeet :(

Maidontulosta, kyllä se maito nousee kaikille synnytyksen jälkeen, yleensä se vie 2-5 päivää (mulla on vienyt aina 4 pvää). Mutta ensisynnyttäjille sellanen vinkiksi, että maidontuloon vaikuttaa kyllä tois paljon oman pään ajatukset! Eli jos aattelee, että ei multa varmaan mitään heru, niin ei sitä kyllä herukaan! Mä kun joudun pumppaamaan liiat pois, niin huomasin tän ilmiön joka kerta, jos oli kiire ja pakko onnistua nopsaan pumppaan, niin jo se ajatus että en taida ehtiä sai maidontulon tyrehtymään. Kaikki ei ehkä sitä herumisrefleksiä tunne, mut mulla se oli niin selvää kihelmöintiä että tiesin saletisti koska mulla oli stressi päällä ja maitoa ei tullut sen takia. Samoin se, jos miettii et riittääkö maito vauvalle, niin voi laittaa päälle kierteen, että maidontulo vähentyy stressaamisen takia ja kun sit huomaa ettei maitoa tule paljoa, niin stressaa lisää ja lopulta koko maidontulo loppuu. Mulle joskus joku esikon aikaan sano, että on äärimmäisen harvassa ne naiset, joilta ei fysiologisesti tule maitoa, yleensä siihen vaikuttaa muut psykologiset jutut. Eli tsemppiä kaikille sen suhteen, että ei se maito juomalla lopu :)

Mulla on kans menkkajomotusta ollut, mut ei supistuksia. Eilen alkoi taas vasen jalka kenkkuilemaan ja kävely meni ontumiseksi :( Kaiken huipuksi minä ja lapset saatiin flunssa, joten on pikkaasen voimat vähissä :( Kuumetta ei oo ollut, mut eipä se paljoo lohduta. Anoppi tulee meille tänä iltana, kun mulla ois huomenna työnhakukoulutuspäivä (!!) joka kestää 8-16. Liitto järjestää tommonsen ja aattelin mennä nyt, kun niitä on niin harvoin täälläpäin, Hesassa yleensä olleet nuo kurssit. Vuoden päästä kuitenkin on pakko ruveta uutta työpaikkaa katteleen, niin josko tuosta jotain hyötyä olisi.

nepula 34+5
 
Kiitoksia mustajuuri vinkistä, pitääkin katsella noita huonekalumaaleja. Ajattelin kyllä pohjatyöt siihen tehdä. Myrkytöntä pitäisi kyllä sen seinämaalin olla, vesiliukoistakin on, mutta jos se ei kestä niin eihän sillä sitten kannata maalata. :)

Huh, ehkä sitä pikkuhiljaa voisi sairaalakassin pakkaamistakin harkita. Oon vältellyt sitä, kun oon aatellut, että säästäis jotain tekemistä vähän myöhemmällekin. Toisaalta sit jos tulee lähtö jo aiemmin voi harmittaa, ettei ole pakannut.

Vaunutkin pitäisi valmistaa käyttökuntoon, ovat olleet kaverilla varastossa monta vuotta ja aika pölyiset ovat. Pikkasen on ruostettakin alaosaan tullut, mutta eipä se käytössä haittaa. :)

Tuosta maidontulosta, olen melko luottavaisella tuulella, vaikka ei oo vielä mitään tihkunut. Äitini suositteli (ja hankki) mulle kirjaa Imetä oikein, kirjoittanut Ritva Kuusisto. Se on kirjoitettu 80-luvulla, mutta ilmeisesti iso osa asiasta on edelleen ajankohtaista. :) Tietty esim. korvikkeet on uudistuneet. Mun kokemuksen mukaan kirjasta oli paljon hyötyä; jotenkin mua auttaa, että tiedän miten maidon tuottaminen toimii. Siitä saa sellaisen varmuuden, että kyllä se toimii mullakin, kun kerran muillakin.

lyrae ja sumusireeni 33+5
 
Maidon tulosta/noususta sen verran tulin vaan kommentoimaan, että aivan normaalia ettei sitä vielä tihku. Mulla tulee puristamalla pari tippaa kirkasta nestettä tällä hetkellä, samoin oli esikoisen kanssa, ja hyvin maito nousi muutama päivä synnytyksen jälkeen. Onnistuneesti täysimetin 6 kk ja kiinteiden rinnalla vuoden ikään asti. Nepula sanoi hyvin tuon, että helposti käy niin että oma stressi ja riittämättömyyden tunne vaikuttavat maidontuloon, samoin jos ei syö ja juo tarpeeksi. Mä muistan yhden kerran kun en ollut ehtinyt syödä kunnolla koko päivänä, ja illalla oli sit tooosi tyhjän tuntuiset rinnat. Söin lämpimän aterian ja maito nousi ihan minuuteissa - toi nepulan mainitsema kihelmöivä tunne on tuttu täälläkin. Mä vastasin imetyskyselyihin raskaana ollessa aina "haluan imettää JOS se onnistuu" koska olin netistä kanssa lukenut miten kamalan haastavaa se voi olla ja että ei se välttämättä onnistu edes (vaikka mun suvussa on lähes poikkeuksetta onnistuneita ja pitkiä imetyskokemuksia). Sitten mun täti, kuuden lapsen äiti, sanoi tosi hienosti että "Ei sulla ole mitään syytä uskoa että imetys EI onnistuisi". Siitä lähtien otin ihan eri asenteen ja ajattelin sen niin päin, että kunnes toisin todistetaan, minähän imetän ja sehän onnistuu. Oli meillä toki tavallisia "ongelmia", esim. jonkin verran rintaraivareita, ne muutamat tiheän imun kaudet jne., mutta koskaan ei tarvinnut antaa korviketta. Imetystukilista on tosi hyvä lähde, siellä on vastaus kyllä melkein jokaiseen kysymykseen. Itse odotan tosi paljon imetystä, on niin ihana tunne pitää vauvaa rinnalla. :heart: Tsemppiä kaikille näitä asioita pohtiville!

Niin juu, piti sanoa vielä että mä itse pohdin ennen synntytystä että miten se vauva muka elää "ruoatta" ne ekat päivät ennen kuin maito nousee... Mutta siis vastasyntynythän ei edes jaksa imeä kovin paljon tai kauan kerrallaan, joten se ensimaito, jota tihkuu vaan vähän aluksi, riittää oikein hyvin. Vauva imee aluksi tosi usein (juurikin siksi ettei jaksa imeä paljon kerrallaan eikä mahaankaan mahdu kovin paljon maitoa), mikä auttaa nostamaan maidon ja tuottamaan sitä lisää - ensimmäinen maitotilaus siis. Toisaalta muistan kyllä, että esikoinen saattoi jo sairaalassa lojua rinnalla tunninkin putkeen kun imeminen oli niin heikkoa vielä että meni tosi kauan saada massu täyteen. Mutta siis ihan vaan tiedoksi niille, jotka ovat mun tapaani pohtineet että miten se vauva muka elää ne ekat päivät ilman maitoa. ;) :LOL:

Tosi nestemäistä valkkaria tulee täälläkin... Ja paljon! Ällötys. :x

Sairaalakassin ajattelin pakata tällä viikolla. Toistamiseen kyselisin että mitä sille vauvalle itselleen kannattaa pakata? Kestovaipat ja vaatteet on jo listalla, tarviinko jotain muuta? Esikoinen kun syntyi sairaalassa niin sieltä sai kaiken, mutta nyt birth centeriin viedään kaikki omasta takaa, piti jopa ostaa käytetty parin euron yöpaita "synnytysasuksi", heitetään sitten roskiin jälkeenpäin. Tosin eihän me siellä olla kuin max 12 h synnytyksen jälkeen (jos kaikki on hyvin, muuten siirrytään tietty sairaalaan) että ei kai sitä kauheasti kamaa tarvitse... Itelleen sitä enemmän tarvii varata kamaa kuin vauvalle.

Luomuvaimo 33+0
 
Meillä on vauvat olleet rinnalla sairaalassa monta tuntia kerralla, varsinkin silloin tokana päivänä kun on se maidontilauspäivä =) Ensisynnyttäjänä olin vähän ihmeissäni ja jopa "ärsyyntynyt" kun ei mulle ollu kukaan sellaista kertonu. No esikoinen oli noin 5 kk ikään asti lähes aina tissillä, joten se siitä "syötät 3 tunnin välein"-jutusta josta joku kaveri mainitsi :p Yllättävän raskasta tuollainenkin, kun ei voinutkaan siivota tai tehdä kotitöitä esikoisen vauva-aikana niin paljon kuin kuvitteli.

Millä perusteella olette saaneet lähetteitä kokoarvioon? Mä sain kans ja mulla se perustuu isoon sf-mittaan.

Jadey + vauva 36+1
 
Nyt pitäis olla taas päivitetty =)

MaiMei ihanaa, että olette jo kotiutuneet!

äiti x4 ihania uutisia, tsemppiä matkaan! :wave:

Miikulle myös tsempit!

Maidontulosta esikoista odottaessa ei tullut kun muutama tippa, maito kuitenki nousi kolmantena päivänä kun poika sai olla vapaasti tissillä. Me jouduttiin verensokeriseurantaan sairaalassa, jossa saa vauvaa syöttää vaan 3h välein. Se oli kamalaa! Tällä kertaa annan tissiä miten vauva haluaa enkä miten muut sanoo. Imetys onnistui kuitenkin melkein vuoden ikään, toivon että nytkin onnistuisi vaikka ei oo pahemmin herunnu tässä raskauden aikana.

Jotenkin ei jaksa ees kummemmin kirjottaa kun istuminen hankalaa.. Vauvan liikkeet tekee kans jo aika kipeää, vaikka vauvan painoarvio oli muutama päivä sitten vaan 2300g. Sais vielä viihtyä mahassa mahdollisimman pitkään, vaikka itellä onkin tuskanen olo..

- N ja Kaino 37+3
 
Imetyksestä ja maidontulosta kommentoin minäkin :)
Mielestäni ensisynnyttäjien ei kannata ottaa siitä kovin paineita. Se ei aina ole siitä maidontulostakaan kiinni onnistuuko. Minulla 5 lasta joista yhden kanssa ei onnistunut ilmeisesti huonon imuotteen takia. Ei suostunut imemään edes salissa. Ja osastolla hoitaja aina joutui laittamaan rinnalle. Maidon nousukin viivästyi kun hermoilin ja myös siksikin kun mulla oli jäänyt istukkaa kohtuun, kaavittiin myöhemmin pois. Imetystä olin pitänyt itsestäänselvyytenä, olihan lapsi jo neljäs. Tulin hyvin nopeasti korkealta ja kovaa. Olin pettynyt itseeni äitinä ja elämä pyöri vaan imetyksen ympärillä. En osannut hakea apua tarpeeksi ja luovutin niin että pumppasin säännöllisesti 2,5kk. Pumppaaminen oli toki raskasta kaikkine keittelyineen, mutta maitoa saatiin litra per päivä ja se riitti hyvin vauvalle.
Seuraavan kanssa olikin ihan eri meininki. Hän kävi rinnan kimppuun salissa kuin sika limppuun ja alusta asti imuote oli oikea. Tämä neiti superimu huitasi annoksensa aina 7-10 minuutissa ja muutaman kuukauden kuluttua jo 5 min. :D
Toki hänenkin kanssaan tuli ongelmia matkan varrella ja suurin ongelma olikin minusta johtuvat ns. kuivat kaudet jotka alkoivat tytön ollessa n. 3kk. Täysimetys ei pitänyt menkkoja poissa vaan alkoivat tulemaan taas säännöllisesti. ovulaation jälkeen maito herui hitaammin menkkoihin asti ja kun menkat alkoivat maito herui taas normaalisti. Tyttö tietenkin raivaroi tätä ja minä hermoilin jolloin maito herui vielä hitaammin. kesti jonkun kuukautta että tyttö ei enää välittänyt vaikka hitaantui ja itse olin saanut myös selville syyn miksi näin kävi joka kuussa ja ymmärsin asian. Osasin etsiä ongelmiin apua netistä, kiitos imetystukisivujen sekä maitolaituri keskustelufoorumin!
Aiemmin olin imettänyt esikoista ja kakkosta vain 2kk ja kolmosta en saanut imettää yhtään koska oli ensimmäiset viikot teholla sekä siitä eteenpäin toipumassa osastolla, hän sai pumpattua maitoa.
Minun neuvoni on että kannattaa opetella ajattelemaan: Imetän niin pitkään kuin vain voin jos se suinkin vain onnistuu! Siitä ei saa tehdä itselleen pakkomielteistä. Siitä ei saa hyvä äiti palkintoa ;)
Vauva aika on niin lyhyt että miksi pilata sitä omalla pettymyksellään jos ei vaan onnistu :)
Ja tottakai toivon sydämestäni jokaiselle onnistunutta imetystaivalta oman tulevan vauvan kanssa! :)
Mikään ei voi olla ihanampaa kun vauva syönnin päätteeksi hymyilee tyytyväisenä kiitokseksi:heart:

Mulla ei ole tullut kuin mutama tippa maitoa raskausaikana liiveihin, mutta aina on riittänyt omiksi tarpeiksi vauvalle ja pakkaseenkin :) Pitää muistaa juoda ja syödä, levätä ja kalkkia tarpeeksi ravinnosta tai pillereinä.

( . )

Olo on muhkea ja neuvolassa kaikki hyvin. Painoa tullut huikeat 17kg. Tässä vaiheessa kaikista muista 5kg vähemmän vaikka sama lähtöpaino! tiedä sitten mikä näin kovin lihottaa. Vatsan ympärys on jo paljon isompi kuin synnyttämään mentäessä edellistä ja takit ei mahdu kiinni :(
Närästää kun vauva viihtyy kovin ylhäällä vielä ja heiluu kuin heinämies, joten saisi jo laskeutua pikkuhiljaa. Sf oli ekalla mittauksella 35,5 mutta toisella sittenkin 33cm.
Välillä kiukuttaa tää olotila niin paljon! saa olla kyllä vika kerta tämä raskaus ;)

Chira rv 33+1:heart:
 
Chiralla oli kyllä ihanan kannustava viesti imetyksestä. Kiitos siitä :heart: Itse olen aina taistellut imetyksen onnistumisen kanssa ja lopulta sitten luovuttanut ja siirtynyt lypsämään (juu, käsin, kun en sopivaa pumppua ole löytänyt) ja lopulta sitten korvikkeen kera menty. Ja vastaillut ihmisten ihmettelyihin, että juu, en imetä enää. Ja sitten on seurannut vastakysymyksiä ja neuvoja, ihan kuin en olisi kaikkea jo yrittänyt. Ehkä se stressi imetyksestä on juuri vaikuttanut siihen, ettei maitoa sitten olekaan niin herunut.

Kokoarvioon mennään sen vuoksi, että olin radin vuoksi jo yhdessä ylimääräisessä ultrassa ja kun siellä vauva todettiin kasvavan +75%:n käyrällä, niin katsotaan onko tahti jatkunut edelleen samana vai onko tää vähähiilarinen ruokavalio auttanut, ettei olis ihan niin hurjaa kasvua enää. Musta kyllä tuntuu, ettei vauva ole kovin iso, ei ainakaan mikään hirmu jättiläinen, mutta sittenhän sen näkee :)

Tammiska 33+2 :heart:
 

Yhteistyössä