** Toukokuun Toiveet 2011 ** Huhtikuussa

Huomenta!

Tsemppiä kaikille vaivojen kanssa kärvistelijöille, etenkin teille remppahommien kanssa vielä!

Hui kun on Diipelillä ollut yö! Jännää kyllä kun tajuaa, että kohta näitä toukokuisia rupeaa ihan putkahtelemaan enemmältikin.

Täällä on kyllä kans vaivaa joka lähtöön, ei kiva. Sit vielä lisäksi esikoiselta leikattiin viime torstaina nielurisat ja vasta ensi viikolla voi mennä päiväkotiin takaisin. Alkuun toipuminen näytti suht helpolta, lääkkeitä (Pronaxen+Pamol F 500mg) otetaan aamulla ja illalla tämän viikon loppuun asti. Mutta nyt on ruvennut sitten tulemaan niitä kovia kipuja tuonkin lääkityksen läpi. Lääkäri määräsi Tramal-tippoja ja onneksi ne tuli haettua. Niitä on nyt pitänyt antaa kipujaan itkevälle pojalle. Voi kun ihan harmittaa toisen puolesta. No, jos tässä nyt selvitään tästä viikosta niin sitten varmaan helpottaa. Huoh!

Mulla tulee öisin niitä hemmetin kramppeja alavatsalle, niitä suonenvedon tapaisia ja silloin ei voi muuta kuin ynistä ja pysyä paikallaan, mihinkään ei pysty liikkumaan. Muutenkin on kaikkea kremppaa mitä vaan osaan kuvitella. Eilen hetken silittelin vauvan vaatteita ja olipahan virhe, ei pystynyt kohta liikahtamaan mihinkään. Otti selkään niin hemmetisti. Jos lattialla jotain touhuan niin ei meinaa ylös päästä. Valivalivalivali. Kuitenkin, osaan arvostaa tätä olotilaa, kaikkien tapahtuneiden myötä ja olen onnellinen vauvan kovasta liikkumisesta, niin häijyltä kuin se useimmiten tuntuukin kun rupeaa ahdasta olemaan.

Mä luulen, että tämä asukki on nyt pysynyt rt:ssa, ei ole ollut sellaista venkoilua enää kuin vielä pari viikkoa sitten vaihteli asento päivittäin rt/pt/poikkitila, olipahan pyörintää.

Ens ti on seuraava äitipoliaika ja sillä kerralla ehkä jo synnytystapa-arviotakin katsellaan...Saa nähdä. Ainakin kokoarviota tehdään.

Poika meni mummin ja papan luokse tänään hoitoon, mun äitikin on lomalla nyt. Mulla on tänään muutama tunti koulua, harjoitellaan eri ompelutekniikoita, heh. Tietääpä sitten, jos itseä ommellaan synnytyksen jälkeen, että mitä siellä tapahtuu.

Noh, nyt valmistautumaan kouluun lähtöön!

-Catalia 35+6
 
Mullakin oli nelonen aika loppuvaiheessa perätilassa. olisko ollut vielä rv 35? Ja mä ainakin sain neuvoksi mennä polvilleen persaus pystyyn:p Tein tätä muutaman kerran, mutta ei hän sillä kääntynyt. oli sitten yhtenä yönä kääntynyt oikein päin. :)

Supisteli täälläkin viikonlopusta asti jatkuvasti ja kipeitäkin alkoi tulla muutama välillä. Iski sitten kunnon hiivatulehdus:O Olisko muhinut jo pidemmän aikaa, mutta ei oikeen ollut oireita muuta kuin runsas valkovuoto, joka ei haissut eikä ollut kokkareinen. Supistelut nimittäin rauhoittui, kun olin käyttänyt puikon. Epäilen että mulla sen aiheutti valtava sokerimäärä, mun karkin ja suklaan himo alkaa olla jo ihan epänormaaleissa mittasuhteissa:saint: Ja netissä olikin sitten joku artikkeli että viimeisessä kolmannessa kannattaisi välttää liikaa sokeria ettei hiiva iskisi.. Mä en kyllä aio välttää, niin monia ruokiakin joudun välttämään ettei tule kovaa närästystä, niin herkuista en luovu:ashamed:

Tammiska mulla tulee myös huono olo pitkään istuessa, seistessä ja joskus maatessa. Muutaman kerran on näkynyt valopilkkujakin kun olen istunut pitkään ja tämä huono olo on tullut. jotenkin tuntuu olo tosi puutuneelle ja tuntuu ettei muka veri kiertäis kunnolla :(
 
Hei vaan pitkästä aikaa, ei saa itsestä irti et kirjottelis useammin...
Tänään poksuu rv 37 jippii, eipä ole enää paljoakaan raskautta jäljellä...
Eilen kävin neuvolassa ja sf mitta oli 34cm, hb noussu 117(viimeks oli 109) painoa oli tullu kolmes viikos kilo,eli ei onneks paljoakaan...Huomenna pääsen äippäpolille kuulemaan ekan painoarvion vauvasta ja kai siellä mietitään et onko alaties. vai sektio, ku ekas synnytykses oli imukuppi mukana ja muutenkin aika hankala synnytys...

Olo ollu ihmeellisen hyvä, tietty liitoskipuja on jonkin verran, mut joskus aamuisin ihan unohtaa olevansa raskaana..Äskenkin sain lenkkeiltyä parin kilsan matkan ja ihan hyvältä tuntu...Jotenkin tuntuu et tää raskaus menee sit varmaa reippaasti yli ku ei kolota.. esikoinen syntyi laskettuna päivänä ja silloin kyl olo oli paljon tukalampi monta viikkoa ennen syntymää...liekö johtunu myös kuumasta kesästä/syksystä...
Voimia kaikille loppuraskauteen:hug:

Heissu rv 37
 
Heippa!

Voimia catalialle ja perheelle pojan toipumiseen! Meillä sama homma edessä, heti kun tyttö ensin hoidettu kuntoon toisesta vaivasta, munuaistulehduksesta ja niihin liittyvistä tutkimuksista, sen jälkeen ois edessä nielurisujen fiksaus...ja synnyttääkin pitäisi keretä jossain välissä ;)

Heissu mietin samaa, että meneekö yli kun ei pahemmin kolotuksia tms, mutta toisaalta synnytyshän voi alkaa naps vain, että enpä tiedä...ite uskon et menee tuonne vapun tienoille, kun 1.5 on LA...

Kokoarviosta, terkka teki sen nyt pyynnöstäni, käyttäen jotain laskukaavaa ja sai tulokseksi jo 3600g! Huh, mutta sitten pohdin, että tää on kolmas raskauteni (jos yksi km lasketaan mukaan) joten kohdunpohjan korkeuskin on hieman erilainen, kuin ekaa oottavilla, vaikka tulokas ei oiskaan niin suuri...no, eipä se huoleta, tyttö oli 3500g, joten varmasti mahtuu ja tulee hyvin, näin olen homman suunnitellut ;)

Jaa, sitten ruoanlaittoon...vointeja kaikille ja tsemppiä tosipaikan edessä!

Kathe ja Vinski 38+3!
 
Vattula: Kipualueet on tossa navan korkeudel... ain joko 5-10cm oikeelle tai vasemmalle..!

Eilen oli taas nii supistuspitonen päivä, et huhhuh... kipeit supistelui ja alapääs tuntu karmeit vihlomisii ja sattumisii, yök! :/

mama ja "tahvo" 34+4
 
Huomenia!

Aloitetaanpas uudestaan kun äsken kirjoittelema juttuni näytti häviävän bittiavaruuteen kesken kaiken :kieh: No onneksi ei ollut vielä pitkät pätkät tekstiä tullut!

Tsemiä remppahässäköihin ja monenlaisiin vaivoihin mitä alkaa ilmetä loppusuoralla lähes kaikille... Perätilavauveleille myös suotuisia kääntymispuhureita lähetän :whistle: Puuh!

Kiva kuulla Maimein poikasen kasvamisesta! :) Tuo sairaalalasku oli kyllä huima :O harmi ettei vakuutuksesta ollut siihen apua..

Nelli oli käynyt juhlavaateostoksilla, sama olisi täälläkin edessä. Ollaan menossa vapun jälkeen häihin jossa mieheni on bestmanina. Onneksi eilen muistin yhden tunikan jonka hankin pari vuotta sitten kummityttöni ristiäisiin, se olikin näköjään tosi hyvä ostos, sillä sain sen hyvin päälleni vaikka kokoa S onkin :D jee, nyt tarvii vaan ostaa jotkut legginssit ja tunikan alle laitettava paita niin olen suht edustuskuntoinen! Tietty kampaajallekin vois soittaa ajan niin ei tarttis tukankaan kanssa menettää hermojaan!

Viikonloppuna saatiin kasattua vauvan vaatekaappi (oli siinä homma, huhhuh!) ja nyt sit vihdoin vois alkaa pesemään niitä vauvan vaatteita, kun on paikka minne ne voi laittaa! :) Sairaalakassia ei täällä ole vielä ajalteltu yhtään... Jotenkin nyt on jo semmoiset fiilikset että vauva syntyy sit kuitenkin kesäkuussa. Vaikka toissa päivänä mua supistelikin (todella pitkästä aikaa) oikein napakasti jonkun reilun tunnin ajan, vatsaa ja selkää poltteli ja olo oli jotenkin raivoisa! :O Mulla ei ole mitään pelkoja nopeasta synnytyksestä, kun ekastakin meni avautumisvaiheessa muistaakseni joku 12h30min.. Jospa se edes puolittuis! Eilen saunassa huomasin että vauva on paljon alempana kuin aikaisemmin, tainnut siis laskeutua. Ja itsekin tunne vauvan pään sormilla koettaessa. Muutenkin vauveli on semmoisessa eturepussa tuossa edessä alhaalla! Hassua miten mä vaan muistan miten esikko potki ja työnteli jaloillaan mua noihin oikean kyljen kylkiluihin. Tämä Mimmi taas on erikoistunut vasemman puolen lonkkaluun kaiveluun! En ymmärrä miten se siellä oikein venyttelee kun kuitenkin ollut raivotarjonnassa niin pitkään kuin asentoa on katsottu! :confused: ;)

Meillä on täällä pian jännät ajat käsillä, kun mies muuttaa virallisesti saman katon alle kanssani toukokuun alussa! Toisaalta jännittää kovasti meitä molempia ja miehelläkin haikeutta kun jättää opiskelupaikkakunnalla asumisen taakseen ja kaveripiiri jää osittain sinne. Mut toisaalta odotan muuttoa jo malttamattomana, loppuu tää jatkuva hyvästely ja jälleennäkeminen! :heart:

Ansukka ja Mimmi 34+6
 
Osastolla käyty: yö seurannassa raskausmyrkytys epäilyn vuoksi. Proteinia löytyi ja verikoikeissakin arvot heitti, mutta paineet ok, levossa niin pääsin kotiin. Tosin pitäis levätä mutta...

Supistelut: Supistelee ihan koko ajan, joka liikkeestä ja yöllä varsinkin. Viimeyönäkin tuntui että nyt se kyllä taitaa väkisin sulloa itsensä ulos sieltä, sen verta kovaa koitti päätään työntää tuonne haarojen väliin. Paikat olikin auenneet kun tutkivat tuolla synnärillä.

Eli odotellaan kauanko vielä pysytään kasassa, tuleeko pääsiäismuna vai vappuheppu vai mennäänkö loppuun asti.

Kovasti voimia kaikille näille viime metreille.

Enie + Tou 36+4
 
Kiitos Tammiska perätilakommenteista, jotenkin helpottaa kun kuulee "tutuilta" faktatietoa eikä ole pelkästään yleisesti anonyymien keskustelupalstojen tietojen varassa. Tänään bongasin jonkun tiedon että jos tehdään sektio niin jotkut tahot suosittelee jopa 2 vuotta ennen kuin uutta raskautta voi alkaa yrittämään. Meillä on lapsettomuustausta ja ikää jo yli 30 niin olen etukäteen miettinyt että jos toista lasta vielä jossain vaiheessa haluamme alkaa yrittämään hoitojen kautta niin ei ole montaa vuotta aikaa odotella kun ei tiedä koska hoidot onnistuu. Onko kenelläkään kokemuksia tai mitä teille on sektion jälkeen suositeltu?

Kiitos myös Chiralle tuosta polvillaan olo-vinkistä! Voi olla että tänä iltana täällä osoitteessa ollaan ensin jalat ja lantio ylhäällä tietty aika ja koitetaan sitten tuota polvillaan peppu ylhäällä oloa ;)

Diipeli, olipas jännittävän kuuloinen yö. Varmaan saa kyllä hetkessä mielen sekaisin kun tajuaa että mitä jos se vauva alkaa tulemaankin nyt. Onneksi kuitenkin meni vielä tällä kertaa hälytys ohi :)

Ansukka, hyvä että löysit vaatekaapista sopivan juhlavaatteen, en kyllä suosittele kenellekään tuota sovittelua raskaana ja vielä sellaista sovittelua jonka lopputulos alkaa vaan v....tamaan :D jotenkin sitä juhlissa kuitenkin haluaisi olla edustava mutta nyt vaan pitää hyväksyä se että ei ehkä ihan sitä ole... Tuntuu että mitä enemmän äitiysvaate tunikamekon laittaa päälle niin sitä isommalta näyttää, en tiedä näkeekö muut noin mutta itsestä tuntuu että vartaloni näyttää pienemmältä kun ei ole ihan hirveätä telttamallia päällä. Toinen ongelma tulee kesällä eteen kun meillä on kavereiden juhannushäät tiedossa niin voi olla hieman vaikeuksia löytää imettäjädaisareille (toivottavasti) juhlamekkoa... jos nyt yleensäkään voi osallistua koko häihin, sitäkään ei voi ennakoida.

Enie, nyt alkaa sitten todellakin olla teillä h-hetket lähellä! Hyvä että pääsit vielä kotiin mutta muista nyt ihmeessä levätä! :)

Nelli ja Kultahippu 34+2
 
Chira kirjoitteli valopilkuista. Mullakin niitä pyörii näkökentässä harvasepäivä, mutta ei ole kuitenkaan muutoin paha olo. Ainakaan vielä en ole pyörtynyt. Kai tässä pitäis ottaa rauhallisemmin..

Tsemppiä noiden supisteluiden kanssa! Täytyy olla kiitollinen ettei mua supistele sanottavasti ja silti paikat alkaa olla kypsät. 2 cm on jo kohdunsuu auki ja pehmeä.

Ansukka, meidänkin vauva tuntuu vaan kaivelevan noita lonkkaluita, vaihtaa tosin välillä puolta. Mutta tosiaan jännä juttu, kun kuitenkin ihan rt:ssä on.

Kokoarviossa käyty ison sf-mitan takia ja siellä selvis, että vauva on ihan ok kokoinen. Laskettuna aikana arvio 3,6 kiloa. Katotaan miten lähelle arvio osuu, joskushan ne saattaa heittää paljonkin.

Kävin tänään shoppailemassa vauvalle uusia vaatteita, kun jotenkin alkoi harmittaa noita vanhoja pestessä se, ettei vauvalle ole mitään uutta. Nyt on sit ees vähän uutta ja ihan omaa =)

Jadey + vauva 37+3
 
Täällähan alkaa olla jännät paikat jo monella:D

Nelli ja JA82: Mulla tosiaan on ens viikolla keskiviikkona polilla käynti vauvan perätilan takia. Katsotaan sitte yrittävätkö kääntää vai ei..Mullakin on istukka edessä ja vauvan peppu on jo aikasta alhaalla.. Ja perätilassa olevan alatiesynnytyksestä: Mä en uskalla sen takia alkaa alakautta synnytämään, kun edellisessä synnytyksessä tuli 3 asteen repeämät.. Ja viimeks polilla synnytyslääkärikin sanoi, ettei missään tapauksessa mulle sitä suosittele. Eli jos ei onnistu kääntää, niin varmaan sitten ens viikolla jo sovitaan sektioaika:O
Ja mä olen yrittänyt jos vaikka minkälaisilla asennoilla saada itse vauvaa kääntymään:LOL: (läheisissä herättänyt pientä hilpeyttä..) Siinä onnistumatta..

Jakselemisia kaikille isojen mahojen kanssa:hug:
-leena ja mustikka 36+1
 
Tänään oli käynti ä-polilla ja vauvan kokoarvioksi tuli 3,9!!! Eli suuri mollukka siellä asustelee! Nyt rupes jo oikeasti jännittämään, että mitä tosta synnytyksestäkin tulee. Antoivat ajan 4.5 eli päivä ennen laskettua aikaa ja ellei ennen sitä oo syntynyt niin sitten vissiin käynnistetään. Ainakin jos se tota menoa jatkaa kasvamista! Siis huhhuhh sieltä tulee lopulta varmaan 5kg jötikkä!! :)

Elikkä kertokaapas nyt ihmees kaikki "poppakonstit" joilla saada tuo lapsi ulos tuolta ennen laskettua aikaa!!

Muuten on kaikki ihan hyvin. Oon vihdoinkin saanut kaikki vauvan tavarat jo paikoilleen ja kokeiltiin jo turvakaukaloa autoon, että osataan sitä sitten käyttää, kun sille on tarvetta :) Vauvan pyykkiä oon pessyt jo viisi koneellista ja vielä yks tulis. Mistä näitä vaatteita oikein riittää!!! Onneksi on isompaa joukos niin saa laittaa pahvilaatikkoon odottamaan :)

Mä en ymmärrä mihin mun kaikki supistelut ja vaivat on jäänyt, kun melkeinpä jo toivoisin tommosia tuskaisia öitä niin sais jotain tapahtumaan tuolla kohdussa!! Kohdunkaula vai mikälie 3cm ja kiinteä eli ei mitään muutosta. :(

Teddy ja suuri jötikkä 37+6
 
Nelli: Mun yhdelle kaverille synty section jälkeen vauva niin et noilla vauvoilla on ikäeroo 1,5 v eli se on tullut raskaaksi 9 kk sen section jälkeen, jos nyt oikein laskin :p Eikä sillä ainakaan ollut mitään ongelmia. En tiiä mikä on virallinen suositus section jälkeen, varmaan se on aika yksilöllistä, johtuu mm. sectio-haavan paranemisesta jne.

Mun yks kaveri on perustanut lastentarvikkeiden nettikirppiksen. Ostaa ja myy siis lastentarvikkeita. Laitoin tästä blogiini mainoksen ja kun sitä kautta tilaa, niin saa ilman postimaksuja. Käykääs kurkkaamassa :wave:
 
Tammiska: Aivan mahtavia kakkuja sun blogissa, menee kyllä kirjanmerkkeihin sivut! =)

Eilen oli neuvola, kaikki muuten ok, mut hemoglobiini näytti sormenpäästä 97, otettiin vielä verikoe ja siinä näytti 105. Eli sormien turvotus vähän laimentaa tulosta, mutta saahan tuota rautaa silti popsia taas ihan urakalla. Painoa nyt tullu semmonen 17 kg, aika iso osa on turvotusta tässä lopussa. Jospa niistä pääsis eroon sitten taas. Ekassa raskaudessa tuli kuitenkin 25 kg ja nyt ollaan jo parin viikon päässä ekan raskauden synnytyksestä!!! Saa nähä millon se tämä tulee, en usko millään, et menis enää kovin montaa viikkoa, eikä tunnu uskovaan neuvolassakaan kukaan... Sairaalaan käskettiin lähtee heti ensi merkeistä, kun tuon ekan synnytys kesti ekasta supistuksesta syntymään 4,45 h (kirjotinkohan tän jo aikaisemmin...?), tosin käynnistettiin.

Alkanu jännittään tuo synnytys jo ihan tosissaan välillä, kun se alkaa olla jo niin lähellä! Alamahaa sattuu liikkuminen nykyään, kai se kuuluu asiaa. Selkää myös jomottaa aina välillä.

Kävin tänään kaverilla, jossa 6 viikon ikäinen poika! Oli nyt n. 4 kiloinen, ku oli syntyessään n. 2,5 kiloa. Oli se vieläkin pieni!! Mutta sain jopa rauhoitettua sen, ku äitinsä oli puhelimessa, jee! =) Aika jännä, että tuo oli varmaan eka kerta, ku mun mielestä noin pieni vauva on ollu ihana eikä itkukaan ottanu korviin. Kai sitä on sitten vanhentunut itekin ja on niin viimeisen päälle äitiä, että! Eka kierroksella kun en ollut ollenkaan valmis ja alku oli aivan hirveetä, onneksi siitä on selvitty ja nyt on aivan eri fiilikset. :)

Onkos teille muuten mitä puhuttu imetyksestä? Mulla oli heti ekalla neuvolakäynnillä se esillä, hoitaja kysy kauanko imetin ekaa, 3kk., ja alko huolestuneena miettimään, että pitää sitten keksiä miten saadaan imetystä pitkitettyä tällä kertaa. (Täysimetyssuositus oli tuolloin 4kk...) Ja olin siis rv 9+ jotain tuolloin... Onneksi mulla on sittemmin neuvola vaihtunut ja uusi hoitaja on tosi kiva! Eilen oli puhetta imetyksestä ja on tässä vaiheessa jo syytäkin olla :D Sanoin, että aijon imettää sen aikaa kun hyvältä tuntuu ja mielellään ainakin koko kesän, kun se on mun mielestä kaikista helpoin ruokinta, mutta mitään aikarajoja tms. en itelleni laita. Hoitaja sano, et hyvä asenne, päivä kerrallaan ja tärkeintä, et jaksan yksin näiden kahden kanssa sitten. Jäi kyllä hyvä mieli neuvolasta! =)

Jaksamisia kaikille loppumetreille ja tsemppiä synnytykseen!!!!

Miuku + pötkylä 34+3
 
Hei.

Oltiin toisessa perhevalmennuksessa, jossa käsiteltiin synnytysasiaa. Tällä kertaa oli eri ryhmä ja vetäjät, jotenkin oli semmoinen kalvosulkeisfiilis. Olisin enempi halunnut keskustelua ja tutustumista muihin odottajiin. Kuitenkin noita synnytykseen liittyviä asioita on monet itse lueskelleet netistä jo. Itelle ei tullut valmennuksessa oikeastaan mitään uutta infoa. Toisaalta oltiin jo käyty tutustumassa synnärille, jossa kätilö kertoi synnytyksen kulusta hyvin ja havainnollisesti. Koinkin, että mulle oli paljon enempi hyötyä siitä tutustumisesta synnäriin.

Jotenkin ollut eilisillasta lähtien kauhean levoton olo. Onko muilla ollut vastaavaa? En meinannut untakaan saada, kun koko ajan tuntui siltä, että pitäisi jotain tehdä tai olla liikkeessä tai jotain, vaikka väsytti. Edelleen jatkuu sama olo tänäänkin. Tuntuu oudolta, kun olen ollut koko raskauden niin kärsivällinen.

Turvakaukalo puuttuu vielä meiltä, samoin sitteri. Rintapumppuakaan en ole hankkinut, mutta ajattelin katsoa ensin, miten sitä tarvitsee. Samoin rintakumeja ja muita. Mies kyllä osaa hakea kaupasta sitten tarvittaessa, ei se niin osaamaton näissä jutuissa ole. :D Ja hyvähän se olis toiselle vähän vastuuta antaa noista hankinnoistakin. Tähän mennessä mä oon hoitanut suurimman osan.

lyrae ja sumusireeni 35+0 *poks*, kerrankin pääsi poksumaan!
 
heippa!

Täältä kirjoittelen ja taas muistelen loppuraskautta, mitä ennakoivia merkkejä oli...ei kai mitään, kun alkoi niin alkoi, mutta olikos teillä muilla? Mitä muistatte synnytyksen käynnistymisestä? Itsellä alkoi aika naps vain suppareilla..
Nyt on poltellut, mutta lakannut...ei kyllä säännöllisiä mutta aika kipeitä..tosi jännää tää aika kyllä on!! =)

Kai se nukkua pitää yrittää, nappasin parit panadolit, mitä en ole koko raskaudessa edes tarvinnut.
Selkä on myös kuin tulessa toisinaan. Huh.

Kathe ja Vinski 38+3
 
Imetyksestä: Esikoista imetin 7 viikkoa, edellistä 3 viikkoa... en ota paineita nyt, sillä olen melko varma etten taaskaan voi imettää!!! Mulla on siis fibromyalgia (ja vähän taipuvaisuutta kihtiin) ja imetys on aina pahentanut oireet... Lääkäri siis ehdottomasti kieltänyt imetyksen kummallakin edellisellä kerralla ettei vaan puhkea oikein kunnon reumaa päälle!!! :( Inhottaa ja harmittaa, mut ei voi mitään ja näillä mennään!!! En silti koe olevani huonompi äiti kuin mitä imettävät äidit!

Synnytystä ennakoivia oloja
.... hmm.... esikoinen käynnistettiin yliaikaisena, joten siitä ei oloja ennen!!!! Toisesta oli viikon semmonen olo, et kohta tulee, kohta tulee... supisteli nii pirusti, mut aina nukkumaan mentäessä illlalla alko vaimeneen.. kunnes tuli se ratkaiseva ilta, ku yltyi vaan ku meni nukkumaan ja se oli menoa sitten! :D Ei oo mitään limatulppia irtoillu tai muutakaan, mitä monella tapahtunu ennen!?

Ja nyt aamulla lääkäriin... yöllä taas tuli semmonen kipukohtaus, ei kiva! :/

mama ja "tahvo" 34+5
 
Synnytystä ennakoivia merkkejä: Mulla kanssa esikoinen käynnistetty, lievien raskausmyrkytysoireilujen takia aikoinaan viikolla 40+0. Kuopuksesta törmäsin ensin supistuksiin, jotka ei ollut kipeitä eikä edes säännöllisiä mutta silti niitä innoissani kellottelin monena päivänä koska tulivat kuitenkin pitkin päivää väleillä 15min, 25min, 15min, 30min, 20min jne. Aina sai pettyä. Sitten joidenkin päivien päästä noista suppareista tuli limatulppa, josta en ensin ollut varma että onko se just sitä, ei ollut veriviiruja mutta isohko köntti kuin liisteriä jäi paperiin. Ylihuomenna limatulpasta harrastettiin illalla seksiä ja mies pussaili nännejä, alkoi supistella napakasti, erilailla kuin harjoitussupparit 3 min välein. Ihmeteltiin tilannetta jännityksellä. Seksin jälkeen nukkumaan, ja supistukset laantuivat 1-2 tunnissa. Aamulla mies oli herännyt ennen mua katsomaan formuloita ja mä heräsin klo 7 siihen kun supisteli taas 3 min välein. Esikko hoitoon melko heti ja soitin sairaalaan ja saatiin mennä, olin ollut edellispäivän lääkärintarkastuksessa auki 3cm. (Oho, nyt innostuin kirjottamaan)...

Mulla oli eilen illalla hassu tunne vatsassa. Tuntui kuin se olisi turvoksissa (onhan se :D ) mutta silleen... ihan kuin olis ollut keskellä vatsaa panta kiristämässä, kiristi niin pirusti et meinas itkua tulla. Tuntui että vatsa räjähtää. Makuuasento helpotti, ei oikein pystynyt seistä. Mä luin tosta vatsan kireyden tunteesta jostain, et siitä pitäis sanoa terkalle, mut en tiiä. Varmaan nauraa mulle, kun kaikenlaista kipua sitä tulee vastaan muillekin.

Sit toi ihottuma.... ne läiskät on lisääntyneet mun kropassa. Oliskohan mun syytä mennä verikokeisiin ettei oo mitään kummaa...?? Niitä ei edelleenkään ole paljoa, noin 15 kpl. Mutta pikkulaikut suurentuvat vaan. Huomasin tossa peilin edessä vaan että vatsan alapuolelle oli niitä ilmestynyt, ja kaulalla lisääntyy kans.

Haidih ja tyllerö 35+2
 
Perätilasta:Siskoni synnytti esikoisen perätilasta kun neiti päätti tulla yllättäen jo rv37. Kääntöyritys olisi ollut edessä muuten. Kaikki meni tosi hyvin ja nopeasti mutta vauva olikin 2900g. Seuraava syntyikin pää edellä ja kesti kauemmin.

Mua supistelee jonkin verran liikunnan jälkeen mutta ei mitenkään pahasti ja liikunnasta en kyllä voi kokonaan luopua kun lahoaa pää. Teen yleensä joka toinen päivä 1,5-2h jotain kivaa ja sitten seuraava päivä on välipäivä. Nyt on eilisesti pumpista taas paikat ihanan kipeät.

Mä lähden valmistautumaan Ikean reissuun. Hermo jotenkin ihan loppu kotona oloon jossa on koko ajan pahalla tuulella oleva mies ja tappelevat muksut. Pärjätköön mies niiden kanssa pari tuntia,mä olen väsynyt kun se ei anna mun nukkua öisin vaan pelaa tietokoneellaan aamun pikkutunneille asti ja mä olen niin herkkä että en saa nukuttua siinä naputuksessa. Sitten se on pahalla tuulella kaiket päivät ja joutuu kuuntelemaan sitä rähinää. Tosi lapsellista. Menisi nukkumaan ajoissa niin olisi ihmismäisessä kunnossa eikä olettaisi että mä jaksan nousta muutaman tunnin yöunien jälkeen kun en saa sen pelaamiselta nukutuksi. Kaipaan ihan omaa päivää,iltaa ja aamua kun saisi nukkua vaikka särkylääkkeen voimin kunnon yöunet.

Nannaliina 34+5
 
Moi!

Yhtenä kappaleena vielä.
HAIDIH: Voisko laikut olla maksaläiskiä? Mulla ainakin aina raskaudessa niitä on tullut enemmän tai vähemmän.

Ei nyt muuta kommenttia, ihanan aurinkoista pääsiäistä kaikille!!

Kathe ja vInski 38+4
 
Moi

Täällä on monella ollut jo jänniä hetkiä... voimia ja sinnikkyyttä viime metreille! Tsemppiä myös niille, joilla vaavi vielä perätilassa!

Synnytystä ennakoivista merkeistä: mulla ei oikeastaan ollut sellaisia esikoisen raskaudessa. Synnytys käynnistyi ilman mitään varoituksia lapsiveden tihkumisella (keittiön lattialle ohuiden kesävaatteiden läpi). Siinä vaiheessa ei ollut vielä supistuksia. Menin sairaalaan tarkistuttamaan oliko kyse tosiaan lapsivedestä, ja sairaalassa sitten alkoivat melkein tauotta tulevat ja tosi kipeät supistukset.

Ens viikolla olis synnytystapa-arvio ja sitä seuraavalla kokoarvio-ultra, jos siis sinne asti päästään. Tuolloin kun on jo viikkoja saman verran kuin esikoisen synnytyksen käynnistyessä. Aikaisempia aikoja ei vain ollut enää vapaana. Muuten tilanne pysynyt aika lailla samana, eli supistukset herättelevät muutaman kertaa yössä yms. Esikoinen on nyt jotenkin tosi äidin tyttöä koko ajan; aavistaakohan että taloon on tulossa kilpailijatar.

Calypso ja muru 36+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
Nelli, mulla on 1 sektio ja suositus oli odottaa 1,5 v ennen uuden raskauden yritystä. Tiedän kyllä monia, jotka ovat odottaneet vain vuoden, aika lääkärikohtasta nuo suositukset. Käsittääkseni joitain riskejä tulee jos liian aikasin raskautuu, lähinnä siitä kestääkö kohtu heti haavan kohdalta. Mä luovutin reilun 1 vuoden päästä sektiosta munasolujani ja silloin mua ultrattiin hormonihoitojen aikana monesti ja lekuri katsoi sektiohaavankin ultralla ja totes, että eipä ole vielä haava kunnolla kiinni. Näin sen itekin monitorista ja sillä me ainakin ootettiin se 1,5 v ennenkuin kakkonen sai alkunsa.

Mulla on hermot aika kireellä tällä hetkellä. Kuopuksella alkoi uhma ja tää kotonaolo on kokoajan yhtä huutoa ja potkuraivareita. Tän mahan kanssa en edes pysty nosteleen sätkivää muksua lattialta ja mikään ei tunnu auttavan. Äsken hain esikon kerhosta ja silläkin joku hemmetin kiukkupäivä, jäi ulko-oven eteen mahalleen kiljumaan eikä suostunu tuleen sisälle :( Lopulta meni noiden 2 sohlaamiseen niin hermot, että kannoin raiveleista sisään, tempasin vaatteet pois ja kirjaimellisesti kannoin yläkertaan ja heitin sänkyihin nukkumaan. Ei taitais tulla ihan "paras äiti"-palkintoa meikäläiselle... mutta ainakin ne kumpikin nyt nukkuu... Jotenkin nyt iski kauhu, että minkä takia mä vielä kolmannen haluan tähän hermojani raastamaan...

Täälläkin on herkut maistunu ja karppaus on aika puolitehoista :( Painoa tullut nyt 15 kg, mikä on ihan liikaa. Maha on niin laskeutunut, että äitiyshousut valuu makkaralle mahan alle, vaikka vielä vko sitten pystyin ihan hyvin niitä pitämään. Täytynee siirtyä hameisiin :D

nepula 36+1
 
Viimeyö oli taas yhtä tuskaa, ei saanu nukuttua. Taidanpa ottaa tänään päiväunet..
Tuli supisteluita taas joskus 3-4 aikaan yöllä, tai sellasta menkkamaista kipua alamahaan.
Alkaa tosiaan menemään hermot ja tässä on muutenkin asiat vähän sekasin niin että itkettää ;(. Kauhea ikävä omaa puolisoa, vaikka hän on vaan töissä ;'(. On vaan mieli jotenkin herkkänä ja itku tulee pienimmästäkin asiasta..

Onko kenelläkään tullu tuota menkkamaista kipua alamahaan yöllä, mitähän se vois tarkottaa ?

Tiia ja toukka rv 35+1.
 
Nyt on neuvolassa käyty. Kaikki oli hyvin. Hb oli noussut 121 ja verenpaineet oli hyvät. Painoa oli tullut luojan kiitos 2 viikossa vain 100 grammaa. Masukki oli jo asettunut kunnolla kanavaan ja masu oli laskeutunut kans alemmas. Neuvolatäti meinasikin että tulee taas ennenaikojaan kuten esikoinenkin. Ens viikon tiistaina olis neuvolalääkäri. Saas nähä, mieheni ei oikein innostunut ajatuksesta jos masukki tulee kovin ennemmin koska ei saa töistä vapaata sitten. Mua se ei toki haittais kunhan olis terve.

Synnytystä ennakoivista merkeistä Mulla ei hirveemmin ollut semmosia, ei supistellut eikä muutakaan. Edellisenä iltana olin kukkapenkkiä nyppimässä eikä silloinkaan tuntunut mitenkään oudolta. Seuraavana päivänä meni yhtäkkiä vaan vedet ja parin tunnin päästä alkoi supistelut suorilta käsin 5 minsaa.

Nyt pääsiäisen viettoon, eli haravan kanssa tanssimaan poitsun unien ajaksi.

Jennile ja masukki 35+0 POKSISTA
 

Yhteistyössä