*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Maaliskuussa

Uhhuh huh! Nyt alkaa tuntumaan jo ettei enään jaksais tätä mahaa ollenkaan. Selkä on niin kipee ettei ylös tahdo päästä. Istua ei kestä kuin 2min. ja sitten on jo nouistava oikaisemaan.Liitoskivut on sadassa. :) Eilen sain käytyä ostamassa lipaston mihin vauvan vaatteet sitten tulee. Jotain mukavaa edes. :) Nyt tarvitsisi alkaa käymään nuo vaatteet läpi ja pestä ne mut olkoon sitten niiden aika kun mies jää talvilomalle. Nuo 4 muuta lasta odottavat vauvaa todella innokkaana ja jokapäivä kysellään et joko se syntyy. Mutta eipä se vielä..yli lasketun kuitenki mennään. ;)
 
Heippa!

Täällä hieman samaa ongelmaa kuin monella muulla, eli liitoskipuja on aika lailla,särkylääkkeet eivät tehoa eikä niitä viitsi olla koko ajan popsimassa. Työ on raskasta, mutta olen toistaiseksi välttynyt sekä kipeältä selältä että supisteluilta.

Tikru 28+6
 
Hei!

Neuvolassa käyty, kaikki ok, ei erityistä. Rautaa saan syödä,hb 120. Nukkuminen on hankalaa, levottomat jalat vaivaa....

eilen kävin kävelyllä, tuntui selässä todella ikävältä, to
ki on niin liukasta että joutuu jännittämään koko kropan
Haaveilija: olisin niin mielelläni kuvia laitanut, mutta en ole hommanut vielä mitään :O. Toivottavasti löydätte pian asunnon.
Jaksamisia tytöt liitos- ja selkäkipujen kanssa:headwall:

Eksu 77 ja tyttövauvalupaus "Veera" 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei oo ollut vielä mitään selkä tai liitoskipuja yms. Sormet välillä turpoaa niin ettei kihlasormus mahdu sormeen, mut en oo mitään muuta vaivoja vielä saanut! :) Käyn joka päivä lenkillä, koska on niin mahtavat ilmat ettei millään pysty vaan istua sisällä. Välillä joutuu lenkillä himmata, jos vauhti kovenee ja sit mahaa pistää. Toivottavasti ei vielä tuliskaan noi vaivat, niin sais täysillä nauttia tästä raskaudesta! :)

Teddy+Nyytti 31+5
 
Toivotellaan tännekin hyvää Naistenpäivää :flower:

Mulla on taas pitkä aika tämän yleisen puolen päivittelyistä.. Mutta jospa nyt, kun aikaakin on ja paikallaan pitäisi pysyä :| Olin kolme viikkoa sitten muutaman päivän saikulla supistelujen takia. Silloin kohdunsuu oli pehmeähkö ja lyhentynyt kolmesta sentistä kahteen. Nyt olin kaksi viikkoa töissä ihan normaalisti ja tänään oli sitten kontrolli noiden suppareiden takia. Töissä niitä en nyt kamalasti ole tuntenut, lähinnä vatsan kovettumista. Kipeimmät supparit on tullut lähinnä silloin kun olen levännyt (outoa!), viime viikonloppunakin menkkamaista selkäjuilintaa ja vatsan kiristelyä molempina päivinä parin tunnin ajan. Tänään kontrollissa sisätutkimuksessa kohdunkaula oli pehmeä ja pituutta vain 1cm. Onneksi ultralla kohdunkaula oli ihan ok pituinen, mut lääkäri määräsi mut kahdeksi viikoksi lepohoitoon kotiin. Kohdunsuulta otettiin tulehdusnäytteet jotka pitäis loppuviikosta valmistua. Tunteet tällä hetkellä aika alavireiset :( Mieltä lämmittää kuitenkin se että pikku-Mimmin vointi oli hyvä ja painoarviokin 1280g :heart: Täytyy tässä nyt laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Lähinnä unohtaa työhuolet taakse ja peruuntuvat lomasuunnitelmat. Onneksi vauvan hankinnat ovat suht hyvällä mallillaan, kaitpa jonkun piirongin vauvan vaatteille kerkeää tässä vielä jostain jossain välissä hankkimaan ja vauvan vaatteita kerkeää pesemään lähempänä synnytysajankohtaa! Nyt vaan tosiaan toivon että nää supparit tästä rauhoittuvat ja lepohoito tekee tehtävänsä. Kurjinta tietty myös se, että mies on siellä opiskelupaikkakunnalla just nyt kun olis halunnu käpertyä sen kainaloon, mut toisaalta mä kyllä sitä äsken kielsin tulemasta tänne, pysynpähän lepoasennossa paremmin, kun juttelen sen kanssa puhelimessa!

Ansukka ja Mimmi 28+5
 
Moikka ja Ansukalle jaksamisia lepäilyyn. Se on aina helpompaa sanoa kun toteuttaa.
Itelle se ainakin tulis olemaan tosi vaikeeta, koska meillä puoltoista vuotias koira joka vaatii päivittäin paljon ulkoilua ja liikuntaa...

Mua vituttaa, ottaa päähän, itkettää..Kaikki ottaa päähän. Eli se meijän haluama asunto meni ohi ja nyt ei ole mitään tiedossa, kela perii multa yli 1000e opintotukia takasin ja nyt muutenkin jo tippuvista tuloista joudun maksamaan 50e kuussa sitä pois. Kyllä mä sen vielä äitiyslomalla hoidan, mutta entäs ku jään hoitovapaalle..Ja nyttenkin jo tulee tiukkaa tekemään, ku autolaina, autovakuutukset, puhelinlasku ja lainanhoitokulut ja muut menot ja laskut ja ruuat..Huhhuh! Ahdistaa...
No kaiken tän lisäks olin tänää Tiksun kanssa pitkällä lenkillä ja tottakai kaaduin ihan täysillä selälleni ja löin pääni ja selkäni/häntäluuni peilikirkkaalle jäälle. Auts! Makasin maassa hetken aikaa ja aattelin, etten ole ihan hetkeen tästä nousemassa..Sit muutama ohikulkija autto mut ylös. Edellee sattuu alaselkää ja takaraivoon, oli aikamoinen tömäys. Toivottavasti ei tulis mitää pahempaa..Ei ainakaa supista tai mitää, mutta ku kävelen ni alkaa tuolta alapäästä/nivusesta vasemmalta puolelta sattua. Äh..Nyt oon illan ihan rauhassa...
Ja sit viiminen valitus, tilasin babyidean sivuilta kahet imetysliivit ja ne oli ihan ihmeelliset rimpulat..toivottavasti saan ne palautettua ja rahat takasin. Täytyy mennä ihan johki liikkeeseen ostamaan..

Anteeksi valitus, mutta pakko purkaaa..
 
Maimei ja TUUtikiks, teille tsemppiä sinne ja päivä kerrallaan lähempänä synnytystä :) :hug: !

Liitoskivut täälläkin sillontällön ja maha on laskeutunu aika kivasti ja virtsaamisen tarve taas tiheentyny kauheesti. Yöllä heräilen jopa parin tunnin välein pissille.

Kävipä sunnuntaina niin rajusti, että kun puolison kanssa "peuhailtiin" niin sen jälkeen tuli reilusti verta. Hädissäni sitten tietty soittelin äitiyspoliklinikalle ja sieltä neuvoivat odottamaan että jos sitä paljon tulee vielä tunnin ajan niin pitää lähteä sinne sairaalaan tutkimuksiin. Kuulema kyse voi olla kohdunkaulan polyypista tai herkistä limakalvoista.
Onneksi loppui, nyt vaan on hätä että onko siellä kaikki kunnossa :S. Tänään tuli vähän tuhrua myös. Täytyy huomenna mainita neuvolassa, kun on aika sinne.

Ensiviikon keskiviikkona on mulla sitten se kontrolliultraääni Gravidassa, toivottavasti siellä on kaikki hyvin.

Jotkut puhui synnytyssairaaloista, mä olen menossa Keski-Suomen Keskussairaalaan synnyttämään ja omille korvilleni kuultavaks ja silmilleni luettavaks en oo siitä synnäristä saanu mitään hyvää tietoa =( !!
Siellä ei kuulema ole edes perhehuoneita, eikä synnytysallasta, ei saa akupunktiota, eikä melkein mitään erikoisjuttuja ja apuja, joskus jotkut joutuu olemaan jopa käytävillä. Jotkut lääkärit ja kätilöt kuulema aivan kauheita. Milloinkohan siellä on sitten se ruuhkaisin aika...
Olen jopa kuullut sellaisenkin hullun huhun, että siellä ei saa edes ilokaasuakaan ???

Jos minä saisin itse valita tuon perusteella millanen tuo sairaala on, niin menisin muualle synnyttämään, esim. Kätilöopistoon, mutta sehän on Helsingissä asti :/.

haaveilija87, täälläkin sitä stressattavaa riittää päivästä toiseen, mutta eiköhän me selvitä :hug: .


Sitä alkaa kaikilla lähestymään viimeinen kolmannes nyt, minulla se alkaa huomenna ku poksahtaa 29 raskausviikkoa, huh huh.. Ei oo kauaa enää meillä odottelemista :) !

Ja hyvät naistenpäivät kaikille odottaville :) !
 
Nepula, kiitos rintapumppu-kommenteista. On tosiaan ihan toisten kokemusten kuulemisen armoilla kun on esikoinen kyseessä :)

Onko muuten suositteluja kannattaako turvakaukaloon ostaa isofix-telakka vai onko turhaa rahaa menoa? Tänään juttelin yhden tutun kanssa asiasta ja hän sanoi että ei ole hinnan väärtti koska heilläkin vauva mahtui kaukaloon vaan 7kk. Itse olen etukäteen ajatellut Britaxin kaukaloa ja siihen telakkaa että on sitten näppärä kiinnittää mutta nyt olen vähän kahden vaiheilla, telakka kuitenkin maksaa melkein 200 euroa.

Haaveilija, onpas sua nyt koeteltu viime aikoina! Tsemppiä paljon sinne :hug: Onneksi ei käynyt pahemmin sun kaatumisessa, se nyt vielä puuttuisi että menisi joku raaja poikki...

Haaveilija mainitsi hoitovapaan niin onko moni teistä jo päättänyt etukäteen että aikoo jäädä? Itse en osaa yhtään ajatella asiaa, haluan ensin katsoa miten kotona olo sujuu. Mies joka tapauksessa haluaa jäädä hoitamaan jossain vaiheessa lasta että ehkä sitten kun lapsi on vuoden niin voisin mennä töihin ja hän jäisi kotiin. Tai sitten ei, en halua miettiä asioita etukäteen vaan ottaa ne sitten sellaisina kuin tulevat :)

Tiudeliini, hui tuo verenvuoto varmaan kyllä pelästyttää! Onneksi kuitenkin lakkasi ettei mitään vakavampaa varmaan ole.

Sain tänään viimeinkin äitiysraha-päätöksen ja olin vähän pettynyt, yritin hakea viimeisen 6kk tulojeni mukaan rahaa mutta tulot olivat vaan 17% suuremmat kuin 2009 vuoden verotuksessa eli ei mennyt läpi. Mutta kyllähän sitä pärjää, kunhan lainan saa maksettua niin ei kai sitä hirveitä menoja äitiyslomalla pitäisi olla, ainakaan jos vertaa siihen mitä kuluttaa itseensä "normaalielämässä". Tosin nyt raskaana ollessa on jäänyt kaikki viihteellä käynti ym. pois jo eli sellaiset mitkä nielee yleensä paljon turhaa rahaa. Ja shoppailukin on pysynyt aisoissa, tosin äitiysvaatteiden ostoa jouduin rajoittamaan kun tajusin että eihän töitä edes ole enää kauaa ja kotona nyt ei niin tarvitse panostaa pukeutumiseen kuin ihmisten ilmoilla ;)

Hyvää naistenpäivää kaikille!
Nelli ja Kultahippu 28+1
 
Mä suosittelen kyllä sitä tavallista jalustaa turvakaukaloon, en isofixiä, koska se ei käy kaikkiin autoihin, ainakaan vanhempiin autoihin. Ja varsinkin jos käyttää vanhoissakin autoissa sitä kaukaloa niin se on hyvä ja menee uusiinkin autoihin tietty.
Tavallista jalustaa voi käyttää kaikissa autoissa ja siks me otettiin se, kun se kuitenkin sitten lisää myös sitä turvallisuuttakin kuin vain, että ois ainoastaan se turvavyö. Isofix on niin uus juttu, että se ei käy meidän autoon ja on se kalliskin. Jalusta sopii kaikkiin :).

Eli tollanen on se jalusta Google-kuvahaun tulos kohteessa http://www.erikoistavaratalo.fi/shop/kauppa10/products/1268302321.jpg

Meille se jalusta tuli turvakaukalon mukana, ostettiin Gracon Logico S malli.

Onko kukaan vielä miettiny sairaalalaukun pakkaamista ?

Mä oon ajatellu, että pitäis pikkuhiljaa kai alkaa pakkailemaan.
Jos tämä tulee anopin tyylillä ulos (hän on synnyttänyt 3 kertaa, ensimmäisen viikolla 39, toisen viikolla 38 ja puolison viikolla 36) niin ei kauaa ole aikaa enää :D, mut mistä sitä koskaan tietää :D. Oma äitinikin synnytti minut päivää myöhemmin lasketusta ajasta ja isosiskon viikon myöhemmin lasketusta ajasta.
Kuulema voi olla vaikutusta geeneillä synnytysajankohtaan.
 
Nyt tulee pikainen, omanapainen kirjoitus.
Tossa yhtenä iltana, kävi jo kolmas sellainen tapaus että alkoi tulemaan säännöllisiä supisteluja, mutta ne oli tällä kertaa siis ihan kipeitä supistuksia. Menivät lepäillessäni ohi. Eilen, pikkasen huolissani tilanteesta koitin saada omaa terkkaa kiinni, ja kysyä että jos pääsisi vaikka lääkärintarkastukseen kattomaan onko kaikki hyvin, kun viimeiseen lääkärintarkastukseenkin on vielä niiiin paljon aikaa. Noh, en saanut omaa terkkaa kiinni, ja ainakin 7 numeron jälkeen sain edes jonkun kiinni.

Puhelu oli yhtä tyhjän kanssa, joten soitin lopuksi äitipolille. Ihmettelivät sieltä miksei laitettu mulle lähetettä että voitais siellä tutkia asiaa.

Pääsin sairaalaan, ja ultrattiin sekä vatsan päältä että alapään kautta, sekä tehtiin sisätutkimus. (tällä tavoin mä ainakin ajauduin kokoarvion tekoon). Vauva painaa nyt 1318g, hieman kuulemma pikkuinen kokoisekseen mutta käyrillä mennään.
Ja mulla on kohdunsuu pikkaisen auki, mikä ei ole niin hyvä juttu kuulemma näillä viikoilla, kun lääkäri konsultoi siinä vielä toista lääkäriä. Helmikuun puolella ollut vielä kiinni. Olivat sitä mieltä että pitäis osastolle jäädä ja lääkitä mua. Itsekkäästi en kuitenkaan nyt jäänyt, sillä mun olisi tarkoitus valmistua parin viikon sisällä. Ja on vain kaksi vaihtoehtoa. Erityislausunnot ei nyt auta, kun kahdesta viikosta ja kirjoitusprojekteista on kyse. Olen kuitenkin menossa kontrolliin viikon päästä ja pääsin sillä ehdolla kotiin että lepään. Ihan siis maaten. Muut saa nyt ajatella päätöksestäni mitä tykkää, nää ovat vaikeita asioita. Lupasin lähteä heti herkällä uudestaan sairaalaan jos kipeitä supistuksia ilmenee, taikka säännöllisiä mutta ei kipeitä.

Kyllä mä sitten siinä samalla, tärkeimmät asiat kun oli hoidettu, kysyin että kehtaanko kysyä sukupuolesta samalla. Tyttöä edelleen lupasi, eri lääkäri. :)

Haidih ja tyllerö 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa kun tekstiä tulee! Tsemppiä kaikille jotka on mieli maassa :hug:
Kipujen kanssa vaan pitää jaksaa... Itselläkin pistää vatsaan aina ulkoillessa, joudun kävelemään jo tosi hitaasti :whistle:

Haidih: mun mielestä teet nyt vauvan huomioon ottaen kaikkesi, että saat paperit ulos. Jos valmistuminen siirtyy, niin se aiheuttaa kuitenkin stressiä mikä ei sekään ole hyväksi vauvalle. Yritä tehdä niitä kirjoitusjuttuja läppäri sylissä esim. puolimakaavassa asennossa.

haaveilijalla on kans vähän vastoinkäymisiä ja toi kaatuminen, hui! Onneks kaaduit selälleen vaikka eipä pään lyöminen kovin hyvä juttu ole sekään. Kuvia hankinnoista en viitsi laittaa, kun ei hankita mitään uutena ja kaikki vaatteet on noiden kahden vanhoja.

Tosta kaukalosta: meillä on kans molemmat lapset siirretty muihin istuimiin noin 7-8 kk vaikka olisivat hyvin vielä mahtuneet kaukaloon. Pojan kohdalla syy oli se, et en jaksanut kantaa sitä kaukaloa pojan ollessa siinä, niin hävis vähän se idea koko kaukalosta =)

Jos nyt olisin ostamassa kaukaloa, ostaisin käytetyn. Tietty pitää olla tarkkana kaukalon kunnosta eikä missään nimessä ostaa montaa vuotta vanhaa, kun ymmärtääkseni esim. muoviosat alkaa "muuttua" muutamassa vuodessa eikä turvallisuus ole sitten niin hyvä. Muistelen jostain kuulleeni, että nyrkkisääntönä 6 vuotta vanha kaukalo roskiin. En tosin tiedä miten toi sääntö eroaa sitten isommilla penkeillä, kun jotkuthan on tarkoitettu 9kk --> 12v tai jotain.. :LOL:

Jalustan ostaisin kyllä, juurikin turvavyöjalustan ku meidän autossa ei ole isofixia.

Jadey + neitokainen
 
Voi Haidih,onpa kurjaa että joudut lepoon mutta parempi niin ja ymmärrän kyllä ettet halunnut sinne osastolle jäädä. Toivottavasti saat valmistumisesi nyt pian kuntoon!
Kamalia noi kaatumiset,ne kyllä pelästyttää. Itse en enää uskalla pimeällä mennä lenkille kun ei meinaa kunnolla nähdä mitään ja täällä ainakin kaikki kävelytiet on ihan kamalia luistinratoja ja muutaman kerran itsekin olen horjahtanut pahasti.
Tuntuu ettei tuo tasapaino muutenkaan ole enää ihan normaalia mahan kanssa kun stepissä kohellan välillä ihan ihmeellisesti ja askellan minne sattuu vaikka kuinka yrittää tähdätä oikealle kohdalle. Samoin tasapainoliikkeissä,enhän mä niihin ääriasentoihin enää millään pääse ja jos pääsenkin niin enpä siinä pysy.

Hoitovapaalle minä kyllä jään ja itse asiassa varmaan kauemmaksikin aikaa vaikka ei se rahallisesti kannatakaan. Meillä kun on sitten kuusi lasta pienillä ikäeroilla niin haluan olla heitä varten kotona kuopuksen kouluikään asti ja kun tätä sairasteluakin on koko ajan ja työpaikallani minä olen yksin niin ei sieltäkään voi koko ajan olla pois. Toisaalta ei se 7. lapsikaan ole pois suljettu mahdollisuus mutta väliä saisi kyllä tulla sitten jo useampi vuosi :)

Nannaliina ja kuudes 28+4
 
Viimeksi muokattu:
Moikka taas kaikille!

En oo pitkään aikaan mitään kirjotellu mutta välillä lueskelen :)

Tiudeliini: Ite oon myös menossa synnyttämään KSKS:ään. Esikoisen synnytin siellä myös ja sillon ei ainakaan ollu mitään valittamista! :) Kätilöt oli ihania, autettiin aina kun tarvitsin apua yms. Ilokaasua tosiaan ei saa (itteä ei haitannu yhtään, en olis edes huolinu! :D ). Perhehuoneita ei kyllä taida olla, synnytysallas ja akupunktio on luultavasti myöskin tolla ei oo -listalla. Me ei oltais tarvittu silloin mitään noista, tietysti perhehuone olisi silloin kiva kun saa esikoisen niin mies voisi olla paikalla sitten kokoajan!
Ite synnytin 11/2009 siellä ja silloin oli ainakin melko tyhjää, sain olla yksin kahden hengen huoneessa (kuitenkin nyt sitten joudun hirveeseen ruuhka-aikaan sinne...).
Mutta tuon edellisen synnytyksen perusteella meen hyvillä mielin sinne! :) Ja kannattaa olla ihan avoimin mielin kun sinne menee, asiat muuttuu ja kaikilla on erilaiset kokemukset.

Perjantaina olisi sitten 31+0 täynnä! Aika menee niin nopeasti..

Viikonloppuna käydään ostamassa esikoiselle jatkettava sänky ja hän saa myös oman pienen nojatuolin kun löysin just sellaisen ihanan minkä haluan! Luultavasti tuo neitikin siitä tykkää :) Vauvalle käydään samalla ostamassa turvakaukalo+jalusta. Esikoisen aikaan meni niin hermot kaukalon ja turvavöiden kanssa että nyt hieman viisaampana :D Tietysti jos ei autolla paljon liiku niin jalusta on melko turha.
Sitten viikonloppuna saa siirtää pinniksen meidän makkariin ja samoin hoitopöydän (vihdoin!). Ne kun on vielä esikoisen käytössä. Ja pikkuneiti saa oman isomman sängyn huoneeseensa :)

Vielä pitäisi rintapumppu hommata ja pari pakettia vaippoja. Kaikki olisi sitten kasassa. Onneksi!

Jospa sitä nyt matkaisi neukkuun kuulemaan masuvauvan kuulumiset :heart:

Tipsu 30+5
 
Heips tulin tänne kerrankin poksumaan eli rv 31 täynnä tänään:wave::D

Eipä kummosia kuulu, liitoskivut tosi ikävät ja muutenkin paljon vaivaisempi raskaus kuin edellinen...mut onneks ei ole enää pitkä aika, kun saa nyytin käsivarsille :heart:

Maimeille ja TUUtikiksille tsemppiä ja voimia sinne sairaalaan:hug:
 
Tälle päivälle jo kaksi telkkarista seurattua synnytystä ja nyt tuo Ainutlaatuinen kappale! Aika herkillä mennään :'( :) Hienoa TUUtikiks että 29 viikkoa on nyt täynnä! Kovasti jaksamisia myös sinulle sinne osastolle! Päivä päivältä lähempänä laskettua aikaa mennään... Vaikka pitkiähän nää päivät taitavat olla!

Haaveilija87 Tosi kurjaa että Kela pyytää sulta tommosia summia takaisin! Mua ainakin pistäisi vihaksi ja ärsyttäis alkaa maksaa tuommoisia rahoja, kun varmasti niitä menoja tässä jokaisella riittää nykyiselle hetkelle ihan riittävästi!! Toivottavasti tuosta kaatumisesta ei jäänyt mitään harmeja, onneks sattui avuliaita ihmisiä tulemaan auttamaan sua! Nyt vaan kaikki tosi varovaisesti täytyy liikkua tuolla auringon sulattamissa jäisissä oloissa, ettei kenellekään sattuis mitään ylimääräistä!

Tiudeliini
Kylläpä tommonen verenvuoto säikäyttäis pahemman kerran! Hui! Onneksi loppui, mut toki voihan se olla merkki jostain tulehduksestakin. Mulle kiellettiin petipuuhat ainakin niin pitkäks aikaa, kun levossa täytyy olla. Tosin musta tuntuu että jo ajatus niistä aiheuttaa suppailuja. Harmi, sillä alun haluttomuuden jälkeen teki parisuhteelle tosi hyvää tuo virkeämpi ajanjakso.. No, jospa sitten muutaman kuukauden päästä uudelleen (voi, voi, mies-parkaa...)! Synnärikassia en ole vieläedes ajatellut, viimekskin tuli raahattua ihan liikaa tavaraa mukaan, joten ehkä se on ainakin henk.koht tasolla jätettävä myöhemmäksi.. Muuten se muistuttaa taas pientä muuttokuormaa!

Nelli79 Mä toivoisin voivani jäädä hoitovapaalle kun se aika koittaa, mut toki sit on miehen löydettävä joku työpaikka valmistumisensa jälkeen että pysytään leivänsyrjässä kiinni! :)

Haidih: Joo, jokainen toki tekee omat ratkaisunsa. Eivät ne helppoja varmasti ole. Onneksi makuultaan pystyy kirjoittelemaan jotenkin. Mut tosiaan herkästi liikkeelle tarkistuttamaan vointi jos tilanne siltä vaikuttaa! Tiedän itse miten vaikeaa se voi olla. Mä en ainakaan haluaisi uskoa että mikään menee pieleen. Onneks se seuraava lääkäriaika on jo sovittuna. Mulle ei onneks edes ehdoteltu mitään osastolle menoa, mut muuten ehdotonta lepoa kotona. Oma terkkarini oli jopa niin fanaattinen että sanoi voivansa hakea mun lapsen hoidosta ja viedä sen aamulla hoitoon, jollei muuten onnistu! (siis naapuri) Autolla en saa ajaa metriäkään yms. Puuh! No, kiltisti mä olen nyt ollut ja isäni haki tytön hoidosta ja vei tänään myös hoitoon. Tyttö on onneks nyt pari päivää isällään, joten ei tarvi huolehtia kuin noista kissoista ja itsestään. Ruokaakin on ainakin täks päiväks. Ihana ystäväni vei tänään mun työavaimet ym työpaikalleni toiselle paikkakunnalle, ja toi samalla mulle tuliaisiksi kassillisen lehtiä, kirjoja, dvd:itä ja tekemänsä parisuhdekansion, jossa on kaikenlaisia vinkkejä parisuhteeseen! :heart: Tosipaikan tullen ihmisten ystävällisyys ja auttamisen halu yllättää, tai olen vaan löytänyt ympärilleni mahtavia ja luotettavia tyyppejä! Toivottavasti jokainen pystyisi sanomaan noin!

Ja jos vielä yhden hyvän uutisen sanoisi, niin se mun terkkari kertoi tänään (postia tuodessaan) että oli vielä keskustellut sen gynekologin kanssa tuosta reissusta minne meidän piti viikonloppuna lähteä. (sehän kielsi sen multa ensin ihan kokonaan), mut terkkari oli ehdottanut voisinko matkustaa autossa makuuasennossa jolloin se ei olis niin rankkaa kuin istuen, ja sitä vaihtoehtoa gyne ei tyrmännyt. No, seurataan nyt vointia. Yöllä jouduin ottamaan Panadolin noihin supistuksiin, kun olin reilun tunnin valvonut yöllä eikä meno rauhoittunut.. Mut jospa se tästä nyt päivä päivältä, kun rauhakseen on.

Ansukka ja Mimmi 28+6
 
Heissan!

Kiitos Nepulalle ja Jadeylle :wave: vastauksista, oli mukava tietää mielipiteitänne. Ahneus on kuitenkin pahasti iskenyt lukiessani vastauksia ja haluaisinkin edelleen kovasti tietää oletteko jo käyneet tutustumassa sairaaloiden synnytyssaleihin? En ole vielä päättänyt mikä olisi tuleva synnytyssairaalani ja siksi olisin erityisen utelias tietämään varsinkin niiden äitien mielipiteitä synnytyssaleista, jotka aikovat synnyttää tai ovat synnyttäneet Kätilöopistolla tai Tays:ssa. Tiedättekö onko joka synnytyssalissa esim. ammetta vai onko käytössä yksi amme kaikkien salien kesken? Entäpä onko joka salissa oma suihku? Mitä olette muuten pitäneet kyseisistä sairaaloista, onko henkilökunta mukavaa jne...Mitä nyt vaan olisi potentiaalisesti hyvä tietää... Itse kun en pääse kyseisiin sairaaloihin etukäteen tutustumaan näin toiselta puolelta Suomea. Jo jonkin verran tässä kohtaa jo stressaa kun ei vielä tiedä missä on synnyttämässä.

Innukka ja piskuinen 29+5
 
Innukka minä synnytin esikoisen kätilöopistolla haikaranpesässä. salissa oli amme, oma suihku, "sairaalasänky", jumppapalloa, synnytysjakkaraa sekä matalampi leveä laveri jossa sitten ponnistin. ihan tarkasti en muista mitä muuta oli kun kaikki oli ohi niin nopeasti ja olin täysin synnytysmailmassa. ennenkaikkea koko henkilökunta oli empaattista ja he olivat iloisia ja mukavia. Perhehuoneeseen ei sitten tullut ketään jos sinne ei erikseen pyytänyt. Tietenkin kätilö tuli peruskäynneille kokeilemaan kohdun pienentymisen jne. kysymään onko pissa tullut synnytyksen jälkeen muutaman tunnin päästä.
Olimme todella otettuja kun kätilö otti asiakseen meidän imetyksen, en tiennyt imuasennoista mitään. Kätilö istui nojatuolissa ainakin yli tunnin ja jutteli rauhakseen ja neuvoi imetystä samalla, siitä se lähti sitten sujumaan. Minä sitten aloin aina itkemään vuolaasti kun kätilö saapui huoneeseen, he vain naureskelivat etä ovat tottuneita siihen, nopea synnytys-voimakas hormonimyrsky myös jälkeen. Saatiin myös kantoliinan sitomiseen opastusta.
perhehuoneessa oli vauvan hoitopöytä, missä oli vaippoja (perusliberoja), kapaloita, vaatteita jne. Huoneesa oli myös oma suihku ja wc.

Kysy lisää jos tulee jotain mieleen. Perusosaston osalta en osaa vastata.

Nöösi voisitko päivittää mulle poikaolon ja kätilöopiston etusivun tietoihin, kiitos.

mustajuuri 30+6 (meniköhän oikein, huomenna 31+0)
 
Viimeksi muokattu:
Noniin ja tuli sitten käytyä tänään neuvolassa...
Eli terkkarin mukaan vauva on siirtyny raivotarjontaan, siltä se kyllä tuntuukin :D. Tunnusteli ja kuunteli sydänäänet.
Joudun myöskin ravaamaan yöllä parin tunnin välein pissalla ja kyllä tuntuu painetta alamahassa :S.

Mainitsin verenvuodosta, tulee tuhrua välillä vieläkin pikkuhousunsuojaan...
Joudun siis huomenna aamulla menemään pissakokeisiin uudelleen ja lääkäriin toiselle lääkäriasemalle ultrattavaksi kohdunkaulan takia ja tarkistavat muutkin paikat. Haluavat tarkistaa ettei ole mitään siellä. Voi ei, mieslääkäri on siellä minulla :/...
No mutta joo, hyvä että tarkistavat asian ja saan apua, pistävät sitten tarvittaessa keskussairaalaan. Äitiyspolilta eivät osanneet sunnuntaina muuta sanoa kuin, että jos olis verenvuoto sillon jatkunu niin se ois ollu äkkilähtö polille.
Ja sittenpä nyt jouduin seksikieltoon :D, ei kiva, nimittäin ainakaan puolisolle hehe...
Enkä myöskään saa rasittaa itseäni.

Kunpa vain siellä olis kohdunsuu vielä kiinni, ei haluta kuiteskaan että se vielä näin aikasin sieltä tulee kun on kuitenkin parempi kasvaa ja olla siellä mahassa vielä muutama kuukausi.

Onko kukaan saanut vielä neuvolasta synnytyksen hoitosuunnitelmaa kotiin täytettäväks ?
Mä sain tänään semmosen ja täytyy alkaa pikkuhiljaa täyttelemään.

Jännitän kyllä aika lailla molempia ultraääniä, ku viikon päästä on se toinen kontrolliultra..

Tiia ja toukka rv 29 POKS ! :) <3
 
Iltaa kaikille!

Tyttö ja mies menivät melkein tunti sitten nukkumaan niin tässä olen saanut rauhassa istuskella koneella ja välillä vilassu telkkaria.
(.) Täällä voidaan ihan hyvin. Tänään meni ensimmäisen kerran töissä maha kovaksi pari kertaa. Ei mitään kipeitä supistuksia, mutta alkaa nyt pieniä supistuksia tulemaan. Eihän tässä ole kuin viisi viikkoa töitä enää jaljellä.

Sairaalakassia en ole pakannut enkä aio vielä pitkään aikaa pakatakaan. Viimeksi otin aivan liikaa tavaraa ja kyllä mies sitten tuo jos jotain puuttuu.

Hoitovapaata olen jo miettinyt ja puhunut töissäkin. Tarkoitus olisi olla kotona elokuuhun 2012 asti. Helpompi sitten hakea hoitopaikkaa. Viimeksi itse olin vuoden tytyön kanssa kotona ja sitten mies jäi puoleksi vuodeksi hoitovapaalle.

Ciba 29+0 POKS!
 
Ihanaa huomenta ja terveisiä viimeisestä aamuvuorosta! Mahtavuutta :cool: Vaikka vähän haikee ja surullinen olo onkin...Pelkään, että kuinkahan tylsää mulle oikeen mahtaa sitten tullakkaan..Ku rahaaki tarttis yrittää saada säästöön eikä tuhlailla sitä...

Paljon oli kirjoituksia tullu, mutten osaa nyt mukamas mitään kommentoida. Tuosta hoitovaapasta sen verran, että elättelen haaveita, että voisin olla kotona syksyyn 2012...niin, että kesän jälkeen palaisin työelämään. Tässä nykyisessähän mulla ei ole vakipaikkaa eli en tiedä pääsenkö tänne, mutta pieniä toiveita elättelen, että löytäisin muualta jonkun kivan päiväduunin. Tosin kun hoitsu olen niin valitettavasti se on se vuorotyö melkeen aina..

Sosionomi-kouluun aikuispuolelle ajattelin hakea, oon jo muutaman kerran hakenukkin, mutten oo koskaan vielä pääsykokeita pidemmälle päässy...
 
Heippa! Paljon tekstiä ja kiinnostavia puheenaiheita taas tullut :) Nopeesti muutama kommentti

Ensinnäkin supistelijoille, lepoon määrätyille ja sairaalassa olijoille tsemppiä!

hoitovapaalle en aio jäädä, sen sijaan olen miettinyt josko palaisin töihin osa-aikaisena joksikin aikaa tms. Tarkoitus olisi laittaa tytöt hoitoon sitten, kun kuopus on n. 1 v ja esikoinen n. 3,5 v. Esikoinen siis on vielä hoidossa, mutta olen ottamassa hänet sieltä pois äitiyslomalle jäädessäni huhtikuussa. Millaisiin ratkaisuihin muut olette päätyneet, pidättekö vanhemman lapsen/lapset osittain, kokonaan vai ei ollenkaan päivähoidossa vanhemapainlomien ajan? Joka vaihtoehdolla on puolensa, saa nähdä miten oma ratkaisu tulee toimimaan.

sairaalakassia voisi ehkä pakkailla pääsiäisen tienoilla. Viimeksi mulla oli aivan liikaa tavaraa mukana ja tilat TYKSissä oli niin ahtaat muutenkin.

hankintoja en ole vielä tehnyt oikein mitään lukuunottamatta muutamaa 50 cm vaatetta. Meillä kun on kaikki esikoisen vauvatarvikkeet tallella. Hoitopöytä on tosi sen verran rapistunut, että voisi hankkia uuden. Sellainen kokoontaitettava, jonka saa kylppäriin, voisi taas olla ihan kätevä.

rintapumpustakin oli ollut puhetta. Mulle se tuli tarpeeseen esikoisen synnyttyä. Maitoa tuli paljon, tyttö imi huonosti kireän kielijänteen takia ja rinnat pingottuivat. Tyttö saikin sitten osan pumpatusta maidosta tuttipullosta ja osan pakastin. Pumpun merkki oli Avent Isis, käsikäyttöinen, joka toimi mielestäni hyvin. Vähän työlästä se pumppaaminen kyllä oli, kun piti sitten pestä pumpun osia ja keitelläkin niitä (en kyllä tiedä mitkä suositukset tällä hetkellä on kaikissa noissa pullojen ja pumppujen sterilointijutuissa).

nimeä voisi miettiä sairaalaan lähetettävää esitietolomaketta varten. Vielä ei oo hyviä ideoita...

ON: sokereja välillä mittailtu neuvolasta saadulla mittarilla ja arvot olleet hyviä, joten ruokavalio ilmeisesti toimii ihan ok. Liitoskipuja ja supistuksia on, muttei mitenkään mahdottoman paljon.

Calypso ja muru 30+0 POKS!
 
Huomenia!

Synnytyssuunnitelmia ei ole meillä ainakaan annettu. En kyl muista että viime kerrallakaan olisin mitään sellaista saanut. Tosin synnytyksen suhteen en taida olla mikään suunnittelija-tyyppi muutenkaan. Tai no toiveissa oli viimeks päästä ammeeseen ja siellä tulikin köllöteltyä, ja epiduraalia ilman ajattelin pärjätä (syy: pelkäsin selkäpistoa!) Hah! Mut lopulta kun se laitettiin, olin todella tyytyväinen ;) et hyvin vaihtui ajatukset! Nyt toivon et olis empaattinen ja sopivan napakka kätilö joka osaisi tarjota mulle vaihtoehtoja ja sitten tarvittaessa tehdä päätökset jos en siihen itse ole kykeneväinen! ..Mut toki toivotaan et päästään sinne piinaviikoille asti!

Haaveilija87:lla alkaa viimeinen aamuvuoro olla kohta paketissa! Jee ;) Etköhän sä päiväsi saa hyvin kulumaan! Mä olin viimeks työttömänä parikuukautta ennen äippäloman alkua, ja muistan et päivät meni ihan mukavasti kun sai touhuta kaikkea vauvaan liittyvää ja mä tein silloin niitä palapelejäkin monia.. siinähän ne päivät sitten kuluivatkin! Kivointa tietty, kun ei tarvinnu nousta aamulla aikaiseen ylös vaan sai herätä rauhassa! Heh, toista se on nyt, vaikka ei nyt tarvikkaan aamulla herätä aikaiseen ylös, niin iän myötä ei enää saakkaan nukuttua kovin pitkään.. Tänäänkin katselin virkeänä kelloa 7:45!

Oma napa: Heräsin tänään niin hyvin nukkuneena että melkein itketti! :saint: Oli kyllä mahtava olo! Kerran muistan katsoneeni kelloa jonka jälkeen nukahdin samantien. En ollut herännut supistuksiin, enkä vessahätään, enkä mihinkään muuhunkaan koko yönä. Kyllähän sitä sit sängyssä alkoi hyvin nopeesti miettimään, et toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin, mut sieltä niitä liikkeitä alkoi pian masusta sadella. Sängystä noustessa tosin vatsan kovettumiset ja menkkamaiset tuntemukset niin selässä kuin vatsasssa, ovat palanneet.. Vaikka tässä sohvalla vaan taas makoilen. Neuvolasta kysyin sen kohdunkaulan näytteen tulosta ja siinä ei ollut mitään ylimääräistä. Toisaalta jo vähän toivoi, että joku hoidettavissa oleva pöpö sieltä olis löytynyt, ja joka selittäis näiden supistuksien alkuperän, mut kun ei niin ei. Naapurin terkkari vei ystävällisesti tänään mun virtsanäytteet taas labraan. En kyllä jaksa uskoa että sielläkään mitään olis, kun ei ole minkäänlaisia oireita. Puuh, mistä näitä suppareita oikein tulee? :confused:

Mitenkähän Tiudeliinin ultrakäynti meni?

Hei, mut tänään poksuu 29 viikkoa täyteen! jeejeejee! :)

Ansukka ja Mimmi 29+0
 

Yhteistyössä