*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Maaliskuussa

Huh, mä pelästyin että mun kanssa olisi kaikki eri mieltä! :D Piti tosiaan tarkentaa vielä, että mitä opintolainaan ja -tukeen tulee niin tarkoitin nimenomaan korkeakouluopintoja. Lukio- ja opistotason opinnoissa on kuitenkin lähes 100-prosenttinen läsnäolopakko sekä pitkät päivät/viikot, ei voi olettaa että nuoret käy töissä sellaisessa tilanteessa. Nellin ja Miikun kanssa hyvin pitkälti samoilla linjoilla.

Autolainoista en tiedä yhtään mitään, kun tämä meidän elämämme eka ja ainut autokin saatiin anopilta lahjoituksena. Helsinkiin kun päästään takaisin niin ei oo tarvetta autolle, toivottavasti ei sellaista koskaan enää tarvitakaan.

Ja sanotaan nyt vielä sen verran, että toki mä olen itsekin nostanut opintotukea, äp-rahaa, vanhempainrahaa, kotihoidontukea - ottanut jopa vähän opintolainaa matkustelua varten. Tehnyt töitä 15-vuotiaasta asti (kesä-, osa-aikais- ja kokopäiväistä) jne. eli en ole mitenkään kultalusikka suussa todellakaan syntynyt, jos tuli sellainen kuva että koska en itse ole tukia tarvinnut niin voin paukuttaa että niitä myönnetään liikaa. Ei, ei todellakaan. Totta kai yhteiskunnan heikoimpia pitää tukea, sehän on koko hyvinvointivaltion tärkein ominaisuus. Nellin kanssa samoilla linjoilla silti siitä, että turhaan kyllä tuhlataan resursseja monissa kohdin (esim. olen alkanut vähän kyseenalaistaa sitä että ä-pakkauksen/rahan saa myös toisesta/kolmannesta/jne. lapsesta).

Nelli79: Mulla kanssa viime päivinä lisääntyneet harjoitussupparit. Menee maha kivikovaksi ja tuntuu menkkamaista jomotusta. Tänään oli melkein kestosuppari päällä kun yritin päikkäreille mennä - siis makuuasennossa, levossa, supisteli hulluna! :eek: Sit kun nousin ylös ja aloin hääriä niin loppuivat.

(.) Synnytystä ootellessa... Ei mun peruskärsimätön luonne jaksa vielä kahta kuukautta! :D
 
Jopas on tullut mielipiteitä Suomen terveydenhuollosta ja koulutusjärjestelmästä yms! Jos minäkin omaa näkemystäni hiukan laitan :)

Mun mielestä Suomessa asiat on todella hyvin moneen muuhun maahan verrattuna, just esim. mitä tulee ilmaseen terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Esim alle 18 v tk-käynnit on ilmasia ja eipä tainnu mulla opiskelijana YTHS:n kauttakaan paljoa kustantaa, en enää edes muista! Mitä tulee opintotukeen, niin joo, onhan se pieni raha ja itekin sillä kitkutin, koska mulla vanhempien näkemys oli, että kun 18 v tulee täyteen, niin heiltä ei rahaa heru yhtään. Enkä oletakaan että täysi-ikäiselle pitäis vanhempien kustantaa yhtään mitään, omaakin päätään saa käyttää sen suhteen, miten elää ja mistä siihen rahat ottaa. Minä tein osa-aikatöitä koko opiskeluajan ja niin teki hyvin moni kaverinikin. Lisäksi asuin 2-3 hengen soluissa vuosia kunnes siitä sitten muutin mieheni kanssa yhteen ja sitä rataa. Lainaa ei tullut mieleenikään ottaa, vaan mieluummin heräsin 5.30 joka aamu ja menin töihin ennen luentojen alkua, tämähän on ihan asennejuttu ottaako helpon lainan vai tekeekö töitä... Pätkätöitä riittää opiskelijoille jos vaan ei oo nirso! Niin ja olihan mulla autokin, muutaman satasen pikku-Micra, joka lopulta ruostu käytön puutteesta siihen kuntoon, että ei katsastuksesta mennyt läpi ja myin sen varaosiksi :D Auto oli pakko hankkia, kun kesäduunipaikka oli 30 km päässä keskellä mettää, minne ei julkiset kulkenu.

Sossun kanssa oo asioinut tasan 1 kerran elämässäni, hain asumistukea yms kuukaudeksi, kun toukokuussa sain vikan opintorahan ja kesätyön ekan palkan vasta kesäkuun viimenen päivä ja jollain olis pitäny elää se aika ennen palkkaa... Kelaan mulla on hermot menny monesti, mutta pakkoavioliitto niiden kanssa kestää kyllä vielä aikas kauan... ainakin lasten tiimoilta. Eläkkeelläkin joutunen Kelan kanssa tekemisiin :p

Mitä tulee tähän turhaan autolainaan, oon samaa mieltä Enien kanssa, pakko vaan joskus hankkia lainallakin auto. Mun miehen työmatka on 100km suuntaansa joka päivä, ei se sitä millään bensasyöpöllä 500 euron rämällä vedä jo 9:ttä vuotta huvikseen! Käytetty auto ollaan hankittu aina, mutta maksaa nekin 10000 e helposti, eipä sellasta rahaa asuntovelkasena ihan heti säästetä, varsinkin kun minäkin tässä kotihoidontuella elelen. Myös meillä on hankittu lastentarvikkeet 90%:sti käytettyinä, vaatteet, kengät, sängyt, lelut jne. Synttäreinä lapset saa lahjaksi tuliteriä leluja, mä ostan meille aina kirppareilta, jos halvalla löydän. Viime viikolla just ostin kassillisen tytölle vaatteita sekä kassillisen kenkiä molemmille kesäksi. Ihan 20 e kustansi, ei paha ollenkaan. Uutena on hankittu ainoostaan turvaistuimet autoon, niissä kun en luota tuntemattomien taustaan. Niin ja esikolle yhdistelmävaunut, joista mun mummo tosin kustansi 400 e lahjana. Sillä idealla, että samat menee sitten kaikilla kolmella lapsella. Kyllähän sitä rahaa saa palamaan vaikka kuinka, jos haluaa ostaa uutena lapsille kaiken... No, ostan mä nyt tutit ja tuttipullot uutena, mutta en esim rintapumppua :D Ja tosiaan normikeskituloisia ollaan miehen kanssa, mutta tälläkin hetkellä meillä ei oo varaa lyhentää yhden ihmisen palkalla asuntolainaa, maksetaan vaan korkoja siihen asti että palaan töihin.

Mitä tuli tuohon Tiudeliinin kommenttiin työkkäristä ja sossusta, niin mun mielestä on oikein, että työttömät käy niitä työharjotteluja ja hakee koulutuksiin, ei valtion tarvi elättää työtöntä jos sillä ei ole motivaatio edes työllistyä! Se on ihan fakta, että jokaselle työttömälle kyllä löytyy töitä, jos vaan ei nirsoile asian suhteen. Ehkä se ei ole heti oman alan duuni, mutta siitä on lähdettävä liikkeelle, että saa jalkansa oven väliin ja voi edetä. Ja palkka voi olla ihan minimi, mutta parempi sekin kuin maata päivät kotona sossun rahoilla. Henk.koht. mua ärsyttää alkoholistit yms, joille sossu maksaa kaiken, kun juovat tukensa saman tein ja elävät pummilla koko loppuelämänsä. Minä en valtion rahoista heille kustantaisi mitään.

Nojoo, semmosta tarinaa tämän illan päätteeksi. Masukille ei kuulu mitään uutta, potkii ja sätkii entiseen malliin :)

nepula 32+5
 
Munkin mielestä meillä on täällä Suomessa aivan liian hyvät oltavat ja aivan unohdetaan, että ei kaikilla ole edes näitä palveluja, joita meillä on!! Vikojakin tietysti on, mutta mun mielestä Suomi on ehdottomasti paras paikka elää, eikä kenelläkään saisi olla valittamista.

Eilen illalla tuli ensimmäisen kerran oikein tuntuvia supistuksia. Yleensä mulla on vaan koko maha kovettunut, mutten ole tuntenut mitään. Nyt oli sellaista pientä kipuakin mukana ja oli selvästi pidempiä ja tiheämpiä.

Kaksi viikkoa vielä koulua ja sitten teen loput kotona. Jos kaikki menee hyvin niin valmistuisin tänä keväänä, eikä tarvis hetkeen murehtia koulujuttuja vaan sais täysin rinnoin keskittyä vauveliin! Ihanaa!! :)

Kohta enää kuukausi laskettuun aikaan ja saa ruveta jänskäämään, koska se haluais pihalle!! :)

Teddy & Vaaveli 34+5
 
Pakko tosiaan munkin kommentoida Tiudeliinia.

Itse olen ammattikoulun jälkeen mennyt suoraan töihin ja tehnytkin töitä siitä asti. Opintotukea en ole saanut vaan vanhemmat kustansivat opiskeluni ammattikoulun ajan ja suuri kiitos siitä heille. Oman alan töitä en ole paljoa tehnyt vaan töitä on otettu sieltä mistä niitä on saanut. Kyllä tekevä töitä löytää, että nepulan kanssa samoilla linjoilla.
Kaverietten opiskelijaelämää sivusta seuranneenna, tuntuu heillä olevan rahaa ryypätä joka viikonloppu. Eipä ole meille molemmilla töissä käyvillä ihmisillä, jotka lyhentävät sitä asuntolainaa ja kahden auton lainaa, ne autot kun ovat täällä maaseudulla pakollisia.
Onhan ne kelan tuet ihan hyviä tavallaan, mutta sitten on niitä ihmisiä jotka väärinkäyttävät niitä. Esim. juuri alkoholistit ja valitettettavan monet muutkin. :( En myöskään ymmärrä sitä miten jotkut ihmiset opiskelevat koko ajan, valmistuttuaan eivät ole tyytyväisiä vaan kouluttaudutaan taas uudestaan johonkin ja valtionko sekin pitäisi maksaa?
Minä en ole tähän päivään mennessä saanut penniäkään tukea kelalta. Nyt taidan saada jonkun hikisen äitiyspäivärahan, mutta yrittäjänä minulla ei ole varaa pitää mitään äitiyslomia. Sen aikaa siis taidan pitää äitiyslomaa kun sairaalassa olen, mutta muuten joudun kyllä vauva kainalossa tekemään töitä. Minulla on eläviä eläimiä hoidettavana ja ei varaa palkata kunnon työntekijää. Että ei tämä maa paljon yrittäjiä arvosta! Kesätyöntekijä minulle tulee, mutten voi hänen harteilleen jättää koko toimintaa vaan vähintään minun pitää olla pomona paikalla.

Olkaamme kuitenkin kaikki kiitollisia siitä mitä meillä on, eikä aina valiteta siitä mitä ei ole. Minä ainakin rakastan työtäni ja toivon, että vauva on helppo ja menee töissä mukana. Koliikkivauvan kanssa voi tulla raskasta.

Lily 32+0 POKS!
 
Moikka!

Mistäs alottais :whistle: Ensinnäkin, meillä pakko olla kaksi autolainaa, kun molemmat tarvitaan autoa työmatkojen takia (kiitos maalla asumisen) ja jos ostettais joku halpa romu toiseks niin sitä sais olla koko ajan korjaamassa ja siihenhän vasta rahaa uppookin (kokemusta kyllä on), joten sillon ku menin työelämään niin ihan tietoisesti sen lainan otin ja halusin. Miehellä on tuliterä auto, mutta itte sitä hän makselee...
Alko vaan ehkä vähän ärsyttämäänkin, että joku alkaa arvostelemaan toisen tekemiä valintoja esim.lainojen suhteen..Itehän me ne maksetaan (ja valitetaan ;)) Mutta kun ei toinen voi tietää kaikkia syitä yms..

No sitten, eilen oli perhevalmennus ja oli rentoutusta (ihanaa). Täytyy täyttää tuo jumppapallo taas tilaa viemään meinaan sen päällä oli ihan istuskellan ja rentouttaa alaselkää. Lopuksi oli 30min rentoutus ja mieski nukahti :LOL:
Kyselin siltä fyssarilta noista mun kivuista ja kuulemma olis iskiasperäistä, venyttelyä siis vaan...

Tänään olin tyksissä niiden suppareiden takia..Ei huolta! Vauva oli laskeutunut alas ja paino 1800g. Oli tosi rento lääkäri ja sano, että kunhan pysyis sisällä vkon 34 asti ni sen jälkeen ei huolta. Itelläkin nyt helpottunut olo eikä tarvii stressata vaikka supisteluja tuliskin. Hyvä näin!

Viikonloppu ja kaikki vapaa-aika menny tuolla uudellä kämpillä ja siellähän sitä hommaa riittää. Nyt jäin kotiin vaikka mies sinne menikin ni jos saisin täällä vähän siivottua ja laitettua..Mutta väsyttää ihan sikana. Päikkärit aattelin nukkua. Huono omatunto siitäkin ku mies tekee duunia ni mä lepään : / No, mä lupasin kuiteski koiran lenkittää, heh :)

Mutta semmosia...Huomenna olis suuhygienisti, neuvola ja kaverin luokse kaffettelemaan, eli menoja riittää.
 
Joo munkin mielestä sinänsä Suomen terveydenhuolto toimii hyvin tavallaan, mutta kun otetaan huomioon jonotusajat ja muut tuollaiset asiat, niin esimerkiksi todella sairaan on vaikea päästä hoitoon kun saattaa olla vaikka pitkät leikkausjonot, joutuu kärsimään. Onneksi asiat eivät ole niin kuin USA:ssa, onhan täällä asiat aikalailla hyvin, mutta puutteitakin löytyy.

Tässäpä syitä miksi olen vähän tuohtunut ollut tässä lähipäivinä terveydenhuoltoon:

Minä olen kärsinyt elämässäni 13 kertaa, jos enemmänkin poskiontelontulehduksesta ja VASTA viime vuoden 2010 joulun alla pääsin punkteeraukseen ekaa kertaa elämässäni, koska lääkärit eivät ole aiemmin suostuneet tekemään lähetettä. Punkteerauksessa meni vaivaiset 30 minuuttia. Ennen ovat aina määränneet antibiootteja ja antibiootteja, minun toleranssi on kasvanu niin paljon niille lääkkeille, että eivät enää tehoa mihinkään tulehdukseen melkein. Olen myös pyytänyt päästä nenä-korva ja kurkkutautien lääkärille, mutta eivät ole sinnekkään suostuneet pistämään lähetettä, eivätkä suostuneet katsomaan potilashistoriaani.
Viime vuonna kesällä kärsin todella pahoista mahakivuista, jouduin olemaan päivystyksessä tiputuksessa 3 kertaa. Syytä eivät löytäneet mahakivuille, määräsivät taas monien kymmenien eurojen edestä lääkkeitä ja mikään ei tehonnut. Loppujen lopuksi kyllästyin, marssin luontaistuotekauppaan ja sain avun. Nyt pelkään että millon tuo tulee uudestaan :S..

Tuohduin sen takia tuosta terveydenhuollosta, koska minulle on niin paljon sattunu kaikkea. En tiedä, omaanko sitten tavallista huonommat kokemukset. Inhottavaa kun minua juoksutettu paikasta toiseen kokoajan raskausaikana, tai no lähinnä tuo munuaisallasjuttu minua pelottaa ja ärsyttää.
Oliko se lääkäri sitten niin tökerö siellä tutkimuksessa viimeks, että ei kunnolla viitsinyt tutkia koska minua passitetaan nyt uudestaan samaan tutkimukseen, vai mikä tässä nyt on :( ?
Se lääkäri siellä viimeksi tutki vajaa 10 minuuttia ultrassa ja sano että ei näy enää mitään. Yleensä lääkäri on myös tutkimuksen jälkeen pyyhkinyt mahan siitä mönjästä mitä se pistää siihen ja pistänyt näytön päälle että näen itsekin mitä siellä tapahtuu, viimeksi ei tehnyt niin. Oli kauhean hätäisen olonen, tuli semmonen olo että meniköhän tämä nyt hyvin.
Entäs jos nyt sieltä löytyykin jotain ? Hyvä enää tässä vaiheessa ehdottaa mitään lapsivesipunktiota, en mä kyllä sitä enää haluaiskaan, lisäisi vaan pahaa oloa :(...

Sanoivat viimeksi äitiyspoliklinikalla, että joudun itse varaamaan sinne tutkimukseen uuden ajan. Olen yrittänyt monta kertaa soitella, mutta aina on ollu varattua. Kappas, sitten tänään ilmestyi postiluukusta lähete sinne, eikä kukaan ole ilmoittanu mulle että aika onkin jo varattu :O.

Moni ihminenhän pelkää kokoajan, että on menossa tää terveydenhuoltohomma siihen samaan mitä USA:ssa, kun yksityistävät kokoajan palveluita, tuskinpa nyt niin pahaksi vai miten sen nyt voi sanoa tämä meneekään.

Minun mielestä opiskelun pitäisi olla joustavampaa. Elämäntilanteita on monia, mutta tiedän monia joilla on todella huono elämäntilanne, olen kuullut kaikenlaista :/...
 
Moi!

Kotona olen tämän päivän kun tyttö on flunssassa ja eilen illlalla nousi kuume. Huomenna onkin vapaapäivä. En mitenkään laske päiviä, mutta kaksi ja puoli viikkoa töitä jäljellä JEI! =)

Eilen töissä tuli vanhempi asiakas, joka ennusti mulle. Aikaisemmin oli sanonut että poika olisi tulossa, mutta nyt sanoi että kun hän tarkemmin katsoo niin selvästi tyttö on. Ja syntymäpaino on siinä 3100g. :whistle: Hauska oli kuunnella. Esikosta silloin ennusti että tyttö on, vaikka kaikki muut olivat sitä mieltä että selkeä poika. Tyttöhän siletä tuli.

Eipä tänne ihmeempiä kuulu. Vieläkään ei olla saatu vaunuja hankittua.

Ciba 31+6
 
Heippa!

Kirjoitanpa pitkästä aikaa jotain. Tosin tuskin kovin järjellistä, sillä ajatukset ovat viimeiset kaksi kuukautta pyörineet sairaan esikoisen ympärillä. Oltiin myös Jorvissa lastenosastolla sisällä kolme vuorokautta munuaisiin levinneen virtsatieinfektion takia, eikä olla vieläkään terveen papereita saatu...mutta se siitä, nyt en jaksa enempää asiaa puida.
(voimat siis loppu, mutta asiaa saa toki kommentoida ;) )
PALJON onnea MUPUKALLE!!:hug:
Hurjaa, että joillakuilla se pienenpieni jo sylissä...onneksi Suomessa hoidetaan kaiketi (?) hyvin tehohoitoa tarvitsevat pikkuiset:)

Ja oliko se MAIMEI ja kukas muu, joilla jo pienet maailman valon nähneet??
Paljon halauksia ja voimia pienten ihanien ihmisten hoitoon ja tukemiseen elon ensimetreillä:hug::flower:

Kuinka voi niin pieni olla, ja jo selviytyä täällä isossa maailmassa...rakkauden tähden :heart:
Sydämelliset onnittelut teille vauvan saaneille!! =)

Huoh, itsellä olisi vielä 4 viikkoa la:han , ja toivottavasti meneekin sinne saakka, sillä tytöllämme edessä pari leikkaus-operaatiota kai ennen sitä, ja haluan ehdottomasti olla mukana hänen tukenaan! Oma olo on kyllä jo aika tukala, ja supisteleekin, mutta tämä huoli tyttärestä saa kai omankin olon tuntumaan kurjalta. Toivottavasti nyt tulehdusarvot ym. näyttäis jo hyvältä eikä mitään tulehduksia löytyis, muuta ku toi päällä oleva korvatulehdus...:snotty:

No niin, ei nyt tule muuta mieleen tällä kertaa.
Tsemppiä loppumetreille meille kaikille!!

Ja p.s OMA kanta SUomen terv.huoltoon: toimiva, mutta sydäntä riipii kun harjoittelijat häsläävät pienillä ihmisillä ja vauvoilla aiheuttaen turhaa kipua ja tuskaa...toki heidänkin täytyy harjoitella, mutta aivan kamalaa katsottavaa kun sairas lapsi kärsii vielä enemmän kun toinen ei osaa ottaa verikoetta tms... argh.
 
Hei kaikille! Täällähän käydään mielenkiintoista yhteiskunta-poliittista keskustelua ;). Kerronpa minäkin näkemykseni. Ensinnäkin pitää ottaa huomioon että meissäkin keskustelijoissa on varmasti tosi paljon eri elämäntilanteissa olevia. Osalla on opinnot kesken, osa jo pidempään työelämässä tai osalla esikoinen tulossa ja osalla jo pidempi kokemus lapsiperheen arjesta. Kaikki vaikuttaa tietenkin myös mielipiteisiin ja siihen mitä itse pitää tärkeänä.

Oma tilanne on sellainen että opiskelut jäi aikoinaan kesken juuri töiden takia. Piti tehdä hommia että pystyi asumaan yksin. Asuin opiskeluajan solussa ja kimppakämpissä mutta aina piti opintotuen lisäksi töitä tehdä että sai vuokran maksettua jollain. Tarjottiin vakitusita työpaikkaa jolloin opinnot jäi kun kiinnostava paikka oli tarjolla. Myöhemmin sitten löysin mieheni ja alettiin perustaa kotia ja perhettä. Sain jäädä töistä erityisäitiysvapaalle kelan rahoilla (jo raskauden alussa) ja sitten olikin aikaa tehdä opinnot loppuun. Valmistuin juuri ennen esikoisen syntymää ja siitä asti on maksettu myös asuntolainaa. Mies kävi vakkari töissä (duunarin hommia) ja opiskeli aikuispuolella itseään eteenpäin ja minä vauvan kanssa kotona. Rahat oli tiukilla ja ajettiin vanhalla autolla (joka muuten on pidemmän päälle kalliimpaa kuin autolaina uudemmasta TOIMiVASTA autosta). Puolivuotta kotihoidon tuella kunnes oli pakko mennä töihin minunkin että pystyttiin asuntolaina maksamaan. Kuitenkin vuokra-asuminen olisi maksanut yhtä paljon ja siitähän ei itselle jää mitään käteen.

Nyt ollaan molemmat oltu jo pidempään työelämässä, ollaan rakennettu talo maalle (lapsuuden maisemiin) ja tykätään asua omassa rauhassamme vaikka kalliiksi tuleekin. Lainaa on talosta hirveästi vaikka ihan perustalo onkin ja itse tehty. Työmatkojen takia pakko olla 2 autoa kun ei täältä bussikaan kulje. Niin kauan kun pysytään molemmat terveinä, pystytään lainaa hoitamaan, niin täällä asutaan. Ja toivottavasti pystymme jotakin myös lapsille jättämään kun talo joskus on oma. Niin paljon arvostamme miehen kanssa rauhallista kasvuympäristöä lapsille ja omaa rauhaa ettei meitä saisi valintaamme katumaan, omathan on rahamme ja lainamme.

Minusta on kuitenkin Suomessa ihanaa että toistaiseksi on olemassa kelan tuet jos jotakin sattuu. Työttömyys, sairastuminen yms. Ja lapsiperheitä tuetaan kyllä mielestäni kohtalaisen hyvin verrattuna muualle maailmaan. Työnantajallehan ne kulut äitiyslomista loppujen lopuksi koituu suurimmaksi osin. Siksi kai ykstityisyrittäjienkin on niin vaikeaa pitää äitislomaa. Väärinkäyttäjiä aina löytyy, ja on ihan totta että esim. alkoholistien tukeminen on aika kyseenalasita etenkin jos ei ole toivoa raitistumisesta ja normaaliin elämään yrittämisestä. Ärsyttää maksaa veroja joista kaiken maailman saamattomien juoppojen kulut maksetaan. Ja nykyään on ihan mahdoton asenne monella työttömällä nuorella. Eli ei kelpaa mitkään "paskaduunit" vaan heti pitäis saada koulutusta vastaavaa ja hyvin palkattua "siistiä sisätyötä". Eletään kelan rahoilla ja asutaan vanhempien nurkissa ja silti on varaa käydä viihteellä joka viikonloppu merkkivaatteissa, aargghh!!! :kieh:Toivottavasti onnistumme omien lasten kasvatuksessa vähän paremmin että oppisivat ettei mitään saa ilmaiseksi ilman omaa osuuttaan näissä yhteiskunnan rattaissa....=)

Sitten kevyempiin asioihn eli vauva-juttuihin. Haaveilija87:Mulla oli samanlaisia iskias-kipuja esikoisen odotusaikana, nyt ei ole vielä tullut ja toivon ettei tulekaan. Ne oli lopussa ihan karseita kun ei pystyny oikein missään asennossa olemaan:(. Toivottavasti sulla helpottaa venyttelyllä!

Itsellä on nyt jotenkin energisempi olo aikoihin! Varasin kirppis-pöydänkin että saa jotain tekemistä tälle "kesälomalle". Tuntuu tosi oudolta kun ei ole enää töitä, kuitenkin melkein 6 vuotta vakkariin töissä ehti olla. Joka päivälle pitää keksiä jotain aikataulutettua ohjelmaa ettei tule aika pitkäksi. Varmaankin sitten äippäloman alettua tarvii jo enemmän lepoa.

Kestovaippoja olen nyt katsellut netistä ja viikonloppuna pitäis mennä kestovaippa-kirppikselle. Josko niistä nyt jotain ymmärtäisi ja löytyisi pienelle sopivia. Muuten alkaa olemaan tarvikkeet kasassa. Vaatteet on lähes kaikki kirpparilta löydettyjä, mutta nehän on noin pienillä ihan uudenveroisia. Kestovaipat on muuten aika kalliita uusina! Osaako joku neuvoa kuinka monta niitä suunnilleen tarvii että pärjää vastasyntyneen kanssa vaikka ekan kuukauden? Ajattelin kokeilla villapöksyjä ja niiden kanssa jotain sisävaippaa, harsoista en oikein oo innostunut...

Vattula 31+2
 
Moikat täältäkin:wave:
katherinen pienelle tytölle tsemppejä kovasti! Ja tietty koko perheelle:hug:
Neuvolassa eilen käyty. Kaikki ok. Sf-mitta 29, eli nyt kasvu tasoittunut kovasti. Vauvan syke 143. Ja edelleen ipana perätilassa on. Neuvolan tätin kans keskulteltiin pitkään siitä millainen sektio tulee olemaan, jos ipana ei käänny. (en siis alakautta ala synnyttämään edellisten repeämien takia). Kiva oli jutella, jäi ihan hyvä mieli.

Onko muilla väsymystä ilmassa? Musta tuntuu, että voisin päivätkin vaan nukkua|O Luulinkin, että hemoglobiini on taas laskenu, mut ihan hyvä oli. Kai se sit johtuu noista katkonaisista öistä..kun pitää pissalle herätä ja asentoa vaihtaa jne..

Sori kovin omanapainen viesti:ashamed: Yritän taas jossain vaiheess enemmän kommentoida..
Nyt pitää mennä ottamaan pannari uunista..

leena ja mustikka 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Haaveilija Meilläkin olisi torstaina perhevalmennuksessa fysioterapeutin pitämä tunti, luulisin että siellä on kanssa jotakin rentoutusta, odotan kovasti. :) Viime viikolla oli ensimmäinen perhevalmennus. MEidän lisäksi siellä oli 3 muuta perhettä mukana. Jotenkin se yks pariskunta oli semmoinen, ettei niitä juurikaan näyttäny kiinnostavan siellä olo, mut nää kaks muuta paria oli ihan mukavia. Kiva tietää edes joitakin jotka odottavat yhtä aikaa kuin itsekin. Mieskin oli ihan fiiliksissä siitä käynnistä. Vaikka kovasti ollaan yhdessäkin juteltu vanhemmuudesta jo aikaisemminkin.

Katherinen esikoiselle toivoisin että pian paranisi. Mun tyttärellä oli myös 4 vuotiaana munuaisiin levinnyt virtsatieinfektio, oltiin silloin 5 vrk sairaalassa, kun CRP vain jatkoi nousuaan ollen vielä neljäntenä suonensisäisenä antibioottipäivänä vielä 360... Kyllä oli huoli kova ja kaikki ne tutkimukset oli järkkyttäviä lapselle mutta myös henkisesti äidille (vaikka miten lasten sh olenkin...) Onneksi kuukauden kuluttua tehdyssä munuaisten ultrassa ei ollut enää mitään poikkeavaa, vaikka tulehduksen yhteydessä molemmissa munuaisissa oli laajentumaa. Tuo oli ensimmäinen ja tähän mennessä viimeinen virtsatieinfektio mikä lapsellani on ollut. Voimia kovasti myös sinulle lapsesi operaatioihin!

Väsymyksestä, periaatteessa jos tulee oltua tässä sohvalla, niin ei kamalasti ylimääräistä väsymystä ole. Jos sitten joutuu vähääkään liikkumaan, niin silloin alkaa pikaisesti kaivata että pääsisi lepoasentoon. Eilen tosin nukuin aamupäivästä 10-11 väliset päiväunet :O Joka mulle erittäin harvinaista! Mutta meni kyllä ihan noiden kellojen siirtelyiden piikkiin. Musta ihan turhia tommoset kellojen siirtelyt!!! Ketä ne muka palvelee???

Mulla oli hyvä aamu tänään, ei juurikaan supisteluja. Ajattelin sitten "palkita" itseni käymällä pikaisesti autolla postissa ja hakemassa kaupasta vähän ruokaa. Postista tullessa olo oli vielä ihan jees ja ajattelin käydä juomassa iltapäiväkahvit kahvilassa. No, sekin meni ihan hyvin. Mutta kaupassa laahatessa vatsa painoi jo ihan älyttömästi. Tuntui että se oli ihan kovana ja kamala paine tuolla haaroissa... Ja sitten siellä tuli vielä eräs puolituttu vastaan joka sanoi mulle että vielähän sinäkin olet täällä pyörimässä? Öhhöh! : / Sain vaan sille sanotuks että joo kyllähän tässä vielä pitkän aikaa ollaan toivottavasti.. ja jatkoin matkaani! On se jo että nyt alkaa ahdistaa tommoiset heitot ja laskettuun aikaan vielä lähemmäs 2kk matkaa! Mä oon varmasti ihan erakko viimeisillä viikoilla. Sitä tää kotona olo tekee, ettei jaksais yhtään keskustella minkään puolitutun kanssa asioistaan... Eikä jaksa juuri toistenkaan asiat kiinnostaa. No, nyt kuitenkin jo täällä kotona "turvassa".

Näihin poliittisiin asioihin en yleensä ota kantaa, koska mun mielessä on yleensä niin monta eri vaihtoehtoa jotka pitää ottaa huomioon. (mielipiteitä toki riittää). Mut mäkään en ymmärrä alkoholistien höösäystä. Alkoholiverotus sais nousta ja reilusti! Mutta samaan hengenvetoon sanottava että tuskin sitä alkoholistin uraa kukaan itselleen suunnittelee? Ja alkoholisimi kuitenkin lopulta sairaus. Ja ei sekään musta ole oikein että hyvinvointiyhteiskunta (niin kauan kuin tätä siksi nimitetään!) jättäisi heikko-osaisimmat oman onnen nojaansa. Ja jos alkoholistit jätetään itse hoitamaan omat juttunsa, niin mun mielestä sitten olisi ihan oikein että tupakoitsijat maksaisivat sitten omat tulevat keuhkosairautensa. Koska sehän on niin faktaa että suurin osa tupakoitsijoista tulevat sairastumaan elämänsä aikaa keuhkoahtaumatautiin tai keuhkosyöpään. Ja sairalloisesti lihavat myös maksaisivat oman hoitonsa, kun kaikki tietää että ylipaino altistaa monille erinäisille terveyshaitoille... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tällä tekstillä ei ollut tarkoitus loukata ketään, antaa vain hieman näkökulmaa keskusteluun. Onneksi ei tarvitse näistä asioista päättää, vaan jokainen voi pian äänestää vaaleissa, ja antaa äänensä ihmiselle joka omaa henkilökohtaista asiaa parhaiten ajaa! :)

Ansukka ja Mimmi 31+5
 
katherine :hug: Kovasti voimia. Tiedän omasta kokemuksesta että kovat voi olla tuskat ja pitkäaikainen piina. Minullahan oli silloin raskauden alkuvaiheessa munuaisaltaan tulehdus ja nyt olenkin siitä lähtien joutunut sitten syömään estolääkitystä kun vihdoin viimein neljännen vai viidennen antibiootti kuurin jälkeen se saatiin kuriin. Silloinhan olin 3 yötä sairaalassa kiputipassa kun ei mikään auttanut mitä raskaana olevalle muuten pystyivät antamaan. Eli kovasti voimia ja toivottavasti paranee pikkuinen pian.

ON: Väli tsekkauksessa paineiden kanssa käyty ja koholla ovat edelleen mutta pissa yhä puhdas. Eli nyt sitten torstaina äippäpolilla taas kontrolli ja seuraavalla viikolla täällä omassa neuvolassa jne...Raskausmyrkytystä pelkäävät kovasti, mutta toivotaan ettei sitä ole.

Enie + Tou 33+3
 
Hei kaikille! Täällähän käydään mielenkiintoista yhteiskunta-poliittista keskustelua ;). Kerronpa minäkin näkemykseni. Ensinnäkin pitää ottaa huomioon että meissäkin keskustelijoissa on varmasti tosi paljon eri elämäntilanteissa olevia. Osalla on opinnot kesken, osa jo pidempään työelämässä tai osalla esikoinen tulossa ja osalla jo pidempi kokemus lapsiperheen arjesta. Kaikki vaikuttaa tietenkin myös mielipiteisiin ja siihen mitä itse pitää tärkeänä.

(Oho, enpä osannut lainata tuota tekstiä...)


Mutta olen niin samaa mieltä tästä. Enempää en aijo asiaa kommentoida, tulisi toooosi pitkä teksti.

Omaa napaa taas... äitipolille ei tartte enää mennä kontrolliin, tilanne oli pysynyt samana. Sitten vasta soittoa sinne uudelleen jos alkaa taas supistella. Vauva teki hengitysharjoituksia kohdussa lääkärin mukaan, kun kylkiluut sävähteli samalla lailla kuin itse hengittäis :)
Painoarvio oli 1862g. Sitä mä ihmettelen, että miten kohdun kaulakanava voi olla vähän yli 4 senttiä vielä näillä viikoilla, tai ylipäätään... eiks se ole aika pitkä??

Haidih ja tyllerö 32+0 poks.
 
Viimeksi muokattu:
Yhteiskunnallista keskustelua tosiaan on ollut paljon ja itelläni on oikeastaan kaikista noista kokemuksia paitsi sossusta. Eli siis korkeakouluopiskelusta, ammattiopiskelusta, työttömyydestä, alkoholistista, lainoista, vakuutuksista, terveydenhuollosta.. Mutta terveydenhuollosta täytyy kyl sanoa, että ei tuolla terveyskeskuksissa oteta lähimainkaan oireita niin vakavasti kuin yksityisellä. Näin sai huomata vauvankin kohdalla. Opiskelusta.. no joo, ite oon sellanen etten oikein tiedä mitä haluisin. Joten ei edes enää taida uskaltaa opiskella kun tukiakin olen nostanut. Ja alkoholistit joo.. toivottavasti ite en enää ikinä joudu tekemisiin sellasen ihmisen kanssa, hyvin heillä riittää viinaan rahaa.

( .) Tänään oli taas neuvola ja ens viikolla jo synnytystapa-arviointi. Neukan mukaan vauvan pää on jo alhaalla, mutta ei mitenkään kiinnittynyt. Saa nähdä, muutama päivä sitte pyöri vielä miten päin vaan. Sano kanssa, että kovin on supistusherkkä kohtu että näinköhän menee ees laskettuun aikaan asti. Ja kun esikoinen meni reippaasti yli, niin en oo kyllä varautunu että tulis ennen laskettua. Pieni paniikki tuli ehkä..? Mun puolesta vois jo syntyä, kun olo niin raskas, mutta pienen puolesta pelottaa jos tuleekin..
 
yleisesti keskusteluun Meillä uudehko, ei uusi auto, siitä ollut lainaa, ei ole enään, mies ajaa päivässä 150 km työmatkoja, haluamme kumpikin, että auto on ajomukavuudeltaan mieluisa ja turvallisuuskin on mulle iso plussa, ja jokaisella on oma mielikuva turvallisesta autosta tietysti ;). kokoakin väkisin löytyy jo pikkuautoa enemmän, sillä kahden lapsen ja kahden ison koiran kanssa sitä tarvitsee :), ja uusi tulokaskin mahtuu vielä tähän nykyiseen autoon suhteellisen hyvin vaunuineen :). Luottokortit meillä on ja pysyy, itse hankin ihan senkin takia jo, että reissaan(reissasin) 5-10 x vuodessa ulkomailla(harrastus lähinnä), ja on vain paljon vaivattomampaa hotellien ja muiden raha asioiden kanssa kun ei tarvitse vaihtaa käteistä edestakaisin, sekä myönnän itseni melko huonoksi säästäjäksi, ja jos tulee jokin äkillinen suurempi meno, on luottokortti siltäkin varalta itselle ok vaihtoehto, itse ne kuitenkin aina pois tulee maksettua. Turhuuksien ostamista toki koita vältellä luotolla. Asuntolainakin löytyy, maksellaan sitä huomattavasti vähemmän kuussa kuin maksaisimme vastaavasta vuokraa.

Kummeista Olen kysynyt yhtä erittäin hyvää ystävääni ja hänen miestään, ja ovat jo suostuneet :). Kuulutaan miehen kanssa kumpikin kirkkoon ja lapsikin saa kasteen. Mies on vakaasti päättänyt jo pikkuneidin nimen :whistle:..ja sovittiiin, että mulle jää sitten toinen nimi ja/tai mahdollinen kolmas nimi mietittäväksi. Sukunimeä mietitään vielä, olemme menossa siis naimisiin loppuvuodesta vasta, ja meillä miehen kanssa eri sukunimet, ja ei olla vielä päätetty kumpi nimi otetaan(haluamme kuitenkin yhteisen sukunimen), ja sen myöskin vauva saa kasteessa sitten jo.

Unohdan jo puolet asioista joihin piti kommentoida, sori, tämä muisti mennyt kyllä raskauden myötä ihan mahdottoman huonoksi, onko muut huomanneet samaa?:whistle::$

ON: Tänään äippäpolilla kontrollikäynti, kohdunsuulla hyvä tilanne, ei muutosta :) Vauva oli kääntynyt pää alas päin, tosin pää oli vielä aika ylhäällä. Painoarvio tänään 31+6 1826 g, keskikäyrän ja alakäyrän välissä mennään. Sf mitan pienuuden ja sen laskun vuoksi kasvukontrolliin vielä kerran, eli toisin sanoen lääkäri aikaisti synnytystapa arviota hieman yli viikon, eli menen 36+0 vielä kertaalleen ultraan :).
Supistuksia on alkanut taas tulemaan, mutta oma mieli on kovin muuttunut niiden suhteen, olen miltei innoissani kun niitä tulee, jotain alkaa pikkuhiljaa tapahtumaan omassa kehossa ja se tekee työtä jota sen "kuuluukin" tehdä, toivotaan, että loppuun asti kuten toivomme :). Muuten ei ihmeellistä, yöt nukun toisinaan hyvin sikeästi, välillä käyn tunnin välein vessassa, välillä särkee lonkkia, välillä mahaa, kuuluu asiaan :).

JA & Nöpsy 31+6
 
Joo tosiaan mielenkiintoista keskustelua täällä on käyty. No, itse en nyt jaksa siihen kommentoida, sen verran sanon että muiden julkituomien ajatusten kanssa olen joissain asioissa samaa mieltä ja joissain asioissa erimieltä (ylläri).

Voi blääh, meillä alkoi esikoisella oksennustauti tossa alkuillasta :x Tähän mennessä saldo on kolmet oksennukset ja yhdet meidän parisänkyyn, blääh. Tuntuu et koko kämppä haisee ja tuli paha mieli, kun mun oli kuopuksen iltapalan jälkeen pakko laittaa se pinnikseen (se kun väsyneenä vaan kulkee mun perässä ja yrittää syliin) et pääsin siivoomaan vessaa johon tuli ne kolmannet pirjot just silloin samaan aikaan ja esikoisen vein suihkuun. Siinä siivoomisessa meni niin kauan aikaa, et kuopus oli nukahtanu mikä on tietty ihan hyvä, mut et nukahtaa tolleen et joutuu itkemään itsensä uneen kun äiti ei pääse lohduttamaan. Paha mieli :(
Tähän liittyen nolo kysymys.. Miten ois paras pestä petari pieneltä alueelta? Ehti ne oksut mennä ja kai vähän imeytyäkin lakanan läpi petariin ja vedellä hankaus ei ainakaan auta kun ei se haju lähde mihinkään. Hitto mikä siivouksen ihmelapsi mä oon!! :xmas: Mut jos siis käytän jotain ainetta niin huuhdellaaks se vaan vedellä hankaamalla perään? Ziisus, mitä kyssäreitä :LOL:

No nyt sohvalle esikoisen seuraks kattomaan telkkua.

Jadey + vauveli 34+2
 
Mielenkiintoista keskustelua käyty :)

Itse olen kans mennyt 15v kesätöihin ja heti 16 osa-aikatöihin lukion ohessa. Lukion vikavuonna painoin semmosta päivää että 8-15 koulussa ja 16-21.30 töissä, parhaimmillaan saattoi olla 9päivän työputkia. En käsitä miten oon jaksanu mutta pomolle piti näyttää että oon pätevä ja sainkin vakipaikan sieltä kun halusin pitää välivuoden koulusta. Sittemmin kun tiesin mitä lähteä opiskelemaan hain kouluun ja tässä ollaan, toinen lapsukainen tulossa :) Nyt kun terveysalan valitsin niin näillänäkymin ei tarvi kantaa huolta huomisesta töiden puolesta, niitä kyllä on ainakin tällä hetkellä enempi ku jaksaa/pystyy opintojen ja perheen ohella tekemään.

Omaa asuntoa ei olla vielä laitettu vaikka tosiaan samalla rahalla varmaan saisi mitä nyt menee vuokraan, mutta nyt on puheltu josko vuoden päästä aletaan katselemaan mihin sitä asettuis.

Kela ym on ihan ok, joitakin puutteita tosin löytyy, esim. opiskelijanäkökulmasta opintotukea ei ole sidottu mihinkään elintasoindeksiin valovuosiin! Kuin myös se kummastuttaa että sossuun ei ole asiaa opiskelijalla ennenkuin on nostanut opintolainan tappiin, ei pultsareittenkaan tarvi eka ottaa pankista lainaa ennenku saavat sossusta tukea! Muitakin esimerkkejä on tullut vastaan tässä matkan varrella joko omana kokemuksena tai tutuille..

Mutta nyt syömään ja lukemaan tenttiin..

Diipeli ja tytsy rv32+0:heart:

Niin ja katherinen tytölle paranemisia ja paljon suojelusenkeleitä ympärille <3 Kuin myös meidän kaikkien lapsosille =)

Hormonit vissiin taas alkaa hyrräämään ku tippa meinaa tulla linssiin...
 
Huaah, kunhan purkaudun taas äitini käytöksestä, en jaksa ymmärtää häntä välillä ollenkaan... Äitini siis asuu 1,5 h tunnin ajomatkan päässä ja hän käy meillä tyyliin lasten synttäreillä ja siihen vuoden aikana max. 2 muuta käyntiä. Itse käymme äitini+miehensä luona lähinnä jouluna ja kesäisin pari kertaa. Ei siis kovin monesti nähdä, hän on uramummo, jolle lapsenlapset ei näytä kovin rakkaita olevan. Tänään hän sitten soitti ja kerroin että pääsiäissunnuntaina on meiän pojun 4 v synttärit, kutsut lähtee ens vkolla menenään. No, tapansa mukaan hän heti ilmoitti, että ei käy heille, kun "tulee niin paljon ihmisiä ja eihän siinä kerkiä juttelemaan ja eihän me tunneta niitä J:n (=mun miehen) puolen sukulaisia jne" Että tultais sitten toisena viikonloppuna. Minä ilmotin, että jaa, meillä on kyllä toukokuulle asti kaikki viikonloput jo buukattu ja toukokuussa en ota enää vastaan kun haluan jo keskittyä tulevaan vauvaan ja en jaksa mitään vierailuja silloin. Äiti siihen sitten ihan ihmeissään, että miten niin muka kaikki vkloput jo täynnä, miten teillä voi muka olla menoja...?? Ihan niinkuin lapsiperheessä pitäs vkl:t istua muksujen kanssa kotona... Silloinhan nähdään kavereita ja käydään kyläilemässä puolin ja toisin, etenkin noita työssäkäyviä vanhempia. Tää ei ole todellakaan ainut kerta, kun mun äitini jättää tulematta lapsen synttäreille pyydettynä päivänä. En ymmärrä sitä ajatuksen juoksua, että kun johonkin saa kutsun, niin vängätään omien halujen mukaan koska haluavat saapua. Törkein ehdotus oli silloin, kun mun ja miehen hääkutsut laitettiin ja päivä oli la klo 14, niin hän ihan pokkana ehdotti kutsujen jo mentyä kaikille, että voiskos niitä siirtää klo 16 alkavaksi, kun hän+miehensä on töissä lauantaisin aina 14 asti...!!! Että näin taas, tuli paska fiilis tällekin päivälle :(

Toivottavasti käyttäydyn itse 50+ vuotiaana fiksummin kuin äitini... No eipä silti, ei hän kysynyt tällä(kään) kertaa mitään miten mä masun kanssa jaksan tai edes meiän lapsista mitään. Koko raskausaikana on kysyny 1 kerran, että tiedetäänkö kumpi on tulossa, sekin ennen rakenneultraa joulukuussa. Niin ja kommenttihan siihen, kun ilmotin, että meille syntyy kolmas lapsi, oli häneltä "Eikä!" Joo, että tämmönen mummo lapsille on suotu...

Muihin asioihin... katherinelle kovasti jaksuja teidän perhetilanteeseen, se on äidille aina sydäntä raastavaa kun omalle lapselle sattuu jotain tuollaista!

Jadey, mä kokeilisin jotain huonekalujen pesuainetta siihen petariin ja jos haju ei lähe, niin sit ihan koittasin pestä oksukohtaa kunnolla jollain pesuaineella, mäntysuopakin vois olla kokeilemisen arvonen :)

Tää menee nyt nukkumaan, puolen yön jälkeen poksahdan 33 viikolle, jee!!
 
Nöösi: olen samaa mieltä tuosta, että terveyskeskuksissa ei oteta niin vakavasti kuin yksityisellä. Kirjoitin tuonne aiemmin jo, että mitä kaikkea on tullut eteen... Luulin jo jossain vaiheessa kuolevani niihin mahakipuihin :S.. Käytiin vakuutusliikkeessä kyselemässä meidän vakuutuksista, että korvaavatko yksityiskäynnit, mutta ei korvaa, tarvitsee ottaa erikseen jonkun hoitoturvavakuutuksen. Pitää miettiä sellaista.

Ja sitten muuta...

Olen samaa mieltä noista alkoholisteista aika monen kanssa..

katherinelle tsemppiä pikkuisen kanssa, täälläkin on tulevalla pikkusella ongelmaa niiden munuaisaltaiden kanssa :(..

Onko kukaan muuten ottanut vauvavakuutusta ?

Omaa napaa: tänään on sitten neuvola parin tunnin päästä. Aion kysyä että onko napiainen vielä pysynyt raivotarjonnassa, kun on niin kauhea mylviminen käyny tuolla mahassa ettei aina tiedä että miten päin se siellä oikein on. Muutenkin ihana päästä taas tässä kaiken tapahtuneen keskellä neuvolaan juttelemaan terkkarin kanssa. Pelottaa kamalasti perjantai jos sieltä munuaisesta nyt tällä kertaa sit löytyykin jotain, täytyy vaan toivoa parasta.
Tiedä vaikka viimeksi äippäpolilla ois pojalla ollu ujo pissa :/.

Millä viikoilla tehdään synnytystapa-arvio ?

Tiia ja toukka rv 32 poks :).
 
Nepulalle halit :hug: Kyllä on äitejä niin moneen eri kastiin... Mun äiti on taas ihan toisesta ääripäästä, tai lähinnä ei mikään työohjus vaan työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut jo monta vuotta sitten vaikka suht nuori ihminen onkin (54v). Mut en voisi ikinä kuvitella että ei nähtäisi usein tai että eivät auttaisi, jos vaan pystyvät missä tahansa asiassa. Toisaalta mieheni äiti on taas enemmän työaddikti. Asuukin noin 140km päässä meistä ja kiireitä riittää. Toisaalta me ei vielä niin tuttuja ollakaan, öh, mulla ei ole edes sen puhelinnumeroakaan vielä :whistle: :O :) joten ei siltä tavallaan mitään odotakaan. Saas nähdä millainen mummo hänestä tulee, kunhan vauva syntyy. Alusta alkaen on ollut kyllä tosi innostunut raskaudesta ja tulevasta mummoudestaan. Et toivotaan parasta!

Tuohon miksi yksityisellä otetaan ns. enemmän tosissaan. On ihan niin yksinkertainen syy, että se on niille bisnestä. Lähtökohtaisesti asiakas on maksamassa kalliilla hinnalla ja mitä enemmän vaan saadaan "myytyä" niin sen parempi yksityiselle firmalle. Siis mitä enemmän tutkitaan esim. labrassa niin sen paremmin voittoa tehdään. Yksityislääkärin (jotka siis voivat olla ihan vaikka "oikeesti" töissä siellä terveyskeskuksessa, tiedoksi vaan ;) ) ei tarvitse miettiä kustannuskysymyksiä, toisin kun terveyskeskuksessa joka on yhteiskunnan kustantama. Lisäksi terveyskeskuksissa työskentely on niin kiireistä, huonosti arvostettua ja rankkaa lääkäreille ( työtä on niin paljon koska lääkäreitä ei ole riittävästi/lääkäreitä ei edes haluta riittävästi???) että en yhtään ihmettele ettei nuoret lääkärit ole kiinnostuneita edes tulemaan terveyskeskuksiin töihin... Toivottavasti tämä terveyskeskusten alasajo ei tule jatkumaan vaan yhteiskunta haluaisi panostaa siihen jatkossa.

( . ) Päätä/niskaa särkee, ja olo muutenkin alakuloinen.. Vauva liikuskelee mukavasti ja mammakissat yrittävät selvästi piristää mun mieltä kun käyvät kehräämässä masun päällä ja ovat niin tietäväisen oloisia, mitä tulee tapahtumaan..

Ansukka ja Mimmi 31+6
 
Heip!

Tiudeliini : muutettiin tänne Jyväskylään miehen työn perässä..tiedä vaikka oltaisikin samaan aikaan tositoimissa :D

Minulla on vakuutus odotusajalle ja vauvalle. Otin sen Fennian kautta, ja oli muistaakseni kolmisensataa euroa vuodessa, odotusajalta 90 euroa.

Mies soitteli vähän aikaa sitten, oli käynyt etsimässä pinnasängyn ja hoitopöydän. Ihan kivaa ettei tarvitse huolehtia kaikesta itse.

Olo on ollut ihan hyvä, supistuksia ei ole juurikaan ollut mutta se painontunne on edelleen kova alavatsassa. Vauva lienee edelleen poikittain ainakin vatsan liikkeistä päätelleen. Eilen tunsin ensimmäisen kerran hikan!

Seuraava neuvola olisi ensi viikolla. Sitä odotellessa!

Tikru 32+1
 
Heippa! Eilen olin tyksissä niiden supistusten takia ja kaikki oli ihan ok! Kohdunsuu oli pehmentynyt, mutta kiinni ja ultralla mitatessa 4,3cm pitkä vaikka neuvolalääkäri sai käsi tuntumalla 2-3cm..Hmm..Vauva oli kovin laskeutunut alas ja siellä majailee..veikkasivat ettei sieltä enää edes asentoa lähe muuttamaan, vaan pysyy noin loppuun saakka. Myös vilauttelivat ennenaikaista synnytystä varsinkin jos ne supistukset jatkuu..Onneks nyt jäänyt aika vähäsiks..
Tänää oli kanssa neuvola ja kilppariarvot vihdoin hyvät, rr oikein hyvä ja paino oli tippunu 1kg, jes! Sf-mitta 29cm ja vauvan koko tyksissä arvioitiin 1800g. Eli rd:stä huolimatta meille ilmeisesti ei oo sokerivauvaa tulossa. Kiva juttu!!!!

Kaverilta ostin kassillisen 56cm vaatteita ja nyt niitä alkaa olla ihan hirveesti, ei ehitä varmaa kaikkia ees käyttämää, heh :whistle::LOL:

Mies remppaa uudella asunnolla ja mä olin siellä koiran kanssa istuskelemassa takapihan terassilla ja nautiskelin kevätauringosta, ihanaa! Mutta onks täällä koiraihmisiä? Meillä niin innokas vahtija tuo koiruli, nyt puoltoista vuotias, että alkaa murisemaan ja haukkumaan ku näkee jonkun siellä. Nytkin yks mummo naapuri avas ulko-ovensa ni johan toi alko juoksemaan ja yritti mennä sinne ja kamala haukkuminen. Hitsit. Saas nähä miten sen kanssa pärjätään, meinaan olis nii kiva, että koiruliki vois vapaana sii pihalla olla ku on kuitenki ihan aidattu piha..Koulutusta siis edessä ja oikee urakalla. Nyt lähen sinne kämpillä ja yllätän mieheni viemällä paikallisesta leipomosta hälle herkkuja, että jaksaa rempata :heart:

Ai niin, oli puhetta väsymyksestä. Siis mullekkin iskeny ihan kamala kevätväsymys, tekis mieli nukkua koko ajan |O ei tyyppillistä mua lainkaan...
Ja vakuutuksesta, meillä on turvasta vauvan vakuutus, oli vuodessa noin 350e normaalisti, mutta me saatiin alennuksia ni meille teki noin 250e...
 
Vika kommentti multa vielä tähän yhteiskuntakeskusteluun: lähes 100-prosenttisesti peesailen nepulan sanomisia tuolla sivun ylälaidassa.

Vauvavakuutusta ei oteta, tai siis siihen asti kun muutetaan Suomeen takaisin niin täytyy täällä toki olla vakuutus kaikilla. Suomessa ei oteta.

(.) Olin maanantaina taas spinnissä, ja sieltä lähtiessä ennen kuin ehdin kuntosalin ulko-ovelle, neljä ihmistä, jotka oli mun kanssa samalla tunnilla, tuli sanomaan miten loistavasti vedän ja miten hyväkuntoinen oon ja miten hyvältä näytän! :D Tuli kyllä loppuillaks aivan superhyvät fiilikset! Sen verran kyllä jo supistelee, että pitää vähän hidastaa. Ei se vauhti tai vastus vaan se ohjaustanko.... Kun ei nouse yhtä korkealle noissa pyörissä kuin mun Suomen-salilla. Tosi ikävää kumartua tangon päälle, pitää sit istua selkä suorana paljon eikä se oo yhtä tehokasta - tai edes kivaa - kuin normiasennossa. Seisten jaksan parhaiten polkea.

Mut kyllä on rasvaa alkanut kerääntyä tuohon lantion ja reisien seudulle... Nojaa, tulkoon nyt sitten. Kyllä ne rääkillä lähtee sitten vauvan synnyttyä. ;)

Luomuvaimo 31+2
 
Katherinelle ja tyttärelle kovasti jaksamista toivon minäkin!

Tulin juuri neuvolasta ja terkka ei tykännyt että olin pessyt ikkunoita, eli ikkunanpesukielto tuli. Ylöspäin kurottelevat liikkeet voivat irroittaa istukan, joten nyt miehet, kaverit ja mummot ikkunanpesuun kaikille :D

Ansukka: hauskaa kuulla että kissat "hoitavat" sinua, olen kuullut että kissat aavistavat milloin synnytyksen aika lähellä. Raportoithan sitten jos muistat miten sun kisulit reagoivat synnytyspäivänä :)

Nepula: voi harmi että äitisi kanssa hankalaa. Mullakin täti joka ei tullut kylään, asui ennen tunnin matkan päässä ja omisti auton. Oli sitä mieltä että minun pitäisi lähteä näyttämään vauvaa bussilla hänen luokseen (silloin kun esikko oli vauva). Never happend. Toivoisin että ihmiset välillä asettuisivat toisen asemaan, varsinkin vauvan kanssa on jaksaminen ja energia monesti vähissä.

Omaa napaa: sf 33cm, lähete kokoarvioon vkolla 36. hb 122 (nousee vaan :D). Sain käskyn lähteä synnärille ensimmäisestä supistuksesta tai vesienmenosta esikon nopean synnytyksen vuoksi, ei saa jäädä kotiin odottelemaan. Vauva on porautunut jo alas, päätä kuulemma hankala löytää. Sen kyllä tuntee! Kuin kuula olisi haarovälissä ja kävelyssä huomattavissa pienehköä ankkamaisuutta. Se ei kuitenkaan tarkoita että synnytys välttämättä olisi lähellä.

Jaksamista kaikille tähän lopun valasaikaan, itse olen jo aivan täynnä tätä odottamista..ei huvita enään yhtään. Nukkuminen vaikeutunut kun kylkiin ja lonkkiin sattuu, muutenkaan mitään voi tehdä kun maha on tiellä. Mutta niin ihanaa kohta saada pikkuvarpaat pusuteltaviksi ja pikku posket nuuskuteltaviksi! Pakkasin jopa jo alustavasti sairaalakassia vauvan vaatteiden osalta ja itselle terveyssitetä jne. Nyt alkaakin olla jo aika hakea vaippoja vauvalle ja liivinsuojuksia varastoon. Ja tietenkin sairaalakassiin eväät ja paljon herkkuja!

Mustajuuri 34+0
 
Heips!
Eilen kävin neuvolassa ja tässä kuulumisia: sf oli 30cm eli keskikäyrällä mennään,painoa +200g/2viikkoa eli ei onneks paljon, RR 127/70 ja pissasta löytyi valkuaista yhdellä plussalla. Tänään sit jouduikin viemään pissanäytteen labraan,tunnin päästä saan tietää tarviiko mennä äippäpolille käymään...Mut enpä usko et on mitään syytä huoleen...nyt esikko heräs ni pitää mennä..
heissu rv34+1
 

Yhteistyössä