** Toukokuun Toiveet 2011 ** Pokspokspoks! Se on TOUKOKUU nyt!

Nelli, sinäkin siis vielä yhtenä kappaleena. :) Mä en itse asiassa tiedä kauheesti mun äidin synnytyksistä (2 kpl), muuta kuin sen että mä olin komeat 3 viikkoa myöhässä ennen kuin suostuivat käynnistämään synnytyksen! Äiti oli päiväkausia kärsinyt suppareista, ja kun kalvot vihdoin puhkaistiin niin synnyin sitten rytinällä. Jalat ja kädet oli jo siniset - tosin niin oli meidän pojallakin vaikka "vaan" 11 pv yliaikaisena syntyi. Mun veli meni vissiin 3 pv yli. Samoin miehen puolella on menneet usein raskaudet yliaikaisiksi, ja vauvat on molemmissa suvuissa isohkoja, että siinä mielessä mennään samoilla raiteilla. :)

Alessandra, mä oon nyt ottanut saman asenteen - tulee kun on tullakseen. :) Mulla kans 2-vuotias jahdattavana ja oppari viimeisteltävänä, että ei tässä aika käy pitkäksi! Ja kun on niin superhyvä olokin niin kaipa tässä voi vielä jonkin aikaa ootella. Tosin tän viikonlopun jälkeen sais vapaasti tulla, kun saadaan yhdet häät ohi. Kunhan ei kovasti menis kesäkuun puolelle, olis tarkotus tavata mun perhe Nykissä loppukuusta, vaan minä ja pojat mentäis, enkä kovin pienen vauvan kanssa viitsis lähteä...

Puheluita ei oo tullut vielä yhtäkään! Tosin kaikki sukulaiset asuu Suomessa, samoin suurin osa kavereista. Mut ei oo kyllä FB:ssäkään liiemmin onneksi kyselty, päivitän kyllä melkein joka päivä statusta niin näkevät siitä että ei oo tilanne muuttunut. Muutenkin oon tehnyt selväksi, että tää saattaa hyvin todennäköisesti mennä yli, ja monelle sanon muutenkin että laskettu on kesäkuun alussa, just nimenomaan siksi että esikoisen kanssa meni totaalisesti hermot kun alettiin kysellä kaks viikkoa ennen laskettua... Sen sijaan mua risoo aivan suunnattomasti tuntemattomat ihmiset, jotka kokee asiakseen kysellä ja ihmetellä mun olotilaa jatkuvasti! Onneks eivät sentään käsiksi käy, huitoisin kyllä korville silloin! Tänäänkin salilla oikeasti joku 10 ihmistä kysyi ne samat saakelin kysymykset ja laukoi nää "vauvahan loikkaa sitten kohdusta suoraan treenaamaan" ja "oot kyllä aikamoinen kun vielä jaksat treenata" -fraasit. Voi elämän kevät, mä käyn salilla että saisin olla yksin ja rauhassa! Muutenkin mua ärsyttää se, ettei ihmiset tunnu käsittävän sitä, että mä osaan puhua myös muista asioista. Mä olen nykyään vaan maha enkä ajatteleva ihminen. Nojoo, pienet on ongelmat mulla.

(.) Kätilö tavattu, ja kaikki on esimerkillisen hyvin. Ihanaa kun koko ajan vaan kehutaan! :D Painoa nyt tulee näköjään se 450 g (eli 1 pauna) viikossa mut tulkoon, syön kuitenkin sen verran terveellisesti että eiköhän jokainen kilo oo sitten vauvan kannalta tarpeellinen. Imetys kuitenkin vaatii sitä rasvakerrosta. Ei turvotusta, verenpaineet kunnossa, samoin vauvan sykkeet (piti sen verran sanoa vielä Alessandralle, että tähän asti ollut 150+, tänään 140+ mutta aina on mitattu makuulla eli en tiedä onko vaikutusta. Luulen että tänään nukkui sykkeitä kuunnellessa, siksi matalammat.). Sf-mitta 37 cm eli sentin vähemmän kuin viime viikolla, eli vauva on vissiin vielä vähän alempana kuin viimeksi. Kovasti toivotteli kätilö jo synnyttämään, katotaan jääkö ensi viikon aika voimaan vai miten käy. :)

Luomis 38+3
 
Meni sitten viime yö heikoilla unilla, supistukset alko 01 maissa, kun olin mennyt 24 aikoihin nukkumaan. Kerkesin ottaan panadoliakin 1 g kun sen verran tiheesti supisteli, jotain 10 min välein 50 s kerrallaan. Sit 03.30 loppu supistukset kuin seinään ja takasin ei oo tullu. Voi kuttu!! Kaiken lisäksi se flunssa nyt iski, kurkku on tosi kipee ja räkä valuu. Kiva hei synnyttää kipeenä, onko kellään kokemusta?? Nyt kyllä toivon, et vaavi sittenkin pysyis masussa vaikka vkon, että saan itteni paranemaan, olo tosi väsy ja voimaton.

nepula 40+2
 
Tsemppiä Nepula! Tollaset "sahaavat" oireet on kyllä ärsyttäviä. Itsellä parina yönä jo lähtö mielessä mutta aamulla taas oireet kaikkosi.Toivottavasti pääset flunssasta eroon ennen synnytystä. Kaveri synnytti kuumeessa ja sanoi että kummasti jaksoi kaikesta huolimatta. Voimia!

Haavelija87: Ei toivois kyllä kellekään tuollaisia yllätyksiä ainakaan tähän elämäntilanteeseen! Toivottavasti saatte kodin pian kuntoon ja vakuutus korvaisi vahingot.

Pelkääkö kukaan muu lapsivesien menoa julkisella paikalla? Mä en uskalla lähteä enää mihinkään kun oon varma etä jossain lorahtaa:ashamed: Viimeksi meni kotona vedet ja sitä tuli NIIN paljon.... Kiva ois sitten jossain kaupassa poistua vähin äänin märkä vana perässä.... Täytyy varmaan laittaa kylpypyyhe laukkuun kaiken varalta että saa auton penkin suojattua.;)

Nyt on taas ihan ok olo ja vauvakin liikkuu joten huolia vähemmän. Kai sitä voisi lähteä taapertamaan kaupungille jos jaksaisi vielä näin aamupäivästä. Iltapäivisin alkaa liitoskivut ja ihan järkky painontunne/paine tuolla alavatsalla ja alapäässä. Se tunne kun tulee niin tuntuu että vedet ja vauva voi tipahtaa tuolta ihan koska vaan. Voi kun se kävisikin niin helposti! Nyt tajuan että pääsin helpolla esikoisen raskaudessa kun tuli niin aikasin eikä ehtiny tuskastumaan kaiken maailman yövalvomisten ja supistusten kera.

vattula 38+4
 
Onnea jälleen vauvan saaneille... voi miks mä en vois olla jo siinä joukossa :)

Vattula: Kyllä mä ainaki pelkään sitä jos menee vedet vaikka kaupassa. Monesti saattaa iskeä pakokauhu just supistuksen tullessa keskellä kauppaa, et jos siitä puristuksen voimasta posahtaa. Oon miettinyt et mitäs sitten, jos ne menee, lähdenkö vaan ulos ja jätän lätäkön siihen, ja joku onneton joutuu siivoamaan :D

Joku kysyi sykkeistä näin loppuaikana... mulla ainakin on vaan noususuunnassa. Alkuun oli aina sellaset 135-145 tasaisesti, aina otettiin maaten. Nyt loppua kohden sykkeet on olleet monella kertaa 160-170, maaten otettuna. Mä uskon siihen vaikuttavan sen, että loppuraskauden kaikki neuvolakäynnit on aamulla klo 11 paikkeilla, jolloin vauva on kauheella liikekannalla. Ja sit kun ennen sykkeiden ottoa terkka vielä tunnustelee mahaa ja kiusailee vauvaa siinä samalla. Se on viel kuunnellut sykkeitä pitkään sen takia että vauva rauhottuis ensin et sais totuudenmukaisimmat lukemat. Vauvan liikkuessahan syke nopeutuu.

ON: Peittojakin tullu heiluteltua tässä muutamana yönä, ja saahan se jotain supisteluja aikaan mut ei vaan just niitä. Mä alan muistuttaa pikkuhiljaa leopardia tän ihottumani kanssa, ja hermot menee kutiamiseen. Tuntuu et ihottuma vaan innostuu rasvauksesta ja kortisonista. Nyt mä muistin sen diagnoosin minkä se lääkäri silloin antoi, se oli joku punatäplähilseily. Sillä ei kuulemma ole mitään tekemistä raskauden kanssa, mutta väitän tuntevani itseni niin hyvin että sanon ettei tämä ole sitä, ja että tää liittyy kyllä raskauteen.... ettei olis sitten sitä PUPPP:ia, minkä pieni osa raskaana olevista saa, siis raskausihottuma. Lääkäri teki sen diagnoosinsa vaan sen perusteella, että muutama näpyistä on kuiva=hieman hilseilee. Ja tän pitäis mennä ohi 6-8 viikossa..... eipä ole mennyt.

Haidih ja tyllerö 39+3
 
Täällähän on ollut tänään hiljainen päivä... Eli kaikki loput toukokuiset ovat synnyttämässä;)

Vattula: Mulla on kans sellainen pieni pelko että vedet menee jossain kaupassa tai yleensäkkin jossain julkisella paikalla, häpeähän se ei toki ole mutta hävettäis kuitenkin.:ashamed: Mulla holahti kans esikosta vedet oikeen kunnolla meidän lattialle ja sitä tuli sen verran että oikeen hävetti, vaikka kotona oltiinkin :) Isäntä ei lattiasta ollut kiinnostunut vaan auton penkeistä, ettei mene pilalle:D vuoras monella jätesäkillä ja vielä pyyhkeellä ennen kun olin autoon tervetullut.:LOL:

Sykkeistäkin oli puhetta juuri. masukilla on ollut sykkeet koko ajan tuon 140-160 välissä ja mulla siis sykkeet otettu aina maaten.

Liikelaskentaa on tehty täälä päin aika useasti. Välillä on ihan pakko tökkiä masua ja yrittää laskea niitä liikkeitä ja tuleehan niistä nopsaa se 10 täyteen. Tuntuu vaan että on koko ajan niin pirun hiljaista kun tila on niin vähäinen kohdussa.

Nepulalle pikaista paranemista! Tänne rantautui taas hermoja raastava limainen yskä, lunssaa ei toki oo vielä näkynyt. Nyt toivon että tää hirmu yskä menis jo ohi vaikka eilen alkoi illalla.

Omaa napaa Täälä huomattavasti parempi olo kun eilen ja muina päivinä. Eilinen oli vähä sellanen kiukku päivä :ashamed: siitä sai kärsiä valitettavan moni. Ollut hieman selän jomotusta ja mahan kovetusta taas mutta ei mitään muuta mikä voisi viitata lähestyvään synnytykseen. Tuttavalleni syntyi juuri 2 päivää sitten poika joka meni tasan 2 viikkoa yli lasketun. Eli ollaan varmaan samassa veneessä:kieh: Taas on siivousta yritetty mutta on niin väsynyt ettei jaksa. Parempi vaan kun ei rasita liikaa että jaksaa synnytyksessäkin sitten paremmin. En jaksa enää yrittämällä yrittää toista pihalle vaan ajattelin että tulee kun on valmis siihen. Samoin se edellinenkin maailmaan tuli ilman minkäänlaista yliyrittämistä. Nyt vaan rennosti naattia tästä ajasta kun toinen on vielä mahassa. Tänään tosiaan ollut parempi päivä:LOL: Nyt saakin vauva syntyä koska haluaa kun mieskin jäi nyt lomailemaan heinäkuun alkuun asti;)

Tsemppiä meille vielä tähän loppurutistukseen, eiköhän nämä loputkin vauvat pian tupsahtele maailmaan :)

Jennile ja Masukki 39+1
 
Huomenta kaikki ja paljon onnea vauvan saaneille :flower:
Tsemppiä vielä odottaville loppurutistukseen!
Meille syntyi 18.5. tyttö mitoin 3725g ja 51 cm, rv oli 39+5. Heräsin klo 1 yöllä kipeisiin supistuksiin, jotka tuli heti n. 5-10 min välein. Sairaalaan lähdettiin neljältä, ja tyttö syntyi seitsemän tienoilla - montaa tuntia ei sii synnärillä vierähtänyt. Aika ei kyllä tämän synntyksen muistoa heti kultaa kivun osalta. Tyttö yritti nimittäin punkea yli tunnin ulos kasvotarjonnassa, ennenkuin virhetarjonta huomattiin. Kipu ylitti sietokyvyn, eivätkä kokeillut kipulääkkeet auttaneet siihen. Onneksi vauva käänsi lopulta itse päänsä raivotarjontaan ja tuli sen jälkeen ulos parilla ponnistuksella. Porukkaa synnytyksessä piisasi tuon tarjonnan takia. Kaikki meni lopulta kuitenkin hyvin ja voitiin vauvan kanssa mainiosti synnytyksen jälkeen. Nyt ollaan jo kotona, ja uni on jäänyt tosi vähiin. Lepäättehän varastoon kaikki vielä jakaantumattomat :)

t. Calypso ja muru n. 3 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea kaikille vauvansa saaneille!:heart:

Täällä tehtiin Nepulat kans viime yönä. Supistukset alkoivat 23.30 aikoihin 3-5 min välein. Tuntuivat ilkeiltä, eikä niiden kanssa voinut nukkua mitenkään. Välillä ihan pikkuisen voimistuivat, mutta eivät tarpeeksi. Otin 1g panadolia joka sitten vaikutti joskus neljän aikaan. Nukuin tunnin kunnes viideltä heräsin ihan hiestä märkänä. Pari supistusta ja taas olin unessa. se siitä:kieh:
Onneksi en kuitenkaan soittanut lasten vahtia paikalle saatikka lähtenyt sairaalaan. Vitosen kohdalla en malttanut odottaa että voimistuisivat tarpeeksi ja tultiin kotiin sitten nolona sairaalasta kun hommasta ei tullut mitään.
Taitaa kyllä tuon reilun neljän tunnin jälkeen olla kiire kun seuraavan kerran alkaa supistaa...?

Huomenna olisi rv39 täynnä..:heart:
 
Vauvaonnea kaikille nyytin saaneille!

Minä yhä yhessä koossa, viime yönä ei tapahtunut yhtään mitään. On se kumma kun antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa... Nyt olis äärimmäisen hyvä vkl syntyä, kun sais lapsenvahdit paikalle kätevästi. Mulla rupee toivo jo hiipumaan, että tää tulis lähiaikoina ulos, saletisti kituuttaa rv 42 asti :(

Viime yönä nukuin kuin tukki, kai se edellisyön valvominen sitten verotti sen verran. Kurkku ei onneksi ole enää kipeä, mut pää on täynnä räkää :( Välillä päänsärkyäkin sen takia. No, kai tää tästä, kerkiää vielä parantua jos vauva pitkään masussa viihtyy.

haaveilija, onpa todella kurja tollanen vesivahinko! Toivottavasti se saadaan kuntoon nopeasti. Muutenkin ikäviä tämmöset viime hetkillä tulleet korjausta vaativat jutut. Meillähän toi kakkosauto on yhä hajalla ja en sitten tiiä millä me liikutaan kun kolmonen syntyy, meinaan tohon miehen työmatka-ajoautoon (joka on pieni kuin mikä) ei saa 3 lasta takapenkille turvaistuimissaan!! Vauva ja mut on haettava laitokselta siis ilman noita kahta ja sit kun ollaan kotona niin ei vissiin liikuta koko perheen kesken yhtään mihinkään... Kesäkuussa aikasintaan saadaan ehkä uusi vaihdelaatikko ja sit ois vielä sen asennus päälle.

Jassoo, jos lähtis lasten kanssa ulos leikkiin kun tässä normipäivä näyttää taas tulleen...

nepula 40+3
 
Onnittelut Calypsolle tytöstä!:flower:

Minustaki alkaa tuntumaan että yli mennään, ja ties vaikka enemmän ku esikoisesta joka siis meni sen 2 päivää yli. Ku nyt on kyllä tuntemuksia muttei mitään tapahdu. Esikoisesta ku alko olemaan tuntemuksia ni se oli samantien menoa, tosin kestihän siihen ite syntymään vuorokausi aikaa kun kaikki kävi niin hitaasti mutta pysyipähän itse mukana koko ajan ja tiesi että ei turhaan kärsi vaan synnytys on käynnissä :)

Diipeli ja tiitiäinen 39+4 :heart:
 
Onnea taas vauvaantuneille :flower: :)!

Täällä eilen supisteli peittojen heiluttelujen jälkeen vajaa 4 h säännöllisesti 4-7 min välein, mutta uni vei ne mennessään, ja nukuin vajaa 10 h :D:O... To kontrollissa sormelle vasta auki, ja vauvan painoarvio sille päivälle 3,5kg...Ja lääkäri sanoi, että irtoaa sisätutkimusta tehdessä paljon limatulppaa. Vähän liiankin "hyvä" olo nyt, ehkä johtunee pitkistä unista tai sitten vaan siitä ettei yhtään mitään actionia ole tiedossa. Ajattelin uskaltaa tänään lähteä vielä kaverille käymään, jonne ajomatkaa 1,5 h suuntaansa, mies tosin lähtee mukaan ja ajaa ;). Nyt olisi myös täällä "hyvä" aika syntyä, kun isommat lapset ovat reissussa isovanhempien kanssa, ja ei tarvitsisi järjestää lastenhoitajaa erikseen, mutta tokkopa tuo nyt päättää tulla, mä alan olla vakuuttunut, että mennään varman reippasti yli ;)..Seuraava kontrolli äpolilla olisi 40+5, ja jos siihen mennessä ei tapahtunut, aion kauniisti pyytää kyllä ronskimpaa sisätutkimusta.

Tiudeliini taitaa olla tosihommissa kun ei ole tän vkon aikana kuulunut mitään :). Kuten varmaan moni muukin, kun palsta on kovasti hiljentynyt...Kärsivällisyyttä meille vielä omaansa odottaville :):

JA & Nöpsy 39+3
 
Heippa!

Taas pääsee onnittelemaan joukolla toukokuisia :flower: :heart:
Onnea siis pojista: Katinkas ja iksu81
ja tytöistä Heissu ja Calypso

mama-84: Toivottavasti sun mies palailee laivalta ennen synnytyksen käynnistymistä!!

Nelli: Meillä pärjätty viimeksi ainakin ilman vaipparoskista (ja ajattelin pärjätä nytkin). Tietysti sitä ei osaa kaivata mitä ei ole ;)

Äitien synnytykset: Äitini kertoi mua synnyttäneen ensimmäisestä supistuksesta 24h, synnytys myös käynnistettiin. Veljeni syntymä kesti 6h ekasta supistuksesta. Mullakin kesti toi eka synnytys varsin pitkään, ja toivon että tämä toinen menisi myös tuolla nopeammalla toimituksella!

Haaveilija: Todella harmittava takaisku teille käyny... Mutta toivotaan että vuosien päästä se jo hieman hymyilyttää, mitä kaikkea dramatiikkaa esikoisen syntymiseen liittyikään.. (laiha lohtu tällä hetkellä tosin..)

Alessandra: Kiitos tuosta ananas vinkistä, alkoi tehdä tuoretta ananasta ihan hirmuisesti mieli, oli sillä sitten synnytyksen käynnistymiseen mitään virkaa, niin täytyy käydä hakemassa kaupasta! =)

Nepulalle kovasti paranemisterveisiä!!

Vattula: En ole osannut pelätä lapsivesien menevän julkkisilla paikoilla... Varmaan koska viimeksikin kalvot puhkaistiin vasta synnytyksessä, niin ei ole mitään kokemusta asiasta!

( . ) Torstaina oli neuvola, ei mitään ihmeempiä. Sf mitta 31,5 eipä ole enää noussut moneen viikkoon. Verenpaineet loistavat, pissi ok. Hempparia ei ole katsottu kuukauteen, mut sovittiin et ensi viikolla mitataan. Ei mua sinänsä kyllä "väsytäkään" sitä mama vitskua olen popsinut 3 tbl päivässä ja on tähän asti sillä ollut ihan ok. Mimmi laskeutunut entisestään ja sen kyllä tosiaan huomaa, kun oon pystyasennossa on vessassa ravattava vähän väliä ja joka kerta vain ihan pikkuliraus saaliina... Että turhauttaa. Yöaikaan selviän edelleen 1-2 wc käynnillä (onneksi).

Me ollaan laitettu vaatekaappeja ja muita kaappeja ojennukseen miehen kanssa, oon maalannut ulkona aitalautoja ja sisällä kuparin värisiä vesiputkia valkoisiksi. Kuluttanut siis hyödyllisesti aikaa... Kohta lähdetään ratsastustallille kun esikoinen menossa serkkutyttönsä kanssa ratsastamaan :) Mua väsyttää, enkä ainakaan tänään haluaisi lähteä synnyttämään... :D Ei kyllä tunnukaan mitään supistuksia tai muitakaan vaivoja.

Ansukka ja Mimmi 39+2
 
Onnea Katinkas, iksu81, Heissu ja Calypso vauvoista! :heart:

Meitä taitaa vielä olla ainakin muutama yhdessä koossa...
Kävin eilen täällä tsekkaamassa, ja vaikutti niin hiljaiselta, että sanoin jo miehellekin, että kaikki muut paitsi minä on päässy jo synnyttämään. Tänään viikkoja kasassa 40+2 - meillä esikoinen syntyi, kun oli menossa 40+2, blaah... taitaa tässä käydä niin, että menee sinne 42+0 saakka. Olin kyllä alussa niin varma, että pikkukakkonen syntyy aikaisemmin kuin esikoinen. Onhan nyt ollut ihan eri meininki kuin silloin. Silloin ehti lepäillä ja ottaa iisisti, nyt kun on jo yksi rymyeetu, niin päivät on täynnä vauhtia eikä lepäilylle jää kovin paljon aikaa...

Just käytiin kaupassa, ja ostin itselleni kaupan isoimman ananaksen - sen aion mussutella iltapalaksi, kun kotiudutaan pian alkavista pihatalkoista, jossa aion heilutella haravaa oikein urakalla :D

Vattula Itsellä pieni pelko siitä, jos lapsivesi sattuisi menemään jossain muualla kuin kotona... Vauva ei ole vielä kiinnittynyt, joten neuvolassa sanottiin, että jos lapsivedet menee, niin mun pitää mennä synnärille ambulanssilla ja pysytellä koko ajan makuuasennossa. Sen takia nimenomaan pelkään, että jos vedet menee esimerkiksi silloin, kun olen pojan kanssa kaksin kaupassa tai jossain, että mitä mä sitten teen? Esikoisen synnytys tosin käynnistyi supistuksilla ja kalvot puhkaistiin vasta sairaalassa, ja niin toivon, että nytkin käy.

haaveilija87 Kurja tuo vesivahinko :( Aina silloin, kun vähiten odottaa mitään ylläreitä, ja olis paljon muutakin ajateltavaa, niin sattuu tietty jotain odottamatonta. Toivottavasti kaikki järjestyy pian! :)

Viime yönä taas supisteli kolme tuntia ihan napakasti, sirryin sohvalle ihmettelemään niitä, ja kurkkailin kelloakin samalla, mutta sitten taas nukahdin ja heräsin, kun poika vähän ennen kahdeksaa kömpi sängystä sohvalle kattomaan Pikku2:sta. Sen jälkeen ei ole TAASKAAN ollut mitään synnytykseen viittaavia fiiliksiä.Joten ei auta muu, kuin odotella - kärsivällisesti. :)

Aurinkoista päivää kaikille! :)

-Alessandra & Keke 40+2-
 
vieläkin kasas olen ja voin sanoa että ei jaksais enää olla. ei raskaus ihan jees kun voi hyvin mutta tää TURVOTUS.. voi kiesus mä en pysty kävelee ym.. eilen neukissa viikossa painoa lisää +2kg että herra varjele.. paineet hyvä, turvotus on ++ varmaan sais laittaa kolmannenkin + mut joo. vauva on kasvanu näköjään tai sit mun jalat.. koht häämöttää taas sen 100kg lasissa.. hip hei.. :(

noh minkäs teen.. yrittäny kaikkeni että paino ei nouse mutta ei toimi..

olen siis aivan valmis lähtemään synnyttämään!!!! ihan vaan noiden jalkojen, polvien ja lonkkien takia ei ne kestä enää pitkään.......
 
Calypso paljon onnea!:flower:

haaveilija87 Voimia sulle, tosi pahaan saumaan sattui nyt tuo vesivahinko! :( Ei olisi voinut huonompaan aikaan tulla :(

nepula Mun neuvolan terkka sanoi että synnytys voi olla käynnistymättä flunssan takia koska luonto hoitaa sen niin että äiti on voimissaan synnytyksen ajankohtana. Tosin olen kyllä kuullut poikkeuksiakin mutta toivotaan että sulla menee flunssa äkkiä ohi kumminkin ja saat pian nyytin syliin.

Haidih Mä kävin eilen neukussa ja siellä sanottiin että se rusahdus oli häpyliitoksen nevähdys, yääk!

Luomuvaimo Mukava kuulla minkälaista odotusajan terv.huolto on muualla, olisipa täälläkin oma kätilö niin olisi turvallisempi olo synnytyksen suhteen :)

Vesienmenosta: Mua kans on jännittänyt ajatus että entä jos ne mennä paukahtavat jossain kaupassa, pyydänkö mä sitten henkilökunnalta että sori olisko teillä moppia? Mitenköhän ihmiset yleensä toimii?

Omaa napaa: Eilen oli neuvola ja siellä kaikki ok. Turvotusta oli tullut mutta paino laskenut vähän. Sf- mitta noussut nyt 38 cm!! Vaikka vauvan pää on alempana kuin viimeksi, outoa mutta varmaan vauva vähän eri asennossa. Yliaikaisuuskontrolliin pääsee täällä aikaisintaan rv 41+4, voi miksi vasta silloin! Ihan varmaan mulla menee sinne asti.
Eilen olin taas vaihteeksi jo melkein lähdössä laitokselle kun suppareita oli 5h säännöllisesti, loput pari h 4-6min välein mutta niin sitten lakkasivat taas.
Käytiin ulkona syömässä ja silloin suppareita oli 10min välein, oltiin ihan varmoja että tää on nyt viimeinen kahdenkeskinen ravintolailta hetkeen :D
Tänään aion ostaa muuten sitä ananasta, kaikki keinot otetaan käyttöön :D

Hei Haidih kirjoitti raskausihmottumasta, mitä se on? Mulla on ollut reilun viikon ihan kummaa ihottumaa josta unohdin kysyä neuvolasta, raavin koko ajan noita näppylöitä.

Tänään viikkoja 40+2.

Lilya ja murmeli
 
Onnea iksu81, Katinkas, Heissu ja Calypso! :flower:

Haaveilija: Voi ei, kovasti jaksamista tuohon tilanteeseen! Varmasti kauheaa, jos juuri remppakin ollut hyvällä mallilla ja sitten tulee tuollaista takaiskua. :( :hug:

Täälläkin ollaan vielä yhtenä kappaleena. Oon tänään kovasti koittanut siivoilla, josko jotain hyötyä olis. Eilen myöhään illalla oli lupaavaa kipua alhaalla, mutta nukahdin sitten niistä huolimatta ja nukuinkin tosi sikeästi! Heräsin aivan järkyttävään vessahätään. :LOL:

No, mikäs tässä odotellessa... Aika vaan tuppaa välillä käymään tylsäksi. Ei oikein uskalla lähteä mihinkään. Myös mua arveluttaa tuo, jos sattuis vedet menemään julkisella paikalla... Sänky on kyllä ollut jo vajaan viikon vuorattuna jätesäkillä. :D (Petarin alla siis jätesäkki avattuna ja levitettynä, josko säästyisi runkopatja vesivahingoilta...)

lyrae ja sumusireeni 39+3
 
Heihei kaikille ja terveisiä synnäriltä!

Elikkäsmeille syntyi tänään aamulla klo 6.40 tyttö mitoilla 3704g, 50cm ja lätsä oli 34 cm.

Supistukset alkoi 3.40 yöllä vessassa käynnin yhteydessä ja säännölliset olivat klo 4.30 lähtien. Sairaalassa olin tasan 6 ja 40 minuutissa tyttö maailmassa. Sairaalaan tullessa olin 6 cm auki. Ei keritty mitään mun himoitsemia kipulääkkeitä antaa pari henkäystä ilokaasua ja pari ponnistusta. Lääkäri tuli antamaan kohdunkaulan puudutusta, mutta oli liian hidas sen ruiskunsa kanssa. Juuri sillä hetkellä kun rupesi ruiskua lataamaan sieltä purkista, piti huutaa et ponnistuttaa ja olinkin täysin auki ja sitten se tuli jo pihalle.

En odottanut ollenkaan että synnytys käynnistyisi vaikka peittoa illalla heilutettiinkin:ashamed:

Onnea suuresti teille muillekkin jälleen jotka olitte nyytit saaneet! Ja jaksuja teille muille loppuun asti :hug:

Jennile ja neiti10h
 
Onnea taas uusille vauvautuneille!! :flower:

Synnytys oli varsinainen maratooni.Vaikka on niitä toki paljon pitempiäkin ollut. To- pe välisenä yönä valvoin 2-6 kun supsiteli 10 min. välein. Ja sit ne loppuikin kun seinään. Päivällä supisteli satunnaisesti. Pe iltana katteltiin siinä jääkiekkoa ja sillon tällöin supisteli. Sanoin jo siinä miehelle, että mä en taida ens yönäkään nukkua. Ja niinhän siinä kävi että kun kävin maate 00.00 niin samantien alkoi supistella 10 min. välein. No ei auttanut kuin nousta ylös, makuulla ei voinut olla. Siinä se yö meni kellottaessa suppareita joita tuli 7-10 min. välein. Mies heräs 5 aikaan ja soitteli äidilleen josko lähtis kaiken varalta ajeleen meille lapsenvahdiksi. Matkaan menee n. tunti. No kuuden jälkeen aamulla kun anoppi tuli supistukset hieman harveni, tuli ehkä 12-15 min. välillä. eli ei siis vielä lähdetty synnärille. Poitsu lähti sit mummolaan siinä kasin maissa aamulla kun ei tiedetty mitä päivä tuo tullessaan. Supparit alko sit taas tuleen n.10 min. välein. Ja tästä lasketaan mun synnytys vasta virallisesti alkaneeksi vaikka olin valvonut ja kärsinyt jo 8 tuntia. Kotona oltiin vielä pari tuntia, sitten oli jo niin turhautunut olo, että tuleeko tästä yhtään mitään ja halusin lähteä synnärille ainakin tarkistamaan tilanteen onko mitään tapahtunut. Puol 11 maissa lauantai aamuna olin sit lupaavasti 5-6 cm auki. Just joo. Hidasta hommaa, mut näin mulla meni esikoisestakin, että noin harvakseltaan vaan supisteli, sillon olin kuitenkin 7 tunnin supistelujen jälkeen 7cm auki synnärille mennessä.

No saliin siirryttiin sit katteleen mihin homma etenee. Supistuksia ei juuri tullut sen tiheämmin ennen kuin joskus 14-15 maissa välillä jopa 5 min. välein. Hurraa. 7cm auki. Puol neljä tulee kauhea supistus ja kalvot pamahtaa. Otan ilokaasua kaveriksi. Sit homma alkaa edetä. Neljän jälkeen alkaa ponnistuttaa ihan tosissaan. 8-9 auki. Eli älä ponnista. Voi järkytys mikä olo. No ilokaasua naamaan ja roikuin miehen kaulassa jalat ristissä :D Ei mua kyllä sillon yhtään enää naurattanu! Lapsivesi vihreää. Viiden maissa ponnistuttaa enemmän. Kokeilen olla jakkaralla ja edelleen pidätellä, 9cm auki. Pikku hiljaa saan passiivisesti ponnistella. Vähän ennen puol kuutta saan alkaa ponnistamaan, ensin jakkaralla, sitten kontallaan ja kun vauvan pää ei näissä oikein laskeudu ja sydänäänet heikkenee siirryn tuoliin ja siinä vauva syntyy hieman ennen kuutta. Lääkärikin ehditiin soittaa paikalle sydänäänten heikkenemisen vuoksi, mutta ehtii vasta virvoittelu paikalle minne vauva viedään kun olen hetken pitänyt sylissä ja isä leikannut napanuoran. Virkoaa onneksi hyvin, lääkäri kuuntelee ja kaikki ok. Saan vauvan takaisin syliin. Pieni toisen asteen repeämä välilihaan. Että semmonen 18 tuntia siinä hujahti, virallisesti synnytys kesti siis 10 tuntia. Kätilöksi sattui sama kuin esikoiseltakin.

Siinäpäs tarina pikaisesti kerrottuna!
Nyt tissiä huudellaan! :D
Iksu ja poju 7vrk
 
Onnea Jennile! :flower: Just eilen vielä tuskailit, että onko kaikki muut jo synnärillä... :)

Täällä on nyt pesty lähes kaikki ikkunat ja parvekkeen lasit. En olis uskonut, että näin koville ottaa pelkkä seisoskelu ja tuolille sekä tuolilta alas pomppiminen. Nimittäin jalkapohjissa. :D Ihan kipeät on jalat nyt, supisteluja ei tullu eikä oo nyt tullut levossakaan. Että kyllä tää varmaan vielä aikansa ottaa, ennen ku lapsi päättää ilmaantua.
 
Paljon onnea Jennile tyttövauvasta :heart:
Pianpas pääsit kuitenkin vauvantuoksusta nauttimaan :)

Nyt saunaan! Mä oon ihan väsy, päivä touhuttu pikkutyttöjen kanssa tallilla ja muuallakin, onneks pian pääsee nukkumaan :saint:

Ansukka ja Mimmi 39+2

Muoks ja lyrae, jaan kanssa tuon jalkapohjakivun, kyllä tietää seisoneensa päivän aikaan... Mulla jalat usein ihan tulessa, onneksi mies niitä jaksaa innokkaasti kuitenkin hieroa ja aamulla on ihana herätä kun huomaa että jalat on yön aikana "eheytyneet"..
 
Viimeksi muokattu:
Pikakysymys ja ällövaroitus : Onko kellään alkanut yhtäkkiä tulemaan valkovuotoa niin paljon että monta kertaa päivässä saa vaihtaa alushousut tai siteen :O ? Aina ihan tuntee kun lorahtaa :/ itsellä alkoi tämmöinen tänään ja mitään tulehdusta tai muuta ei ole kun viimeksi toissapvänä oli lääkäri jossa kattoivat kaikki kun raskausmyrkytystä epäilivät (mitä ei onneksi ollut) ja kanavaa oli silloin 1cm ja 2cm auki. .
 
Lorvikatari: Pikainen vastaus: Kyllä! Mulla on 3 viikkoa jo vaivannut sama, pari kertaa päivässä tuntuu että "lorahtaa":ashamed:. Pikkuhousunsuojaa on käytettävä kokoajan. Äippäpolilta neuvoivat että jos joutuu kuukautissiteen laittamaan niin sitten saattaa olla lapsivettä ja kannattaa mennä näytille , ottavat siteestä näytteen että vuotaako lapsivettä. Mutta ilmeisesti vähempi on sitten todennäköisemmin vaan runsasta valkovuotoa.

vattula 38+5
 
Eilen kirjoittelin tämmösiä:
supistuksia tullu kohta parisen tuntia säännöllisen epäsäännöllisesti, väliä niillä on 4-10min, vähän vaihtelee..välillä tuntuu että menee hetkessä ohi ja välillä tuntuu että se kiristys ja puristus jää päälle pidemmäks aikaa.
Alakerrassa polttelee ja painaa, sattuu ja alaselkä tosi kipee, sinne polttaa koko ajan..Ja oikee tissi vihloo kovin..
Mutta ei, lähtöä ei tullut..Vaikka olen jo sormelle auki ja vauva alhaalla ja kiinnittynyt..No, luulis, että tuo eilinen olis edes avannu paikkoja enemmän..tiiä sitten.
Tänään kävin parilla kirppiksellä ja kaupungilla eikä oloakaan, että synnyttämää lähtisin. Nyt vaan olen tajuttoman väsynyt ja herkuista täynnä, joten ajattelin mennä koisimaan..Mies mökillä yötä koiran kanssa ja menee sieltä huomenna töihin. Ihanaa ku ei tartte miettiä ulkoilutuksia ja saa nukkua nii pitkää ku haluaa...Ihanaa!

Onnea vauvaantuneille!!!! <3 Kunpa minäkin pian!

Vesivahingosta sen verran, että suurimmasta vitutuksesta ollaa päästy yli. Harmittaa vaan, että tosiaa kaks viikkoa vanha lattia pitää repiä auki. Lvi-mies ei osannu sanoa mistä se johtui, mutta astianpesukoneeseen oli tullu joku vika ja tosiaa valuttanu vesiä ton parin viikon ajan. Puuh...vakuutus ton korvaa, ei siinä mitään. Mutta tää ajankohta. Kun tulee vauva ja vielä ensimmäinen...anoppilaan vois mennä, mutta kiva sit olla anopin silmän alla koko ajan.vaikka tosi hyvissä väleissä ollaanki ni ei houkuttele. Maanantaina kuullaan lisää, mutta viikko kaks joudutaa evakossa olemaan..Paskat.
 
HUomenta! Ja Onnittelut taas kaikille oman nyyttinsä saaneille:heart:

Lorvikatari: Soititko polille/kävitkö näytillä? Varmaan sun tapauksessa on lapsivettä kun noin runsaasti tulee.

Streptokokki B:stä: Onko teillä muilla testattu? Neuvolassa sanoi että nyt tullut uutena tännekin että testataan kaikilta rv 36 jo neuvolassa. Multa ei ehtinyt (??) ottamaan näytettä mutta sanoi että voin pyytää sen äippäpolilta jos tulee alatiesynnytys. Miten nopeasti siitä oikein saa sen tuloksen jos synnyttämään mennessä vasta testataan? Kun eikös siinä pitäis antibiootit aloittaa sekä äidille että vauvalle heti jos sitä pöpä kantaa?

Niin on taas viikko vierähtäny ja oon jo luopunu toivosta että tää lähtis luonnollisin keinoin syntymään (ja pääsisin alakautta synnyttämään). Tiistaina mennään äippäpolille ja luulenpa että antavat sektioajan tai käynnistävät synnytyksen koska ei mahdu alateitse tulemaan jos on kasvanut paljon. Ja eikös kahdessa viikossa voi kasvaa ihan reilustikin. En myöskään usko täysin noihn painoarvioihin koska kaikilla tutuilla on heittänyt viime aikoina 100-500 gr ja juuri niin päin että on sanottu vauvan olevan pienempi kuin onkaan. Haluaisin kuitenkin että tehtäis sitten suoraan suunniteltu sektio ennenkuin lähen yrittämään mahdotonta alateitse. Täytyy varmaan itse vaatia asiaan selkeyttä ja päätöksiä, muuten tulee stressi... Joten odotellaan tiistaita kuin kuuta nousevaa:)


Ihan hyvät olot ollut eilen ja tänään, supistukset kadonneet taas. Vauva liikkuu tosi vähän, eilen laskin 3 kertaa päivän aikana niitä liikkeitä ja tänäänkään ei ole vielä tuntunut mitään. Ärsyttävää kun olen huolissani sitten koko päivän aina siihen asti kunnes illalla alkaa myllerrys. En tiedä voiko vauvalla olla jokin vikana/hätänä siellä jos liikkuu vaan iltaisin? Mulla on kyllä istukka vaimentanut liikkeitä tehokkaasti aikaisemmin, mutta ei se enää voi estää niitä tuntumasta, kai? Blääh, tulisi jo vauva niin ei tarvitsis murehtia tätäkin...

vattula
 

Yhteistyössä