Toukokuun toivotut 2012 *TAMMIKUU*

Heit kaikille pitkästä pitkästä aikaa!

Kiva, kun täällä on alkanut vähän vilkastua keskustelu :) En ole sen kummemmin sitten saanut aikaiseksi kirjoitella tänne aiemmin, kun on ollut niin kovin hiljaista.

Meillä edelleen kaikki hyvin. Olemme käyneet rakenneultrassa alkukuusta ja siellä kaikki oli vallan mainiosti. Pientä tyttöä odotamme, ennestäänhän meillä on yksi kumpaistakin. Alun (13. vk saakka) kuvotuksesta on onneksi enää muisto vain jäljellä. Nyt on ollut ihan ok vointi, välillä vähän supistelee ja kun hemoglobiini on vähän alhaalla (109), niin vätystää joskus. Ensi viikolla sitten neuvolaan, kela-papereita täyttämään.

Ihanaa, kun on lunta ja pakkasta :) Oikein reipasta viikonloppua kaikille!

Piitu ja ylläripylläri 21+6
 
huomenta vaan kanssasisaret :)
"vaivaaako" ketään yöllä nälkä, vaikka illalla olisi syöny hyvän iltapalan? :D Ei kyllä varmaan näille kiloille tarviis käydä jääkaapilla... Ei lähteny edelliset raskauskilotkaan pois kun aloin tätä 4:ttä oottaa.. nyt on tullu 9kg painoa tähän mennen (rv 24+5, muistaakseni) Aikaisemmissa raskauksissani painoa on kertyny joka kerta 16-17kg.

äitijapojat ja masussa potkii pikku-iita rv 24+5
 
Täällä:wave:
Oon nyt yrittänyt juoda vettä sen sijaan että söisin öisin.
Painon nousua stressaan,mulla aina tullut kiloja runsaasti mutta ne on lähteneetkin helposti,mutta nyt painan liki sen jo nyt mitä aiemmista synnyttämään mennessä:(Ja oon murheissani.
Mulla nää ulkomuodon muutokset tuntuu olevan aina kova juttu ja nyt pelkään että kun ikää tullut ja niin monta raskautta takana,etten pääse näistä kiloista ikinä eroon!

Lily ja ysi rv 25+2 kait
 
Täällä:wave:
Oon nyt yrittänyt juoda vettä sen sijaan että söisin öisin.
Painon nousua stressaan,mulla aina tullut kiloja runsaasti mutta ne on lähteneetkin helposti,mutta nyt painan liki sen jo nyt mitä aiemmista synnyttämään mennessä:(Ja oon murheissani.
Mulla nää ulkomuodon muutokset tuntuu olevan aina kova juttu ja nyt pelkään että kun ikää tullut ja niin monta raskautta takana,etten pääse näistä kiloista ikinä eroon!

Lily ja ysi rv 25+2 kait
..joo, mulla vielä kahta kiloo vaille se kun kolmatta lähdin puskee maailmaan... :D
Kattelin noita ä-korttejani, eka alkaa vuodelta -98 ja sillon lähtöpaino oli 50kg, tokaa aloin oottaa vuoden 2003 alussa ja silloin painoin 56kg, kolmatta aloin oottaa 2010 vuoden alussa ja silloinen lähtöpaino oli 66kg ja nyt sitten... lähtöpaino tasan 70kg. Ekan ja tokan jälkeen kilot karis vähälle aikaa, mutta sain sitten kiloja niin helposti kun ei tuo liikkuminen sitten enää ollut terveyssyistä mukavaa (sain/saan anafylaktisia shokkeja lenkkeillessä, silloin tällöin) ja kai sitä muutenkii tuli syötyä ja juotua.. :D Nyt ois kyllä tavoite päästä kiloista..
 
Viimeksi muokattu:
Mä olin ihan ekoja odottamaan lähtiessä 46kg ja painoin synnyttämään mennessä 61kg.Seuraavista oon painanut siinä 50 hujakoilla ja painanut 65kg synnyttämään mennessä,eli aina tullut sen 15+ kg raskauksien aikana.Nyt mulla rv 25 ja painan 63kg ja hirvittttttääääääää....
Mulla tuli ihan alussa kamalasti painoa kun tää raskaus tuli aikamoisena yllätyksenä ja shokkina ja taisin "suruuni"herkutella,sillä ekassa neuvolassa rv 10 munlla oli tullut jo 6 kg lisää:headwall:
 
Oisin aika tyytyväinen jos ennen syksyä saisin pudotettua painoa noin 20-30 kg, mutta se vaatii jo paljon, kun mun on oltava varovainen urheillessa. mut tuskin vielä on aika murehtia noita kiloja kun kuiteskii tässä ehtii tulla niitä vielä lisää :D
 
:wave: täällä yks yösyöpöttelijä :ashamed: mä oon tehnyt niin, että mulla on viinirypäleitä kulhossa ja nappaan siitä aina pari suuhun joka wc reissulla :D ennen sitä kävin aina kaapilla ottamassa suklaata.. ja vettä juon, mutta sitten saa wc käydä kohta uudestaan!

monestikko käytte yön aikana wc? mulla alkaa reissuja olemaan jo 3-5 :O

mulla tullut lähtöpainoon sen 15kg :ashamed: kyllä HIRVITTÄÄÄ!

tiuhti ja T 24+4
 
Itte jos syön kovin paljon illalla niin maha on pinkeenä ja saa varmasti yön valvoa. Vettä tulee juotua aaaaivan mielettömän paljon. Ennen ruokailua tulee varmaan kiskaistua litra vettä ensin kurkusta alas. Kaikkimitä juo tulee kyllä uloskin aika pian :D. käytiin miehen kanssa vkl leffassa ja arvatkaa vain uskalsinko koko kahden tunnin aikana juoda mitään ettei tartte hyppiä ihmisten yli, että sorisori mä meen taas. Ja sit ku kotia päästiin niin suu hanan alle vartti tunniksi :D.
Minuakin kilot hirvittää, tai ei välttämättä nämä mitä vielä tod näk tulee ennen H-hetkeä, mutta toivon että ei viime raskauden jälkeinen lihominen toistu. Puoltoista vuotta sitten loukkaamani jalkanikin aiheuttaa pään vaivaa liikkumisen suhteen.. nooh eiköhän sitä taas löydy jokin mielekäs liikuntamuoto niin kilot saa kyytiä :D.
 
hei!
monenko meistä tarvii käydä sokerirasituksessa?
täällä yksi jonka tarvii käydä ja huomenna kai se aika sinne ois tilattava... kuulemma perusteet on juuri tuo lievä ylipaino, esikoisen ja keskimmäisen lapsen syntymä koko ja ikä (32v). Ekaa oottaissa ei tarvinnu käydä, mut muita oottaissa on pitäny käydä, koskaan ei siinä kuiteskaan ollu poikkeavaa.

wc:ssä käyn 1-2 krt yössä.
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa :wave:

Mulla tullut kiloja tähän mennessä 2, paljon oon näistä painoasioista stressannut kyllä... :(

Vessaan ei tarvii onneks vielä nousta yöllä kun kerran, jos sitäkään. Tosin muut vaivat on alkanu painaa päälle, suonikohjuja on tullut tosi paljon, ja kipeitä. Närästää myös aina kun maate käy, vähän auttaa kun vasemmalle kyljelleen menee makaamaan.
Noihin suonikohjuihin ei oikein mitään apua taida olla?? Oon vaan jalkoja koittanut pitää paljon ylhäällä ja mobilaattia hieronut..

Supistuksia mullahan oli tossa pari-kolme viikkoa aina levossa, nyt ne on melkein kadonneet, hyvä niin, koska kipeitä olivat.. tällä viikolla vasta oon lääkäriin menossa niin näkee onko niistä jtain haittaa ollut. Olisin päässyt aikaisemminkin jos kivut olis yltyneet tai supistukset lisääntyneet.

Huomenna jo 26+0 jee :)

Epi
 
Mulla kiloja tullut sen 13-14kg...

Ja vessassa saan juosta yön aikana 1-2krt.

Meille taitaa olla räkätauti iskemässä,3 vee pärskii ja räkä roikkuu:(Ja se tietää sitten että ketju alkaa siitä,seuraava ja seuraava ja seuraava....

Lily rv 25
 
äitijapojat; mun pitää mennä sinne sokerirasitukseen, mutta ei johdu painosta. Neuvolassa sanottiin, että meidän paikkakunnalla kaikki yli 25-vuotiaat pitäisi mennä siihen.
Täällä on sama juttu, eli vaikka lähtöpaino eli BMI oli 22,5 eli normaali niin jouduin ikäni puolesta käymään.

Vessassa joudun ehkä kerran yössä jos sitäkään, enempi se alkaa sitten olla aamuyötä/aamua kun herää hätään : /

Mä olen aivan rakastunut sekoitukseeni jota juon pitkin päivää, eli kaadan tropicanan appelsiini tuorepuristettua mehua lasiin n.1/3 osa jos sitäkään, loput lasista täytän lievästi hapotetulla vedellä (hapotan sen itse sodastreamillä) ja perään pari isoa jää palaa ja avot, mä olen jostain kumman syystä mieltynyt siihen aivan totaalisesti, vaikka en appelsiini mehua muuten niin hirveästi edes juo, ihme mieliteko....... :p

tv. 26+4
 
Olen kirjoitellut tuonne kerhon puolelle, mutta eksyinpäs pitkästä aikaa tännekin.

Näyttää olevan tuossa sokerirasituksessakin kuntakohtaisia eroja. Itse en iän (34) ja BMIn (26) puolesta olisi päässyt, mutta kun kyselin perään niin pähkäili kovasti ja "antoi" mun mennä. Tulokset oli kuitenkin hyvät, eipähän sitten ainakaan itseä vaivaa. Käypä hoito-suositusten mukaisesti yli 25-vuotiaitten ensisynn. pitäisi mennä, muitakin kriteerejä siellä on. Itse sokerirasitus ei minulle ollut mikään hankala juttu, litku oli helppo niellä ja piikkejä en pelkää.

Odotus on sujunut helposti, pieniä asiaan kuuluvia kolotuksia lukuunottamatta. Painokin on noussut maltillisesti. Uskomatonta, enää kaksi kuukautta äitiyslomaan! Aika kuluu kun siivillä, juurihan tässä plussattiin.

Edit: Tiuhti oli kysellyt vessassa käynneistä, en käy yhtään kertaa yön aikana vessassa. Aamulla on kyllä sitten hätä, mutta yöllä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Mena77, voi vitsit :O olis niin ihanaa kun ei tarviis wc herätä! oon kateellinen sulle :D

LittleEternal, vois maistua mullekkin :) mä oon alkanu kauheesti syömää appelsiineja ja mandariineja ja juomaa appelsiinimehua!!! mulla vähä samanlainen mieliteko kuin sulla, paitsi se on se appelsiinin maku!

sokeriraistus, meillä on silleen että joko äidin ikä on yli 25 vuotta tai BMI on yli 25 :) myöskin kaikki "riskiraskaudet" seulotaan sokereista, esim. minä :D mulla siis BMI 21 ja ikä 22 vuotta, mutta perussairaus niin jouduin sen tekemään..

huomenna taas poksutaan =) 24+6
tiuhti ja pikkumies :heart:
 
kirjottelenpahan pitkästä aikaa tännekin :)

mua kiinnostais toi sokerirasitus, ikää 27 bmi tais olla 23,5 eli normipaino mutta kehossa kyllä rasvan osuus oli liikaa.. Kummankin puolen suvulla 2-tyypin diabetesta selvästi ylipainosilla vanhemmiten. Mulla ei yleensä sokruissa oo ollu mitään valittamista mutta oon ollu herkkä verensokerin vaihtelulle, jos nousee nopeesti saattaa päänsärky yllättää ja sitten laskiessa tutinat ja ärtymys. Ei tarvii syödä sokeria, valkonen vilja tai perunaruoka riittää eli tärkkelys on mun kropalle liika tuhtia :) oon viissiin pöllö mutta haluisin sinne litkua juomaan siis ihan vapaaehtosesti :D täytyy huomenna neuvolassa kysyä.

vessaramppaus ollut viikkoja jolloin olisin muuten nukkunu hyvin mutta jatkuva veskissä käynti herätteli.. nyt oon ruvennu himmaileen vedenjuontia ennen nukkumaan menoa ja jos tuntunut siltä että yöks tarvii enempi nestettä kropaan niin syöny mehukkaita appelsiineja, kurkkua ym. Tuntuu jotenkin että tarttuu se neste huomattavasti paremmin tossa muodossa eikä sit lorota heti parin tunnin kuluttua "läpi" vaikkeihan se nyt ihan niinkään suoranaisesti kait mene. Tosin sit jos vauva on innostunu potkiin rakkoa yöaikaan niin pakkohan se on sit taas mennä vessaan vaikkei tulis kun liru.. onneks kaveri rupee jo oleen vähän toistekin päin masussa, huomattavasti helpompaa olla kun potkii ylöspäin :)

mehu- ja hedelmähimo mulla kanssa! oon vaan noille hemmetin sitruksille allerginen :D oon kohta viikon vetäny appelsiineja ja yllättävän vähän nyt kutissu iho, alkuraskaudessa oli keho niin herkkänä että pienikin määrä saatto laittaa kaikki paikat ihan ruvelle mut nyt kestää jo paremmin jee! En tiedä oisko toi joku kehon tapa sanoa että nyt tarvii lisää C-vitamiinia että rauta imeytyy? hemppari oli viel ennen joulua 124 mutta laskenut yli 20 pinnaa niin mulla on ainekin nyt kroppa rautaa hamuamassa ettei laskis liikaa.

yönälkä täällä yksi kanssa jota vaivaa :ashamed: jos ei tuu uni niin viimeistään parin tunnin kuluessa on pakko syödä jotain. Yleensä jotain suolasta voikkaria tai sit hedelmää mutta kyllä oon herkkujakin vetäny jos on ollu.. Kiloja tullu about 10 tähän mennessä

Syli84 ja Hemmo 24+3
 
Mä en tiedä miten täällä "määrätään"sokerirasitukseen,mutta mun ei tarvinnut mennä.Vaikka ikä(36v) siihen edellyttäis,bmi ei(21) niin kun mulla aiemmissa 3:ssa raskaudessa rasitus tehty ja arvot mitä parhaimmat,ei turhaan rasiteta nyt.Ellei sitten tule epäilystä isosta vauvasta tai pissassa sokeria tms,sitten katsotaan uusiksi asia.

Mulla ei vaivaa pelkkä yönälkä vaan voisin syödä kaiken aikaa,pitkin päivää popsia vaikka mitä ja tuntuu että kun pääsen syömisessä alkuunsa,ei mikään määrä riittäis,mulle joka normaalisti syön hyvin vähän ja olen täys jo 1/4 pizzasta:D

Lily rv 25+....jotain
 
Älkää nyt puhuko noista appelsiineista, rupeaa taas tekemään mieli! :D Itse en ole ostanut tuoremehuja vuosiin kaupasta, nyt juon aamuisin mehua ja sitten vielä syön appelsiineja tai klementiinejä päivittäin. Onneksi en näköjään ole himoni kanssa yksin. Olen addiktoitunut God morgon-merkkiseen sitrus-mehuun.

Ei kannata tiuhti kadehtia mun "kuivia öitä", heräilen nimittäin lonkkakipuun öisin. Viime yönäkin kääntyilin ja yritin löytää asentoa, jossa ei ottaisi kipeää. Ihan alkuraskaudessa sain juosta vessassa, mutta se meni ohi.

Täällä sitten tuli lähemmäs 20 astetta pakkasta. Tuntuu pahalta kun on tottunut muutamaan asteeseen. Nyt on lähdettävä koirien kanssa tuohon kylmyyteen..
 
Sokerirasituksessa kävin jo ennen joulua,koska mulla on ollut kolmessa edellisessä raskausajan diabetes ja niin on nytkin.

Yösyöntiä en ole ikinä harrastanut..en normaalisti enkä raskaana ollessakaan..en edes yö juomista. :)

Painoa on nyt tähän mennessä tullut 3kg. Viime raskaudessa kiloja tuli eniten ja niitä kertyi 7kg. En ole siis ainakaan tähän mennessä sen enempää saanut niitä..vauva kuluttaa mun vararavintoani vissiin hyvinkin tehokkaasti. Oon aina odotusaikana hoikistunut kasvoilta ja lantiolta.

Viikonloppuna meillä on synttäri juhlintaa.Sain elämäni parhaan synttäri lahjan kun täytin 24v..meidän toisiksi vanhin syntyi samana päivänä. Nyt sitten juhlitaan poitsun 6v ja 30v päiviä koko v.loppu. Muuten en ole omiani ikinä sen koommin juhlinutkaan..aina vaan sit tuon pojan ja melkeinpä omat on unohtunutkin pojan juhlien järkkäilyissä. Mut nyt aattelin,että pyöreitä juhlitaan..kiva se on saada itsekin välillä "huomiota" :D

Neljän pojan mamma ja Nestori 22+6
 
painosta: lähtöpainoon on tullut ~6kg. Syömishimo on kyllä lisääntynyt nyt selkeästi, joten painokäyrä saattaa lähteä hurjaan nousuun hyvinkin pian... Tuo painon nousu ei liiemmin huolestuta nyt, stressaan enemmän sitä, että entäs jos imettäessä lähteekin kiloja liian hyvin ja hääpuku pyörii päällä :whistle:

hedelmähimo vaivaa täälläkin! Voisin syödä kilokaupalla viinirypäleitä, amndariineja ja omenoita. Lisäksi maistuvat kirsikkatomaatit ja porkkanat! Onneksi noilla voi vähän tyydyttää sitä makeanhimoa, mikä on ilmestynyt ihan yhtäkkiä. Tekisi mieli vetää pönttö Ben&Jerry´siä päivässä :D

yönälkä ei vaivaa, paitsi jos syön huonon iltapalan. Syön yleensä iltapalaksi 250g rahkaa+purkin ananasta+mustikoita+vaniljajugurttia, jonka jälkeen ei tule nälkä ihan heti :D jano sen sijaan saattaa tulla keskellä yötä.

pissalla käyn kerran yössä, yleensä klo 4.30-5.00 välillä. Kellontarkka on tuo meikeläisen kusirakko nimittäin! :D

(.) me saadaan kolmio samasta kerroksesta, missä nyt asutaan kaksiossa! Jihuu! Käytiin kattomassa toissailtana sitä asuntoa, ja se on pohjaratkaisultaan niiiiin paljon fiksumpi kuin tämä nykyinen. Vastike ei tosiaan nouse kuin ~75€ kaiken kaikkiaan. Jos paperihommat hoituu viranomaisten puolesta nopeasti, niin päästään muuttamaan jo ensi viikolla.

Mä en jaksaisi töissä enää yhtään! Jo pelkästään se jatkuva miljoonan desibelin meteli saa verenpaineen nousemaan, puhumattakaan kaikesta muusta hermoja kiristävästä... Meidän ryhmässä on useampi haastava lapsi, joten joka ikinen päivä käydään taistelua jostain asiasta. Vuosiloma alkaa onneksi jo 16.3., josta jään sitten suoraan äippälomalle. En yhtään pannut pahakseni tätä poskiontelotulehdusta, jonka ansiosta saan olla huomisen saikulla. HYI MINUA!

Huomenna on sitten neuvolalääkäri, saas nähdä mitä se sanoo kohdunkaulan tilanteesta ja sf-mitasta. Vatsa tuntuu taas kasvaneen aivan valtavasti yhtäkkiä...

Eskapismi & Onni 25+5
 
Mulle painoa tullut n. 6 kg. Ei kyllä tarvis hirveästi tulla, kun oli lähtöpainoakin ihan riittävästi... No en jaksa siitä stressata. Perjantain neuvolakäynnillä th ei kuitenkaan ollut yhtään huolissaan painonnoususta, vaan totesi, ettei ole vielä lähelläkään kilo/viikko -nousua :D...

Yöllä käyn vessassa vaihtelevasti: viime yönä en tainnut käydä kertaakaan, mutta joskus saatan käydä kolmestikin. Jos kylkeä kääntäessä vauva ikävästi muljahtaa rakon päälle, niin mentävä on, halus tai ei.

Sokerirasituksesta: Mulla on jokaisessa raskaudessa ollut jossain vaiheessa sokeria virtsassa ja kolmesta ekasta kävin sokerirasituksessa. Se riitti ja ruokavaliolla mentiin. Edellistä odottaessa täällä olikin tiukempi seula ja rasituksessa en käynyt ollenkaan, vaan jouduin koko raskausajan mittaamaan sokereita ja syömään guaremia (YÖK!). Jossain vaiheessa alkoi tuo guarem niin tökkimään, että jätin pois ja sokerit ei enää nousseetkaan. Jätin sitten mittaamisenkin (tai mittasin silloin tällöin). Tässä raskaudessa olen jo kerran käynyt rasituksessa ja arvot oli ok. Viimeksi annoin neuvolassa ekan kerran virtsanäytteen ja sokerit oli tietty plussalla. Toinen rasitus on edessä vielä joka tapauksessa, mutta katsotaan nyt, mitä siitä sitten seuraa. Itse en ole ollut asiasta mitenkään huolissani, lapsetkin olleet ihan normikokoisia (syntyneet rv 39+3 - 40+2 ja painaneet 3225 g - 3490 g). Ja synnytyksen jälkeenkään ei ole vauvoilla ollut sokereiden kanssa ongelmia...

Äiskä4+, rv 23+6
 
Pitkästä aikaa tällekkin puolelle voisi kirjoitella.

Maha kasvaa ja pikkuinen jyllää mahattomasti. Liikkeet tuntuu ja näkyy päällepäin. Mutta kivaahan tämä vain on. Tietää ainakin että masussa pitäisi olla kaikki hyvin.

Rakenneultrassa käytiin ja kaikki oli loistavassa kunnossa. Sukupuoli jäi vielä arvoitukseksi. Pikkuruinen istui tiukasti istukan päällä, jalat ristissä ja napanuora meni vielä jalkojen välistä. Ei ollut kyllä mitään mahdollisuuksia nähdä kumpi hän on.

Seuraava ultra on sitten rv 28 niin kokeillaan sitten uudestaan. Miehelläkin sopivasti lomaviikko niin pääsee suht helposti käymään siellä.
Joskus neuvolassa oli puhetta että rv 28 tehtäisiin myös sokerirasitus. Ihan hyvä kyllä jos tuolla lomaviikolla pääsisi sinne niin olisi kaikinpuolin helpompi. Meilläkun tämä on neljäs murunen ja noitten kolmen hoito aina järjestettävä siksi aikaa. Mie siis kotiäitinä..
Mutta ensviikolla selviää varmaan siitä tarkemmin. Edellinen neuvola oli rv 15+ ja seuraava on ensviikolla, eli rv 24+

Yöllä saa käydä aika vaihtelevasti vessassa, välillä ei tartte käydä kertaakaan välillä useammin.
Yösyömisiä en harrasta ja muutenkin taidan nyt syödä vähän liian vähän. Mutta juon sitäkin enemmän. Juon varmaan kolmekertaa enemmän kuin normaalisti.

Närästystä ja suonenvetoja on jonkun verran. Mutta ärsyttävin vaiva on suunnaton väsymys. Nukkuisin 20h vuorokaudessa jos se vain olisi mahdollista. Heräillä olot kulkee horroksessa. Ei kivaa.

Verenpaineet pysyneet hyvinä lääkityksellä. Äitiyspakkaus otetaan. Malttamattomana jo odotan, ensviikolla saa ne paperit neuvolasta niin sitten voi vihdoinkin hakea sitä ym juttuja.

Äippäloman yritän varmaan aloittaa varhennettuna, muuten jäisi todella typerät 3vko hoitovapaan ja äitiysloman väliin.


Vauvaa varten alkaa olla kaikki valmiina. Turvakaukalo vielä ostamatta ja jotain pikkujuttuja. Ja tietty pitäisi vielä kaikki pestä. Ja saada se pakkaus!
Kevättä jo odotellaan malttamattona. Ihan liian pitkä aika vielä siihen että saa tämän rakkauspakkauksen syliin.
Mutta ei tässä ole kuin n. 3kk niin näihin aikoihin saattaa olla sektio jo tehty.



t: Marenda ja ihana Pikkiriikkinen rv 23+5
 

Yhteistyössä