TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

Carmen Ilmeisesti tosiaan raskaana olevat saa helpommin ainakin tarkastukseen ajan, mulla oli tuo aika jo valmiina hoitojen takia. Ilmoitin heti, että olen raskaana ja viikkojen määrän. Lääkäri totesi, ettei sitten röngtenkuvia oteta. On siinä tosiaan suu täynnä kaikenlaista, ja kun piti varmaan puolisen tuntia pitää suuta auki, meinas alkaa jo ahdistaa :x Onneksi on nyt takanapäin, ens kerralla helpompi juttu edessä. Jos ei vaan masu jo paina sitten, mulla viimeksi nimittäin oli jo rv 20 jälkeen tukalaa olla selällään.

äippä 84 Seinillä tosiaan taitaa olla korvat :LOL: Meilläkin esikoinen siis jo multa asiaa kyseli, mutta vastasin vielä kieltävästi... Täytyy ensin sentään nähdä, että masussa jotain on. Ehkäpä esikoinen jollain lailla sitten aavistelee jotain, vaikka tarkkana ollaan oltu ettei lasten kuullen asiasta puhuta. Muutama ystäväkin kovasti on kysellyt, onko suunnitelmissa perheenlisäystä, onneksi lähinnä sähköpostilla, joten on ollut helppo kierrellä asiaa toistaiseksi.

Täälläkin pitäis kotihommiin ryhtyä. Tiskipöytää pitäis raivata. Pyykit jää iltaan, kun mies on nukkumassa yövuoron jälkeen, ei viiti häiritä. Meidän kone kun linkoaa melkoisen äänekkäästi.
 
Mää täällä taas...Arvatkaapas mitä? Tilasin perjantaiksi ultran yksityiseltä...En kestä tätä jännitystä. Mua jännittää ihan kauheesti että onko papu kultaseni hengissä viellä :ashamed: Tietäähän se rahanmenoa mutta tietäköönsä vaan...tää tahtoo nähdä papusensa.

Äippä84 se on ihan totta että lapsilla taitaa nukkuessaankin olla korvat auki..Meidä herra on muutamaan otteeseen kertonut meille että hän saa veljen..ja kun vauva tulee niin minä leikin sen kanssa
:D :D ja mekin ollaan visusti koetettu olla hiljaa pojan aikaan asiasta muuten siitä tietää kohta naapurit ja hoitotäti plus kaikki muut
 
Äippä84 Meillä vanhempi lapsista poika kohta 5 vee on kertonut asiaa eteenpäin. Hänen kummien tykö kun mentiin kahville niin heti kun ovesta oli sisään päässy niin kovaan ääneen mainosti et äitin mahassa on vauva.. Ja anopin tykönä sama.. Ainoa kenelle ei ole kertonut on pappa.. Lasten suusta se totuus kuullaan...
 
täällä jännitetään ultraa, tänään siis on. tuossa loppui se lääkekuuri siihen tulehukseen ja kohdun verestämiseen....ja yhä sitä vuotoa tulee, ei nyt enään niin paljon ku ennen sitä lääkekuuria, mutta silti..
tuosta "kuinka moni jo tietää", meiän kohdalla on varmaan paremminkin niin että "kuinka moni ei tiedä" :D ei olla osattu pitää omana tietona...mun äiti aina ku soittaa niin kyselee samalla että mitäs sille "simolle" kuuluu..
jep, täytyy tässä lähteä laittaan tuota neitiä päikkäreille...

EkaVekara, neiti 10,5kk ja "Simo" 11+1
 
Summer81 Lueskelin eilen Jorvin "kutsua" ultraan ja siinä sanottiin, ettei lapsia saisi ainakaan heidän ultraansa viedä. Käytännöt voivat toki erota eri sairaaloiden välillä joten mitä jos soittaisit omaan sairaalaasi ja kysyisit mikä heillä on tilanne? Luulisi muuten, että sairaaloissa olisi jonkinmoinen "lapsiparkki" siltä varalta, että äiti ei saa lapselle hoitajaa ja jos pitää mennä mihin tahansa tutkimuksiin!

Onko sinulla muuten jo nt-ultra perjantaina? Minä aloin miettimään, että millä aikavälillä se oikein tehdään/pitäisi tehdä, että tulos olisi luotettavin? Minulla kun raskaus onkin sen 4 päivää pidemmällä kuin luultiin niin nyt t-ultra on vasta, kun menossa on rv 13+1.... Tietääkö joku, onko kuinka tarkkaa koska se niskaturvotus tarkistetaan?
 
poika04 Tiedän tunteen: sitä on valmis maksamaan mitä vain, että saa varmuuden pikkuisen hyvinvoinnista! minä olin sen jo päättänyt ennen perjantaista neuvolaa, että jos dopplerilla ei syke kuulu niin tilaan samalle päivälle yksityisen ultran! Siitäkin syystä halusimme saada varmuuden, kun vierailimme appivanhempien luona viikonloppuna ja halusimme sitten kertoa vauvauutiset heillekin. Ja nythän oli aivan tuore "valokuvakin" näyttää tuleville isovanhemmille =)
 
Mukavaa maanantaita!

Summer81: Mulla luki samoin Kättärin kutsussa, että lapsia ei saisi ottaa ultraan mukaan. Mutta kannattaa varmaan soittaa ja kysäistä ihan niin kuin Carmen tuossa aikaisemmin sanoikin. Minkäs teet, jos ei ole hoitajaa niin ei ole, mukaanhan lapsi pitää silloin ottaa!

Viikonloppu meni mukavasti touhutessa. Pojan kanssa käytiin Jokerit-Kärpät jääkiekkopelissä ja syötiin sen päälle Mäkkärit. Pölyä olisi ollut nurkat täynnä, mutta ajattelin, että antaapa olla vaan. Ehtiihän nuo tälläkin viikolla siivoamaan. Harmi, kun viikonloppuna pitäisi hoitaa kaikki kotityöt ja aikaa esim. tenavien kanssa touhuamiseen jää niin vähän. Ei auta muu, kun priorisoida tarpeen mukaan ja nyt tuo lätkä pojan kanssa tuntui paljon tärkeämmältä kun villakoirat :/ Onneksi mies osallistuu kotihommiin, mutta silti sitä tekemistä jää aina viikonlopuiksikin.

Ensi viikon ke asti pitäisi malttaa odottaa ultraa.. Mutta viikon päästä voi jo sanoa, että ylihuomenna sitten :)

Voikaa kaikki paksusti!

paivansade 10+1
 
carmen, täytyy soittaa ja kysyä tai sitten vielä yrittää keksiä joku joka vois hetkeks ottaa...kaikki kyllä töissä. Mulla on ihan tavallinen ultra. Ei ole mitään kokemusta nt-ultrasta. Täällä tarjotaan vain yksi ultra raskauden aikana ja viikoilla 10-12. Kävin yksityisellä sillon 6+5 ja meen sit rakenneultraankin ykstyiselle. En ole edellisestäkään osallistunu noihin veriseuloihin...mietin et saisko sen nt-ultran sit..vai? Mulle ei ole ikinä neuvolassa edes puhuttu moisesta.
 
Carmen Edellisessä raskaudessa mulla oli np-ultra just rv 13+1. Ja siis kävin ensin oletettuna rv12+ , mutta viikot oli vasta 10+6. Ilmeisesti yli 11 viikkoa pitää olla, takarajaa en muista. Nyt on np-ultra rv 12+1, mutta todennäköisesti on muutama päivä vähemmän. Seuraavalle viikolle ei voitu siirtää trisomianäytteen takia, sitä ei olisi voitu enää ottaa rv 13+1.
 
Saanko kysyä berry76 kuuluuko veriseula teillä "pakettiin" vai otatko ihan muuten vain? Minä edelleen pähkäilen, että menisinkö yksityiselle yhdistelmäkokeeseen (ultra+seerumiseula) vai luotanko pelkkään nt- ultraan... On kuulemma ihan faktaa, että pelkässä ultrassa saadaan seulottua vain 50-60% 21- trisomioista, kun taas veriseula+ultra - yhdistelmällä todennäköisyys nousee 90%:in. Toisaalta; down- syndroomahan on kovin lievä kehityshäiriö. Eniten minua huolettaa 13- ja 18- trisomiat ja siksi olenkin miettinyt lapsivesipunktiota tai istukkabiopsiaa... Istukkabiopsiaan jos meinaa mennä niin pitäisi alkaa tekemään päätöksiä: se kun tehdään vkoilla 11-13...

Plääh, kauheeta pähkäilyä! Toinen puoli haluaisi koittaa kontrolloida (tätäkin) asiaa ja toinen puoli käskee lopettamaan moiset stressailut ja ottaa vastaan mitä elämä tuo tullessaan..
 
On se jännä miten suomessakin vaihtelee noi mitä ultria kunta/kaupunki tarjoaa..meille tarjotaan 3 ultraa vko n. 12, 20, 37 ja lisäksi neuvolassa katsoivat multa vkolla 8+3 eikös se pitäisi kaikilla olla samat ultrat kun samassa maassa asustellaan...

Mää kävin jo viimeviikolla antamassa sen veriseulan ja sit 30.10 on np-ultra. ja nyt perjantaina menen

Carmen:
Mä tilasin ton ultran tosiaan mielenrauhani takia...Pelottaa vähän kun kaikki oireet hävisivät niin yhen äkin ihan kun ei niitä koskaan olisi ollutkaan..Mies ei varmasti riemusta loikkaa kun kuulee et oon taas rahaa syystämässä :ashamed: Mut pitää koettaa kertoa hienovaraisesti..

Nyt pitää lähtee kiikuttaa toi auto huoltoon saa sekin tarkastuksen..

ps. JOS kaikki olisikin hyvin ultrassa suunnittelin jos äitille sit kertoisin viiikkoja ois melkein 11 täynnä silloin...mutta pelottaa vähän
 
Ultrista sen verran, että E-Karjalassa on käytäntö muuttunut ja nykyisin saa np- ja rakenneultrat polimaksulla =) . Aikaisemmin sai valita ainoastaan jommankumman.
Meillä esikoinen aloitti tänään päiväkodissa ja aamusella äidiltä pääsi pikkuinen itku :ashamed: . Poika kyllä varmasti pärjää hienosti, mutta nämä tunneskaalat vain heittelehtivät minulta aika laajalla kirjolla :snotty: .
Äsken oksensin roskapussiin, kun olin viemässä sitä pihalle :ashamed: , noloa.

Ainiin, tänään muistin viedä neuvolan lähetteellä virtsanäytteen labraan, mitähän ne pissasta tutkii? Kiinnostaisi vaan, kun meillä viedään aina raskauden alussa näyte labraan ;)

Riia + Jumpsuttaja 10+5?? :D
 
Moi taas! Mullakin alkaa olla sellainen olo, että kyllä tämä sujuu. :) Viikko vielä täytyisi neuvolaa odotella.

Onko teillä muilla jotenkin pehmeämpi olo (siis tietenkin poislukien kaikki lapselliset raivokohtaukset.. ) ? Mulla ainakin on mieli jotenkin herkällä, vaikka yleensä en ole ainakaan julkisesti kovin tunteellinen. Mun sisko sanoi, että musta on tullut jotenkin äidillinen. :LOL: Nykyisin saatan lapsellisesti innostua asioista eri tavalla kuin ennen raskautta. Ennen olin vähän kyyninen. Tämähän on kivaa tämä äidiksi kasvaminen! :) (Ainakin tänään )

Pippa rv 9+3
 
Höh, mielestäni kirjoitin ja lähetin jo kuulumiset kertaalleen, muttei täällä mitään näy. Uusinta pikakelauksella:

Pahoinvointiviikoissa jo kuudes menossa. Kävin lääkärissä ja sairasloma jatkuu ainakin vielä tämän viikon.

Olen saanut mielestäni syötyä nyt enemmän kuin pahimpina viikkoina ja kuvittelinkin painoni jo hieman nousseen, mutta se oliki hieman laskenut neljän viikon takaisista lukemista. Ei kiva, yhtään ei passaisi laihtua. Entistä kuumeisempaa pohdintaa, mitä kaikkia ruokia saisin alas kuvotuksista huolimatta.

Huomenna sitten se np-ultra, yksityisellä. Jännittää ja huolettaa! Vatsa vaikuttaa hieman kasvaneen - kaikesta huolimatta - parin päivän aikana, joten jos nyt raasu pikkuinen edes olisi saanut ravintoa riittämiin. Olisipa kaikki hyvin!

Täällä kunnan neuvolassa np-ultra tehdään noin rv 13. Oman ajan sain kunnalle rv 13+2. Sen verran on murehdittanut, että varasin mielenrauhan vuoksi aiemman ultran yksityiselle. Siellä kerrottiin, että tekevät np-ultria rv 11-13 ja 13+6 on ehdoton takaraja.

Pippa, minulla on ollut raskauden ajan kovin tasainen tunnelma, vaikka normaalisti olen temperamenttinen. Liekö tämä huonovointisuus vetänyt rouvan leppoisaksi.

:whistle:

Rv 11+2 tänään.
 
Carmen Täällä tosiaan saa sen trisomianäytteen antaa, jos itse haluaa. Eli on vapaaehtoinen tutkimus. Mutta olen aina ne ottanut, mitä neuvola tarjoaa. Edellisessä raskaudessa mulle kävi niin, että menin ultraan vasta näytteenoton jälkeen ja olivat ehtineet jo tehdä tutkimukset väärien viikkojen mukaan. Soittivat sitten sieltä ja sanoivat, että kotiin tulee kutsu lapsivesipunktioon, mutta sen voi heittää pois, oikeilla rv ei riski ollut enää koholla. Nyt onkin hyvä, että menen sitten ultrasta neuvolaan ja siellä otetaan se näyte, jos tosiaan mulla ei ihan niin pitkällä raskaus olekaan.

Se on tosiaan väärin, miten eri paikkakunnilla nuo ultrat menee. Ei olla samanarvoisia me odottajat. Täällä on hyvä tilanne, kun saadaan se np- ja rakenneultra ja myös jos jotain häikkää, niin useamminkin voi käydä.
 
Kiitokset kaikille, jotka kommentoitte tuohon vihlonta asiaan =) Tänään oli neuvola ja lääkäri sanoi, että kyllä se kohtu voi supistella ja aiheuttaa pieniä vihlasuja yhdynnänkin aikana, eli sain siitä mielenrauhan. Sanoi myös, että muutkin menkkojen alkamiseen viittaavat kivut normaaleita. No ei minulla onneksi vielä ole sellaisia kumminkaan ollut.

Sydän sykki vimmatusti ja kuului hyvin, oltiin miekkosen kans ihan myytyjä :heart: Perjantaina ois sitten se np-ultra ja varsinki mieheni jännittää sitä tosi paljon. Ei auta muu kuin laittaa kädet ristiin, että kaikki olis hyvin.

Täällä oli osa kirjoittanut, että pahaolo on kadonnut tai ainakin oksentaminen loppunut, mutta eikös se usein hiljalleen jääkkin pois viikoilla 12-13? Niin olen lukenut, sen mukaan ainakin voitte olla ihan rauhassa ja nauttia siitä ettei tarvi enää yökkäillä. Itse oksensin viimeksi eilen aika kovasti ja siitä varmaan johtui ettei paino ole noussut, vaikka maha jo hieman tuntuu ja näkyy.

Kaikille mitä parhainta alkavaa viikkoa. Voikaa hyvin :heart:
 
ihana juttu että pikku syädn pampatti wannabe mum :heart:

T74: mäkin tilasin perjantaille ajan yksityiselle kun huolettaa kauheesti et onko kaikki ok..Perustelin itelleni sitä että vaikka se maksaa niin en voi tällä hetkellä ostella vaatteita niin siinä säästyy...Vaatteet on mun intohimo :) Mut ei nyt viiti kauheesti ostella ennenkun tietää et tarviiko mammavaatteita sit ostella.
Onnea huomiseen ultraan :)

mieskin jää tänään lomallle viikoksi :D

poika04&papu 10+1
 
Mulla jäi yksityisestä ultrasta niin paskanmaku suuhun että moisesta en enää maksa. Siispä sinnittelen ensi viikon torstaihin ja toivon että kaikki ois masussa hyvin. =)

Nt-ultrasta menen suoraan siihen verikokeelle. Ei se pakollinen ole mutta eipä siinä mitään menetäkkään. =)

Tänään on ollut aika kiva, aurinkoinen päivä. Tytön kanssa käytiin vajaan tunnin kävelyllä ja ajattelin että illalla voisin vetää oikeen pitkän lenkin koiran kanssa kaksin. Tekee ulkoilu hirveen hyvää, kunhan vaan saa itsestään irti että lähtee. Mä olen äärettömän laiska lähtemään ja siksi usein tulee vaan löhöttyä pers leveenä. :ashamed:

Tilasin jo isäinpäivälahjankin....ukkeli saa paidan missä lukee meidän perheen isi :heart:

-Liro ja papu-

 
tervehdys!
voihan räkätauti |O , viikonloppu meni sairastaessa. Nyt olo on ihan suunnilleen ok, hiukka vetämätön vain. Ja yskiessä tuntuu ne vihlonkivut kanssa tosi ikäviltä.
Mulla ultra on rv 13+1, hiukka aikaisemmin olisin ajan toivonut, mutta täti vakuutteli että se on ihan ok. Seerumiseulan meillä saa vain yksityisellä puolella, soitin lääkäriasemalle tänään ja kyselin hinnoista ja ajankohdasta. Samana päivänä pitäisi mennä kun käy ultrassa. On siis aikaa miettiä asiaa.

muoks. Hyvinpä luin tuon Riialopon jutun, meni veret ja pissat meikällä sekaisin. Pissasta katsotaan valkuaisaineet, sokeri ja viljelyllä tulehdus.


pakko mennä, 2 veellä on maailmankaikkeuden hirvein uhmapäivä :headwall:
 
Täällä ollaan vapaapäivän vietossa ja mitään en saa aikaseks... :ashamed:

Onnittelut sydänäänistä Wannabe Mum :heart:

RiiaLopo, voiskohan kattoo ettei oo virtsatulehdusta?

Mulla ei kummempia kun vaan ootetaan että aika kuluis...
Eilen pukkas outo kohtaus kun söin tulista ruokaa, koko ylämassu ja rintalastan alta oli ihan tulessa,vatsa seksin ja tuskan hiki pukkas...perästä tuli erittäin tulista tavaraa :D Pelästyin jo kun niin tuskanen olo oli,mut meni sit ohi...eipä syödä tulista enään....

Repa ja kutvonen rv 9+0
 
Heissan pitkästä aikaa! Ensimmäinen neuvola takana, laskettu aika siirtyi kuun loppuun, 29.5. Kiertoni on kyllä tavallista lyhyempi, mutta kun tykkäävät sen kuukautisista laskea..

Verenpaineet oli 137/89, saas nähdä, toivottavasti tuo alapaine ei ala kenkkuamaan. :whistle:

Paha olo on väistynyt pelkäksi yökkäilyksi, ja sekin huomattavasti harvemmaksi kuin vielä viikko-kaksi sitten.. Aloitin kylläkin myös Multitabsin raskaus-inkiväärit, ehkä se juju on siinä sitten. Mutta on NIIN ihana, kun alkaa olla vähän enemmän jaksua, olin tulla hulluksi kun ei pystynyt kuin sängyn pohjalla makaamaan.. Eilen käänsin innostukseni koko kämpän ympäri-ämpäri, vaihdoin järjestystä ja puuhasin. Se onkin ihan hupsua, kun voisi hinkata ja puunata paikkoja vaikka kuinka paljon. Hirmuinen pesänrakennus käynnissä. :D

Ultra olisi vasta 26.11 (NP), mutta taidan sitä ennen poiketa yksityiselle.. haluaa niin kovin varmistusta, että Mytty voi hyvin ja voisin antaa tälle suurelle innostukselle ja ilolle vielä enempi tilaa. Voikaa hyvin kaikki mammat ! :flower:
 
Hei pitkästä aikaa!

Minua huolettaa tällä hetkellä epävarmuus sairaalasta...kaikki haluamani sairaalat ovat täpötäynnä, taidankin synnyttää kirjekurssina...Yritin tuolla hätäultrassa piipittää jotain antiD piikistä, joka tulisi antaa 72 tunnin kuluessa verenvuodosta (jota oli viikolla 6 siis). En ole vielä piikkejä saanut, enkä yhtään lohduttavaa ammattilaisen sanaa kuullut, joten tässä sitä avuttomana peukaloita pyöritellään. Olen Rhesus negatiivinen, ja koska ensimmäinen lapseni on Rhesus positiivinen, on riski tekijä olemassa siis.

Muuten olo on aivan mainio. Etumus pursuaa rintsikoista siihen malliin, että täytyy pikimmiten löytää viime raskauden kuppikoko isommat...

Varastoboxeihin sukeltaa tämä mamma siis...! Hyviä vointeja!

RR 9+4
 
heippa kaikille! täällä ei uuta, nippailuja tuntuu alamahassa..maha on kuin olis jo 15viikolla :eek: mulla iso maha kyllä muutenkin :ashamed:
odotan nyt vaan np-ultraa mikä on vasta isänpäivän jälkeen...pääsisköhän sitä ennen jo kuuleen neuvolaan sydänääniä?
olo on välillä tosi vetämätön,laiska. onks kukaan muuten ostanu/kuullu semmosesta laittesta MILLÄ PYSTYY ITE KUUNTELEEN NIITÄ SYDÄNÄÄNIÄ? VARMAAN TOOOSI KALLIS....ups tuli isolla :D
 
Pieni tytön tylleröinen, isomahainen täälläkin. Nauratti oikein kun keskimmäisen kummitädin kanssa törmäsimme tänään postilaatikoilla, niin hän tokasi että miten sun maha näyttää ihan siltä kuin oisit raskaana :D Ja hurjat onnittelut heti perään.
Niin, ja soita neuvolaan ja kysy ottaako sut vaan kuunneltavaksi, milläs viikoilla olet nyt? Ne kotilaitteet taitaa olla ihan hirmu kalliita käyttöikään nähden, sitten kun tuntee liikkeet taitaa kuuntelut jäädä vähemmälle. Jostain tosin luin että niitä vuokrattaisiinkin.

annastiina, rv 10

tälläisen löysin:

http://www.kuuntelevauvaa.fi/tuotteet.php
 

Yhteistyössä