TOUKOKUUN TOIVOTUT lokakuussa

pelottaa tuo ajatus että vaavin sydän vaan pysähtyy tuolla massussa...kauheeta kun tässä vaiheessa ei ollenkaan itse voi tietää missä tuolla massussa mennään..kun alkas äkkiä liikkeet tuntumaan niin voi aina seurailla toisen vointia.. Huomenna ois ultra toivottavasti kaikki olisi hyvin papusella. ja vastaisi viikkoja..Katsookohan se niskaturvotusta ollenkaan kun mulla on sit 30 päivä se ultra....

Kohta pitää lähtee koittaa nukkumaan saa nähä miten onnistuu ku mahassa on iso kasa perhosia..

Marimint: Mulla ei meinannut kanssa millään löytyä vauvan sydän ääniä kyllä siinä pöydällä alko vähän pala nousee kurkkuun...Onneksi sitten viimehetkillä löyty mut se kyllä karkas sen siliäntien karkuunkin mut. Mua se neuvolan täti rauhoitteli vaan ettei kaikilla viellä kuulu näillä viikoilla... Toivotaan että viikko menisi nopeasti ja pääset katselemaan ultraan pienokaisen kehitystä =) onhan se tosi iso prosentti mikä selviää kun ensimmäiset sydämmenlyönnit on löydetty varhaisultrassa =)
 
T-74 No niin jospa tämä lihavointi tästä alkaisi sujumaan, kiitos vain vinkistä :LOL:

Väsyttää kamalasti, sain juuri palautettua oppimispäiväkirjan. On nämä opiskelijoiden tehtävät aina niin mielenkiintoisia, että! Tai sitte mulla on asenne pielessä :$

poika04 Mulla kans ultra huomenna. Ja pelottaa. Varmaan nään kauhiasti painajaisia, näin jo viime yönä. Ois kyllä elämäni paras syntymäpäivälahja jos sikiön kehitys vastais viikkoja ja down voitaisiin sulkea poies.

*haukotus* kyllä huomaa luomien painosta etten ole ollu kotona pakolliseen päikkäri aikaan =)

Hyvä yötä äitit ja vaavin alut!
 
Huomenta!

Poika04: Raakaa lihaa ei suositella odottaville, mutta nou hätä, et sinä varmaan täysin raakana sitä lihaa maistanutkaan? Ei kannata panikoida, ei kai tartar pihvejä kukaan söisi, jos riski listeriasta olisi huomattavan suuri. Itse syön mitä mieli tekee, huomioimalla sen "kieltolistan" ja voitte uskoa, että hyvällä ruokahalulla uppoaa! Aurajuusto on minun suurta herkkua ja melkein pudotin neuvolan tädin pöydälle kyyneleen, kun kuulin, että homejuusto on kiellettyjä elintarvikkeita. Mutta onneksi Valion Aura on ihan ok, se on tehty pastöroidusta maidosta :) Töissä on lounasravintola, niin siellä tulee syötyä kuitenkin monipuolista ruokaa.

Yksi kaveri oli saanut keskenmenon toissapäivänä. Se oli jo neljäs! Voi kun siihenkin perheeseen olisi jo suonut vauvan. Kerroin tuota uutista sitten kotona miehelle. Pisti naaman kummaltakin vakavaksi ja ensi viikon ultra alkaa pelottaa tosissaan. Periaatteessa pitäisi ottaa päivä kerrallaan ja iloita, että näinkin pitkällä ollaan. Pahimman riskin pitäisi olla takana, mutta silti tuo mietityttää ja varjostaa onnea.

Viikonloppu kolkuttelee jo ovelle :) Yritetään nauttia!

Päikkäri 11+5
 
huomenta täältäkin!

Joku kyseli äitiysvaatteiden käytöstä, itse olen jo jonkun aikaa käyttänyt mammahousuja. Ei ole mukavan tuntuista jos vauvamahaa kiristää.
Tuosta valion aurasta sen verta, että vaikka se on valmistettu pastöroidusta maidosta, niin silti se on riskialtis elintarvike ajatellen listeriaa. Eli sitäkin suositellaan käytettäväksi kypsennettynä. Ainakin joskusmuinoin olen tälläisen ohjeen saanut, korjatkoon joku jos on vanhaa tietoa. Periaatteessa elintarvikkeiden huolellinen hygieeninen käsittely,(tämä muutenkin kuin raskaana ollessa) ja muutamien riskituotteiden välttäminen, takaavat sen että vältytään ruokamyrkytyksiltä.

Meillä vietetään syyslomapäiviä leppoisissa merkeissä, reissuun piti lähteä mummille ja ukille, mutta laiskuus iski ja ihan kotosalla olemme. Eilisen tehotytöt viettivät isänsä kanssa talleilla hevosien seurassa, mulla oli vapaapäivä. Siivota piti, mutta soffa ja kirja vetivät puoleensa

:whistle:

Ensi viikolla ohjelmassa on tiistaina neuvola ja torstaina eka lääkäri.
Sen verta muuten tuosta lakosta, että jos se mahd. tulee, niin ilmeisesti rakenneultraan täytyy mennä yksityiselle. Jorvista kuulemma loppuu kokonaan(?) ultra seurannat ym.

ok, aamukaffelle (eilen pystyin ekaa kertaa juomaan kahvia, ihanaa)

annastiina, rv 10+4
 
Huomenta!
Homejuustosta Sitä ei raskaanaolevien kannata käyttää kuin kypsennettynä. Eli esim. kastikkeissa ja keitoissa voi käyttää, kunhan se on hyvin kypsennetty. Siinä listeriavaaran siis aiheuttaa se homeviljelmän kasvatusolosuhteet, vaikka maito sinällään on pastöroitua. Jokainenhan tekee itse päätöksensä, mitä suuhun laittaa, mutta tää on tämänhetkinen yleisesti hyväksytty tieto.

Mulla ie vielä varsinaisesti mammavaatteita ole, mutta ostelin alkuviikosta paitoja, tunikoita ja hameita, joita pystyy käyttään myös kun vatta pompahtaa pitkällekkin. Tää tämänhetken muoti onneki suosii meitä mammoja, kun paidat ja tunikat on muutenki tosta tissien alta levenevää mallia :)
Mulla kans viikon päästä ultra. Enää ei niin paljoa jännitä, kun sydänäänet saatiin keskiviikkona kuulumaan, mutta kyllä tässä silti ielä perhosia liihottelee vatsanpohjassa.

joku puhui vatsatuntemuksista, mulla kans tiistai illalla, kun löhösin sohvalla, tuntui alavattassa vasemmalla puolella ihan jänskää muljahtelua. noin 5-10 kertaa se tuntui ja tuntui käteenkin vatsan päälle. Ensimmäisenä tietty pelästyin, että nyt alko supistelut ja se on menoa, mutta se loppu, eikä mitää muuta tapahtunut. No, todennäköisesti ei kyllä ollut Ompun aikaansaannoksia, eipä sillä pitäisi niin paljoa olla voimaa, että saisi mitään tuntemuksia aikaiseksi. Etenkään kun on ensimmäinen raskaus, niin vielä menee piiiitkään ennen ku mun pitäis ne liikkeet tuntea. Tai sitte kohtu haki tilaansa, kun se on niin takakenossa, että alkaa varmaan jo olla ahdasta.

No, nyt taas hommiin.

t. Mimosa ja Omppu 11+5 (voi että odotan sunnuntaina, kun saa kirjoittaa 12...)
 
Moi! Ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin. Kyllä pelkäsin. Kädet ja jalat siellä heilu. La 7.5 eli leikkaus taitaa mennä huhtikuun puolelle. Kiitti jos joku päivittäis ton 7.5 listaan vaikka eihän sen niin väliä.
 
Niin ja kerrottiin esikoiselle 4v....oli aivan kauhuissaan. Ei meinannu uskoa ja sano että ei halua. Sano myös ettei halua äitille sellasta isoa mahaa. No, täytyy nyt olla tekemättä siitä sen kummempaa numeroa. Eihän se reppana tajua koko asiaa vielä..
 
Voi, ihania ultra uutisia =) !

Itsekin odotan ens viikon perjantaita, jotta päästäisiin ultraan näkemään onko pienellä kaikki hyvin. Keskiviikon neuvolalääkärikäynti laittoi ajatukstukset ihan sekaisin, kun sydänääniä ei saatu kuulumaan. Tosin tiedossa oli, ettei ne tässä vaiheessa vielä välttämättä kuulu. Mulla todettiin taaksepäin kallistunut kohtu, joka vaikeuttaa vielä äänien kuulumista. Helpottais varmasti, jos sais edes hetkeksi jotain muuta ajateltavaa, jatkuva murehtiminen on aika raskasta, mutta minkäs teet :/ . Tunteet on pinnassa, pelottaa ja huolestuttaa!

Taidan lähteä kohta ulkoilemaan vapaapäivän kunniaksi. Mukavan näköinen sää, tosin kylmä taitaa olla.

10+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja summer81:
Niin ja kerrottiin esikoiselle 4v....oli aivan kauhuissaan. Ei meinannu uskoa ja sano että ei halua. Sano myös ettei halua äitille sellasta isoa mahaa. No, täytyy nyt olla tekemättä siitä sen kummempaa numeroa. Eihän se reppana tajua koko asiaa vielä..
Me kanssa tossa muutama päivä sitten kerrottin mein 4 vuotiaalle...tosin meillä ihan innoissaan oli...sanoi kasvavansa nopeasti, jotta voi sitten olla ISOveli... Noh, katotaan mitä tuleman pitää...kun niin alussa vasta mennään, viikkoja 9+2...
 
Minä en jaksa olla huolissani syömisistäni. Saa riittää, kun lopetin tupakoinnin. Mua lähinnä ärsyttää ajatus siitä, että pitäisi yhtäkkiä elää aivan eri tavalla. Tietenkin sitä ajattelee vauvan parasta, mutta ihan överiksi ei tarvi vetää.

Meinasin suuttua anopillekin ihan tosissaan, kun kannoin jotain varastoon, niin anoppi sanoi, että en saa niin raskasta kantaa. Sanoin, että kyllä saan. Vähän aikaa piti inttää. Minä teen tasan sitä, mikä itsestä hyvältä tuntuu. Meillä on muutto kohta edessä, niin pitäisköhän mun vaan makoilla ja katsella vierestä, kun muut tekee.

Anoppi muutenkin käy mun hermoille ihan älyttömästi. Hän on suhtautunut suorastaan halveksivasti meidän ajatuksiin kestovaipoista ja muista ekologisista tavoista. Meillä kuulemma mieli muuttuu sitten kun todellisuus (eli vauva ) yllättää. Me varmaan yhtäkkiä huomataan, että hups kun tuli hankittua ylisuuri sähkölämmitteinen omakotitalo ja kaksi autoa, joita me ei tarvittais.

No joo, huomaa varmaan, että ärsyttää. Mää en vaan ymmärrä sitä, miksi anopin on pakko arvostella meidän tapaa elää, kun mekään ei kritisoida heidän tapojaan.

Masussa kaikki (toivottavasti) hyvin. Vauvasta tuli tänään virallisesti sikiö.
Pippa rv 10+0
 
Pippa: Ne överit on niin yksilöllisiä... :)
Mulle on henkilökohtaisesti tärkeää, että pieni voi hyvin, ja tutkijana oon tullut huomaamaan, että niillä äidin valinnoilla raskausaikana on yllättävän pitkät seuraukset, lapsen elinikäiset. Ja kun kerran tiedän näistä asioista tämän verran, tuntisin itseni todella idiootiksi, jos en eläisi näiden suositusten mukaisesti. Mutta kuten sanottu, tämä on mun henkilökohtainen mielipide, ja jokaisella on oikeus muodostaa itse omat mielipiteensä ja päättää ihan itse, mitä suuhunsa laittaa. Ja on täysin mahdollista, että kymmenen vuoden kuluttua nämä suositukset ovat muuttuneet, ja siinä tilanteessa taas mun valinnat näyttä todella tyhmiltä. Mutta kun sinne saakka ei vielä nää, on elettävä tämän hetken mukaisesti.

Ymmärrän anoppiongelman todella hyvin... Mun anoppi ei kyllä puutu asioihin (vielä), mutta reppana hössöttää aivan käsittäättömän paljon. Se on jo ostellut vaatteita ja suunnilleen hakenut miehen vanhoja vauvaleluja varastosta ja kiillottelee siellä niitä... Vauva varmasti saa niiden talosta oman huoneen ja silleen... Hyväähän se kai tarkoittaa, mutta ei vaan jaksais!
 
heissuli

Ultrassa on kayty ja siellä se papu köllötteli tyytyväisenä..alussa kättään heilautti tervehdykseksi..liekkö päikkäreillä ollut. koko vastasi justiinsa viikkoja ja sain kaksi kuvaa itelleni muistoksi...ihanan näkönen papu. Jännä oli kun toisella on niin pienet kädet ja jalat(vaikka minä en niitä nähnyt)

Tuo syömis homma on kyllä tosiaan ihan jokaisen itse päätettävissä..Mä vaan oon ainakin niin tarkka et sit säikähdän kauheesti kun tulee tollasia mokia mitä mä aina teen..Mut ei se naudanliha kai kaikkein pahin listerian levittäjä ole...(lohduttaa itseään)

Meillä anoppi ei viellä tiedä...ehkä sitten 2 viikon päästä..Äipälle kerroin tänään se oli ihan innoissaan =)
 
j-e-n-s-k-a, Kyllä se jo toipu alkujärkytyksestä. Yks kaveri poikkes, niin selitti sille että äitin masussa on pieni vauva. Kyselee hauskoja....onkohan äitin masu iso kun herätään päiväunilta? Miten se masussa syö..ei sillä ainakaan lusikkaa ole...onko sillä masussa vaatteet päällä? jne.. =)
 
menee hermot...aina kun kirjotan pitkästi, niin sit tää palsta jökkii ja kaikki häviää! :kieh: niin siis...kyseli että onkohan äitin masu iso kun herätään? Miten se vauva syö masussa..ei sillä ainakaan lusikkaa ole.. onkohan sillä masussa vaatteet päällä? :LOL: paljon mietiskeltävää pienellä. Ja jos tää ei nyt onnistu, niin hajotan koko koneen!!
 
Hiphei! Ultrassa käyty myös. On eilisestä asti supistellut oudosti joten kävin tarkistuksessa. Siellä se möllötti :heart: Päiväunilla taidettiin olla täälläkin. Pää-perämitta melkein 5 cm :) Eli koko vastasi hienosti aikaa. Ärsyttää vaan kun lekuri oli niin nopea, että en oikein ehtinyt nähdä kunnolla ja kuvatkin ovat niin huonoja. Mutta tärkeinä oli, että sydämen syke näkyi ja ainakin äkkiseltään näytti ihan vauvalta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja summer81:
menee hermot...aina kun kirjotan pitkästi, niin sit tää palsta jökkii ja kaikki häviää! :kieh: niin siis...kyseli että onkohan äitin masu iso kun herätään? Miten se vauva syö masussa..ei sillä ainakaan lusikkaa ole.. onkohan sillä masussa vaatteet päällä? :LOL: paljon mietiskeltävää pienellä. Ja jos tää ei nyt onnistu, niin hajotan koko koneen!!
Juu sekoilee aikalailla taas... sivut siis :LOL:
Onko teillä tyttö vai poika se esikoinen???
Kylä kai se vie aikansa totuttautuu kenellä tahansa... ainakin mulla on vielä aika epävarma olo, vaikka jo muutaman viikon ajan ollu raskaus tiedossa. Jotenkin kun on niin alussa vasta on innoissaan mutta silti varuillaan, kaikkea kun voi sattuu ja tapahtuu...
Mutta toivomme parasta =)
Mä halusin että esikoinen "otetaan mukaan" odotukseen...ettei jää sitten ns. sivuun, kun asiasta kumminkin puhutaan ympärillä jne.
Nyt mennää päikkäreille...pakko kun unettaa niin julmetusti
 
Näinhän se menee, jokainen tekee omat valintansa. Olipa kyse sitten syömisistä, liikkumisesta, lisäravinteista tai mistä vaan.

Itse en vaan jaksa kauhean paljoa tuosta stressailla, kun kuitenkin katson sen kieltolistan ja muuten syön ihan terveellisesti. Ja sitä Aurajuustoakin olen vetänyt ihan vaan kuumennettuna :)Terveellä maalaisjärjellä pärjää aikas pitkälle, mutta kuten sanottu, kukin tyylillään :)

Vitsi kun ihanaa lukea noita ultrauutisia. Laitan kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että viikon päästä saan kuulua itsekin noihin hyvien uutisten tuojiin.

Aurinkoista viikonvaihdetta mammat :)

Päikkäri 6+5
 
sen verta vielä syömisistä, että mimosan kanssa olen samoilla linjoilla. Normaalioloissakin huolehdin ruokien käsittelystä oikealla tavalla, ja niitä muutamaa harvaa tuoteryhmää joita tulee välttää en välttämättä muutenkaan söisi.
Ja tuosta suositusten muuttumisesta, kolme vuotta sitten oli ehdoton ei maksatuotteille ja nyt niitäkin saa syödä kohtuudella, seitsemän vuotta sitten kättärillä juotettiin linkkiä närästykseen, nyt sitä ei suositella raskausaikana ollenkaan. Niin ne muuttuu.

Onnittelut ultrassa käyneille :wave:
Annaliina, oliko sulla siis supistustuntemuksia? Mä kanssa olin tuntevani niitä yksi ilta, mutta pistin mielikuvituksen piikkiin.

annastiina 10+4
 
Annastiina Kyllä ihan ehtoja supistuksia ja kohtuullisen tiuhaan. Eivät ne satu ollenkaan, mutta ikäviltähän ne tuntuvat. Lääkäri sanoi, että ihan normaalia; varsinkin jos rakko tai suoli on täynnä ;)
Supistuksia on ollut myös aiemmissa raskauksissa ja aina ovat loppuneet kun laskettu aika on lähestynyt
:LOL: , mutta näin aikaisin eivät ole alkaneet, joten siksi kävin tarkistuttamassa.
 
Annaliina, ok. Kenties en asiaa kuvitellutkaan. Kivuliasta touhua ei mullakaan ollut, kiristymisen tunnetta vain ihan hetkisen. Ja juu, johtunee sitten mulla varmaankin ummetuksesta :snotty:

Mulla kanssa ollu aina aika aikaisesta harjoitussupistuksia, mutta ei mullakaan ole näin aikaisin tuntunut, tai en vain ole kiinnittänyt asiaan huomiota.
 
Noista suosituksista ihan pakko vielä sanoa.. Mun äiti oli odottaessaan mun isosiskoa syönyt kauheasti maksalaatikkoa, kun sitä oli ilmeisesti raudanpuutteessa tehnyt mieli. Eipä tainnut mamma tietää, että oli kielletty ruoka. :LOL: No, ihan terveen lapsen synnytti kuitenkin.

Mimosa: ei munkaan överit tarkoita kielletyistä ruuista kieltäytymistä vaan sitä, että murehtii kauheasti tekemisiään. (Ei siis ole kuitenkaan tarkoitus arvostella muiden valintoja. )
 
Heips!

Olen lukenut viestejänne aiemmin mutten ole uskaltanut vielä itse mukaan kirjoittelemaan! Meillä toivottavasti olisi tulossa kolmas vaaveli 24.5. mutta kaikkihan tarkentuu vasta np-ultrassa joka on 9.11. Sinne saakka joutuu piinailemaan ja arvuuttelemaan onko kaikki varmasti hyvin. Tämä on neljäs raskaus ja aiempi kolmas meni kesken rajusti 03/07 jolloin itseltäkin meinasi henki lähteä. Ilman oireetta rv 12 alkoi pieni tuhruttelu jota kävin näyttää Naikkarilla jossa todettiin pienen kuolleen jo viikoilla 6-9 riippuen mittauskohdasta. Tabletillinen keskenmeno toimenpide Jorvissa meni ihan reisille joka päättyi yöllä hätäkaavintaan hemppojen romahtaessa melkein 140 ->80, olihan sitä tosiaan vuodettu jo 6 tuntia reilusti vaikka se hoitsujen ja gynen mielestä oli "ihan normaalia". Nyt siis hartaasti toivon tämän etenevän. mietin kovasti yksityiselle alkuraskauden ultraan menoa, mutta toisaalta kun np on "jo" 9.11. eli kolmen viikon päästä niin järkeilen että jos raskaus meinaa jatkua saan ilouutiset sitten 9.11. Voitte vaan arvailla miten paljon huolettaa ja jännittää vaikka haluaisi jo hihkua onnesta koko maailmalle!?!

Lapsille 2v5kk ja 1v3kk ollaan vauvasta jo kerrottu ja tulevat isosiskot on ihan innoissaan. Pienempi ei toki tajua mutta isompi on ihan tohkeissaan ja selittää että hänkin haluaa vauvan mahaan - näin pienenäkö se jo meillä naisilla alkaa tää vauvakuume? Sisäsyntyistäkö? Uutta tässä raskaudessa on hirmuinen väsymys ja illalla nukkumaan mennessä tuleva pahaolo. Tytöistä olen ollut täysin oireeton ihan synnytyksen käynnistymiseen saakka. Joten väsymys antaa toivoa että joku siellä energiaa nyt äidiltä vie! Oootteko miettineet omaa esim yahoo-ryhmän perustamista "Toukokuun toivotut" nimellä tai tota 2+omaa kerho-osioitumista?

Masunkasvatusonnittelut ja toivottelut kaikille
SatuA
 

Yhteistyössä