***Toukokuun Toivotut***

Ainiin, piti kysyä et onko kellään ollu lihaskipua? Mulla on kaikki lihakset ihan kipeänä, käsissä, jaloissa, vatsassa, selässä, niskat myös ihan jumissa. Olenko mä tulossa sairaaksi vai voiko raskausoire olla niin outo??
 
Niin kyllä mäkin sen ymmärrän, että se oli heille kova paikka, mutta silti tuntuu tosi pahalta, kun toinen vain odottelee keskenmenoo ja minä odotan vauvaa :attn: Valitettavasti tästä on seurannu se, etten mä puhu sille enää oireista, enkä mistään muustakaan. Mikä ei välttämättä pidemmän päälle oo hyvä juttu : / Mutta jatkan tätä ihanaa odottelua ja hypistelyä salassa yksinäni. Tosiasiassa mies tässä taitaa enemmän menettää kuin minä..

Ja onnea kaikille uusille toukokuun porukkaan tulleille!! Toivottavasti seinäjoelle eksyy joku täältäkin silloin :wave:

Neiti ja nykerö 7+4
 
Heippa! :wave:

Täälä viä vähä jännätään päästäänkö Toukokuisiin.. Haamujen haamun sain, mutta ei oo viä vahvistunu. Eli, sitä odotellessa. Oon jo laskenu, että La olis 23.5, eli nyt mentäs huimat 4+2. :D Oireita kyllä on, joten kyllä mä sydämessäni oon raskaana.. Mutta, katotaa pysyyky kyytiläinen mukana.

Nii ja tää olis meidän ensimmäinen ja synnäri olis Seks. Eli kai mut vois listoille lisäillä.. Ja toivottavasti saan siä myös pysyä! :D
 
Hei! Täällä kans on pakko tulla vähän kurkkimaan tänne päin, sillä tänään testiin ilmestyi joku super-haamu (mutta haamu kuitenkin)! Pitää parin päivän päästä testailla uudestaan, koska nyt vasta 30/32, mutta kun hätänen oon niin oli pakko jo testailla... Testin tein, koska pieniä oireita havaitsin (tai kuvittelin)! Nyt toivon, että haamu oli oikea plussa ja raskaus tästä lähtee normaalisti etenemään! Vielä en uskalla hihkua, on niin jännät paikat. :D Mieskään ei vielä tiedä, kun on jossain kaverin luona huitelemassa ja en oo pystyny soittamaan kun oon niin sekasin (onnesta)! ;D Elikkäs te täällä ootte nyt ekat jotka tietää. :p Jos nyt tärppäs, laskettu aika menee toukokuun loppuun, ihan varmaa päivää paha sanoa, kun ovulaatio on voinut sit olla muutaman päivän aikasemmin kun tuo haamu tuohon ilmestyi. :O Apua kun tulee sekavaa tekstiä. :D
Tulen sitten paremmin ilmoittelemaan, kuulunko tänne kun saan kunnon plussan! :)
Ja siis 21-vuotias olen, mahdollinen tulokas on meidän toinen lapsi (aiemmin poika syntynyt elokuussa 2010) ja Tampereella asutaan eli synnytyssairaala olis sitten TAYS. Mutta tulen sitten uusiksi ilmoittelemaan, jos tänne listoille pääsen! :)

Nyt huomasin lukea Pikkumyy87:n kommentin, elikkäs vähän sama tilanne; toivotaan, että molempien haamut muuttuu selkeiksi plussiksi nyt! :) <3
 
Paitsi, että täälä on tuhruteltu, ja sitte tuli kirkastaki verta.. Sain Tiuhtin sanoilla itteni rauhoteltua, pikkunen rakentelee pesää ja siksi usein veren vuoto on yleistä ja vaaratonta.. No, nyt illalla on tullu muutamia verisiä limoja pyyhkies. Siis ei viäkää nii, että tarttis mitää suojaa käyttää, mutta silti. Ne limat pisti mut pelkäämään, että nyt se tulee veke.. :'(
 
Paitsi, että täälä on tuhruteltu, ja sitte tuli kirkastaki verta.. Sain Tiuhtin sanoilla itteni rauhoteltua, pikkunen rakentelee pesää ja siksi usein veren vuoto on yleistä ja vaaratonta.. No, nyt illalla on tullu muutamia verisiä limoja pyyhkies. Siis ei viäkää nii, että tarttis mitää suojaa käyttää, mutta silti. Ne limat pisti mut pelkäämään, että nyt se tulee veke.. :'(
Voi ei, toivottavasti oli väärä hälytys ja vuoto oli kiinnittymisvuotoa tms. :hug:
 
Varovaisesti ilmottaudun mukaan...:wave:

Eilen selvä plussa saatu rfsu:n halppistestillä. Jännittelen silti vielä pitääkö tuo paikkaansa.. :)
La ois jonkin laskurin mukaan 25.5.

Täällä olikin ilokseni tosi paljon neljättä odottavia. Niihin lukeudun myös minä. :D
Kuopus täytti juuri 6kk. Sit on 4 vuotias ja vanhin onkin jo teini-ikäinen.
Huh, kuopukselle ja tälle mahdolliselle vauvalle tulee ikäeroksi siis 1v2kk. Onneks tää kuopus on ollu helppo vauva niin ei hirvitä tuo pieni ikäero. :)
Itse olen 31v.
Työnimeä ei vielä ole. :)

Oireita tässä vaiheessa on väsymys, mahan nippaillut, välillä etova olo ja vessassa ravaaminen.
Jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin 2 viikon päästä alkaakin sit armoton oksentelu! :x

Tiitulipiituli 4+2 (Huhheij, tuntuu hurjalle olla taas tässä tilassa, että viikkoja tänne päivittelen. :D Edellisestä kerrasta ei kuiteskaan ole aikaa kuin puoli vuotta... :whistle:)
 
tervetuloa uusille :wave: päivittelen huomenissa sitten!!!

Myy, toivotaan parasta, pelätään pahinta :hug: pikkaselle tarrasukkia ja liimaa mukaan!

lihaskipu: täällä ilmottautuu yks!!! mulla on sisäreidet tosi kipeet ja takareidet oli kans pari viikkoa :O nyt hieman helpottanu.. niskat on kans jumissa!

onko kukaan havainnu pissassa jotain muutoksia? :attn: :D täällä väri on joskus neonkeltaista, ihan normaalia? :confused:

3 yötä ultraan on, laskin aivan itse :whistle: hui kun jännittää!
uutena oireena huomasin tänään tarkentuneen hajuaistin!

tiuhti ja Pikku T puupponen :heart: 6+0 **POKS**
 
Multa tuli tänään pari tippaa rusehtavaa vuotoa ja sen jälkeen vähän vaaleanpunertavaa... Ei tosiaan paljon tullut, ihan vain pyyhittäessä mut kuitenkin. Samaan aikaan oli maha kipeä, ihan kuin menkkakipua. Menin vähäks aikaa lepäilemään, se autto eikä oo enää tullu mitään. Tänään 6+2. Kauheesti pelottaa, miehelle jo sanoin et nyt meni kesken :'(
 
Uusille Tervetuloa! :wave:
Tarrasukkia kaikille! Ja paljon voimia kaikille epävarmuuden kanssa painiville!

Tänään on se päivä, uusinta ultraan nyt aamusta... Oikeastaan ei enää edes jännitä. Koko viikonlopun on supistellut. Eilen tosi kipeästi ja kävin päivystyksessä kun en pelkällä panadolilla oikein pärjännyt. No, kohdunsuu kiinni ja kanava täysin jäljellä, pissakoe puhdas, ei vuotoa enää minkäänlaista mutta supistukset jatkuu edelleen. Ja kipulääkkeeksi sain, mitäs muutakaan kuin panadolia. Buranaa eikä mitään muutakaan tulehduskipulääkettä kuulemma enää suositella missään raskauden vaiheessa...

Minkäställevoi 7+3 tai sitten ei yhtään mitään, tänään se selviää ja tosi huonolta näyttää.
 
Tiuhti,tuo pissan väri liittyy taas noihin sukupuoli uskomuksiin,vanhan kansan uskomuksiin;)Jos neon keltaista=tyttö, jos sameaa=poika:)Vaikka kaipa se oikeammain liittyy hormoonitoimintaan!
Minkäställevoi tsemppiä ultraan,toivotaan hyviä uutisia!:hug:Jotenkin se että kohdunsuu kiinni,kuulostais kuitenkin hyvältä...

Tervetuloa taas kaikki uudet:heart:

).(Muo oksettaa aamusta iltaan ja illasta aamuun:xKiva aamulla herätä tuttuun pahoinvointiin jolla meni nukkumaan.Mikään ei auta,ei rannekkeet ei syöminen tai syömättä jättäminen....En oksenna mutta velloo:|Pääseekö tätä mitenkään pakoon??????
 
Viimeksi muokattu:
minkäställevoi jaksamista :hug:

On tämä alkuraskaus niin epävarmaa aikaa. Itse ei voi mihinkään vaikuttaa on vain otettava vastaan se mikä tulee. Asioilla on kuitenkin tapana järjestyä, mutta pettymykset tuntuu silti niin karvailta.

Tarrasukkia ja vauvaliimaa kaikille!

Neiti80 ikävä tilanne! Toinen pelkää ja itse haluaisi kuitenkin nauttia ihmeellisestä olotilasta, aika varmaan auttaa ja löydätte yhteisen sävelen :)

salailija musta on kans tällä hetkellä mukava pitää salassa ja olla normaalisti. Jotenkin jännittävää! :D En haluaisi kertoa ennen viikkoa 12, mutta saa nähdä ehditäänkö niin pitkälle vai pitääkö paljastaa jo aikaisemmin. Tavoitteena on, että vielä ainakin pari viikkoa pysyisi salassa.

Täällä on nyt muutaman kerran oksennettu ja paha olo tulee miten sattuu, söi tai oli syömättä. Turvotusta on ja palelua, väsymys ei paina kovinkaan paljoa vaan saan yöllä nukuttua aivan hyvin :) Repäisykivut ovat lisääntyneet. Siinäpä tiivistettynä tämän hetken oirelista. Ultraa odottelen ensi viikon lopulla ja siihen nyt joudun menemään yksin. Tuntuu, että tämä raskaus vain etenee ja kaikki ei enää pyöri mun mahan ympärillä, kyllähän se johtuu tuosta esikosta :D Nyt odotus on paljon rennompaa ja aikakin kuluu kuin siivillä.

Möppis ja Arhippa 6+0
 
Miten teillä osalla on ultrat näin aikasin? Meillä päin pääse vasta n. viikoilla 12-13 katselemaan pikkuista. Tosin itselleni sain poikkeuksella jo ensi viikon keskiviikolle "sinne päin" ultrauksen neuvola käynnin yhteyteen. Se laite on niin vanha, että sillä ei kuulemma voi kuin hieman suuntaa katsoa näissä tapauksissa joissa ei tiedätä yhtään viikkoja. OTTAA PÄÄHÄN TÄMÄ EPÄTIETOISUUS!! Hieman lohduttaa, etten taida olla ainut näillä linjoilla...:p Paha olo on lisääntynyt ja kahvi ei maistu, siitä hyvästä vielä pahempi olo = kofeiinin puute! Turvottaa järkyttävästi ja moni jo kysynyt, onko kolmonen tulossa...: /
Onneksi aika lentää siivillä ja lapset pitää liikkeessä. :heart: Nyt lähdetään pojan 6kk neuvolaan ja sen jälkeen isosiskoa kerhosta noutamaan.
 
Mä kerroin sit miehen siskolle ja mun äidille tässä vkl:n aikana :D
Miehen sisko oli vähän et täh :D mut mun äiti onnitteli vaan kauhiasti :)

Jotenkin oli vaan pakko vähän jollekkin puhua et itselleen tulis vähän todellisempi olo.. :)

Toivottavasti teillä jokaisella pysyis nyt pieni toukka siellä masusa :heart:

Mulla oli muuten noita kauheita supisteluja alku vaiheessa.. olisko viikolla5 ollut. Kaks päivää kesti, ei mitenkään kipeitä mut sit yhtenä päivänä heräsin ku tuli kauhee tarve ponnistaa. Mut ei mitään tullut. Elän toivossa et kaikki on edellee hyvin, koska raskaus oireet jatkuu ja vuotoa ei ole ollut...

Mä oon kärisnyt molemmista raskauksista supistuksista mut vasta puolessa välissä. Mut heti kävelyn ja vähänkin raskaamman arkiaskareen yhteydessä.
Mut tää raskaus on ollut kyl nyt jo kaikkee muuta kun samallainen ku noi aikasemmat :D väsymys taitaa olla ainut yhteinen piirre.. :D Pientä etovaa oloa vaan ollut, normisti en pystynyt ees liikkuu ku pelkäsin et oksettaa :D

Huomenna olis eka neuvola, ja viikkoja sillon tasan 8 :heart: kyllä se aika vaan rientää :)
 
huomenta :wave:

minkäställevoi tsemppiä ihan kamalasti ultraan :heart:

lily-rose, mut se pissa on joskus sameaa kans :D mut aika jännä uskomus =) sellasta en ole kuullukkaa, kaikkea muuta kyllä! ja voi tuota sun pahoinvointia :| onko sullamitään hajua viikoista? kun jos sulla on noin voimakasta pahoinvointia, sulla on varmasti viikot jo 7+ ->

Möppis, voi kun itselläkin aika menis rennommin, yhtä ressaamista ja laskemista koko ajan.. :ashamed: meilläkin siirtyi ultra 1 päivällä aikasemmaksi kun uktraaja joutui perumaan, mies ei pääse kesken töistä lähtemään niin minnäkin menen yksin sinne :)

huh huh.. täällä on kans ällö olo taas nostamassa päätään, se oli ihan siedettävää viime viikolla ja meni ohi nopsaan, nyt ei nähtävästi autakkaan enää pelkkä lasillinen tuoremehua.. ja ripulointi alkoi eilen:x toki johtunee varmaan antibiootista ja mun perussairaudesta.. turvotus on jotain ihan järkyttävää :D ja eka utelukin tuli jo, onneksi pikkuveljen suusta, "onko sulla vauva mahassa ku se on tollanen..." öööhhhmm :D en paljastanu vielä!

joskohan menis kohta puoleen aamuteen keittoon, kaffi ei kyl maistu enää aamusin :x sitte jos päivittelis listan!

tiuhti ja Pikku T:heart: 6+1
 
JonMa mullakin on se ultra sellainen suuntaa antava, terkkari tekee. Mulla voi olla viikot vähän hakusessa, koska vain yksi kierto synnytyksen jälkeen. Ite oon laskenu tuon raskauden keston kierrolle 28, muutan sen jos on tarvista ultran jälkeen. Ennen synnytystä kierto ollu mulla 21-24, joten saattaahan tuo heittää tai sitten ei, siksi neuvolatäti laitto varmistamaan viikot. Ei meilläkään muuten oo ku np-ultra se eka :)

Tiuhti84 mulla kans oli supistuksia ekassa raskaudessa, en liikkunu sitten viimeisinä kuukausina juuri ollenkaan :( Toivon kovasti, että nyt niitä ei tulisi!

tiuhti_ joo, täällä käyn välillä yökkimässä. Maha on niin tyhjä ettei mitään tuu mutta silti.. Pitäisi nyt aamupalalle uskaltautua :$ Oishan se kiva ollu mies ottaa mukaan, mutta työhommat ja lapsen vahtiminen ei vaan nyt onnistu. Toivottavasti saisi edes kuvan matkaan näytettäväksi ja ennenkaikkea, että kaikki olisi Arhippa siellä oikeassa paikassa oikean kokoisena pesää tekisi :) Sehän se on tärkeintä!

Toivottavasti kuulet tänään hyviä ultrauutisia minkäställevoi!

Möppis ja Arhippa 6+
 
Ensin kiitos kaikille! :) :heart:

..sitten..

U S K O M A T O N T A mutta minä olen sittenkin raskaana, siellä pienen sydän jumputti kovaa kyytiä :heart: Itku tuli. :ashamed: Viikkoja ultran mukaan nyt 6+5 mutta laskettua ei lähtenyt vielä muuttamaan. Katsotaan seuraavassa sit. :)

Ei meinaa pysyä nahoissaan! :D :D :D

Supistelut näin varhaisessa vaiheessa ei kuulemma vaikuta kohdunsuun tilanteeseen kun raskaus on käynnissä, keskenmeno sit eri asia ilmeisesti. Mutta siis toistaiseksi kaikki hyvin siis! :heart:

Minä olen käynyt nyt kahdessa ultrassa siksi että ensin suljettiin kohdunulkoinen raskaus pois ja nyt tänään siksi kun viimeksi ei näkynyt kuin ruskuaispussi vaikka olisi pitänyt näkyä muutakin. Meilläkin normaalisti eka ultra on viikoilla 10-13 muistaakseni. :)

Minkäställevoi ja piileskellyt mussukka 6+5/7+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
Tiuhti niin mä en tiedä viikkoja tarkkaan,mutta itse oletan että on 7+,voi jopa mennä kyllä huhtikuun puolelle la.Mulla olis 2 viikon päästä ultra.Tekis niin mieli mennä aiemmin omarahoitteisesti,mutta kun ei olis nyt laittaa sitä 80egee(mitä täällä kaikki maksaa vähintään)

...Mutta taas pelko persiissä....
Eilen illalla tuli kerran pyyhkiessä ns vanhaa verta ja ajattelin sen vaan olevan "jotain",mutta nyt aamulla taas ja enempi:| Mulla on monta kertaa ajatuksissa,peloissa pyörinyt tuulimuna,kun näitä tuhrutteluja nyt on ollut.En tiedä miksi se kummittelee mun ajatuksissani:'( Mulla ei ole vatsakipuja tai supisteluja tai mitään muutakaan kuin tuo tuhru....
Mä en tiedä,pitäiskö silti vaan se ultra tilata?mut kun oon hetitässämullenyt ihminen,pitäis se saada täksi päiväksi,en kestäis tätä epätietoisuutta...
Kamala ajatus kun pelkää kärsivänsä tätä megalomaanista pahoinvointia turhaan,jos kohdussa ei ookkaan mitään:ashamed::headwall: Jotenkin myös ajattelee että oma vika,kun kauhuissani aluksi raskaudesta(kun kyllä tää vähän tuli yllätyksenä eikä välttis oikeaan aikaan)ajattelin,että menispä kesken:ashamed: Miten mä voinkaan olla ajatellut tuollaisia???
 
Huomenta kaikille! Täällä ilmoittautuu uusi mukaan hyvin hyvin varovaisin mielin... Takana lapsettomuutta vuodesta 2007 saakka. Tämä on nyt neljäs raskaus. Ensimmäinen oli kohdunulkoinen, toista yritettiin koeputkihedelmöityksellä (ei alkanut), toinen alkoikin luomusti ja sain syliini ihanan terveen tyttövauvan <3, kolmas päätyi keskenmenoon tammikuussa 2011 ja nyt bongasin plussan testissä.

Historiani vuoksi raskaus ultrataan heti alkumetreillä, sillä minulla on suuri riski kohdunulkoiseen raskauteen. Huomenna olen siis menossa ultraan, katsotaan mitä siellä tuleman pitää. Toiveikkaana olen, mutta en uskalla lähteä leijumaan ettei tipahda kovin korkealta :ashamed:

Huomenna varmistunee sitten myös meneillään olevat viikot, arvailuna on kuitenkin laskettuaika jossain 15.5.

Alusta saakka olen pinoa seuraillut, nyt uskaltauduin mukaan - toivotaan, että saan olla mukana tällä kertaa loppuun saakka =)

Oireista sen verran, että jokainen raskaus on ollut alusta noin viikoille 16 hyvin oksentelu- ja pahoinvointitäyteistä. Olin jo salaa iloinen, kun tässä raskaudessa ei sitä oiretta tuntunut olevan, mutta kappas vaan... Sieltä se pahaolo hiipi :x Vielä ei ole tarvinnut oksentaa, mutta yökkimistä riittää. Väsymys sen sijaan on ihan mahdotonta |O

Palailen huomenna kertomaan kuulumiset ultrauksen jälkeen!

Kiket / 26v. / toinen / Seks
 
Viimeksi muokattu:
*** TOUKOKUUN TOIVOTUT ***








??.??

Momtobe87/ensimmäinen/TYKS/24v.
DsariaL ja mörkö/toinen/PKKS
lily-rose
Sanyo/ensimmäinen/NKL/20v.
JonMa/kolmas/K-SKS/21v.
Kiket/toinen/SeKS/26v.

27.4

Jazzi/ensimmäinen

30.4

mymosa ja toukka/kolmas/MKS/28v.

1.5

kullannuppujen äiti/neljäs
neiti80/ensimmäinen
Tuanni/ensimmäinen
Tiuhti84/kolmas
yötyöläinen/neljäs/28v.

2.5

epipremnum ja Paavo/toinen/24v.
katya11/ensimmäinen
Callisto ja Onni/ensimmäinen/32v.
Princessa/toinen
bambiina77/neljäs/34v.
A86/ensimmäinen/JS/25v.

3.5

mamiksi monelle/neljäs/37v.
Eskapismi ja Onni-Ilona/ensimmäinen/TAYS/25v.
Kiena ja Tirri/ensimmäinen/TAYS/29v.
onnellinen-88/ensimmäinen

4.5

Ioni/ensimmäinen/30v.
Marzipaani ja Inari/neljäs/TAYS/31v.
Gabrielle/ensimmäinen/TAYS/29v.

5.5

Minkäställevoi ja mussukka/neljäs/31v.
leeta/toinen/LKS

6.5

hanspili ja Mörri/ensimmäinen/JS/30v.
Chillie/toinen/JS/28v.
Shootingstar* ja Mini/neljäs/31v.
Pahe/ensimmäinen/LS/32v.
Sadettaja*/ensimmäinen/PHKS/23v.

8.5

Tanyaz/toinen/KOS/26v.

10.5

NanaMama ja Tiitu/kolmas/LS/24v.
Tuhkimo81/neljäs/30v.

11.5

pöhköfantti/toinen/JS/26v.
Pinchy/ensimmäinen/26v.
Mannamaaria ja toukotaimia/ensimmäinen/30v.

12.5

LepikonHeta/kolmas/KYS/31v.
äitijapojat/neljäs/KYS/31v.
Bellamama/toinen
Toukkistelija

13.5

tiuhti_ ja Pikku T/ensimmäinen/PS/21v.
melina84/toinen/TAYS
Li/ensimmäinen/KYS/24v.

14.5

Rouva Möppiäinen ja Arhippa/toinen/LKS/28v.
vesimelon/kolmas

15.5

salailija/kolmas/OYS/26v.

16.5

Haidippiduu ja Aarre/ensimmäinen/K-HKS/27v.

19.5

marenda/neljäs//K-SKS/28v.

20.5

Naive88/ensimmäinen/TAYS
Jijo/kolmas/SeKS/38v.

21.5

Nappi92/toinen/19v.
Faith/kuudes/SeKS

24.5

Suppis/ensimmäinen/23v.

25.5

neljän pojan mamma/viides/TAYS/29v.
Tiitulipiituli/neljäs/31v.



Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson keskusairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

Uudet ja muutokset punaisella boldattuna, KIITOS :)
 

Yhteistyössä