***Toukokuun Toivotut2011***Syyskuussa***

Huomenta!
Vitsit, että harmittaa. Kirjoitin meinaan taas pitkän tekstin ja sit kaikki vaan hävis. Höh ja pöh!

Raskauslaskurin mukaan olisin nyt 5+5 ja laskettu aika 24.5. Saas nähä pittääkö paikkansa...

Nyt itellä ollu ihan hyvä olo, ei kummempia valittamisia...Tuo alamahan kipuilu/kramppailu vaan pelottaa, mutta aion soittaa siitä huomenna neuvolaan tai sitten oottelen sinne 7.10 kun eka kerta!

Kaikkea terveellistä tekee mieli, kuten piimää ja hedelmiä..Ehkä senkin takia koska painoa tarttis saada alas eikä ylös...Kreikan matkan tuliaisiksi toin itelleni +3kg eli ne tarttis saada äkkiä pois. Paino siis nyt 93kg, se vituttaa ja ärsyttää, mutta myös pelottaa....

Tän aamun turun sanomissa oli juttu, että maitohappobakteereja syömällä voitais pienentää riskiä sairastua raskausajan diabetekseen ja myös pienentää lapsen myöhempää riskiä olla ylipainoinen. Huomenna siis suuntaan apteekkiin! ;)

Mutta nyt meen jatkamaan hommia! Ihanaa sunnuntaita kaikille!!

T:Taizii ja tiuku 5+5
 
Täälä meni sitten kesken :'( Toinen km peräkkäin, eikä vielä yhtään lasta ole meille suotu...
Kyllä naisen vaisto on vaan ihmeellinen. Mulla tuli heti sen ultran jälkeen (joka näytti niitä päiviä vähemmän kun pitäisi) sellanen fiilis, ettei kaikki ole kunnossa. Eikös samana iltana alkanut vuotamaan ruskeaa limavalkkaria. Aattelin ensin positiivisesti, että johtuu vaan siitä ultrasta, että jos se ärsytti limakalvoja. Seuraavana aamuna, eli eilen vuoto muuttui kuukautistyyppiseksi vereksi hyytymineen kaikkineen ja on siitä vaan yltynyt. Eikä tän aamun jälkeen jäänyt enää mitään epäselvää, kun pönttöön muljahti muutamankin kerran iso hyytymäklöntti...sinne tais mennä meiän pieni :'( Ihan helvetin paska olo ja fiilis....olisin niin halunnut pitää tämän lapsen. Miten elämä voi olla näin epäreilua?? Sitä luulis, ettei salama iske kahdesti samaan paikkaan, mutta niin tuntuu vaan iskevän. Pakostikin alkaa miettimään, että onko joku vialla, kun molemmat km lähes samoilla viikoilla/päivillä. Vielä en ole käynyt lääkärissä, mutta empä mä sieltä mitään varmistusta edes tarvi. Täytyy kai silti mennä, että saa tämänkin km virallisesti papereihin.

Täälä oli muutama jolla oli ollut useampi km ja nyt joku piikitys käytössä. Voisitteko kertoa tosta piikitys lääkityksestä enemmän? Teillä ilmeisesti veren hyytymistekijöissä jotain häikkää? Miten se todettiin? Monta km teillä oli ennen kun saite tuon lääkityksen?

Anteeksi omanapainen teksti :ashamed: Toivottavasti te muut pysytte täälä pinossa mukana. Kasa tarrasukkia kaikille tasapuolisesti!
 
Sanmar82 ja muutkin km saaneet :hug: Mäkin tipuin huhtikuisista(2011) jokunen aika sitten.. Oli toinen km "peräkkäin".. Ei ole tännekkään vielä pikkuista suotu, mutta ehkä joku päivä.. Toivossa on hyvä elää.. Se tuntuu epäreilulta, laittaa oikein vihaksi, että miksi TAAS juuri MINÄ! :|
 
Sanmar82: Pahoitteluni!!! :hug:

Mulla on kaveri, jolla l.a marraskuun puolivälissä. Hänellä oli ennen tuota onnistunutta raskautta 4 keskenmenoa peräjälkeen ja kävivät miehensä kanssa tutkimuksissa, mitään varsinaista vikaa ei löytynyt paitsi just veren hyytymistekijöissä. Kaverini alkoi pistämään heti kun plussa tuli ja jossain vaiheessa piikit muuttui pillereiks. Nyt on siis päästy jo loppusuoralle. Eli TOIVOA ON!!!!

Kaks keskenmenoa läpikäyneenä tiedän, miltä se tuntuu... :(
Tsemppiä paljon uuteen yritykseen kun aika on kypsä!
 
Sanmar82. Pahoitteluni. Tiedän mitä olet kokenut. Itselläni on myös kaksi keskenmenoa takana ja yksi jota ei ole todettu terveyskeskuksessa. Viime lokakuussa tehtiin lääkkeellinen keskeytys jonka yhteydessä otettiin verikokeita. Kuukausi myöhemmin sain Helsingistä diagnoosin jossa luki että minulla on APC-resistenssi eli suurentunut taipumus veritulppaan. Onneksi ihanan hyvä lääkärini otti heti yhteyttä ja kertoi että seuraavan kerran kun plussaan niin aloitetaan saman tien piikitys. No, nyt olen jo 6+3 ja huomenna pääsen vasta ultraan. Edelliset on menneet jo tässä vaiheessa kesken joten jännitän kovasti huomista : (
 
Sanmar :hug: Paljon voimia!

Eilen tulikin liian hätäseen poksuttua :) Tänään se viikko vasta vaihtuukin elikkäs *poks* 6+0 sanoo ToukoPouko!

Saas nähä, aamuviikko edessä miten jaksetaan nousta ja puuskuttaa töissä. Nyt ei muutaku ajoissa unille!

Minnäi ja ToukoPouko
 
Sanmar paljon voimia ja jaksamista sulle:hug: :hug: Tuntuu tosi pahalta menettäneiden puolesta :(

Itsellä nyt kova pelko keskenmenosta, tänään alkoi paineen tunne alapäässä ja kipuilua alavatsassa. Osaisiko joku sanoa ovatko nuo normaalia? Tuntuu kurjalta kysellä kun toisilla huoli ja suru on todellista ja mulla pelkkää arvailua.. :|
 
Osanottoni, Sanmar!! Tuntuu todella pahalta että jo toistamiseen menetit pikkuisen :'( Itse pelkään samaa koko ajan ja tuskaisaa ootella miten tässä taas käy.

Maybaby, sen verran omalta kohdaltani osaan sanoa sektiosta, että mut ultrattiin kun esikko oli 1 v 3 kk ja silloin lääkäri sano, että sisäsesti haava ei ole vieläkään täysin parantunut, oli auki toisesta päästä (ja näin sen itekin ultrasta kun näytti mulle). Mutta haavat paranee yksilöllisesti, sun lääkäri osaa varmasti sanoa parhaiten, pitääkö varoa jotain erityisesti tms.

Lilya, normaalilta vaikuttaa, mulla kans oli viikon verran alavatsassa paineen tunnetta ja repäisykipuja on välillä vieläkin. kohtu kasvaa, siitä johtunee...

zikiziki, onnea!!

Tiudeliini, yksityiseltä puolelta voit varata varhaisultran, julkiselle puolelle et pääse ellei siihen ole hyvä syy (esim. et tiedä viimesten menkkojen ajankohtaa, keskenmeno ollut hiljattain, verenvuotoa tms). Sen verran kannattaa katsoa netistä hintoja, Terveystalolla ultra on yli 100 e ainakin meilläpäin, hinnat vaihtelee paljonkin. Jos sun paikkakunnalla sattuu olemaan kätilö, joka tekee ultria, niin ne on halvempia, n. 50 e.

ON: eto-olo jatkuu. siirryin karppaukseen tuossa viime keväänä ja mulla on siis ruokavaliossa hyvin vähän hiilaripitosia ruokia. No, meiän vkl aamuihin kuuluu miehen kanssa paistettu muna ja pekoni... juu ei pystyny ajattelemaankaan sellasta, meinas yrjö tulla rasvankärystä. Söin vain viiliä ja jukurttia. Lounaaksi sain pelkää salaattia alas... Liha ja rasvaset tuotteet ei yhtään uppoa! eilen lisäksi rupes tekemään ihan hulluna mieli Hesen kanahamppiateriaa (näitä oon syöny joskus muinoin) ja sellanenhan sitten oli saatava, kun lähettiin Prismassa käymään.

Akne on nyt helpottanu eikä tissitkään oo enää arat. Väsy on hirmuinen, voisin vaan nukkua päivät...
 
Sanmarisoiso :hug: vaikkakin ei taida auttaa.. tiedän miltä tuntuu ite yk:t 33 ja 1km takana..


sitten oma napa: eilen juhlittu pojan 6v synttärit. vieraita oli 15-19.30 asti. koko ajan oksetti vaan yritin siin hymyillä vaan :/ aamusin oksetus ja yökötys olot on pahimmat mut jatkuu kyl koko päivä. valkovuotoo on ja joka kerta kun tuntuu että tulee juoksen vessaan ja varmistan että ei oo täti :ashamed: Ukko ei oo viel uskaltanu iloita.. 18.10 on eka neuvola oon varmaan sen jo kertonukkii..

Minsku82 ja tärppi 5+2 :D :kiss:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Pahoittelut munkin puolesta Sanmar :hug:

Maybaby: Mulle lääkäri sano heti sektion (tammikuussa 2010) jälkeen kun kysyin, että ei tarvi ootella sektion takia seuraavan lapsen yritystä, kun on siinä kuitenkin se 9 kk:n odotus. Alko kyllä vähän hirvittää, kun luin nepulan kokemuksen, et ei ollu vielä yli vuoden päästäkään parantunu...

Mulla on alkanu vähän pelottaan, että miten jaksan taas niitä yöheräämisiä. Meiän poitsu (nyt siis 8 kk) on ollu ihan pienestä asti tosi hyvä nukkuja, mutta alkanu nyt muutama viikko sit heräileen öisin, eikä sitä ite sit saa enää kuunolla unta vaikka poika nukahtaiskin. Koitan vaan luottaa niihin hormooneihin synnytyksen jälkeen. Sillon ei kyllä heräilyt tuntunu missään. Mutta nyt viiden kuuden tunnin yöunilla ei kyllä viikkotolkulla tunnu jaksavan.

Kayla 6+6
 
Tänne on taas kerennyt tulla viikonlopun aikana hirveesti kirjoituksia! :)

Sanmar82: Suuret pahoitteluni! Tuli itsellekin paha olo sun puolesta... :( Paljon voimia ja jaksamisia sinne!! :hug:

Vadelmaunelma: Voi että, kaksoset, ihanaa! :) Tuplasti onnea!! :heart:

Zikiziki: Mukava kuulla, että kaikki oli ultrassa hyvin ja sykekin löytyi.. :) mulla ultra rv 7+3, joten oletan että sieltäkin voisi silloin jo syke kuulua.. toivottavasti.. :)

Nepula: Heh, mullakin teki eilen mieli hesen kanahampparia! :D vaikka en sitä olekaan syönyt varmaan viiteen vuoteen!! Mulla kanssa karppausta/ paleo- elämäntapa takana, joka nyt on vähän suistunut raiteilta.., olen syönyt leipää yms, vaikka se tekee huonon olon ja vatsa turpoaa yms. Nyt päätin, että jatkan raskauden ajan niin kuin olen aiemminkin syönyt, eli ei gluteiinia, perunaa, vehnäjauhoja, sokeria, sopii mulle parhaiten.. Paljon vain vihanneksia, kasviksia, juureksia, marjoja ja joitain hedelmiä, sekä tietysti kalkkunaa, kalaa, lihaa ja hapanmaitotuotteita, hyviä öljyjä/rasvoja unohtamatta. Joskus syön täysjyväriisiä, quinoaa, ja bataatti on musta tosi hyvää ja parempaa ravintoarvolta kuin peruna. Meinasitko jatkaa karppilinjalla raskauden ajan? Siis ainakin suurimmaksi osaksi...

Oma napa:
Rinnat on todella arat, hipaisukin saa mut melkeen huutamaan! :D Väsymystä on vaihtelevasti, naama vähän kukkii, pientä hormoninäppyä.. Pahoinvointia on vaihdellen, eilen esim. oli hyvä päivä, ei oikeestaan yhtään huono olo, joka sitten saikin mut pelkäämään että olisi mennyt kesken tms., mutta kyllä nyt taas on huono olo ja muitakin raskausoireita, joten toivotaan parasta... Huomaan, jos en syö parin tunnin välein niin iskee hirveä nälkä ja silloin alkaa oksettaa kovin ja sattuu mahaan.., aika jännä vaikka ei energiantarve vielä pitäisi hirveästi olla kasvanut... Niin ja seksiä on viimeksi kunnolla ollut silloin, kun tämä pikkuinen laitettiin alulle, eli kuukausi sitten, apua! :D Mulla kyllä tehnyt mieli, mutta mies ei uskalla, kun pelkää että aiheuttaa keskenmenon mulle tms.. :) niin sovittiin sitten että jos ultrassa kaikki hyvin ni sit aletaan taas heiluttaa peittoa.. :) Mitään valkovuotoa tms ei ole kyllä yhtään ollut..., normaalia?

Kysymyksiä: Missä vaiheessa meinaatte kertoa omille vanhemmillenne, vai oletteko jo kertoneet? Oletteko vielä pystyneet liikkua säännöllisesti/niin kuin ennen raskautta, vai onko huono olo yms. saanut liikunnan jäämään taka-alalle?

Me ei vielä olla kerrottu, mutta ensi viikolla kun on käyty ultrassa niin ajateltiin lähettää kirjeet postiin.. :) Käytiin katsomassa kirjakaupasta sellainen muumi- isovanhempien kirja, jota voivat täydentää ja antaa pienelle kun se siitä jotain ymmärtää.. :) Eli silloin kun saavat tiedon olisi rv 8 + 0, mietinkin että onko liian aikaista kertoa...? Toki vielä on se keskenmenonriski, mutta kun nähdään molempien vanhempia siitä seur. viikolla niin ajateltiin että ilmoitetaan tuolloin, saavat rauhassa asiaa sulatella, ennen kuin heidät tavataan.. :D Muille lähisukulaisille kerron varmaankin rv 9+ kun heitä kaikkia silloin näen, kavereille ja tutuille vasta sitten rv 12+.

Liikuttua tulee päivittäin 1-2h lenkkeilemällä belgianpaimenkoirani kanssa, aamulla tai/ja illalla (miehellä toinen lenkeistä, joskus menen mukaan) reipasta kävelyä vaihtelevassa maastossa ja ajattelin nyt alkaa tehdä joka toinen päivä kotona jonkinmoista lihaskuntotreeniä, keskittyen keskivartaloon.., salille on kortti, jossa oon käynyt aiemmin säännöllisesti, mutta nyt huonon olon ja muun vuoksi ei jaksa/huvita/kykene sinne menemään...

Mutta nyt aamupalaa poskeen! :) Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

fyssari & toukkis 6+2
 
Heippa!
Pahoittelut Sanmar82 :hug:

Sit omaa vointia...yöllä heräsin siihen kun tuntu et jotai valuu ulos. Menin vessaan ja ihan tummaa punaista verta lorahti housuun ja tuli myös jonkin verran paperiin. Laitoin sit siteen loppuyöksi. Mutta aamulla ei mitään pientäkään vuotoa ollut enää näkyvissä ei yhtään mitään! : /
Että mikä toi nyt sit oli?
Kauhulla tietenkin odottelen et millon alkaa lorisemaan ihan kunnolla. Mahaan ei kuitenkaan satu yhtään eikä tosiaan mitään vuotoakaan ole enää. Eikös niitä saata joskus olla semmosia jotain hematoomia tai jotain jotka ei ole vaarallisia?
Aattelin just että tänään soitan ajan neuvolaan, mut taidan tässä vielä muutaman päivän katella, et mitä tässä tapahtuu.

rv 5+2 tänään ( toivottavasti )
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille:flower:

Pahoittelut Sanmar:hug:

Päivittelin tossa listan, jos on muutoksia ni ilmotelkaa:) Olen yrittänyt lukea kyllä kaikki tekstit ja kerätä muuttuneet tiedot.

Oma olo on väliin ihan p.....stä. Etoo aamusta iltaan, väsyttää ja oksuki on lentäny jo usiampana päivänä. Vois kyllä alkaa jo olo kohenee.

Tänään pitäis soittaa neuvolaan aikaa, ei oo kyllä taas hajuakaan viikoista ku ei oo tullu laskettua. Eiköhän se neuvolassa selviä ja jos sitä sitten ois paremmin perillä ku tasa viikot poksuu:D

Nyt ei tämän enempää, taas ruokaa napaan ettei ala oksettaa.
 
Viimeksi muokattu:
karvatonkoira voimia! Mulla oli esikoisen raskaudessa hematooma. Se oireili just niin että ykskaks ilman kipua lorahti reippaasti kirkasta verta, yleensä vessareissujen yhteydessä, ja sitten melkein saman tien vuoto rauhoittui... kunnes tuli uusi hulahdus. Olin vuorenvarma keskenmenosta kun verta tuli välillä tosi paljon, mutta TYKSissä diagnosoitiin hematoomaksi. Se on hyvä merkki ettei sulla ole kipuja, toivotaan siis että sullakin on harmitonta vuotoa kun rauhoittuikin noin nopeasti!
 
No nyt kävin ultrassa ja kaikki oli ihanasti hyvin : D : D Pikku Tipulin sydän sykki oikein kovasti.. : D Laskettu aika siirtyi vähän eli nyt on 22. 5. ja sairaala on VKS. Ihan pöllämystynyt olo kun olin varma että taas mennään keskeytykseen... Ihmeiden ihme. Ikää kun on jo viikon kuluttua tuo 38.

6+2 Pikku Tipuli
 
karvatonkoira, älä pelästy mun kokemusta, mun km-raskaudessa todettiin istukan alla hematooma ja sanottiin, että se joko tulee itekseen sieltä pois (verenvuotona) tai sitten aiheuttaa km:n. No, mulle kävi jälkimmäinen... Ilmeisesti siksi, että istukka ei toiminut kunnolla, alkio ei kehittynyt ja lopulta kehitys loppui kokonaan.

Fyssari, mä ajattelin hyväkarpata koko raskauden, jos vaan mahdollista. Kasviksia ja salaatteja syön tosi paljon, viljoista vain ruis&vehnäleseitä, joskus ruisleipää, en ollenkaan perunaa, riisiä tai pastaa. Kyläilypaikoissa tosin oon joutunu "kohteliaisuussyistä" ottamaan keksejä ja kakkuja, kun ei tunnu menevän perille, että meinasin olla loppuelämäni karppaaja... Kuitenkin vasta puoli vuotta oon karpannut, joten sukulaiset luulee kai tän olevan ohimenevä dieetti :D Eikä tää nyt niin nökönnuukaa ole, raskausaikana aattelin olla siten miltä parhaaksi tuntuu, nyt kun ei liha uppoa, niin syödään sitten muuta :) Välillä karkkiakin jopa, mutta siitä olen onneksi päässyt melko hyvin eron, kun ennen karppausta saatoin vetää pussillisen joka päivä!! Niin ja mulla tää karppaus lähti siitä, että 4 v sitten todettiin ärtyvä paksusuoli ja hiilarit on mulle ihan pahimpia mahakipujen ja turvotusten aiheuttajia...

Jeps, lapset oli 3 h lapsiparkissa ja nyt pitää lähtee hakeen niitä. Sain tehtyä kunnon siivouksen kotona, kun ei oo oikein jaksanu 2 viikkoon väsymyksen takia mitään tehdä.
 

Yhteistyössä