TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Elokuussa 2010~~

Meillä poika nukkuu omassa sängyssään koko yön. Sillon kun vielä imetin niin nukku alkuyön omassa ja loppuyön meidän sängyssä kun en jaksanut nostaa enää omaan sänkyyn :ashamed:

Mulla ei periaatteessa ole vauvakuumetta mut haluisin tytön, kun on jo kaks poikaa ja yks tyttö niin toinen tyttö olis vielä kiva. Mutta mies sano että nämä kuulemma jo riittää :| No katotaan mitä mieltä on parin vuoden päästä :D
Mun sisko saa kaksoset tammikuussa joten hiukan helpotusta sit jos ehtii vauvakuume yllättämään :heart:

 
Omassa sängyssä herra nukkuu koko yön. Joskus olen aamusin ottanu viereen jos on heränny isin herätyskelloon! Saan nopeemmin aamusin rauhoitettua mun viereen ja helpompi itsellekin kun päivystää pinniksen vieressä.

Meillä on kyllä ollu kaikki sekasin tänä viikonloppuna. Tultiin miehen vanhempien luo JKL:ään ja nyt onki sit uni-ja ruokarytmit sekasin :( Taitaa Joa kehitellä hampaitakin vielä samaan syssyyn. Huomasin eilen alhaalla muutaman vaalean pisteen ja äidin sormia käytetään puruleluina jos vaan kiinni pääsee.

Mutta tosiaan perjantaina tultiin ja yritin miehelle sanoo et lähdetään ennemmin vasta herran uniaikaan eli seittämän pintaan ajelemaan niin nukahtaa sit yöunille autoon mut isi sit halus välttämättä lähtee heti viiden aikaan ja siihen aikaan ei olla enää annettu päikkäreitä nukkua. No tottakai herra melkein 3h matkalla simahtaa! Sit sain hirveen taistelun jälkeen Joan ysin jälkeen nukkumaan kun yleensä nukahtaa tosiaan puoli kasiin mennessä ja ihan kiltisti! Aamulla hää sit päätti herätä jo kuudelta eli vielä tuntia aikasemmin kun normaalisti. Päikkäreille menot ollu kauheeta tappelua ja itkua vaikka väsyttää ihan mahottomasti. Ja kun aiemmin simahtanu niin helposti kun väsy on tullu. On saanu kyl mies kuulla kunniansa valinnastaan! :kieh: Sama homma kun oli eilenkin. Tai no sain mä taistelujen jälkeen Joan nukahtaa "jo" kasin jälkeen mut heräs sit jo ennen kuutta.

Voihan se toki olla et noi hampaat vaikuttaa asiaan mut sitä suuremmalla syyllä ei ois saanu mennä rytmiä sörkkimään!!

Anteeks tää vuodatus :ashamed:
 
Meillä Eino nukkuu ekaan syöttöö asti omassa sängyssä, jos oon kovin väsynyt ni viereeni saa jäädä.. :)

Mimmu86: Mä oon myös huomannut, että jos päivä on ollut erilainen tai kovasti kiireinen, paljon menoa, niin täälläkin rytmi menee jo iha sekasin, vaikka toimis vauvan ehdoilla.. :eek: Onneks näitä päiviä ei kovin usein ole! =)

Joo, eilen ei sitte pesukonetta ostettu :| Mutta maanantaina sitte uus yritys.. Alkuviikosta se ois PAKKO saada. Alan kohta nähä painajaisia tosta pyykkikasasta :D
Tänää varmaa saadaan telkkari, mun enolta ja vaimoltaan.. Aika kiva, nään taas kympin uutiset ja pysyn kärryil mist jengi puhuu :LOL: :)

Alkoi eilen ärsyttää, kun olin mun vanhempien kanssa liikkeellä. Ne on eronnu ja kuitenkin väleissä. Miks mutsin pitää joka hiton asiasta, mistä iskä sanoo tai kommentoi johonkin, alkaa nälvimään tai sanoo et "ole sä ny hiljaa" ... Toi on mun mielest niin väärin. Sanoinkin suoraan, et mä en jaksa kuunnella tommosta, et varsinki ku Eino kasvaa ni ei oo asiaa meille, ainakaan yhtäaikaa, jos ei sitä hetkee pysty olemaan normaalisti. Ja hittojako ovat sit väleissä ja tekemisissä, jos se on äitille joku ongelma?! Ja tosiaan, äiti sitä ero haki ja noin. Itepä on iskän kanssa tekemisissä, vaik tietää, et iskä on viel jollai tasol kiinni äitis. Onhan ne jotai 25v ollu naimisis ja jotai 30v yhdessä.

Oli vaa pakko päästä avautuu! :ashamed: |O

:wave:
 
BTL Voi, teidän pikkuiset kasvaa ihan hirmu vauhtia :) Ja kehityskin näyttää olevan huimaa =)

synapsi tervetuloa :wave: Ja toivottavasti vaikeudet alkavat olla takanapäin :hug:

vendela hui!! :eek: Se on kyl ihan hirvee tauti se enterorokko, onneks teillä oli suht lievänä.Varmasti voimia vievää, kun lapsi sairastaa :( Täälläpäin myös sitä tatia liikkeellä :x

toukomamma täällä sama kaiheus, tuntuu, että 62 vaatteet menee varmaan lyhyimmän ajan ja nitä mulla on kaapit pullollaan, ku ollaan ihan hirveesti saatu niitä. Suurin osa jää käyttämättä :(

ALM hyvä, että uöt taas menny paremmin :)

ulB3 ehkäisystä.. ite en ota ollenkaan, koska ajatuksena on, että toinen lapsi tuskin tulee ilman apuja. Mulla viimeks ollu luomumenkat varmaan 8 vuotta sitten...

tatomira ilman muuta saa :hug: Määkin kyl ottaisin yhteyden opettajaan ja miettisin häne kanssaan asiaa.

anin sielläkin kasvettu hurjasti :)

puksu meillä nukkuu tyttö kyllä vieressä, oon niiin laiska nostaan sitä omaan pinnikseen, vaikka se ihan vieressä onkin :ashamed: Toisaalta, mun mies tekee yötyötä, niin jätän neidin toiselle puolelle sänkyä ja meen ite toiselle. Sitte ku mies tulee nukkuun, niin tiivistetään vain ja jatketaan unia :D Ite ainakin nukun hyvin, vaikka tyllerö vieressä :)

Voi mää läysin sieltä rompemarkkinoilta tytöllä aivan ihanan pienen kiikkutuolin ja nuken kehdon :heart: Ne oli vaaleensinisiä, mutmeinataan maalata ne joko valkosiks tai vaaleenpunasiks. Ne oli vaan niin söpöjä, etten voinu vastustaa :D

Oliko täällä aiemmin jo vierastamisesta puhetta? mää en ymmärrä, tällä viikolla, kun meidän porukat on tullu käymään ja ottanu tytön syliin, niin se on saanu ihan hirveen huutokohtauksen. Tyytyy vain mun tai oman iskän syliin. Voiko kohta 3kk:n ikäinen vierastaa vai mitä ihmettä tuo on? Onko kellään ideaa? Kuitenkin mun porukoita nähny kaikista eniten ja säännöllisesti.
 
Alisa84 Mein on Nikolas vierastanu jo parin viikon ajan, mä kans ihmettelin että voiko ton ikänen jo vierastaa ja neuvolasta sanoivat että on mahdollista. Vierasti neuvolan tätiäkin niin paljon ettei meinannut rotarokotteen antamisesta suuhun tulla yhtään mitään =)
Meillä nuo isommat on alkanu vierastamaan vasta joskus 5kk:n ikäisenä.
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave: !

Tekstiä on tullut viimekerrasta jo monta sivua, jotenkin oon vaan ollut niin kiireinen etten oo kerenny käydä ees lukemassa kuulumisia.

Imetyksestä on on puhuttu puolin ja toisin. Mulla esikoinen oli ns.pullovauva ja oon nyt pystynyt imettämään ja oon kyllä tykännyt. Ajatuksena itellä ois josko sen puolivuotta pystyis imettämään jo vaan kasvaa rintamaidolla hyvin. Toistaiseksi näyttää hyvältä. Neuvolaan ollaan seuraavaksi menossa ens kuun alussa, viimeksi oli jo painoa viiden ja puolenkilon paikkeilla.

Rotarokotus saatinn ja siitä ei tullut mitään oireita ja kakkakin oli ihan normaalia. Päästiin siis helpolla. Ens kerralla tuleekin enempi rokotuksia.

Vauvauintiin ois tällä mammalla kova hinku ja infotilaisuuteen ainakin mennään. Kaipa käydään ainakin kokeilemassa, neiti tuntuu kuitenkin vedestä nauttivan ihan hirveesti. Enkä koe sitä hirmu kalliiksi kun 10kerran kortti oli muistaakseni 85?. Esikoisen kanssa ei olla käyty ja hän pelkää hirmuisesti vettä ja ois kiva jos hänkin uskaltautuis veteen kun siskokin käy.

Nukkuminen öiseen aikaan sujuu oikeen mukavasti. Yhdellä-kahdella syötöllä menee yöt. Välillä nukkuu pidempiäkin pätkiä, paras taitaa olla 7h unipätkät. Ite en oo kokenut heräämistä raskaaks kun nukahdan aina kun imetän. Ekan yösyönnin jälkeen siis nukutaan samassa sängyssä. Ite en kanssa vaihda vaippaa yöllä, ellei oo kakkaa ja yleensä ei oo.

Kestovaippoja käytetään päivällä, vielä en oo tohtinut yöksi laittaa. Meillä menee päivässä vaippoja 6-9kpl. Ja kakkaa tulee yleensä monesti päivässä ja myös niitä "niskakakkoja" tulee aika useesti. Meidän neiti on varsinainen sontatykki välillä :LOL: .

Ehkäsystä oon jo varmaan maininnu laittavani hormonikierukan, siihen saakka mennään kondomin kanssa. Puolivuotta on nyt aikaa laittaa tuo kierukka kun papakoe on siihen saakka voimassa, ehkä tossa loppuvuodesta ois tarkotus laitattaa se. Vähän kyllä jännittää ajatus vieraasta esineestä kohdussa, mutta toivottavasti ois toimiva ehkäsyvaihtoehto. Mulle ei kuparikierrukka käy kun muutenkin on runsaat kuukautiset ja pillereitä en oo koskaan syönyt, enkä syö nyttenkään.

Kamalan omanapaista tekstiä, mutta neiti tuolla huutelee tissinälkäänsä :wave: .

Selis ja mötkäle reilut 2kk

PS. Asutaan Turun suunnalla
 
baby dream ainakin mainitsi oranssit harsot ja vaatteet, niinpä...... :kieh: sama soseesta, meillä muutamassa harsossa ja bodyssa jo läikät jotka ei lähteny pesussa, vaikka aika piakkoin koitan niitä saada pesuun ku kuitenki päivittäin vaatteet pitää vaihtaa..
en viiti tuota porkkanan antoa lopettaakkaan kun tyttö tykkää niin, vaikka kieltämättä vähän harmittaa vaatteiden tahraantuminen :(

neiti kun vielä syö sosetta tyylillä 'työnnän tän kielen tosi pitkälle ja yritän nuolla lusikkaa ja suupieliä ja työnnän sit vielä kädet suuhun ja pyyhin kädet sit vaikka housuihin!!' :D

mulla siis minipillerit alkuun oli päänsärkyä, se jääny nyt pois, menkat on edelleen, tosi niukat onneks enää, saas nähä mitä tästä eteenpäin, vielä ainakin tuntuu ihan ok ehkäisyltä :)

meillä käytössä 68 bodyt ( osa jo 70-74!! ) housut kans 68 ( osa 62 menee viel :) )

 
jatkanpa viel, ku on aikaa kivasti.. :)

Alisa meilläki neiti vierastanu siitä tasan 3kk iästä asti :/ vaikka alle viikko väliä et mummua ja pappaa näkee niin silti saattanut parahtaa kauheeseen huutoon! varsinkin oudompia naamoja vierastaa, ketä ei ole vaik ikään nähny, ja huomaa kyl minkä 'tyyppistä' vierastaa, sellasia pehmeä-äänisiä naisia ei niinkään mut kova äänisempää saattaa sit arastaakkin... :D

voi että sitä ihmettelee katellessaan raskauden aikasia kuvia tai kuvia vauvelista ihan kirppuna, onko mulla muka ollu nuin iso maha ja onko tuo vauva voinu olla nuin pieni ja laiha!! :D

 
Vauvauintia oli ensi alkuun kovastikin aikomus mennä kokeilemaan, mutta taitaapi jäädä... Ei olla kumpikaan kovia uimareita, mä en omista edes uikkareita (liian pieniä bikineitä löytyy...) enkä muuten oo varma onko miehenkään kaapissa minkäänlaisia speedoja :D

Vaippoja menee varmaan edelleen lähemmäs 10/vrk. Toi kakkatykki saattaa tehdä tunnissa neljät kakat, just kun saat edelliset vaihdettua niin jo turahtaa :D Ja varmaan helteistä jäänyt vähän päälle tiuhempi vaihtoväli, pitäs koittaa pissojen kanssa venyttää väliä... Selkäkakat hyvin tuttua myös täällä, yleensä siinä vaiheessa tuhrii vaatteet kun heitetään housuja pois ja näin ollen pylly nousee tasolta ja tavara valuu selkään.

jaaha, ei sitä enempiä joutanu tällä kertaa ---> syömään!!

 
Marjutti86: Lämpimästi suosittelen tuota sappisaippuaa tahranpoistoon! Käy värillisille (joista ei irtoo väriä) ja valkoisille! Lähtee kaikki tahrat soseesta kakkaan, aikuisten vaatteista pinttynyt hienhaju ja keltaiset hikiläikät, miestenkin kauluspaidoista tulee kuin uudet! Kostutat vähän sitä saippuaa vedellä, hinkkaat tahroihin ja heität pesukoneeseen ja peset niinkun normaalistikin.. :) Toimii! :D

Vierastamisesta sen verran, että Eino on myös alkanut näyttään merkkejä. Enää ei kaikkien syliin noin vain mennäkään.. Ja jos mennään ni hetken kattelun jälkeen alkaa itku..

Selis mekin kun täällä Turussa päin asustellaan, ni kyselisin et mihin oot menossa vauvauintiin?! :)

Eino nukkuu jo, niin minäpä hilpasen suihkuun ja tekemään iltapalaa.. ->
:wave:
 
Hellurei ja iltoja :wave:

Mun sisko oli vkl kylässä ja senkaa meni nauraen ja shoppailen aika :) Veljen luonakin oltiin paljon ja arvatkaa vaan oliko veljen tytöt räkätaudissa! Sitä siis odotellessa nyt meidän perheeseen. Itellä jo nenätukossa ja kurkku hellänä, kuhan poika säilyis tältä. Eihän veljen tyttöjä voi vältellä, ne on niin ihania pakkauksia kaikesta uhmasta huolimatta :D =)

Tääl poika on vierastany vaan mun äitiä (eli mummua). Sillon poika hymyili-meinas itkeä-hymyili-meinas itkeä, mut kyl se siit sitten helpottu kun mummu vaan nappas pojan syliin ja päätti et huuda tai et silti otan. Hetkenpääst poika olikin yhtä hymyä :)

Sappisaipuasta oon kuulu ennenkin, mutta mistäs sitä saa ostettua ja minkä hintasta?

Mut täytyy mennä nukkumaan, mies lupas tehä käsihieronnan :p

:wave:
 
Sappisaippuan ostin Turun Sokoksesta Sonett 100g palasaippuan ja hintaa tais olla joku 4e, en muista tarkkaa ehkä vähän alle tai vähän päälle :) Sit joistain ekokaupoista varmaa löytyy... ja nettikaupoista.. :)

Taidan katsella elokuvan loppuun ja painella nukkumaan!

Rauhallista yötä kaikille :hug:
 
Iltaa ja terveisiä mökiltä :wave: Ollaan oltu jo viikko, huomenna kotiin. Mies menee pe töihin, eli kesäloma pidetty ja syksy alkakoon :p

Meidän pikkuukko otti varaslähdön tänään yöunille ja on nukkunut klo 18 alkaen..saas nähdä miten yö menee. Normisti siis nukkumaan 20-21 ja syö n klo 4-7. Pisin yhtenäinen uni ollut jo 10,5 tuntia :eek: ..juu en valita en! Päivällä syödään edelleen 3 tunnin välein ja sitten aina 1-2 tunnin seurustelun jälkeen otetaan usein vain tunninkin tirsat.
Vaippoja menee kait n. 4-5. Aamuyön syötöllä vaihdetaan myös kuiva. Meillä jo käytössä Muumin 4 vaipat ja 68cm vaatteet. Hirveesti jäi käyttämättä vaatteita muutenkin kun hellekesänä ei paljon pitkähihaisia bodyja tai housuja tarvinnut muutenkaan.

Porkkanatahrat pesun jäljiltä lähtee kun laitat vaatteen aurinkoon. wink wink.

Jep, nyt lähden saunamökkiin nukkumaan rauhassa, mies hoitaa aamuyösyötön. Krooh pyyh mä vaan kääntelen kylkeä..ihanaa!

Meillä tulossa myös alkavalla viikolla 3 kk nla :) Mielenkiintoista kuinka tuo mötkäle on taas kasvanut, 2kk nlassa kun oli jo liki 7kg.

Me ollaan Lahdesta :)

HM ja iso pikku-ukko pian 3kk ja sen isosisko 1,5v
 
No niin, jos jatkaisi kommentointia :D

Me asustellaan Keski-Suomessa, Jyväskylän lähellä, tarkemmin en sano tällä puolen :whistle:

Sappisaippuaa oon nähnyt ainakin lastentarvikeliikkeessä, olikohan Babystyle.. Mäkin mietin millä ihmeellä noi kakkatahrat saa pois, kun aina ei jaksa samantien alkaa nyrkkipyykkään.. Tuoreeltaanhan ne lähtee helposti. Tarviikin sappi laittaa ostoslistalle.

Montako kertaa teiän vauvat syö päiväsaikaan?? En tiedä pitäisikö olla huolissaan, ei kai kun tyttö on tyytyväinen ja jaksaa touhuilla jne, mutta aloin tossa miettiä että meillä syödään nykyään päiväsaikaan 4-5 kertaa (vaan?) ja yöllä sitten 2-3. Tässäkin oli päivällä jopa 6h ruokailuväli, koitin välissä tarjota rintaa mutta ei kelvannut. Minusta tää on vaan vähäistä tai tuntuu ainakin kun pahimpina helteinä syötiin 1-2h välein.

Hei, kiitos kovasti kaikille kommenteista ja haleista aikanaan kun valittelin noita meidän nukkumattomia öitä :hug: En muistanut silloin kiittää. On tää mukava paikka kun heti tuntuu että jos on jotakin purnattavaa niin saa tukea :heart: Ei tartte sitten livenä niin kauheesti kotosalla valitella :D

Vierastamista en ole havainnut. Ainut että jos mennään johonkin missä on enemmän väkeä ja hälinää tms, niin huomaa kun tyttö selkeesti hakee sylistä turvaa, ei "juttele" ja tyytyy vaan seuraamaan tilannetta. Kaupoissa tosin jaksaa olla, huutelee kaukalosta aina omia painavia mielipiteitään :LOL:

Hassua, mä oon aiemmin ollut vähän sitä mieltä etten jaksaisi odottaa töihinpaluuta jne ja että on vähän tylsää täällä kotona, ei paljoa sosiaalisia kontakteja jne, pää hajoo ym.. Niin nyt tajusin viikonloppuna että EI, mä en halua palata töihin... Pakkohan se sitten keväällä on, meillä jää näillä näkymis isukki muutamaksi kuukaudeksi hoitovapaalle sitten ja toki haluan hälle sen mahdollisuuden suoda. Mutta haikea olo tulee ilman muuta. Näin se mieli muuttuu. ehkä sekin että kun nykyään tytön kanssa olo on muutakin kuin perushoitoa niin on ihana nähdä kun kasvaa päivä päivältä.

Voikaahan hyvin kaikki :hug: :flower:

ALM ja tyttö reilun viikon vajaa 4kk :D
 
kiitos paljon sappisaippua vinkistä!! :wave: oon siitä kyl joskus tainnu kuullakkin mutta jos kerran nuin hyvin toimii niin pakkohan semmonen on käydä ostaan, eiku siis metsästään.. =) muistaakseni olen jossain kyläpaikassa joskus törmännyt nestemäiseen sappisaippuaan, onko eroja palasaippuaan, hinnassa tai toimivuudessa..??

ruokailujen määrästä hankala sanoa.. syötetään sillon ku vauva tuntuu nälkäseltä ja sen verran ku haluaa =) en siis osaa ruokamääriäkään oikeen enää nykyään sanoa, alussa varsinkin ruokamäärät muisti hyvin et mihin aikaan vauva on syönyt ja kuinka paljon =)

mut siis aikalaillahan sitä syyään unien jälkeen ja sit viel ennen, tai ainakin kerran unien välissä, aamuyöllä tissillä, eka pulloruoka ennen aamupäivän päikkäreitä ysin ja kympin välissä, sit unien jälkeen ruokaa yhen kahen maissa, sit taas kahen jälkeen kolmen maissa ennen toisia päikkäreitä, sit taas viiden kuuden maissa päikkäreitten jälkeen ja ehkä taas sit kuuden - seiskan välissä ennen viimisiä pikkupäikkyjä, sit niiten jälkeen ennen yöunia, yleensä tuollon klo 20.00 - 22.00 velliä noin 100ml ja maitoa päälle joku 200ml, liiottelinkohan..... :LOL: :)
 
Heips! Neuvolakuulumisia ym. Ja kiitokset kaikille haleista ja muista, Sanni on parantunut enterorokosta hienosti! :)

Eka piikki meni ihan hyvin, vain hetken itketti, ja nyt odotellaan tuleeko oireita tai itkuja illemmalla. Samoin saatiin se rota 2.annos, joten sitäkin jännätessä että tuleeko siitä mitään..viimeksi itkeskeli vähän enemmän samana iltana, mut muuten ei oikeastaan muuta tullu. Ja tässäpä Sannin 3kk neuvolan mitat (suluissa 2kk)
Pituus 58,5cm (56cm)
Paino 5400g (4805g)
Päänymp. 39,9cm (38,7cm)
Tasaisesti käyrillä kasvetaan, joten täysimetyksellä jatketaan, eikä tarvetta vielä alotella mitään vellejä tai soseita :heart: Neuvolantäti sanoi vielä ihanan kannustavasti että "kun maito on tähänkin asti riittänyt, niin ei ole mitään huolta, varmasti riittää siihen 6kk ikään asti, kunhan äiti muistaa levätä ja huolehtia itsestään että maidontuloon ei tulisi mitään "hidasteita"..." Joten tämä äippä tuulettaa ja huokaa helpotuksesta! :wave: Kivi putosi sydämeltä =)

Ruokailujen määrästä, määrä vaihtelee hieman sen mukaan, miten päikkärit mene päivällä, joskus tulee jopa niitä 3h välejä, mut normaalisti tissiä tarjoan aina kun vaikuttaa nälkäiseltä... eli n.2h välein. Yöunilla ollessa (n.klo 21-09) tosin tulee siis pidempiä välejä (n. 6h+3h+2h) kun korsnataan kellon ympäri :)

Vierastamista huomattiin meilläkin, kun Sanni yllättäen tässä kun äitini otti tytön syliin autonistuimesta niin itkun tirautti, mutta aiemmin ei ole ollut...

Vauvauintiin olin ajatellut ja olisin halunnut mennä, mutta yllättäen olin unohtanut koko asian, ja muistin liian myöhässä - kaikki syksyn ryhmät täällä Joensuussa oli jo täynnä :ashamed: höh...

Mitäs muuta... jokos täällä miten moni vauveli kääntyilee siis masulleen (ja takas)? Vähän niinkuin galluppina :) Meillä ei vielä ole sitä kääntymistä tehty, välillä punnertaa jaloilla selällä ollessaan kyllä silleen, että kohta se varmaan kierähtää. Meillä Sanni taas ottaa jo molemmilla käsillä tiukasti kiinni tavaroista, ja vie suuhun maisteltavaksi (kaiken mistä saa kiinni) :LOL:

nyt tyttö nälkäinen, pitää rientää...
Vendela & Sanni 3kk6pvä
 
ruokailujen määrä: Meiän kaks viikkoa vaille 4 kk tyttö syö päivällä 3-4 tunnin välein 80-120 ml, yöllä vähän pitemmän välit, kahdella syötöllä yleensä.

Meiän tytsy löysi juuri varpaansa ja nyt tarttuu niihin koko ajan... Pinnasängyssäkin vain keikkuu puolelta toiselle, kun pitää varpaista kiinni!

Turhautumista? Onkos muilla tällaista ongelmaa, kun meillä tyttö tuntuu turhautuvan ihan hirmusesti, kun ei pääse ryömimään eteenpäin. Yrittää ja yrittää, nostaa pepun taivaisiin, jalat suoraksi ja sitten peppu alas ja kädet suoraksi ja kiljuu ihan hirmusesti! Lähinnä pyörii navan ympäri kiljuessaan. Tuntuu, ettei enää mahallaan malta yhtään olla hiljaa ja kattella ymrpäilleen, kun vain äheltää ja pitää kamalaa kiukkuista meteliä, joka ensin kuulostaa ihan suht innostuneelta mutta muuttuu sitten kiljunnan ja itkun sekaiseksi. Nyt olen alkanut ottaa tyttö kiukun yltyessä syliin ja on luettu äippäpakkauksen lorukirjaa (josta on ihan innoissaan) ja muutenkin leikitty loruleikkejä, kuten veetään nuottaa ja tanssi mun vauva ja paka paka pullaa, joista on kyllä nyt sitten ihan intona. Mutta miten tuohon kiljuntaan oikein suhtautuis... Kun ei oikein välillä tiedä, että millä mielellä kiljuu ennen kuin menee sitten itkun sekaiseksi... Pitäskö antaa vain kiljua niin kauan, että menee itkuksi vai aina rauhoitella. naapuritkin jo varmaan ilmottaa kohta poliisille ;)
 
Meille löytyi hoitaja MLL:n kautta, kyselin joku viikko sitten vinkkiä ja uskaltauduin kokeilemaan kun täälläkin sitä suositeltiin. Hoitaja löytyi tunnin (?) sisällä soitosta. Tarvitsemme hoitajan häiden ajaksi, hän on toki mukana juhlissa eli olemme kuitenkin lähellä jos jotain tarvetta tulee.

Imetyksestä sen verran että itse koen helpommaksi syöttää yöllä pullosta kuin imettää, päivisin sitten tissitellään ja meidän pikku-ukko viihtyykin tissillä tuntikausia. Itsekkin ole huomannut miten jotkut kommentoivat kun kuulevat että poika syö yöllä pullosta. Uskomattominta on, että yleensä kommentit tulevat naisilta joilla on itselläänkin lapsia. Itselleni tämä on ensimmäinen lapsi, joten neuvoja olen kokeneemmilta kysynyt paljonkin mutta joidenkin suhtautuminen imetykseen on aivan pakkomielteinen. Mielestäni äitiä tulisi tukea ratkaisuissaan eikä lähteä tuomitsemaan. Itse rupesin syöttämään pullosta siksi että yösyöttö kesti aina puoli tuntia tai jopa tunnin, kun pullosta se hoitui 5minuutissa. Vaikka olen todella helpolla päässyt, halusin päästä vielä helpommalla. Pari viikkoa sitten otettiin velli iltaohjelmaan, ja sen jälkeen on uni maistunut. Yöt ovat menneet yhdellä/kahdella syötöllä kokoajan, mutta vellin aloittamisen jälkeen ensimmäinen unipätkä on venähtänyt 8-9tuntiin.

Meilläkin on käytössä sappisaippua, on ollut kovassa käytössä ja toimii kuin häkä. Löytyy ihan normi marketeista.

Meillä ei olla vielä ruvettu kääntymään, muutaman kerran poika on kupsahtanut mahaltaan selälleen kun pää on noussut liian ylös. Istumaan yrittää kovasti ja juttelee päivä päivältä enemmän.

Meillä nukutaan aina mahallaan, ja herätään ylensä siihen kun pää kolisee pinnoihin. Piti ostaa pehmuste sängyn laitoihin, muuten koputtelee päänsä kuhmuille pinnoihin. Usein on myös kääntynyt 180astetta ennenkuin herää. Nyt kun ilmat on vähän jäähtyneet ajattelin tehdä sänkyyn "pesän", siinä onnistuu nukkua selälläänkin. Alkukesästä tein pesän mutta se oli niiiin kuuma että ei tullut nukkumisesta mitään. Suosittelen kokeilemaan, nyt kun kohta aletaan kääntyillä yms ja heräillään siihen niin pesä on halpa ja toimiva ratkaisu. Itse laitoin peiton pituussuunnassa "makkaralle", tein keskelle kolon ja laitoin lakanan siihen päälle. Valmiita pesiä löytyy kyllä netistä mutta ovat aika kalliita.
Soseet meillä aloitetaan tällä viikolla bataatilla.

Tulipas tekstiä, pitää varmaan alkaa kirjoitteleen useemmin :)
 
Hei! Minutkin saa lisäillä tuonne etusivulle mukaan, jos joku viitsisi sen tehdä. Ilmoittauduin joskus viime viikolla mukaan jos vain tänne vielä mukaan mahtuu. Silloin laitoin myös pojan syntymäajan ja mitat.

Tämä poika on esikoisemme, ja toista vauvelia ei nyt ainakaan ihan heti olisi tarkoitus tulla. EHkäpä parin vuoden päästä sitten. Poitsu sai alkunsa hormonihoitojen avustamana, joten en usko että mitään ehkäisyä nyt välttämättä tarvittaisiinkaan. Kuitenkin neuvolasta kehoittivat käyttämään jotakin ehkäisyä varmuuden vuoksi :) Minipillereitä en halunnut, aloitan varmaankin yhistelmäpillerit siinä vaiheessa kun imetys loppuu.

Täällä siis mennään täysimetyksellä, vaikka välillä on ollut hankalaa: rintatulehdus, sammasta rinnoissa, huono imuote minkä seurauksena pitkään oli kipeitä haavoja jne. Mutta ihme kyllä nyt noin kuukauden verran imetys onkin sujunut tosi hyvin, ja olen itsekin alkanut siitä nauttimaan. Ennen se oli niin hankalaa ja tuskallista että aina ärsytti etukäteenkin kun piti alkaa poikaa syöttämään. Olen silti tyytyväinen, että jaksoin jatkaa imetystä hankaluuksista huolimatta. Ja meillä syödään päivässä n. 5 kertaa molemmista rinnoista aina samalla kerralla, ja yhden kerran yöllä. Syötättekö muut vain toisen rinnan vai molemmat? Mulla tulee ton rintatulehuksen seurauksena toisesta rinnasta paljon huonommin maitoa, ja syötän sen aina ekana, sitten toisesta poika syö niin paljon ku jaksaa. Melkeen puoli tuntia siinä aina vierähtää.

Vaippoja menee täällä n. 6-8 vuorokaudessa, ja yölläkin vaihdan sen yhden vaipan silloin kun herätään syömäänkin. Kestovaippoja olen myös käyttänyt, pari kestoa menee päivässä, pitemmille unille ja yöksi ainakin laitan kertakäyttövaipan niin ei tule niin paljon ylimäärästä pyykkiä...Sappisaippuaa olen käyttänyt kans, tosin vaan valkosiin, värillisiin en ole uskaltanut kokeilla mutta ei se ilmeisesti värejä haalista.

Vaatekoot on meillä 62, nopeesti tuntuu tosin käyvän pieneks.

Ja vauvauintia ajattelimme testata, jos poitsu tykkää niin sitten jatketaan. Ainakin kylvyssä on melkonen vesipeto!

Huomenna meillä on 3 kk neuvola, mukava nähdä minkä verran ukko kasvanut. 2kk neuvolassa oli pikkusen vajaa 5 kg ja 57cm. Piikkiäkin on luvassa...toivottavasti ei aiheuta mitään jälkioireita.

Niin joo, ja asustelemme Jyväskylän liepeillä.

Nyt ruuanlaittoon!
 
ulB3: Vauvauintiin mennään merikarinaan Hirvensaloon. Meiltä aika matka tosin sinne.

Sappisaippuaa suosittelen myös! Kestovaippojen kanssa oon paljon aikasemmin käyttänyt. Nestemäinen on ehkä parempaa, mutta ei läheskään niin riittoisaa. Nyt mulla on käytössä palasaippua ja toistaiseksi ei oo tahroja ollu!

Kääntymisestä oli juttua ja meillä on neiti pari-kolme kertaa satunnaisesti kääntynyt. Lattialla ollessa lähinnä menee kyljeltä toiselle ja kattelee. Ei yritä vielä tavoitella esineitä ja eikä muutenkaan tunnu olevan kovin kiire liikkumisen kanssa. Aika huonosti neiti viihtyy masullaan. Kannattelee kyllä hyvin päätä ja tykkää sylissä olla mahallaan, mutta lattialla taitaa kiukuttaa se ettei oo kovin hyvää näkyväisyyttä.

Vaatekoko tällähetkellä taitaa olla 62, jotain 56cm on vielä kanssa käytössä. Mulla on hirveet määrät juur 62 kokosia vaatteita ja luulempa etten kerkee kaikkia ees pitämään. Ollaan vaan saatu juur sen kokosia paljon :) .

PikkuInkkari, meillä kanssa oon tytölle tehnyt "pesän" ja siinä onkin tyytyväisenä nukkunut. Siinä on turvallisen tuntuista nukkua.

Nyt tissiä antamaan.

Selis ja mötkäle reilut 2kk
 
Selis: Sain just soiton ja Merikarinassa mekin alotettas! :p
Aika kivaa, Eino kun on semmonen vesipeto, ettei meinaa toi amme enää riittää :D Vesi roiskuu ja ääntä lähtee :D ihana :heart:

Kääntymisestä sen verran, että aiemmin on satunnaisesti kääntynyt selältä mahalleen, niin tänään siitä on vissiin innostuttu ihan kokonaan.. :D Sängyllä siitä tuli hauska leikki, avitin häntä sen verran, että pääsi kunnolla kääntyilemään ja sellaset naurut pojalta pääsi ilmoille, ettei voinut ku iteki nauraa :D <3
Hirveästi asiaa on.. Kokoajan suu käy ja ääntä lähtee.. Äitiisä tullu?! :D Tarttumistakin joka päivä aktiivisemmin harjoitellaan.. Tänään siinäkin huomasin edistystä tapahtuneen ja lelujen löytävän tiensä Einon suuhun :)

Ihana katsoa kun oma vauva kehittyy! Ja jännä huomata eroja oman ja muiden lasten kehityksessä.. Mm. erään kaverin pojalla näkyy jo hammas alhaalla.. :eek: Poika on päälle 4kk ja keskonen, et aika hyvin kyllä kirinyt kehitystä, vaikka ei oikein oo kiinnostunut liikkumaan tai juttelemaan.. Pituutta ja painoakin häneltä löytyy moninkertaisesti syntymämittoihin verrattuna! =)

Nyt iltapuuhiin! :wave: :flower:
 
Ei täältä miun näytöstä vaan löyvvy sellasta kohtaa, mistä saisin noita tummennuksia..

Vauvauinnissa ollaan käyty nyt kaks kertaa. Ekalla kerralla ei neiti jaksanu ihan loppuun asti, mutta toisella kerralla meni jo paljon paremmin. Äitin sylissä ei niinkää viihtyny, mutta ohjaajan sylissä naureskeli kovasti. Puoli tuntia kestää kerrallaan, mitä alussa ihmeteltiin, että niin vähän, mutta kyllä se kolmikuiselle naperolle on ihan tarpeeksi pitkä aika lilluu altaassa.

Muskarikin alkaa meillä ensi viikolla. Sisarusmuskariin ollaan menossa, kun isosisko on muskaria harrastanut jo kaksi vuotta, niin saa häänkin vielä jatkaa. En kuitenkaan olisi molemmille hoitajaa saanut joka viikko, jos eri muskareihin olisin lapset laittanut. Ensi syksynä tuo vanhempi onkin sitten kolme, niin huoliivat sen jo tanssikurssille.

Kehto jäi meillä nyt pieneksi ja tänään "jouduttiin" kasaamaan pinnasänky. Tyytyväisenä iida sinne jäi nukkumaan, kun sen tuossa tunti sitten yöunille vein. Aika tarkkaan kahdelta ja sitten kuudelta on syömään herännyt. Loppuyön yleensä nukkuu äitin vieressä, kun siihen isolle sängylle molemmat nukahettaan.

Nyt tuli iskä kottiin, lupasin laskee sen tähän konneelle. Ollaan aamulla koko perhe mökille lähössä kesäloman viettoon. vähän jäi iskällä myöhäseen tää lomien pitäminen...
 
imetyksestä vähän omia mietteitä... mua harmittaa kun annoin muiden (esim anopin ) alusta asti puuttua niin paljon imetykseen, jo laitoksella mulla oli hankaluuksia kun vauva selvästi tarvi vaan lisämaitoa pysyäkseen tyytyväisenä, mä yritin sinnitellä viimiseen asti tissillä (itkusen vauvan kans siis... ) ja sitte olikin soppa valmis ite ressaan ku en saa vauvaa tyytyväiseks.. kotona anoppi kyselee jatkuvasti onko vauva ollut millon tissillä, pitäskö nyt imettää... (ja tuppaantuu ihan 'avuksi' :( )
tän seurauksena tuli kauheet 'suorituspaineet' ja sit annoinki mielummin pullosta kun oli muita oman perheen lisäks paikalla ja sit tietenki maidontulo väheni sen verran et ei enää pelkästään tissillä voitu olla.
harmittaa kyl, no nytpä tiiän miten toimin toisen vauvan kans ja osaan sit varmasti enemmän vaatia omaa rauhaa ym..... :ashamed: :ashamed:

kyllä mä aivan tyytyväinen kuitenki olen, aika pitkäänhän sitä mentiin kuitenki tissillä suurimmaks osaks =)

ihan vaan tämmöstä omaa purkautumista asiasta joka on kyl välillä painanu paljonki mieltä!!

kyllä täs on pöhkö, jossain hormoonihuuruissa vissiin edelleen, kanniskelun jälkeen sain vauvan vihdoin rauhottuun noin 10 min sitten, nyt sit paha mieli kun jätin vauvan vaan sänkyn nukahtaan ja ikävä neitiä :D :D

:heart:
 
syksyistä iltaa kaikille! =)

Tervetuloa Ronya83! Multa onkin jäänyt huomaamatta sun aiempi kirjoitus... :ashamed:
mut eiköhän se Alisa lisäile sut listaan...

Nukkumisesta meillä Santtu nukkuu koko yön omassa sängyssä, yleensä aamuyöstä herää n. 4.50-5.30 ekan kerran syömään. ja illalla menee viim. 21.30 nukkumaan, joskus jo 20.30. Vellin annon jälkeen vien suoraan sänkyyn, harsoa hieman poskelle ja kainaloon ja tutti suuhun (joskus ilmankin tuttia) ja sinne jää hyvin itsekseen nukkumaan ja nukahtaakin melko heti... tosta tutista tuli alusta asti pojalle tärkeä ja hyvä lohdutus väline, meidän esikoinen ei syönyt tuttia lainkaan ja ei sitä kyllä tarvinnutkaan... Ja isäntä on nyt useimmiten hoitanu sen yö syötön, nyt kun vielä on työttömänä...
mut toivon, että piakkoin sais töitä, tai muuten minä joudun töihin ja isäntä saa jäädä kotia lasten hoitajaks... :whistle:

Syömisestä Santtu syö korviketta 2-3h välein päivällä ja 100ml kerrallaan, ei uppoa enempää...tosi pitkään ollu toi sama määrä, jännä ettei oo noussu... tosin sit 1-2krt annan sosetta päivällä ja soseen määrää oon nostanu pikkuhiljaa... velliä alotin antamaan nyt pelkästään illalla 120ml ja kyllä uppoaa nopeesti ja varmaan saattais upota enempikin, näyttäs olevan tosi hyvää... :D mahavaivat on kaikonneet melkein kokonaan, pientä piereskelyä lukuunottamatta :LOL: ja 3kk neuvolassa ei niistäkään rokotteista mitään tullu... hienosti Santtu ne suun kautta otettavat imaskin lärviinsä, neuvola tätikin oli ihmeissään, kun otti niin hyvin... =)

Taidot Nyt kääntymis yritykset tosiaan on jätetty sivuun ja tutustutaan leluihin, ja nyt on hokassukkin miten niistä saa kiinni ja miten ne saa kivasti heilumaan, ja hirmuset tarinatkin tulee leluille, tosta saikulta saadusta laukusta kun löytyi se kiva amppari ni se on kyl ihan paras "juttukaveri" :LOL:
omia käsiä kans ihmetellään kovasti ja nyrkin syönti on ihan mahotonta, kuolakin valuu ihan kauheesti, liekkö sit jo hampaita jonkun ajan päästä rupee pukkaamaan :eek:
ihana kun nyt meidän sylivauvakin on muuttunu, kun viihtyy jonkin aikaa tos lattialla lelujen kans touhuumassa..
:heart:

toi sappisaippua on kyllä tosi hyvä vinkki, täytyy koitella noihin velli ja sose tahroihin! Kiitti suosittelijoille!! :attn:

niin ja Tervetuloa synapsillekkin!! :wave:

Vierastamisesta täällä kans Santtu on pari kertaa vierastanu, naisia lähinnä ja sellasia joita ei usein nää...mut tutut naamat kyllä tunnistaa, ja heti tulee naurut niille ketä useemmin näkee =) ja kauhee parkuminen jos on joku ns. tuntemattomampi/vähemmin nähty... :/

Pikkuinkkari hyvä, että teille järjestyi hoitaja häiden ajaksi!! =) ja pitää itsekkin kokeilla tota pesä juttua, onhan se varmasti turvallisemman tuntuinen kun tommosessa isossa pinniksessä nukkuu...


Toivottavasti en ihan kaikkea oo aiemminkin selittänyt... tää muisti kun on edelleen erittäin hyvä.. :ashamed: ja sori kans omanapaisuus, mut nyt iski väsy ja täytyy mennä nukkuun..
Palaan taas!! :D



Toukomamma ja Santtu 3kk 1vko:heart:
 

Yhteistyössä