TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Lokakuussa~~

ALM Meillä jos iltaunet tuntuu venyvän liian pitkäksi herätetään vaavi 19 maissa puurolle ja oleilemaan hetkeksi hereillä, sitten vasta pääsee nukkumaan yöunta.
Meillä mieluusti ukko söis vaan hedelmäsoseita. Isänsä poika, makean ystävä! Grr!

Päikkäreistä Muistaako kukaan joilla useampi lapsi jo että missä iässä on siirrytty kaksiin päikkäreihin? Mä en muista ollenkaan, mut luin että puolivuotiaana?? Kohtahan se on meilläkin täynnä ja kyllä edelleen päikkärit menee aikas rytmittä.

Ruokailuista Just ku kerroin et desistä söis puuroa, niin nyt alkanutkin puuro uppoomaan huonommin ja samoin liha-kasvissose kukkakaalilla sai huonoa vastaanottoa tänään, lisäksi pärisee suu täynnä ruokaa. Siis nauroin tänään ihan katketakseni kun aina kun sain lusikallisen suuhun, niin ensin yskii "virkayskää" ja sitten pärisee niin että äipällä oli hiuksia myöten joka paikka ruuassa...ei se sitten enää niin kivaa ollukkaan kun pärinästä ei tullut loppua ja sama toistui iltapuurolla :p

En tiijä mulla sitten sellasta vaivaakin kun esikoista synnyttäessä repesin todella pahasti ja nyt tätä toista synnyttäessä taisi vaurioitua tuo jo laajalti tikattu takavärkki. Nyt ilmestynyt taas mahdottoman kipeät pukamat. Jälkitarkastuksessa en maininnut asiasta kun ajattelin että ottaa aikansa..mutta pian mennyt puoli vuotta ja yhä vaivaa, takapakkia vaan tullut taas :ashamed: Auuu!

Eilisen äiti-vaavi jumpan jäljiltä paikat niin kipeet, että tuskin pääsen aamulla sängystä ylös. 2 vko oli taukoa ja sen totisesti huomaa.

Aika kuluu ihan sika nopeeta, tollanen 2 viikkoakin ihan hurahtaa hetkessä, vaikka tosiaan ihan vaan kotosalla. Ahdistaa jo että 2,5 vuottakin kait sitten hujahtaa ja joutuu takaisin siihen oravanpyörään = duuniin :| ..no ehkä sitä on sitten jo ihan valmiskin palaamaan. Onko muilla millaisia suunnitelmia töihin paluusta? Mä siis meinaan olla siihen 3v kotona jollei seinät kaadu päälle, mutta tuskinpa. Ehtiihän niitä töitä sitten tehdä ja kun meille ei taida tulla enää lapsia lisää.

Nyt hyvää yötä! Huomenna esikoisen kanssa muskariin 2vko:n tauon jalkeen :)

HM ja poika 5,5kk, typy <1v 9kk
 
HM jep, mäkin sitten yks ilta herättelin tyttöä, ei vaikutusta tosin.... Viime yönä ehti olla ennen nukkumaan menoa 4h hereillä ja se on paljon meitin tytölle. Kymmenen se kello taas oli ennenkuin väsymykselle annettiin periksi, tunti koitettiin nukuttaa.. No jospa se siitä.
Meillä sama ruuan kanssa, päristely on pop! Sitten nauraa päälle :D
:hug: sulle, kuulostaa kurjalle vaivat. Mulla on vielä aika ajoin liitoskipuja, ei kiva sekään :|

Töihin mä palaan äitiysloman jälkeen, lomat pidän perään niin että paluu koittais maaliskuun alussa. Mies jää kevääksi kotiin ja katsotaan nyt kumpi hoitelee kesällä, hoitoon tyttö laitettaisiin sitten elokuussa jolloin 1v 3kk ikää. Pienihän se on mutta minkäs teet kun raha ei kasva puussa..

Elikkäs neuvolassa eilen käyty. Silmätulehdushan meillä on päällä toista viikkoa, korvat oli kuitenkin onneksi siistit. Uudet mitat oli 6,6kg ja 67cm. Lisäystä kuukauden takaiseen siis vain +300g ja 1,5cm. Ei kuitenkaan ollut huolissaan (vaikka minä tietysti olen varma ettei raukka saa ruokaakaan) kun tässä vaiheessa yleensä kuulemma notkahdus tapahtuu ja onhan tuo liikkumaankin alkanut ihan eri tavalla. Seuraavaksi sitten neuvolaan tammikuussa.

Sellaista pitänyt myös tässä mainita että nyt on muutamana iltana "jouduttu" antamaan korviketta lisäksi kun illalla tissi ei kelpaa, imee aina pari imua sitten huutaa, kiemurtelee jne, ihan sama kumpaa tissiä koittaa tarjota. Yksi ilta tunnin taistelun jälkeen upposi 100ml vastiketta... Olen päätellyt että mulla oikeesti alkaa maito vähentyä sillä päivisin tätä ongelmaa ei ole, tissi kelpaa. Tosin yksi tiheän imun kausi ajoittui muistaakseni puolen vuoden ikään, mutta siinäpä se ongelma onkin kun ei ime niin ei ime :( Ja kun yösyötöt on pois (tosin viime yönä maistui) niin johan sekin tarjontaan vaikuttaa. No, "imetysuraani" olen enemmän kuin tyytyväinen joten eipä tuo ainakaan henkisesti vaivaa jos korvikkeeseen alettaisiin siirtyä. Sehän siinä kun tuntuu että saisi joka toiselle perustella miksi ei enää imetä. Uskon kuitenkin että _suurin_ hyöty äidinmaidosta on saatu, eihän se turhaa vieläkään olisi, mutta.. Itse asiassa virallinen imetysohjelma (löytynee thl:n sivuilta) mainitsee ettei ole näyttöä suuremmasta sairastavuudesta tms jos korvikkeeseen on siirrytty 6kk:n imetyksen jälkeen.

Jaha, meillä taidettiin heräillä :wave:
 
Nyt tultiin juuri neuvolasta. Poika 5kk ja risat. Painoa 7.3kg ja pituus 66.5cm. Neuvolan täti kehotti ruokkimaan kiinteillä jo 2 kertaa päivässä, koska tähän mennessä vain maisteltu pari lusikallista kerran päivässä. Poika ottanut pituusspurtin viime kerrasta, eikä paino ole ihan seurannut mukana.
Poika siis kasvanut n 4cm kuukaudessa, painoa tullut 800gr.

Neuvolan täti myös vihjaili hienovaraisesti, että pojan pitäisi nukkua enemmän. Suositeltu määrä olisi väh. 12 tuntia vuorokaudessa tämän ikäiselle. Neuvolan täti ehdotti, että yritämme nukuttaa pojan aikaisemmin (ainakin klo 21) ja päivisin pitäisi vetää ainakin unia 3h.
Kyllähän poika nukkuu liikkuvissa vaunuissa, autossa tai rinnalla, mutta ei muuten. Joka päivä olen taas kävellyt tuolla kamalassa marrraskuun säässä. Ehdotti sitten, että nukuttaisimme poikaa parvekkeella, mutta sellaista meillä ei ole. Takapihalla ikävä kyllä jouksee naapurin 3 isoa hurttaa ja itse naapurikin käy tupakalla ainakin 2 kertaa tunnissa ja kaikki savu tulee juuri siihen, missä voi pitää vaunua. Aika vaikea siellä on nukuttaa. Etupiha on taas aika "julkinen" paikka ja siitä menee mopoja yms kävelijöitä koko ajan ohi.

En ole siis saanut pitkään aikaa ns omaa aikaa edes pojan nukkuessa, kun koko ajan pitää olla liikkeessä.
 
Meillä on alkanut nyt sitten iltahulinat. Poika ei meinaa millään rauhoittua nukkumaan. Nukahtaa ja hetken päästä taas herää huutamaan. Sylissä kyllä nukkuisi, mutta siihen en rupea. Ärsyttää niin, kun se 23-01 on mun omaa aikaa, pöh :kieh: Mietinkin, että jos kokeilisi aloitella iltapuuroa, jos se vaikka rauhoittaisi illat :confused:
Meillä on kiinteiden aloituksen myötä imetysvälit pidentyneet huomattavasti ja yleensä imetän vain 4 kertaa päivän aikana ja yöllä muutaman kerran. Mietin vaan, että jos noin puoli purkkia sosetta vaikuttaa noin paljon, niin en varmaan kovin nopeaan tahtiin uskalla ruokailukertoja lisätä.
Rintaraivarit on myös tullut kuvioihin ja välillä joutuu aikalailla houkuttelemaan, kun huutaa vaan rinnalla :(

Mä olen noille kaikille muksuille syöttänyt aina ihan normaalia hiutalepuuroa. Halpaa ja helppoa ja hyvää harjoitusta kökköjä varten. Desi kiehuvaa vettä vedenkeittimellä lautaselle+ puolidesiä hiutaleita, antaa seistä hetken aikaa ja puuro on valmis. Eiks ne jauhepuurot sekoitella jokseenkin samaan tapaan?

Viimeksi taisin kirjoitella, että Benjamin vetää polvet mahan alle ja liikkuu vähän eteenpäin. No nyt se nousee punnerrusasentoon ja liikkuu taaksepäin :D Mitäköhän seuraavaksi?

Maira onko teillä yhtään helpottanut tai löytynyt syytä itkuihin? Varmasti rankkaa :hug:
Meidän 2-vuotiaan kanssa jouduin joskus 7-8kk ikäisenä palaamaan peruna,porkkana,bataatti,banaani-linjalle ja kun sekään ei auttanut, niin lähdin niitä vuorottelemaan ja löytyihän se syyllinen. Bataatti aiheutti kovat vatsakivut. Joskus aika vaikeaa hommaa, kun yrittää selvittää mistä mikäkin vaiva johtuu.

zizilisko+b5,5kk
 
Päikkäreistä meillä nukutaan aamupäivällä noin tunti, puolenpäivän aikaan parisen tuntia ja sama tossa klo 15-17 välillä. Muutenkin toi torkkuu musta miten sattuu. Päiväunille laitan klo 12 ja klo 16. Muuten saa torkkua jos torkkuu. Öisin nukkuu, tutitan ehkä pari kolme kertaa. Mut tyttö ei siinä kyllä herää. Iltaisin nukahtaa olohuoneeseen sitteriin tossa ennen klo 21 mut herää vielä viim. klo 23 juomaan.

Soseet ollaan syöty jonkun verran. Varsinkin iltapäivällä annettuna aiheuttaa vihreää kakkaa ja kitinää.

Nyt on kyllä muutenkin ollut harvinaisen kärttyisä.

Liikkuminen toi on tollanen hyljemäisen mittarimato. Kova potkimaan ja viihtyy mahallaan.

Töihin mä palaan ens kesänä. Silloin mä oon ollu kotona 3½ vuotta. Mies jää kotiin kesäksi ja tytöt menee päiväkotiin syksyllä.
 
Moi! Tulin pikaisesti kommentoimaan, kun monella tuntuu olevan samat jutut päällä ku meilläkin :)

Soseita on syöty nyt 1,5kk ajan, ja parin viikon ajan jo tähän tyyliin: aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro. Imetys näin ollen vähentynyt kans huomattavasti, yleensä aina näiden syöntikertojen välissä vedellään kerran ja yksi tissillinen vain. Eli 4-5 kertaa. Yöllä sitten 2 kertaa myöskin yksi tissillinen kerrallaan. Soseet tuntuu maistuvan, ainakin kasvikset mut ei niinkään hedelmät tai marjat.. hassua ku ollaan miehen kans molemmat makean ystäviä! Puuro on suurta herkkua, suu auki aina odotellaan seuraavaa lusikallista. kaurapuuro ollut ensin, nyt otin mannapuuron maisteluun. Kakkaaminen samalla ku soseet aloitettiin, muuttui 1-2 krt/pvä tai sitten jokatoinen päivä. Kakka myös muuttunut hyvin nopsaan ruskeaksi tai hieman vihertäväksi, ja todella kiinteäksi! Veikkaan että imetysten vähentyessä sitä muuta nestettä pitäisi lisätä (esim. vettä ruualla), jottei ihan ummelle mene. Itsellä ku on sekin vaiva sukurasitteena, joten tytölle en sitä toivoisi, ja nyt jo alkaa siltä vaikuttaa, että hirveen naama-punaisena-ähellyksen jälkeen tuloksena on pienehkö "möntti" :LOL: Joo, pitänee ottaa luumu kehiin taas... :(

Unen määrästä, meillä tyttö nukkuu yöunta 10-12h ja sitten päivällä 2-3 päikkärit, yhteensä 2-3h eli päivässä tulee se 12-15h. Pisin valveillaolo on ollut 4,5h ja sit mennään jo aika kovilla väsykierroksilla ja kiukutaan...mut ku ei haluis nukahtaa!

Vielä imetyksestä/rintaraivareista, meillä tyttö syö kans päivällä mielellään sitä tissiä, mut illalla on jouduttu siirtymään makkariin, melko pimeään huoneeseen, että tyttö malttaa rauhoittua illan viimeselle tissillisellä. Missään valoisassa tai muiden ihmisten/tv:n seurassa ei yksinkertaisesti malta syödä, mut heti kun päästään pimeeseen rauhaan pois ärsykkeiden luota, malttaa ja heti silmiä hierotaan. Aiemmin kans tyttö nukahtanut tissille. Nyt tyttö on jo "viisastunut", ei meinaa syödä tissiä, koska tissi+pimeys= unet ->eikä halua nukahtaa. Eikä voi antaa vetää yliväsyneeksi, koska sitten on tiedossa helvetillinen ja rauhaton yö.. todettu! Eli aloitettiin iltapuuro+tissi+hetki ympärillekatselua ja sit masulleen sänkyyn, hän toki protestoi, mut sit hyssyttelyn ja selän hieronnan/pyllyn taputtelun jälkeen nukahtaa. Heti nukkunut paljon pidempiä ja rauhallisempia öitä.. ihanaa! www.annawahlgren.com sivuilta löysin tosi kannustavan ja hyviä vinkkejä sisältävän jutun yöunista ja nukuttamisesta. suosittelen! :)

Liikkumisesta, meillä tyttö menee nyt viimein masulleen (viikko vajaa 6kk), hieman vaivalloisesti, mut sit ei kauan jaksa olla. Istumista harjoitellaan vaunuissa ja syöttötuolissa, ja se tuntuu hänestä olevan kivaa ja hyvin tuettuna istuukin jo :)

palataan taas viikon päästä, sitten vuorossa neuvola ja tuoreimmat kasvu-uutiset! :D
 
Bongasin tänään kolmannen hampaan! Oikealle ylös pukkaa hammasta, kyllä sen on huomannutkin viime päivinä.
Meillä syödään soseita jo ihan täyttä häkää, viikko sitten annoin kalaa ja se on osoittautunut suureksi herkuksi.
Meillä nukutaan yöllä 10-12h, sitten syödään puuro ja jatketaan unia vielä 1-2h. Päivällä nukutaan kahdet päiväunet, molemmat noin tunnin. Kokeiltiin tassuhoitoa ja se tuotti heti tulosta, aiemmin nukutin aina tissille. Yhtenä iltana huudettiin reilu tunti, mutta sen jälkeen on jäänyt kiltisti omaan sänkyyn, lukuunottamatta paria kertaa kun piti kokeilla että pääsiskö sieltä sängystä pois. Kannattaa kokeilla, mutta tassuhoitoa suositellaan aloitettavaksi vasta kun lapsi syö kiinteitä.
 
Nyt on meilläkin sitten puuroa maisteltu ekan kerran. Tein puoleen desiin vettä kaurapuuron ja vähän luumusosetta sekaan ja maistuihan se. Ei tämä ikinä yhtä innolla ole noita soseita syönyt, joten syötin koko annoksen. Nyt sitte jännityksellä jäädään odottamaan miten yö sujuu ja tuleeko mitään oireita.

Haavemammalle piti noista pukamista kommentoida, että täällä sama vaiva. Ja todella kipeä vaiva onkin. Mulla ilmaantui vasta nyt neljännen jälkeen. Kaksi itsehoito kuuria käytin peräkkäin ja se helpotti hetkeksi, mutta nyt taas on pahentunut. Netistä etin silloin tietoa pukamien hirttämisestä ja leikkaamisesta ja sekin ilmeisesti on aika hiton kivuliasta siitä toipuminen :kieh: Taidan vielä vaan sinnitellä ja toivoa että katoaisivat itsestään :xmas:

Vendela tuo Anna Wahlgrenin lapsikirja oli tosi in silloin kun mun esikoinen oli vauva ja sitä siteerattiin paljon vauva ja 2plus lehdissä. Ite en siihen silloin tutustunut, mutta täytyypä käydä tutustumassa. Jännä miten trendit vaihtelee niin paljon lastenhoidossakin :)
 
Kuinkas monen vauva täällä jo istuu itsekseen? Ei siis tuettuna vaan ihan itsekseen. Meillä ei vielä istuta, mutta lempiasento on puoli-istualteen äidin sylissä mahaa vasten tuettuna.
Me ei olla vielä istutettu kuin välillä lyhyitä aikoja sylissä. Muistelisin, että noi meidän vanhemmat lapset on aikaisemmin oppineet tukea vasten seisomaan kuin itse istumaan. Syöttötuolissa kyllä ovat aiemmin istuneet kun siinä on reunat tukemassa.
 
Katsotaan, mitens tänään menee yöunet, kun ensimmäistä kertaa annoin iltapuuroa (kaura).
Normaalisti olen herännyt aina kerran yössä imettämään n. 04-05 tienoilla. Poika herää lopullisesti yleensä 07 aikoihin.

Huomiseen isänpäivään en ole ehtinyt valmistaa juuri mitään. Äitini onneksi toi jotain mustikkapiirakkaayms.
 
Aamuja :wave:

Tääl on selkä parempi, tai se oli het seuraavana päivä oma ihtensä. Onneks ei sen kauempaa kestäny!
Meil Eetu on oppinu liikkumaan pyörimällä :D Se pyörii lattialla ympyrää, joka kerta on lähempänä leluaan. :)
Eilen iski meikäläisellä paniikki! Pian pitäs takas töihin ja voidaan saada jo ens viikolla uuden asunnon avaimet!! Iiks.. Pakattunakaan ei oo mitää, en osaa alottaa mistään (hyvä tekosyy) :ashamed:
Nii ja isäntä heitti eilen pommin sängyssä! Sano ettei halua toista lasta ennenku ollaan naimisissa.. Ja ei oo kosinu kun ei ole tullut hyvää tilaisuutta, sitä tilaisuutta siis odotellessa :whistle: Mutta saapi nähä, lapsilla tulee nii iso ikäero ennenku me ollaan naimisissa. Semmonen touhu maksaa maltaita jos haluaa täydellisyyttä hipovat juhlat :D
Nyt poju nukkumaan..
Nyt poika murisee sängyssä ja oottaa unta :)
whitey meil istutaan täysin ite. Lattialla leikkii istueltaa, muutama tyyny takana jos sattuu kaatumaan ja käsissä on heijasteet..
Mää kans liityn pukama vaivasiin! Tuli synnytyksestä, välillä on paremmat ja taas välistä pahemmat.. Oottelen josko ite helpottas.
Haavemamma kerroit et teil päristiin syödessä :D Meillä syötiin aamupuuroa, poika risti kätensä ja istu selkäsuorassa syöttiksessä, kahto äiti alta kulmien ja sylkäs suun tyhjäls jonka päälle päästi ison hymyn.. Siin ei ois tienny itkeäkö vai nauraakko :D
Mut, nyt alkaa "meille tulee vauva".. Ja pikku äijä huutaa.. Morjens
 
Huomenta! Meillä ukkeli oli viimeksi neuvolassa 69.3cm ja 9280g. Kaksi kertaa päivässä syödään kasvissosetta ja sen päälle jotakin marjaa tai hedelmää ja illalla syödään puuroa. Korviketta juodaan siinä välissä aina. Kaikki maistuu hyvin. Syöttötuolissa ei vielä istu, mutta sylissä aina pieniä aikoja. Masulleen käännytään, mutta selälleen ei vielä...joo mutta, nyt ukkeli kutsuu

muumimamma ja poika 5kk 2vko
 
PUHTIPUUROA näin K-kaupassa.
Meillä oli mannapuuro viime viikon puurona ja varsinkin mustikan kanssa oli kyllä herkkujen herkku. En tiedä, oliko sattumaa, mutta nyt mannapuurolla on nukuttu paremmin yöt tankkaamatta kuin kaurapuurolla!

Neuvolassa käytiin ja saatiin aika fysioteapeutille. Käsittelyohjeita. Lääkäri katsoi tytön ja hänen mielestä vasen puoli toimii ihan mukavasti, eikä muuta puolieroa näytä olevan kuin se, että käyttää oikeaa mieluummin. Ryömiessäkin käyttää vasenta jo hyvin. Sen sijaan lääkäri kiinnitti huomiota siihen, että tyttö varvistaa (mitä en ole itse tajunnut, eikä neuvolan tätikään ole siitä mitään sanonut). Kielsi hyppyyttämisen. Ja mekun ollaan häntä niin hyppyytetty sylissä, ku nauttii siitä niin kovasti.´Ohjeeksi saatiin painaa hellästi koko jalkaterää maahan, ei kuitenkaan tietenkään tytön koko omalle painolle.

Konttausasennossa pysyy koko ajan pitempiä aikoja ja jalat jo lähtee välillä vuorotahtia ihan oikein, mutta kädet ei lähde mukaan.

Meillä on päristelun ja kijjumisen rinnalle alkanut nyt tulla ihanan kuulosta jokellustakin. Ja voisi vaikka vannoa, että tyttö sanoi jo äiti ;) Tyttö rakastaa rapisevaa eläinkirjaa ja sitä kun äiti kertoo, mitä eläimet saovat. Kissa on paras.. ja ihan kun ois kerran toistanut minun MIAAAUN jälkeen AUuuuu... No jaa taitaa täällä äitihöppänä vain kuvitella. Hauskan näköistä, kun tyttö katso kuvaa ja sitten siirtää katseen äidin suuhun ja tuijottaa, että mitä sieltä nyt tulee...

Potalle ei meillä kiirettä. Kunhan nyt ensin oppii kunnolla itse tuetta istumaan.
 
Heips!

Meillä havaittiin tänä aamuna eka hammas :) alhaalla etuhampi.

Meillä syödään manna,kaura,hedelmä ym. puuroja ja kaikki on maistunut hyvin sama juttu ruoissa. Nyt menee aterialla 1purkillinen liha ruokaa ja 1purkillinen kasvisruokaa kerralla ja sit siihen purkillinen hedelmäsosetta päälle. Ilta ruokanakin oon antanu lihaa,kanaa tai kalaa. Ku ennen annoin ilta ruoan kasviksena.

Torstaina olis neuvola samalla saadaan flunssapiikki noille molemmille. Mites ottaaks muut muksuille ton flunssapiikin?
Mä otin viime vuonnakin tolle 2,5 vuotiaalle ja terveenä onkin ollut ei ollu ku 2 flunssaa melkein heti sillo sen piikin jälkeen. Et olisko sit siitä johtunu tiedä häntä.

Meillä ei istuta ite vielä mut sylissä tykkää istua. Konttausasentoon menee ja jonkun matkaa eteenkin päin,mut enimmäkseen pyörimällä liikkuu.

Meilläkin päristellään ja jokellellaan ja nauraa räkätetään oikein kunnolla,varsinkin jos kutittaa.

Mut tulen sit torstaina kertoo neuvola kuulumiset.

baby dream ja Henkka torsrtaina jo 6kk.
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon tässä huomennut että kun annan sosetta tolle meidän neidille iltapäivällä niin iltaisin on varsin itkuista.. Oli sama mitä sosetta.
Siksipä ei olla kauheasti syöty mitään kiinteitä. Cuplatoniakin annan..
Oisko ehdotuksia mitä tehdä?
 
Meillevauva:
En tiedä, onko tästä apua, mutta kun me totuttelimme puuroihin, niin annoin puuron jo iltapäivällä viiden aikoihin, että jos masu menee sekaisin, niin ei ehkä vaikuttaisi niin yöhön. Ennen nukkumaanmenoa annoin sitten vain maidon. Edelleenkin annan puuron, kun tyttö on vielä pirteä, noin puoli 7 aikoihi ja sitten puolentoista kahden tunnin päästä hän juopasee maitoa joskus enemmä joskus vähemmän. Ehkä voisit kokeilla puuron antamista iltapäiväruuaksi? Annatko sosetta lounaaksi? Mie oon alusta asti antanu "oikean" ruoan ennen puoltapäivää, ennen pitkiä päikkäreitä. Sitte lisäsin sen puuron jonkin ajan päästä ja nyt syödään päikkäreiden jälkeen jotakin jälkkärisosetta.
Ruuista vielä kysymys:
Ootteko antanut niitä rahkoja tai jogurt]tipohjaisia herkkuja, jotka on tarkoitettu 5-6kk? Mitä se maito niissä on? Mie en oo vielä uskaltanut. Entäs onko näin pienille ollenkaan valmiita makaroni tai pastaruokia, ku e ole huomannun?
 
Me ei olla syöty puuroa kuin aamupäivisin lounaan tilalla, koska vasta totutellaan niihin. Puurosta tosiaan tulee se että vatsa toimii erittäin hyvin.
Mutta kyse onkin siitä että jos annan ihan mitä sosetta/kiinteätä iltapäivällä (klo 15-17), siitä tulee iltahuutoa ja pilmavaivoja. Ei ymmärrä ei. Oon siis kokeillu eri vihannessoseita ja hedelmäsoseita. Porkkanaa en enää anna enkä pelkästään perunaa.
Iltaisin ennen yötä saa vaan maitoa.
Esikoisella ei tällasta vaikutusta ollu, ainoa mitä sille ei maistunut oli puurot (vieläkään yli 2vuotiaana ei niitä syö). Tää vauva kyllä tykkää puurosta mut noi ilmavaivat..
 
NAJ
Istuminen:Meidän Myy ei istu vielä, tänään koitin ekan kerran syöttötoliin, aika kova etunoja oli tytöllä vielä.

Ompas monen vauva kasvanut hienosti :)

Meillevauva:Kuinka monta kertaa päivässä syötte soseita? olisiko joku ruoka joka ei mahalle ei sovi?

Baby dream:Me otetaan Myylle influenssa rokotus, isot pojat eivät ota.

Me käytiin katsomassa tänään kaverin 3 viikkoista poika vauvaa, olipas se pieni ja ihana :) Myykin näytti ihan jättiläiseltä vauvan vieressä, vaikka ei isoimmasta päästä olekkaan. Tosin kovaa vauhtia poju ottaa meidän tyttöä kiinni kasvussa :) Myy ihmetteli vauvaa kovasti ja olisi halunnut vähän maistella pikkuista :)

Muuten elämä kulkee eteenpän ihan tavallisia ratoja, Myy syö vielä pelkkaa tissiä, parin viikon kuluttua aloitetaan soseet, saas nähdä mitä neiti niistä tykkää. Vähän sitä jännitän, Myy kun on näistä kolmesta ollut vatsavaivaisin, toivon etteivät soseet aiheuta vatsavaivoja.

Nyt mentävä, hyvää viikkoa kaikille

NAJ+Myy 5kk
 
Äitiliini1978 Mä oon antanu just noita jogurtti pohjasia herkkuja ja hyvin uppoaa ja niissäkin kaikki maut jo testattu. Noista makaroni ruoista piltillä on sellasta ku makaronia ja kanaa ja siinä lukee vielä et illan tullen. On sellanen sininen etiketti ja punaruudullinen korkki. Mä oon tota antanu aina välillä iltaruokana.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt täytyy kysyä et miten te annatte uutta ruokaa maisteltavaks, vai syötättekö samaan tahtiin kuin muitakin?! Ite kokeilen aina montapäivää ennenku aletaan syömään kunnolla.

meillevauva ootko kokeillu miten reagoi velleihin? Voipihan se vellikin yhtenä ruokana olla?! Enempää en osaa auttaa, meillä kun ei tuommosia ongelmia oo : /
 
Meillä on nyt iltapuuroa syöty jo monena iltana ja hyvin näyttää sopivan :) Benjamin tykkää tosi paljon puurosta ja joskus alkaa huuto jos ei tuu tarpeeksi nopeaan tahtiin. Kakkaaminen on myös puuron myötä nyt vähän harventunut ja äiti kiittää :D Nyt on tullut pääasiassa vain 2 kakkavaippaa vuorokaudessa. Pottakammoinen 2-vuotiaskin meillä vielä vaipoissa, niin kyllähän noita saa vaihdella.
Benjamin keksi eilen myös tuon päristelyn ja hauskaa näyttää olevan :LOL:

Mä olen antanut uusia makuja ihan samoja määriä kuin normaalisti syödään, eli n. puoli sosepurkillista. Uusia makujakin olen lisännyt useammin kuin kerran viikossa.

Influenssa rokotusta ei oteta kenellekään lapsista.

Eiks noissa 6kk-> ruuissa ole enemmänkin pastaruokia? Mä ostan enimmäkseen vain semper ja hipp luomuruokia ja muistelisin niiden valikoimissa ainakin niitä nähneeni :confused:

zizilisko
 
Jaa, no ehkä meilläkin sit uskaltas antaa runsaammalla kädellä uusia ruokia :D Eetu on aika herkkä joillekin ruuille, sen takia oon ottanu varovaisemmin.

Meillä alettiin eilen ryömimään :heart: Luin lehteä lattialla ja kas kummaa, sen perässä tuli poikakin. Kyllähän tuo näyttää nyttenkin ottavan ryömimis liikkeitä lattialla. Meillä siis vedetään käsillä ihteään eteenpäin ja laitetaan masun alle polvet koukkuun ja siit ponnistetaan viel lisävauhtia :)

Jahas, nyt aamupesuille. Mun äiti tuli viikoks tänne, ootellaan sitä kylään (yöpyy mun veljen luona). Tulee kuulemma pakkaan ja siivoon, saa nähä mihin annan sen koskea :D

:wave:
 
Heipparallaa =)

Meillä oli eilen 6kk neuvola, mittoja saatiin:
65,4cm (64cm)
7180g ( 6825g)

Vähän hidastumista kasvussa, mutta käyrien mukaan mennään tasasesti. Neukkutäti kehu sorminäppäryyttä kovasti. Kaikki oli hyvin. Ja 1.12 onkin sitten seurantakäynti lekurille tosta päänmuodosta. Kyselin hiukan, että mitä jos ja mitä jos tapauksia. Sano että TOSI harvassa tapauksessa joutuvat jtn operoimaan, jos kallo on väärin päässy luutumaan, mutta sanoi että ei usko että neidin kohalla siihen edes joudutaan. Sano että kunhan liikkumaan alkaa, niin uskoi että päänmuoto siitä muokkaantuu.

Pottaasiaa oli pohdittu, me pyydetään joululahjaksi. Ja sitten aletaan totuttelee potalla istumista ja siihen tutustumista pikkuhiljaa =)

Puuroista puhetta, meillä on kuukauden päivät syöty puuroja, niin jokasorttia. Parhaiten maistuu kaurapuuro mustikan kera tällähetkellä. Niin Muksupuuroja kuin ite tehtyjä on annettu.
PUHTIpuuroa oon nähny Sellon Prismassa.

Uusiin makuihin on alettu menee ronskimmalla otteella, pari päivää maistellaan uutta makua ja sitten taas otetaan uutta makua kehiin. Omenaa ei olla maisteltu vielä, kun vähän arkailen kun isäntä on sille niiiiiin kamalan allerginen :ashamed: Mutta ehkä mä pian rohkaistun, sanoinkin isännälle että kun sillä tulee pidempi vapaa niin ajotan maistelun sinne, niin ei tartte yksin panikoida jos toinen saa allergisen reaktion siitä.

Ja meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro, iltavelli (just ennen nukkumaan menoa) ja yöllä maitoa (jos herää syömään).

Makaroonia, pastaa. Meillä on kanssa kaapissa Makaroonia ja kanaa-purkkiruokaa. Mutta aion antaa ekat maistit makaroonista, sillee että keitän ja pamixilla hienonnan makrut.

Jogurttipohjasia oon katellu kaupan hyllyllä, mutta en oo vielä ostanut. Ehkä piakkoin.

Masuntoiminnasta, meillä toimii nykyään melkein päivittäin masu, puurojen alotuksen myötä. Ennen toimi 1-2 kertaa viikkoon.

Vaipoissa meillä kokeilussa Liberon ekat housuvaipat, ja oon tykänny. Saatiin Libero 6kk lahjuspaketissa kokeilusetti noita housuvaippoja ja ostin sitten paketillisen. Yöks laitan Pampersin baby Dry+ (4+ koossa mennään).

Ryömintä, meil ei ryömitä vielä. Meillä on vasta pari viikkoa sitten löytyny varpaat ja niistä otetaan kiinni ja kiikutaan ees taas kyljeltä kyljelle. Eikä vielä käännytä selältä masulleen, hilkulla on, mutta ei niin ei käänny :D Massulteen kun on niin huitoo käsillä ja jaloilla kuin ois lentoon lähössä :D

Hyppykiikku meillä otettu käyttöön ja reilun vartin kerrallaan viihtyy siinä.

Yöunet ollu pari viikkoa vähän katkonaisia, kun tytsy ruvennu liikkumaan öisin. Millon löytyy mistäkin päädystä sänkyä :D Mutta nyt ollu 2 yötä niin että on 5-6 tuntia nukkunu putkeen, toivottavasti sama jatkuis :D

Istumisesta meillä istuu tuettuna hyvin, ja viihtyykin hyvin lattialla istuen kun nojaa äitiin. Eilen pysy ihan hetken tasapainossa kun istui.

Kausirokote, päätettiin että ei oteta flunssarokotetta.

Tein tossa viime viikolla kasvissosekeittoa neidille ja tein ison satsin että sain pakkaseenkin sitä. Niiin kamalasti neiti tykkää siitä, söis sitä ihan tolkuttomasti :D

Nokkamuki olis tarkotus kans jouluntienoolla hommata ja alkaa harjottelee sen kanssa juomista.

Jouluruokia meinaatteko antaa jouluna ihan samoja pöydän antimia lapsosille? Meillä olis tarkotus että neiti sais pamixilla hienonnettua joulukinkkua ja porkkanalaatikkoa. Ja jos istuu kunnolla silloin niin annetaan vähän sormiruokaakin joukkoon.

Kaikille tarvitseville paljon jaksu :hug::hug: !

Tuli romaania raapustettua, ja nyt täytyykin rientää neidin leikkikaveriks. :wave:

Miikulainen ja Tirppa 6kk ja 5 pvä :heart:
 

Yhteistyössä