TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Lokakuussa~~

Heipsan!

Tänne onkin tullut taas paljon asiaa...

Meilläkään ei ole vielä pottailtu, eikä vielä sellaista olekkaan. Joululahjaksi jos sellaisen pyytäisi, niin olisipa sitten valmiina kun sen aika on.

Meillä on unet nytten rauhoittunut hieman. Välillä nukutaaan erittäin hyvin ja välillä taas tunnin pätkissä :( niin meni viime yö! : / Täytyy varmaan aloittaa unikoulua viikonloppuna... Poju menee nukkumaan viimeistään klo 21. Nukkuu erittäin hyvin puoli yhteentoista, jolloin alkaa kitisemään viereen. Omaan sänkyyn ei millään enää rauhoitu, ei siis millään. Huuto vaan seuraa. Heti kun poika pääsee meidän sänkyyn, niin jatkaa tyytyväisenä unia :D että näin... ja viime yönä konttasi unissaan pitkin sänkyä ja tunnin välein!!! :O Nälkää ei voi nähdä silloin puoli yhdentoista maissa, koska syödään puuroa iltapalaksi noin 1,dl, tissiä ja vielä päälle korviketta. Hmmm...
En tiedä miten unikoulun aloittaisin, olisiko kenelläkään kokemusta miten se toimii?

Meillä tosiaan syödään ihan "aikuisten" kaurapuuroa ja hyvin maistuu mustikan kanssa! :)

Poika on kehittynyt ihan liian kovaa vauhtia!!! (en ihmettele että välillä yöunet on ihan mahdottomia) Istuu jo ihan itsekseen, ilman tukea. Nousee SEISOMAAN joka hiton paikkaan minne pääsee ja sieltä sitten yleensä tulee pää kopsahtaen alas jos kukaan ei kerkiä hätiin. :( Kontataan myös, mutta ryömimällä pääsee paljon kovempaa... Enää ei sekunniksikaan voi jättää vahtimatta. Huoh :(

Mutta nyt täytyy rientäää hakemaan puita kun pikku ukko nukkuu jotta saadaan mökki lämpimäksi :)

Nyt tähän loppuun kysymys että ne lapset jotka saavat korviketta, niin paljonko sitä menee kerralla? Meillä poju lopettanut pikku hiljaa tissillä olon, joten siirrytävä vissiinkin kohta kokonaan korvikkeeseen, mutta olen ihan pihalla että paljonko pitäsi edes suurinpiirteen mennä!

Palaillaan!


Puksu & Manu 6,5kk
 
Henkan 6kk. neuvola mitat.

Paino: 10550g.
Pituus: 72,2cm.
Pipo: 44,0cm.

+1,5 käyrällä mennään ja neuvolatäti sano,et vastaa 1 vuotiasta :O

Influenssa rokote saatiin kans joulukuussa sit tehoste.

Kananmunaa vois ruveta antaa.

Kukakohan se nyt kyseli jouluruoan antamisesta lapselle :confused: Mä kyl meinaan antaa ainakin porkkanalaatikkoa ja imellettyyperunalaatikkoa.

Meillä on vaatteissa jo koot 80-86 ihan muutamia 74 on mitkä mahtuu.

Täällä on satanu aamusta asti lunta nyt äsken loppui ja tulihan sitä 10cm.

Me mennään jouluostoksille 17 joulukuuta Tuuriin. Varasinkin eilen sieltä hotellista meille huoneen. On järkevämpää yöpyä noitten muksujen kanssa ku et istusivat autossa kokopäivän. Tuo 11v jää kotiin koiran kanssa tai meneevät miehen veljen luo siks aikaa.

Meillä esikoinen sai autokoulussa kirjalliset läpi nyt enää inssi ja sit kortti taskussa =)

Puksu meillä menee tosi vähän tuttelia ja siitä tänään mainitsinkin neuvolassa. Pitää antaa sellasia puuroja joissa on maitoa ja yrittää tehdä puurosta jäykempää ja notkistaa sitä sit maidolla. Velliä menee illalla ku käy nukkuu n. 50ml. ja aamulla 5-6 aikaa 200ml.

Mut nyt kahvin juontiin palaillaan.

baby dream ja Henkka 6kk.
 
Viimeksi muokattu:
Voi... piiip.........

Kirjotin kamalat selostukset ja sit painoin jotain ja pärähtää nettiauton sivut esille ja oma teksti katos :kieh::mad:

miikulaiselta täytyy nolona kysellä, mikäs tytön päänmuodossa kun käyt näyttämässä? :ashamed:

Puksu mä pein unikoulun Eetulle kun oppi kipeänä nukahtaan syliin. Kipeä oli nii tuli tuuditettua, laulettua ja hyppimään tasajalkaa et sai pojan nukahtamaan syliin, siispä siit kärsittiin. Oppi heti syliin nukahtaan kun ennen on yksin nukahtanu sänkyyn. Siispä huudatus koulua paripäivää. Tuttia, silittelyä, huutoa ja poika alko itekseen nukkumaan.. Raaka äitee :ashamed:
Ja korvikkeella mennään meillä, noin 200ml kerralla ja n. 4purkkia päiväs. Juominen on vähästä kiinteitten takia, nyt taas koitetaan panostaa juomapuoleen.

Henkka on kasvanut kunnolla :)

Eetu sai tänää pullaa ja keksiä, mummu hieman syötti. Eilen söi paahtista voin kanssa :D
Siispä siittä kysymys, koska voi alkaa antamaan makupaloja omasta ruuasta?

Meil on pakattu melkeen kaikki, jeij.. :) Avaimet pitäs saada ens viikon viikonloppuna :p Ei malta pysyä nahoissa, tahtoo jo muuttaa.. Tahtoo saunaa.. Omalle pihalle laittaa lyhtyjä... Tai oma ja oma, joku muu sen omistaa, me vaan asutaan ja maksetaan :D

Mut nyt kaukosäädin ja minä, mies ja poika nukkua tuhisee..

:wave:
 
Hyvää perjantai aamua kaikille! :)

Hassua lukea kuinka muilla jo tehdään vaikka ja mitä, meidän sälli ei vielä muuta tee kun pyöri ympäri (selältä mahalteen jne. ja potkuttelee vähän itteensä eteenpäin), ilman tukea ei vielä istu, mutta pönkää aina istumaan kun mahdollisuus vaan tulee..

Yöt meillä on edelleen yhtä juoksemista jonka takia käytinkin sälliä lääkärillä tällä viikolla, saatiin sitten lähete isolle kirkolle lastenlääkärille jossa koitetaan sit sulkea pois allergia mahdollisuutta kun painokin on jäänyt taas junnaamaan..Korvatulehduskin pojulta löyty ja pientä lenssun poikastakin pukkas, joka onneks alkaa jo paranee ja mietinkin että jokohan sitä uskaltais pojan kanssa mennä perhekahvilaan kun ei enää yski niin paljon.. :)

Sain eilen itekki antibiottikuurin kun viisaudenhammas kiukuttelee, kiireellinen lähete lähti siitäkin isolle kirkolle ja leikkausaikaa odottelen.. :D

Rytmit meillä on menny siihen että illalla mennää nukkuu n.20.00 ja aamulla tuo alkaa ährää jo 6 jälestä, mä eilen haikeena muistelin aikaa jolloin saatettiin nukkua 9:säänkin asti... :D
Öitä rikkoo nyt myös sekin kun tuo pirulainen kääntyy mahalteen vähän väliä ja alkaa huutamaan sitä, mä jo eilen mietin et millä mä toppaan sen tonne sänkyyn niin ettei pääsis pyörimään kun on koko ajan ihan solmussa jossain ja millon on jalka pinnojen välissä yms yms... :)

Ruokaa meillä syödään hyvin, aamusin ja iltasin menee desi puuroa (kaura), sosetta 3prk päivässä (hedelmä ja lihat), velliä vielä ennen nukahtamista ja joka väliin maitoa.. Eli ruokahalun puutetta ei ole! :)

Vaatteista menee 74cm, pojalla oli pituutta keskiviikkona 69cm ja painoa vähän päälle 8kg, maanantaina mennään sit viralliseen neuvolaan jossa saadaan 5kk rokotukset. Neuvolasta kyseltiin myös että olisinko kiinnostunut perhetyöntekijän käynneistä, ihan sen takia koska meillä on mies taas ollu ympäripyöreitä päiviä töissä, eikä meillä ole minkäänlaista tukiverkostoo täällä, joten esim. nytkin tiistaina röntgenissä käydessäni, jouduin antaa lapsen kanttiinin tädille siksi aikaa... : / Nyt oon alkanu hyvin ymmärtää sen tukiverkon merkityksen, olis tää elämä niiiiin paljon helpompaa jos oltais kotikonnuilla ja olis niitä sukulaisia ja vanhempia lähellä tarvittaessa..

Mutta mä lähen kattoo mitä juniori mölisee, oikein mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Maira ja Juhis 5kk1vko
 
Maira meillä sama ongelma ton nukkumisen kanssa. Varsinkin ku käy yöunille,ni siinä menee se 2-3 tuntii ku saa käydä kääntää ku kokoajan punkee mahalleen ja välillä yölläkin sama juttu. Mä oon laittanu tyynyn pojan vasemman kyljen viereen ku siltä puolelta kääntyy aina. Mut nyt mentävä Henkka heräs.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

baby dream ja Henkka 6kk.
 
NAJ
Kirjoittelen eilen ja kone hukkasi kaiken,nyt vaan pari kommenttia ja myöhemmin lisää

Vuoden ikäisenä siirrytään perheen (suolattomiin/vähäsuolaisiin) ruokiin, kai sitä nytkin voi antaa sormiruokana niitä ruokia mitä on soseissa maistellut, esim. perunaa yms. Riippuu vähän siitä mitä perhe syö. Maitotuotteita ei näin pienille vielä anneta, hapanmaitotuotteet 10 kk iässä ja tavallinen maito vuoden iässä.

Pyörimisestä kärsiville suosittelen tiukkaa kapaloa, se on meidän Myyn pyörimiset ehkäissyt hyvin

Huvittavaa kun täällä monet käyttää 74 ja 80 vaatteita, me ollaan vasta saatu ekat 68 päälle, ovat vielä aika reiluja, mutta nyt voi jo joitain käyttää, pääasissa kuitenkin 56 ja 62 vaatteet käytössä meidän hukkapätkällä :)

Jaa suihkuun ja hommiiin

NAJ+Neiti 5kk
 
NAJ
niin joo unikoulusta: Tassutteluunikoulu toimii hyvin monilla, kannattaa googlata tassu unikoulu/tasssuhoito. Ideana siinä on se että lapsi laitetaan sänkyyn ja vanhemman käsi toimii ns. tassuna, joka laitetaan rauhasllisesti vauvan selän/mahan päälle, jos vauva itkee. Jos itku yltyy niin vauva syliin ja rauhoituttuaan laitetaan takaisin sänkyyn. Alkuun tätä nostelua voi joutua tekemään paljonkin, mutta sen pitäisi rauhoitta muutamassa illassa. Tässä vanhempi on läsna ja vauvalla on turvallinen olo. Ainakin MLL sivuilta löytää tosta unikoulu mallista. Sitä suositellaan aikaisintaan 6kk iästä, sen pienemmille ei muutenkaan suositella unikoulua.

NAJ+Myy
 
Hei! Meillä ukkeli kääntyy vaan vasemman kyljen kautta masulleen, mutta ei mahalta selälleen. Liiku ei vielä ollenkaan. Ahdistaa kun kaikki kokoajan kyselee mitä poika osaa ja eikö se jo tee sitä ja tätä. En tiedä onko tosiaan aihetta huoleen. Meillä on suuhygienistille aika viikon päästä. Miten te olette miettineet töihin menoa. Minä olen ajatellut mennä kun poika olisi 1v ja 2kk. Siitäkin olen jo saanut kommenttia kun laittaa lapsen niin nuorena hoitoon, mutta jotenkin ne lainat ja muut on maksattava.
 
Eipä meilläkään kauheasti liikuta, vispaa jaloilla ja käsillä tooosi paljon ja mittarimatoilee sekä kääntyy mahalleen ja selälleen mutta ei liiku vielä.

Mä palaan töihin kesäkuussa. Pikkuakka on silloin tasan 1vee. Mun mies jää kotiin koko kesäksi ja molemmat lapset menee sit päiväkotiin elokuun puolivälissä eli pikkuakka on 1v2kk, isompi jo 3,5vee.

Mä laitoin nyt soseet pois hetkeksi tuon pikkuakan ripulin takia. Että josko se sittenkin olis maitoallergiaa, varasin allergialääkärin ensi viikoksi.
 
meil menee korviketta näin: yön aikana noin 2*80milliä tai se 200ml
aamupuuron jälkeen noin 100milliä (ei heti vaan ennen ekoja päikkäreitä..)
lounaan jälkeen (lihasose) taas se noin 100milliä (vähän reilu 100..)
illan aikana (iltapuuron tai soseen lisänä) vaihtelevasti 100-200 milliä, osa välillä vellinä riippuen miten muuten illalla syöny :)

meillä liikutaan: leikkimatolla ei enää pysytä, olohuoneessa kerkeää hyvin ensin tv tason laatikoille, seuraavaksi on huoneen toisella puolen stereoiden johdoissa kiinni. ei varsinaisesti ryömi mut pyörii napaa ympäri ja vattalta selälleen ja taas vattalleen :)
istuu hyvin ihan vähän tuettuna, esim. jos pitää kädestä kii, jonku aikaa pysyy ihan ittekseenkin mut en viel uskalla jättää yksin ku pari kertaa on kupsahtanu nurin (olkkarin pehmeän maton päällä onneks)

konttausasentoa hakee välillä mut ei viel sen enempää.

meilläki jo 80 senttiset vaatteet! 74 menee viel mut osa on jo turhan tiukkoja. seuraavaksi siis jo 86 hankkimaan, huih... :O
meän neiti on pitkä, ja 6kk tuli 9,5 kiloa täyteen :)
 
Benjamin lähti tänään ryömimään. Leikki lelulla ja vahingossa sitä huitoi aina eteenpäin ja perässä olis mennyt varmaan vaikka kuinka pitkälle, mutta seinä tuli lopulta vastaan :)

Lisäsin eilen yhden aterian päivärytmiin. Nyt siis menee kiinteitä 3 kertaa päivässä. Aika pieniä määriä kuitenkin kerralla. Kasvissose,hedelmäsose ja iltapuuro.

Mä aion olla kotona sen 3 vuotta ainakin. Varmaan jo aikaisemmin alan kuitenkin töitä tekemään täällä kotona.

Onpas täällä isoja vauvoja :) Täällä vielä käytössä pääasiassa 68 vaatteet. Jokunen pienempi 74 on joukossa.

z+B viikon päästä 6kk
 
Meillä tosiaan aloitettiin iltapuuro nyt ja se toi ehjät unet eli poika ei enää syö öisin. Nukkummaan n klo 22 tienoilla, nukkuu 06-08 asti. Aamuyöstä alkaa olla kyllä vähän levotonta menoa, joten itse kyllä herään vauvan ähinään pari kertaa yössä.

Meillä ei vielä liikuta. Vauva kääntyy mahalleen (toinen käsi vielä jää joskus alle), mahalta selälle ei osaa vielä kunnolla kääntyä. Ei mitään ryömimisen merkkejä vielä. Vauva on juuri siinä, minne sen lähtiessään jättikin ;-)

Vauva kyllä osaa jo kurkotella esineita, vaihtaa esinettä kädestä toiseen, nauraa ja potkii paljon jaloillaan.

Meillä on poika nyt 68cm, 7.5kg, käytössä on vielä joitakin 56cm housujakin, useimmat bodyt on vielä 62cm. Nuo koot vaihtelee niin paljon.
 
Moikka pitkästä aikaa :wave:

En oo vähään aikaan käyny kirjottelemassa Nikolaksen kuulumisia mut jos nyt hiukan kirjottelis...

Käytiin tänään 6kk neuvolassa, mitat oli 10165g ja 71cm (5kk 9450g ja 67,5cm). Eli hyvin kasvaa =)
Nikolas oppi edellispäivänä istumaan, välillä tietty vielä horjahtelee.

Meillä yöt menee hyvin, syö kerran (n.150ml) ja sekin joskus 4-6 aikoihin, nukkuumaanmeno on meillä nyt pieni ongelma...ei millään malttaisi nukahtaa kunnolla, saa pari kertaa illan aikana käydä nukuttamassa uudestaan. Onneksi nukahtaa helposti.
Eteenpäin meillä ei vielä mennä, yritys kyllä kova mutta lopputulos on peppu pystyssä, naama lattiassa ja hirvee huuto :LOL:
80cm vaatteet on käytössä, löytyy joitain pienempiä 86cm ja isompia 74cm myös...
Kuolaa ihan tajuttomasti ja nyrkit koko ajan suussa, hampaita ei vielä ole.

Niksu on huomenna (tai periaattessa tänään) 6kk :heart:

Jahas....jos sitä menis nukkumaan.

Lähdetään huomenna isännän kans kaksistaan laivalle ja Nikolas jää ekaa kertaa isovanhempien kanssa....onneksi on vanhemmat sisarukset tukena =)


Anin ja Niksu 6kk
 
Meillä löydettiin myös MLL:n sivuilta unikouluohjeet. Tassuttelemalla eka ilta oli ihan kauhee, poika huusi varmaan kaks tuntia ennenkuin nukahti. Seuraavana iltana ei huudettu "kuin" puoli tuntia ja sen jälkeen ei oo ollu ongelmia nukahtamisen kanssa. Tosin muutaman kerran erehdyin nostaan pojan sängystä ja laitoin hetkeksi leikkimään lattialle kun näytti ettei uni tule, ja sen jälkeen oli taas tunnin huutokonsertti. Eli oman kokemuksen perusteella tärkeintä on vain olla johdonmukainen.
Meillä on pinnasänky täynnä peittoja ja tyynyjä juuri tuon kääntymisen takia. Olen yrittänyt pönkätä pojan keskelle sänkyä peitolla, mutta eipä tunnu auttavan. Kaikista toimivin konsti on meillä ollut se, että laitan pojan sänkyyn vasta kun hän on ihan naatti. Muuten menee tuntikin kun pyörii sängyssä.
Itse menen töihin vasta 2012, ja toivottavasti eri työpaikkaan. Ajattelin käyttää loppuvuoden sit työnhakuun, oon niin kypsä nykyiseen duunipaikkaan. Toisaalta jos talouden tilanne on vuoden päästä yhtä huono kuin nyt, niin luultavasti täytyy palata samaan duuniin ja olla onnellinen että ylipäänsä on töitä. Aika näyttää.

Ihanaa viikonloppua kaikille!
 
Kyyneltenhymy kyselit tuosta päänmuodosta, eli meillä on neidillä vasenpuoli takaraivosta hieman lintassa/lytyssä.
Kyselit myös, koska voisi antaa makupaloja omasta ruuasta. Mä oon jo antanut, kesäkurpitsasta paloja, tosi mureasta lihasta pienen pieniä paloja, kuivattuja luumuja antanut imeskellä, leipää antanut pieninä paloina, yms. Meillä neiti on innostuneempikin ruuasta missä on jotain mutustettavaa, sileä ruoka ei niin innosta syömään.

Kääntyily, just kun kirjotin pari päivää sitten että ei meillä viel käännytä selältä mahalteen, no perjantaina neiti sitten otti ja käänty. :heart: pieni liikutuksen kyynel pääs tippumaan :heart: Nyt sitten käännytään ja kieritään :D Neiti on ihan tohkeissaan kun pääsee kierimällä paikasta toiseen. Myös sängyssä harrastetaan kääntymistä, sänkyyn ei voi laittaa ellei ole tarpeeksi väsynyt, muuten saa nukuttaa parikin tuntia.

Korvikemäärästä meillä menee varmaan 400-500ml päivässä + velliä 200ml. Oli tossa pieni hetki, kun tuntui että hyvä jos sai päivässä 300ml uppoamaan, mutta ruokaa meni yks purkki per ateria. Nyt sitten annan alle purkin verran ruokaa per ateria, ja maitoa uppoaa n. 60-100ml per ateria. Ja sitten vielä yritän ujuttaa maitoa joka väliin, että sais tarpeeks nestettä.

Töihin menosta, mulla ois tarkotus mennä 2011 elokuussa (tällä hetkellä), neiti ois sillon 1v 3kk. Tahdon olla kesän kotona, etenkin kun mulla ei olis täysiä kesälomia vielä ens kesänä, joten kerkee sitten sitä seuraavaan kesään ne kartuttaa =) Mutta vielä on vähän auki, toki olisin pidempään, mutta ei tuo rahallinen puoli välttämättä salli.

Mutta nytten neidin kanssa touhuilemaan ja kierimään lattialle :D

Miikulainen ja Tirppa 6kk 1vko ja 2pvä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moniko imettää?. Mä olen vähän sekaisin, kun yleensä olen vuoden ikään toisia imettänyt, mutta nyt katkesi tämän tytön kohdalla kahdestakin syystä. Mies jäi talveksi koti- isäksi ja mä olen nyt töissä. Olen viisi vuotta ollut kotona. Tyttöä ei muutenkaan syöminen tissistä kiinnostanut päivisin, kun oli niin paljon milekkäämpääkin touhua:D. Enkä jaksanut olla kovin aktiivinen. Tyyttyväinenhän näyttää olevaan ehkä enempikin, kun toiset, joita vaan olin imettänyt. Kiinteitä menee noin pari purkkia+ ilta- ja aamupuurot. Yöl muuten suht rauhallinen, mutta ruokaa pakko saada väh. kaks kertaa. Ja herätään välillä ennen kuuttakin.

On teillä joillakin hyvän kokoisia vauvoja:D. Meidän Eve aika pikkiriikkinen. Liikkuminen on ollut pitkään vain pyörimistä, en tie milloin edistystä tapahtunee...

Miten teidän vaavit nukkuu päivät? Meil nukutaan monesti tosi tosi hyvin, joskus jopa neljä tuntia putkeen. Yleensä kahdet unet, toiset sit lyhyemmät.
 
Heippa vaan kaikille! Viimein ehtii jotain kirjottaakin, tuntuu menevän päivät nykyään niin vauhdilla ettei ehdi kuin lukaista mitä muille kuuluu :)

Meillä liikutaan nykyään kierimällä selältä mahalle ja takaisin. Ihan eri paikasta löytyy tyttö minne on jättänyt. Ei siis uskalla hetkeäkään jättää enää itsekseen (esim ennen kun tyttö oli olkkarin lattialla ja mä vaikka saatoin tiskata viereisessä keittiössä), vaan samassa huoneessa oltava silmät kovana.

Soseita syödään isolla ruokahalulla, liekö kasvupyrähdys menossa. Yösyönnithän meillä jäi jo 1kk sitten itsekseen pois, mutta viime yönä piti tytön sitten valvoskella eikä suostunut nukahtamaan ennen kun sai tissiä. Nälkäinenkään ei ollut kuten aavistinkin, kolme imua ja kanttuvei ;) Toivottavasti ei jää päälle nuo heräilyt. Muuten yöt menee ihanasti, 20.30-06 nukutaan ja imetyksen jälkeen jatkaa unia yleensä n. 8 asti. Tyttö tykkää nukkua mahalteen.

Päiväunia nukutaan huonosti kuten aina, kolmet n. 30min-1h pätkät. Enemmän jos antaa varsinkin illasta nukkua niin menee yöunet. Meillä kun ei nukuta vaunuissa eikä sisällä sen paremmin, eikä silläkään ole enää eroa onko vaunut liikkessä, tyttö nukkuu tasan sen mitä viitsii ;) Eli on äitinsä kopio....

Mä käväisin viihteelläkin tässä muutama viikko takaperin, oli I-H-A-N-A-A. Hienosti pärjäsivät isä ja tytär, ei sen puoleen että olisin epäillytkään. Ja teki hyvää käydä vähän tuulettumassa!!

Töihin menen maaliskuun alussa, mies jää kevääksi kotiin. Tyttö menee hoitoon sitten elokuussa jolloin ikää 1v3kk. Hurjaa, kohta on oltu vuosi kotona, nopeaan mennyt aika :eek: Mähän jäin sairaslomalle jo 3kk ennen laskettua aikaa.

Onkos monella vielä raskauskiloja jäljellä? Mulla on vaivaiset 1kg ja 3kg haluan pois ennen ensi kesää. Ihanaa kun alkaa olla oman ittensä näköinen. Mitään ihmeitä en ole tehnyt, vaunulenkkejä vaan. Herkuttelen joka viikko...

Miten muuten muut sektioidut (mikä sana :eek: ), onko teillä arpi vielä kovin punainen? Mietin että kauankohan tuo on noin kirkuvan värinen... Ei sillä että se haittaisi kun ei mihinkään näy, mutta mietin vaan.

Jaha, pitänee taas kiitää kun vieraita tulee :wave:

ALM ja tyttö ensi viikolla jo 7kk :rolleyes:
 
Iltaa,

täällä aletaan tokeentua hissuksiin flunssan kourista, tai itselläni on vielä aikas tukkea olo. Pikku-ukolla Amorion kuuri päällä, eli korvatulehdus todettiin viime torstaina, kun aamulla klo 6 vaan itki pää punasena, eikä rauhottunut edes syliin. Reppana!
Tyttö ollut muuten vaan räkänen, muttei kuumetta. Odotan todella että päästään kaikki takas terveitten kirjoihin :mad: Jouduin skippaa yhdet pikkujoulutkin. No perjantaina olis kuitenkin ulkoilua luvassa, että josko siihen mennessä paranis kunnolla.

Raskauskiloja on yhä täällä sen jonku 4, mitkä olleet pitkään...liian pitkään. Pitää ottaa itseä niskasta kii ja lisättävä liikuntaa. Flunssasena se on ollu vähä vaikeeta. meillähä oli vajaa 2 vko tossa terveenä ennen edellistä flunssaa että hohhoijakkaa..

Korviketta Menee ehkä n. 500-600 ml / pvä. Useinkaan ei huoli maitoa soseaterian päälle, joten olen tehny puurot osin maitoon ja iltapvällä klo 17 pintaan saa pelkän maitoaterian hedelmäsoseen sijaan. Pelkkänä ateriana korviketta kerralla 160-200ml. Hedelmäsosetta saa sitten puuron seassa kuitenkin reilusti. Muutenkin kun huomasin että jos tarjoan tossa kohtaa hedelmäsosetta, ei puuro maistu sitten kunnolla klo 19 maissa..ja viimeinen iltamaitokin huonosti. Näin meillä ja se tuntuu nyt ihan hyvältä..toistaiseksi.

Päikkäreitä Nukutaan edelleen kolmet ja kesto on 45-120min. Useammin lyhyitä kuin pitkiä. Nyt kunnon pakkasella on nukkunut vaunuissa parinä pvnä 1,5t, taitaa hikiukko tykätä kirpeästä säästä.
Tänään muuten ku oli -10 niin pikku ukolla oli posket niin punaset, että säikähdin että ne paleltui. No katsotaan huomenna sit :ashamed:
Yöunet on kyllä sitten ihan omaa luokkaansa, eli nyt on kolme yötä nukkunut yli 12 t syömättä! Ihmeissään herätty lähempänä 9 sitten suoraan päivään :) Nukkumaan mennään siis ihan viim klo 20.

Liikkumisesta Edelleen ainoastaan vasurin kautta selältä masulleen. Saa myös joskus itsensä pungettua esim matolta lattialle jotenkin kummallisesti, koska ei vielä ryömi. Nostelee myös pyllyä niin että naama lattiaan ja kitinät päälle.

Vaatteissa Meillä kans pääsääntöisesti 80cm. Aikamoista, kun tuo esikoinen käyttää nyt 86cm ja just vasta jotkut 80cm siirsin suoraan pojan kaappiin, enkä suinkaan odottelemaan jonnekkin... Olenkin naureskellut että ikäeroa 1 v 3kk, ja painossa alle 2 kg :whistle:

Joo, esikoinen se tulikin sitten eilen pinniksen laidan yli, kuului päikkäriaikaan *tumps* ja vieno "äiti!" ja kun menin avaa oven, niin kirmas mun ohi suoraan olkkariin leikkimään muina typyinä. Mä taisin olla eniten säikähtänyt koko episodista. Tänään sitte roudattiin isojen tyttöjen sänky paikalle ja hienosti simahti sinne ilman mitään venkoilua, mitä tietty odotin jännityksellä. No ans kattoen jatkossa ja ennen muuta miten ekat päikkäit mahtaakaan sit sujua..
Perehdyin tänään vähä todon Huutonetin systeemiin, kun alkaa pian pukkaa kaikkea myytävää. Nyt siis esim olis tuo 5kk vanha Brion pinnis patjoineen...Hyvin pian Brion turvakaukalo käy pieneksi myös.

Kierukkavuotokin hissuksiin loppuu, luojan kiitos. Tais sitä pari kk kestää. Papassa kävin vihdoin tänään. Viime raskauksin välissä en kerennyt, eli pari vuotta myöhässä tää ikä-papa.

Jetsulleen, eiku unille. Rauhallisia unia :)

HM ja poika torstaina 6kk ja typy 1v 9kk :heart:
 
Huomenta..

Tääl herättiin eilen ennen 5 ja tänään 6 aikaan :headwall: Miten tuon saa taas nukkumaan pidempään..?
Ja meille on tullu ei sana hyvinkin tutuks sitä mukaan kun vauhti koventunu ryömimisessä. Ajattelin just kirjottaa että ihanaa kun ei osaa viel olohuoneesta mennä eteiseen, siel se ny nuolee kenkiä.. Eteisessä kun meillä on kissanhiekka laatikko, sen mukana paljon hiekkaa lattialla (kiitos kissojen) nii alkaa Eetuki varmaa paskoo hiekkaa |O
Eilen Eetu tipahti sohvalta ja löy pöytään päänsä. Kumarruin ottamaan lelua lattialta, samassa se pyörähti mahalleen ja tipahti. 2sekuntia huus ja sitten taas hymyilytti, eli ei siis vakavempaa sattunu.

En muista mitä mun piti kirjottaa, ajatukset meni sekasin kun poikaa käyn koko ajan hakeen eteisestä pois. Palaan siis tuonempana astialle!
 
NAJ
Moi pitkästä aikaa

Liikkuminen: Meidän Myy on jo pitkään kierinyt, ryömimään ei ole lähtenyt ja navan ympäri menee :) Ei todellakaan löydy sieltä minne jätti.

Aukku: Mä imetän vielä, ajattelin tonne vuoden ikään jatkaa, kiinteitä meillä ei ole syöty ollenkaan vielä, ensi sunnuntaina aloitetaan. Kuinka pikkuinen teidän Eve on? Meillä tämä neiti on myös vähän pienempää sorttia :)Isoilta vaatteilta 74-80 tuntuu.

HM Mullakin kierukkavuoto alkaa loppumaan, vajaa 2 kk kesti

Tutit on Myy hylännyt, leikkii vaan, mutta ei syö. Hyvä niin :)

Päikkäreitä nukkuu miten nukkuu joskus tunteja, useimmiten pikkupätkiä, manducassa ja liinassa nukkuu hyvin. Nyt meni hermo, täytyy mennä

NAJ+Myy 5kk
 
Moi taas :D
Nyt muistan mitä piti kirjotella..

Jo ootte luopunu kaukalosta? Me mennään tänään ostamaan uus istuin autoon, pojulla ei enää taho vyöt mahtua kii. Tervetuloa Lastentarvike-maailmaan! tuo me haetaan (toimiikohan tuo linkki nui).

Päikkäreistä ollu puhetta ja meil nukutaan yleensä kolme kertaa. Aamulla lyhyet, päiväl pikkasen pitemmät ja illalla taas lyhyet ja vieläkin mennään siin 19 aikaan yöunille ja herätään aamulla 6-8 aikoihin. Yks syöttö saattaa yöllä olla.

Vaatekoko meillä on 74-80, nytkun uusia oon ostanu ollaan sit suoraan otettu 80cm, pikkasen reiluja mut meneepä viel ens viikolla päälle :D

Raskauskilot sain kaikki takasin :ashamed: Sekun on mielialaan syöjä nii sitä on sit syöty. Ressaan joka tilannetta, joka asiaa, joka paikkaa nii hankalaa on ollu. Mutta, oon ylpee että olen yksin ajanut veljelleni Eetu kyydissä ja ajelin autolla kun äitee oli täällä ja senkaa käytiin kaupoilla. :) Pelkään siis nykyään autolla ajamista ja auton kyydissä istumista. Mieskin jos ohittaa, tiedän jo valmiiks et alan huutaan ja itkeen. Raskasta, mutta silti tuntuu että on helpottamassa :) Ja jahka siihen uuteen asuntoon päästään, ei oo enää nii isoa kynnystä varmaankaan lähteä mihinkään kun on oma piha ja asuu maantasalla. Tässä teen kamalan ongelman lähteä pojan kanssa pihalle, jos se nukahtaa ym.

Suojaatteko poskia mitenkään pakkasella? Meil on kypärälakki ja pipo, mutta eihän ne poskia peitä. Kuinka nopeesti kylmä tarttuu poskiin pienellä?

Jahas, taas pitää lopettaa kesken. Pitää aamupalaa mennä miehelle laittaan et päästään se penkki hakeen ennenku lähtee töihin! Morjens..
 
pitkästä aikaa...

pottailusta Tyttö saa varmaan potan joululahjaks, joten ens vuonna aletaan totutteleen, kunhan istuminen on hallussa :) Eikä hoppuilla mitenkään sen sutheen, sitten vuoden isässä sitä aletaan todennäkösesti harjottelemaan enemmän.

päikkäreistä meillä päikkäreitä nukuttan 2-4 kertaa päivässä. Niin riippuu päivästä ja energaitasoista :)

Töihin olis tarkotus palailla äippäloman jälkeen niin, että tekisin ehkä 5-8 päivää töitä kuukaudessa. Vakkaripaikkaa kun ei ole, niin pitää tehdä sijaisuuksia. Kesä meneekin sitten töissä ja syksyllä varmaan jatkuu sitten sijaisuudet niin paljon kuin niitä riittää. Tarkotus olis kutienkin tyttö laittaa hoitoon vasta ens syksynä ja järkätä alkuvuoden/kesän hoidot muuten. Keväällä meillä on alkamassa rakennushommat, niin senkin vuoksi sitten olis pakko olla töissä niin paljon kuin mahdollista.

whitey Jaksuja sinne, se oma aika olis myöskin tärkeetä, että jaksaa. Ite ainakin koen, että kun vauva nukkuu, niin pakko saada olla itekseen ja istua vaikka tässä koneelle ;) :p

Istumisesta Meillä istutaan aika paljon sylissä, mutta esim. lattialla ei istuskella tuettunakaan. Eipä tässä niin kiire ole kun ikää vajaa 6kk.

äitiliini vauvan sylissä hyppyyttämistähän ei suositella enneku valmiudet löytyy eli vasta sitten, ku ottaa oikeasti koko jalkaterälle ja laittaa painon jaloille. Tän vuoksi ei kauheasti suositella hyppykikkukja ym. Mutta älä syyllistä itteäs, kyllä se tyttö sieltä oppii nopsaa laittaan painon koko jalkaterälle :hug: (toivottavasti en sanonu mitenkään ilkeesti tätä :ashamed: )

flunssapiikistä ei oteta sitä tytölle ollenkaan, ku siinä on se sikarokote samassa :/

KH oih, ihanaa! Niin ne vaan hokaa yht'äkkiä tuon liikkumisen jalon taidon :) Onnea uuteen kotiin :flower:

Maira Eihän teillä ole mikään kiirus liikkeelle, ota huomioon, et täällä saattaa olla jotku kuukaudenkin teidän poikaa vanhempia :)

meillevauva täälläkin pitäis tilata aikaa verikokeisiin, jossa kartotettais tytön allergioita.. Ainut vaan, että ne tuskin vielä tän ikäsillä näyttää yhtään mitään, vaikka ois kaikki maailman allergiat :(

Meidän Tyttö liikkuu myös pyörimällä, vielä ei ole hokannut ryömimisen alkeita ollenkaan. Mutta paikalle ei pysytä hetkeäkään, koko ajan rullaillaan ties mihin suuntaan :D
Meillä aloteltu soseet tosi varovaisesti. Nyt näyttää siltä, että allergiaa tulee jokaikisestä marja/hedelmäsoseesta :( :( maitopohjasia tuotteita ei voida käyttää ollenkaan.. Pitää nyt hetki vielä kokeilla uusia makuja ja kattoa, etät mistä kaikista allergiaa tulee. Sitten mennään verikokeisiin ja kokeillaan onnea, josko ne näyttäis allergiat. Näin pienillähän ei yleensä verikokeet vaan näytä mitään..
Täällä imetetään vielä suurimmaksi osaksi. tyttö syö kuitenkin 10.3011 esim. bataattia, sitte päivällä ollaan kokeiltu hedelmäsoseita, mut ku ne ei käy niin oon nyt vaan imettäny. Illalla saa sitte iltapuuron, joka uppoo suht hyvin alas. Ei kyllä olla kokeiltu ku vasta riisi- ja kaurapuuroo.
 
Alisa meillä annettiin ainakin molemmille noille pienemmille ihan pelkkä influenssa rokote. Toi meidän 2,5 v. saikin sen possupiikin sillo ku mä ootin Henkkaa ja otin kans itelleni sen sillo.

Me saatiin kaverilta Henkalle turvaistuin. Kun ei enää mahdu kaukaloon.

Meillä nukutaan 2-3 päikkärit ekat aamupäivällä vaunuissa ku ollaan ulkona ja tokat klo:14-16 ja klo: 18-19 mut nyt ei oo enää nukkunu noita viimesiä päikkäreitä vaan kun on käyny päivällä n. klo:14 nukkuu ni nukkuu sit tonne 17-18.

Töihin ei ole kiirusta ehkä sit ku Henkka täyttää 2 tai viimeestään ku täyttää 3.

Mut nyt on mentävä.

baby dream ja Henkka
 
Me käytiin fysioterapeutilla tyTytön käden takia. Vasen käsi siis hiukan jäykempi kuin oikea ja kömpelömpi. Fysioterapeutti ei ollut huolissaan. Antoi vinkkejä, miten aktivoida kättä. Esim. silitellä käsivartta ja kämmentä eri materiaaleille, jos vaikka ei ole yhtä hyvää tuntoa kuin oikeassa. Hän sanoi, ett näyttää että tyttö vain unohtaa käyttää vastenta, vaikka kuitenkin osaa, kun vain muistaa ja houkutellaan. Ja ryömiessä käyttää vastenta jo hyvin. Tytöllä on kuulemma jo 7-8 kuukautisen tautoja, joten hienosti on kehittynyt. Konttausasennossa viihtyy paljon ja nousee myös karhunkäveluasentoon ja peruutta konttausasennosta ja melkein täydelliseen istuvaan asentoon. Tosin ehkä vielä hiukan vahingossa. Suojeluheijasteet tulee eteen ja oikealle ja myös vasemmalle. Pääkin ultrattiin, kun aukileen kautta se on helppojuttu. Sieltä ei onneksi mitään poikkeavaa löytynyt. Joten nyt vain houkutellaan käyttään vasenta kättä enemmän. Käski ottaa yhteyttä, jos käsi jäkistyy enemmän tai tytön oppiessa uusia taitoja tulee tulee muuten ilmi.
Varvistamisesta sanoi, että on normaalia tämän ikäisellä. Ja tosiaan kielsi hyppykiikun ja kävelytuolit.
Ja syöttötuolissa saadaan alkaa tyttöä syöttämään.
Kyllä on nyt huojentunut olo, kun tyttö on tutkittu.

Ja nyt meillä onkin jo kiire muskariin.
 
Heips! Kävin jo viime viikonloppuna kirjoittelemassa, mut läppärin hiiri teki temput ja sulki netin ja kaikki kirjotus hävis... meni hermot, joten en enää aloittanut alusta :mad: ..mut jos nyt onnistuis kirjottaa.

Aukku täällä imetetään vielä! Ja kieltämättä miettii välillä että mitenköhän siitä sitten alkais luopumaan, miten korviketta kehiin ja että saahan tyttö tarpeeksi nestettä, ku korvike+pullo ei ole tähän asti oikein kelvannut..

Kakka meidän tytöllä muuttui liharuokien aloittamisen jälkeen tosi kiinteäksi, sanoisinko että tyttö kakki ihan "pökäleitä". Onko muilla? ei mitenkään hirmu tuskaisesti, mut näytti välillä vähän vaikeelta, joten varmaan vähän ummetti. Ei kai puolvuotiaan kakan vielä pitäisi olla sellaista ku isomman lapsen.. Sit välillä tuntui, ettei malttanut tissillä imeä tarpeeksi kun touhut kutsuivat jo, eli liian vähän nestettä ehkä sai. Päätin kokeilla antaa liharuoka-lounaan jälkeen lillittää n.30ml vettä nokkapullosta ja heti kakan koostumus seuraavana päivänä oli pehmeämpi :) Juottaako moni jo lapselle vettä ruuan kanssa?

Ruoan määrästä, meillä menee noin 1-2 prk päivässä soseita sekä aamu- ja iltapuurot (n.1dl nestettä). Sit tissiä syödään aina unien jälkeen ja ennen unia, eli yleensä vähän ennen ja vähän jälkeen soseruuan. Eilen tais olla 6kk maidon lisäämis imut, kun viihtyi useammin ja pidempään tissillä, eikä toisen soseruuan aikaan mennyt oikein sosetta, vaan tankkas vain maitoa.

Työhön paluusta, minua raastaa sydäntä aivan mahdottomasti: joudun palaamaan töihin maaliskuun lopussa, Sannin ollessa sillon vain hieman yli 10kk ikäinen! :'( Moni muu näyttäis palaavan vasta kun lapsi on yli 1v ikäinen, tosi hieno tilanne! Meillä rahatilanne on aivan mahdoton, että jäisi pidempään, eikä mies pysty jäämään myöskään, ja kun on asunto- ja opinto- ja autolainaa.. :(

Nukkumisesta, meillä yöunet rauhoittui ku aloitettiin iltapuuro ja liharuuat, ja alettiin nukuttaa masulleen. tyttö nukkuu nyt jopa 8-10h syömättä, n.klo 20.00-6.00 välillä. Sit aamutissittely ja viel 1-2h unta. Päikkäreitä 2-3, pituudeltaan 30min-1,5h. Yleensä iltapäivällä on pisimmät.

liikkumisesta, meillä mennään nyt selältä masulleen ja takas, mut ei vielä niin vauhdikkaasti että kauas pyörisi. Sängyssä unissaan myös vähän pyöritään ja huono asento sit herättää..

NAJ, meilläkään tyttö ei juuri enää tuttia syö, lähinnä hampailla nakertaa ja leikkii :) joskus harvoin käyttää nukahtamiseen, mut heti kohta sylkäsee jo pois. ja joskus syö hetken ja sit sylkee pois just ennenku sulkee silmät :D

Raskauskiloista sitkeesti 2kg jäljellä edelleen. Ja 5kg haluisin pois. Joulun jälkeen ajattelin kokeilla vähentää hiilareita ja lisätä liikuntaa, jos auttais...

Poskien suojaamisesta, en ole erikseen suojannu, sen minkä kypärämyssy suojaa... vähän on posket nyt kuivuneet, mut sit rasvaa vähän kehiin.

flunssapiikin otin tytölle, pitkään mietin, mut sit kuitenkin päädyin. ja siitä possurokotteesta, joka siinä nykyisessä tulee mukana, on otettu pois se adjuvantti mikä näyttäis liittyneen olevinaan siihen narkolepsiaan.

jeps, nyt tytölle ruokaa antamaan.. :)
 

Yhteistyössä