TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Lokakuussa~~

Oon kans tehnyt itse paljon soseita kun on niin helppoa keittää monen päivän satsi jääkaappiin ja sieltä soseutella ja lisätä liha pakastimesta.

Valmiista sapuskoista mun mielestä Semperin luomu lasagne ja kana&riisi (6 kk) on ainakin ollut ok makuisia ja uponnut meitin typsylle. Katsoin juuri että esim kanariisi mössössä on käytetty jo basilikaa, valkopippuria ja rosmariinia. Yrttejä myös suositeltiin jo neuvolasta. ajattelin laittaa seuraavaksi testaukseen. Koostumus näissä Semperin sapuskoissa on hieman karkeampaa kuin esim muksun pikkupurkit. (passaa meille kun on alusta asti tottunut syömään sattumia) Mitäs muita herkkuja ootte löytäneet valmisruuista/kotikutoisista?

mä+Typsy 6 kk
 
Hei!
Minä olen lähes melko varma että lapsellani on maitoallegiaa, mutta neuvolassa terveydenhoitaja eikä lääkäri ota asiaa todesta! Nyt juomme korviketta, tosin nutrilonin hypo-allergenic -jauhetta, jossa on olematon määrä maidon proteiinia. .
Onko vauvasi siis vielä ilman kiinteiden aloitusta, juo pelkästään maitoa? Jos olet aloittanut kiinteät, niin voisiko allergia/oireet tulla niistä?
 
Hei!

Whitey
: Elikkä siis poika saanut kiinteitä jo 4kk iästä lähtien. Niistä ei ole mitään oireita tullut, ihottuma ei ole pahentunut kiinteiden aloitettua. Vatsa toimii hyvin, välillä tosin tosi kovalla vatsa ja muutenkin uloste normaalin oloista.

Uusia makuja ja raaka-aineita olemme kokeilleet varoen ja mistään ei ole mitään reaktiota/oireita tullut, joten olen päätellyt että tällä hetkellä käytettäville raaka-aineille ei ole allerginen. Nyt syödään jo melkein kaikkea! :) Maitopohjaisia ruokia/puuroja/jugurtteja olemme vielä vältellet. Kerran maisteltu muutama lusikallinen vauvoille tarkoitettua jugurttia...

Mutta tämä maitoproteiini allergia on mielessä käynyt, koska isällään on niin voimakkaana. En sitten tiedä.

Ajateltiin nyt tulevana viikonloppuna koittaa saada yösyönti loppumaan, tai ainakin myöhästyttämään ensimmäistä syöttökertaa aamuyöhön.
Illalla syödään puuroa noin 1,5dl ja päälle tissiä jos maistuu ja vielä pullosta maitoa noin 150ml jonka jälkeen menee nukkumaan noin 20.30. Herää vaatimaan tissiä jo ennen 23:00!!! Ja tiedän tasan että se on vaan tapa hänellä, ei voi olla nälkä jo silloin... Silloin olen yleensä nostanut pojan meidän keskeen jossa nukkuu sitten koko yön pyörien ja hyörien, vähän väliä maitoa vaatien... Ja minä en saa nukuttua kunnolla... :( Alkaa olla hieman univelkaa, välillä tuntuu ettei edes päivää jaksa touhuta pojan kanssa. Pakko saada joku tolkku näihin öihin...

Miten, oletteko te kukaan vieroittanut jo tässä iässä yösyötöistä? Onko onnistunut ja miten sen toteutitte?

Meillä oli ajatuksena että mies hoitaisi yöt viikonloppuna ja minä sitten viikolla kun miehellä alkaa taas työviikko.
 
Meillä yösyömisten lopetus sujui helposti (ainakin toistaiseksi)

pätkittäisesti nukuttujen öiden jälkeen kokeilimme niin että typsy saa sapuskaa klo 04 aikasintaan. siihen asti tassuttelimme ja jos huutaan niin nostaa ylös mutta laskee heti rauhoituttua takaisin sänkyyn. Ekana yönä nosteltiin noin 100 kertaa mutta seuraavana enää 10 ja kolmantena 1 eli meni jakeluun aika nopeesti. Noin viikon neiti sitten heräsi kellon tarkasti klo 04 syömään. Sitten alkoi taas heräilemään aiemmin ja aiemmin mutta pidettii tiukasti kiinni sovitusta kellonajasta. Parin yön jälkeen neiti nukkui aamuun asti eikä edes ollut hirveän nälkäinen herättyään. Totesi kai että ei sitten. Nyt ollaan viikko menty niin ettei saa sapuskaa ennen klo 06 ja hyvin on toiminut, ei herää enää kun jos on jumissa sängyssä jotenkin. Myös iltapuuron määrä nostettiin 2 desiin.
 
Meillä aloitettiin puurot tuossa 3 viikkoa sitten. Poika syö n 1dl kaurapuuroa illalla klo 20.30. Pari päivää puurojen aloituksen jälkeen poika lopetti aamun klo 04 maidon juonnin, ei vaan enää herännyt, vaan nukkuu 06 tai 07 asti.

Luulen, että poika on aika väsynyt öisin ja siksi nukkuu sikeäsi, kun päivisin ei nuku paljoa. Neuvolahan viimeksi vihjaili, että poika ei saa tarpeeksi unta päivisin. No, yritän parhaani nukuttaa mahdollsimman paljon, mutta jos ei nuku niin...

Poika siis nukkuu nykyään 22-06(07). Vetää n 20min tirsat aamupäivällä ja hyvälltä tsäkällä max 2 tunnin unet klo 16 maissa, jos on autossa tai liikkuvissa vaunuissa. Kyllä meilläkin aamuyöllä monesti meno on aika rauhatonta sängyssä, joskus heräileekin, mutta nukahtaa itsekseen monesti.
Tuttia ei siis syödä eikä tuttipulloa. Mä nukun 2 metrin päässä vauvasta. Monestihan sanotaan, että äidin maidon haju saattaa houkuttaa vauvaa yöllä, joten kannattaa kokeilla, jos isä nukkuisi vauvan kanssa joskus, jos se auttaisi yöheräilyyn.
 
Nokkamukeista: siis miten näitä vauva opetetaan käyttämään? Meillä vauva vaan työntää nokkaa syvälle suuhun ja kakoo. Yökkäilee myös, kun vettä tulee suuhun ja sitä ei tajua. Miten siis vauvan saa tajuamaan, että tarkoitus on juoda? Vauva ei siis ole edes tajunnut tutin tai tuttipullon ideaa tähän mennessä. Kiinteitä syö lusikalla innoissaan eli osaa ihan hyvin nieleä.
 
Aiim Tein just eilen kattilallisen kalkkuna-kasvissosetta ( porkkanaa, bataattia, perunaa, palsteria, selleriä, sipulia ja kalk jauhelihaa ) maustoin valkopippurilla, basilikalla ja tuoreella persiljalla. Oih ku maistui. Muutenki pojalle tuntuu ruoka maistuvan mikä on musta niin ihanaa ku esikois typyn kanssa oli vaikeuksia syömisen kanssa.
Valmisruoista Pikkukalastajan herkku on ainoa kala mitä olen ostanu ja se maistuu hyvin..maistui jopa aikoinaan esikoisellekin.
..nii ja hurja määrä menee teil puuroa, mutta hyvä että maistuu :) Meil 1 dl.

Puhtipuuro -kommenteista kiitokset :) Täytyy poiketa K-kaupassa, minne en kyllä muuten jalallani astu sen jälkeen ku kauppias luuli mua myymälävarkaaks ku odotin esikoista ja oli talvella toppahousut viritetty henkseleillä, sillee joo jännästi, ku ei vetskari menny kii ni kauppias tuli kaassalla et "onko sulla siellä jotain?" mä et joo-o. Kauppias "haluatko näyttää?" johon mä hämilläni et "olen raskaana!!! :O:confused::mad: Tadaa :stick:

Puksu
Meillä ei olla aikoihin syöty enää öisin ja pitkään "yösyöttökin" oli siinä 6-7 aikaan. Nyt saattaa mennä niin että herätään jo päivään vaiks klo 8 ja syödäänki ekana puuro. Eli ei herättyäänkään karju nälkäänsä.
Mut meillä 'vieroitus' tapahtui kans helposti niin että päätin jotai ku vauva oli 3-4kk ( ??) että ennen klo 5 ei meillä tarjoilla muuta ku tuttia. Niinpä sitä tuttia sai yön pari tarjoilla tiuhempaan, mut kivuttomasti meni kuitenkin, sitten siitä vaan itsestään on vaavi pidentänyt untaan kun on saanu enempi kiinteitä ja puuroa yms tukusampaa.
Edelleenkin on öitä että tarvii tutittaa kerran pari, tai ettei kertaakaan. Esim nyt on jotain häikkää ku 2,5 t ollu yöunilla ja silmät kiinni itkee jo varmaan viidettä kertaa, rauhoittuu tutilla ja silityksellä. Veikkaan et hampaat tai voisko olla korvatulehdus tulolla takas kun kuuri loppui viikonloppuna??? Ens vkol jälkitarkastus..

Mua niin nyppii ku luin pneumo-rokotteesta just äsken, ettei siinä tutkimuksessa ole sit kuitenkaan todettu rokotteen tilastollisesti suojaavan korvatulehduksilta ja jopa aiheuttavan uutena uhkana lääkkeille vastustuskykyisiä sairauden muotoja kuten kehkokuume :attn: WHAT!!!!?? Ja me ollaan viel maksettu kauhee hinta rokotteesta pojalle, onneks hän on sentäs saanu tätä uudempaa 13 rokotetta. Kyrsii!!! ..ja siis eka tulehdus jo takana. GRRRRrrr!!
Tyttö sentäs sai rokotteen ollessaan tutkimuksessa. Nyt mietin ku on yskinyt räkätaudin jälkeen edelleen öisin et jos hänellä onkin jokin ikävä jälkisairaus :|

Mul ollu tosi vetämätön pvä, edelleen en ole ihan terve flun jäljiltä ja väsyttäny ja tyttö rimpuillu pukemisten kanssa ja tällästä pientä ihan,,mut ku ite ei ole kunnossa ni ottaa koville sit kait. Onkohan mullaki joku kkehkoputken tulehdus tms ku on ku raastin olis kurkussa pysyvästi, vaik muut lenssun oireet jo menny pois.

Nyt nukkumaan ja huomiseksi parempaa päivää ainaki meille ja kaikille muillekkin ketkä sen tarpeessa :)

HM ja poika + 6kk, typy + 1v 9 kk
 
Meillä Nutrilon Soija-maito meni vaihtoon kun veti ihan kiinni suoliston. Pikkuakka pahimmillaan yritti yölläkin päkistää kakkaa tuloksetta. Nyt on vaihto Almiron Peptiin menossa.. Ainakin eilen kun vaihtoprosessi alkoi, aukesi myös suolisto. Hartaasti toivon että almiron sopisi..
Meillä edelleenkin syödään ihan törkeän vähän soseita. Oikeestaan marjasoseita ollaan enemmän syöty, niitäkin parhaimmillaan puoli pikkupurkkia.. Puuroja ei voida syödä koska vilja-allergiaepäily on päällä. Pitänee vaikka viikonloppuna aloittaa liharuoat.
Mä varasin ensi viikoksi kirppisajan, myyn paljon pikkuvauvan vaatteita. Jotenkin puhdistavaa päästä niistä eroon! Mitäpä ne meillä vie tilaa kun ei enempää lapsia tule. Lisäksi aattelin josko edes yhden lelun voisin viedä lastenkotiin tms. jossa lapsilla ei ole leluja saati eivät saa joululahjoja. Meidän kohta 3vee tytöllä on kertynyt jo nyt ihan liikaa tavaraa. Ja appivanhemmat syytää vaan lisää, kielloista huolimatta..
 
Whitey - Mä olen juottanut vettä tuttipullon korkista. Siinä on tarpeeksi ohut reuna, niin vauvan on helppo juoda. Tai juoda ja juoda, kun puolet valuu rinnuksille :D Varmaan lusikallakin vois koittaa antaa vettä, jos ei muuten mene.

Kuinka monet päikkärit teillä muilla nukutaan?
Meillä varmaan joku siirtymävaihe meneillään. Välillä nukkuu kahdet ja välillä kolmet. Tosin ne kolmannet on usein illalla vaan semmoset ihan lyhyet pikkutirsat.

Puolivuotisneuvolassa käytiin tänään. Paino 7920g ja pituus 67,5cm. Painoa ei ollut tullut kuin 150g/kk lisää. Pituus jatkui tasaisesti -10 käyrällä. Varmaan tuo liikkuminen vaikuttaa painoon. Poika kuitenkin lähes koko hereilläolo aikansa lattialla touhuaa. Menee jo tosi hyvin eteenpäin, nousee konttaus ja karhunkävelyasentoon ja siitä yrittää laskeutua pepulle. Vähän jo kylkiasentoa hakee ja pinsettiotettakin harjoittelee jo hyvin, vaikka ei ihan vielä onnistukaan.

Meillä on mies melkein vastasyntyneestä asti ihmetellyt pojan sääriä, kun ne on ihan mutkalla, eikä vieläkään ole yhtään suoristuneet. Mä en itse niihin olis edes kiinnittänyt huomiota, enkä muista onko vanhemmilla lapsilla ollut samanlaiset länkisääret ja nyt tietty sit itsekin vähän huolestuin, kun mies on huolestuttanut mut :) Kysyin th:lta, mutta ei hänkään siihen osannut mitään sanoa ja laittoi lähetteen fysioterapeutille, joka varmaan sitten osaa sanoa onko nuo ihan normaalit vauvan jalat :)
Kysynpä nyt teiltäkin, että mimmoset sääret teidän vauvoilla on? Benjaminin sääret siis näyttää suunnilleen tältä kuin
nämä sulkumerkit ( ) .

z + B 6kk
 
Viimeksi muokattu:
Mistäköhän nyt tuulee, meillä on ollu harvinaisen hyvin nukuttuja öitä viikon verran, oon joutunu herää vain jotain 4-5krt yössä ja viime yönä vetäs pohjat, vain kerran juoksutti mua! :D En valita, tuli nukuttua törkysen hyvin, tosin ite vähän valvoin kun ihmettelin miksei toi herätä.. :p

Meilläkin on vähän toi nokkamukin käyttö sellasta hermoomista, yhessä kohtaa tuo jo tajus sen idean, mut sit ku se unohtuu, menee tyypillä hermo sekunnissa kun sieltä ei samalla lailla puristelemalla tulekkaan kun tutista niin oon sit vähän jättäny tota kokonaa pois...Muutenkin tuo sälli tuntuu olevan melko hermoheikko (mistäköhän olis periny :rolleyes: ), jossei sekunnissa tapahu niinku hän haluaa niin hän kyllä ilmoittaa asiasta ja kovalla äänellä, mä luulen et saan olla ton kanssa vielä varpaillani etten sorru siihen et ota nyt sit, kuhan oot hiljaa... : /

Sääret ne on meidänkin pojalla vähän tälläset ( ), mä oon kuvitellu et se on ihan normaalia ja mitä kerran isännälle siitä sanoin, se veti lahkeet ylös ja tuumas "ai tälläset", joten edelleen oon siinä uskossa et ihan hyvät ne on... :D

Mut oikein mukavaa perjantaita! :)

Maira ja Juhis
 
Viimeksi muokattu:
Jaaha, eilen sitten poika vetäisi iltapalaksi valkosuklaamoussea!

Ihan oikeasti nimittäin siltä tuo maistuu...olen niin ärsyyntynyt, että pakko purkautua tälle palstalle.

Eli meillä normaalisti on syöty Muksun kaurapuuroa, joka on 100% täysjyväkauraa. Nyt sitten mies osti toisenlaisen puuron kaupasta, jotta poika saisi maistaa vähän eri makuja.

No, kyseessä siis Semperin "mieto kaurapuuro". Pojalle se maistui hyvin, koska itsekin jälkikäteen ihmettelin makua: se maistuu ihan valkosuklaamousselle! Ihan oikeasti.

Ihmettelin, miten kaurapuuro voi tuollaiselle maistua ja sisällysluettelosta selvisi, ettei Semperin kaurapuuro ole nähnytkään kauraa. Se itseasiassa on äidinmaitokorviketta, joka on maustettu kauralla.

http://www.semper.fi/templates/Products.aspx?id=2553&p=2472

Mielestäni kyllä niin huijausta nuo vauvan "puurot". En ymmärrä, miten puuroksi saa edes kutsua elintarviketta, jossa on itse viljaa alle 20%.
Tuo "puuro" ei sisällä mitään täysjyvää, vaan kaura- ja vehnäjauhoja. Siis raffinoitua eli teollisesti käsiteltyä viljaa ->jauhojen ravintoarvohan on täysi nolla. Sitten tuohon tärkkylykselläkin kyllästettyyn tuotteeseen on lisätty lopulta keinotekoisesti vitamiineja ja hivenaineita.

Kuinkakohan moni vehnäallergikkohan tuotakin puuroa syö, kun se on kaurapuuroa nimeltään. Vehnähän on nro 1 vilja-allergian aiheuttaja vauvoilla.

Noh, nyt siis tuli sitten yllätyksenä testattua lehmänmaitoakin pojalla, onneksi ei mennyt siitä maha sekaisin.

Tästä lähdin kyllä suhtaudun varaukselle "puuroihin". Tarjoaisin kyllä omia puurojani vauvalle, mutta omat Eloveenan puuroni on kyllä suolaisia, siksi olen noita vauvan puuroja ostanut hiutaleina kaupasta.
Tuo Muksun kaurapuuro on sentään 100% aitoa tavaraa, joten aion sen käyttöä jatkaa, vaikka poikaa ei sen maku järin miellytä. Yleensä olen saanut sen uppoamaan hyvin lisäämällä luumusilmän puuroon.

Eilen tosiaan poika nukahti ilman rintamaitoa. Ensiksi olin oli moilasena, mutta ii tarvitse ihmetelle, kun tajusi, että puuro olikin äidinmaitokorviketta.
 
Aiim Kyllä mä olen ihan sauvasekoittajalla vetäny sileeks, kun poika tuntuu olevan hiukan sihtikurkku. Elovenan minuuttihiutaleetki piti laittaa pamixilla ku oli puuro liian kökköstä hänelle : /
Jos haluat rakeisempaa niin ota osa satsia erikseen ja soseuta vaikka puolet sauvalla ja puolet haarukalla tai muusisurvimella, yhdistä sitten soseet keskenään :)

whitey Meil syödään ihan vallan pelkkää Muksun kaura-jauhepuuroa, maustan sitten vaan tarjottaessa eri marja ja hedelmäsoseilla. Lisään aina myös tirauksen vehnälesettä ja ihan hienonnettua elovenan minuuttihiutaletta, sekä tipan korviketta.
Mua nimittäin on kans kyrsiny siellä puurohyllyllä kaikenmaailman maustetut puurot ja joissakin kuulema jopa sokeria :mad: Riisipuuroakaan en ole ostanu ku olen ajatellu et se on ravintoköyhää, jos valkosta riisiä käytetty?
Pitää jossain vaiheessa ruveta totuttelee normi puuroihin ja sitte voi keitellä oikeita puuroja ja laajentaa valikoimaa. Mä söisin mielelläni itsekin kaurapuuroa, mut esikoinen ei ole syöny puuroa varmaan vuoteen enää ja pojalle tosiaan liian 'kökköstä'.
Jos muuten keität itsellesi puuron, niin ota vauvalle ennen suolan lisäystä satsi, niin saat samasta.

Täällä ukko mökillä ja mulla omaa aikaa. Herkuttelin juustolla ja suolakekseillä etten vaan pääse laihtuu :p
..pelihän kun oli jo menetetty kun oltiin päivä mun siskolla pikkujouluilemassa :D Olihan hulinaa kun kymmenkunta lasta ja aikuisiakin 7. Mutta niin ihanaa, hellyyttävää katsoa kun serkukset leikkii keskenään ja siskon 3v tytär oikein hellitteli meitin pikkuista ukkoa, köllivät yhdessä lattialla nenät vastakkain :heart:

Ei piru vie,en jaksais edes meikkejä pestä..eli olis varmaan aika laittaa koneet kii ja goisimaan :)

Öitä!

Hm ja poika 6kk, typy pian 1v 10 kk
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää itsenäisyyspäivän iltaa! :)

Eipä ole tullut kirjoteltua aikoihin. Luultavasti syyskuussa viimeksi. Koitin silloin käydä alussa lukemassa teijän juttuja, mutta sitten on vaan jäänyt... :ashamed:

VIELÄKIN vihaan tätä typerää palstauudistusta, joten enpä uskalla luvata että useammin tulis käytyä. Voihan sitä kyllä yrittää :D

Anteeksipyyntö siis katoamisesta :(

Karkkiselle kuuluu hyvää, kohta tulee 7kk ikää täyteen :)
Kiinteät on alotettu 6kk iässä, purkki"paskalla" mennään, jonkun verran itse pottua ja porkkanaa lisäilen mahdollisuuksien mukaan... PaskaKIN on purkkiruuan mukaista, väri vaan hiukan erilainen :D

Pitääkin tutkailla noita purkkipuuroja, meillä kun juuri niitä syödään :whistle:

Karkkinen oppi 6kk ikäisenä ryömimisen jalon taidon ja nytpä sitä harva se päivä saa kukkapurkeilta etsiä ja tuhkaluukkua varjellaan vähän väliä.

Jep, koitan palailla asiaan, minut kyllä valitettavan usein löytää facebookista, pelailen hulluna muutamaa peliä siellä :D

Mukava oli lukea "kavereiden" kuulumisia kyllä pitkästä aikaa :heart:
 
Huomenia!

Soseita intouduin minäkin vääntämään, tein niin että sekoittelin erilaisia kasviksia sekaisin omiin pikku minigrippeihin, sitten keitettyä lihaa jääpalakuutiorasioihin. Vielä pitäisi kanaa ja kalaakin keitellä. Tätä ennen on hyvinkin pitkälle syöty kaupan ruokia, sillä vasta viime viikkoina on ruokamäärä alkanut kasvaa niin että on jotain järkeäkin tuossa itse teossa. Ihan vinkkinä että Semperillä on aivan loistavaa lasagnea, pikkasen isompi purkki ja mukavan rakeista jo. Kaloreitakin puolet enemmän kuin monessa muussa soseessa. Puurona meilläkin Muksun kaurapuurojauhe, en edes tiennyt että sitäkin on olemassa hiutaleina... Perusteena ihan vaan helppous, tyttö syö 1dl kerralla ja sen määrän keittäminen/mikrottaminen ei ole kovin, noh... järkevää :)

Imetystä lopettelen pikkuhiljaa, nuo kaksi hammasta oli kyllä viimeinen niitti :x Se ei vaan ole mun juttuni, ei vaikka miten koittais. Tuntuu että tuotakin saisi joka toiselle perustella, mutta pitkän miettimisen jälkeen tämä on nyt meille paras ratkaisu. Mähän en ole kertaakaan esim pystynyt julkisella paikalla imettämään ja se on rajoittanut meidän elämää aika pahastikin.

Jaha, tämänkin kirjoitus kesti tunnin ja nyt on kyllä mentävä, ennenkuin on sormet pistorasiassa ja kukkamullat vaarassa :D
 
Sääret: meillä kyllä nuo pojan jalat on mielestäni aika suorat, eikä yhtään länkisäärimäiset. Sekin varmaan riippuu kyllä katsojasta ja kuinka paljon siinä on massaa luun ympärillä.

Puurosta: täällä taas kelpaa rintamaito, kun äiti tajusi vaihtaa Semperin "puuron" pois.
Aito puurokin on alkanut maistua paremmin.

Soseista : nyt poika siis on 6kk ja syömme kaura-aamupuuron (1,5dl), lounaaksi liha-kasvissosetta (n 2dl) klo 11, klo 14 hedelmäsosetta (n 1dl) , klo 17 kasvissosetta (2dl) ja klo 20 kaurailtapuuro (2dl) + aina kun haluaa maitoa. Pojalla tuntuu olevan kyltymätön ruokahalu. Olen alkanut miettiä noita annoskokoja, että meneekö teillä muilla näin paljon ruokaa päivässä? Pojalla taitaa nyt olla kyllä joku kasvuvaihe, on lihonnut vähän yli kuukaudessa 7.3kg -> 8.8kg.

Mäkin olen syöttänyt ikävän paljon noita valmiita purkkiruokia, mutta nykyään haluan tehdä soseet itse. Ei siinä mitään, mutta kun vain löytäisi aikaa. Kun poika menee nukkumaan, syön itse iltapuuron, käyn suihkussa ja menen nukkumaan. Päivisin en saa itse yhtään vapaata aikaa edes 10min, joten vauva kantokassissa on vaikeaa tehdä soseita. Vauva ei tykkää pakastetun ruuan mausta, joten olen aina tehnyt 3 päivän satseja jääkaappiin.

Syöttötuoli ostettiin just eilen. Meillä poika ei vielä oikein istu ilman tukea, mutta alkaa jo olla aika valmista kauraa tuohon tuoliin. Onko muilla jo käytössä syöttötuolit?

Nokkamukia ei vieläkään ole opittu käyttämään.
 
Syöttötuoli on meillä jo käytössä, mut sälli istuukin jo itse itseään tukien, joten siinä mielessä..
Aterioita meillä on päivässä 5, aamulla puuro (2dl), 11 maissa lihasose (1prk), 14.00 maissa kasvissose (1prk), 17.00 maissa toinen lihasose (1prk) ja illalla 19.00 puuro (2dl), väleissä maitoa..Ostin eilen muutamaa lajiketta isompia purkkeja, toinen oli luomu jotain ja toinen sitä sempin lasagnee, saas nähä mitä tuo siitä lasagnesta tykkää... :) Ite en oo juuri mitään tehny, laiskottaa... :p

Puurona meillä syödään muksu kaurapuuroa, ajattelin just eilen et tuon purkin jälkeen alan syöttää ihan tavallista kaurapuuroa, selvästikkin kun herra ei enää tykkää syödä niin kamalan sileetä ruokaa vaan viikonloppuna meni jo ihan riisipuuro hiutaleistakin tehtynä.. :)

Eilen käytiin 6kk neuvolassa, mitat oli: 71,5cm ja 8.585kg, saatiin myös rokotukset jotka jäi ottamatta 5kk neuvolassa korvatulehduksen takia, huomenna suuntaamme seinäjoelle lastenlääkärille selvittelee onko jossain jotain vikaa kun yöt on rauhattomia.

Mutta mukavaa päivänjatkoa! :)

Maira ja Juhis huomenna 6kk
 
NAJ
Soseista: Meillä syödään 4tl/päivä sosetta, pikkuhiljaa koitan tota määrää kasvattaa, tyttö on niin pieniruokainen, että toi 4tl tuo 5h syömisvälin =) Muuten tyttö vetelee maitoa, aika varovasti tarjoan sosetta, kun meidän neuvolan mukaan tämän ikäisen pääasiallinen ruoka on vielä maito. Kyllä whitey toi kuulostaa ihan normaalilta määrältä jos kun ootte soseita pitempään syöneet. Mä ajattelin joulun jälkeen kun aloitetaan viljat niin vetäisen puuron sileeksi, ihan tavallisia puuroja ajattelin tarjota. Mä olen antanut maissisoseen purkista,kun en saa millään maissia sileeksi. Porkkana ja omenasosetta tein itse pakkaseen. On vaan vaikeata saada niin pieniä määriä sileeksi, en oo viittinyt tehdä vilä hirveän isoa määrää, kun ei tiedä miten tyttö reagoi eri ruokiin, ei oo kiva jos pakastin on täynnä porkkanasosetta ja tyttö sattuiskin olemaan allerginen.

Myy oppi ryömimään viime sunnuntaina, tyyli on aika omintakeinen, mutta hyvin pääsee eteenpäin, eilen koitetiin pelata esikoisen kanssa korttia, tyttö jahtasi meidän kortteja pitkät pätkät.

Syöttötuolia aletaan käyttämään heti kun löydän yhden osan tohon meidän tripp trappiin, jossain se on mutta en tiedä missä. Aika hyvin tyttö istuu syöttötuolissa, lattialla ei vielä istu kuin tuettuna.

mutta nyt soseita syöttämään, mukavaa viikkoa kaikille

NAJ+Myy 6kk
 
Heippa!

Meillä Henkka nuhassa ja yskässä :snotty: ei oo kuumetta.

Syöttötuoli ollu jo käytössä viikon päivät vaikka ei vielä itsenäisesti istu. Tuolissa on se pehmuste ja sit laitan vielä pyyhkeen siihen eteen,ettei lyö leukaa pöydän reunaan.

Soseista meillä 5 ateriaa per päivä. Ja puuroa vetää 2-2,5dl. kerralla ja ruoka määrätkin on noussu.

Meillä ryömitään vaan taaksepäin. Niin on kaikki mun pojat alottanu ryömimisen/konttaamisen.

Meillä esikoinen menee armeijaan tammikuussa :'(

Mut nyt täytyy mennä. Mukavaa joulun odotusta kaikille :xmas:

baby dream ja nuhanenä Henkka
 
Viimeksi muokattu:
Syöttis ei ole vielä käytössä. Pitäs ostaa toinen Trip trappi. Esikoinen kun ei enää käytä sitä vauvakaarta niin samaan ei voi istuttaa, ennenku asentaa kaaren. Eli sitterissä syödään :)

Ukko syö kyllä reiluja satseja :) 200g liha-kasvissosetta hujahtaa, hih! Miehen kans jutskattii että onpa ihanaa, esikoisen kanssa kun oli juhlapäivä jos lautanen tyhjeni. Mulla meniki vähä into tehdä soseita itse kun sai aina työntää roskiin.
Soseiden tekijät hei, jos tuntuu ettei aika riittäis niin nykyään pakastekasviksetkin on niin laadukkaita, että joskus saatavat oll aravintoarvoltaan jopa tuoretta rikaampia. Niiden prosessointi on niin vauhdikasta nykyään että ne on jäässä jo melkein samantein kun on sato nostettu :rolleyes: Eli käyttäkää pakasteita silloin kun ei aika anna kuoria. Itsekin äsken pyöräytin pakastekasviksista ( keittojuurespussin jämät, sekä parsakaali-kukkis-porkkana niin ja tiraus maissiakin) ja jauhelihasta soseen, lisäsin ekaa kertaa myös täysjyväohraa. A vot ku maistui :) Lisäättekö öljyä soseisiin? Mä laitan aina ihan hitusen, että saa hyvät kasviöljyt.
Tosi ihanaa tehdä itse kun kaikki uppoo, ah!!

Nyt olen antanu tavis kaurapuuroakin, tai ensin hienontanu ne minuuttihiutaleet kylläkin, ei mene ihan yhtä hyvin kuin jauhepuuro mutta menee kuitenkin. Kiisseliäkin sai, missä hitunen sokeria.

Jaahas, se olis esikoisen kans muskari pvä. Pitää valmistautua. Ukko ku tulee töistä niin pitää meitin olla jo ovella menossa et ehditään. Ärsy kiire!!

Voikaas hyvin!

Hm ja pikkuiset +6kk ja pian 1v 10kk
 
Heips!

Ihan nopsaa kommentoin..

Zizilisko Meilläkin vauvalla ns. länkisääret, mutta niin en kuuluu ollakkin :) Jossain vaiheessa tulee pihtikintut eli polvet on yhdessä, mutta sekin kuuluu asiaan. Tämän jälkeen, jossain 4 vuoden iässä alaraajojen asento alkaa "normalisoitua", tosin joskus toisille jää länkisääret tai pihtikintut.

Whitey Meillä taas syötiin yks ilta vanilija kiiseliä :O Itse lostin kaupasta Muksun mannapuuron. Heti kun paketin aukasin, niin sieltä pölähti vanilijasokerin haju. Tein kuitenkin puuron. Tyttö ei onneksi kerennyt syödä ku muutaman lusikallisen nii aloin ite maistella sitä. Se oli ihan hirveen makeeta, kokeilin syödä sen ja sain puoli desiä syötä, nii tuli jo tosi huono olo, ku se oli nii makeeta. Rupesin kattoon pakkausselostetta, nii olihan siihen lisätty sokeria :O Soitin sinne asiakaspalveluun ja kysyin, että onkohan tuohon tullu tuplasokerit, mut ne vaans ano, että niihin on lisätty, että maistuis paremmin lapsille. Aika outoa minusta! Lupasivat lähettää korveukseks puurojauheita, saas nähä saapuuko ne koskaan.

Palaan myöhemmin... :wave:
 
Heipskukkuu,

Syöttis on ollu käytössä about 4kk ikäisestä, meillä on sellanen mistä sai ton selkänojan kallistettua kunnolla. Nyt istutaan siinä ihan pystyasennossa.

ensimuki mä kans ostin pari viikkoa sitten sen Ainun Mam ensimukin, ja tyrkkäsin tytölle sinne vettä ja annoin käteen. Hyvin alkanut hoksaamaan, mutta tykkää juoda maitonsa tuttipullosta, ja kovasti jo tarttuu pulloon kiinni itse ja haluais ite juoda siitä, mutta ei osaa vielä kallistaa tarpeeks sitä.

Soseista menee ruualla n. 1dl ja päälle 60-100ml maitoa. Samoin puuroa menee se 1dl (oon antanut ihan oikeita puuroja, kaurapuuro on meillä herkkua päärynä-persikka soseen kera). Meillä menee 4 soseateriaa, maitoa menee ruualla että muulloinkin ja sitten illalla just ennen nukkumaan menoa velliä 100-200ml menee.
Oon tehny paljon ite soseruokia, ja ruvennu jättääkkin vähän paloja ruokaan, ja neiti tykkää mutustella. Tänään maisteltiin tomaattia ruuan seassa ja maistui! Eli huomenna sitten siivutaan tomaattia ja saa sitä sormiruokana jonkun lihasoseen kera.

Nukkuminen Meillä neiti nukkunu viikon omassa huoneessaan ja nukkunukkin siellä tosi hyvin. Nukkumaan menee 22 aikaan ja joudun ehkä kerran puolenyön aikaa tutittaa. Sitten 4-7 aikaa herää maidolle ja 9-10 aikaa noustaan ylös puurolle. Nykyään nukkuu mahalteen tai kyljellään mielellään.

Omaa napaaNyt on sitten siellä lastenlääkärillä käyty tuosta päänmuodosta, ja eivät olleet yhtään huolissaan. Kasvaa ja kehittyy normaaliin tahtiin ja epäilivät (kuten minäkin) että on siks vielä lintassa kun niin kauan on tykänny olla selinmakuulla, kunnes tossa kuukaus takaperin oppi kääntyilee ja nytten viikko sitten ryömimään omalla hassunkurisella tavallaan :D Sitä tyyliä ei osaa edes selittää kunnolla, se on vaan nähtävä että sen ymmärtää :D
Mutta laittoivat 3kk päähän kontrolliajan, jolloin sitten otetaan päästä ultraus ja kuvat jos ei ole lähtenyt palautumaan. Huojentavaa, ja aivan ihanat lastenlääkärit tuolla helsingin lastenlinnassa! Asiakaspalvelu oli todella hyvää, en ikikuuna päivänä oo saanu noin hyvää kohtelua espoon puolella, joten asioimme jatkossakin helsingin puolella (julkisella) neidin asioista jos tarvetta.

Saatiin samalla 7kk mitat (3pvä vaille 7kk)
paino 7225g
pituus 67 ja pipo 42,5cm. Tasaisesti kasvaa, vähän oli paino miinuksella mutta pistettiin sen piikkiin että just oppinu liikkumaan kunnolla =)

Meillä on siis täyttä touhua päivät kun neiti mennä vipeltää millon kierimällä ja millon omintakeisella tyylillään "ryömii". Ihanaa, tätä on odotettu :) Nyt on alkanu treenaa vatsalihaksiaan kovaan tahtiin, päätä ja yläkroppaa nostelee pikkusen jo lattiasta, istumaan pitäis päästä. Puolistuvasta asennosta sitterissä tai sylissä punkee jo istumaan todella hyvin. Ja kokeiltiin yhellä ostosreissulla kahvion niitä puisia syöttiksiä, kun laittoi vähän seläntaakse ja sivuille pehmustetta niin pysyi niin tomerana istuma-asennossa :)

Kamala aamu oli tänään kun ensin piti isännän autolle mennä antaa virtaa kun oli eilen sammunu tienpäälle ja joutu sen sinne jättää kun eivät esimiehensä kanssa saaneet sitä käyntiin enää. No eihän se lähtenyt 1,5h yrityksen jälkeenkään, ja kiire tuli sinne lastenlääkärille. Bussia ooteltiin puol tuntia tuloksetta ja jouduttiin pysäkkiä vaihtaa et päästiin toisella bussilla keskustaan... just 10min ennen vastaanottoa sit onneks oltiin perillä, mut kamalan hermoilun jälkeen :kieh: Onneks oli sitten hyvät uutiset siellä lekurilla, isäntä sai auton käyntiin kun kävi uuden akun ostamassa autoon ja sitten kun kotiin pääsin, niin plussasinpas! Eli nyt sitten jänskätään (lue hermoillaan) pysyykö matkassa, ja aamulla on pakko tehä toinen että uskoo. Vaikka tuo oli niin selkeä plussa että ei epäilystä varsinaisesti. Iloinen uutinen :heart: , toistahan ollaan yritetty reilu 3kk, ja joka kuukaus jännäilty et tärppäiskö. Eli kamala aamu käännetty voitoksi ja hermoiluksi ;) Isäntä pari kertaa hieraisi silmiä kun tikun tungin toisen naaman etteen kun herätyskello sillä soi :whistle:

Joulu vaan lähestyy kovaa vauhtia ja ainainen stressi iskee, etenkin kun jotain lahjoja pitäis vielä ostaa mutta ei huvittais kauppoihin mennä kun siellä on nii saamaristi populaa.. Joulua oon kotiin jo vähän laittanut, kuusta ei taida tänä vuonna meille tulla kun ei kotona olla joulua. Isäntä on yövuorossa joulunpyhät ja mä taidan oleskella neidin kanssa mummin ja siskon & hänen tyttönsä luona. Taitaa mun kalanmäti&smetana herkku jäädä tänäkin jouluna vain närppimiseen :D

Mutta nyt neiti nukahti iltapäikyilleen, joten mulla on tunti omaa aikaa käydä vaikka suihkussa. Illanjatkot!
Miikulainen, Tirppa 3pvä vaille 7kk ja toukka rv5? :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Whitey Meillä taas syötiin yks ilta vanilija kiiseliä :O Itse lostin kaupasta Muksun mannapuuron. Heti kun paketin aukasin, niin sieltä pölähti vanilijasokerin haju. Tein kuitenkin puuron. Tyttö ei onneksi kerennyt syödä ku muutaman lusikallisen nii aloin ite maistella sitä. Se oli ihan hirveen makeeta, kokeilin syödä sen ja sain puoli desiä syötä, nii tuli jo tosi huono olo, ku se oli nii makeeta. Rupesin kattoon pakkausselostetta, nii olihan siihen lisätty sokeria
Jessus *iltapuuro on melkein rinnuksilla ja palkokasvin osa hengityselimessä*, pitikin mennä taas lukemaan puurojen pakkausselosteita!
Olin utelias ja katsoin Muksun sivuilta tuon mannapuuron aineksia. Siis normaalisti puurossa on jotain 0-10% sokeria oman kokemukseni mukaan, niin tuossa on 46% sokeria! Siis lähes puolet puurosta! En ihmettele, että maistui hieman makealle.
Noh, onhan sokeri luonnonenergiaa ja vauvahan tarvitsee ravintoa, mutta en kyllä ymmärrä, miten voi olla hyvää syöttää vauvalle noin paljon sokeria? Siis tuostahan voi tulla vaikka sokerihumalaan, vastaa koko karkkipussin ahmimista.

Mäkin muuten lähetin emailia Muksulle siitä mun kaura"puurosta" kysyäkseni, miksi kaurapuurossa on niin vähän kauraa. Tämä oli heidän vastaus:
" Kiitos yhteydenotostasi. Alle vuodenikäisille lapsille tarkoitettujen
viljapohjaisten lastenruokien koostumus on säädetty tarkoin
Elintarvikelainsäädännössä. Näin halutaan varmistaa, että imeväisille
suunnattujen tuotteiden koostumus vastaa kasvavan lapsen ravinnon tarvetta.
Semperin Mieto Kaurapuuro on koostumukseltaan tämän lainsäädännön mukainen."


Mä en kyllä hyväksy tätä selitystä ihan mukisematta. Mediassahan on muutenkin ollut niin paljon puhetta elintarviketeollisuuden harhamarkkinoinnista ja vääristä tuotenimistä, kuten lehdistäkin on saanut lukea mm. Pirkan herkullisesta guacamoledipistä, jossa on avokadoa hurjat 0.7%.
Elintarvikkeen nimi ei saa johtaa harhaan: Kuluttajaliitto: Jauhelihapihvien markkinointi johtaa kuluttajia harhaan | Taloussanomat

Jännää tämä puurobisneskin, kun ei voi edes luottaa, että puurossa oli viljaa pääaineksena.
 
Omaa napaaNyt on sitten siellä lastenlääkärillä käyty tuosta päänmuodosta, ja eivät olleet yhtään huolissaan.
Huojentavaa, ja aivan ihanat lastenlääkärit tuolla helsingin lastenlinnassa! Asiakaspalvelu oli todella hyvää, en ikikuuna päivänä oo saanu noin hyvää kohtelua espoon puolella, joten asioimme jatkossakin helsingin puolella (julkisella) neidin asioista jos tarvetta.
No kiva kuulla, että kaikki on hyvin pään kanssa. Mäkin siis kävin poikani kanssa tuolla Lastenklinikalla silloin 2,5kk kohdalle tyräleikkauksessa ja siellä kyllä olen saanut paljon parempaa palvelua kuin yksityisellä. Ajattelin myös, että jos poika on joskus sairas, niin mieleuummin menen sinne kuin yksityiselle. Siinä on sit vaan se, että espoolaisten pitää mennä kuitenkin yleislääkärin kautta eli sinne pitää saada lähete. Hesalaiset saa mennä suoraan. Vain jos on hätätapaus tai terveyskeskuspäivystys kiinni (esim ark 19 jälkeen Jorvi on kiinni), niin silloin saa mennä Espoosta suoraan Lastenklinikalle.

niin plussasinpas! Eli nyt sitten jänskätään (lue hermoillaan) pysyykö matkassa, ja aamulla on pakko tehä toinen että uskoo. Vaikka tuo oli niin selkeä plussa että ei epäilystä varsinaisesti. Iloinen uutinen :heart: , toistahan ollaan yritetty reilu 3kk, ja joka kuukaus jännäilty et tärppäiskö.
Paljon Onnea! Oho, täällähän jo aletaan taas vauvailemaan.
 

Yhteistyössä