TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Lokakuussa~~

NAJ
Whitey, me oltais tultu tapaamiseen, mutta iltapäivät ei sovi, joten jää välistä.

Karkeista soseista piti kirjoitella: Mä oon jättäny isompia paloja soseen joukkoon, ihan hyvin menevät alas, alkuun ne tulivat palauttuspostissa takaisin, mutta nyt menevät alas ihan nätisti.

Lisää vauvoja ei meille tule, vaikka periaatteessa tunne sanoo että voisi tulla, mutta esikko alkaa olla jo aika iso, enkä ehkä enää jaksa aloittaa alusta, pitäisi se neljäs tehdä sitten putkeen ja sitä en taas halua+kämppä ja auto menisi vaihtoon jne ja toisaalta haluan jo siirtyä ns. eteenpäin, isojen lasten kanssa on kivaa ja on kiva kattoa kun Myy kasvaa, joten meille 3 on hyvä luku :) Tiedän että minua vaivaa ikuinen vauvakuume, jatkossa nautin kavereiden pikkuisista :) Keskimmäisen kummisedälle on tulossa keväällä vauva ja kaverillani on 5kk Myytä nuorempi poika.

Jaahas, aamu on vähän hujahtanut ohi, kai pitäisi jotein järkevää koittaa tehdä

NAJ+Myy 6kk
 
Heissan!

Meillä Henkalla 3 hammas =) ylhäällä vasemmalla kulmahammas. Eilen illalla ku syötiin ni huomasin valkeeta,mut en sit tarkemmin kattonut. Mut äsken hoitopöydällä sit huomasin.

Mulla on nyt sit räkätauti :snotty: toivottavasti helpottaa perjantaihin mennessä ku lähdetään sinne Tuuriin ja la olis sit ne pikkujoulut,sillo oltava viim. terve :whistle:

Mä tein tänä aamuna nallen vehnä puuroa,mut ei oikein meinannu upota Henkalle : / hienonsin käsissä vielä niitä hiutaleita. Mut eiköhän se sit ajan myötä ala upota ;)

Me laitettiin Henkka jo isompaan istuimeen. Ostettiin brion zento penkki naapurilta. Ja tuolle 2,5v ostettiin kans naapurilta recaron penkki ovat tosi siistit ja kuin uudet =) Laitetaan sit ton 2,5v entinen britaxin penkki miehen autoon ni sit on siinäkin kaks penkkiä,ku siinä on jo yks vanhempi britaxin penkki. Meinasin eka et laitetaan Henkalle tuo britazin penkki,mut ei se vielä oikein käyny Henkalle. Ku tuo britazin penkki on puolet leveämpää mallia kuin brion penkki.
Kyl oli poika polleena ku sai uuden istuimen =) tuumas et nyt hällä on rallipenkki :D

Jos sit lähtis laittaa pesukonetta päälle ku Henkkakin on eka unilla.

baby dream ja Henkka

Vielä lisäys. Kananmunaa ei syö pelkälteen,mut ruoan joukkoon sotkettuna menee ;)
 
Viimeksi muokattu:
meillä ei oikein uppoa karkeat soseet, puurokin saa olla aika löysää.. muksun kaurapuurojauhe ja banaanipuurojauhe meillä käytössä, helppoja ja maistuu neidille, iltasin tosin paremmin, muutaman kerran on jäänu aamupuuro lautaselle ku ei kelpaa,,

konttausharjottelut kovassa vauhdissa jo :)
ja hampaita tekkee, kovasti tuntuu välillä vaivaavan :/ yöheräilyt on edelleen tuttuja meillä ja nytkin aamupäivän neiti ollu silleen ihan selkeesti kipeän näkönen, silmistä huomaa :( kuumetta ei ole kuitenkaan.

plussanneille onnea!! liityn joukkoon :D eilen tosiaan tuli plussattua täälläkin, kiva fiilis, mies jopa enemmän innossaan :D vähän jännittää tuleva rumba, mut nyt enemmän mielessä että voi kun pikkusintti jaksas kasvaa vaan :) (yhden keskenmenon kokeneena, eka raskaus..)

alussa ollaan vielä, oloja ei ole onneksi viel ollu, muutakun väsymystä ja palelua, ruokakin maistuu :p

hassua kun kyllä mä jotenki tiesin odottavani ennen ku testin tein, sellanen niin tuttu tunne alavattalla, paine ja nipistely :)
 
Marjutti Hirmuisesti onnea!!!!

Vauvakuumetta ei täällä ole, todellakaan :D Katsellaan parin vuoden päästä... Mä en kestä tätä univelkaa + edellisen raskauden, synnytyksen ja imetyksen jälkeiset "traumat" on edelleen tuolla päänupissa, epäilen vakavasti että mulla ei mielenterveys kestäisi toista lasta heti perään. Mies kyllä haluaa täälläkin kovasti toista, eikä se mullekaan ehdoton ei ole, mutta tosiaan, hemmotellaan tuo yksi nyt ensin pilalle :p
Mä jo ootan innoissani että pääsen töihin ja mies jää vuorostaan kotiin :D :D

Jaa pitää mennä, kutsuhuuto käy
 
Onnea plussanneille=). Meillä on lapsiluku täynnä, oikeestaan fiilistelen että ei mee pitkään kun pikkuakkakin on jo iso. Ja myös mä odotan innolla ensi vuotta kun palaan töihin. Ennen sitä mennään miehen kanssa vielä lomalle kahdestaan, toivon mukaan..

Pikkuakan allergiaepäilyt jäi epäilyiksi. Oletuksena on että suolisto vaan on hyvin hitaasti kehittyvä. Allergologin määräyksestä kokeiltiin tosin maitopohjaisia korvikkeita mutta mikään ei menny huonommaksi saati paremmaksi. Vihreetä kakkaa tuli,oli korvike mikä vaan. Nyt ostin sit Nan-jauhetta ja kakka muuttui kiinteäksi. Kokeillaan nyt kaikenlaista tarvittaessa.

Soseita aloin nyt ton allergiaepäilyn jälkeen lisäämään ihan reilusti. En aloita yhdellä lusikalla vaan syököön niin paljon kun jaksaa, eli sellaista alle puoli pikkupurkillista per ateria. Ja lisäilen joku päivä vielä öljyäkin.

Meillä ollaan yhä hampaattomia. Yöt on välillä levottomia ja välillä ei. Silleen tutitusta joko usein tai harvakseltaan. En tosin ole kauheasti katellukaan suuhun.. Tolle esikolle tuli eka hammas 6½ kuisena, nyt toi pikkuakka on samanikäinen.
 
Marjutti onnea plussasta! :heart: Ollaan taas sitten samassa odottajien pinossa :) Tarrasukkia matkaan!

lapsiluku ei oo läheskään täynnä ;) Mä niin haluisin ison perheen, jopa 6 lasta. Isännälle kuulemma riittää 4. Että ehkä mä päädyn kompromissiin ja 4 riittää jos ne meille suodaan. Mutta tän pikkukakkosen jälkeen kyllä varmaan pidetään jopa 6v tauko lastenteosta, saatan jopa opiskella lisää. Mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan :)

Meillä neiti on niin innostunu muista lapsista, kun ollaan kyläilty niin innostuu oikein itsekkin riehumaan jos näkee toisten lasten riehuvan ja leikkivän :D

whitey ei osallistuttu pk-tapaamiseen kun hokasin sen niin myöhään ja oltiin tää päivä jo buukattu täyteen. Ehkä toiste. Pitäs järkkää sitä toukokuunlaisten tapaamista uusiks?

Menin tänään sitten liukastumaan, ja kaaduin persuksilleni niin että selkä tärähti. Onneks ei ollu lapsi sylissä! Tais lihas venähtää alaselässä, niiiiin mun tuuria :kieh: nyt sitten nostellaan neitiä hampaat irvessä, kun isäntäkin taas yöputkessa töissä.. Onneks on hyvä vakuutus, jos ei helpota parissa päivässä, niin eikun lekuriin..

Mutta nyt telkkua ja sohvalle pitkällee neidin kans :wave:

Miikulainen, Tirppa 7kk ja Tirlittantoukka rv4+6? (Kierron mukaan toistaseks) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Täälä on yks toukokuinen toukka ja sen äippä! Oon pian 23v äiti Etelä-Pohjanmaalta ja tyttö synt. 17.05.2010 (4270g ja 52cm).. En tällä kertaa jaksanu lukee kokonaan tätä palstaa, mutta aion sen kyllä tehdä vielä. :) Nyt on vaan niin kuumottava aihe meillä tää yövalvominen ja kysynkin nyt muilta, miten teillä yöt menee? Meillä kukutaan ja jutellaan kaiket yöt ja tuttiralli on mahdotonta. :kieh: Nyt parina yönä ei oo rauhottunu tutillakaan heti vaan 1,5h juttelun jälkeen alkaa itkeskelemään jollon nukahtaa tutin saatuaan. Yösyötöt on jääny pois kuukaus sitten. Aikamoista tuntuu pienen ihmisen elämä olevan :)
 
Viimeksi muokattu:
^Jalasjärvi kuittaa... :D

Mullahan jäi se kivat 10kg läskiä lanteille ja me ei yksinkertaisesti saada ukon kanssa aikatauluja niin yhteen et voisin mennä ohjatulle tunneilla, mutta hahaa, tunnit tuleekin mun luokse! :D Nyt loppuu tää leveneminen, meikä alkaa jumppaa kotona! Kotijumpat.fi -- Etusivu
Kokeilin jo sitä ja kyllä lähti verikiertää ja suuta kuivaa... :)

Tuolla tais olla vauvajumppaakin yms..
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Äiree88;22673019:
miten teillä yöt menee? Meillä kukutaan ja jutellaan kaiket yöt ja tuttiralli on mahdotonta. :kieh: Nyt parina yönä ei oo rauhottunu tutillakaan heti vaan 1,5h juttelun jälkeen alkaa itkeskelemään jollon nukahtaa tutin saatuaan. Yösyötöt on jääny pois kuukaus sitten.
No meillä jäi kans yösyötöt pois jonkun aikaa sitten. Poika nukahtaa n klo 21.30 nykyään ja nukkuu heräillen pari kertaa klo 07 asti. Ei syö tuttia. Yöllä herätessä osaa lähes aina nukahtaa itse. Klo 04 jälkeen kyllä meno sängyssä on aika levotonta ja mä en saa hyvin nukuttua lähellä olevassa sängyssä. Poika siis nukkuu omassa pinnasängyssä.

Miten paljon teillä nukutaan päivällä? 6kk pitäisi nukkua ohjeiden mukaan n 14h päivässä ja klo 18 jälkeen ei enää pitäisi antaa nukkua päiväunia.

Mihin vauvasi havahtuu herätessään, oletko seurannut? Itse huomasin vauvan kanssa päiväunia nukkuessani (tällä viikolla säät ovat ajaneet taas pysymään sisällä, joten tälläinen yhteisuni-kokeilu menossa), että hän säpsähtää hereille, jos käsi liikahtaa kasvoille. Itse olen nimittäin miettinyt, miksi vauva ei monesti nuku kuin sen 10min sisällä.
 
NAJ
Meillä sujuu yöt pääsääntöisesti ihan hyvin, tyttö herää jossain vaiheessa yötä syömään ja jää siitä viereen nukkumaan, syö sitten aamuyöllä toisen kerran. Usein herää minun kelloon ja maitoa saatuaan jatkaa unia jos jatkaa.

Uniasiat ovat usein vauvaperheissä tosi tapetilla ja uni on tosi yksilölliistä. Monesti mitä paremmin vauva nukkuu päivällä, sitä paremmin yöt sujuvat (ei toki aina). Meillä on kolme ihan erilaista nukkujaa, esikoinen on aina nukkunut suht hyvin, mutta vähän. tänä päivänäkin unen tarve on aika vähäistä suhteessa moniin samanikäisiin. Toisaalta pojan entisessä joukkuessa oli poika joka saattoi vielä 7vuotiaana nukkua päiväunet ja silti meni ajoissa nukkumaan. Kakkonen taas nukkui tosi tosi huonosti 4 vuotiaaksi asti. Nyt 5v nukkuu pääsääntöisesti yöt hyvin. Hänen kohdallaan päiväunet muodostuivat ongelmaksi 3 vuotiaana, niin että päiväunien nukkuminen vaikeutti yöunille nukahtamista Tämä kolmas pikkuinen taas on ollut mun mittapuun mukaan hyvä nukkuja. Mä en allerkirjoita täysin noita suosituksia, koska unen tarve voi saman perheenkin sisällä olla niin erilaista, enkä ymmärrä miksi ei muka saisi nukkua klo 18 jälkeen, osa vauvoista voi tarvita pitkäänkin pienet tirsat alkuillasta, ettei yliväsymys iiskisi. Meidän tyttö nukkuu noin 18-19 pienet tirsat ja nämä tirsat takaavat meille hyvät yöunet, joskus olen koittanut jättää nuo pois, tuloksena se että vauva nukahtaa noin 20 öunille, heräten noin 20.30 täysin virkeänä valvoakseen puolille öin ja heräilee sitten yön. Vauvojen keskimääräinen unentarve on 14-17H/vrk. Mutta tämäkin on yksilöllistä! Toi HUS:n sivuilla oleva juttu antaa aika hyvää tietoa vauvojen unesta Vauvojen unihäiriöt Teillä äiree voi olla kysymys juurikin siitä ettei vauva osaa rauhoittua itse takaisin unille ja tarvitsee siihen apua, tähän suosittelisin kokeiltavaksi tassuttelu unikoulua, löytyy googlaamalla. Joskus liian vähäiset päiväunetkin voivat olla syynä yöhulinoihin, jos vauva ei saa tarpeeksi nukuttua päivällä, voi iskeä yliväsymys, johon vauva ei reagoi nukkumalla pidempiä yöunia, vaan juuri päinvastoin heräilemällä öisin. Osalle vauvoista rytmit ja rutiinit ovat hyvin tärkeitä, meidän esikoinen oli juuri tälläinen lapsi, mikäli rytmit sekoittuivat ja päiväunet jäivät liian vähäisiksi kostautui se juuri heräilemällä. Vauva ei toimi kuten aikuinen, toki jos kaikki päivät menevät nukkuessa, ei unta silloin riitä yöksi, mutta en usko että tästä on teillä kysymys.

NUkkumisasiat ovat yhtä yksilöllisiä kuin muukin kehitys, vrt istumaan opitaan keskimäärin 6-10 kk iässä, heitot molempiin suuntiin ovat nekin vielä normaalin rajoissa.

Lopetanpa palopuuheni tähän,

NAJ+Neiti kuusikuinen
 
Viimeksi muokattu:
meilläkin heräillään öisin nykyään aika monesti, viime yö meni tosiaan yhdellä! herätyksellä, mut tais olla joku poikkeustilanne :D
itkeskelee ja sit saattaa vaatia maitoakin, sillä sit yleensä ihan hyvin nukahtaa, joskus tosin jää 5-6 aikaan kukkumaan ja juttelemaan vähäksi aikaa, koitan olla huomioimatta ja nukahtaa sit jossain vaiheessa taas..

tää kävi tänään neuvolassa ja meidän oletettu 6viikkonen papu onkin sit jotain 11-12 viikolla, niin terkka arvioi kun sykekin jo hienosti kuului, huih ikäero kaventu entisestään :)

meijän neitillä on nuha, rohisee ja räkä valuu nokasta, nenän pyyhkiminen on tosi inhottavaa ja äiti joutuu kiusaan ja väkisin pyyhkimään vähän väliä! sängyn päätyä on kohotettu ja suppoa annettu yöksi, toivottavasti ei tulis mitään enempää, korvatulehdusta ym..

marjutti + neiti 7,5kk + iso-pikkupapunen :)
 
Kyllä meillä nukutaan viimeiset päikkärit illalla 18 maissa. Joskus käy puol seiska nukkuu viimeisiä päikkäreitä ja nukkuu sen n. 1h.max 1,5h. Ja ihan hyvin on meillä nukuttu aina yöt ;) yöunille käy n. klo:20-21-30 ja nukkuu aamu 5-6 sit otetaan pullollinen velliä ja jatketaan unia vielä tonne 9-9.30 asti. Meillä nukutaan siis päivässä 3 päikkärit. Ekoille mennään n. 11 maissa toisille mennään n. 14-14-30 ja sit ne kolmannet sillo 18 maissa.

baby dream ja Henkka
 
Meillä torkutaan myös illalla klo 18 jälkeen. Voi olla jopa sellasta että nukahtaa 19-20 aikaan ja herää höpisemään vielä ennen klo 22. Kumminkin nukahtaa uudelleen klo 23 aikaan, saatuaan maitoa. Ja nukkuu ilman kunnollisia heräämisiä aamuun (klo 07-08 ). Ja riippuu milloin aamulla herää, niin nukahtaa päiväunille joko klo 12 tai jos on heränny aikaisin, niin torkahtaa ennen ysiä hetkeksi. Ja noi torkahdukset on tosiaan sellaisia 15-30 minsaa.

Tajusi tuo sitten päristelemisen hauskuuden. Kauhean hauskaa kun ruoka suussa päristelee soseet ulos:). Ja kovaäänisesti kiekuu ja höpisee. Ja sitten tuo kohta 3vee toruu että ei sais kovaa kertoa mitään..

Ja muuten ollaan naurettu että kohta voidaan rastia neuvolakortista kohta "jokin merkittävä sana". Ihan "selvästi" sanoo äiti ja äijä :-D. Tää on tosi vakava asia..
 
Onnea marjutti ja miikkulainen!

Meil neljä lasta saatu putkeen ja nyt sitten taukoa, ehkä vielä tulevaisuudessa vielä tulee jos saadaan, aika näyttää milloin ja montako:).

Zizilisko: sulle ei käynyt nuo minipillerit, mulle ei kans, mut ei masennusta sinänsä tehnyt, mut seksuaalista haluttomuutta ja jatkuvaa vuotoa. Kun lopetin, halut palas:D. Sanoit ettet halua mitään hormoonalista ehkäisyä, mäkään en oo innostunut, mutta kävin kuitenkin tuon ehkäisyrengasrepsun, jos kävis. Ei oikein tiiä mitä käyttäis, kun alkaa noihin kumeihin jo kyllästyä...Miten sä oot tämän ongelman ratkaissut, lasketko jotain päiviä tms?

Meil huonosti uppoo ruoka, ei oikein kaupan eikä äidinkään. Tuo muksupuuro melkein ainut, mikä hyvin menee. Mun tekemät hienonnetutkaan puurot, löysät semmoset, jopa rasvanokareella maustetut ja soseella, saa pienen kasvot kurttuun ja kielen työntämään sen pois. Yöllä sitten tulee se nälkä ja ahmitaan maitoa:O. Tarttis siis saada käännettyä tuo toisinpäin, mut vaikea tehdä mitä yösyöttöjen lopettelua, kun toisel kerran oikeesti nälkä, un ei päiväl tarpeeksi syö...
 
Viimeksi muokattu:
ulmai
Onnea plussanneille <3 :flower:

Jouduin vaihtamaan nikkiä eli olen ulB3 :D Tietokoneen kanssa ongelmia, salasana oli tallennettu, en muista sitä ja sähköpostiosoitteena väärä osote, joka ei ole olemassa enää, siksi en oo päässyt palstailemaan! Ikävä teidän juttuja ollut. Pitää tässä vielä oikein perehtyä teidän juttuihin viime kirjoituksestani asti!

18.11. oli 6kk neuvola ja pituutta Einolla oli 71cm ja painoa 9,62kg ja sai kehuja tädiltä. Nyt varmaan jo toi 10kg rikki :D Sen verran painava jäpikkä ;)

Liikkumisesta, Eikka tosiaan täytti nyt maanantaina 13.12. 7kk ja tiistaina hän löysi ykkösvaihteen päälle! Konttausasennossa heilutaan mutta käsillä vetää ittensä eteenpäin. Eli alatasot on pitänyt tyhjentää tavaroista kun yltää jo ylemmäskin! :D
Viime kuussa alkoi istua tuetta, tietty vähän huteraa edelleen, mutta hienosti pysyy kun alkukuusta oppi taputtamaan. Veikeä näky ku hymy suin nököttää ja taputtaa. :D <3

Nukkumisesta ihan hyvin nukahtaa, mutta välillä on levotonta. Varmaan johtuu hampaista, kun niitä nyt suussa on kuusi kappaletta ja huomasin, että ainakin yksi on tulossa lisää. Myös räkäinen on ollut, onneks ei kuumetta tai mitää tulehduksia! Edelleen syö 1-2 kertaa yössä, aamuyön puolella molemmat kerrat.

Itse toivoisin jo pitempiä unipätkiä. Välillä olen ihan kuitti ja poikki. Viime viikolla en saanut tehtyä mitään. leikin, syötin ja nukuin vaan kun Eikkakin, mutta se sallittakoon, yh-kun olen ja noin muutenkin. :)

Hiustenlähtökin vähentynyt :D jei.

Niin juu, ulkona nukuttamisesta pakkasella oli juttua. Eino nukkuu parvekkeella (lasitettu), jos kotimatkalla jostain nukahtaa vaunuihin. Hyvin nukahtaa sisälläkin.
Ja tosiaan, pakkokin ulkona on ollut liikkua, kun kaupassa täytyy käydä jne ja tosiaan yksin neljän seinän sisällä tulisin hulluksi. Myöskin liikuntaa pitää saada, kun ollaan zumbakaverin kanssa vuorotellen oltu kipeinä ja on jäänyt välistä.

Mutta mitäs tässä muuten. Joulua valmistellaan ja elellään päivä kerrallaan :) Nyt ollaan oltu yötä äidillä ja huomenna mennään mun mamman luokse, kun pappani on sairaalassa. Saa nähä pääseekö jouluksi kotiin.

Kovin omanapaista, mutta enköhän tästä vielä vauhtiin pääse. :)

Palaillaan! :wave:
 
Marjutti Paljon Onnea plussasta! :flower: :)

Aukku Mulle pillerit aiheutti kans haluttomuutta ja se oikeastaan oli se syy miksi ne lopetinkin. Tai mies pyysi lopettamaan :whistle: Ja siinä samalla huomasin sitten tuon masennuksen johtuneen niistä. Muutenhan ne olis sopinut hyvin, kun menkat jäi pois kokonaan. Mä olen myös tosi herkkis noiden kortsujen suhteen, joten niistäkin vain harvat ei ärsytä. Meillä oli aiemmin käytössä monta vuotta vain varmat päivät ja keskeytetty yhdyntä, mutta silloin vauva ei olisi ollut katastrofi. Nyt se taas olisi aikamoinen katastrofi, joten pakko pelata noiden kortsujen kanssa :/ Sitten kun kierto tulee säännölliseksi, niin voi noita varmoja päiviäkin taas käyttää.

Benjamin alkoi tänään konttaamaan! Ja harjoittelikin sitä sitten koko illan. Eipä hän vielä eteenpäin päässyt kuin ihan vähän vaan, mutta harjoitus tekee mestarin :) Ja ryömimällä pääsee nopeammin vielä pitkään.

Huomenna päästään taas vihdoin 3 viikon tauon jälkeen uimaan :)

z+B 6kk3vko
 
Yöt menee yleensä yhdellä heräämisellä, joskus kahdella. Maidon annan siinä klo4 jälkeen jos heräilee, siihen asti tutittelen =) Ja nukkuukin sitten aamuun 9-10 asti.

zizilisko oiih, hienoa :) Meillä ootellaan vielä, kovasti omantakeisella tyylillään ryömii ja ruvennu vähän punnertamaan, napa nousee jo lattiasta :)

Omaa napaa täällä kamppaillaan väsymyksen kanssa, on pakko nukkua päikkärit 2 kertaan, että jaksaa Tirpan nukkumaanmenoon asti touhuta. Onneks meillä neiti nukkuu päikkärit hyvin jopa omassa sängyssä. Parhaimmat unet toki nukkuu vaunuissa kun ulkona ollaan. Ja miten voikaan taas jännittää, kun vaan odottaa np-ultraa tammikuun loppuun.. :D
Jouluruokaa ootellaan, mummin luokse taas tänä jouluna kun isäntä töissä jouluputken.. No eipähän tartte itse kinkkua tänäkään vuonna paistaa, pääsee valmiiseen pöytään :D


Miikulainen, Tirppa 7kk ja Tirlittantoukka rv5+4 :heart:
 
emv
Hei naiset pitkästä aikaa!

Onnittelut plussanneille :heart:, me jätetään ehkäisy pois varmaan ens kevään/kesän aikana, ainakin silleen ollaan alustavasti puhuttu. Meillä tarkoitus kummiski suht pian toista alkaa yrittää.

Viime viikolla käytiin 8kk neuvolassa, siellä kaikki oli ok. Kehitys ja kasvu normaalia ja tasaista. Karsastusta ei tällä kertaa lääkäri saanut esiin, joten silmälääkärille ei mennä, mut ylimääräinen lääkärin tsekkaus neuvolassa karsastuksen osalta 1v. neuvolassa. Pituus 71,6cm ja paino 8310g. Sade kasvaa tasaisesti omalla käyrään, pituus yli keskikäyrän ja paino alle sen. Näin on ollut jo useamman kuukauden. Nyt ol isuhteessa ottanut vähän enemm'n painoa kuin aiemmin.

Sade on alkanut nukkua päikkäreitä tasaisemmin, vihdoin! Nyt se nukkuu yleensä kolmet ja niistä kahdet on lyhyemmät mut sitten iltapäivällä Sade nukkuu yleensä noin 1-1½h. Öisin ollaan nyt myös siirrytty yhteen syöttöön (imetän siis yhä ja yritetään yösyötöt vähitellen pois, mut imetys jatkuus silti päivisin) ja mun mies on nyt useampana yönä syöttänyt sen syötön tuttipullosta. Myös nyt neidolle näyttää iltanukutukseen kelpaavan isi ja tuttipullo :). Kiva et hekin voi toisinaan jakaa sen hetken, miehelle ihan tärkeätä ja luo myös mulle lisää mahdollisuuksia kun isi voi hoitaa myös ilta- ja yöjutut. Ihanaa on ollut nukkua läpi yön ja pitkään, oikeastaan ekoja kertoja Saden syntymän jälkeen.

Saden voi antaa istuskella leikkimässä maton päällä "yksinään", se on oppinut ottamaan vastaan kyynerpäillä jos meinaa kaatua ja jännittää niskaa ettei pää kolahda. Emmä toki sitä vahtimatta jätä, mut ei tartte ihan vieressä olla vaikka toinen leikkii istualtaan. Liikkuminen menee pyörimällä, hivuttautumalla, peruuttamalla, vetämällä ym. mut ei eteenpäin ryömien eikä kontaten. Pääsee kyllä minne haluaa. Vaikkakin välillä se vaikuttaa tosi turhautuneelta kun ei hoksaa mitä pitäis tehdä ja yrittää kovasti eteenpäin. Sade on noussut kyllä konttausasentoon ja punnerrus- ja karhukävelyasentoihin, mut ei, ei siltikään hoksannut mitä pitäis tehdä. Eiköhän se sieltä vielä joskus hoksaa jutun juonen.

Meillä ilmassa eroahdistusta sekä uus kierros vierastamista. Sadehan vierasti aika pienenä jonkin aikaa ja sit oli pitkä tovi ettei vierastanut. Nyt se on alkanut uudestaan vierastaa ja lähinnä miehiä. Tutuimille menee kyllä sir aika pian jo syliinkin ja on ihan parasta kaveria, unhan ensin on vähän itkettu ja äitiä halittu.

"Äitä, äitä" Sade sanoo ja pinniksestä välillä aamuisin tai iltaisin huutelee "ätii", ollaan tulkittu et se tapailee äiti-sanaa. Juttelu monipuolistunut ja lisääntynyt tosi paljon. Kamalaa miten nopeasti noi kasvaa ja kehittyy!

Puurot meillä menee hyvin, siis ihan tavalliset Nalle, Elovena tms. Me ollaan alusta asti aloitettu niillä, alkuun vaan kädessä vähän hienonnettiin hiutaleita. Sitä ei olla tehty enää pitkään aikaan, paitsi ohralle.

Maira: Käsin kattomas noi sun linkittämät jumppasivut ja aloin pohtia, että josko minäkun vuoden vaihteen jälkeen...:)

Ihanaa, tunnelmallista ja iloista joulua kaikille! :xmas:

-emv ja Sade 8kk
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Päikkäreistä kyllä meilläkin saatetaan torkkua 18 jälkeen, jos ne ovat kolmannet unet. Ainoastaan olen huomannut se että jos päivän aikana ei nuku kolmia unia, niin yöstä tulee huono ja levoton. Eli annan nukkua jos nukuttaa, lempeästi herättelen (valot päälle ja peittoa pois) jos meinaa venähtää liian pitkälle. Unimäärä on vuorokaudessa keskimäärin 13-15h ja se tuntuu meidän muksulle riittävän, aina on iloinen ja leikkivä lapsi. Noista yöunen pituus on n. 10-12h, eli tosi hyvin mun mielestä.

Mä annan muutenkin nykyään piutpaut näille yleispäteville ohjeille, eli miten kuuluisi tehdä. Jos ei toimi meillä niin ei toimi, lapsia on erilaisia. Liika stressi mullekin tuli jossain vaiheessa siitä että mietin "näin ei kuuluisi tehdä, miksei meidän lapsi tee niinkuin neuvolan "ohjekirja" sanoo". Lapsen ehdoilla mennään. Jossain vaiheessa meillä ei nukuttu kuin max 20min kerrallaan, vähitellen 40min ja nykyään tunnin verran. Aina on iloinen ja leikkivä lapsi ollut, nukkuu sen minkä väsyttää.
Neuvolassa on joskus ihan hyvä vaan sanoa joojoota, olen huomannut.....

Yösyötöt meillä on alkanut uudestaan :O Tyttöhän lopetti ne itsekseen 5,5kk ikäisenä, nyt on parikolme viikkoa syönyt kerran 4-6 välillä. Viime yönäkin meni 150ml, että ihan nälkä kyllä oli eikä tapa. Mietin että lempeää unikoulua joskus kuukauden päästä, jos ei siihen mennessä itsekseen jää pois.

Imetys meillä on loppunut. Pitkään aikaan tissi ei kelvannut päivällä, imetin enää aamulla, illalla ja yöllä. Sitten alkoi tulla nälkäitkua imetyksen jälkeen, pullosta meni vielä lisäksi 100ml helposti. Vähitellen jäi noi loputkin imetykset pois eikä maitoa enää tule. Toissapäivänä viimeksi imetin. Kumma että olen jotenkin helpottunut.... Nykyään maito maistuu tosi hyvin päivälläkin pullosta, ihan eri tapaan kuin pelkällä tissillä ollessa. Huutaa jopa maidon perään ja sitä ei ollut tapahtunut enää pariin kuukauteen! Pissaakin tulee ihan eri tavalla, vaipat tosi täysiä.

Me käytiin ekan kerran "pulkkailemassa" pari viikkoa sitten. Tyttö oli ihan ihmeissään pulkassa istuessaan :) Harmi kun nyt on niin kovia pakkasia ettei viitsi viedä toista naama jäässä ulkoilemaan, tykkäsi kyllä tosi paljon olla pihalla ilman että on sidottu tyhmiin vaunuihin :)

Liikkumisesta meilläkin hakeudutaan koko ajan konttausasentoon, sitten myös niin että jalkapohjat on maassa, kädet suorana ja peppu kohti taivasta. Kädet ei liiku, jaloilla koittaa punkea eteenpäin, mutta vielä ei ihan hiffaa että kädet kantsis ottaa mukaan ettei töksähdä naama lattiaan. Eteenpäin mennään kierimällä tai käsillä vetämällä (maha lattiassa kiinni). Meilläkin pääsee minne haluaa, on käyty digiboksi sammuttamassa kesken äipän telkkarisarjan, kukkamultaa on vedetty lattialle, alatasoilla olevia lehtiä/kirjoja jne. Lapsilukkoja tilasin, kun alkaa jo availla kaappeja.

Aukku meillä oli joskus 3-4kk ikäisenä sama juttu, yöllä syötiin kahden tunnin välein eikä päivällä juurikaan. Tarjosin vaan sitkeesti rintaa joka välissä päivällä ja muutaman viikon päästä rytmi kääntyi "normaaliksi". Meillä kyllä aloiteltiin soseet 4,5kk ikäisenä että sekin varmaan vaikutti...

Mulla oli varmaan muutakin kommentoitavaa, mutta jälleen kerran täytyy todeta ettei muista että mitä :D

Tasapuolisesti kaikille suurensuuret halaukset ja lämpimät joulun odotukset :hug:

ALM ja tyttönen ~7,5kk

Ps. Ai niin, Äiree88 tervetuloa turisemaan :wave:
 
NAJ
Moi taas :)

Kuten ALM, minäkin välillä annan piut paut suosituksille ja teen niinkuin meille on parasta. Yleensä en jaksa kuunnella näitä lapsen pitää nukkua xxx määrä ja syödä xxx määrä tietyssä iässä. Toisella keskustelupalstalla on välillä ollut kovastikin keskustelua kuinka paljon tietynikäisen vauvan pitäisi syödä ja kuinka monta kertaa kiinteitä pitäisi syödä jne. Meidän neiti on koko elämänsä syönyt suosituksia vähemmän, enkä ajattelut pakkosyöttää toista ja joku maidon määrä on täysi arvoitus, neiti kun syö rintaa ja mulla noi mittarit puuttuu rinnoista :) Onneksi meidän neuvolantäti on maalaisjärjellä varustettu yksilö, joka ymmärtää että vauvatkin ovat yksilöitä, eikä hössötä turhia. Sen verran pitkään ollut neuvolassa töissä, että on varmaan nähnytkin vaikka mitä, eikä kuitenkaan ole jäänyt edellisille vuosikymmenille :) Enkä tällä tarkoita sitä etteikö neuvoloista saisi hyviäkin suosituksia, joita kyllä noudatetaan, mutta tuntuu että osassa neuvoloissa ollaan jotenkin ihan ylihysteerisiä, panikoidaan kun vauva on reilu 8 kiloinen ja pitkä, että jos nyt painoa ei tule niin paljon kuin ennen , niin voi kamalaa. Kyllä musta on aika normaalia että 5-6kk iässä kasvu tasaantuu, jos koko vauvaiän kasvaa 1kg/kk tahtia, niin vuoden ikäisenä on aika iso. Noita on jotenkin huvittava lukea, meidän neidillä painoa on koko vauvaaikana tullut 2 kg ja 6kk iässä paino oli sen 6 kg. Kun ei tuota ole pituudellakaan siunattu, kaverin 6 vko ikäinen vauva on samankokoinen kun meidän neiti puolivuotias. Mutta tässäkin lapset ovat yksilöitä ja kaikki ovat ihan yhtä ihania ja suloisia. Mun korvaan vaan noi panikoinnit särähtää, isommat lapset ovat olleet taas suht isoja ja molemmilla on liikkumisen myötä kasvu tasaantunut.

Liikkuminen: Myy ryömii ihan mihin ikinä haluaa, kokoajan tekee jossain "pahojaan" Joskus kierii, useimmiten ryömii, tekniikka tohon ryömimiseen on aika omintakeinen, kurottaa kädellä ja nostaa peppua ylös työntäen samalla jaloillaan. En ole koskaan nähnyt yhtä huvittavaa ryömijää, mutta kukin tavallaan :)

Me ollaan nyt maistettu kaikki kasvikset mitä ajattelin maistattaa, tänään maistetaan kesäkurpitsa, sitten siirrytään hedelmiin/marjoihin ja joulun jälkeen otetaan puuroja. Noita puuroja ajattelin maistattaa maku/viikko ja sitten välissä hedelmää/marjaa.

Tunnelimallista joulun aikaa kaikille

toivottavat NAJ ja Myy 6kk
 

Yhteistyössä