TOUKOKUUN TOUKAT 2011 ~~ Tammikuussa~~

NAJ
Kevät terveisiä :) Kyllä se on täällä :)

Kaikille sairastuville kovasti paranemissäteitä! Onneksi sairastelut yleensä helpottavat kesään kohti kun mennään.

Kovin samanmoisia vaiheita tuntuu lapsilla olevan. Meidän neiti oppi konttaamaan, mutta ryömii pääasiassa, kun pääsee paljon kovempaa :) Seisoa on osannut jo jonkinaikaa, nyt koittaa kiivetä sohvalle :0 Onneksi on niin pikkuinen ettei pääse. Vilkuttaaan veli opetti ja viikon vilkuttelikin aina kun näki isomman isoveljensä :) Meillä kanssa Myy vetelee vaatteita päänyli, en kyllä tiedä leikkiikö kukkuu leikkiä, vai koittaako pukea, en kyllä usko että vielä ton pukemisen päälle tajuaa. Sanoja ei tule, paitsi jokelluksen ja mölinän seasta kuulostaisi kun sainoisi äiti, mutta ei tarkoituksella sano. Monissa maissa käytetyt mamma, pappa, ja Suomessa käytetty äiti ja isi ovat sanoja joiden tavuja vauvat luonnostaan jokeltelevat, eikä Myy ole mun mielestä takoituksellisesti mitään sanoja sanonut, joten elän sen mukaan ettei sanoja tule vielä.

Hampaita löytyy kokonaiset neljä, isommalta veljeltä putosi yksi maitohammas ja toiselta heiluu, joten tasapainossa meidän hammasasiat, kahdelta tippuu ja yhdelle tulee :)

Me käytiin Myyn kanssa keinumassa toissapäivänä ja neidin mielestä se oli varmasti maailman hauskinta :) Kikatti ja nauroi oikein mahanpohjasta vielä pitkään sen jälkeen kun oltiin tultu kotiin :) Ihana :heart:

Semmoista olen miettinyt että kuinka usein teillä tulee tuntemattomat juttelemaan/ihastelemaan vauvoja? Mä olen vähän hämmentynyt kun mihinkään ei päästä ilman, että pari kolme tulisi juttelemaan ihastelemaan Myytä. Onhan toki tyttö mun mielestä maailman kaunein ja ihanin vauva, mutta niin oli pojatkin, eikä silloin ihan noin paljon ihmiset tulleet juttelemaan. Mua jotenkin vähän jopa hämää se että kokoajan joku on neiti paijjaamassa :0 En halua mitenkään ylpeillä, mutta toi huomio tuntuu vähän omituiselta. Tai sitten asutaan vaan tosi sosiaalisessa paikassa.
Pienen gallupin heitän: Vauvojenne päivärytmi vai onko sellaista? Kuinkas paljon sitä suurinpiirtein nukutaan päiväunia ja yöunia?

Jaahas, nyt alkaa meillä imuri laulamaan ja sitten keskimmäinen päiväkotiin. Ihanaa kevättä kaikille :heart:

NAJ+Myy 9kk :heart:
 
Aurinkoista torstaita kaikille! :)

Nyt meilläkin sitten seistään ja askeleitakin otetaan tukea vasten.. :heart: Nopeasti nuo vaan kasvaa..Jouduin heittää kaikki 74cm vaatteetkin jo laatikoihin kun ei tuo mahdu niihin enään, vaan nyt käytetään 80cm vaatteita ainoastaan.. :O

Hammas tilanne ei ole muuttunut, eli 2 alhaalla ja loppuja odotellessa.

Tuota "ihailua" saa meidänkin sälli osakseen ja se on kieltämättä mulle vähän omituista, mä kun en oikein tykkää olla vieraiden kanssa juttusilla.. :ashamed:

Päivärytmi on meillä sama kun ennenkin herätys ja puuro 07.00-08.00, 11 aikaan ruokaa, sen jälkeen unta tunti, 14.00 ruokaa, ehkä unta tunti, toisinaan ei, 17.00 ruokaa, 19.00 puuroa ja nukkumassa ollaan 19.30. Eli unta tulee vuorokaudessa varmaan joku 14-15 tuntia.

Kiitos plussatoivotuksista, plussa tuli ja meni, ilmeisestikkin me ollaan kovinkin hedelmällisiä kun heti tärppäs, pieni otti vaan kiinni väärään paikkaan, eli oli kohdunulkoinen johon sitten sain sytostaatti piikin enkä nyt saa raskautua ennen kesää. Hcg arvot on nyt vasta likimain nollia koska menkat alkoivat eilen, joten nyt vaan odottelen että saan kierron taas kuntoon.

Onkos kuinka täällä porukka alotellu jo hapanmaitotuotteita?
Mä eilen annoin pojalle raejuustoa vähäsen eikä siitä tuntunut mitään tulevan..Mitäs muuta sille vois pikkuhiljaa maistattaa?Viiliä?
Sain kyllä vihkosen neuvolasta, mut tuntu olevan aika onneton opus, joten mielelläni kuulisin niiä hyväksi havaittuja kokeiluja muilta. :)

Maidonhan sai aloittaa vasta vuoden ikäisenä?


Mutta oikein mieluista loppuviikkoa kaikille! :)

Maira ja Juha reilu 9kk
 
NAJ
Mairalle hapanmaitotuotteista, maustamaton jugu, rahka, viili, piimä ny ainaskin tuli mieleen ja toi raejuusto. Näitä samalla tavalla kuin soseita eli muutama päivä per maku. Viiliin, rahkaan ja juguun ajattelin sekoitella hedelmäsosetta/hedelmiä.

Teillä käytetään jo 80 cm vaatteita, meillä on käytössä 62-68 vieläkin, jotain 74 cm pieniä malleja/käytettyjä ollaan käytetty :)

Mä kyllä tykkään jutella vieraidenkin ihmisten kanssa, mutta oikeasti hämää kun kauppareissulla neljä mummelia ihastelee meidän neitiä, joka on huomioista onnessaan toki :). Samoin esikoisen harrastuksen parissa tulee tavattua paljon eri ikäisiä ihmisiä ja jotenkin on tuntunut oudolta kun oikeastaan reilu parikymmpiset miehet edustavat isoa osaa ihastelijoista :)

Meidän päivärytmi on jotakuinkin tämmöinen

7-8 herätys, vaipanvaihdot, pyllyn, kasvojen ja käsien pesu, vaatteet päälle.
8-9 aamupuurot, leikkiä
9.30-11 kakkonen päiväkotiin, neiti nukahtaa joskus nukkuu vartin, joskus 3h
13-14 lounas, leikkiä
toiset päikyt nukkuu noin 1,5h-2h heräämisestä ja aika riippuu kauanko neiti on aikaisemmin nukkunut.
17 päivällinen, leikkiä, joskus 30 min tirsat
19.30-20 iltapuurot, pesut, pusut ja isi vie vellipullon kanssa tutimaan, unilla 21 mennessä :)

Öisin heräilee vaihtelevasti, joskus monta kertaa joskus kerran.

Mutta nyt neiti nukkumaan :)

NAJ+Myy 9kk
 
nyt oli sen verran raju ylläri meikälle, et oli pakko tulla hehkuttaa.. mä tosiaa täytän lauantaina 25v. odotin mun äitiä, veljeä ja kaveria et hakevat ton ison sängyn pois. noh, sitte soi ovikello. avaan oven, ni meijän äiti alkaa laulaa ja kaverilla on joku hemmetin iso loota ja mukana myös mun isä ja kummipoika perheineen! Ne hullut oli isolla porukalla hommannu mulle TISKIKONEEN synttärilahjaks! :O :D :heart: Täs on itkuu pidätelty! Mä niin kironnu tota tiskaamista ja nää oli kuulemma nauranu hulluna ku olin facebookin tilapäivityksee laittanu et "rakas joulupukki, tuothan mulle astianpesuoneen" :D <3

Ja Eino sanoo äidin ja mamman lisäksi haukku! Luettiin kirjaa ja kun tuli sivu, jossa koiran kuva niin sano "haukku" ja sitte ku kysyy että missä haukku niin ottaa sen kirjan käteen! <3 missä mun vauva on!
Niin ja maanantaina, kun odoteltiin bussia, Eikka alko yhtäkkii nauraa yhtä poikaa ku potki ja pelleili jääkokkareen kanssa :D <3

hienosti kaikki näyttää kasvavan ja oppivan uusia juttuja! :)
maira, mä olen antanu raejuustoa, jogurttia ja marjarahkaa (en laittanu sokeria).. tykkää hirveesti! ja niinhän ne sanoo, että maito vuoden ikäsenä, mutta monet mun kavereista on jo aiemmin koittanu 50/50 jne ja on alkanu sopia :) itellä ei kyl nii kovi kiire, mut kyl se helpottais ja huomais taas ruokalaskussa ku jää noi korvikkeet pois!

toi ihailu on täälläkin tuttua, yleensä se alkaa nimestä (vaunurekkari) ja sitte taivastellaan kun on "niin nätti poika ja ihanat silmät jne" onhan se mukavaa, mutta välillä ärsyttää niin maan pirusti. :D


Mut nyt ku Eikkaki nukkuu, alan tutustuu käyttöohjeeseen ;D

:wave:

ulB3 & Eikka 10kk 4pv
 
Ihailua vai lieneekö ihmetystä lähinnä tulee meillä siitä et "onks noi oikeasti kaksoset" tms. ja sit ihmiset haluais, ventovieraat, vain höpötellä ja kysellä pojista, mut yritän aina johonkin väliin mainita vieressä olevan reippaan isosiskonkin. Onneksi monet huomaavat vinkin ja kehaisevat tyttöäkin. Jos ollaan neidin kanssa (kohta 3v) liikkeellä kahdestaan ni kyllä aina joku kommentoi jotain neidistä ja yleensä vaatteista. Yleensä annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja hymyilen nätisti (tietty riippuu vähän kommentista).

Meillä päivärytmi on jotakuinkin tallainen:
7:30-8:30 heräilevät + pesut ja puuro (jaksavat olla hereillä noin 2-3 tuntia)
10-10:30 ulos unille ja unta 1,5 h-3h, useinmiten 1,5 h
13-14 lounas + välipalaa (jaksavat taas olla hereillä noin 2-3 tuntia)
15-16 ulos unille ja unta noin 1h-1,5h
17:30-18 päivällinen
20:30 iltapuuro
21:30-22:30 uni

Yritän kovasti pitää poikia samassa rytmissä eli en anna toisen nukkua noin puolta tuntia toista kauemmin, poikkeus päiviä toki on. Neiti meillä on päättänyt ettei hän enää nuku päikkäreitä ja hieman kyllä sapettaa ku tuo paljon kuulutettua "oma-aikaa" ei oikein ole, mut näillä eväillä mennään.

Mut nyt pehkuihin et jaksaa taas hyssytellä yöllä lapsia ja leikkiä huomenna :D!

Pilkkuliini
 
Hellurei..

On vähän jääny tää kirjottelu, mutta oon lukenu kuitenki :)

ulB ONNEA tiskikoneesta ja ONNEA synttäreitten johdosta :) Tiskikone onki aivan ihana keksintö ;) Meki kun joulukuussa muutettiin saatiin tiskikone, se on äidin silmäterä :LOL:

Päivärytmistä oli, no meil menee sillattiin jottas
6-7 aikaan noustaan, mennään pesuille heti. Eetu yleensä ehtiny riisua housunsa ennenku äiti herää.
7-8 Puuro taikka sose
8-10 leikitään
10 maisa päikkäreille sisälle, nukkuu jonku tunnin.
11-12 herätään ja leikitää, sitten on lounas
13-14välillä päikkäreille ulos, nukkuu n.1-5tuntia :D
(15 aikaan välipala jos nukku lyhyesti)
n. 17 aikaan päivällinen.
n.18:30 iltapesut ja iltapala
19 sänkyyn pullon ja nallen kanssa ja nukahtaa viimestään 19:30 :)

Ja nyt nautin rutiineista, oltiin viikko Eetun kanssa pohjanmaalla ja voi kamala! Vieras paikka, joten se huus 2tuntia ennenku suostu aina nukahtamaan.. IHANA olla kotona :)

Ai perskule, ukko tulee töistä.. Ruuan tekoon ->
 
KyyneltenHymy, kiitos! On kyllä siis elämäni helpottaja ja tulen kyllä pitämään huolta ja hoivaamaan häntä sydämeni pohjasta <3 :D
Katoin niin lähes samanlainen rytmi meillä on tällä hetkellä. Hienosti jaksaa 7-11/12 valvoa. Joinaki päivinä ottaa torkut 9-10 mut aika nyt on yksillä unilla menty.

Kaverini taas otti lauantaina Einon yökylään ja mä pääsin kaverin kanssa ulkoilemaan. Oli ihanaa ja seuraavana päivänä piti 18 asti oottaa toista kotii. Ja ovesta tullessa ku riisuin häntä ni hirvee höpötys ja naureskelu <3 rakastan. <3

Nyt omat hampaatki saanu huoltoa ja alkaa taas tuntuu paremmalle ;)

Öitä!

:wave:

ulB3 ja Eikka
 
Iltaa piiitkästä aikaa!

ulb Onnea :flower:

hapanmaitotuotteista minäkin olen antanut maustamatonta jugurttia, raejuustoa, viiliä.

Meillä opittiin tänään konttaamaan aloitti sillo aikasemmin ryömimällä. Ja sit kun nousee tukea vasten seisomaan, ni laskee kadet irti ja seistä tököttää ilman tukea pitkänkin aikaa. Ja kävelee tukia pitkin.

Mut mukavaa kevään odotusta =)

baby dream ja Henkka 10kk.
 
Jos nyt muutaman rivin kerkeis näpytellä. Ei ookaan muutamaan kuukauteen tullu laitettua kuulumisia. Harvoin kerkeää koneelle ja usein vaan kännykällä käyn netissä ja sillä ei oikein viitsi alkaa mitään romaania rustaamaan :)

Viikonloppuna Benjaminilla tulee 10kk täyteen. Isoveljet lähti molemmat kävelemään 10 kuisina, joten nyt katsotaan seuraako Benjamin heidän jalanjäljissään vai odotteleeko pidempään. Seisoo hyvin tukevasti ihan kaikkea vasten ja kävelee hyvin tukea vasten. Tuetta saattaa välillä huomaamattaan seistä, mutta ei kovin usein. Oon kyllä huomannut, kun minun jalasta ottaa tukea, että se käsi on usein vaan henkisenä tukena siinä :D
Vauhti on kova ja esim. rappuset kiipeää ylös hetkessä. Syöttötuolissa ei pysy pelkän lantiovyön kanssa, vaikka on ihan tiukalla, joten pakko varmaan jostain kirpparilta yrittää valjaita katsella.
Oma tahto on kova ja poika ilmaiseekin itseään tavujen lisäksi myös karjumalla/murisemalla. Yksi päivä oli ihan raivona, kun seisoi vitriiniä vasten, eikä lasin läpi päässyt käsiksi siellä oleviin astioihin. Myös puoliaan on jonkin verran oppinut pitämään, eikä hevillä päästä irti lelusta, jos isoveikka yrittää ottaa kädestä.

Imetys meillä lopahti flunssan ja hampaiden myötä lähes kokonaan. Päivällä ei suostunut rinnasta juomaan ja kun vielä puraisi mun toiseen rintaan kipeän haavan, niin aloin antamaan korviketta. Nyt siis imetän vaan yöllä 2 kertaa enää.
Puuro myös tökkii ja pahasti ja en ole sitä nyt vähään aikaan tarjonnutkaan. Lihat ja kasvikset uppoaa hyvin. Turkkilaista jogurttia ollaan myös maisteltu ja hyvin näyttää sopivan.

Tämmönen omanapainen tervehdys nyt vaan, kun ei kauaa kerkeä tässä olemaan. Mutta hei ihanan aurinkoista kevättä kaikille :wave:

zizilisko +B, kohta 10kk
 
Meillä on vajaan kuukauden päästä tulossa poikien ja neidin yhteiset synttäri (kunhan vaan kerkeis suunnittelemaan...) Ihmiset tulevat kysymään lahjatoivomuksia ja meillä noita leluja ainakin on jo nyt nurkat täynnä. Oisinkin kysellyt galluppia oletteko jo ajatelleet mitä pyytäisitte yksi-vuotis lahjaksi muruillenne?
Täällä on ainakin ollut kovasti mietintämyssy päässä ja olen ajatellut et raha on aina tarpeen, varsinkin kun täytyy turvaistuinta ja ensiaskelkenkiä kohta hommata. Sit tietty vaatteet kuluu aina ja jos leluja ni "kehittäviä" sellaisia (mitäköhän ne sit onkaan?), joululahjaksi pojat sai niin paljon autoja et niillä ajetaan kyl vuosi jos toinenkin :D.
Tällainen pyrähdys tälläkertaa :wave:.

Pilkkuliini ja poijjaat 1v
 
Pilkkuliini sä niin luit mun ajatukset, mä just eilen illalla pohdin että pitäs jotain galluppia tehä noista 1v lahjatoiveista.

Tirpan sylikummi kysäs mitä toivotaan, hän haluaa ostaa jotain tarpeellista.. No mun täyty pyytää ihan miettimisaikaa, en vaa yksinkertasesti keksi mitä "tarpeellista" me tarvitaan.. Turvaistuin meillä on jo, leluja, vaatteita yllinkyllin.. Ainoo mikä mulla tulee mieleen on ne uudet tuplavaunut :ashamed: joihin meillä tulee menee rahaa, mutta ne jos sais tossa kesän alussa, niin niistä sais muokattua kesän ajaks Tirpalle "sinkkumalli" rattaat.. Pitäskö mun vaa pyytää rahana lahja?

Sukulaisista tiiän, et osa antaa rahaa, mutta ne menee suoraan Tirpan tilille jotka hän saa sitten täysi-ikäisenä.
Muutama lelu mitä Tirpalle toivoisin olis se "puuhavaunu" ja taaperokärry.
Ensiaskel kengät haluaa mun äiti ostaa sitten kun ovat ajankohtaiset.

Joten minäkin otan ehdotuksia vastaan oikein mielelläni?

Meillä Tirppa aloitti tänään laktoosittoman maidon Nan maidon joukossa, 40 ml lakt.maitoa ja 60ml Nanmaitoa per annos. Huomenna alotan laittaa 50/50 jne.. :)
Tirppa on myös ihan tohkeissaan kun harjoitellaan itse syömistä, soseetkin menee sormin oikein näppärästi suuhun! Ja tänään ku laitoin tavis jugua ja pilkoin banaania joukkoon, niin ai että oli naurua ja hymyä kun hän sitä innoissaan itse söi :heart: Hieman jo lusikkakin tulee mukaan, on huomannu että sitä voi dippailla ruuassa, ja siitä irtoo sen jälkeen ruokaa kun laittaa suuhun.
Meillä ei voi viel kauheen isoja paloja antaa, kun neiti ei malta pureksia vaikka hampaitakin on 8.kappalein..

Ihailua joo ihan tuttua, vähän väliä joku tulee ihailemaan :D Mä en koe sitä sillee kiusallisena, onhan se ihanaa kun oma lapsi saa kehuja. Pientä naurua mulla tuli, kun oltiin sukulaisen luona Loviisassa, jossa käytiin sitten yhdessä pitseriassa.. No pitserian ukko tokas: "Onpas suloinen poika", vaikka Tirpalla oli pelkkää pinkkiä päällä ja valkoinen röyhelötakki.. Yritin sitten siinä naurua pidättää ja sanoa ystävällisesti, että hän on kyllä tyttö.. Hieman ukko punastui ja minähän sitten hetken päästä autossa naureskelin tapahtuneelle.. :D

Rytmi no vähän riippuu päivästä, mut pääosin tämmönen;
9-10 aikaan herätys, aamupesut ja aamupala.
10-12 leikkiä jos kotona ollaan. (muuten siinä 11 korvilla lähdetään liikkeelle jos esim. pidemmälle kaupoille, kylään yms mennään..)
12-13 lounas
13-15 päikkärit (1-2 tuntiin nukkuu) joinain päivinä käyn vaunuilee tähän aikaan, niin että tyttö nukkuu päikyt vaunuissa.
15 välipala
15-17 leikkiä
17-18 päivällinen
18-20 leikkiä (toosi harvoin nukkuu enään iltapäikyt, ja jos nukkuu en anna nukkua tuntia pidempään, ellei ole kipeä.)
20 jälkeen iltapesut, yökkärinvaihdot
20-21 puuro, jonka jälkeen hammaspesu
22 aikaan yöunille.
Joskus valvoo puolilleöin, jolloin annan vielä vellin tai maidon johon sitten nukahtaa.

Harvoina öinä herää enään syömään, jos kuitenkin herää niin 4-6 välissä jolloin saa sitten maidon jos ei nukahda kun annan tutin pelkästään.

Ittehän mä menen puolilta öin yleensä nukkumaan, kerkeen sitten Tirpan sammuttua vähän ottaa omaa aikaa jonkun nauhoitetun sarjan parissa, olla koneella tai neuloa. Nyt on pitäny päivisin välillä ottaa päikkäreitä Tirpan kanssa, että jaksaa iltasin vielä touhuta tytön kanssa.

Meillä kun ei parantunu se tammikuinen korvatulehdus, vaan puhkes vähän pahempana uudestaan, niin rytmit on vähän heitelly. Huomenna meillä on lääkärille "arviointi"aika, tsekataan toi Tirpan yskä (oli tosi pahana tossa pari viikkoa sitten), ja siihen jatkolääkitys. Meillä on auttanu Ventoline+flixotide (kortisoni) yhdistelmä, viikossa heltyny yskä tosi hyvin, vielä aamuisin on limainen ja yskivä.
Ja käytiin rakenneultrassakin, kaikki hyvin ja vihdoin voidaan "julkistaa" tämä raskaus, että Tirpasta tulee isosisko :heart: Sukupuolta ei kysytty, mutta vahvasti uskon että näimme poikalupauksen ruudussa, n. rv 20 viikon päästä sen sitten näkee. Tosin jos tyttö tulee, niin haluan tietää mitä mä olen siellä ruudussa saattanut nähdä :D

Ihanaa kevään odotusta kaikille! :heart:

Miikulainen, Tirppa 10kk 2vkoa ja Tirlittantoukka rv 20+1 (työnimi ei vielä vaihdu siltikään ;) ) :heart:
 
Huomenia piiiiitkästä aikaa!
Jotenkin tuntuu aika olevan työssäkäynnin takia aikas kortilla, ei paljon tännekään kerkiä. Mukavaa aikaa silti, mä olen paljon virkeämpi kuin kotona ollessa, vaikka yöt on katkonaisia edelleen. Jotenkin vaan töissä ei väsytä ja illasta jaksaa ihan eri tavalla touhuta tytön kanssa.

Meillä ollaan sairasteltu, ensin oli tyttö kipeänä ja nyt sitten mies on kolmatta viikkoa kuumeessa. Onkin ollut tytön hoidon suhteen sumpliminen, kun ei itsekään pysty palkattomalla kovin paljon olemaan. Muutaman päivän olin itsekin kotona ja lopun aikaa on sukulaiset autellut. Vähän kyllä voimia verottaa kun toinen ei pysty tekemään yhtään mitään ylimääräistä kotona. Saatika valvomaan yöllä ja itse pitäisi töissä jaksaa käydä :/ No, voiton puolella ollaan, eiköhän se tästä.

rytmi meillä vissiin vähän muuttumassa, toivottavasti korjaantuu ennalleen. Aamut alkaa turhan aikaisin, n. pari tuntia aiemmin kun normaalisti tyttö herää ja nukkuu sitten enemmän päivällä. Laitan tähän kuitenkin meitin normirytmin..
Klo 8-9 herätys, puuro n. ½-1h heräämisestä, aiemmin ei maistu
klo 12 lounas, päikkäreille
klo 14 heräillään, välipalaa hetken päästä
klo 17 päivällinen
(pikkutorkut, puoli tuntia, ei aina)
klo 19.30-20 puuro
20.30 nukkumaan

Yöt jo kertaalleen nukuttiin 12h putkeen yli kuukauden ajan mutta sairastelun myötä on jäänyt vähän yöheräilyä päälle eikä rauhoitu kun maidolla.. Vähän vähentymään päin, 1-2 herätystä yöllä kun pahimmillaan oli ehkä 5, kerran saa maitoa. Ei oo ollut voimia nyt kummallakaan lopetella tuota yömaitoa, katsotaan sitten kun mieskin terve. Lisäksi saatiin lisää hampaita ja jonkinlainen kasvupyrähdys ollut havaittavissa ja tyttö syö kun hevonen :)

10kk-neuvolassa mitat oli 74cm ja 8,46kg, hoikkanen tyttö. hapanmaitotuotteita on jo maisteltu, jugurtti ja raejuusto on suurta herkkua. Lisäksi muutenkin ollaan siirtymässä samaan ruokaan meidän kanssa, helpottaa kyllä kovasti. Varovasti annan rasvalisää, tuntuu että tytöllä menee heti maha sekaisin niin ihan pieniä määriä olen antanut vasta. Noista hapanmaitotuotteista ei ole tainnut oireita tulla. Meille sanottiin neuvolassa ettei maitoa tarvisi lantrailla, kuulemma vaan siksi sitä tehdään että tottuisi uuteen makuun :eek: Katsotaan nyt miten tehdään, vielä ei ole "normi"maitoa maisteltu.

1v-lahjoja ei ole mietitty. Nyt tuli mieleen vaan että ostakoon ihmiset mitä ostaa, todnäk saa paaaaaljon leluja ja vaatteita. Mä en jotenkaan osaa pyytää lahjaksi mitään "tarpeellista" kun tykkään ostella niitä itse :)

Meillä on muutama viikko kävelty kävelykärryn kanssa, tukea vasten pääsee ihan minne vaan ja kovaa meneekin. Kävelytyksessä ei oikeastaan tarvitse kannatella yhtään, mutta ei uskalla päästää irti :) Jos pituus riittäisi niin sohvalle kiivettäisiin justiinsa, tässä hiljan siirsi pienen lasten tuolin ikkunan alle että pääsi kurkkaamaan ulos :)

Jaha, mutta nyt pitää lähteä valmistautumaan töihin menoon :kieh: Huomenna onneksi vapaapäivä..

ALM ja tyttönen (huih, ensi viikolla jo 11kk)
 
Hei vaan kaikki!

Olen tytön kanssa lomailemassa mummilassa. Nyt on ihan mahotonta vierastamista meillä ilmassa. Tähän asti vierastaminen on ollut tosi vähäistä, mutta nyt on NIIIIN äitin tyttö. Äiti ei kertakaikkiaan saa silmistä hävitä hetkeksikään. Konttaa perässä ja roikkuu paidan helmassa. Olisko sitten liikaa uusia asioita ja uusia ihmisiä.
Toivottavasti kotona helpottaa.

Ensimmäistä sanaa ootellaan. Kovasti pölöttää, mutta sanoista ei vielä tietoa. Taputtaa, kun pyyttää ja vilkuttaa. Kun sanoo pää, niin laittaa kädet pään päälle (mikä on hauskan näköistä). Ja bodya riisuessa, kun sanoo kädet ylös, niin nostaa kädet ylös. Kaikenlaista taitaa jo ymmärtää.

Lahjatoiveita meillä ei ole, kivempaa kun tulee yllätyksiä.

Nyt ulös aamupäikkäreille. Tytsi päätti tänään herätä jo kuudelta!!! Normaaliherätys on seitsemältä.
Meilläkin edelleen syödään kerran yössä, enkä aio pitää kiirettä siitä vierottamisen kanssa. Katsotaan nyt kun siirrytään oikeaan maitoon.

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille! Täällä Lapiss on upea ilma!!!
 
Hei.
Pikasesti tulin vastaamaan tuohon 1v lahjatoiveisiin. :) Eetu ainakin haluaa (lue, äiti haluaa) että aletaan kerään hopealusikoita 12kpl, tähkää tai jotain muuta vastaavaa. Sit meil ei oo kovinpaljo leluja, pyydetään kuorma-autoa ja jotain muuta vastaavia :) Sit vaatteet on tervetulleita, jääpi koko ajan pieneks. öö.. Muuta ei nyt tuu mieleen. Kuravaatteet oisin pyytäny, ne saatiinki jo sukulaisilta. Mut rahaa kesäkenkiin on kans yks vaihtoehto, raha menis ainakin hyödylliseen :)
Mut nyt palaa pannari ->
 
NAJ
Pikaisesti käväisen

1v synttärilahjatoiveita en ole vielä miettinyt, varmaan vaatteita, mutta kun en tiedä minkäkokoisia ja mitä, tyttöselle moni 68 on vielä reilu, rattaat ostetaan varmaan meidän äidin kanssa, heivaan vanhat hyökkäysvaunut pois ja saan tilalle kevyemmät ja pienemmät rattaat. SItten joo jotain leluja, en tiedä vielä, ehkä joku kirja olisi kiva ja nomination koruun palasia.

Neiti syö vielä öisin, mutta senkuin syö, on niin pikkuinen ja toisaalta juo aika vähän maitoa päivisin, joten ihan hyvä sitten yöllä tankata

Hapanmaitotuotteet aloitetaan maanantaina kun tulee 10 kk täyteen, varmaankin raejuustolla

Nyt telkun ääreen

NAJ+Neiti 9kk
 
Pikasesti täältä myös..

1v toiveita, en vielä kovin miettinyt, mutta ainakin rahaa ja sitte varmaa tulee vaatteita ja jotain.. :) Ehkä jos keksin, niin voisivat porukalla jotakin isompaa.. Pitää miettiä vielä.

Eikalle iski kuume ensimmäistä kertaa :/ Ihmettelin ku nukahti neljän jälkee toisille päiväunille.. sitte unet jatku ja jatku.. Lopulta siinä kävin katsomassa, ni posket iha punaset ja kokeilin ni tuli kuuma.. Herättyä sitte mittasin kuumeen pyllystä ja näytti sen 39,2 (eli noin 38).. Ihan hyvän tuulinen, hetkisen oli sylissä kun joi maitoa sitte lattialle vähä leikkimään.. ja onneksi nesteitä menee, iltapuuroa ei paljoa huolinut.. Äsken laitoin supon ja pojan sänkyyn, nyt on jo hiljaista.

Toivottavasti pystyy nukkumaan kuitenkin. Viime yö jo oli levotonta, kun pojan nenä oli tukossa.. Ihmekös tuo jos sitte väsyttää.

Nyt vedän levyks sohvalle.

:wave:
 
Moi

Huh, tääl on vauvakuume niin kova et alotin laihiksen. Oon lihonnu ja haluisin vähintään samaan painoon ku sillon kun aloin Eetua oottaan :) Nyt kaks viikkoa oltu painareitten pisteillä ja laihuttu -3kg :cool:

Voi kamala että aika juoksee! Eetu tuli pari päivää sitten 11kk :heart: Ens kuussa ois sit 1v synttärit, ne pietäänki vasta 7päivä. Puuha Pete teemaa oon ajatellu, mut eihän niit kertsikoita enään löydy kun niitä haluais! Kakku taitaa olla ihan tavan kerma banaani kakku, minkäänlaisia koristeita en osaa tehä jos mun sisko ei sit innostu kokeilemaan :) Ihanaa ku siskoki tulee ulkomailta (työharjottelus ollu) ja nähään taas, sunnuntaina mennään taas kylään :)

Tuota te jotka juotatte jo tavan maitoja, miten te otatte maitoa mukaan reissuun taikka kaupungille? Pullossahan se ei kauaa säily.

Jahas, tuholainen taas liikentees. Koko ajan saapi juosta perässä.

Ainiin, meil tulee jo "tyttö, tytto" ja jos jotain kysyy kuuluu "tä" taikka "hä". Mut tuo tyttökin ei varmaan meinaa mitään, se vaa sopii suuhun aina kesken leikkien. Ja jos Eetun kanssa puhuu saattaa sen suusta kuulua sanojen viimeisiä kirjaimia, esim potta siit tulee "ta". Aika juoksee hirmusen kovaa.. Huhu!

Mut nyt taitaa olla pahuudet mieles kun tuli hiljasta!
 
Kyyneltenhymy- tsemppiä laihikseen! :) Ite kans alotin vuoden alusta karppaamaan ja nyt on lähtenyt 11kg. 5 raskaudesta jäänyttä kiloa ja 6 ylimääräistä. Aika mahtava fiilis :D Vielä jokunen kilo pitäis saada alaspäin, niin ollaan päästy tavoitteeseen. Mitään kiirettä en pidä kuitenkaan. Hiljaa hyvä tulee :)
Normimaitohan löytyy myös pillimaitoja 2 desin pakkauksissa, että niitä varmaan sitten muutaman hankin kaappiin valmiiksi, kun siirrytään normimaitoon. Ollaan lähdössä Kreikkaan äitienpäivänä ja ajattelin sitä ennen totuttaa normimaitoon. Helpompi sitten lomalla, kun ei tarvii erikseen korvikkeita ostella. Benjamin on silloin kuitenkin jo 11,5kk.


Me ollaan täällä sairasteltu oikein urakalla. Benjaminilla oli ensimmäinen korvatulehdus pari viikkoa sitten ja ensimmäisen kerran käytiin nyt lääkärissä. Benjamin oli niin nätisti kun korvat tutkittiin. Istui vaan hiljaa paikoillaan, kun yleensä meidän lapset on huutaneet ja rimpuilleet ja väkisin on saanut yrittää pitää paikoillaan, niin tämä oli ihan uusi kokemus minullekin :D Lääkkeenkin otti joka kerta tosi hienosti :)

Taaperokärryn kanssa poika kävelee jo täyttä häkää. Ei vaan osaa kääntää sitä kärryä, että sitten kun tulee seinä tai joku huonekalu vastaan, niin siirtyy kärryn toiselle puolelle ja alkaa työntää kärryä väärinpäin, joka taas ei ole kovin turvallista, kun keikkaa sitten helposti. Ja välillä menee seisomaan sinne kärryyn. Osaa kyllä useimmiten tulla sieltä myös oikein hienosti itse poiskin.

Työntääkö teillä muilla pienet sormia kurkkuun? Benjamin tekee tätä ihan jatkuvasti ja on tehnyt jo pidemmän aikaa. Ja sitten välillä oksentaa, jos en kerkeä väliin. Ja kun komentaa, niin hymyilee vaan. Onkohan huomion hakemista vai mitä, mutta ärsyttävää ainakin :kieh:

zizlisko+B 10kk
 
NAJ
Moikka taas pitkästä aikaa :)

Käytiin Myyn kanssa neuvolassa kun tuli 10 kk täyteen, pituutta oli 69,5 cm ja painoa 6,7 kg. Pikkuinen vieläkin ja taas mentiin käyrillä alaspäin, ollaan lähellä lähetettä lääkärille :( mutta myös minä olen ollut pikkuinen ja alkanut kasvaa 5 vuotiaana, niin teki kakkonenkin, kasvoi ekat kuukaudet, sitten kasvu hidastui ja 5 vuotiaana alkoi taas kasvaa. Sitä odotellessa :)

Ulb:ille täältäkin myöhästyneet onnittelut :) Ja saitpas ihanan lahjan :)

Zizilisko, Myy tekee samaa, sormet kurkkuun ja kamala kakominen, saa tekivät pojat, ärsyttävä tapa, joka menee ohi, toivottavasti pian.

Tyty on oppinut kävelemään tuen kanssa, vetelee taaperokärryllä hirveätä kyytiä päin kaikkea mahdollista, kääntyä ei osaa, joten sitten pitää mennä Myyläinen kääntämään ja taas mennään :) On vähän koomisen näköinen, kun on aika pikkuinen vielä :) Puhetta ei tule, ei kerkeä opettelemaan, kun pitää kävellä hela tiden :) Mammmmam ja papappapa tulee, mutta enemmän se on sellaista puheen rytmin opettelua.

KH&Zizilisko, tsemppiä laihduttamiseen, itsekin pitäisi aloittaa, imetys tuo mulle aina kiloja :( KH:lle vauva onnea kun on sen aika :)

Jaahas, neiti haisee ja tahtoo kävellä, nyt on jumissa, joten mukavaa kevättä kaikille

NAJ+Myy 10 kk
 
NAJ ja Kyyneltenhymy: Teillä jo noin hienosti kävellään! On NAJ varmasti hauskan näköistä, kun pikkuinen MYY kävelee. Meidän tyttöä kaikki ihmettelee niin pieneksi ja mun mielestä ei edes niin ihmeellisen pieni ole. Nyt oli 11 kk neuvola ja pituutta oli 71 cm ja painoa 8330. Pituuskasvu hidastunut, mutta painoa olikin tullut senkin edestä.

Meillä kävellään sohviin ja pöytiin nojaillen. Taaperoakärryä meillä ei ole. Mutta sen tapainen kävelyteline, jota rollaattoriksi kutsumme :LOL: Pidetään siinä kuitenkin vielä jarruja päällä, kun muuten menee niin vauhdilla, ettei tyttö vielä pysy mukana.

Meillä nyt sitten on fysioterapeutti alkanut käymään kerran viikossa. Kauan meni ennen kuin neuvola uskoi puolieron. Taisin ekan kerran neuvolassa mainita siitä jo, kun tyttö oli 3 kk! Fyssari on nyt käynyt pari kertaa ja kehunut, että tyttö toimii hienosti ja puoliero on vain lievä. Saattaa hävitä, mutta arveli, että jonkinlainen puoliero varmaan tulee jäämään, mutta todennäköisesti niin pieni, ettei haittaa. Puolieron syytä ei tiedetä. Pää on aukilen kautta ultrattu pari kertaa ja ultrassa ei mitään poikkeavaa näkynyt. Syksyllä mennään magneettiin, jos puoliero säilyy kävelemään oppimisen jälkenkin. Vasen käsi on siis oikeaa laiskempi ja kömpelömpi. Samoten vasen jalka varvistaa ja senpä takia käytetään kenkiä. Ja nyt jo fyssari huomas, että jalan asento on parantunu :)

Tyttö on melkoinen touhuaja ja todella aktviinen liikkuja ja puhua pälpättää jatkuvasti. Selvästi on alkanut yrittää toistaa perässä. Syödessä ollaan opeteltu päätä ja nenää jne. ja monesti leikkien keskelläkin yhtäkkiä nostaa kädet pään päälle ja sanoo päääää :LOL: Vaippa-sanaa tapailee myös, kun pyöritelee vaippaa kädessään ja kissalelun kanssa koitetaan maukua ja koiran kanssa haukkua.

Päikkäreiden unimäärä on meillä vähentynyt ja samalla yöunien määrä vähän lisääntynyt. Nyt nukkuu 11 tuntia, mutta välillä edelleen tankataan. Ja siitä yösyömiestä nyt tuli neuvolasta noottia, että pitäs jättää pois, kun meillä ei aamupuuro maistu.

Varattiin muuten 1-vuotiskuvaus. Lapsikuvaaja tulee meille kotia ottamaan kuvia. Aika kallista on, mutta halutaan panostaa tähän ekaan syntymäpäivään. Jatkossa päiväkoti hoitanee kuvaukset...

Ihanaa, kun lumet on saanu kunnolla kyytiä.
 
emv
Heippa pitkästä aikaa!

Meillä juhlittiin Saden 1v. synttäreitä hänen oikeana synttäripäivänään viime launtaina. Aika hulinaa, oli paljon vieraita, mutta oikein ihana päivä! Oltiin tehty itse simaa ja munkkeja muide tarjoiluiden lisäksi. Sade ihastutti ottamalla ekaa kertaa kunnolla askelia ilman tukea :) Mummin sylistä mumma syliin ja sitten myös muittenkin. Fiksuja ja kivoja lahjoja sai, mekkoja, kirjoja, hiekkaleluja, vk-haalarin jne.

Tänään oli sitten 1v. neuvola. Pituus 77cm ja paino 10780g. Pinseettiote löytyy molemmilla käsillä ja kaikki muutenkin ok. Nyt on painokin plussan puolella, kun aiemmin aina menty miinuksella. Pituus plussalla, kuten aiemminkin. Käydään vielä toukokuussa pikaisesti neuvolalääkärillä karsastuksen vuoksi, joka myllä meidän ja th:n mielestä nyt hävinnyt. Rokotteeseen ei neito raegoinut pistettäessäkään juurikaan, lähinnä tuntui se ärsyttävän, että pidettiin kiinni, kun olis ollut niin paljon kivoja lelujakin, millä touhuta. Piikkikammoiselle äidille on ihanaa, ettei toinen ole kovin pahana, kun pistetään.

Ollaan siirrytty tavalliseen maitoon ja muutenkin ruokavaliossa nyt samaa kuin meillä vanhemmilla. Ei ole tullut mitään oireita tavallisesta maidosta.

Meillä kanssa tytöllä tarinaa riittä, kunnollisia sanoja äiti, anna, kakka ja nam nam. Potalla sanonut myös tännä ekan kerran kakka. Yrittää matkia muitakin sanoja ja näyttää kysyttäessä missä on kello, lamppu, isi jne. Leikkeihin on nyt tullut autojen kanssa pöristelyä ja nukelle syöttää tuttia ja halaa nukkea. Kovasti tulee uusia juttuja koko ajan ja ymmärrys kasvaa. Sitä on ihanaa seurata!

Tsemppiä kovasti laihdutukseen, se vaatii itsekuria! Mulla kans nyt painoa lähtenyt viikottaisen zumban ja ruokavalion kevennyksen myötä. Oon siirtynyt herkkupäivää, eli namia ei vedetäkään ihan samaan tahtiin kuin aiemmin. Enää 1kg siihen että raskauskilot (+18kg) tippuneet. Imetyksellä ei juuri paino tippunut. Ziziliskolla kyllä hyvin painoa lähtenyt! Kyyneltenhymy, mullakin joskus aiemmin painonvartioiden pisteillä hyvin tippunut paino. Siinä on hyvä, kun koko ajan on selkeä systeemi millä mennä.

Sade ei enää tunge sormia niin paljon kurkkuun, mutta aiemmin sitä oli meilläkin aika paljon ja aina hirvittävä kakominen siihen perään.

Ihanaa Äitiliini, että olette vihdoin päässeet fyssarille! Ja ihanaa, että ajalan asento parantunut!

Kyllä kevättä ja lumien lähtöä onkin odotettu! Tuntui kyllä talvi tänä vuonna erityisen pitkältä. Välillä tuntui, että oli jo ihan alavireinen, kun ei kevät kunnolla alkanut. Nyt on jo oikein ihanaa!

Benjaminille vielä terveempiä päiviä puhallellaan täältä. Meillä on nyt oltu terveänä pientä nuhaa lukuunottamatta.

Tulkaahan kertoilemaan kuulumisia lisää, kunhan ehditte. Niitä on niin kiva lukea!

-emv ja Sade 1v. 2pvää :heart:
 

Yhteistyössä