Toukokuun toukat 2013 *Helmikuussa*

Heips tänne...
Tänään oli neuvola ja lääkäri ja narahdin sitten sokerirasituksessa kun yks arvo oli yhden yksikön koholla niin nyt sitten joudun ite mittailee noita sokereita ;( tuli hirveen paha mieli ku pelkään sormeen pistosta yli kaiken ja nyt joutuu tekee sitä usein :( se on mulle vaa kauhee pelko... Muuten kaikki olikin hyvin.. Hb oli noussut hyvin edellisestä viimeksi 128 ja nyt 140 oli hyvä tarkistuttaa kun ollut huimausta viime aikoina mutt ei ainakaan ole hb:sta kiinni... Pissa oli puhdas sf mitta 24 pikkusen sykkeet 150 ja jotain ylöspäin tais olla 170 ei muista tarkemmin.. Pikku kaveri oli pää alaspäin mutta eiköhän se käänny viel monesti johonki muuhun asentoon... Siinäpä tämän päivän neuvola kuulumiset... Vielä yks tosi kiva asia täällä päin on yks netti sivu mis myydään kaikenlaista sälää halvalla ja löysin hoitopöydän mis on laatikot ja se oli just semmonen mimmost olin toivonut.. Pikkusen vaatteet saa laitettua sinne :) sen siis hankin 35€ vielä ois sitte paljon muuta mitä pitäs hommata :)

Pipsukka93 ja poika 25+6
 
Pitkästä aikaa!

Kaksi viikkoa on melkein mennyt :/
Murhetta on nyt Masukin hengissä pysyminen on vaakalaudalla uutinen järkytti ja järkyttää. Sydämmessä oleva vika on luultua pahempi ja se oli joku läpivirtaus juttu josta on vaikea selviä vauvan masussa.. Koko-ajan pelkään koska tytön sydän lakkaa lyömästä :/ kohtukuolema riski 50%.
En tiedä miten tässä pitäisi olla.. Itkettää ja olo on huono
Erikoislääkärin luona pohdittiin myös mahd. Ennen aikaista synnytystä joka olisi tässä tapauksessa swctio. Tytöllä painoa 850g ja pituutta 30cm. Viikko pari menisi niin erikoislääkäri katsoisi tilannetta ja varaisi sectio ajan. Vauvalle joudutaan heti tekemään sydänleikkaus ja selviänis mahdollisuudet 45%.

Pelottavaa aikaa...

Blommor ja Pieni 26+5
 
Blommor: Multakin hirveästi halauksia ja voimia tyttösen kanssa. Hienosti on taistellut sydämensä kanssa jo näille viikoille, toivotaan samaa sisukkuutta hänen elämälleen masussa ja masun ulkopuolella <3

terkuin, Simppu ja pötkis
 
Blommor, voimia sinulle ja perheellesi, eipä paljon karmeampaa tilannetta voisi olla. Toivoa on niin kauan kuin toisin todistetaan. Laitan universumiin toiveen, että asiat lutviintuvat ja tyttönne selviää! :heart:
 
Blommorille halauksia ja jaksamisia :hug: Toivotaan että kaikki sujuu hyvin.

Täällä tilanne pysynyt ennallaan, viikkoja onneksi kasassa jo hyvä määrä mutta tietenkin toivon että pikkuinen jaksaisi masussa asustaa vielä hetken.
Kahden viikon välein on lääkärissä ravattu ja seurattu muutoksia. Onneksi ei ole pahempaan päin menty.
Masussa asustaa todella vilkas tapaus, koko ajan tuntuu potkuja ja tykkää vaihtaa asentoa :D Välillä tuntuu todella kipeiltä nuo.. mutta tiedän ainakin että kaikki siellä on kunnossa.
Liitoskivut ovat tulleet jokapäiväiseksi riesaksi, tällaista ei edellisissä raskauksissa ole ollut. On jotain aivan kamalaa kun tuntuu ettei pääse yhtään liikkumaan. : / Nouseminen on yhtä tuskaa.
Samoin selkä on alkanut jomotella, ei kyllä mikään ihme tämän pakko levon aikana.
Öisin ei täälläkään nukuta, pikkuinen pitää öisinkin mua valveilla, samoin jos sattumoisin uni tulee herää siihen ku vaihtaa asentoa kun toi masu alkaa olla jo pikkasen tiellä :D Vesassa ei onneksi tarvii ravata,ainakaan vielä.

Tämähän on mun viimeinen raskaus josta ajattelin nauttia mutta tässä raskaudessa on nautinnot kaukana : /
Täällä kanssa tuntuu että toukokuuhun on aikaa vaikka kuinka kauan.. viikot menee hitaasti.

Sokerirasitukseen ei tarvinnut mennä, sain itse valita menenkö vai en. Onneksi!!

tigrumamma ja toukka 25+3
 
Blommor! Toivon ihmettä vauvallesi, hyvää ihmettä joka parantaa <3. Voi sinua:/.. Voimia koko perheellesi!

Muiden kuulumisia oli mielenkiintoista lukea.


Omat kuulumiset:
Sisätarkastuslääkäri oli tänään ja kohdunsuu oli täysin kunnossa, sykkeet kohdillaan, sf-mitta kohdillaan, painoa oli tullut kolmessa viikossa 1,5kg ja lääkäristä se oli ihan hyvä, painoa nyt 68,6 ja pituuteni 164. Viikot siis 26+2.
Labrassa kävin ottamassa taas kokeita ja kaikki varmaan silti ok.
Verenpaine oli 103/ 70, proteiinit oli jotenkin likaisen keltaisena liuskassa joten se tuli sinne labraan kokeeseen myös ihan varmuuden vuoksi vaikkei lääkäri nähnyt suurta syytä huoleen.
Liitoskivut ovat pahat kuulemma siksi kun edellisestä synnytyksestä jo kauan aikaa ( n. 3 vuotta ). Liitokset ovat ehtineet palautua ja nyt ne "ratkeavat" uudestaan.
Kivut ovat jopa niin pahat että itkettää ja ei voi liikkua ja jalatkin menevät välillä alta, toisaalta välillä on ihan ok olla muttei koskaan kiva olla:).
Henkinen olo on hieman tylsistynyt ja vaisu mutta positiivisin mielen odottelen kaikkia tulevia asioita kuitenkin. Luulen että piristyn ja huumoroidun kunhan saadaan vähän lisää aurinkoa.
Käytän kirkasvaloa ehkä 3 kertaa viikossa sen 20 min vaikka pitäisi käyttää 6-7 kertaa. Tuntuu ettei aamuisin löydy aina aikaa.:/ Se kyllä kivasti lyhentää yöunia kunhan muistaa käyttää:)

 
Vauvan kotiutumisvaatteista, ostin tosiaan söpön potkuhaalarin tulokkaalle, ja ajattelin, että sen voisi laittaa päälle, kun tullaan sairaalasta. Vertailin eilen pariin muuhun pikkuvaatteeseen, 56cm, ja se söpöilyhaalari näyttää ihan kauhean pieneltä. Toivottavasti ei kutistu paljoa pesussa, tai luulen, ettei mene vauvalle ollenkaan :| Meidän edellisellä toukovauvelilla, joka syntyi alkukuusta, oli kotiin lähtiessä sellainen kevyt ulkohaalari (ei kevyttoppis) sisävaatteiden päällä. Silloin oli aika viileä kevät. Nyt saattaa riittää pelkkä peitto...? Kunhan näkee millainen kevät/ alkukesä on.

Hurjaa, että Simpulla on jo 30+0 lähellä! :O Itse kun olen tämän ketjun häntäpäässä, tuntuu vielä kovin kaukaiselta ajatukselta...

Siivousvimma täälläkin, eilen aloitin käymään lasten vaatteita läpi, pistin pieneksi jääneitä kirpparille ja kiertoon/ odottamaan sisarukselta toiselle siirtymistä. Aloitin siivoamaan myös vaatehuonetta ja pyykättiin kokoa isompia vaatteita lapsille ensi kesäksi. Touhusin vielä yhdeksän jälkeen illalla ja kumartelu alkoi tehdä aika häijyä.
Alkuviikosta jumpatessa jo pisteli kohdunsuulle tai jonnekin kummallisesti, kun kumarruin. Eilen melkein vihloi samalle suunnalle. Tänään jatkoin vaatehuoneen kamojen läpikäymistä, illasta istuin lattialla lajittelemassa paperikasaa ja en meinannut ylös päästä, kun alkoi sattua niin kauheasti jonnekin alapäähän. Sen jälkeen istuin lukemassa lapsille iltasatua ja tuli jatkuvasti kipupistoksia kohdunsuun suunnalle tai jonnekin. Mitähän ihmettä?! Ei ole aiemmissa raskauksissa ollut samanlaisia kipuja. Supistuksia tuli myös peräjälkeen alkuillasta, asettui, kun istuin huilahtamaan reiluksi tunniksi. Luulin jo päässeeni niistä, kun oli muutama helpompi päivä...

Kiva kuulla, ettei tigrumammalla ole tapahtunut muutoksia huonompaan suuntaan! Mietinkin tuossa yksi päivä, miten menee niillä, ketkä oli jossain vaiheessa levossa supistuksien takia. Eikös joku muukin ollut...? En vaan ole muistanut kysellä. Toivottavasti vauveli viihtyy masun lämmössä vielä pitkään :)

Tsemppiä Dragonfly77:lle liitoskipujen kanssa. Mullakin on synnytyksien väli suunnilleen 3 vuotta, oisko sitten tosiaan helpommat oltavat liitoksen kanssa, jos olisi lapsilla pienempi ikäero. Tosin mulla ei ole nyt liitoskivut vähään aikaan vaivanneet *koputtaa puuta*. Ilmaantuvat kausittain ja häviää välillä.

Järjestelin tänään myös neulelankalaatikkoa, kun oli niin ylitsepursuavan näköinen. Katselin vaaleanpunaista kerää, että tostapa ois kiva neuloa vauvalle jotain. En muistanut, että siellä sellainen jämäkerä on. Saa nähdä pääseekö siitä neulomaan jotain pientä söpöä :heart: Mutta mulle voisi vaihtaa tyttöolon, on viimeaikoina ollut niin voimakkaana.

Cherrie_ 23+6
 
Blommor :hug: Kovasti voimia ja tsemppiä pikkuiselle :hug:

Samoin voimia Tigrumammalle :flower: Mikä olikaan teidän tilanne tarkemmin, en enää muista niin tarkkaan...? Olitko vuodelevossa kotona vai saatko kuitenkin liikkua tms..?

Dragonfly
, mulle neuvolalääkäri selitti mun infernaalisia liitoskipuja taasen päinvastoin sillä, että jo useampi raskaus takana (kaksi) ja useamman kerran joutuneet liitokset jo antamaan periksi eivät siis enää niin elastiset ja edellisestä raskaudesta en ole ehtinyt vielä kunnolla palautua (1.5v), joten silloin kuulemma kivutkin monesti hankalammat. Onhan nää kivut kyllä hirveitä, useampana yönä nukuttu ainoastaan kipulääkkeen avulla. Kovasti tsemppiä kohtalotoverille!!

Vauvan kotiutumisvaatteita
tai muutakaan vauvaan liittyvää en oo ehtinyt vielä edes ajatuksen tasolla miettiä :D Pitäsköhän kuopusta siirtää jossain vaiheessa pinniksestä jo pois, ettei tartte sitten suoraan samana pvänä kun tullaan vauvan kanssa kotiin..? Tai miettiä mihin vauvan vaatteet laittaa, kun "vauvan lipastossa" on vielä kuopuksen vaatteet.. Kai tässä vielä ehtii? Tuntuu kyllä menevän NIIN nopeasti tää aika, ettei mitään järkeä. Aikasemmissa raskauksissa on ollut paljon enemmän jo valmiina tai ees suunnitteilla tässä vaiheessa.

Nukkuminen
on täälläkin katkonaista juuri noiden pirun liitoskipujen ja sitten uutena, HELVETILLISTEN suonenvetojen takia :headwall: Viime yönä kramppasi pohje niin kovaa, että itkin tuskasta, kun ei meinannu millään laueta, mies heräs kun seisoin sängyn vieressä tuskan hiestä märkänä ja ähisin ja itkin kivusta, ja yritin suoristaa jalkaa, luuli että synnytän.......Koko ajan tunne, että kun vähän varpaita liikuttaa alkaa herkästi kouristamaan pohkeesta, ja edelleen viime öisestä koko pohje aivan kosketusarka, ja kävelykin ollut tänään tavallistakin kivuliaampaa. Ehkä ihan onni, että äippäloman alkuun enää 4 viikkoa aikaa...:stick: Onko muilla samaa vaivaa?

Kristiin ja murukka 30+0 *poks* (Jee saan synnyttää täällä lähisairaalassa tän vauvan, näitten viikkojen jälkeen ei tartte enää mennä yliopistosairaalaan!)
 
Moikka!

Sokerirasituksessa kävin tänään, YÄK! Vaikeuksia oli, mutta onnistuin olee yrjöömättä ja pyörtymättä. Litkun juominen oli inhottavaa, mutta kaikkein vaikein oli se eka tunti :x

Äitiyspakkaus hypistelty läpi nyt illalla, tykkään kovasti =)

Vein myös labran jälkeen äitiyspolille sen istukkaveren luovutus -kaavakkeen. Neuvolan täti sanoi, että se on hyvä toimittaa etukäteen sairaalaan ja että ne antaa neuvolakortin kanteen jonku tarran merkiks siitä, että oon luovuttaja. Eipä sieltä mitään tarraa tullut ja aika hölmistyneenä otti vastaan sen kaavakkeen... Luuli eka et mulla on aika ultraan tai jotain ja sit meni ihan sekasin ku selitin että ei ku mä haluan vaan palauttaa tän ja että se kirjataan mun tietoihin :O Onko kukaan luovuttanut istukkaverta aiemmin? Onko tieto siitä pitänyt olla synnytyssairaalassa etukäteen?

KeepGoing ja vave 24+6
 
Hei hyvä, että KeepGoing muistutit tuosta istukkaverihommasta! Täytin sen lomakkeen sata vuotta sitten, mutta oon nyt täysin unohtanut koko jutun. Tosiaanhan siinä lomakkeessa kehotetaan palauttamaan se hyvissä ajoin sairaalaan...en nyt oikein tiiä, vienkö sen sitten Naikkarille (jonne en mitä luultavimmin kuitenkaan pääse synnyttämään), vai mitäs. Kai muutenkin pitäisi kohtapuoliin soitella jonnekin (Naikkarille/Kättärille/Lohjalle/mitäsnäitänyton), josko huolisivat tutustumiskäynnille, silloinhan senkin voisi jättää sinne.

Vauvan kotiutumisvaatteista oli nyt siis selkeä konsensus, että kevyttoppahaalari on liikaa, jes, en lähde sellaista metsästämään. Ehkä vaan tukevasti perusvaatetta ja peitto? Pöljäähän tätä nyt on jo miettiä, kun ei tiedä millaset säät on jne. (Mut tämmönen mä oon, oon jo ehtinyt miettiä nimiäistarjoilua, jouluja ja herratiesmitä!)
 
Affen en tiedä kuinka hölmöä nuo sinun mietinnät on kun itse olen alkanut jo askarrella ristiäis kutsuja! Ajattelin etten välttämättä jaksa synnytyksen jälkeen niitä väsätä ja miettiä runoja ja muita! Ja muutenkin alkaa olla ristiäisiä varten kaikki kunnossa :LOL: Ei yhtään ajoissa! Päivä pitää vielä vaan keksiä kun vauva syntyy ja pääsee juttelemaan papille! Teen myös valmiiksi lasten syntymäpäiville kutsut valmiiksi ettei tarvitse tehdä kun vauva on syntynyt. Meillähän on laskettu aika 9.5 ja yhdellä lapsella syntymäpäivät 28.5 ja toisella on kesäkuun lopussa. Nuorimmalla onkin synttärit heti maaliskuun alussa.

Meillä varmaan vauva tuodaan kotiin samoissa vaatteissa kun kaikki sisarukset! Nuorimmalla oli kyllä lisäksi toppapuku.
 
  • Tykkää
Reactions: affen
Meilläkin on vielä kuopus pinniksessä ja hänen vaatteensa "vauvan lipastossa". Ja jos ei isompaa asuntoa/ omaa taloa löydetä kevään mittaan, tulee tilanne todennäköisesti olemaan sama myös vauvan synnyttyä. Missään ei yksinkertaisesti ole tilaa vielä yhdelle sängylle. Vauvalle laitan sängyn äitiyspakkauksen laatikkoon, ja sen sijoitan varmaan meidän sänkyyn, on sen verran leveä sänky, että mahtunee siellä olemaan. Tuskin vauva siellä nukkuu, kun kaikki muutkin on vieressä nukkuneet.
Vaatteet laitan varmaan sellaisiin muovisiin orthex-säilytyslaatikoihin tms, ne mahtunee meidän makkarin nurkkaan. Tyhjensin yhden sellaisen laatikon samalla, kun vaatehuonetta siivosin. Siellä on nyt uudet vauvanvaatteet odottamassa pesua. Lipastossa näyttäisi jäävän tilaa yhden laatikon ja kaapin verran, jos siirrän pinniksen lakanat ja vauvapyyhkeet + fleecevaatteet jonnekin muualle. Pitää vielä miettiä miten ne järkkäilen, kunhan saan tuon vaatehuoneen siivouksen loppuun. Askartelulipasto ja lattian kenkälaatikot jäi vielä tälle päivälle, ei eilen kärsinyt enää niitä kyykkiä. Eteiseen olen yrittänyt etsiä jotain pientä kapeaa lipaston tapaista. Meillä on naulakko ihan räjähtämispisteessä, eikä vauvan vaatteille oikein näytä olevan tilaa. Jos olisi oma asunto, olisin ostanut tuohon jonkun käytännöllisemmän ratkaisun. Tällä hetkellä siinä on siis pari pientä yläkaappia ja lyhyt tanko + hattuhylly.

Pystyyköhän istukkaverta luovuttamaan kaikissa sairaaloissa...? En ole kuullut koskaan aiemmin, muutama viikko sitten törmäsin aiheeseen, kun googlailin muita istukka-asioita.

Suonenvedosta, mulla ekassa raskaudessa oli öisin ihan hirveitä vetoja. Välillä just itkin kivusta, kun ei saanut sitä loppumaan millään. Olen sen jälkeen pitänyt jalkoja ahkerasti seinää vasten, kohti kattoa nostettuina joka ilta, eikä ole pahempia tullut. Tässä raskaudessa en vielä ole seinälle nostanut, mutta illalla sohvalla löhötessä ne on lievässä kohoasennossa.

Mäkin tykkään alkaa suunnittelemaan asioita tosi hyvissä ajoin :) Kastepäivää olen miettinyt pääni puhki, ei oikein meinaa sillekään sopivaa viikonloppua löytyä. Se mitä olin ajatellut, on appivanhempien puolelta varattu. Ilmoittivat hyvissä ajoin, että älkää ainakaan sinä viikonloppuna. Sit on kaikkia muita juhlia, ja tietysti miehen työt joka toinen viikonloppu, ellei saa kesälomia pidettyä heinäkuussa. Kesäkuulle en kastajaisia halua, kun meillä on pari vauvaa huutaneet ekan kuukauden masukipruja... Ettei mene koko kastepäivä yhdeksi parkumiseksi. Pitääpä kalenterin kanssa kysellä sitäkin muilta jo hyvissä ajoin...

Tiivi-Taavilla riittää sitten ohjelmaa vauvan syntymän jälkeen! Toisaalta, sukulaiset voi tulla katsomaan vauvaa samalla kun on toisen lapsen synttärit?
Me ollaan yritetty kastajaisia aina ajoittaa jonkun muun juhlan kanssa yhtä aikaa. Yhdet oli mun isän 60v. juhlien aikaan, toiset mummon 90v. juhlien, ja kolmannet esikon synttäreiden kanssa yhtä aikaa :) Nytkin ois ollut kuopuksen synttäripäivä tarjolla kastepäiväksi, mutta kun se ei käykään appivanhemmille...

Kesälomareissukin pitäisi johonkin väliin saada mahdutettua, ja varailla hotellia jo hyvissä ajoin. Kotimaassa meinattiin, Särkänniemeen todennäköisesti. Meinasitteko muut miten pikkuisen kanssa reissailla kesällä?

Mutta nyt jatkamaan siivoilua!

Cherrie_ 24+0 *POKS*

 
Mun idyllisissä haavekuvissa hengataan koko heinäkuu mökillä saaristossa kuin Saariston lapsissa ikään, istun seesteisenä imettämässä vauvaa kivellä istuen horisonttiin tuijottaen, meren liplatellessa varpaissa...eli oikeesti ollaan siellä varmaan viikonloppu ja juostaan sit äkkiä sivistyksen, juoksevan lämpimän veden, pesukoneen jne. pariin.

SPR:n veripalvelun nettisivujen mukaan istukkaverta voi luovuttaa vain pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloissa. Voiko olla, ettei kaikissa yliopistollisissa onnistu, outoa.
 

Yhteistyössä