Toukokuun toukat 2013 *Helmikuussa*

JOM
28 viikkoa kasassa,jee!

Täytyy kysellä neuvolasta niitä liuskoja, jos tuntuu että kirkasta nestettä tulee uudestaan pöksyyn. Toivottavasti ei!

Mulla on niin turvonneet rinnat, että pahaa tekee. Eilen sattui nänneihin julmetusti ja maitoahan (kirkasta nestettä) niistä taas tirskuu. Nyt toinen rinta ihan kipeä ja pinkeenä. Täytyy olla lämpösesti tissit haudattuna, ettei iske vielä jotain rintatulehdusta, ennen kuin edes koko vauva on maailmassa. En tiedä onko kellään ollut tässä vaiheessa, mutta mulla sekin varmasti on mahdollista :) Eli joka päästä valuu jotakin, hahhaa!
 
Heippa!

Maanantaina kävin ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa ja kaikki oli hyvin. Kirjottelen nyt töissä enkä muista lukuja ulkoa mutta kaikki siis kunnossa ja SF-mitta oli kuulemma keskiarvoa käyrällä eli ok. Hemoglobiinin pyysin mittaamaan kun viimeiset pari viikkoa olen ollut väsynyt mutta hemppa oli parempi kuin aikaisemmin eli ei tarvetta raudan aloitukselle...luulen, että väsymys johtuu vaan siitä että en saa nukutuksi kun liitoskivut + issias vaivaa. Sattuu oikein kunnolla, etenkin jos siivoaa tai tekee jotain enemmän. Normi työpäivä menee mutta kotiaskareetkin alkaa siihen päälle olemaan liikaa. Täytyy kuulostella tilannetta ja toivoa, että jalat ei mene oikeasti alta.

Vauva liikkuu koko ajan enemmän ja enemmän tai sitten se vaan kasvaa ja ne liikkeet tuntuu sitä varten paremmin :) Nyt alkaa potkut tuntumaan jo kunnon potkuilta kun tähän asti ne on ollut aika hentoja. Liikettä on ollut jo pitkään mutta niiden voimakkuus ei ole ollut kovaa. Todella hauska katsella paljasta vatsaa kun se pomppii!!

Nyt täytyy kyllä kehua Kelan toiminnan nopeutta kun laitoin maanantaina päivällä hakemukset netissä + liitteet siellä sähköisesti niin soittivat tunnin kuluttua lisäkysymysten kera ja tänään kun katsoin netistä niin päätöskin oli jo tehty eilen. Huippua! Siis vuorokaudessa päätöksen tekoa!! Iso kiitos sinne :)

Maidon tihkumisesta ja kipeytyvistä rinnoista....mullahan sitä maitoa tosiaan tuli jo ennen raskautta ja sitten se jossain välissä loppui ja nyt sitä on taas tullut jo pitkään mutta tällä hetkellä se ei ole valkoista vaan kirkasta ja todella tahmeaa. Sitä tulee välillä kunnollakin, etenkin öisin. En tiedä että mistä johtuu. Rinnat eivät ole mitenkään nyt kipeät mutta pakkasella + viimalla ne kipeytyvät ulkoillessa todella helposti. Sitä varten tein jo ihan heti alkuraskaudesta syksyä ja talvea varten pari villaponchoa mitä pystyy pitämään takkien päällä....ne auttavat. Suosittelen, sillä se on todella ikävä kipu! Eikä tosiaan se rintatulehdus ennen imettämisen aloittamista varmaan ole kaukana, olen itsekkin sitä pelännyt.

Enää alle 2 kk äippäloman alkuun ja alkaisin oleen kyllä ihan valmis, etenkin henkisesti. Mielessä pyörii koko ajan kaikki mitä pitää vielä ehtiä hankkimaan/tekemään/lukemaan....Mies eilen taas illalla sängyssä pohti, että minkäköhänlaista on sitten kun vauva tulee :) Mä murehdin kaikenlaista käytännön asiaa kuten vaunuja jne ja se pohtii että miten elämä muuttuu ja miltä siitä sitten tuntuu...hauskasti mennyt nää roolit jotenkin sekaisin!

Farkkutyttö ja Ihanuli 26+0 * poks* :heart:
 
Heippa

Nyt ollaan taas paremmilla viikoilla ja mikä parasta pienen sydän lyö :) tosin on muutaman lyönnun verran hidastuneet :/
Pieni tyttömme syntyy 28.2.2013 sectiopäätös tehtiin.
On ristiriitaiset fiilikset mutta kai näin on parasta ku 3 erikoislääkäriä tutki ja punnitsi vaihtoehtoja.
Raskausviikkoja on tuolloin 29+6 eli 30. Pelottaa niin paljon! Pikkunen on suht pikkunen kuitenkin.
Syntymä Paino-arvio n. 1350g ja 36/38cm. Onneks on kilo jo :)
Tässä on nyt paljon ollu asioita järjestettävänä ja muuta. Pienellä on kuitenki.pitkä sairaalajakso edessä . Nyt toivotaa edelleen että sydän jaksaa mukana
Jos nyt omasta olosta mainitsee niin närästystä ja suonenvetoja on suhteellisen paljon. Muuten on iha ok olo :)

Blommor ja Tähti 28+5
 
Mukavaa Blommor,kun tulit päivittämään kuulumisia:heart:
Kovasti tsemppiä ja jaksamista sinulle ja perheelle:hug:Varmasti on paras vaihtoehto tehdä sectio,että pienen sydäntä päästään heti korjaamaan:hug:Täällä ollaan hengessä mukana:)
 
Blommor, kovasti tsemppiä ja toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Ja omaan napaan. Mulla oli nyt viides neuvolakerta eilen ja sokerirasitus. Pikkaisen alan kyllä kadehtia tuota Suomen systeemiä, jossa noita käyntejä on enemmän ja kaikki muutenkin tuntuu olevan vähän tarkempaa. Täällä ei tosiaan otettu paastoarvoa ollenkaan. Join vajaan pullollisen energiajuomaa (!) ja siitä tunnin päästä otettiin verikoe. Tuloksista kuulee ehkä tällä viikolla, tosin en ole varma kuuleeko niistä ollenkaan, jos niissä ei ole mitään hälyttävää.

Hemoglobiinikin mitattiin nyt toista kertaa, mutta täällä on käytössä jokin ihan eri asteikko, eivätkä millään uskoneet, että sitä voisi mitata asteikolla, jossa arvot on esim. välillä 115-140. Täällä ne on jotain 10.3. Tämä nyt ei varsinaisesti häiritse, kun arvo oli ihan ok. Olisi se toki silti itsekin ihan kiva ymmärtää vähän, että missä mennään.

Sf-mitta oli 27 cm ja kai ihan ok, ainakaan siitä ei mitään palautetta tullut. Kuulostaa omaan korvaan kyllä vähän isolta.

Otin itse puheeksi kertyneet kilot, kun olisin halunnut vähän tietoa, että onko syytä olla huolissaan tms. Täällä painonkehitystä ei seurata ollenkaan. Mutta ei se kätilö/terveydenhoitaja edes kysynyt paljonko mulle on tullut, saati, että olisin saanut tietää olenko enää missään käyrällä. Pari lausetta vaihdettiin siitä, miten voi miettiä ruokavaliota ja liikuntaa ja toki se oli ihan asiallista.

Kiloja on tosiaan kertynyt ihan hirveesti, yli kymmenen. Alkuun ei kertynyt ollenkaan ja mahakin tuntui tosi pieneltä. Nyt tuntuu, että kiloja on joka puolella ja maha on iso. Kai se tuo liikunnan väheneminen ja ruoan ja herkkujen lisääntyminen tekee tehtävänsä. Päätin nyt lisätä liikuntaa ja kävelinkin eilen puolitoistatuntia kotiin. Ei se tosin yhtä kivaa ole kuin juokseminen, mutta jotainhan tässä on tehtävä.

Mua kiinnostaisi kuulla tuosta kohdunsuun tilanteesta ja myöhemmässä vaiheessa sitten siitä vauvan asennosta, mutta en ole ollenkaan varma, että tarkkaillaanko niitä täällä. Täytynee erikseen pyytää, jos ei muuten tapahdu.

Sori hieman negatiivinen postaus, mutta ainakin lienee hyvä kuulla, että se Suomen systeemi vaikuttaa aika laadukkaalta :)
 
Blommor, toivotan sulle ja masuvauvalle kovasti voimia ja rauhallista oloa!

Inkeri84: täällä Aasiassa taitaa olla sama asteikko tuossa hemoglobiinissa :) Se 10 on raja, ja mulla oli alussa 9.9 joten sain rautakuurin. No, inhoan raudan syömistä kun maha menee sekaisin/kovaksi, ja aloin vaan sitten syödä Suomesta ostettuja raskausvitamiineja säännöllisesti kun sen alkuraskauden olin aika huolettomasti. Niissäkin on rautaa, joten nousi riittävästi niillä pelkästään. En kyllä kertonut lääkärille että jäi sen määräämät pillerit ottamatta...hyi hyi minä.

Ja täällä oli myös samantyyppinen se eka sokerirasituskoe, ja jouduinkin sitten uudestaan kun sen arvo oli korkea. Mullakin ollut vähän ikävä suomalaisia systeemejä, vaikka joskus ne saattaa tuntua liiankin tarkoilta...esim. painonnoususta aletaan herkästi naputtamaan.
 
Huomenta kaikki!

Blommor, kovasti voimia tulevaan, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Sitten omia kuulumisia tiistain lääkäristä. Vauvalla oli kaikki hyvin, erittäin liikkuva tapaus, mutta saatiin kuitenkin katsottua kaikki tarvittavat jutut. Kohdunsuu oli viime kerrasta pehmentynyt ja kanava lyhentynyt hieman, mutta pitäisi kuulemma kestää :) Ei siis enää annettu nostorajoitusta. Sukupuolesta saatiin melko varma poikalupaus, mikä tuntuu neljän tytön jälkeen aika uskomattomalta :)

Vaunutkin bongasin netistä eilen ja täytyy tänään niistä soittaa, jos vaikka saisi sen asian pois päiväjärjestyksestä. Sitten ei hankittavaa olisikaan enää vaatteiden lisäksi.

dublo 26+3
 
Blommor: Täältä kans voimia ja enkeleitä matkaan! Hui, en olis uskonu et ensimmäinen toukolainen syntyy jo helmikuussa. Onneksi tosiaan on jo noita viikkoja takana :) Hurjan hurjan hurjan paljon tsemppiä teille pienen kanssa! <3 ja tulehan päivittämään sitten kuulumisia kun kerkiät!

Eilen jäi poksumatta, eli meillä tänään viikkoja 31+1. Myöhäiset poksut sille!

Terkuin, Simppu ja pötkis 31+1
 
Blommor, kaikkea hyvää tuleviin päiviin sinulle ja etenkin pikkuiselle!! Minullakin tuttavan lapset kummatkin syntyivät keskosina, toinen rv.32 ja toinen rv.29+jotain. Kumpikin selvisi ja ovat nyt tosi reippaita pikku neitejä. Suomessa myös lääketieteellinen osaaminen on huippuluokkaa, joten uskon, että pikku tyttösi on kanssa hyvissä käsissä.

Sitten omaa napaa. Tänne en ole nyt hetkilleen kirjoittanutkaan. Olen ollut enemmän Facebookissa. Tänään on rv.26 alkanut. Viime viikolla siis tuli tieto sokerirasituskokeesta ja ylihän se 2 tunnin arvo meni. Mittailin perjantaista - eiliseen (siis keskiviikkoon) verensokereita 4 kertaa päivässä. Tänään soittelin neuvolan terkkarille jatkosta ja hän sanoi, että jatkossa vain 3 kertaa päivässä mittaukset 1 - 2 kertaa per viikko.

Nyt olen siis muuttanut ruokavalioni jälleen terveellisemmäksi ja olen syönyt vähemmän + useammin per päivä, kuten diabeetikon pitääkin tehdä.

Ainoa murhe on nyt tästä ruokailusta tullut se, että paino on lähtenyt alaspäin. Nyt painoa on 69kg, kun 2 viikkoa sitten se oli vielä 71kg. Saattaapi tulla sanomista neuvolassa. Kerran kun tässä yksi ilta söin ns. normi - iltapalamäärän ja mittasin tunnin päästä verensokerin, arvo oli yli sallitun eli en voi enää palata ns. hevosensatseihin ruokaa. Pitää vain tällä pienemmällä ruokamäärällä mennä eteenpäin.

Ensi viikko on vain mielenkiintoinen, kun lähdemme sukulaisperheen luo hiihtolomareissuun ja siellä on kanssa sitten miettimistä mitä voi syödä? Ajattelin ainakin jättää ruokavaliosta pois makeat leivonnaiset (noita sukulainen mielellään aina leipoo), makeat jogurtit, yritän ainakin pienen palan syödä ruisleipää (tuo vain on ennen aiheuttanut närästystä, mutta kun ei kehtaa omia hapankorppuja mukana viedä) ja lämmintä ruokaa pitää syödä pienempi annos mitä yleensä tuolla on syönyt.
Matkallakaan ei voi sitten enää mitään hamppariateriota syödä, mutta onneksi Hesburgerissa on hyvät salaatit, niitä syön kyllä mielelläni - en usko, että noista tulee haittaa.

Tupasvilla ja möhkiäinen rv.26 tasan
 
Blommor kiva kun tulit kertomaan kuulumisia ja kovasti enkeleitä täältäkin teidän matkaanne. Onneks Suomessa kuitenkin toi lääketieteellinen osaaminen on ihan huippua. Tuu kertomaan kuulumisia.

Masukin aktiivisuudesta, ensimmäinen oli masussa rauhallinen ja on sitä edelleen, toinen aivan eri maata, todella aktiivinen ja liikkuvainen: sitä on edelleen. Tämä kolmas vaikuttaisi myös hyvin rauhalliselta tapaukselta ja odotankin meille syntyvän rauhallisen lapsen =)

Kävin tänään hieman kävelyllä, vedin lapsia pulkissa ja kerrankin koira oli hihnassa (maalla asumisen hyviä puolia, voi pitää koiraa irti), mutta voi kun se rupeaa mahaan sattumaan. Voipa olla ettei paljon enää tarvitse yksin lähteä pulkkailemaan, alkavat nuo tenavat jo niin paljon painaa ettei se ole enään mukavaa : / Se siitä ajatuksesta liikkua enemmän.

Armin 27+6
 
Masukin aktiivisuudesta, ensimmäinen oli masussa rauhallinen ja on sitä edelleen, toinen aivan eri maata, todella aktiivinen ja liikkuvainen: sitä on edelleen. Tämä kolmas vaikuttaisi myös hyvin rauhalliselta tapaukselta ja odotankin meille syntyvän rauhallisen lapsen =)
Voih, tämmöstä oon nyt kuullut monesta suusta, neuvolatädiltäkin. En kuitenkaan suostu uskomaan, että niin yks yhteen tuo menisi - nimittäin DELAAN, jos meille, kahdelle rauhalliselle ja tasaiselle laiskajaakolle tulee vilkas poika.
 
  • Tykkää
Reactions: Uutukainen
Moikka!

Blommor: Voimia tuleviin päiviin ja paljon jaksamista tilanteeseenne! Toivon sydämeni pohjasta, että kaikki menee hyvin. Olet ajatuksissa!

Omaa napaa: Tänne on rantautuneet ihan järkyttävät nivus- ja häpyluu (?) kivut! Tänään oli töissä melkoisen kiirus päivä ja jo iltapäivästä alkoi tuntua nivuskipuilua.. Nyt iltasella kävin koirien kanssa lenkillä ja melkeen itkun kanssa palailin sieltä takaisin, kun tuntui, ettei enää akseltakaan voi ottaa, kun sattuu niin lujaa. Nyt sitten pötkötelly sohvalla, mutta halleluja kun yrittää nousta ylös, niin tuntuu että paikat repiää. Kävely on semmoista ankkamaista pökellystä. Onko tää normaalia? Onko muilla tällaisia kipuja?

Maha-asukki on todella aktiivinen, möyrii menemään niin että koko maha hytkyy ja muuttaa muotoaan. Toisaalta mukava näin, kuin että joutuis kuulostelemaan liikkeitä ..

Viimeisiä hankintoja ajattelin tehdä nyt viikonloppuna (jos pääsen liikkeelle..), sitten alkais olla kaikki kasassa :heart:

Huomenna poksuu 30+0! Wau ja oho! :p Miten tää aika menee näin joutuin..

Amon & piskuinen
 
Blommorille paljon voimia ja halauksia tuleviin päiviin :hug:

Asukki on täälläkin todella aktiivinen, varsinkin illalla. Meillä ollut kaikki todella aktiivisia mahassa, mutta vauvana todella rauhallisia. Nyt ovat taas kunnon elohiiriä!

Huomenna lähdetään reissuun joten jos päivitettävää tulee niin hoidan ne kun tullaan takaisin.

Tiivi-Taavi & Hemuli 29+0 POKS :heart:
 
Masuasukin vilkkaudesta: esikoinen ja kolmas olivat vilkaampia masussa,kun toinen lapsemme,esikoinen(tyttö)ja toinen(tyttö)olivat huonoja nukkumaan ja muutenkin vaativia,kolmas(poika)oli vauvana ihan erilainen,kuin tytöt,nukkui paremmin,oli aika tyytyväinen,nyt isompana tempperamanttia kyllä löytyy samallalailla,kun esikoistytöllä:heart:

Sokerirasitus häämöttää maanantaina,yöks:xkumpa kaikki arvot olis kohdillaan.

petronella ja toukotoukka 26+1:heart:
 
Blommor :hug: Ja tsemppiä!!

Amon, on tuo ihan "normaalia". Ei kivaa toki, mutta kuuluu asiaan. Eli ovat liitoskipuja, kun lantion rustot ja ligamentit antaa periksi synnytyksen lähestyessä. Itselläkin ihan samanlaiset fiilikset aina iltaisin, ja öisin ei tule nukuttua kun pienikin asennonvaihtaminen sattuu niin pirusti. Kahdessa ekassa raskaudessa on ollut lievempää, nyt tää on ihan kauheeta.....Jonkin aikaa otin panadolia aina iltaisin näihin kipuihin mutta luovuin siitä, kun totesin ettei se mitään auta.

Kristiin ja masu 32+0 *poks* (Enää 2 viikkoa äippälomaan, JEI!!)
 
Blommor :hug:

Amon todellakin tiedän mistä puhut!!! Liitoskivut on mullakin nyt melkoiset. Su ja ma olen istunut junassa yli 10 tuntia yhteensä, kävellyt paljon enemmän kuin normaalisti ja mitä vielä tiistaina mulle tuli vuosisadan flunssa :mad: Kyljet ja hartiatkin aivan kipeänä yskimisestä, nenä kirkkaan punainen ja sattuu todella. Kyllä nyt on ihan mahtava fiilis!!! Huoh...

En kertakaikkiaan voi nyt kirjoittaa enempää, koska ei tule mitään mukavaa mieleen!
 
No niin siis oikeasti mulla ei ole muuta valittamista ku tää olo, joka on kuitenkin ohi menevä ja kaikki suuret linjat on aivan hyvin ja kunnossa jne. Kunhan vaan nyt ottaa helvetisti hermoon niin tulin sitte tännekin valittaan :ashamed:

Mukavaa viikonloppua kaikille myös minulle :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Uutukainen
Huomenta :)

Hiihtoloma on alkamassa, esikoinen lähti riemuiten viimeiselle koulupäivälle :) Harmi, kun miehellä ei ole lomaa. Kotona siis ollaan lasten kanssa, täytyy yrittää keksiä jotain hauskaa yhteistä puuhaa joka päivälle.

Armin, onko sulla tukivyö käytössä? Mun on turha yrittää liikkua ilman sitä, mutta sen kanssa tuntuu ihan siedettävältä. Siis jos vatsalihaksiin sattuu liikkuessa. Pulkan veto just käy jonnekin alas sivuille, tuntuu, että vatsa repeää ilman vyötä. Alaselkään ja liitoskipuihin tuo vyö ei ainakaan mulla auta. Mutta hissutteluahan se liikkuminen on, ainakin mulla, vyönkin kanssa. Parisen kilometriä on sopiva lenkin pituus, silloinkin supistaa helposti. Kaiholla muistelen edellistä raskautta, kun pystyi n. pari kuukautta ennen laskettua kiertämään yli tunnin kävelylenkkejä metsäpoluilla. Jospa sitten vauva rintarepussa ensi kesänä... :)

Mä taisin tässä raskaudessa välttyä sokerirasitukselta, jipii. Luulin, että joutuisin siihen automaattisesti kahdesti, niin kuin kahdessa edellisessä raskaudessa.

Kylläpä näyttää uskomattomalta nuo muutamien +30 viikot, pitää edelleen aina vilkaista kahdesti, että ai miten paljon jo!?

Mukavaa reissua Tiivi-Taaville!

Ja oikein hyvää alkavaa viikonloppua kaikille :)

Viime viikon poksukuva jäi ottamatta, täytyy tänään ottaa heti aamusta, ettei taas unohdu...

Cherrie_ 26+0 *poksista*
 
Piti ihan pitkästä aikaa kirjautua tänne sisään (työläs homma) ja tulla Blommorille kertomaan että olet mun ajatuksissa. Enkeleitä ja kovasti voimia sinulle ja pienelle tuleviin päiviin <3 Tulehan kertomaan teidän vointia sitten kun kykenet.

Omaa napaa ei pysty tälläkertaa ees ajatella..ehkä sit kun rähmät on pyyhitty silmistä ja ajatus pysyy kasassa :D

citrus86 & ipana 27+1 (vimosella kolmanneksella ollaan, iiiikkk!!)
 
Pitkästä aikaa omia kuulumisia, ollu niin tasainen vointi ettei oo tullu päviteltyä vaikka lukemassa käynkin melko usein..
Nyt siis 27+5 jo viikot, aikamoista vauhtia menny viime aikoina ku ollu niin paljo töitä tässä helmikuussa mut onneks parin viikon päästä vähän helpottaa..
Muutama viikko sitten ollu liitoskipuja ja harjoitussuppareita sekä selkäkipuja mut nyt ei enää mitään noista oo hetkeen näkyny ja yöllisiä suonenvetojakin tasan kerran ollu.. Tuntuu että jotenki vähän liian helpolla oon TOISTASEKS päässy (en toki valita) mut tuntuu epäreilulta niitä kohtaa joilla kaikenmoisia oireita.. tsemppiä niille joiden olo ei oo yhtä hyvä..
Ja on se hurjaa tosiaan et joillakin jo 30+ viikot, voi ku itelläkin olis jo..

Me ei olla vielääkään hommailtu mitää tavaroita muuta ku vaatteita, viel pari viikkoa pitäis jaksaa odottaa et olis vähä enemmä vapaapäiviä ja saatais isompi auto käyttöön ja sit ostellaan kyl kaikki kamat kerralla..

Niin ja ihme juttu oon saanu itteeni niskasta kiinni ja pessy ja viikannu jo muutaman koneellisen vauvanvaatteita vaik olin alkuun ihan varma et sekin jää äippäloman alkuun mut ehkä parempi tehdä nyt ku viel jaksaa ku ei sitä tiedä millanen olo sit 7 viikon päästä on ku loma alkaa, sillon oon kyl ajatellu et vois tosiaan yrittää leipoa ja tehdä ruokaa valmiiks pakkaseen (mitä täältä nyt oon kokeneempien vinkkejä lueskellu) kuulostaa ihan järkevälle niin pääsee sit ekoina viikkoina helpommalla ku ei tiedä yhtää mikä se oma jaksaminen sit vauvan synnyttyä alkuun on..
Niin joo ja se pitää vielä kertoa että yritin sit monen monen vuoden jälkeen tehdä ite vauvalle pari vaatekappaletta housut ja kietaisupaidan ja huh mikä homma niissä oli, ei oo kyl mun juttu toi ompeleminen et paljo helpommalla pääsee ku ostaa valmiina eikä sitä edes suuresti säästä jos ite tekee.. ja olin viel hamstrannu niitä kankaitakin montaa erilaista eli ainakin äidille, siskolle ja tädille tuli nyt sit kans tekemistä ku en ite jaksakaan niistä mitää väsäillä.. :D
 

Yhteistyössä