Toukokuun toukat 2013 *Tammikuu*

Koetin katsella liikkeitä Tampereella jossa myytäs Oraa,löysin vain baby stylen,nettikauppojakin olis,mutta haluaisin oikeasti kokeillakin vaunuja paikan päällä=)Mitä eroa noilla Oran eri malleilla on,muuta kun eri mallisia näyttäsivät olevan jovi air ja taiga,saga näytti olevan sitten jo kalliimpi vaunu.Saa nähdä kumpaan isäntä mieltyy enemmän oraan vai brioon,yhdessä ajateltiin vaunut katsella;)Mites muilla osallistuuko miehenne tarvikeostoksiin vai päätättekö itse mitä hankitte?
 
Meillä oli kahdella ekalla lapsella brio kombi vaunut. Tykkäsin todella paljon juuri ison koon vuoksi. Liikkuivat hyvin eikä meillä ollut niissä ongelmia autoon laittaa. Renkaat joutui irrottamaan takakonttiin henkilöautossa laitettaessa. Hyvin pärjäsin myös niillä kaupoissa ja muualla vaikka kookkaat ovat niin ovat kuitenkin todella kätevät työntää. Menivät sitten kyllä minun makuun liian helposti rikki. Tyttö oli juuri siirretty rattaisiin ja työntöaisa katkesi kesken työntämisen. Takuutakaan ei ollut enää voimassa silloin ja harmitti kun eivät olleet mitkään halvat vaunut. Kolmannelle ostettiin sitten boran vaunut mihin olen vieläkin aivan rakastunut. Liikkuvat hyvin paikassa kuin paikassa ja ovat myöskin kookkaat. Makuu tilakin on todella iso niinkuin briossakin.

Meillä mies osallistuu aivan yhtä paljon tarvikkeiden hankintaan. Paljoa meidän ei tarvitse ostaa mutta jotain pientä ja kyllä mies haluaa osallistua. Käytiin juuri ostamassa helistimiä vauvalle ja mies oli innolla mukana valitsemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Taas yksi ilmoittautuisi! :)

Lukijana taustalla lokakuusta asti. Välillä tuntuu että olen ollut liiankin aktiivinen lukija kun
Isäntäkin osaa jo kysyä iltaisin mitä toukissa on päivän mittaan lukenut.. ;)
nyt päätin poksupäivän kunniaksi uskaltautua joukkoon mukaan, tänään siis 23+0!
Hiukka tietoja:
ikä 24, ensimmäinen lapsi, tyttö "arvaus" ja la 17.5

Aika ongelmitta muuten raskaus sujunu, masennuksen poikasta on ollut ilmassa, nyt ehkä
Hieman paremmilla mielin.. Potkut paukuttaa välillä jopa kipeästi..

Ostoksia meille tehtynä isoimmat, toki vielä paljon jäljelläkin! :)

Hyvää viikonloppua kanssa odottajille! <3
 
Meillä on myös Oran Taigat esikoisella. Ollaan tykätty! Jykevät, hyvät työntää, näppärästi menee kasaan, liikkuu jykevyydestä huolimatta kevyesti eikä ole sohjo/lumi/hiekka haitannut kulkua. Taigassa on airiin verrattuna: heittoaisa, vettähylkivä kangas. Meillä vaunut käytössä lähinnä omassa pihassa päikkäreillä ja lenkkeilyssä, joten harvoin on joutunut vaunuja autoon pakkaamaan, mutta tosiaan näppärästi menee kasaan enkä itse ole kokenut mitenkään liian painaviksi nostaa takaluukkuun. Renkaat saa todella näppärästi pois ja takasin jos tekee mahtuminen tiukkaa.
 
Joo eilen katseltiin miehen kanssa netistä vaunuja ja Ora miellytti kumpaakin enemmän,kun brio,heittoaisaa ei tarvita,joten jovi air varmaan olisi meidän vaunumalli,ulkonäkökin miellyttää enemmän:DMilloinkahan tulee tämän vuoden värimallit,ovat varmaan kalliimpia?Näyttäisi olevan vuoden 2012 värit monessa paikassa tarjouksessa,eniten väreistä miellytti harmaa/lime tai ruskea/turkoosi.Minkä väriset vaunut Chrissy ostitte?Minkä värisiä vaunuja te muut suositte?
Itse en tykkää mistään valkoisesta tai kovin vaaleasta,tykkään värikkäistä,vanhat vaunut on tummansiniset ruutukuviolla=)

Tänään mummulaan ja tallille=)

petronella ja toukotoukka 21+3:heart:
 
Vaunujen väristä, meillä on aina ollut tumman siniset. Nykyisissä Brion tuplarattaissa on kuomun alaosassa vähän vaaleaa ruutukuviota. Malli on ilmeisesti twinette, en löytänyt googlesta kuvaa samanlaisella kuosilla. Käytettynä ostettiin, muistaakseni 100€ ja yhdellä omistajalla n. vuoden käytössä olleet. Muuten hyvät, mutta kuomu saisi olla sateella suojaavampi.

Isommissa hankinnoissa on ollut mieskin mukana, vaatteet jne. ostan minä.

Mulla kovista supistuksista on tullut joka iltainen kiusa. Pari päivää olen ottanut iisisti, kun on pakkasta ollut yli -20, niin en ole lähtenyt lasten kanssa kävelyllekään. Aamutreenit jätin myös väliin, ollaan vaan oleiltu rauhassa kotona. Siivonnutkaan en ole, ihan perus tiskin pyöritystä ja ruoanlaittoa, siis niin löysästi, kuin vain voi ottaa, kun pyöritän yksin arkea tällä viikolla. Silti illasta alkaa supistella ja eilen kuopusta nukutellessa tuli yksi tosi kova. Ensin tuntui pitkään siltä, kuin meinaisi supistaa, en ole varma tuliko sitten joku loivempi supistus silloin. Mutta sitten pamahti vatsa kivikovaksi, kiri ja kiri vaan, kunnes alkoi nivusissa asti tuntumaan. Kesti ehkä n. minuutin. En sanoisi kivuliaaksi, ehkä kirvelevä tunne nivusissa kuvaisi paremmin. Voikohan tuollaiset tehdä muutoksia kohdunsuulla...!? Sen alhaalla olevan istukan kannalta vaan mietin, että pitäisikö huolestua vai ei :confused: Ja siis se ihmetyttää, kun ei tee eroa, lepäilen tai en. Ensi keskiviikkona on neuvola, sitten pääsen kyselytunnille näiden pähkäilyjeni kanssa.

Kiva, kun tulee uusia odottajia mukaan! :wave:

Rentouttavaa viikonloppua kaikille :)

Cherrie_ 21+1
 
Kaamea nivussärky iski heti eilen, kun kävelin ihan minimatkan kotoa bussipysäkille. Voi nyt kekkonen. Taitaa olla jäällä köpöttelyn ja kylmän ilman yhteisvaikutusta.

Onko täällä kerrostaloasukkeja, ja jos on, miten ootte ratkaisseet vaunujen säilytyksen? Mua vähän mietityttää, koska meillä ei ole talossa mitään lastenvaunuvarastoa, ja pyörävarasto on niin tupaten täynnä, ettei sinne mahdu edes barbinvaunuja. Rappukäytävään mahtuisi vaikka joku toukokuisten vaunutapaaminen, eikä tekisi tiukkakaan, vaan kun paloturvallisuus kieltää rappuvaunusäilyttämisen. Asutaan kolmosessa, eikä hissiä ole, joten vaunujen roudaaminen kotiin on pois laskuista. Tuttu suositteli vaunuja, joista koko koppa olisi kevyt kantaa kotiin, ehkä pelkkä runko ei niin houkuta pyromaaneja. Mutta varmaan riippuu muiden asukkaiden, taloyhtiön ja huoltoyhtiön nihkeydestä, miten tuohon suhtaudutaan.

Mä haluisin mieluiten jotkut neutraalin väriset vaunut, mustat tai harmaat. Tai punaisetkin vois olla kivat.
 
Meillä vaunuvalintana on Oran Saagat. Tärkeimpinä kriteereinä olivat käytännöllisyys,
kotimaisuus ja tietysti ulkonäkö. Värinä meidän vaunuissa "kultaisenbeige".. Valinta värin
suhteen oli melko helppo, miehen kanssa kumpikin tykästyttiin samaan väriin.. :)

turvakaukalo asiaa; ensimmäinen lapsi tulossa, joten kokemattomuus (tässäkin)
asiassa vaivaa. Kuinka moni on päätynyt tuohon telakka ratkaisuun ja onko oikeasti niin
kätevä miksi sitä markkinoidaan?
 
Hellurei pitkästä aikaa :) Tällä viikolla käytiin siis vielä siinä 4d ultrassa kun omaa mieltä jäi ne pienet löydökset rakenneultrassa vaivaamaa.
Kaikki on meidän pienellä hyvin <3 Sydämessä ei sitä golf ball löydöstä ole ja sydän muutenkin niinkuin pitää. Aivoissa on yksi 4mm halkaisijaltaan oleva kysta (plexus chorideus) jolla ei ole mitään merkitystä, häviää sikiökauden aikana :) Poitsu voi kaikinpuolin hyvin, viikon on edelleen kasvussaan edellä, minkähän kokonen jötkäle sieltä tulee!?! :D painoa oli pienellä 539g rv 21+6. Pippeli siellä vilahteli omaankin silmään selkeästi eli sukupuolesta ei epäilystäkään :D Liikkeet tuntuvat nyt joka päivä tuonne alavatsalle, poitsu on siis perätilassa tyytyväisenä vielä :)

Oma vointi ollut hyvä, painoa kertynyt nyt itelle 400g/viikko. hb oli 116 joten rautakuurille. Tänään tuli käytyä pitkästä aikaa kunnon lenkillä koirien kanssa ja kyllä sitä onkin huonoon kuntoon päässy, nyt pitäs ottaa itseään niskasta kiinni ja ruveta lenkkeilemään taas jotta jaksaa sitten synnyttää :D

Millaisia turvakaukaloita teillä on tai mitä ootte meinannut hankkia?

Vaunuista meillä on emmaljungan citycrossit, ostettiin ne mun veljeltä, hyviltä vaikuttavat.

MariArvo ja pikku-c 22+1 <3
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Moikka!

Affen, täällä myös kerrostalossa asuva. Tai ei tämä nyt varsinaisesti kerrostalo ole, vaan terraced house, mutta meidän asunto on ylimmässä eli toisessa kerroksessa. Kahdet melko kapeat raput on siis kiivettävänä. Minkäänlaista varastoa millekään tavaroille ei ole, joten ainoa mahdollisuus on kantaa rattaat kokonaisuudessaan asuntoon. Tarkoituksena on kantaa vauva ensin kopassa sisään ja sitten hakea runko ja ulosmentäessä toisinpäin. Siispä keveys, kokoontaittuvuus ja hyvä kantokoppa on meille aika olennaisia. Bugaboon Cameleonia ollaan mietitty nyt parhaana. Niissä tuntuisi olevan myös hyvä matkalaukku vaunuille lentoja varten, sillä me varmaan lennetään aika usein. Ja kun asunto on pieni eikä mitään varastoa ole, niin halutaan todellakin vain yhdet vaunut, joita käytetään joka tilanteessa.

Silti mietin, että pitäisikö tässä vielä muitakin merkkejä ja malleja katsella, joten suosituksia otetaan vastaan :)

Mielenkiintoinen kysymys meillä on myös se, että missä niitä vaunuja täällä asunnossa säilytetään. Voi olla, että nököttävät keittiössä...

Ollaan nyt mietitty, että pitäisi noita hankintoja varmaan alkaa tekemään. Lista kun on pitkä ja tämä kevät saattaa tästä mennä yllättävän nopeastikin.

Inkeri84, 22+4 (voi hurja noita viikkoja! ihanaa <3)
 
Me asustetaan myös kerrostalossa ihan kaupungin keskustassa. Alakerrassa on kyllä paikka minne voisi vaunut viedä, mutta nykyään taitaa olla kiellettyä vaunujen säilytys rappukäytävässä. Enkä usko, että uskaltaisin jättää vaunut tuonne alas..Talon hissi on aika pieni, mutta toivon kovasti vaunujen mahtuvan kyytiin :) Täällä sisällä niitä voi säilyttää vaikka papusen huoneen puolella, sängyn tilalla siihen asti kunnes papunen muuttaa omaan makkariinsa nukkumaan.

Isoimmat hankinnat on vielä tekemättä eli nuo vaunut, sänky ja hoitopöytä/hoitotaso + lipasto minne saa laitettua papusen vaatteet ja tarvikkeet.

Papunen potkii ja tuntuu puuhailevan ahkerasti jotakin :)

-Tikimi&Papunen 22+2-
 
Heippsan!

Hyi kun ulkona on kylmä, aamulla -30 astetta!!.Sai nuo muksutkin laittaa kunnon vaatekerroksen alle.

Vaunu-asiaa meillä oli esikoisella 2008 syntynyt, sen vuoddn Brio Happy. Olivat kyllä mun mieleen ja tukevat ja meni joka maastossa ja lenkkeilylle hyvät. Hintas oli silloin n. 700e. Myin ne 11kk jälkeen 180e kaverille. Ostettin Emmaljunga Scooter.
Esikon ja kuopuksen välillä on 2v ikäeroa ostettiin tuplat. Emmaljunga twin City Cross n. 900e olivat kyllä kanssa ihan parhaat. Ulkona liikutaan paljon niin on ihan turha kuvitella jtn minirenkaita loskaan. Ne palveli meitä lähes vuoden. Annoin ne eteen päin. Hommattiin kakkoselle Brio Race.
Kaikki on olleet tosi hyviä ja onneksi eivät olleet hajonneet silloin.
Nyt kun selailen vaunuja hommataan varmaan emmaljungat, Brio tms. Mutta sitä sitte myöh.

Turvakaukalo varmasti ostetaan graco tai maxi-cosi. Muilla muksuilla on ollu gracot. Turvaistuimet on cybexit.

Vointi on ollut suht hyvä. Närästää ja lonkkaluu huutaa..

Blommor ja Fiona 24+1å
 
Viimeksi muokattu:
petronella mä päädyin lopulta hiekkaan. Eniten aluksi miellytti se harmaa/lime, mutta sitten ajattelin jos se lime alkaakin ärsyttämään jossain vaiheessa. Päädyin siis neutraalimpaan ja ihan kivan näköiset on.

Me asutaan kerrostalossa. Vaunut nyt sisällä, pelkään vaan jos kissa käy sinne kusaisemassa. On meillä alhaalla varastoja, mutta kersoilla on tapana tehdä vähän tuhojaan, joten en mielelläni sinne vie. Todennäköisesti ihan partsilla pidän jos vauva sielläkin nukkuu.
 
Vitsit mikä päivä!
Piti lähteä aamusta opiskelukaverin kanssa Turkuun toista opiskelukaveria tapaamaan mutta ensin mukaanlähtijä perui lähtösä terveydentilansa vuoksi. Sitten lähdin autolla yksin liikenteeseen ja Kehällä ajaessani auton kaasupoljin jumittui pohjaan ja auto siis vain kaasutti, poljinta ei saanut ylös. Kaarsin lujaa seuraavasta rampista Espoon mettäteille kaasu ja jarru yhtä aikaa pohjassa! Akamoinen meteli, käry ja sumu auton ympärillä. Auto ei meinannut kunnolla edes sammua. Mitäs sitten tekis? Yritin soittaa miehelle mutta ei vastausta, onneksi siskon mies vastasi ja kehotti pumppaamaan kaasupoljinta jos se vaikka olis jumissa/jäässä. Pumppasin ja pumppasin mutta ilman tulosta. Lopulta soitin hinausauton, jonka piti tulla 45-60 minuutin sisällä. Siellä sitten hypin ja palelin -30 asteen pakkasessa keskellä ei mitään. 40 minuuttia paleltuani ohi ajoi pelastava enkeli, mies lapsiensa kanssa jolta kysyin lämmintä sisätilaa siksi aikaa kun hinausauto tulisi mutta ei, hän osasi korjata auton! Konepelti auki, niks ja naks ja lisää polkimen pumppausta ja simsalabim, poljin ponnahti ylös! Vitsit mä olin iloinen! Sitten vaan peruutin sen hinaajan ja olin lämpiävässä autossa. Turkuun en koskaan päässyt mutta turvallisesti kotiin. Kaasupoljin siis oli vaan jäätynyt ja jumittunut...onneksi vauva oli masussa lämpimässä eikä autossa mukana. Sitten olis vaan pitänyt liueta taksilla paikalta kun en osaa autoa itse näemmä korjata.

Koko päivän on tuntunut tosi vähän liikkeitä ja lopulta oli pakko kaivaa dopplerkin esiin...sykkeet löytyi ja nyt jo liikkeitäkin. Ihanulikin varmaan säikähti kun minä olin aikamoisessa järkytyksessä ja syvässä jäässä. Onneksi kohta pääsee jo saunaan, vieläkään ei ole kaikki paikat lämminnyt.

Miehen kanssa käytiin viime viikonloppuna katselemassa vaunuja ja turvakaukaloa. Todennäköisesti hankitaan Cracon turvakaukalo telakalla mutta vaunut jäi vielä ihan auki. Luulen, että päädymme Emmaljungiin mutta kaikki on auki. Haluaisin yhdistelmävaunut kovalla kopalla ja mielellään suht yksväriset, ruskeat tai mustat. Mulle ei ainakaan niitä kääntyviä etupyöriä vaan sellaset millä on hyvä mennä maastossa ym.

Kerrostalossa asutaan vielä ja siksi vaunujen kanssa ei kiirehditä. Meillä on siskon vanhat vaunut kakkosvaunuiksi ja siksi aikaa jos vauvan syntyessä asutaan vielä kerrostalossa. En aio panostaa vaunuihin niin kauan kuin ne on muiden varastettavissa/rikottavissa tuolla alakerrassa. Meillä on vaunuvarasto kahden rapun päässä mutta se on suht pieni. Naapurimme piti vaunuja tuossa rappusten alaosassa eikä niitä siitä sen enempää rikottu mutten silti viitsi ottaa sitä riskiä. Toivottavasti päästäis muuttaan pian niin ei tarttis murehtia tätä asiaa enempää.

Meilläkin miehen kanssa pohditaan näitä isompia ostoksia yhdessä mutta vaatteita ym olen hankkinut itsekseni.

Nyt uppoudun Kuinka kasvattaa bebe:n saloihin :)

Turvallista lauantai-iltaa!

Farkkutyttö ja Ihanuli
 
Hui, hurja reissu ollut sulla Farkkutyttö! Onneksi kaikki päättyi hyvin. En aiemmin tajunnutkaan, että säkin olet Espoosta =)

Istuimesta: meillä on kaverilta saatu Gracon kaukalo telakalla.

Vaunuista: meillä on tallella esikoiselle ostetut Brio Novat, hyväkuntoiset ja nätitkin vielä =)

Supistukset täälläkin välillä häiritsee, täytyy kysästä neuvolasta asiasta kun ens viikolla sinne menen.

Hyvää viikkistä kaikille,

KeepGoing ja vave 22+1 :heart:
 
Farkkutyttö:Hui mikä kertomus! Onneksi kaikki päättyi hyvin lopulta, pelottavaa tuossa pakkasessa...

Onnistuin fiksuna hävittämään pitkän sepustuksen, jota yritin lähettää aiemmin tänään, mutta kokeilen uudestaan... Olen vähän haikeana lueskellut toisten vaunuvertailuja, täällä aasialaisessa suurkaupungissa jossa asun, on ihan turha hommata mitään kunnon vaunuja. Meidän kadulla on sentään jalkakäytävä, mikä ei ole normi, mutta siinäkin on siellä täällä isoja betonisia "kukkapönttöjä" jotka estää kulun rattailla (toisella puolella on talojen muurit). Eli ajattelin pärjätä kunnon kantorepulla ja ostaa kaveriksi tarpeeksi pienet ja kevyet matkarattaat (chicco tai peg perego), jotka saa täyteen makuuasentoon niin että pienikin vauva voi niiss matkata. Ystäväni on jo luvannut lainata/ myydä Manducan kantorepun, siitä olen kuullut paljon hyvää. Mulla on itsellä myös Ergo Baby -kantoreppu ennestään, mutta siinä ei voi ihan pientä kantaa koska multa puuttuu sellainen "baby insert". Rattaat voi napata sitten auton kyytiin ostariin tai puistoon mennessä.

Nyt jo innolla odotan huhtikuuta, jolloin on tarkoitus lentää esikoisen kanssa Suomeen synnytysreissulle. Mies tulee perässä sitten pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Muuten, jos jollakin on tietoa mahdollisesta väliaikaisesta asunnosta Turussa, niin otan tiedon kiitollisena vastaan! Yksi vaihtoehto olisi jo, mutta vain reiluksi 4 viikoksi, ja mielellään olisimme jossakin omassa rauhassa touko-kesäkuun. Oulussa meillä on kyllä mun isän talo lähes omassa käytössä tarvittaessa, mutta Turussa olisimme miehen töiden takia mielellään koko perhe.

Nyt on itsellä jo lähes normaali olo. Hiukan ennakoivia supistuksia tulee mutta niitä oli viime kerrallakin paljon, ja vaikka kohdunsuu oli hiukan auki pitkään varmaankin niiden takia, niin synnytys oli normaaliaikainen (40+6). Nivuskivuilta olen säästynyt, voi olla että ihan tämän ainalämpimän ilman vuoksi :) Turvotusta ei ollut ensimmäisessä raskaudessa kuin nimeksi, ja toivon että sama pätee nyt. Täällä kuumuudessa kun turvotusta on jaloissa muutenkin aina vähän.

Ostoksia olen tehnyt vasta muutaman pikkuisen vaatteen verran, esikoiselta on vaatteitakin paljon tallessa Suomessa. Odotan että pääsen ensin penkomaan ne läpi. Pinnasänky tai alkuun ainakin korisänky pitäisi hankkia ennen Suomeen lentoa, nyt on sen verran kiirettä töissä että taitaa jäädä viime tippaan maaliskuulle. Onneksi Ikea löytyy täältäkin, joten sinne sitten jos en käytettynä löydä sopivaa :)


Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!

Olgamaria ja Nuppu 22 vkoa (poks.)
 
Farkkutytöllä on ollut melko jännittävä reissu, onneks löytyy vielä tuollaisia teiden ritareitakin :)

Vaunuista: meillä on esikoiselle jo aikanaan ostetut Gessleinit, aivan loistavat täällä maalla, aivan loistavasti jousitetut, kevyet kantaa ja kaikinpuolin hyvät =) Harmi ettei niitä ilmeisesti enään myydä kun pienillä etupyörillä, sellaisina en niitä ostais.

Kaukalosta: Esikoiselle ostettiin brion kaukalo telakalla, ja tykkäsin siitä tosi paljon. Annoin sen kaverilleni ja hän siihen myös tykästyi vaikkei heidän autossaan ole isofiksejä, oli ilmeisesti myös vöiden kanssa todella hyvä. Tälle toukalle saan samanlaisen toiselta kaveriltani, suosittelen kyllä kaikille telakka-ratkaisua.

Vaunut ja kaukalo meillä siis jo on, mutta pinnasänky ja sitteri täytyy jostain hommata, ne kun luovutin eteenpäin kun en uskonut enempää lapsia tekeväni =) Mies on saanut osallistua isompien tavaroiden hankintaan, vaatteet hommaan minä. Meillä on onneksi paljon poikia kaveripiirissä joten ei varmaan ihan hirveästi tarvi vaatteita ostella, tyttöjen vaatteita meiltä toki olisikin löytynyt :whistle:

Tosi paljon on porukka on hommanneet kaikkea tuleville lapsille, oikein hävettää että ainut minkä oon ostanut on pieni sininen haalari, ja sekin vaan siksi että tulis todellisemmaks että meille on tulossa poika :cool:

Täälläkin poksutaan tänään, poks vaan, mutta on ihan pakko myöntää etten oo aivan varma että mitkä viikot, luulisin että 23 :wave: Ensimmäisestä osasin heti kysyttäessä sanoa mitkä viikot ja päivät ovat meneillään, toisesta olin aika hyvin mukana, ja nyt jos joku kysyy mitkä viikot niin ensin mietin, sitten sanon jotain, ja sitten luultavasti tuun siihen lopputulokseen että se olikin viikko sitten ne viikot ja nyt onkin tää viikko.. Huokaus, kuinkahan ikinä muistan minkä ikäinen vauva on jahka on syntynyt :ashamed:

Piti vielä kysymäni että osaako kukaan sanoa mistä johtuu kun välillä (varsinkin töissä, mikä sisältää paljon kävelyä ja raskaita painavia nostettavia tavaroita) alkaa pakottamaan alapäätä, ensin tuntuu kun häpyhuulia pakottaisi ja sen jälkeen se leviää niin ettei osaa erotella missä pakottaa? Aikaisemmissa raskauksissa ei tälläistä ole ollut.

Sitten täyty vielä tulla muokkaamaan: tänään on lauantai, joten poksuminen oli eilen.. Menee aivan sekaisin päivissä kun on lauantaina töissä.
 
Viimeksi muokattu:
Farkkutyttö: olipa seikkailu! Toivottavasti kaikki on nyt hyvin eikä tarvitse ihan heti uusia tilannetta!
Luin myös tuon ranskalainen bebe -kirjan. Oli aika mielenkiintoinen... Kovasti korostettiin sitä, että lapsia kuuluu kannustaa ja innostaa ja antaa valinnanvapautta, mutta käytännössä vinkkejä annettiin vain rajojen asettamiseen. Oletteko muut lukenu mitään kasvatusoppaita tai muita vastaavia? Esikoisen odottajana otan mielellään vinkkejä vastaan!

Hankinnoista: me ollaan päätetty tilata Saksasta teutonia funit. Käytännössä vaihtoehtoina oli vain ne tai brion smilet, mutta noi smilet tuntuivat liian heppoisilta. Onko muita Saksasta tilanneita? Millaisia oli teidän toimitusajat?

Meillä miestä tuntuu harmittavan, että mä olen perillä eri asioista ja tarvikkeista joten annoin sille vapaat kädet hankkia turvakaukalon. Saas nähdä mikä meille kotiutuu :D

-mammselli ja Uuno 23+6
 
Ässämix: Mä vaikutan Pikkiksessä, voin joku päivä käydä tarkastaa tuon liikkeen tarjonnan ja raapustaa tänne oman mielipiteeni kys. liikkeestä :)

Bambiinalle tervetuloa joukkoon mukaan! Missäpäin Suomea vaikutat?:)

Farkkutyttö, me päästiin kanssa viikko sitten auton kanssa seikkailulle, tosin sitä ei ilman hinuria saanu mihinkään. Vaihdeboxi hajos ja auto yritti laittaa päälle kahta vaihdetta samaan aikaan eikä sitten suostunut laittamaan mitään vaihdetta mitä yritin, hirvee haju vaan tuli. Onneks saatiin kyyti huoltsikalle joltain, oli vähän orpo olo rikkinäisen auton kanssa pimeällä tiellä keskellä ei mitään. Minäkin kiittelin, ettei vielä pieni ole maailmassa. Kyllä noitten autojen kanssa saa välillä säätää, onneksi kuitenkin teilläkin kaikki päättyi hyvin!

Vaunuasiaan, meillä paloauton punaset yhdellä lapsella olleet Brion Happyt kovalla kopalla :) Emmaljungan city crossit oli kakkosvaihtoehtona, mutta Briossa oli kivemmat jousitukset. Mies tykkäsi, että ovat paremmat hyssyteltävät ;)

Terkuin, Simppu ja pötkis 26+3
 
Olipas joissain paikoissa kylmää eilen, -30! Täällä laski pakkanen, oli jotain -10 eilen ja oli kyllä kiva päästä lasten kanssa ulos. Kyllähän niillä kierroksia riitti, parin päivän sisällä oleilun jälkeen. Yleensä me kyllä ulkoillaan säällä kuin säällä, mutta nyt teki mieli lepäillä se pari päivää. Aika hurja seikkailu Farkkutytöllä kaasupolkimen kanssa, hui!

Ihana juttu, että tuli ultrassa hyviä uutisia, MariArvo :)

Armin, mulla oli alussa tuollaista pakotusta, samalla tavalla pakottaa myös kuukautisten aikaan, tosin ei yhtä voimakkaasti. Liittyisikö alueen lisääntyneeseen verenkiertoon ja siihen, että kasvava kohtu painaa suonia, ja veri "pakkaa" alapäähän? En ole tullut kysyneeksi mistään...

Kasvatusoppaista, en ole kauheasti lukenut sellaisia. Erilaiset kasvatussuuntaukset on tuttuja ammatin kautta. Lähinnä tykkään lueskella kasvatukseen liittyviä lehtijuttuja ja noukkia niistä meidän lapsille sopivia vinkkejä ja näkökulmia. Esimerkiksi Jari Sinkkosen jutuista olen tykännyt, ja yksi hänen kirjansa löytyy omasta hyllystä.

Nyt saunan lämmitykseen, ihanaa päivää kaikille!

Cherrie_ 21+2
 
Huomenta! :wave:

Terveisiä täältä pitkästä aikaa, en ole millään jaksanut kirjoitella kun oon ollut niin tajuttoman väsy monta viikkoa. Kuopus sairasteli pari viikkoa sitten kovasti (40 asteen kuume monta pvää), ja univelkaa kertyi kun pvät meni vielä töissä. ja tää raskauden vaihe tuntuu aiheuttavan oman lisänsä väsymiskuormaan myös. Lukemassa olen kuitenkin käynyt säännöllisesti. Osa syy selvisi viikolla lääkärineuvolassa, kun Hb oli laskenut ad 117, kun aiemmin yli 130. Aloitin sitten raudan, ja tuntuu että se ehkä jo hieman helpottanutkin? Tai sitten se, että on saanut nukkua velkoja vähän paremmin jo pois (=normiyöt, eli vain muutama herätys lähes koko yön valvomisen sijaan).

MariArvo oli saanut helpottavia uutisia ja oliko se AnnaPauliinakin? Ihanaa :flower:

Vaunuista meilläkin on noi Gessleinit joita Armin kehui, ja tosi hyvät olleet. Vuoden 2010 mallit ostettiin 2011 ja menevät tulokkaallekin. Niillä kulkee maalla ja kaupungissa ja kätevästi menee autoonkin, ja adaptereilla saa Britaxin turvakaukalon kiinni runkoon suoraan. Suosittelen.

Armin, kuulostaa liitoskivuille nuo sun kivut? Itsellä nyt tässä kolmannessa raskaudessa olleet viime viikot t-o-d-e-l-l-a hankalia, melkein itkua väännän iltaa kohti. Pistää ja vihloo tuohon häpyliitokseen ihan pienessäkin liikkeessä tai vaikka ihan vaan paikallaan ollessa, TAI jos sattuu esim yöllä unessa kääntämään kylkeä vähän liian vauhdikkaasti kun ei unessa muista kääntyä sentti kerrallaan. Ei mullakaan aiemmissa ole olleet näin hankalia, mutta neuvolalääkäri just sanoi, että tuppaavat pahenemaan mitä useampi raskaus takana ja varsinkin jos ei pitkää palautumistaukoa edelliseen raskauteen (mun kuopus 1.5v). Kipulääkettä oon joutunut jo harkitsemaan, sen verran tekee kipeetä :stick:

ON, oli tosiaan neuvolalääkäri viikolla ja kaikki hyvin. Painoarviota grammoissa en muista mutta tällä painolla ja mitoilla vastaisi laskettuna aikana n. 3500g painosta vauvelia. Melko samaa siis kun edelliset. Hb oli siis laskenut, mutta muuten ok. Emättimen streptokokkiviljely otettiin koska edellisessä raskaudessa oli ennenaikaisia supistuksia kovasti (sillon ei otettu näytettä), ja kuopus sai epäselvän infektion 1 vrk iässä ja antibiootit ja oli infektioseurannassa vauvateholla. Nyt ei siis supistele, mutta jos on tuo positiivisuus tuolle bakteerille annetaan tälle vauvalle suoraan antibiotit synnytyksessä.

Muuten kaikki täällä ok, äippäloman alkuunkaan ei enää kuin 7 vkoa :wave:

Kristiin 27+3
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Farkkutytön stoorihan oli kuin suoraan jostain kauhuleffasta, onneksi loppu oli kuiteskin onnellinen!

Mä ostin miehelle synttärilahjaksi stetoskoopin, ja eilen onnistuttiin kuulemaan sillä vauvan sydänäänet! Aikamoista.

Nyt pitäis jaksaa alkaa siivoilla, koti on täyskaaoksessa ja appivanhemmat tulossa synttärikaffeille. Onneksi palkintona häämöttää omena-kinuskikakku.

25+0 (Kreisiä!)
 
Moikka kaikille mahakkaille pitkästä aikaa!!


Enpä ole juuri kirjoitellut tänne alun jälkeen, mutta seuraillut olen kyllä ahkerasti.
Täällä oli niin hirveä pahoinvointi ja kuvotus koko syksyn ja oli vielä opiskelutkin siinä samalla. Voitte kuvitella mikä olo yhdessä väsymyksen kanssa : /
Selvisin kuitenkin opiskeluista ja pahoinvointikin helpotti jossain 16-17 viikon paikkeilla onneksi. Kyllä sitä taas kestikin!

Nyt sitten jouduin esikoisen aikana olleen raskausdiabeteksen takia sokerirasitukseen ja jäin kiinni tunnin arvon kohdalla, 10 saa olla ja mun arvo 10.7 eli jouduin sitten viikon ajan seurailemaan noita sokereita 4 x päivässä :kieh:
Kivaa ei ollut, se vaan on niin hirveetä se omaan sormenpäähän pistäminen!!! No, olihan siinä sitten muutama arvojen nousu tunnin päästä syömisestä. Pitää vaan tarkkailla omia syömisiä nyt, ettei nousis arvot. Mahdollisimman sokeritonta ja säännöllisesti. Jep jep!
Mullahan ei kakkosen raskaudessa reagoinut sokerit ollenkaan sokerirasituksissa ja vauva oli tyttö. Esikoinen oli poika, jossa siis raskausdiabetes ja nyt kun käytiin rakenneultrassa, niin aika varma poika siellä näkyi :heart:
Jännä juttu kyllä noiden sokereiden kanssa, voisko reagoida poikavauvan takia??
Rakenneultrassa muuten kaikki oli hyvin!

Olisin halukas liittymään sinne facebook-ryhmään ja laitoinkin viestiä jasmin12, mutta ei ole vielä laittanut mitään takas eikä liittänyt ryhmään. Laitoin siis linkin profiilistani, eikös se niin pitänyt tehdä??
 
Mielenkiintoisia nuo vaunu- ja kaukalopohdinnat. Tosiaan tuo asuinpaikka ja elämäntyyli vaikuttaa paljon siihen, että mitä tarvitsee ja mikä tuntuu kätevimmiltä. Mekin oltaisiin Suomessa asuessa painotettu ihan eri asioita.

Kaukaloja meistä ei ole kumpikaan vielä edes miettinyt, ajattelin, että napataan jokin samasta kaupasta kuin vaunut. Vaikka kaipa niihin voisi jotenkin perehtyäkin... Lähinnä mietin, että jos ostaa jonkin tunnetun merkin, niin eiköhän se ihan hyvä ole. Kaukalo jää meillä varmaan aika vähäiselle käytölle, kun ei ole omaa autoa.

Olgamaria, mielenkiintoista lukea toisen ulkosuomalaisen kokemuksia. Meillä varmaan toimisi sama systeemi, eli kantoreppu + sellaiset kevyet matkarattaat. Mutta kun täällä voi pitää vaunujakin, niin sellaiset halutaan. Tosin kantoreppu täytyy varmaan myös hommata, uskoisin sen olevan melko kätevä täällä liikkuessa, jos siitä vaan itse tykkää.

Mulla olo on onneksi pysynyt oikein mukavana, eikä mitään kipuja tai muuta ole. Vauva potkii mukavasti ja ilmoittelee itsestään :)

Inkeri84, 22+5
 
Vesirokosta on varmaan jo toivuttu kun ne harvatkin rakkulat läsähtivät heti alkuunsa. Aciclovir kuuri jatkuu loppuun.
Pe-la yönä sairastuin oksennustautiin, varmaan noroon kun kumpikin pää epäkunnossa. Todella raju tauti sillä olen vieläkin heikkona. Koko perhe oli käynyt ko taudin minua ennen ja luulin jo säästyneeni kunnes...
Dopplerilla kuuntelin vauvaa oksutaudin aikana ja hänen pulssinsa oli 10 enemmän kuin koskaan aiemmin ja ei laskenut omaan "normaaliinsa". Eli vauva stressasi sairauttani vaikka pulssi oli mitattu kun minulla oli suht hyvä ja rauhallinen olotila.
Tänään mitataan uudelleen ja jos pulssi ei ole laskenut niin soitan Kättärille ja kysyn neuvoa. Pulssi ei kuitenkaan mennyt yli 157 niin luulen että oli vain stressipulssi tai jotakin mutta ei ehkä mitään vaarallista.
Luin jostakin aikanaan että jos pulssi on 160+ ja ei laske niin lapsella saattaa olla tulehdus joka pitää heti hoitaa eli silloin olisi heti soitettava sairaalaan.

Lisäys: Pulssi mitattu vauvalta ja se on taas sen ihan normaali eli n.145 :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä