:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

Heippa hei,

Synnytyskertomusta lyhyesti:

6.6. lauantaina lähdettiin siis Jorviin käynnistykseen klo 9 aamulla ja klo 12 sain ekan murusen Cytotecia jolla ei ollut mitään vaikutusta. Seuraavan Cytotecin sain klo 16 ja silläkään ei ollut merkittävää vaikutusta pariin tuntiin, KUNNES klo 18.30 alkoi tulla säännöllisiä supistuksia jotain 5 min välein, mutta ne oli vielä ihan kestettävissä. Mies lähti tässä vaiheessa grillille syömään ja ei mennyt kauan kun iski aivan JÄRKYTTÄVÄT supistukset päälle 1-2 min välein. Ne oli niin kipeitä että tuntui että menee jalat alta ja selkä ja maha katkeaa keskeltä poikki. Soitin itkien miehelle hieman jälkeen klo 19 että olethan kohta tulossa, nyt sattuu ja kovaa. Kun mies tuli 10 min päästä tuntui jo että taju on lähdössä. Äkkiä kätilö paikalle ja näki minusta että on aika lähteä kiireellä synnytyssaliin. Matka sinne oli yhtä tuskaa, piti pysähtyä vähän väliä supistuksen aikana. Synnytyssaliin päästyämme menin heti kuumaan suihkuun joka vähän helpotti supistuksia mutta edelleen mun oli vaikea kestää edes jaloillani. Siitä siirryttiin jumppapallon päälle jossa sain liikutettua lantiota hyvin ja mies painoi mun ristiselkää peukaloilla ihan täysillä. Aika pian halusin kokeilla ilokaasua mikä auttoi siinä mielessä että yritti mahdollisimman hyvin keskittyä hengittämiseen kivun sijaan. Nelisen tuntia kärsin näistä aivan kamalista supistuksista ennen kuin sain epiduraalin. Siinäkin kesti aikansa koska alkoi vaikuttaa ensin vain oikealla puolella. Aika hassu tunne kun oikea puoli oli kivuton ja vasemmalla puolella tuntui yläselästä reisiin asti viiltävät supistuspoltot! :) Lopulta anestesialääkäri siirsi katetrin paikkaa hieman ja laitettiin uudet lääkkeet, niin saatiin vaikuttamaan myös vasemmalle puolelle. Hieman jäi tuntoa vielä vasemmalle puolelle, ei siis puutunut ihan kokonaan mutta tuntui tosiaan että taivas aukesi kun epiduraali alkoi vaikuttaa. Hauskinta tässä on se että ennen epiduraalin laittoa olin vaan kahdelle sormelle yhä auki kamalista suppareista huolimatta mutta pian epiduraalin laiton jälkeen kun kätilö teki sisätutkimuksen, niin olinkin yhtäkkiä täydet 10cm auki! :eek: Ei alettu kuitenkaan ponnistamaan vielä kun oli niin paljon epiduraalia jäljellä ja en tuntenut ponnistamisen tarvetta. Varmaan ainakin pari tuntia siinä odoteltiin vaan ihan rauhassa ja epiduraalin vaikutuskin alkoi lakata, eikä vieläkään ponnistamisen tarvetta. Lisättiin hieman lisä epiduraalia ja melko pian siitä ponnistamisen tarve alkoi tuntua. Ei kauhean kovana mutta päätin kuitenkin että näillä päästään jo ponnistamaan. 35 min ponnistuksen jälkeen syntyi pikku-Oliver! :heart: Ponnistusvaihe oli mielestäni jopa "miellyttävä" kokemus jos niin voi sanoa, ainakin verrattuna niihin kauheisiin käynnistyssupistuksiin! Mulle tehtiin episitomia oikealle puolelle, aluksi näytti ettei tarvitse mutta sitten kuulemma oli jo repeämisvaara niin lähellä että oli parempi leikata. En tiedä yhtään monta tikkiä tuli.. :p Kipeähän se vähän on mutta on kyllä koko ajan pystynyt istumaan, tosin kipeytyy jonkin verran kun istuu liikaa.

Kaikenkaikkiaan synnytys kesti 8,5h ja mulle jäi siitä oikein positiivinen maku juuri tuon epiduraalin ansiosta. Ihana oli kätilökin joka tietysti auttoi asiaa! :)

Kotiin päästiin siis 2,5 vrk jälkeen ja kaikki on mennyt hyvin. Mitä nyt kaikki on uutta ja ihmeellistä tietysti. Poju syö aivan hulluna joten molempia tarvitaan, tissiä ja korviketta. Pumpatakin olen yrittänyt mutta ainakin nyt aluksi saan pumpattua kerralla vaan 30ml. Pitänee pumppailla enemmän jos maidontuotanto lähtisi nousuun paremmin. Eilenkin Oliver söi ensin 2 tuntia tissiä, molemmat rinnat kahteen kertaan ja vielä jäi kiljuva nälkä, huutokonserttia kesti puoli tuntia kun ei tajuttu että sillä voi olla vielä nälkä kun ei huolinut rintaa enää. Lopulta päätettiin yrittää korviketta ja sitä joutuikin lämmittämään paljon; yhteensä melkein 175ml huitasi jätkä kerralla! Syökö teidän vauvat näin kamalia määriä?!! Ja onko hyviä vinkkejä miten saisi itseltä enemmän tulemaan maitoa? Imetän aina ennen kun annan korviketta ja poika imee hyvin mutta varmaan sitten tyhjentää molemmat tissit ja silti jää nälkä.. :(

Tänään oli eka neuvola ja Oliver on jo ylittänyt syntymäpainonsa! Yleensä kuulemma ylittyy vasta 2 viikon ikäisellä. Syntymäpaino oli siis 3970g ja nyt paino 3980g!

Jopas tuli kamalan pitkä tarinointi, ensi kerralla sitten vähän lyhyemmin! ;)

RockMummy & Oliver 5 vrk :heart:
 
Tikkien sulaminen: kätilö sanoi et parissa-kolmessa viikossa pitäs sulaa.. meillä kyl yli 4 vk synnytyksestä ja vieläkin pari jäljellä...

Rintojen kipuilu: taitaa kertoa maidon herumisesta ja nousemisesta rintoihin.. esim: jos köllykkä nukkunut normaalia pitempään, alkaa rintoja pakottamaan. ja toista rintaa pakottaa monesti kun toisesta syöttää...

*muoks* Lasten lukumäärä: itsellä tosiaan 12vee tyttö ja miehellä 10vee tyttö ja nyt tämä yhteinen köllykkä jää meillä viimeiseksi, nyt jo lähes suurperhe, kun uusioperheenä eletään...

Pije ja köllykkä 4vk 2pv :heart: :heart:
 
Kiitos a-nsku ja Rockmummy synnytyskertomuksista :heart: Hyvin on mennyt molemmilla
:heart: :heart:

Lasten lukumäärä täällä jää näillä näkymin tähän yhteen. Saattaahan se mieli muuttua, mutta näin on ajateltu.

Suzyanne Onko Vili kovin istuvassa asennossa tuossa sitterissä? Vai näyttääkö se vain kuvassa? Voiko sitteriin laittaa heti pienen vauvan?

Me käytiin tänään ensimmäisellä vaunulenkillä ja hienosti meni. Nuppu tykkäsi nukkua vaunuissa ja olisi nukkunut vaikka kuinka kauan, mutta neukkutäti tuli tuomaan meille imetystyynyä ja meidän piti sitä kokeilla. Mutta eipä se Nuppu suostunut heräilemään tarpeeksi ja meni sänkyyn jatkamaan unia :heart: Pesin siitä päällisenkin, joten kokeilemme sitä huomenna. Kiva, kun sai neuvolasta ensin lainaksi niin tietää sitten hankkiiko oman.

Neukkutädin käynti aamulla meni hyvin :heart: Syntymäpaino oli ylitetty. Tänään oli 4030 g ja syntyessään siis 4000 g. Muutenkin sanoi, että kaikki näyttää olevan mallillaan. Mun oma hemppa on vielä matala ja täytyy jatkaa lisäraudan syömistä. Kahden viikon päästä mennään sitten seuraavan kerran neuvolaan käymään.

Nyt näyttää siltä että ei taida tulla yhtä leppoisa yö kuin viime yöstä :/
 
sompio: oon kans miettiny tota sitteri hommaa.. ku suositus kai on ettei alle 2 viikkosta sais laittaa sitteriin mutta kyllä me ollaan ihan normaalia sitteriä käytetty jo heti syntymästä asti.. pieniä aikoja tietenki vaan etten esim. nukuta siihen ikinä.. en tajua miksei muka sais laittaa ku onhan sylissäkin ja kaukalossa vielä kummallisempia asentoja..
vauvakeinu ostin kans sellasen mut on vielä kokoomatta.. nikunaku ja jasmin ja kelläs muulla niitä oli?? kuinkas pienenä siihen voi laittaa?? gracon keinu siis meillä..

suzyanne: ihanat kuvat ja ihana vili :heart:

rockmummy: johan oli teidän vauvelilla tosiaan nälkä :eek: aika huiman määrän söi kyllä tissin lisäksi!! eikä mitään masuvaivojakaan tullut?! meillä tyttö syö kyllä myös paljon tai tiedä sitten paljonko tissistä määrällisesti saa mutta nytkin ollut hereillä melkein 6 tuntia ja lähes tauotta tissitellyt koko ajan!! oon kans harkinnu lisämaidon antamista varsinkin just tässä iltasin kun tuo tankkaamishetki on niin pitkä välillä ja tuntuu että tyttö on jo ihan väsyny mut nälkä pitää hereillä..

kiitos synnytyskertomuksista ja kiva että viimesetkin on jo viimein tässä pinossa :)

Höpöliini ja tyttönen joka on huomenna kaksi viikkoinen :heart:
 
Suzyanne
Sompio tuossa sitterissä on suunnilleen sama kaltevuus kuin turvakaukalossa. Alettiin pitää Viliä lyhyitä aikoja sitterissä kun Vili oli vähän päälle 2 vk. Kokeiltiin aiemminkin, mutta vasta 2-viikkoisena Vili alkoi olla sen verran jäntevä ettei ihan kasaan sitterissä mennyt. Jotkut sitterit saa lähes vaakatasoonkin, minusta ne varsinkin käy ihan pienelle, ja sellaiset missä kangas on suht napakkaa. Meillä oli aikaisemmin vähän aikaa käytössä sellainen aika "lötkö" sitteri, se diskattiin aika pian, koska näytti ettei Vilillä ole siinä kovin mukava olla, ja otettiin tuo kuvan sitteri käyttöön. Tuossa Vili viihtyy tosi hyvin, mutta yleensä ei pidetä häntä siinä kovin kauaa. Jos hän esim. nukahtaa siihen, siirrämme hänet omaan koppaan aika pian.
 
Höpöliini, joo Oliver tankkaa aina iltaisin ihan hulluna.. Nytkin taas kun oli nukkunut 3,5h päikkärit niin oli kauhee nälkä ja söi molemmista tisseistä kaks kertaa ja pitkään, välissä oli vaan kakkaus, röyhtäys ja seurustelutauko.. :) Sitten alkoi taas huuto ja hamuaminen ja yritin tarjota molempia tissejä, mutta ei kelvannut. Sama juttu kuin eilen illalla siis, molemmat tissit x 2 ja sitten alkaa kauhee hamuaminen ja avaa suun kuin linnunpoikanen ja vetää tissiraivarit, eli pää heiluu kun heinäseivät ja suu apposen auki mutta ei suostu tarramaan tissistä kiinni enää.. :( ja sit alkaa itku. Siinä vaiheessa ollaan annettu eka 50ml lisämaitoa, sen imasee muutamassa minuutissa ja sit laitetaan sama satsi lisää ja taas meni kaikki. Eli illan saldo klo 20 jälkeen 2 x molemmat tissit + 100 ml korviketta! Ja parit satsit kakkaa ja pari röyhtäsyä päälle! :LOL: TOIVOTTAVASTI ei tule masuvaivoja, ihan pelottaa jos tulee... Mielellään imettäisin vaikka kuinka kauan mutta kun tietyn pisteen jälkeen ei suostu enää tissille. :(

Nyt pikkuinen ehkä nukahti, täytyy yrittää käydä unille kun kuitenkin hän herää parin tunnin päästä.

RockMummy & Oliver 5 vrk
 
Sompio Meilläkin oleillut sitteristä tokasta viikosta lähtien. Tosin siteriä pehmittämässä on edelleen ohkainen iso tyyny ja sen päällä siis makoilee. Höpöliini Meilläkin Gracon kiikku ja sen kaltevuuden saa säädettyä ihan pienelle vauvalle ja sitten vähän isommalle. Siinäkin on keinunut siitä asti kun se ostettiin, mutta istuin on niin syvä että sitäkin pehmentää vanupeite. Kohta saa ottaa sen vanupeitteen pois kun on poika kasvanut niin että tipahtaa pian kyydistä kovemmissa vauhdeissa! Mutta tähän asti on ollut hyvä.

Rockmummy Älä suotta säikähdä, meillä oli tuossa iässä ihan sama homma! Poika veti puolitoistatuntia tissiä ja jatkoi sen jälkeen 150ml maitoa perään ihan tyynesti! Kuten aiemminkin kirjoitin, monet ystävä-äipät kauhistelivat sitä maitomäärää, mut totuus on että isompi lapsi tarvii niin paljon enemmän ravintoa kuin vähän kevyempi tapaus. Ja meillä tuo hirmusyöminen tasaantui aika nopeasti ja nyt on vakiintunut sellasen 80ml kerralla tahtiin.


Suzyanne miten sä annostelet ton probioottijauheen Vilille? Annatko sen kerran vai useamman kerran päivässä? Mä oon yleensä aamumaitoon sekoittanut sen ja nyt oon antanut pari kertaa myös jonkun toisen syötön yhteydessä hieman tuota jauhetta.


Jälkitarkastus oli tänään ja kaikki ok! Eli ekat menkatkin on nyt sitten taas koettu. Annoin laitattaa sen hormonikierukan ja toivonkin siis että jäi ekoiksi ja vikoiksi menkoiksi pitkään aikaan!

Nyt nukkumaan!

Jasmin ja Leevi 6vk1pv :heart:
 
Heippa,

Minäkin raahaudun tänne julkiselle puolelle, kun kerhossa himpun hiljaista. Synnytysstoorit ja muu tilitys myöhemmin, mutta listalle ilmoittaudun kuitenkin nyt heti; Poika syntyi käynnistettynä taysissa 14.05. rv 38+6 4400g 51cm 36,5cm pään mittaa ;)

Aivan ihana pikkuinen ja isosisko 3v toistaiseksi ihastunut veljeensä, ei pahempia mustasukkaisuuksia tmv, joten meillä kaikki ihanan hyvin! :heart:
 
Onnea Konckout ja tervetuloa tälle puolen :heart:

Meillä sitteri on sellainen jonka saa aika vaakatasoon ja eilen siinä pieniä pätkiä oltiin. Mutta vaikka sitä keinuttelin, niin ei oikein ottanut Nupusta selvää että tykkäsikö vai ei :/

Meille tuli miehen kanssa ensimmäinen erimielisyys vauvanhoidosta :( Illalla Nuppu nukahti, mutta ensimmäisen syötön jälkeen en saanut rauhoittumaan nukkumaan. Olisiko kanssa tissiraivareita, kun pää heilui ja kävi sellainen puuskutus, kuin ajokoira olisi sängyssä ollut. Eikä suostunut jatkamaan syömistä. Kanniskeltiin ja rauhoiteltiin. Mies toi aina heti takaisin omaan sänkyyn tai mun viereen muka tissille kun huuto lakkasi. Sanoi, että ei voi kauempaa kanniskella, että ei virkisty :headwall: Mutta aina alkoi huuto heti uudestaan. Sitten mä nousin itse kävelemään Nupun kanssa ja sohvalla sylkyteltiin ja tutin kanssa rauhoittui kahteen kertaan. Ja sitten sai jo vähän syömäänkin. Mutta sitten heräsi kun nostettiin omaan sänkyyn ja meni taas jokunen hetki ennenkuin nukahti uudelleen. Nyt nukkuu taas kuin enkeli meidän sängyssä :saint: Niin ja miehen tyyli laittaa omaan sänkyyn on nakata sinne ja jättää siihen. Ei silittelyjä tai muuta :headwall: Ja tuttia ei miehen mukaan huoli. Mutta jos ei siitä alussa pidä kiinni, niin sylkäseehän tuo sen pois. Mutta kyllä se aina välillä sen ottaa.
Miehellä on ennestään 16-v poika ja tainnut aika kullata muistot. Poika ei kuulemma huutanut yöllä eikä päivällä. Yöllä heräsi alusta asti syömään klo 02.00 ja nukkui aamuun asti. Ja missään ei ollut mitään ongelmia. Pitäisi miehen exältä kysyä, että oliko tosiaan niin unelmavauva :/ Pahoitin siitä yöllä mielenikin, kun vertaili ja tuli sellainen olo, että tämäkö on nyt sitten minun syytäni että en osaa hoitaa :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Onnea Konckout ja tervetuloa tälle puolen :heart:

Meillä sitteri on sellainen jonka saa aika vaakatasoon ja eilen siinä pieniä pätkiä oltiin. Mutta vaikka sitä keinuttelin, niin ei oikein ottanut Nupusta selvää että tykkäsikö vai ei :/

Meille tuli miehen kanssa ensimmäinen erimielisyys vauvanhoidosta :( Illalla Nuppu nukahti, mutta ensimmäisen syötön jälkeen en saanut rauhoittumaan nukkumaan. Olisiko kanssa tissiraivareita, kun pää heilui ja kävi sellainen puuskutus, kuin ajokoira olisi sängyssä ollut. Eikä suostunut jatkamaan syömistä. Kanniskeltiin ja rauhoiteltiin. Mies toi aina heti takaisin omaan sänkyyn tai mun viereen muka tissille kun huuto lakkasi. Sanoi, että ei voi kauempaa kanniskella, että ei virkisty :headwall: Mutta aina alkoi huuto heti uudestaan. Sitten mä nousin itse kävelemään Nupun kanssa ja sohvalla sylkyteltiin ja tutin kanssa rauhoittui kahteen kertaan. Ja sitten sai jo vähän syömäänkin. Mutta sitten heräsi kun nostettiin omaan sänkyyn ja meni taas jokunen hetki ennenkuin nukahti uudelleen. Nyt nukkuu taas kuin enkeli meidän sängyssä :saint: Niin ja miehen tyyli laittaa omaan sänkyyn on nakata sinne ja jättää siihen. Ei silittelyjä tai muuta :headwall: Ja tuttia ei miehen mukaan huoli. Mutta jos ei siitä alussa pidä kiinni, niin sylkäseehän tuo sen pois. Mutta kyllä se aina välillä sen ottaa.
Miehellä on ennestään 16-v poika ja tainnut aika kullata muistot. Poika ei kuulemma huutanut yöllä eikä päivällä. Yöllä heräsi alusta asti syömään klo 02.00 ja nukkui aamuun asti. Ja missään ei ollut mitään ongelmia. Pitäisi miehen exältä kysyä, että oliko tosiaan niin unelmavauva :/ Pahoitin siitä yöllä mielenikin, kun vertaili ja tuli sellainen olo, että tämäkö on nyt sitten minun syytäni että en osaa hoitaa :(
Nyt on pakko kommentoida pikaisesti ja antaa hali.
:hug: VÄSYMYS teettää ns. turhia riitoja. :( Yritä puhua miehellesi miltä hänen sanomisensa tuntui, jollet jo ole puhunut. Muistan esikoisesta kun tuli juuri sanottua ja kuultua asioita mitä ei tarkoiteta. Varsinkin kun on vielä yliherkkä juuri vauvan saaneena ja mies oli tapansa mukaan LIIANKIN suorasanainen tai teki asiat niin kuin hän halusi. Ottamatta huomioon että olin ollut vauvan kanssa enemmän jo siinä vaiheessa eli opetellut tuntemaan vauvan tarpeita. Minä itse sorruin siihen että menin neuvomaan miestä kuinka pitäisi hoitaa. Ja mies vastasi siihen omalla tavallaan..

Samaa mieltä olen sinun kanssasi siitä että kyllä sitä tuttia pitää vielä tuon ikäisellä vähän pitää kiinni ennen kuin "hokaa" että on suussa jo. Ja pienet paijaamiset sänkyyn laittaessa on aina paikallaan. :) Rauhoittaa vauvaa.
Kyllä se aika kultaa niitä muistoja, eli hyvinkin paljon mahdollista että ei miehesi oikein muista mitä vauva aika OIKEASTI on. :) Meillä miehellä kohta 4v poika keskimmäinen ja on rehellisesti sanonut että oli aika sumuista aikaa.
Ja toiseksi, kaikki me ollaan erilaisia. Vauvat ovat erilaisia mutta silti rakkaita että siinä mielessä miehesi Teki "väärin" verratessa poikaansa ja teidän Nuppua keskenään. SINÄ et ole huono äiti. Maailman paras äiti omalle lapsellesi. :) Ja niin ajattelee Nuppukin sinusta. :heart: :hug:

Therean&Bella tänään 2vko Joka pitää äipän kiireisenä siskojensa kanssa. :)

Ps: KAIKILLE muillekin jaksuja!
 
Huomenta.

Esikoisen kanssa sujunut hiukan paremmin... koputetaan puuta :headwall: :LOL:

Miehellä 2 vapaapäivää. Molemmat viettänyt auton kimpussa. Olishan se ollu mukava tehdä jotain yhdessä kun pikkumies on vielä suuriuninen ni oltais saatu olla " kahdestaan" mutta ei niin ei... :ashamed:

Eilen illalla oli jotain säätöä makuuhuoneen puolella mut säätämiseks jäi... mies teki aloitteen mutta ei kuitenkaan halunnut mennä loppuun asti. Aamulla mies ihmetteli kiukkuamistani. En viitsinyt alkaa vääntää rautalangasta mistä kohtaa meni päin jotain... jos ei itse tajua niin antaa olla... :kieh:
 
Kaikki on kai saaneet jo vauvansa :flower:

Täällä ei mitään ihmeempää ku yks ikivirkku poitsu heh on kyllä tosi paljon hereillä päivisin tässä ehdi paljoa mitään tehdäkään. Tuntuu että kehittyykin hirveetä kyytiä pitkään jo naureskellut esitteli neukkutätillekin hymynsä juttelee vastavuoroisesti ensijokeltelua äggyy sanoo heh, seuraa tarkasti.

Itse huomasin kankussa oudon kovan kohdan ..muistin sitten että siihen kohtaan pantiin synnytyksen yhteydessä litalgin piikki ja netistä löysin että muillakin ollut vaivaa myöhemmin kysyä vielä lekurilta että onko se siitä piikistä???

mä en kyllä usko että vauvaa vois mitenkään "kouluttaa" ns. helpoksi vauvaksi ainakaan läheisyyttä vähentämällä ja huvittaa tuo määritelmä tai itseasiassa kilttivauva onko muut vauvat tuhmia?? heh mieskin eilen vissiin huumorilla nakkas että oon tottuttanut vauvan sylivauvaksi heh mitä sitten vaikka oisinkin vauva aika on niin lyhyt että turha yrittää luoda mitään ns. kaavoja miten kasvattaa vauvaa ei vauvaa voi liikaa lelliä jokainen hoitaa tavallaan..meillä nyt muutenkin minä hoidan vauvan mies on yötä päivää töissä...ei ole yhtään täyttä päivää ollut kotona sitten synnytyksen. Musta oli hirveetä katsoa kun tuttu piti lasta aina sitterissä istumassa musta vauva tarvii läheisyyttää eikä sitä voi antaa liikaa..enpä tunne ketään kuka isompana nukahtas vaikka vain syliin tai tapputteluun .... nää oli vaan mun omia mielipiteitä ei liittynyt varsinaisesti mihinkään kun en ehtinyt tarkkaan edes lukea-


Nyt täällä pääsikin sitten hirveet sinappikakat muutaman päivän panttauksen jälkeen..on sitten joka paikassa sitä itseään kun oli tuuletus päällä

:LOL: :D

nara ja poju 5vkoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja JeAnKa:
Eikös kukaan saanut äitienpäivänä vauvaa? Kuinkas paljon siellä kerhon puolella on niitä jotka ei tässä listassa?
Kävin kurkkaamassa tuota BV:n päivittämää listaa. Oli siellä äitienpäivänäkin syntyneitä. Pitikö tähän pinoon jokaisen ilmoittautua erikseen vai kopsattiinko niitä sieltä edellisestä pinosta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Kiitos Therean :heart: Nyt pääsi itku :'( .
Kyllä me vähän jo juteltiin, ja mies myönsi että oli tosi väsynyt ja selkää särki pirusti. Eiköhän se tästä taas =)
Hyvä kuulla että saitte puhuttua edes vähän! Jaksamisia sinne oikein kovasti ja kyllä Nuppu jossain vaiheessa alkaa nukkumaankin, viimeistään murrosiässä.. ;) Sit onkin ongelma miten ne saa hereille aamulla... :p
 
Tämmöinen oli meidän muru yhden päivän ikäisenä :heart:



Tähän mennessä on tuo vauva ollut kyllä tosi rauhallinen. Itkee oikeestaan vaan vaippaa vaihtaessa vähän (ei aina sillonkaan) ja tietty jos liian kauan menee tissiä odotellessa. Mutta sitäkin jaksaa aika kauan odottaa. Ja myö tietenkin ihmetellään, että onhan kaikki varmasti kunnossa, kun toinen on niin rauhallinen :whistle: Nooh, *kopkop* katotaan miten etenee.

Viime yönä sai säätää, kun oli vissiin vaippa jääny vähän löysälle ja siinä sitten kun syötin, nii se oli valahtanu ja just sillon piti päästellä hirmuset ruikulit vaippaan... tai siis ohi. Siinä sitten kolmelta vaihetaan vaippaa, pestään pyllyä, vaihdetaan yökkäriä, pestään edellisestä enimmät pois. Ja kyllähän tuossa ajassa kuka tahansa virkistyy... No aika nopeesti nukahti sit tissille kuitenkin. Ja mä hikoilen ylävartalosta yöllä ihan sikana! Okei, nukuin ilman paitaa viime yönä, eli saatto tyhjentyä rinnat myös, mutta ei ne nyt niskaan asti tyhjene. Tosi kiva ku peitto ihan märkänä hiestä... Ja miehellä oli aamulla huono omatunto, kun oli nukkunu liian hyvin. Voi toista, ei tarviis. :heart: Eihän meijän molempien kannata väsyttää itteemme kauheesti.

Tänään Eeli oli yllättävän kauan hereillä tuosta aamusta :) Tai koko ajan kai se hereilläoloaika kasvaa, mutta oli vaan niin jännä ku toinen jakso pitkän pätkän seurustella. On tää kaikki vaan niin uutta ja ihmeellistä.

Ja edelleen mietityttää, että syöhän Eeli varmasti tarpeeks? Mutta on sen posket jo musta pyöristyny ja hirmu tyytyväinen on. Ja kuitenkin syö. Ja kakkaa monta kertaa päivässä :D

Mulla oli paino tippunu jo lähtöpainoon ja nyt sit pitääkin miettiä syömisiään, että tulee syötyä tarpeeks, ettei laske liikaa. Vielä saa kaks kiloo tippua, sit ollaan siinä painossa missä yleensä oon ollu, mutta ei enää alle sen! Ku mä oon tämmönen hoikka, nii en haluu liian hoikaks kuitenkaan...

Pitääpä yrittää tehdä vielä jotain muutakin, kun pyöriä koneella, kun pieni kerta nukkuu. Tänään lähdetään ekalle vaunuilulle jostain aikaa. Ihana päästä ulos!

Ansku ja Eeli jo 1 vko!
 
a-nsku ihanan vaalee tukka Eelillä! :D

).( ..Sara on alkanut seurailemaan mitä ympärillä on :) Nyt on äitille ja isillekin tullut tutuksi mikä on nälkäitku ja mikä on vaan huomiokitinää, ja myös mikä on kakan turautus-ilme :D
Mun mielestä Sara on myös nyt huomattavasti kasvanut. Alkaa olemaan helpompi käsitellä ja 56-senttiset vaatteet alkaa lähetä sopivaa kokoa. :whistle:

Mä oon välillä potenu huonoa omaatuntoa siitä etten aina jaksa tsempata niiku pitäis. Et haluis vaan nukkuu vielä hetken lisää ja ottaa vähän omaa aikaa.. :ashamed: ..Mut onneks vilkasu tohon pieneen riittää palauttamaan mut maanpinnalle. En mä oikeesti haluu olla tosta pikkuisesta erossa yhtään enempää kun on pakko :heart: :heart:

kissinminttu & Sara 2vkoa6pvää :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Alkuperäinen kirjoittaja JeAnKa:
Eikös kukaan saanut äitienpäivänä vauvaa? Kuinkas paljon siellä kerhon puolella on niitä jotka ei tässä listassa?
Kävin kurkkaamassa tuota BV:n päivittämää listaa. Oli siellä äitienpäivänäkin syntyneitä. Pitikö tähän pinoon jokaisen ilmoittautua erikseen vai kopsattiinko niitä sieltä edellisestä pinosta?
Mä kopsasin odotupuolelta keskeneräisen listan, jota oon sitä mukaa päivitellyt kun porukkaa on ilmoittautunut tänne puolelle.

 
Heippa!

Vitsit kun ei ikinä kerkiä paneutua kunnolla kirjottelee tänne. Eikä oikein kunnolla ehdi kaikkea lukemaankaan. Nytkin varmaan kun alotan niin vauva kohta herää...

Meillä on Sulolla ollu kovasti vatsavaivaa tässä viimeiset pari viikkoa. Hereillä ollessa rätisee melkein kaikenaikaa ja illat on yhtä huutoa :( Röyhtäilee ja piereskelee tosi paljon, joten ilmavaivoja se varmastikin huutaa. Eilen alotin kokeeks probiootti baby maitohappobakteerit, toivottavasti niistä alkais olla apua. Seuraavaks kokeillaan vyöhyketerapiaa jos ei tosta ala apua olemaan. Yöt Sulo nukkuu onneks pääsääntösesti ihan hyvin, pari kolme kertaa syö, mutta ei huuda.

Eilen oltiin 1kk neuvolassa ja miehellä oli mittaa jo 5010g ja 54,3cm! Kaksi viikkoa sitten oltiin viimeks ja sillon mitat oli 4180g ja 52cm, että melkoisen hurjaa tahtia ukkeli kasvaa! Täysimetyksellä mennään ja kyllä totisesti voi sanoa oman maidon riittävän kun kasvutahti on tollasta. Neuvolantäti huomasi Sulolla olevan pieni napatyrä. Itsekin kyllä ihmetellyt että on aika iso napa, mutta luulin että siinä on vaan niin iso solmu ollut, mutta se onkin tyrä. Mitäänhän sille ei vielä tehdä, kun vaan seuraillaan että paraneeko itestään vai tarviiko sitten joskus leikkauksen.

Jonkinmoista rytmiä alkaa Sulolla olemaan. Aamulla herää siinä yhdeksän jälkeen ja n. tunnin hereillä olon jälkeen menee uudestaan nukkumaan. Nukkuu sellaset parisen tuntia ja taas herää ja on hereillä jonku tunnin verran kunnes menee taas nukkumaan. Illat sitten on vielä melko rytmittömiä, nukkuu ja syö miten sattuu, mutta yöunille käy suunnilleen samaan aikaan joka ilta, eli n. klo 23. Niin oikeastaan varsinaisia yösyöttöjä ei ole oikeestaan ku kaksi n. klo 1 ja 4, kolmas on sitten siinä kuuden-seittemän kieppeillä, mutta lasken sen kyllä yösyöttöihin kun ei tollon vielä nousta. Maksimi unipätkä on tähän mennessä ollu 4 tuntia, normaali on sellanen kolmisen tuntia.

Makuuhuonetouhut ei vielä kyllä kiinnosta pätkääkään. Paikat on kyllä aivan kunnossa, mä kun säästyin repeämiltä ja jälkivuotokin on nyt loppu, mutta ei vois kyllä vähempää kiinnostaa mitkään seksihommat.

Isommat sisarukset on ottaneet vauvan hyvin vastaan, tuo kaksi vuotiaskin vaikka hänen reaktiotaan etukäteen vähän pelkäsin, mutta hän tykkää aivan hurjasti vauvasta ja on kokoajan pusuttelemassa ja halimassa sitä! Koskaan ei ole ollut pienintäkään merkkiä että kävisi räppäsemään vauvaa. Kaikista eniten vauvan tulo näyttää vaikuttaneen tuohon meidän 8 vuotiaaseen, hänen käytöksestään huomaa että on nyt kärsinyt vähän huomiopulasta ja myöntää sen itsekin, että kaipaa enemmän huomiota. Täytyy siihen nyt yrittää oikein erityisesti panostaa, kun vaan Sulokin seesteytyisi eikä huutaisi niin paljoa niin pystyisi antamaan paremmin huomiota noille isommillekin.

Itselläni on paino 6-7 kiloa alle raskauden alun painon, joten mahdun nyt sellasiinkin pöksyihin mitkä oli pieniä raskauden alettua. Tosin jos tää makeanhimo ei ala hellittää niin käypi pian niin että housut on kohta taas pieniä. Ihan hirveetä kun koko ajan pitäis olla suklaata tai muuta hyvää mussuttamassa! Raskausaikana ei makeeta tehnyt mieli juur lainkaan, mutta nyt on ihan hillitön himo! Toivottavasti tää menee pian ohi.

Meillä nukutaan ihan täysin perhepedissä ja ollaan kaikki siihen oikein tyytyväisiä. Miehenkään unet ei kärsi siitä että pikkuinen on välissä. Itsekin nukun tosi hyvin pienen tuhisijan viekussa. Vauva nukkuu kylkiasennossa, sairaalassa ohjeistettiin kyljellään nukuttamaan ja itsestäkin se tuntuu paremmalta laittaa kyljelleen kuin selälleen kun jonkinverran Sulo pulauttelee.

Sulolta löytyy syntymämerkki toisen kankun syrjästä. Tai hiussuoniluomeksi lääkäri sitä sairaalassa sano, sellanen vähän violetti läiskä se on.

Imetys
sujuu tosi hyvin. Maitoa tulee tosi hyvin, ei kuitenkaan liikoja määriä että tarttis pumppailla vaan juuri Sulon tarpeen mukaan. Sulo syö rinnasta hyvin ja nännitkin on pysyneet ehjinä. Päivisin Sulo syö harvemmalla tahdilla, ehkä n. 2-3 tunnin välein ja iltaisin sitten enempi, tosin tissiä tulee tarjottua vähän joka itkuun, että iltaisin varsinkin kun Sulo on kovasti itkuinen tulee annettua rintaa varmaan liiankin usein. Öisin välit sitten taas ovat pitempiä. Kerralla Sulo viihtyy rinnalla sellasen vartin verran, eli saa mahansa suht nopeeta täyteen.

Jeps, sainpas edes jotain kirjotettua, joskin varsin sekavaa tarinaa mutta jotain sentäs =)

Vielä ONNEA KOVASTI KAIKILLE VAUVOISTA! :flower: :heart: Eikös nyt ala olee kaikki jo vauvansa saanu?

Kiitos synnytyskertomuksista, niitä on aina niin kiva lukea!

Ja ihania suloisia vauvakuvia ootte laitelleet!

Pari uuttakin oli löytänyt tiensä tänne, tervetuloa vaan minunkin puolestani!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Villahousu & Sulo 1kk3pvä

Kuvassa Sulo tasan 1kk ja Niilo tasan 2v =) Tiistaina 9.pvä oli juhlapäivä kummallakin :)
 
Ihania kuvia olitte laittaneet :heart:

Kissinminttu Mulla kanssa välillä on, että haluaisin vain nukkua tai olla koneella tai muuta. Mutta sitten kun ajattelee, että Nuppu on tod.näk. meidän ainoa lapsi ja tämä vauva-aika on muutenkin niin lyhyt, että ei parane hukata ja siitä hetkeäkään. Kovasti tekisi mieli nukkua päikkäreitä vierekkäin, mutta kun yritetään totuttaa yöt omaan sänkyyn niin pakko se on päivälläkin sinne laittaa.

Mitä teillä mammat on itsellä päällä vaunulenkillä? Siis tissien suojana? :attn: Kun mä pelkään kauheesti saavani rintatulehduksen ja sitten mä tukehdun tuolla ulkona. Tänäänkin on suhteellisen aurinkoinen, + 22 astetta ja ei juurikaan tuule.
 
Onnea Konckout :flower: ja teretulemast joukkoon :wave:

ja on söpö neiti Thereanilla :heart: tuttikin pysyy suussa toisella, meidän ukkeli sylkee aina pois kun tarjotaan, irvistää ja kahtoo kulmien alta ihmeissään et mitä ne yrittää ... kahta erilaistakin tuttia tarjottu, mut ei, ni ei väkisin.. on se tutti aina kauppa-ym reissulla mukana että voi tarjota jos hätä tulee..

Riitelystä ja pahasti sanomisesta:ainahan sitä väsyneenä voi tulla sanottua vähän kovemmin mitä tarkoitus olisi... isäntä oli illalla jotenki kiukkunen ja kun ei mennytkään tämän päivän suunnitelmat mielen mukaan, tupisi jotain itekseen. painu nukkumaan jo ysiltä ja aamulla ennen töihinlähtöä sit pyytteli anteeks, et ku oli pahalla päällä... se on semmosta vauva-arkea, kyl se sit tasaantuu..yleensä minä olen se väsyneempi osapuoli ja muutenkin töksähtelen enemmän.. :whistle:

Pikku-ukko alkanut nukahtamaan omaan sänkyyn syötön jälkeen( siis jos ei ehdi nukahtamaan tissille..),

villahousulle ja kaikille vatsavaivaisten äideille :hug: iso hali, toivotaan helpotusta..
Rela-tipat veivät täysin meidän ilta-ähinät ja puhinat..( ilm, Devitol tipat aiheuttaa mahanpuruja) kahtena päivänä antanut ja molemmat illat olemme olleet todella rauhallisia taas... nämä rasvaliukoiset tipat saatiin neuvolasta, seuraavan pullon kyllä ostan vesiliukoisia, ovat kuulema hellävaraisempia massulle..

Sylittelystä sen verran et tosiaan se vauva-aika menee niin nopeesti, niin pidän kyllä toista sylissä niin paljon kun jaksan ja toinen viihtyy... Jollakin oli tuttu joka piti vauvaa sitterissä...en muista kenellä. ? :ashamed: minulla myös tällainen tuttu, on se ilkeä kahtoo kun vauva selvästi kaipaa syliä ym, niin tämä minun tuttu vei 1,5kk ikäselle maitopullonki sänkyyn ja tuki sen jollain tyynyllä ja jätti sinne syömään itekseen!!! ihan hirveetä... hidastaahan se vauvan vuorovaikutustaitoja ym kehitystä jos vaan sitterissä tai sängyssä pidetään...

Meillä myös ollut jonkun verran "tissillä raivoomista", mut loppunut heti alkuunsa kun kapaloin ukkelin kädet harsolla, hermostuttaa itsensä väsyneenä kun omat kädet huiskaa kuin tuulimylly, ja otan napakan otteen omaa vartaloa vasten ni johan alkaa tissi maistua.

Alle +20 astetta kun ollut ja tuullut, olen laittanut pashmina-huivin rintojen suojaksi, mut jos yli 20 eikä tuule, ihan trikoopaidassa olen ulkona kulkenut.. ei ole nyt eikä esikoisen aikana tullut tulehdusta, mut sekin voi olla niin yksilöllistä..

Täällä kova suunnittelu ensikesän häitä varten.. muistilistoja tehty ja tarjouspyyntöjä hahmoteltu catering- firmoille.. =) en ois uskonu et voitas näin innostua, kun ei aiemmin tärkeältä naimisiin meno kummastakaan tuntunut, mutta kosinnan jälkeen alettu "lämpiämään" asialle..



Pije ja köllykkä 1kk (kalenteripäivien mukaan) :heart:
 

Yhteistyössä