Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

Lainaus: "en ole ihan varma onko se vain oma asia miten rokottaa vai eikö rokota."
Olen tässä vähän samaa mieltä! Jos ei rokota, riskeeraa samalla muitakin. Kauan rokotusohjelmassa olleet rokotteet ovat turvallisia ja niiden turvallisuuden ovat arvioineet ammattilaiset, luotan siihen! Tuberkuloosin poistaminen rokotusohjelmasta kuullosti minustakin pahalle. Nykypäivän matkustusmäärillä ja -paikoilla kuka tahansa voi tuoda tuberkuloosin mukanaan suomeen ja suomalaiseen päiväkotiin tai kouluun ja altistaa samalla kaikki lapset (ehkä ajattelemattomuuttaan) todella vakavalle taudille! Sama koskee tietysti kaikkia muitakin suomessa rokottamattomia sairauksia, eikä kaikkea vastaan voi varoiksi rokottaa, mutta pitäisi ehkä miettiä, onko viisasta tuoda lapsi heti matkan jälkeen päiväkotiin tai kouluun... Asiassa on tietysti monta mutkaa ja monta puolta...

Iloisempiin aiheisiin:
Olin neuvolassa uudella hoitajalla, joka oli asiantunteva ja kiva! Olen täällä vähän valitellut, etten saa neuvolasta vastauksia, mutta nyt tuntuu ensi kerran, että siellä oli tietoa! Painoa oli tullut, verenpaine ja hemoglobiini nousseet. Painon ei ois tarvinnut, mutta nuo kaksi muuta oli positiivisia:)

Pitää mennä... Jatkan myöhemmin.
 
Ollakovai...? älä stressaa tuosta painonnoususta noin kovasti. 200-500g/vk on normaalia vauhtia, varsinkin tämä keskiraskaus n. 30rv hujakoilla lapsen kasvu on hurjaa, lisäksi kehoon kertyy nestettä, veren määrä kehossa lisääntyy, lapsivedet, istukat ja muut. Varsinkin normaalipainoisilla tässä vaiheessa tuo 500g/vk ei tosiaan ole maailmanloppu ja varsin normaali lukema. Voin "lohduttaa", että itselläni tuli myös keskiraskaudessa joissain kuissa 500-600g/vk, mutta silti kokonaiskilojen määrä oli n. 8kg koko raskauden ajalta, joista synnytyksen jälkeen toin kotiin mukanani n. 2-3kg, nekin lähti imetyksen myötä pois melko nopeasti. Missään nimessä on liiallista alkaa "läski"-puheita vielä viljelemään tai kauhukuvia luomaan, kun kyseessä vallan normaali painonnnousu :) Sit väliin voi tosiaan tulla viikkoja, ettei paino nouse ollenkaan.. ehkä tulee jopa miinuskilojakin kun turvotus tms laskee, jos sellaisesta kärsii. Itseäni aina huvittaa myös oman vaatetuksen tuomat lisäkilot :D Pitäis aina mennä jossain legginsseissä ja ohuessa paidassa vaa'alle, eikä valita niitä raskaimpia farkkuhousuja ja isoja polvimittaisia painavia villatakkeja päälle :D

Nyky-neuvolameininki ja tuollainen painon kyttääminen luo kyllä naisille hirmuisia paineita. Raskaus vaan on elämäntilanne, johon painonnousu kuuluu olennaisesti luonnollisena osana kuitenkin, kun jo se melkein 10kg selittyy vauvan, kohdun, lapsiveden, istukan, maidonnousun, kehon lisääntyneen verimäärän ja nesteen kertymisellä kehossa.. Se on lyhyt aika ja tärkeämpää on, ettei raskaana oleva ala nyt ihan tietoisesti itseään nälkiinnyttää sen takia, että hui kun paino hetkellisesti nousee. Lisäksi liika murehtiminen ja stressaaminen ei ole itselle eikä vauvallekaan hyväksi. Itselläni onneksi maailman ihanin neuvolatäti, joka ei ole kertaakaan nurissut painosta, vaikka ylimääräistä on jo entuudestaan..
 
Wasabi, kiitos kommenteistasi -ehkä mä tosiaan hiukan ylireagoin:whistle: Painoa on nyt vaan tullut saman verran kuin viimeksi synnyttämään mennessä, mutta tottahan se on et paino vaihtelee ja kaikki ei välttämättä ole läskiä. Normaalistikin mulla saattaa paino vaihdella jopa reilut 2 kg vuorokauden aikana, mutta ehkäpä yritän nyt syödä salaattia, kasviksia ja hedelmiä entistä enemmän ja vähemmän leipää. Olen melkoinen leipäsyöppö, ja vaikka kuitupitoisia vaihtoehtoja puputankin, niin ehkä niitä vois syödä hiukan vähemmän.

Viikonloppuna pitäis suunnata ostamaan lipastoa vauvanvaatteille ja alkaa odotella äitiyspakkausta, et pääsee hypistelemään pikkuvaatteita. Hoitopöytäkin odottaa kokoamista, mut on tässä vielä aikaa -nyt on taas sellainen fiilis, et voi itku miten ihanaa, kevät tulee, saa jäädä kohta ä-lomalle ja saa nyyttinsä syliin :heart:

Ollakovai..? ja 29+0 poks
 
Ollakkovai...? Millainen esitietosysteemi teillä on? Meillä on Ipana-palvelu netissä, jonne laitetaan. Viimeksi olin jo jotain sinne täytellyt, mutten sitten tietenkään itse älynnyt sitä lähdön tullessa lähettää, kun terkka sanoi, että hän sitten laittaa loppu viikoilla sen eteenpäin... Eli ilman esitietoja mentiin rv 34, mutta olihan niillä toki jotain tietoa siellä olemassa kun riskirauskautena esikoista oli seurattu. Mutta ei kyllä mitään niistä mitä olin lomakkeelle kirjoitellut.

Ja painon nousu, onko vaaka vaihdellut? Mulla on kortissa merkintä +980g/vk, kun kävin välissä toisella terkalla, jonka vaaka näytti sillä kertaa, että paino ois laskenu niin seuraavall kerralla omalla terkalla oli tietenkin noussu sitten muka hurjasti... Siis eihän tuo merkintä kerro todellisuudesta mitään, oman terkan vaa´an mukaan ihan tasaisesti on noussut, mutta ärsyttävää vaan...Kun kortista lähetettiin kopio mm. vakuutusyhtiöön vauvavakuutusta varten niin kiva, sitten, että siellä katsovat mun painotietoja :/

Itseäni ei toisaalta haittais se 10kilon saaminen tai enemmänkin, viimeksi tuli muistaakseni 5kg ja 6kg jäi synnärille tai sitten tuli 6kg ja 7kg jäi... no kuitenkin, ja sitten imetys vei vielä 4kg lisää. Niin ihan tervetullutta se vararavinto imetystä ajatellen olisi.

Neuvolameininki Musta jotenkin muutenkin tunkeilevaa, yhtäkkiä kun ootkin raskaana niin oletkin jotain neuvolan omaisuutta ja niillä oikeus mäkättää kaikista pikkujutuista tai kommentoida esim. parisuhdeasioita. Tai jos sattuu olemaan huonompi päivä ja kiire ja ei ole naama auringolla sinne mennessä niin heti on terkka niskassa "oletko masentunut tai alakuloinen? mietityttääkö vauva-asiat?" Kai sitä nyt raskaana olevallakin ihmisellä on muuta ajateltavaa kuin tuleva vauvaonni koko ajan? :D Ja eihän siellä neuvolassa ole pakko käydä - mutta sitten ei heru Kelastakaan mitään, että...

27+2
 
Neuvolassa käyty nyt rv 27+2 :)
Pissa normaali
Hb 79 ja uudelleen mitattuna 88, edelleen laskee..
RR 103/60
Sf-mitta vain 23cm ja se mahan ympäryskin vaan 80cm että ihan eri sarjassa painin verrattuna moniin muihin :D
Tarjonta oli rt mutta ei ollut ihan varma..
Nyt saa alkaa välttelee maitoa ruoalla ja pudottaa mieliala lääkitystä.
Kännykällä kommentointi niin boldaukset puuttuu..
 
Monilla taitaa olla ongelmia raudan kanssa. Mullakin molemmissa aikaisemmissa raskauksissa. Ainoa mikä mulla nosti hemoglobiibia oli kräuterblutsaft (Floradix). Se on kasvipohjainen ja vatsaystävällinen rauta-yrttijuoma. Mulla alkoi heti arvot nousemaan kun vaihdoin tabut tähän juomaan. Jos ei ole jo tuttu, niin kannattaa kokeilla.

Mullakin painoa on tullut jo tässä vaiheessa enemmän kuin aikaisemmin synnytykseen lähtiessä. Nyt noin 9 kg noussut paino, vaikka alussa paino laskikin pahoinvointien takia. No eiköhän sitä ole sitten synnytyksen ja imetyksen jälkeen aikaa pudottaa painoa.

Rokotuksista
minäkin yleisesti olen sitä mieltä, että ne ovat ehdottomasti hyviä ja kaikille lapsille otetaan normaaliin rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet. Ja tuo tuberkuloosirokotus voisi mielestäni palata ohjelmaan mukaan niin ei tarvitsisi sen huolen kanssa koskaan elää. Nyt melkein olen katunut sitä etten ottanut sitä influenssarokotusta kun stressaa ennen kuin alkaa tuo kausi olemaan ohi. Tosin jos se tulee niin eihän se auta kun sitten sairastaa ja katsoa miten siitä selviää. Tämähän ei ole mitenkään kovin vanha asia, kun influenssarokotetta ollaan suositeltu raskaana oleville. Aikaisemminhan sitä nimenomaan ei ole suositeltu. Mutta tieto lisääntyy. Mielestäni sitä ei voi kuitenkaan suoraan rinnastaa muihin rokotusohjelman rokotteisiin.

Onko kukaan muuten raskauden aikana kärsinyt bakteerivaginoosista? Mulle se alkaa olemaan liiankin tuttu aihe. Huolta ja huolta...

Juliana ja 29+2
 
Avantasia hui ompa matala hb. Ei oo vielä lisätutkimuksiin laittanut? Itsellä ihme ja kumma pysynyt vielä hb, vaikka edellisissä raskauksissa söin jo rautaa.

Moni näköjään jo saanut hommattua vaunut. Itsellä olis tavoitteena ens kuussa.

Vauva alkanut kääntyilee sivuasentoon. Voisi sanoa et hieman tympeältä tuntuu kun tähän asti viihtynyt raivotarjonnassa. Nyt sitä kokoa jo sen verran että melkein sattuu nuo kääntymiset.

Maha on iso, tuntuu että jättimäinen ja vielä pitäis 10 viikkoa kannella....

JA POKS 30+0 papumamma ja pähkinä
 
Piti sit kaivaa mittanauha esille kun muutkin ovat mittailleet :D Maha isoimmillaan 89 cm ja painoa on alusta tullut reilut 6 kg.

Sokereita olen nyt seurannut parina päivänä, kaikki arvot välillä 4,0-5,2. Olinko tästä porukasta ainoa joka joutui sokeriseurantaan?
 
Mie en alottanu vielä rautaa vaikka oli laskenu 113, ku th sano että päätä ite, katellaan tänään tai ma jos on laskenu niin sitten vasta alotan, 110 on täälä alotus ja lopetus raja...
Vaunut on jo tuon 10kk jäljiltä ostin lisäksi vain tuplarattaat kopalla käytettynä =)
Painoa on tullu nyt n. 10kg, enmmän ku muissa raskauksissa mutta neuvolassa ei ole sanottu mitään enkä ole ittekkään stressannu mutta voishan se jo pikku hiljaa tasaantua...

Mutta tänään on THE ultrapäivä =) <3

29+4
 
toi hb:n yleinen raja on 110 - mutta aloitetaan rauta aiemminkin, jos tuntuu olossa, esim. raskaana olevaa heikottaa ja hb on laskenut raskauden aikana. Mullakin muistaakseni jotain 113 pintaan, mutta ei aikomustakaan aloittaa kun olo hyvä ja ummetusta jo muutenkin.

onko täällä muuten muita aiemmin synnyttäneitä joille on eppari tehty? Kiristääkö teillä nyt arpea tai onko se ihan ok? Voisin kuvitella, että lopussa kiristäisi kun vauva laskeutuu, mutta että jo nyt?
 
Viimeksi muokattu:
papumamma, lääkäri sano vaan ettei tolle hb:lle voi oikein tehdä mitään kun lisätä rautaa. Terkka olis laittanut tutkimuksiin kyllä. Eniten mietyttää että jos laskee vielä ja on vaikka 70 synnyttämään mennessä niin voi olla voimat aika vähissä. :O
eppari on tehty kahdesti ja varmaan tästäkin..Mulla ei nyt kiristä mut jatkuvasti sellainen inhottava turvotus/paineentunne..sama paine tuntuu alaselässä jos supistaa mut paikat oli lääkärin mukaan kiinni. Vaan tähänkin voin sanoa että edellisestä synnytyksestä klo n.15 oli kohdunsuu kiinteä kiinni, kaulaa reilusti, vauva ei laskeutunut tai kiinnittynyt ja silti 18.31 likka näki maailman..
Oliko se nienji kelle olin luvannut pari bodya käännettävillä hihoilla? Yritän saada kuvat otettua niin saat postimaksuilla jos tarve.:)
Avantasia ja viikari 27+3
 
Olen seurannut viimeiset viikot aktiivisesti taustalla ja koittanut saada aikaiseksi kirjoiteltua päivitystä, mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

Lonkka-, alaselkä- ja mahakivut ovat alkaneet noudattaa joka päivä viimeiset kaksi viikkoa samaa kaavaa: Aamulla ok olo ja pitkin päivää istumatyössä jumit, kipuilut ja säryt työasentojen jne. vaihtamisesta huolimatta kärjistyy niin, että töistä pois lähtiessä olot on jo tosi tuskaiset; ei voi edes kävellä kunnolla, portaiden alas kävely on tuskaa ja kevyenkin kauppakassin kantaminen tuntuu mahanpohjassa asti. Ja autolla ajaminenkin tekee iltapäivästä tiukkaa, kun kytkinjalan nostaminenkin tekee lonkassa+mahassa kipeää. Supistuksia nämä eivät mielestäni ole, enemmänkin on sellainen olo, että joku paikka olisi revähtänyt. Ajattelin sinnitellä aluksi viikon päästä olevaan lääkärin neuvolaan, mutta periksi oli annettava ja laitoin omalle neuvolan tädille s-postia. Soittelee sitten huomenna ja kai se on myönnettävä, että ei minusta enää töihin taida enää olla. En ole työkavereilleni olojani valitellut ja jotenkin sitä alitajuisesti miettii, että ajatteleekohan ne, että minä liian heppoisin perustein saikulle jäisin ihan vain mukavuussyistä..? Miehelle ja läheisille olen reilusti sanonut, että tämän päivittäin toistuvan kipu-rumban takia ei ole oloissa kehumista.

Esikoista odotellessahan säästyin tällaisilta vaivoilta täysin ja mitään särkyjä alaselässä tai lonkissa minulla ei ollut. Synnärille asti pystyin silloin tekemään aivan kaikkea. Viikonloput kotona ovat helpompia, vaikka mies olisikin töissä ja esikoisen kanssa kahdestaan ollaan. On kuitenkin niin reipas ja iso poika jo, että ei tarvitse nostella, antaa minun huokaista välillä ja ymmärtää että äidillä on nyt hitaampi tahti.

Nittalla on tosiaan monta ultraa, vaikka sama kaupunki. Taidat käydä keskustan neuvolassa? Omassa neuvolassani ei ultralaitetta ole ja niskapoimu + rakenneultran lisäksi ei ole muita ultria tiedossa, kun synnytystapa-arviotakaan ei tarvitse tehdä. Ainoastaan, jos tämäkin jostain syystä päättää kasvaa alle käyrien, kuten esikoinen niin ultraillaan tarvittaessa lisää.

Remppailun suhteenkin olen luovuttanut; Keittiöremontti otettiin ”avaimet käteen” ratkaisuna ja se valmistui tämän viikon alussa; mahtavaa jälkeä ja itse ei tarvinut tikkua ristiin laittaa – juuri oikea ratkaisu meille. Muutama pienempi juttu olisi ollut vielä tarkoitus remppailla, mutta tällä hetkellä ainakaan ei voimat riitä työpäivien päätteeksi tosiaan mihinkään muuhun kuin lepäilyyn.

Unettomuus vaivaa myös. Yksikin yö esikoinen kömpi viereen kolmen aikaan aamuyöllä ja ilmoitti, ettei häntä enää väsytä. Valvoi kanssani kaksi tuntia, kunnes nukahti uudestaan. Onneksi ei ollut tarhapäivää seuraavana päivänä. Itse menin töihin, mutta taitaa alkaa olla hormoonit yövalvomisiakin ajatellen kohdillaan, kun ei minua valvomisista huolimatta väsymys silti vaivaa.

Ummetus on helpottanut onneksi taas ja reilusti kittaan vettä ja syön joka aamun alkajaisiksi kuivattuja luumuja, vaikka ne väkisin pitää alas nielaista – alkaa tulla jo kohta korvista ulos. Arpia ei mahassa (vielä) ole (esikoisesta en niitä saanut ainoatakaan, mutta toisaalta maha oli myös pienempi) ja vauhdilla on mennyt raskaus. Juuri tajusin, että v-loppuna laskettuun aikaan tulee olemaan enää kymmenen viikkoa.

Että sellaista täällä.

Skaardie + Pottu (joka on tainnut eilisen jälkeen kääntyä jalat taivasta kohti…?) Rv.29+3
 
Avantasia toivottavasti ei enään laske, synnytyskin usein laskee sitä niin vois olla tosiaan voimat pois.

Mielialoista! Onko muilla ollut pinna kireällä? Mulla nyt varmaan viikon ollut. Äsken raivostuin miehelle ennen ku se lähti töihin. Koiran ulkoilutuksesta, tai sen puutteesta. Ihan asiasta kyllä mut hittolainen ku tuntuu etten nyt hallitse oikein
Omaa oloa. Aikoihin ei ole ollut sitä ongelmaa. Samasta asiasta meukkasin sit tolle meidän 8 vuotiaalle. Ja nyt harmittaa, lähinnä se et pinna koko ajan näin kireellä, ja nyt jälkeenpäin hävettää ja kaduttaa :( En muista et edellisissä raskauksissa olis ollut näin. Tai sitten aika kultaa muistot.

Hermoheikko kiittää ja kuittaa !
 
Moikka tännekin.
Pika päivitys tukiliivin käytöstä.. Ei auta liikkumiseen. Kävin hakemas eilen lainalle ja kokeeksi lähdin tänään lenkille siitä kiitoksen palkkana ollu n. 10 tiukempaa harkka supistusta :-( mut nyt äkkiä lämmittään ruokaa ja sohvalle maaten.

Niin ja poks 29+0
 
Ikävä kuulla Skaardie :/ toivotaan että olot helpottuu.... Mutta ekkö sie asu K:ssä? Mie asun T:ssa, ei täälläkään kuulu ku np ja rakenne ja sitten on 2x lääkärinneuvola joissa EHKÄ ultrataan jos pääset sille yhellä lääkärille, lääkärinneuvolat on tk:ssa, ei meiläkään neuvoloissa ole ultria....

Lapsivesi/paino kontrolliultra: pissa ok, paino -300g/vko (kiitos oksutaudin), hb noussu 113->128 ilman rautaa, sf-mittaa ei vieläkään , lapsivesi määrä noussu "runsaan" puolelle AF 28,2 (norm. yläraja 25) ja painoarvio 1680g ja seki reilu... Lähete äippäpolille kasvuseurantaan... Vastas nyt rv 31-32 mitoista riippuen...Että semmosta, äippäpolilla sitten katotaan rakenteet vielä paremmin että onko niissä häikkää...

29+4
 
Outs, taas huonompi päivä, vatsaa kovettelee ja henkeä ahdistaa koko ajan, vaikka oli sairaspäivä kotona esikoisen kanssa. Töissä ei vissiin ehdi olojaan kuunnella tai siellä on vaan puskettava eteenpäin.

Sainpa täytettyä sen esitietojutskan -Ipana on meilläkin käytössä, kätevää, paperiversio multa hukkuis kuitenkin:D

Ei mullakaan enää aina toimi tuo tukivyö, joskus on loppulenkki yhtä tuskaa ja kyyristelyä. Oma vika tietty, vois ehkä lyhentää noita lenkkejä jo. Musta tuntuu, et vaapunkin eteenpäin kuin ankka eli varmaan aika lystikäs näky olen. Nyt pitää kyllä melkein koko päivä pitää sitä vyötä, ei kärsi yhtään seistä eikä kävellä ilman. Th kehotti reilusti hakemaan s-lomaa, jos olo on paha, mut protestanttinen työmoraali potkii eteenpäin ja kuten Skaardie, itsekin mietin, et onko työyhteisön silmissä vaan laiska ja mukavuudenhaluinen jos alkaa jo luovuttaa:|

papumamma, samma här, kilareita tulee kotona ihan pienistä asioista ja sit hävettää -onneksi työminä on sivistynyt ja kultivoitunut viilipytty, toistaiseksi:D

Ollakovai..? ja pallo 29+1
 
Moikka =)

supistukset laantuivat laimeammalle vatsankovottelu asteelle 500mg parasetamolin ja pienen torkahduksen avulla, onneksi :) jostain luin että olis 1g:kin saanut ottaa mutta kun en muutenkaan tykkää ottaa lääkkeitä kun ihan pakon edestä. siis mulla ei ole mitään kammoa tai muuta sellaista.
Josta päästään asiaan Rokotukset mun mielestä nämä pakolliset rokotus ohjelman mukaiset pitäisi ottaa kyl kaikille lapsille varsinkin. ees kaiken varuuksi.

avantasia onpa tosiaan alhainen hb.. oon kuullut että jotkut on aloittaneet hb:n syönnin joka toinenpäivä ja sitten siitä kasvattaneet joka päivääseksi. olisko tuosta apua muillekkin hb:n aloittamista miettiville =)

epparista kans oli juttua. mulle tehty kans 2 epparia ja ei ne kyl millekkään tunnu tuol lie niin levennyt toosa ja perse että ne missään enää tunnu :LOL: mut ekalla lääkäri käynnillä alku raskaudessa viimeisin eppari vuodelta 2007 toukokuulta kuulemma näkyi vielä vaaleana arpena :O viime synnytys meni sen öljyn lotraamisen avulla..vaikka olisi varmaan helpottanut puskemista jos vähän olisi autettu.

skaardie ei se tee sinusta yhtään huonompaa työntekijää vaikka "luovutatkin". päin vastoin, ehkäpä nyt oma ja masuasukin terveys on tärkeintä. tässä alkaa meillä kaikilla toukokuisilla raskaimmat ajat ja kyllä nyt jos koska on yvä säästellä itseään =) joten elä huomi, ole hyvillä mielin vain :hug:

mielialat tuon kiukkuisuuden suhteen tahtoo kans olla nollasta sataan 3 sekunnissa :D muksut ja varsinkin koira saa monet huudot ja manaukset :p oikeen huono omatunto välillä ja lapsilta pyytelenkin anteeksi harva se päivä :LOL: ja siis sellanen että jos ei kerralla mene sanomalla perille niin äänen korotus on kyl taattu :D raasut, onneksi pian helppaa mutta tietysti sit saattaa olla baby blues edes :D

nitta+masuasukkille suuret halaukset ja voima varat sinne! sormet ja varpaat ristis että kaikki on kumminkin hyvin :hug: ei ne vielä kumminkaan antaneet arvioita suuntaan tai toiseen?

liikehdintä täällä on tämän päiväisestä johtuen ollut viimeisen puoltuntia iskuja häpyluuhun |O toivottavasti nousisi pian pikkusen ylöspäin ja ottaisi ja kääntyisi oikeinpäi taas. sellaasia muljahduksia ja tuos navan kohdas siihen päälle niin avot kun on hyvä tunne :S

hengästymistä on tullut iihan pienimmistäkin jutuista. onko muilla kans tullut jo hengästymisiä pienimmistäkin teoista? ooikeenj rassaa ittiänsä kun ei tartte ku nousta sohvalta vessaan niin jo puuskuttaa :D

noh mutta tais taas tulla tekstiä :D

saspa ja tirriäinen 29+0
 
Olen ollut tämän vkon sairaslomalla flunssan vuoksi. Ei nouse kuume, mutta veto poissa - ääni poissa ja tosi tukkoinen olo. Nyt taitaisi olla ensimmäinen päivä, että jaksaisi mennä töihin, mutta tämäkin oli kirjoitettu saikku, joten pysyn kotosalla rauhakseltaan.

Sairasloma ja niiden tarve: Minä en suosittelisi sinnittelemään töissä sen varjolla, että mitä työkaverit mahtavat ajatella. Jokainen raskaus on erilainen kuin toinen, toisen raskautta ei voi verrata toiseen. Aivan kuin me naiset olisimme selvitysvelvollisia työkavereille miksi olemme sairaslomalla - sehän ei virallisesti kuulu kenellekään muulle kuin lääkärille ja pomolle lääkärin koodikielellä, pomollekaan ei tarvitse selittää sairaslomaa, toimittaa vain todistuksen. Se on aivan normaalia, että raskaana työnteko on huomattavasti rankempaa ja jos ei saa yöllä nukuttua niin ei siitä työnteostakaan tule mitään. Tai jos on voimakkaita kipuja, ei silloin kai ole työkykyinen. Jokaisen meidän vatsassa asuu uusi elämä, kunnioitetaan sitä. Töitä ehditään me kaikki tehdä ja kauan. Tämä maailma ei kaadu, jos me jäädään sairaslomalle muutamaa vkoa ennen äitiyslomaa.

Onko teidän vauvalla jo selkeä uni/valvomisrytmi? Minä olen miettinyt vaikuttaako oma päivärytmi syntyvän vauvan rytmiin? Jos päivällä ei ehdi levähtää ja antaa näin tilaa vauvalle touhuta, niin tuleeko vauvasta yövalvoja? Minä olen huomannut, että levossa pienokainen aloittaa oman touhunsa - ei niinkään minun liikkuessani. Erityisen kovan jumpan hän pitää illalla nukkumaan mennessäni ja aamuyön tunteina.

Nuutti ja pienokainen 29 + 3
 
  • Tykkää
Reactions: Kukkalie
Rytmi täällä on hyvinkin selkeä, päivittäin riehuu tuolla mahassa, kun esikoinen nukkuu päikkäreitä ja minä pötkötän sohvalla, samoin illalla ennen kuin meen itse nukkumaan ja aamulla kun mies herää töihin niin mahassakin herätään kelloon...Sen lisäksi kyllä muutenkin liikkuu silloin tällöin ja herää jos esikoinen huutaa...

Mielialat Molempiin suuntiin herkkä. Joko räjähdän helposti esikoiselle, miehelle, lapselle, jollekin viranomaiselle...tai sitten itken, kun näen telkkarissa vastasyntyneen tai luen synnytysjutun, ihan sama menikö tarinassa vauvan syntymä mennyt hyvin vai vaikeimman kautta...

Epparista vielä Kyllä mulla vielä näkyy hyvinkin selkeästi, 2011 tehty... Mutta totesin, että oisko jotenkin liitoskipuihin liittyvää? eilen oli nimittäin kyllä istuinluut tosi kipeet ja kaikki lihakset siitä ympäriltä ihan kuin jännityksessä, lämmin suihku ja yöuni autto. Sellanen tunne kun ois liukastunu ja kaatunu perseelleen, ehkä se sit venyttää ja kiristää tota arpeakin... Onkohan se ihan normaalia vai pitäisköhän huolestua jos jatkuu?

27+4
 
Mulla flunssan kaveriksi yönaikana muodostui silmätulehdus. No ainakin tuli hyvä syy vihdoinkin käydä lekurilla, mutta pelkät silmätipat riittävät tällähetkellä lääkitykseksi.

Mielialat on alkanut taas heitellä. Saatan ärtyä pienestä, mutta kyllä se yhtä helposti itkukin tulee. Mies saa monta kertaa päivässä viestin, missä saa vakuutella, että vauva syntyy elävänä.

Avantasia, juu edelleen kelpaa bodyt :)

26+4
 
saspa, ikävää kuulla, että tukiliivistä ei ollut apua :|

Mulla oli paastosokeri 5,3 joten nyt sitten seurailen sokereita. Hyviä arvoja ollut kotiseurannassa.

Neuvolalääkäri on ensi keskiviikkona, ja samana iltana ravitsemusterapeutin luento.

Meidän Masuvauva liikkuu paljon, erityisesti iltaisin ja nyt on alkanut erottamaan "rytmiä" vauvan puuhailussa.

Mama verde ja mini-Laura 27+2
 
Moi, tänään oli kasvukontrolli ja istukan takia ylimääräinen ultra. Kaikki hyvin, istukka on noussut pois pahasta paikasta, sikiön kasvu ok (arvio 1400g / rv29+4) ja sikiön sydämen "golfpallot" ei ollut ainakaan pahemmaksi mennyt, hyvä :heart: Ultran teki lääkäri jonka äidinkieli ei ole suomi ja vaikka hän on tuttu edellisestä raskaudesta, niin kyllä välillä oli pokassa pitelemistä, kun sanavalinnat olivat vähintään hilpeitä :) Mutta siis pidän kovasti tästä miehestä, eikä tilanne mitenkään haitannut, päinvastoin...

Sairauslomaa olen minäkin ajoittain miettinyt, kohdunkaulan puolesta ei ollut mitään syytä jäädä pois, eli ajoittain inhottavatkin supistukset ovat olleet vaarattomia. Mulla yöuni on ehkä se ekana touhua rajoittava tekijä, herään 5-10 kertaa ja se on liikaa! Saan kyllä nopeasti unta, mutta eihän tuossa pääse ikinä rem-unen vaiheeseen käsiksi, että eipä tässä juuri uutta opita tai olla muuten kaikkein skarpeimmillaan. No nyt alkoi viikon hiihtoloma, mukava juttu!

Mielialat pysyneet suht hyvin aisoissa, mutta kyllä mä tunnustan kaipaavani ja aika lailla olettavani (se olettaminenhan on se eka virhe!!!) ylimääräistä huomioimista ja hemmottelua. Pieni marttyyri minussa on myöskin viime aikoina asunut: "kun minä vain teen kotona / töissä / missä vain KAIKEN". No ei pidä alkuunkaan paikkaansa, mutta siltähän se tuntuu silti...

Sitten vielä kysymys, onko kokemuksia be safen iZi go -turvaistuimesta (ilman telakkaa)? Kertoisitko, jos on ollut käytössä!

Nyt hiihtolomasta nauttimaan :wave:
 
Onko vauvan peppu kova? Mulla tuntuu ihan ylhäällä välillä sellainen kova pallo joka puskee keuhkoja..Lisäks liikettä tuntuu paljon vähän lonkkien yläpuolella ja jotenkin häntäluuhun päin..Rt vähän mietityttää kun edellisiin raskauksiin verrattuna liikkeet tuntuu ihan omituisissa paikoissa :D Toki voihan olla liikkuvaisempaa sorttiakin tai harrastaa vaan nyrkkeilyä.
Pieniä supistuksiakin on havaittavissa jotka tuntuu inhottavilta selässä,vähän kuin ponnistuttais:O
Mulla menossa nyt mielialalääkkeen vähennys ja olo on kieltämättä vähän hermostunut eikä ajatus juokse..Toivottavasti on ohimenevää eikä pahene kun vielä pitäisi pudottaa jonkin verran.
Raudasta sen verran että itse otan Obsidanin ja tupla-annoksen Iron vitalia kun vatsa ei kestänyt kahta obsidania.. Jos ensi neuvolaan mennessä ei nouse niin ei tuu mitään..Mietin vaan että antaako ne missään tapauksessa "parempaa" verta? vai mennäänkö vaan näillä.
Onko muilla voimat kadoksissa? Mä huomasin että lattialta nouseminen on vaikeaa, jalat vaan tutisee..Sama kävi kun piti nousta käsien voimalla korkealle tasolle,kädet anto vaan periksi..Pääsin tosin lopulta mutta porukka varmaan katto että mikä tuotakin mammaa vaivaa kun niin vaikeelta näyttää :kieh:
Avantasia ja viikari 27+5 :heart: (Nimikin olisi jo mietittynä valmiiksi)
 
Terve,

Voisin taas pitkästä aikaa kirjoittaa. Enemmän tulee taustailtua ja luettua muiden kirjoituksia :)

Yöunista/nukkumisesta Joskeenkin ihana huomata,e ttä ei ole ainoa, joka heräilee öisin. Mua herättää jalat, jotka alkaa juilimaan öisin. Viimeyönkin vietin hereillä klo: 02.00-04.30 ja ootin, että juilinta loppuu.

Rokotuksista Itse en ole mikään fanaattonen vastustaja enkä myöskään kannattaja. Jokaisen kohdalla piunnitsen mahdolliset haitat ja hyödyt ja sen mukaan sitten otetaan tai jätetään ottamatta. Nuorin ei saanut rotarokotetta. Mutta tulee taasne saamaan vesirokkorokotteen, ennenkuin lähtee tarhaan. Hällä kun oli tosi pahana jo pelkkä vauvarokko! Tämänkin lapsne kohdalla varmaan kaikki otetaan, paitsi rota. Mutta mennääns amoin kuin nuorimman aknssa. Eli rokote kerrallaan, ei kahta pikkiiä samaan aikaan. Nuorimman ragointi ensimmäiseen kaksoispiikkin oli aika hurja (vaikkakin sinällään lievä). Kaksi päivää oli ihan naatti eikä ajksanut edes käsiään nostaa :/ Flunssarokotetta ei olla otettu, eikä oteta. Mutta ollaan otettu D-vitamiinia hieman suosituksia enemmän. Se kun nostaa vastustustuskykyä. Tämä flunssapiikki ei ole sama, mikä oli silloin kun laukaisi joillain narkolepsian. Eli tästä piikistä puuttuu sama adjuvantti. Jos siis jotakuta mietityttää, niin on ymmärtääkseni turvallinen. Ja infulensa voi olla sikiölle oikeasti vaarallinen. Sikapikkkiä silloin aikanaan ei otettu. Oltaisiin otettu, jso olisi ollut se toinen versio, mutta sen sai vaan kanamunalle allergiset ymmärtääkseni.

Hankinnoista Ne ovat vieläkin aika vaiheessa meillä :D Ollaan laitettu sisustamiseen ja matkustamiseen rahaa :D Joten vaunut on ostamati ja moni muukin juttu (kuten tuttipullot), tosin vaunut kyllä löytyy ja rattaatkin sekä vinopino isoveljen vanhoja vaatteita. Eli varsinaisesti ei puutu kuin uusi patja pinnikseen (kuulemma vanhapatja saattaa olla riksi kätkykuoleman osalta), kätkyhälyytin (jotta mä uskallan nukkua), tuttipulloja ja nuorimmaiselle jatkettava sänky. Hän kun nukkuu pinniksessä, jossa on laita irroitettu ja turvalaita tilalla.

Neuvolassa oon käynhyt viimeksi tammikuussa, eikä ollut mitään puhetta, että koska pitäisi tulla seuraavan kerran :D Ensiviikolla ajattelins oitella ja kysellä, että millon olisi seuraava käynti :) Oon aina manannut, kun niitä käyntejä on ollut kerta kuussa ja kironnut, että miksi niin usein pitää olla. Mut ei tääkään näköjään kelpaa :D

Painosta ei oo hajuakaan. Sen tiedän, että 36 koon mammafarkut on mulle liian isot ja 34 passelimpi koko. Sen enempää ei ole hajua mun painosta :) Ekä sitä stressaakkaan. Esikoista lukuunottamatta kaikki lapset on olleet yli nelikiloisia enkä oota vähempää tältäkään sälliltä.

(.) Olo on tukala välistä. Mahaa kiristää, vaikka ei se mikään hirmu iso oo. Koulu uupumusta on havaittavissa ja nyt alkaa kunnolla tuntumaan, että on suoranaista kidutusta käydä lukiota ja amista samaan aikaan :D Onneksi ei ole kuin kaksi jaksoa enää :) Mä oikein ootan niitä laiskoja aamuja ja päiviä kotona, kun voi vaan olla ja antaa kämpän kaatua kaaokseen :)
 

Yhteistyössä