Toukomurut 2014 ~ Helmikuussa

Nuutti79, mulla on todella kiva neuvolantäti :) Harmillisesti vaan olen kaksi kertaa joutunut hänen sijaansa joutunut tapaamaan harjoittelin tai sijaisen (toinen oikea neuvolakäynti ja toinen pikakäynti ennen lääkärin tapaamista). Mukavia ovat olleet sijaisetkin mutta eivät yhtä osaavia.
Tämä oma hoitaja on tosi rauhallinen ja ymmärtäväisen oloinen, ei ole sanonut pahaa sanaa harrastuksista (ratsastus jne), syömisistä (kasvisruokavalio) tai mistään muustakaan. Hänen mittaamanaan verenpaine on matalampi ja hemoglobiini korkeampi :D ilmeisesti on niin rauhoittava että verenpaine laskee ja kun ei jännitä niin kovasti hemoglobiinin mittaamista, veri tulee sormenpäästä helpommin eikä mene kudosnestettä mukaan laimentamaan.
Kaikkeen olen aina saanut vastauksen ja neuvolasta lähtiessä on ollut rauhallinen mieli.

Mun lääkäri taas on toista maata, onneksi häntä ei tarvitse tavata sen useammin, nää kaksi kertaa riittävät oikein hyvin. Lääkäri ei oikein kerro mitään eikä osaa olla luonteva, hän vaikuttaa jotenkin hermostuneelta tai jäykältä eikä siinä enää itselläkään ole niin mukava olo.
 
Perätilassa On täälläkin vielä, tosin heittää semmoisia kuperkeikkojakin, että potkut tuntuu vähän joka puolella. Mutta välillä potkii ihan kohdunsuulle tai häpyluuhun... tosin musta tuntuu, että tämä tykkää vetää itsensä kerälle ja sitten venyttää voimalla kaikki raajat suoriksi - tuntuu välillä semmoset kipeät potkasut yhtäaikaa täysin vastakkaisilla puolilla mahaa. Yksi siellä pitäisi olla, että eiköhän tämä vaan potki ja nyrkkeile.

Nitta Pojalla on harvinainen suolistosairaus, jos halaut tietää lisää laita yksityisviestiä, sillä jos kerron tässä hänen sairautensa niin on helpompi tunnistaa nikki :) Niin kävi viimeksi ja vaihdoin nikin... Mutta kyllä ne varmasti sut eteenpäin lähettää jos on jotain huolta, ihan vaan ehkä siksikin, jos on lopussa liikaa vettä niin saattavat tarjota sitä vaihtoehtoa, että imetään ylimääräistä pois.

Nopea esikoinen Mullakin oli, sitten kun annettiin tulla - tosin esteltiinkin muutama päivä, kun ois halunnut syntyä jo rv 33... rv 34+2, kesti 5h, supistuksia tuli alkuun, epiduuralin jälkeen en tuntenut niitä vaan nukahdin hetkeksi, piti antaa tippaa vahvistamaan, jotta tuntisin, mutta en tuntenut, kätilöiden piti kertoa milloin ponnistaa... Oon neuvolasta kyselly tätä, että ei mua se ennenaikaisuuden mahdollisuus nyt niin askarruta, kun ei ole riskiraskaus nyt, vaan enemmän tuo nopeus, että jos esikoinen oli esteltynäkin noin nopea niin miten sitten kun paikatkin oikeesti valmiit synnytykseen...Epiduraalia en ota, just siksi, että parempi sattua kuin menettää tunto kokonaan, mutta toisaalta sanotaan, että epiduraali myös hidastaa synnytystä... Vähän pelottaa se, että ymmärtääkö lähteä ajoissa sairaalaan ja että miten sinne noin ylipäätään ehtii. Matka ei ole pitkä, mutta on tuo esikoinen - ei sitä voi ottaa mukaan ja hoitajan matka tänne on pitkä. Miehelle oon sanonut, että ei sitten mitään työreissuja sovi toukokuulle, mutta justiin kattelin kalenteria, että jos saman kaavan mukaan mentäisiin niin aprillipäivänä olisin sairaalassa eikä se myyntityössä voi asiakaskäyntejä jättää 2kk:n ajalta sopimitta. Pitääkö tänne pyytää sitten anoppi asumaan ihan varmuuden vuoksi? Vai mitä ne sairaalassa tekee jos sinne ilmestyy esikoisen kanssa??

Neuvola Toisaalta vähän turhaksi olen kokenut, kivahan siellä on sydänääniä käydä kuunteleen ja tarkistuttaan jotain perusjuttuja, mutta vois vaikka verenpainemittarin hommata kotiinkin... Mutta yleensä käydään läpi asioita joita löytyy netistä tai jotka ei mun mielestä neuvolatädille kuulu (esim. seksielämä)... Sitten jos kysyy jotain mihin ei netistä oo löytänyt vastausta, niin "en tiedä, ihan hyvä kysymys". Silti oma th saa arvosanaksi 7½, sijaistavat on sitten luokkaa 5. Vaikka oman th:n joululoman sijainen oli poikkeus, sille antaisin 9 :)

POKS 25+0
 
Viimeksi muokattu:
Hellou!

Mä yritin jo viime kuun ketjuun lisätä päivityspyyntöä, mut otetaas uus yritys:
Kukkalien LA on 31.5.

Mutta ootellaan peikkopoikaa jo aikasemmin meitä ilahduttamaan. Ukkeli on taas suurikokoinen, aivan samannäköinen kuin veljensä ja edellinenkin tuli ajoissa ja ylikokoisena.

Moni mietti liikkeitä tuolla alhaalla. Olisko niin, et seuraavilla raskauskerroilla kohtu vaan on matalammalla? Mullakin tuntuu moukarointia ihan kertakaikkiaan uskomattoman alhaalla. Ja kohdunkaulalla tuntuu sellasta kipua ja painetta, mitä ei ekalla kerralla ollut. Nyt alotinkin mammajumpat joka ilta telkkarin ääressä, et sais syvät vatsalihakset ja lantiolihakset pidettyä kunnossa. Jalkojen jumppaamisella yritän vähentää turvotusta ja suonikohjuja (toivotonta). Mut haluaisin jollain tapaa pystyä liikkumaan eteenpäin omin voimin loppuun asti. Enää ei montaa askelta meinaa päästä, eikä jaksa seistä kuin pari minuuttia kun tulee niin kova paineen tuntu alakertaan ja jalkoihin. Tämmöstä tää hetki elämässä vaan on... ihanaa ja hankalaa.

Kukkalie ja peikkopoika 23 + 2
 
  • Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Kukkalie päivitetty :D

Nyt mulla alkaa jo pääkin toimimaan, kohta pitäisi tosin suunnitella sen mielialalääkkeen nostamista lopulliseen annokseensa ja sitten meneekin taas muutama viikko ihan sumussa.
Maha elää omaa elämäänsä, hyppii ja pomppii. Kuopus tykkää pitää jalkojaan siinä päällä kun saa osumaa mahasta, alkaa sisäistämään sen että siellä oikeasti on joku <3

Äitiyspakkauksen ja päätöksen äitiyspäivistä sain viime viikolla, kaukalon + telakan sain ostettua 50eurolla ja pinnasänkyä vielä odottelen.
Mitään hoitolaukkua mulla ei oo ollu, yleensä vaan joku olkalaukku johon on kaikki saanut mahtumaan. Tosin meillä on ollu kaks 6kk täysimetettyä (18kk kaikkiaan) niin ei oo korvikkeita/pulloja tai soseitakaan tarvinnu kuskailla alkuaikoina.

Mun verenpaineet on laskenu hurjasti (92/52 on nyt se mitä tasasesti mittari näyttää) ja muutamankin minuutin yhtäjaksoinen seisoskelu saa mut pyörtymään, onneks mies on työttömänä ja kulkee "näppärästi" mukana.
 
Hyvää helmikuun alkua täältäkin päin!

SF-mitta Mulla on se sf-mitta mitattu oikeestaan joka käynnillä, tai no ei nyt ehkä ihan ekoilla käynneillä. Käyn 4 viikon välein lääkärillä ja sit maaliskuun alusta parin viikon välein. Mulle täällä lääkäri sano, et puolenvälin jälkeen se sf-mitta yleensä mätsää viikkoja aika hyvin. eli jos 22 viikkoa niin sit Sf 22cm. Mut Suomen siinä neuvola-jutussa ne menee kyllä pienemmillä cm-määrillä. Viime käynnillä kun olin 25 viikkoa niin sf-mitta oli 27cm. Niin aika iso.. Mut ei lääkäri mitenkään huolissaan ollut. Heti tietty kysyin, että tarkottaako se, että on iso vauva tulossa. Ei automaattisesti, voi vaihella viikottain mitat, tai se kasvu. No niin täälläpäin.

Sokerirasitus Mä tein nyt viime viikolla sen sokerirasitus-testin. Olin kuullut kauhutarinoita litkusta, mutta se vaa maistu laimeelta lime-limpparilta. Mä veikkaan, että suomessa käytetään eri litkua.. Oli ihana vaan olla tekemättä mitään tunnin verran, ennen kun verikoe otettiin.. Vielä ku pysty istuu tosi pehmeellä sohvalla. Tänään sain tulokset ja ihan normaalit arvot, eli ei hälyttänyt.

Rauta sen sijaan mulla rauta-arvot oli matalalla ja nyt mun pitää alkaa ottaa rauta-lisää. oon vähä ollut lusmu, kun lopetin syömään pre-natal vitamiinia kun se tuotti mulle huonoa oloa.. Et varmaan jos olisin sitä jatkanut, niin ei olis sekää hälyttänyt. No nyt syödään sitten lisää ja koitetaan syödä muutenkin monipuolisemmin :)

Närästys Oikeestaa ainut vaiva mitä mul on ollut raskauden aikana. Alko pari viikkoa sitten, olisin luullut että se olis tullut jo paljon aiemmin kun siis mulla on sitä ihan muutenkin ollut ilman raskautta. Nyt sitten otan närästyslääkettä ja toivottavasti se auttaa. Toki voi ruokavaliollakin vaikuttaa siihen…

Mitäs muuta.. Hassua aatella, että kaks kokonaista kuukautta enää on jälellä (maalis ja huhtikuu) toki tää kk vasta alko… ja vielä löytyy päiviä toukokuunkin puolelta ;) Mutta niin se aika vaan menee…

Voimia ja iloa kaikille :)

Plitsis ja bebe 26+1
 
Siis voi taivas, että mä inhoon äitiysfarkkuja. Menee hermot, kun ei nää pysy mitenkään paikoillaan, tuntuu et koko ajan valuu ja mä en voi sietää peffasta lököttäviä housuja. Mulla on siis sellaset pillifarkut, jossa on strech-farkkua tuohon vatsan alle ja just pakaroiden yli ja loput resoria ja tuntuu, et koko ajan saa kiskoa ylös. Miedän kaupoista ei enää saa sellasia housuja, et se normikangas menis vatsan yli ja ne just parhaiten kestäis jalassa. Ärsyttävää:mad:

Mä odotan jo innokkaasti ä-lomaa, nää arki-aamut on niin inhoja, kun aina on kiire, kaikki tavarat kadoksissa ja lasten pukeminen ja autoon lastaus tosi työlästä, kun kumartelu ja nostelu tuntuu jo ikävältä.

Jos ette muuten ole vielä kokeilleet tukivyötä tuohon paineen tunteeseen alavatsalla niin suosittelen lämpmästi. Mulla selvästi "väsyy" alavatsan kannakkeet alkuillasta niin tukivyö helpottaa niin, et pystyn vetämään edelleen pitkiä lenkkejä. Ei tietty auta varmaan kaikilla, mut jos saa jostain vaikka lainaan, niin kannattaa kokeilla.

Mä muuten huomasin, et monet kasvikset ja hedelmät aiheuttaa mulla närästystä. Tosi kiva, kun niitä just pitäis syödä :O

Ollakovai..? ja 26+6
 
Huomenta!

Täälläkin on nyt sitten sokerirasitus koettu. Ei se litku ollutkaan niin hirveän makuista kuin mitä pelkäsin. Ihan hyvin se meni alas :) Tulokset sain tietää eilen (4,8 , 3,8 ja 6,6) Tuo tunnin kohdalla saatu tulos 3,8 vähän vaan ihmetyttää. Mutta neuvolantäti sanoi, että tulokset on erinomaiset, joten turha kai tuota on sen enempää mietiskellä :confused: Osaako joku kertoa, miksi verensokeri on laskenut ensimmäisen tunnin aikana?

Oletteko käyttäneet jo tukivöitä? Oon alkanu harkitsemaan sellaisen hankkimista, mutta en tiedä minkälainen olisi hyvä. Joten vinkit olisivat tervetulleita :) Ovat muutes telkkarissa mainostaneet raskausarpien ehkäisyyn käytettävää rasvaa. Mainoksen uhrina?! menin sitten ostamaan sellaisen... toivottavasti toimii!

Hyviä vointeja kanssasisaret =)
 
Ollakovai...? kiitos vinkistä tuon tukivyön suhteen! Muutaman päivän olin jo ihan harmistunut, kun en luulin, että nytkö se lenkkeily loppuu. Kun lyhyellä lenkillä jo alkaa tuntua paineen tunne alavatsalla. Hiihtämisestä vielä ensi viikonloppuna haaveilen. Anoppi on kanssani kauhuissaan, kun täkäläisessä käytänössä näillä viikolla kuulemma pitäisi jo keskittyä makaamaan. Täytyy yrittää hommata tuo vyö ja kokeilla sitä.
 
Ollakovai..?, mä kävin kaupoissa kokeilemassa erilaisia äitiysfarkkuja ja kaikki noi pillimalliset tuntui just tuolta, valuivat ja nousi tatti otsaan jo siellä sovituskopissa :D Mut ostin H&M:ltä normilahkeiset farkut, näissä on jonkin verran strechiä, normaali farkkukangas loppuu aika alas ja siitä ylös on tosi napakka trikoo. Nää pysyy jalassa hyvin ja ovat tosi mukavat, voin suositella :)

Hm, pitäisiköhän itsekin miettiä tuollaista tukivyötä, välillä tuntuu että maha alkaa kiristyä kun kävelee oikein reippaasti ja nyt kun vihdoin tuli lunta tekis mieli hiihtämäänkin.. Onko noissa ihan hirveesti eroa, uskaltaako tilata netistä jonkun vai pitäiskö mennä kokeilemaan?
Itse en yhtään usko mihkään rasvoihin, raskausarvethan on suht syviä venymisjälkiä joihin ei voi pintakerrosta rasvaamalla mitenkään vaikuttaa. Voisi kuvitella että sisäisesti vedetyt rasvahapot ja onnekkaat geenit vaikuttavat paljon enemmän.
 
Miten te erotatte kuinka vauva on masussa? :O Musta liikettä tuntuu joka puolella,ei onneksi enää rakkoon päin joten voisi kuvitellä ettei ainakaan perätilassa ole..
Neuvolasta tuli soitto että katsotaan rautavarastot..Luulin jo päässeeni helpolla kun soittoa ei aikasemmin kuulunut.Eihän se hb koskaan pääse nousee kun aina imetään verta ja nenä vuotaa verta pakkasilla :kieh:
Onko muilla öisin selkäsärkyjä? Mulla välillä samantyyppisiä kun menkkojen aikaan mut ehkä vähän kivuliaampia mutta helpottaa suht nopeasti..
Piti jotain muutakin kommentoida mutta lapsilla niin äänekkäät leikit ettei omia ajatuksiakaan kuule :headwall:
Avantasia ja viikari 25+1
 
Jee! Eilen sain postissa ebaysta tilaamani kunnollisen loppuraskausajan tukivyön. Koko M on hieman iso, tai en osaa laittaa tätä oikein päälle. Mut huomasin heti tänään töissä, et ei tule niin iso paine alakertaan! Tässä on kunnon luut selässä! Ja on todella paksua materiaalia :) Aiemmin mulla oli käytössä vain joustavaa kangasta oleva tukivyö, mutta sen apu loppui selvästi joskus viikolla 20. Mutta ilman sitäkään ei olis pystynyt enää tuskitta liikkumaan, joten kyllä tukivyöt ovat ihana, ihana keksintö!
 
Tuo tukivyö vois olla mullekin hyvä, kun muutenkin jo notkoselkä ja maha alkaa pikkuhiljaa painaa... :)

avantasia itse ainakin päättelen, että missä tuntuu kovimmat töytäisyt, siellä on jalat ja toisessa päässä kädet :D Eilenkin illalla nukkumaan mennessä itsekseni naureskelin, kun tyyppi veti hirveet iltajumpat ja koko maha heilui. Ponkas vauhtia aina jaloilla toisesta seinästä ja pää osu toiselle puolelle :D

Mulla SF-mitta otettiin ekan kerran rv 19+2, oli silloin 17,5cm.. Huomenna on taas neuvola, mittaavat varmaan uudestaan.

Ja voi kun ultraisivat huomenna, haluan niin palavasti tietää kumpi meille on tulossa! :D Jos meidän neuvolan kökköultralla sellaista edes näkee....

Apteekissa kävin tänään kysymässä sitä uutta Bepancare-voidetta, mutta eivät olleet vielä tilanneet... Otin sitten jonkin Vichyn raskausarpivoiteen, oli kyllä melko tyyristä... NIIN, ja samalla sain tietää, että ovat pistämässä ensi kesänä meidän terveyskeskuksen kiinni!! Joutuis neuvolassakin ruveta käymään naapurikunnassa.. :mad:

lahopää 23+3
 
Viimeksi muokattu:
Nya
Tervehdys taas pitkästä aikaa! Mä kävin tosiaan viime viikolla siellä sokerirasituksessa ja kaikki arvot oli kunnossa! :) Kävelin sillon tiistaina kaksi kertaa tonne meidän terveyskeskukselle (1,5km aina suuntaansa) ku oli sen rasituksen lisäks vielä neuvola iltapäivällä.. Sen seurauksena olin niin kipee illalla, et itku meinas tulla! Ihan hirveet liitoskivut tuli ja supistelikin taas ihan pirusti ja kipeästi koko illan ja yön.. Just ku olin neuvolassa "kehunut" et supistelut on vähän vähentyneet.. Noh, lepäilin sitten pari päivää ja sain supistelut taas vähän rauhottumaan.. Mut perjantaina sit taas sen enempää ajattelematta lähdettiin esikoisen muskariin kävellen ja itkuhan siitä hommasta meinas taas tulla :'( Jouduttiin tulee bussilla takasin päin kun en vaan yksinkertaisesti pystyny kävelemään! Parin askeleen välein supisti :mad: Tää on niin ahdistavaa kun en näköjään pysty liikkumaan YHTÄÄN lietsomatta niitä suppareita. Masentaa! Perjantaisen kävelyreissun jälkeen on alaselässäkin ollut kovaa kipua joka sit vielä säteilee oikeeseen jalkaan :( Onneks torstaina on taas lääkäri niin se tsekkaa missä kunnossa paikat on! Lepoahan ne tietty sit taas määrää, mut on tää nyt aivan hanurista kun ei pysty yhtään esikoisen kanssa touhuamaan ja ulkoilemaan kunnolla :( Phuuh! Tulipas avautuminen...

Hoitolaukuista on ollu puhetta. Mun mielestä ne on ihan turhia (ja aika usein myös hemmetin rumia) kapistuksia! Mä käytän ihan perus olkalaukkujani hoitolaukkuina ja hyvin oon pärjänny! Mä oonkin kyllä laukkufani, niin multa löytyy nahkaisia laukkuja joka koossa ja värissä, et on valinnan varaakin ;) Minigrip pusseja vaan mukaan jos vaikka tulee jotain läpivuotoja niin saa märät vaatteet sitten niihin.

Sf-mitta mulla kulkee tasaisesti sitä keskikäyrää pitkin. Pari-kolme kertaa se on nyt otettu.

Mulla on tosi kiva neuvolantäti!! Se kuuntelee ja on tosi huolehtivainen :) Aina etsii kaikkiin kysymyksiin vastaukset jos ei suoraan osaa niihin vastata! Ihan loistava täti siis! On myös esikoisen neuvolantäti niin oli kiva kun tunnettiin jo entuudestaan. Myös mun neuvolalääkäri on tosi mukava tyyppi! :)

Vauvan asennosta en minäkään kyllä osaa sanoa yhtään mitään :O hirveetä moukarointia tuntuu joka puolella vatsaa! Välillä liikkeet tuntuu ihan älyttömän alhaalla ja tosi kovaa ja sit taas seuraavana hetkenä tossa kylkiluiden alla. Toisinaan tuntuu kyllä ihan mahdotonta möyryämistäkin, et heitteliskö tuo sit vielä jotain kuperkeikkoja siellä :LOL: Ihanaa kun toinen on niin eläväinen :heart: vaikka välillä kyllä vähempikin riittäis ;)

Nya + Ilo 26+3
 
Tukivöistä ihan nopsaan vielä sen verran, et jos mahdollista, niin kannattaa varmaan sovittaa ennen ostopäätöstä. Mä ainakin arvioin aina oman kokoni yläkanttiin ja jos vyö on liian iso niin sit se ei tue. Ostin omani ihan alusasuliikkeestä ja se on tuollainen perus-Anita, mutta olen sillä itse pärjännyt. Voihan sitä tehdä niin, et käy sovittamassa jossain liikkeessä ja ostaa sit käytetyn vaikka Torista, saa tosi halvalla ja varmaan ihan hyviä, koska ne ei varmaan hirveesti kulu.

Piti muuten ruokiksella kipaista uudet pöksyt -jos ne ei nyt rupee pysymään ylhäällä niin meen seuraavaks ostamaan henkselit:LOL:
 
Noissa mammafarkuissakin on tosi paljon erilaisia malleja ja taitaa olla niin, että myös kropan malli vakuttaa siihen mikä parhaiten istuu. Itse tykkään eniten mallista jossa resori tulee ylös rintojen alle saakka (tuntuu mukavimmalta) - ja matala vyötärö taasen painaa tosi kurjasti alavatsaan (en siis voi pitää duunissa ollenkaan) - tosin mun matalat onkin tilattu Ellokselta - eli ei tosiaan mikään huippumerkki :LOL:

Itse kun vieläkin reissaan työn puolesta olen shoppaillut mammavaatteita pääasiassa ulkomailla. Saksassa C&A:n myymälässä oli mm. ihan kunnolliset farkut resorivyötäröllä ja konttorihousuja + mammapaitoja jotkä häivyttävät vatsaa! Kaikki suomesta ostamani / kokeilemani mammapaidat tuntuvat vaan korostavan vatsaa. Mun mielestä duunissa on helpompaa kun koittaa pitää asiakkaiden ajatukset työssä eikä siinä että "toi on kohta mammalomalla".

No joo, hiukan on jo kääntynyt ajatukset mammaloman tai muiden vapaiden odotukseen. Mullakin on nyt pari päivää ollut kiusana supistukset, jotka tuntuvat ilmaantuvan aina kävellessä vähänkin pidemmän matkaa. Ei auta hidastaminen tai muukaan vaan vatsa kipuilee ja kovettuu todella herkästi. Pelkään, että tuollaiset voivat jo oikeastikin alkaa avaamaan paikkoja.

Eli tässä kävi nyt sitten kuitenkin niin, että en herännyt urheilemaan riittävän aikaisin. Piti kyllä kokoajan aktiovoitua ja nyt kun sen tein, koin että en ehkä enää uskallakaan niin kovasti rehkiä. Onneksi mulla on lääkärineuvola parin viikon päästä, niin päästään sitten arvioimaan onko paikat vielä ummessa ja uskaltaako noita kävelyretkiä enää tehdä. Hiukan mietin tuota tukivyötäkin, et josko apu tulisikin ihan siitä?
 
Viimeksi muokattu:
iltaa =)

Tässä het alkuun kuvaa tältä illalta 26+6 - Aijaa.com
jotenkin päässy tuo vatta muka yhtäkkiä kasvamaan :D ja muuten ensimmäiset kylkiluun murjomiset bongasin eilen illalla :S joko muut ootte tuntenut potkimiset kylkiluissa? tänään on jatkettu sitä ja on se vaan tuntunut mahtavalle =) täytyy vaan nauttia nyt kun se on siedettävissä rajoissa.

äitiysvaatteista yleisesti täytyy sanoa että eipä meinaa nekään mennä päälle mitä oon hommannut. lökärit on oikeen jees :D ja vanha kulunut teepaita :D imetysliivejä oon yrittänyt kattella kovasti ja tuolla h&m:llä oli sopivia mun hintapolitiikkaan mutta kun ne ei ole kaarituellisia.. mä en vaan saa tuettomista sellaasta tukevuuden tuntua joka on äärimmäisen tärkeätä sit kun tissit on ku kaks meloonia ja täynnä maitoa vähän väliä.. mutta ehkäpä pitää vaan marssia kunnon liivi-kauppaan ja panostaa ees yksiin kunnollisiin liiveihin. mites muut, ootteko hommannut jo imetysliivejä? vai meettekö synnytykseen asti normi liiveillä ja sit vasta imetysliiveillä?

tukivöistä oli kans ollut puhetta. mä sain ekalla nla käynnillä numeron tk:n välinevuokraamoon ta joku sellainen se oli mi stä saa mennä lainaamaan ilmatteeks tukivöitä mut sinne pitää tosiaan varata aika erikseen että saa sovittaa sit sopivan. pitäisi kans varmasti varata itsellekkin kun tuo iskias eli issias hermo vaivaa ja sit vielä liitos kivut etupuolella että jos niillä saisi ees pienen helpotuksen loppu metreille =)

ja taas mä ihmettelen että mihin tää aika menee?? siis viimeinen kolmannes häämöttää jo ja varmaan joku 2,5 kk ku rupeaa tähän ketjuun tulemaan ensimmäiset vauvat :heart: ja sellanen reilu 10 viikkoa :S vastaha me plussailtiin :D
Mut nyt mää meen houkuttelemaan nukkumattia jos se vahingos kurvais tännekki :kieh:

Saspa ja Tirriäinen 26+6
 
Itse olen menossa huomenna apuvälinelainaamoon tukiliivin sovitukseen.
Nyt on viime viikkoina särkenyt varsinkin iltaisin alaselkä ja on vaikeaa kävellä ihan suoralla iltaisin kun tuntuu että menee jalat alta. Onneksi aika harvoin on vielä ollut kovaa särkyä, mutta toivon ettei pahene loppua kohden ja se liivi auttaisi.
Mulla on ollut Anitan vyö käytössä, se auttaa hieman.
 
Mulla samaa että lähtöö jalka alta. varsinkin jos kenaan sohvalla oikealle kyljelle niin se vetää tuon vasemmalta puolelta alaseljästä jonkun kipupiikki kohdan ja eipä tartte parii minuuttiin varata ollenkaan kun lähtee liikkeelle..
 
Saspa Ekat kylkiluiden runnomiset täälläkin havaittu, kun istuu vähän kyyryssä. Kauhulla jo odotan, että lapsi tuosta vielä kasvaa. On liiankin tuoreessa muistissa edellisen yritykset kammeta kylkiluut irti.

Tuanni ja Pörri 23+5
 
Palautti muuten itselle kans mieleen 3 vuoden takaiset hellät kylkiluut :-/ hyvin tehokkaasti. Oon kuullut tarinoita että joillakin on mennyt ihan kylkiluut poikki mutta en tiedä onko vain legendoja. Kenelläkään tutuilla ei ole.
 
Mä en nyt oo lukenut kokoketjua, mutta hoitolaukku kysely pisti esiin ja siihen tulin avstaamaan.

Hoitolaukku voi olal mikä laukku vaan, jossa on tarpeeksi tilaa ja taskuja :) plussaa jos on sisävuoreltaan koestutta hylkivä aj helppo puhdistaa esim. pyyhkimällä. Joitolaukun ehkä yksi tärkein ominaisuus on se, että on tilava, jotats inne saa vaippaa, vaihtovaatetta, pulloa, maitoa/purkkia/ruokaa ja harsoa sekä muuta tarpeellista (lompakko, avaimet, puhelin ym. plussaa myös) mukaan. Vaipanvaihtoalustan sinne voi hankkia erikseen, eli jonkun pehmeän "viltin" jossa on kosetutta ja likaahylkivä kangas. Niine ttä vaipan voi vaihtaa vaikka yleisessä vessassa, jos on vaan tarpeeksi tilava laskutaso käsienpesualtaalla :)

Eli ei oo pakko olla mikään 100€ laukku :)
 
Kiitos kaikille, jotka tuota hoitolaukkua on täällä pohtinut. Mietin itsekkin, että jotenkin hassua maksaa laukusta 100€, jos käyttöön pystyy valjastamaan muitakin laukkuja. Varmaan pitää siinä alussa vähän "kuulostella" mitä tulee yleensä kannettua mukana, ennen kuin hyppää ostamaan sitä varten mitään laukkua. Kannettavan hoitoalustan meinasin tehdä itse, muovitettua froteeta, josta tekee "tyynyliinan" ja sen sisälle pehmikkeeksi joku vanha pyyhe. Ja jos sille kaipaa hieman tukevuutta, niin sen sisällehän pystyy laittamaan jonkun paksumman pahvinpalan, jonka saa sitten pesua varten pois.

Mulle tuli tänään hyväksytty päätös tuosta vauvavakuutuksesta Pohjolasta. Jos itse se pitäisi maksaa, niin en tiedä olisinko ottanut. Hintaa on kuitenkin n. 450€/vuosi. Mutta tämä on ukon vanhempien lahja lapselle, he kun ovat kokeneet tuollaisen vakuutuksen olleen hyvä heidän lapsilleen. Ja kuitenkin, kun sukurasitteena sillä lapsella on astma, adhd ja migreeni.

Mulla tää pieni potkii vielä pelkästään tuonne alas, kai se yrittää raivata jo valmiiksi polun mistä sitten tulee ulos. Siltä ainakin tuntuu.

Ei tarvitse montaa metriä edetä, niin maha menee kipeäksi edelleen. Ja kovettuu etenkin iltaisin kovaksi. Iltaisin menee tuo olo muutenkin niin tukalaksi. Vatsa on turvonnut, iso, kova ja sitä särkee päivän jäljiltä. Mieluiten makaisi sängyllä mahallaan, mutta se ei oikein onnistu. Tukiliivi varmaan poistaisi suurimman osan ongelmista, mutta ne on aika kalliita, ja olisi ihan kiva, jos se koko olisi oikea. Hankala vaan siitä paketin läpi arvioida... Viimeksi neuvolassa neukkari kyllä puhui tukiliivistä, mutta ei ainakaan täällä ehdottanut, että sellaista saisi kokeilla missään. Tiedä sitten, onko tämä Jyväskylä eri hengessä, kuin te muut. Eihän täällä kuulemma saa ilokaasuakaan synnärillä..

24+3 tms.
 
Jaa että potkiiko kylkiluihin, no kyllä :D
Viime viikon lopussa huomasin että ylimmäiset vatsalihakset ihan rintalastan alla ovat kipeytyneet ja viikonlopun aikana alkoi kylkiluita jomottaa. Istuessa on pakko pitää koko ajan ylihyvä ryhti niin ei ihan niin pahasti satu. Miten toi möntti mahtuu kasvamaan vielä sen parisenkymmentä senttiä kun nytkin on vähän väliä varpaat kaivautumassa kylkiluiden alle...
 
imetysliiveistä
mä otan käyttöön vasta synnytyksen jälkeen. Imetysaikana en voi kuvitellakkaan kaarituellisia kun on taipumus tukoksiin, tukevat pitää olla ja paksut olkaimet - ja tiedän että nää rinnat tästä turpoo vielä synnytyksen jälkeen kun maito alkaa nousemaan. Mulla on ihan jotain halpoja mutta silti pieksi edellisissä monet kalliit "kunnon merkit".
 

Yhteistyössä