Toukomurut 2014 ~ Huhtikuussa

:heart: Onnea Mama Verde ja Immense :heart:

Täällä edelleen sellaiset fiilikset että vauva voi tulla koska vaan. Vatsa on todella alhaalla, palleanseutukin alkaa jo näyttää ihan omalta (noh, se yläosa). Viikkoja on kuitenkin vasta 35+6. Kova olis touhuamisvimma ja täytyy koittaa ottaa rauhallisesti, että en vaan provosoisi liian aikaista syntymistä. Onneksi kuitenkin nivussärky on helpottanut, eli liikkuminen on taas helpompaa. Huomenna on lääkärineuvola, joten siellä sitten selviää, kuinka hollilla ollaan ja kuinka paljon tässä on ensikertalaisen mielikuvitusta. =)

Oliko muuten Avantasia joka hiukan aiemmin kyseli imetystyynyistä? Kannattaa katsoa mitä esim. huutonetistä löytyy käytettynä. Niissähän on pestävät päälliset ja tarvittaessa sitä täytettäkin saa ostaa lastentarvikeliikkeestä, jos sattuu saamaan nuutuneen version. Itse löysin käyttämättömän pikku piian imetystyynyn kuudella eurolla ja olen ollut siihen nyt omassa sohvaperunoinnissa tyytyväinen. Saa sitten nähdä miten se toimii siinä oikeassa käyttötarkoituksessa :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Voi voi voi. Ei kääntynyt meidän rinsessa, vaikka 2 eri lääkäriä koitti kääntämistä :(
Huomenna pitäis päättää, et yritänkö synnyttää peppu edellä vai sektiolla. Mielellään kuulisin kokemuksia ja mielipiteitä sekä sektiosta että peppu edellä synnyttämisestä?! Itellä vain yksi synnytyskokemus käynnistetystä alatiesynnytyksestä perinteisesti pää edellä...

T. Lokakuinen, jolla vaikeuksia päättää miten edetä asian suhteen
 
Hei!
Terkkuja äitipolilta.Viikkoja nyt 37+4,sain käynnistysajan 38+0,eli viimeistään torstaina alkaa tapahtua.

Ilmeisesti käyrä ei ollut priimaa,lapsivettä tosi vähän ja vauvan paino junnaa(2700g),joten menen huomenna ja keskiviikkona polille heti aamulla (käyrät) ja torstai-aamuna suoraan synnärille.

Olo on nyt aika hämmentynyt.Taitaa jäädä munkinpaisto tältä iltaa,sen verran (huoli)täpinöissäni olen!Ja jotenkin tuntuu tärkeältä olla vaan lasten kanssa nyt.<3Ulos siis mitä kauneimpaan säähän!

Onnea immense!<3

Mea
 
Lokakuinen, kuvattiinko lantio? Paljon painoarvio? Itsellä ainaki nuo asiat vaikuttais päätökseen... paljon viikot? Juniori käänty viime keväänä itse onneksi 37+ mutta kerkesin kuiten jo pohtiin nuita asioita....

Mealle kans kovasti tsemppiä koitokseen. Oliko puhetta miten aletaan käynnisteleen???

Oliko Merge paljon painoarvio????

Tänne ei kummempia....
 
Pienimmästä päästä on tämä kaveri tästä meän katraasta.. 3150g ja 37+5 on nyt viikkoja.. eikä tosiaan jättiläisiä ole ollut kukaan.

Mietityttää vain kaikki mahdollinen ja mahdoton kun ei yksikään ole itsestään käynnistynyt ja tosiaan nuorimmaisen loppuvaihe oli sellaista rytinää että pelottaa niin maan prkleesti. Mutta eikhään tämä tästä iloksi muutu.
 


piti ottaa masukuva täysaikaisuuden kunniaksi :)

Tsemppiä Mea! Viikot ja paino kuitenkin keskosrajan yli, että ei se mitään vaikka syntyisikin , hyvä että seuraavat ja jos oikein huono tilanne olisi ollut niin varmaan olisivat heti käynnistäneet?

Lokakuinen Omaa kokemusta ei ole, mutta olen kuullut juuri nuo, ettei yli 4kg edes anneta lupaa kokeilla alakautta ja täytyy varmistaa, että mahtuu peppu edellä tulemaan lantiosta ja että äidin täytyy itse jaksaa ponnistaa, kun ei voi peppu edellä tulevaa auttaa ulos.
 
  • Tykkää
Reactions: moon stars
Paljon Onnea kaikille vauvan jo saaneille!

Itselläkin tässä jännät paikat kun huomenna olisi suunnitellun sektion päivä eli vauvan syntymäpäivä! Eli siis perätilan vuoksi sektio (ellei nyt olisi vielä sattunut kääntymään). Lokakuinen, mulla lantio kuvattiin (magneettikuvaus), jonka jälkeen olisin saanut vielä itse pohtia päätöstä jos lantion mitat olisivat olleet tarpeeksi hyvät perätilavauvan alatiesynnytykselle. Mutta lääkärit päätti että en voi synnyttää alateitse vaikka edellinen tuli normaalisti alatiesynnytyksellä, tarjonta tosin oli silloin "oikea". Minä mietin noita etuja ja haittoja paljonkin ennen tuota päätöstä ja itseäni hirvitti jaksaisinko synnytyksen tai pelkäisinkö sitä liikaa joka voisi vaikuttaa omaan jaksamiseen. Mutta lääkärit vakuutti sen olevan hyvä vaihtoehto jos vain lantio ja äidin motivaatio ovat kunnossa. Lisäksi vauvan koko katsotaan tarkemmin ettei ole liian pieni tai liian suuri. Tsemppiä päätökseen!

Nyt täytyy lähteä pesulle ja syömään sekä jännittämään huomista! =)

Juliana ja vaaveli rv 39+0
 
Moi! Kiitti vastauksista. Lantio kuvattiin tänään. Huomenna saan tulokset puhelimitse. Vauva menee kasvussa tasan keskikäyrällä, joten sen puolesta ei kuulemma ongelmaan. Eli jos lantio on riittävän iso, niin sitten se on vaan mun omasta päätöksestä kiinni.

Sain yhteyden nyt myös yhteen tuttuun alan ammattilaiseen ja hän kannustaa alatiesynnytykseen, jos lantio on vaan tarpeeksi iso. Voipi olla siis, että siihen päädyn, vaikka vähän jänskättääkin...

Tsemppiä Mealle ja Julianalle synnytyksiin!

Lokakuinen
 
Onnea tuhannesti kaikille jo vauvan saanneille :flower:

IIK, huomenna tähän aikaan sitä aletaan valmistautuun synnärille lähtöön ja käynnistykseen... vaikka vuosi sitten oli sama tilanne niin nyt kuiten jännittää "vähän" enemmän, viimeksi oli jotenki helpompi lähteä ku tiesi että on tulossa "pieni" vauva (edellisellä viikolla arvio 2950g,synty 3300g) ja nyt viime viikon arvio oli 3400g eli ihan normaali kokonen mutta silti...
Onneksi käynnistys on suoraan tipalla niin tietää että syntyy myös huomena. Lisäksi pitää muistaa kattoa että antavat mulle sen antibiootin ennen synnytystä, mulla ei ollu sitä streptokokki b:tä vaan joku sauvabakteeri joka hoidetaan myös samalla.....

39+2 eikä minkäänlaisia oloja eli kolmas käynnistetty synnytys tulossa ja viiminen...
 
Ä-polilla käyty, mutta eipä tullut hullua hurskaammaksi. Kokoarvio 38+5 n. 3700g eli 400 g isompi jo nyt kuin sisarukset syntyessään. Lääkärin mukaan ei mitään syytä käynnistellä, koska on kuulemma normaalikokoinen keskiarvojen mukaan vaikka onkin mulle isokokoinen. Se sentään lohdutti, että pää oli keskiarvoa pienempi, mut keskivartalon koko nosti tuota painoarviota, josta lääkäri sanoi, että on vauvan yksilöllinen piirre. Kohdunkaula oli pehmennyt, ja jäljellä vielä 2,5 cm ja ulkosuu auki sormelle.Seuraava kontrolli heti lasketun ajan jälkeen eli eipä auta kuin odotella, koska supistuksia ei näköjään saa itse aiheutettua silloin kuin niitä toivoisi. On tääkin touhua, ensin niitä supistuksia yrittää karttaa ja sit kun niitä toivois, niin ei tapahdu mitään: /

No, pääsempähän huomenna lounaalle opiskelijakaverin kanssa ja illalla paistamaan munkkeja lapsille, vaikka olisin mä jotain muutakin voinut jo tehdä..

Paljon onnea vauvautuneille:flower:
 
Terve,

Tästä tulee nyt pikainen viesti, joten vähän oion :)

Käynnistykseen/sektioon menijöille paljon tsemppiä! Huisia, kun alkaa "vauvoja satelemaan" ketjuun :)

Perätilasynnytys vs sektio tässä on linkki mun blogikirjoitukseen, joka on kirjoitettu järkyttävän huojola kieliopilla. Mutta tekstin lopussa on linkki julkaisuun jossa tosi kattavasti käydään läpi noita hyötyjä ja haittoja. Itselleni ainakin ollut suunnaton apu tässä panikoidessa Perätila - Maha rakas - Vuodatus.net

(.) tänään on itsellä aika sairaalaan vauvan asennon kontrolli. Kääntöyritykseen en pitkän pohdinnan jälkeen aio suostua. Joten pidän sormet ristissä, että muksu on tajunnut kääntyä oikeaan asentoon...mutta eilen tuntui olevan enemmänkin poikittain :/

Joosukka ja MiniMuru 37+0 *POKS*
 
Onnea vauvan saaneet <3 tulkaahan kertomaan synnytys tarina kun aikaa on, niitä on aina mukava lukea :)

Onnea käynnistys päivän saaneet :-D mullekkin tipahti posti laatikkoon eilen se aika polille joka on vasta ensi tiistaina tuolloin viikkoja 39+5. Aion kyllä mennä sairaalakassin ja turva kaukalon kanssa sinne ;-). Omasta mielestäni on ihanaa kun on joku konkreettinen päivä! Toki olisin toivonut että olisi ollut jo esim. Perjantaina mutta mukava äitienpäiväksi sit päästä kotiin ensiviikolla <3

Perätilasta oli taas puhetta ja mä kyllä rohkaisen kokeilemaan sitä kääntöä. Se tehdään kumminkin sairaalassa ja jos jotain sattuu niin leikkaus saadaan heti tehtyä. Itselleni se tehtiin siis 41+5 ja muksu lähti syntymään seuraavana yönä. Mutta jokainen tekee omat päätökset :)

Oli ihanat masu kuvat tullut! Pitäisi itsekkin jaksaa laittaa kun kerran oon ottanu :$

Täällä on tullut supistuksia uudestaan mukaan, JEEEEE!!! Mutta sitä tehoa puuttuu vieläkin :-/ ja olen jopa saanut nukuttua paremmin pari yötä ja eilen vajaan 3 tunnin päivä unet, silti väsyttää!! Mutta eipä tuo ihme ole. Joko muilla on tullut sitä kuuluisaa baby bluesia?? Mä huomasin että taitaa taas tulla; luin tytön viimeistä eskari tiedotetta joka jaetaan aina kuukauden alussa ja herkistyS siinä tuli kun luin loppuun ja tajusin että mun pieni tyttö aloittaa koulun syksyllä :') sit viikonloppuna kun lapset sai trampoliinin tälle kesää ja näki niiden riemun niin piti tirauttaa kyyneleitä :-D ja joistain ohjelmista sama homma :-D
Mutta jos sitä laittaisi vähän siivoten ja sitten kävisi hiivaa ja öljyä hakemas ja tekis munkkeja ja laittais vapun lapsille :)
SaSpa ja tirriäinen 38+5 jo!!
 
Onnea uusille vauvautuneille :)

Ollaanpas me toukokuiset kiireisiä kun näin monta vauvaa jo syntynyt ja toukokuuhun on edelleen monta päivää :D

Meillä oli 2-viikkoisneuvola ja pikkumies ei ollut enää yhtään niin pieni. Pituutta 51 cm (ja ehkä vähän ylikin, ipana kiemurteli niin paljon) ja painoa jo hienot 3200 g! Tänään on jo leikattu kynnet ensimmäisen kerran ja kohta otetaan eka d-vitamiinitippa.
Eilen ihmettelin että hitto miten aika hurahtaa nopeasti, justhan mä soittelin Jorviin että mahtuuko synnyttämään ja nyt siitä on jo 2 viikkoa.
 
Kiitti Joosukka! Kävin lukemassa blogitekstisi ja linkin takaa löytyvän artikkelin. Artikkeli oli mukavan selkeä, mutta ei tuonut mulle lisävahvistusta suuntaan eikä toiseen. Mut tosiaan alatiesynnytykseen oon päätymässä, jos lantion mitat ok. Tänään se selviää. Mulla tosin mies ja anoppi yrittävät erityisesti puhua sektion puolesta. Olis vaan ollut helpompaa kun etenkin mies olis ollut samalla näkökannalla kuin itse. Tuntis saavan tukea paremmin. No, sitten kun oon päätöksen sairaalaan ilmoittanut, niin meinaan sanoa, että sen jälkeen ei saa tulla enää yhtään sektioon kannustavaa kommenttia vaan pitää täysillä tukea tätä mun päätöstä...

Lokakuinen
 
Mullakin oli tänään äitiyspoliklinikka-aika ja synnytystapa-arvio selkävamman takia. Mulle kirjattiin erityisohjeet synnytystä varten, mutta alatiesynnytykseen ollaan kuitenkin menossa. Selän takia mun olis siis tarkoitus synnyttää jakkaralla, tai olla siinä niin pitkään kuin mahdollista.

Asia josta hiukan huolestuin oli se, että vauvan kokoarvioksi annettiin vain 2400 g tällä hetkellä. Viikkoja on nyt siis 36+0. Käyrällä tuo sijoittuu jonnekin keski ja alakäyrän välille - mutta kuulostaa minusta pieneltä, etenkin kun sf-mitta on ollut kokoajan siellä ylä- ja keskikäyrän välimaastossa.

Vauvan pää on syvällä lantiossa ja kiinnittynyt, kohdun suu pehmennyt, kaula lyhentynyt. Sitä sormijuttua en tajunnut, enkä kehdannut kysyä, mutta jos nyt oikein tajusin, niin lääkäri olisi sanonut olevan sormelle auki. Minusta tuo kuulosti aika pelottavalta, kun ottaa huomioon tuon vauvan kokoarvion. Olisko voinut olla ulkosuu niinkuin ollakovaillla ?

Mulle laitettiin uusi kontrolli päivälleen laskettuun aikaan, ja kun ääneen arvelin, että vauva olisi silloin jo syntynyt, niin kätilö ja lääkäri nauroivat, että sehän on sitten vaan hyvä asia! :confused:

Kovasti tsemppiä minunkin puolesta noihin perätilapohdintoihin + kännistyksiin ja sektioihin. :wave:
 
Miksi nyt on jokaiselle vastaantulijalle tullut sellainen olo, että aion jakautua heidän silmiensä edessä suunnilleen?
"montako päivää vielä?"
"ei varmaan kauan sulla enää mene"
"koska vaan voi siis syntyä?"
"minä synnytin just noilla viikoilla"
"onhan toi sun maha jo tosi alaalla"

Jaa? Saisi se vauva tulla siis, mutta nyt ei taas tänään siltä tunnu, että aikoo tulla ennen laskettua ainakaan... Ihan vaihtelee päivästä riippuen miltä tuntuu itsestä :D

Mutta sen sijaan täytyy varmaan huomenna lääkärille mainita, pukamat muistutteli taas olemassa olostaan :/ viimeksi äitiyivät synnytyksessä, taitaa käydä samoin - vai onko joku onnistunut pääsemään pukamista sopivasti eroon ennen h-hetkeä :) ?

37+1
 
Minttumaarit, ei se nyt kauhean pienelle kuulosta jos ajatellaan niin että nyt lopussa kasvaa n.200g viikos tai jopa enemmän. Mutta lääkärin ja kätilön arvailut kyllä kuulostaisi sille kun on jo kiinnittynyt ettei loppuun asti mene. Kun yleensä sanovat että kun kiinnittyy niin siitä pari viikkoa. Niin tuosta paino arviosta vielä että ne mittaukset voi heittää paljonkin koska se ultra ei "näe" vauvan ympärillä olevaa rasva kerrosta.

Hiulu, täällä sama homma noiden kyselyiden kans. Eräs mies puolinen kaveri katsoi mun päälle ja kysy että meinasitko vielä kauan kantaa. :-D sen osasin ottaa huumorilla ja vastasin vain että häätö ilmoitust on laitettu jo menemään :p! Ja noista pukamista, mulla on kans tullut nyt ja ei kyllä yhtään auta kun saa käydä pissalla vähän väliä. Itselläni kaiken maailman voiteet vaan pahentaa joten olen suihkuttanu niin kuumalla vedellä kun kärsii pari kolme kertaa päiväs ja työntänyt takasi ja se on auttanut ja pienentänyt. Niin ja sit syönyt puuroa ja hapan korppua, keitto ruokia suosinut. Ja hedelmiä PALJON. Toivottavasti auttaa. Mulle neuvolan täti sano että luultavasti pukamat ei helpota ennen ku oon synnyttänyt.
 
Neuvola kuulumisia: Painoa tullut liikaa :D Turvotukset senkun pahenee, pissa puhdas,
RR 114/62, Hb 111 ja sf 35cm
Tarjonta rt sykkeet +135
Ai nii Rv 38+5

Ja pää on kuullemma niin "tukevasti lantiossa että kiinnittyminen lähellä"
Tämä kaikki mulle uutta :D että tiedä sitten.

Viikon päähän uusi aika, "jos vielä ootte yhdessä kasassa" eiköhän..
Vasta viikolla 41+5 seuraava poli käynti, jos kaikki etenee normaalisti..
Hitto tässä ollaan kohta kesäkuisia kans.. : /

Onnea kovasti kaikille vauvan jo saaneille! Ja käynnistys/sektio päivän saaneille

Käytiin vkl kylpylässä, laskin jopa mäkeä poikien kanssa,eikä mitään ilmotellut maha... :/
Jos sitä nyt ruuan kimppuun ja tivoliin lähtöön -> vielä kun kelit hellii :)

mintssi ja rinsessa 38+5 :heart:
 
Oikein isot onnittelut kaikille jo pienen nyytin saaneille! :flower:

Ja tsemppiä käynnistyksiin, sektiohin ja perätilapohdintoihin!

Täälläkin oli lääkärineuvola tänään. Painoarvio ultralla oli 3075 g (35+5) eli melko lähellä yläkäyrää mennään ja ilmeisesti iso poika olisi tulossa. Ja juu edelleen siis poika ultran mukaan. :) Edelleen oli pysynyt RT ja kaikki muutenkin kunnossa pienellä. Mua on enemmän vaivannut toi raudanpuute ja sen hoitamattomuus, mutta ei sille edelleenkään tehdä mitään kun ilmeisesti jotain pientä riskiä liittyy sen raudan antamiseen iv:nä ja meillä ei anneta pistoksena. Se mistä lääkäri oli kuitenkin enemmän huolissaan niin mulla on jonkinlaista trombosytopeniaa eli verihiutaleita on liian vähän. Ne arvot oli vähän alhaiset jo 2 viikkoa sitten ja laskeneet edelleen. Ei nyt mitään hälyttävän matalia vielä, mutta vähän outoa on. Konsultoi jo hematologia ja viikon päästä jos edelleen laskusuunnassa niin sit Taysiin käymään. Ja kuulemma olis hyvä käydä Taysissa vielä kokoarviossa vähän ennen LA joka tapauksessa. Kysyin syitä tohon trombosytopeniaan niin ei lääkärillä tullut mieleen kuin HELLP, mutta ei nyt ainakaan vielä siitä ole kyse kun muuten olen ihan suht ok kunnossa. Ei olis kyllä yhtään pitänyt lukea tähän hätään tosta enempää, muistin kyllä että on aika ikävä syndrooma, mut en todellakaan olis ehkä halunnut tietää kaikkia ikäviä juttuja mitä siihen liittyy. No täytyy tässä koittaa vaan rauhoittua ja tuskinhan se tuoksi kehittyy, eiköhän tämä nyt ole vain jotain idiopaattista ja todennäköisesti menee sit kans itsellään ohi.

Kaikenlaista piti kommentoida, mutta nyt pää lyö ihan tyhjää tuon käynnin jälkeen enkä muista mitään. Palaan asiaan sit uudestaan kun taas muistan. On kyllä hurjaa kuinka paljon jo meidän ketjulaisille on vauvoja synytynyt! Mulla on nyt tasan se kk laskettuun aikaan, hui. Kivuttomia harkkasuppareita on jonkin verran joka päivä ja muutaman kerran on ollut jokusen tunnin sellaista menkkamaista jomotusta, mutta muuten ei mitään ihmeempää. Kohdunkaulakin oli ihan normaalin mittainen vielä. Ylhäällä tuo poitsu edelleen on ja potkii ahkeraan.

Kai mä alan nyt vihdoin ihan oikeesti pakkaamaan sitä sairaalakassia kun on jäänyt ihan kesken. Mies lähtee maanantaina sinne työreissuun 10 päiväksi ja palaa tosiaan takas vasta tasan 2 vk ennen LA. Yks kaveri onneksi tarjoutui koittaan oleen valmiudessa jos lähtö yhtäkkiä sillä välin tulis. Ai niin, eilen oli synnytysvalmennus (neuvolan tiloissa) ja oli mun mielestä tosi hyvä paketti ja hyvä kätilö pitämässä. Ei siinä ihan kauheesti uutta enää mulle tullut, mutta miehelle varmasti kun ei oo tainnut paljoa tuohon synnytysasiaan perehtyä. Itselle tuli kyllä hyvä mieli tuosta kätilöstä ja Taysista, toivottavasti siellä suurin osa muistakin kätilöistä suhtautuu asioihin kuten tämä.

Oxalis & mangusti 35+5
 
Kiitos Saspa rohkaisusta.

Nyt koitan pitää jalkoja ristissä, että saataisiin ainakin se 37 viikkoa täyteen (eli ensi tiistaihin saakka). Valitettavasti vaan tuon aamupäivän ronklaamisen jälkeen on alkanut tuhruttaa ruskeaa limaa, ihan kuin menkat olisi alkamassa.

Hiukan pelottaa, että lähtö on oikeasti käsillä.

Seuraava ohjelmanumero onkin sitten sairaalakassin pakkaaminen.
 
  • Tykkää
Reactions: Saspa
Lokakuinen voi olal, että ei siinä kaikkea sitä tietoa ollut mitä oon seulonut. Itse saan huomenna tietää, että voinko synnyttää alakautta. Kundi oli yhä edelleen perätilassa enkä antanut kokeilla käännöstä. Mua muutenkin jo supisteli entuudestaan siinä kun olin käyrillä. Mutta siis, jos nyt yhtään auttaa, niin kerron tässä niistä syistä miksi mä valitsen alatiesynnytyksen sektiota mielummin:

- Altie synnytyksessä muksu saa vasta-aineet ja tutkimuksissa on ollu viitteitä, että perätila lapset, jotka tulleet alakautta on kärsineet vähemmän mm. astmasta.

- Vaikka alakautta on osalla lapsilla ollut hapenpuutetta hetken ja pgarit usein alhaisemmat, kuin esim. sektiolla syntyneillä, niin pitkän aikavälin tutkimuksilla ei ole löydetty viitteitä oppimis ym. vaikeuksista vaan ovat olleet samalla tasolla sektiolla syntyneiden ja raivotarjonnalla syntyneiden kanssa.

- Ongelmia (pahoja) on ollut niissä tapauksissa, kun ei ole tutkittu tarpeeksi hyvin, että mahtuuko lapsi syntymään ja seuranta on ollut puutteellista synnytyksen aikana.

Ja sitten mun oma synnytys, joka tapahtui just kohta tasan 34-vuotta sitten, kun asioita ei vielä tutkittu ihan viimeisen päälle. Synnyin itse perätilassa, ilmeisesti ylläri sellaisessa ja mut vedettiin pihdeillä ulos (jota ei nykyisin ymmärtääkseni käytetä, ainakaan perätilasynnytyksissä samoin kuin silloin). Tosta synnytystavasta johtuen itse kärsin kovasta hapenpuutteesta ja synnyin elottomana. Ennuste oli aika kamala mun osalta (vesipäisyys tai cp-vamma), mutta mikään noista onneksi ei toteutunut. Ja mitä olen oikein ymmärtänyt, niin lääkäri ei mun tapauksessani mennyt ihan kaikkien ohjekirjojen mukaan. Ja noh..mä en ole ihan varma, että mun oma äitinikään selvinpäin mua synnytti (valitettavasti).

Sektion kohdalla riskit (hapenpuute vuavalla) ym. on pienempiä, vaikkakin saattavat tarvita apua hengittelyn kanssa. Riskit on enemmänkin äidin puolella. Ja sektiossa mun ymmärtääkseni oli isommat riskit vakaviin komlikaatioihin, kuin perätilassa alateitse synnyttämisessä, silloin kun vauva ja äiti on mitattu tarkoin.

Joosukka, jonka synnytystapa selvinneen huomenna, kun lääkäri on katsonut lantiokuvat :)
 
Tsemppiä Nitta.. Täällä ei niin mitään merkkejä, että olisi lähtö synnärille lähellä. Miehellä menossa "jo" vapaapäivä 2/11, joten saisi todellakin syntyä ihan kohta, että saisin oltua sairaalassa sen muutaman päivän ja kotonakin sitten olisi ensimmäiset päivät mies apuna. Liikkeitä onneksi on tasaiseen tahtiin ja olo on valtava. Joka ilta sitä toivoo, että josko vaikka yöllä alkaisi jotain tapahtua.. :)

Kyllä tää raskaus saisi mun puolesta olla jo tässä, kiitos. Esikoinen syntyi tällä kohdalla ja oltiin oltu jo "viime yöstä" sairaalassa.. Tajusin siis, että en ole ollut eläessäni näin kauan raskaana.. ;)

Skaardie + Pottu 39+1
 
Onpas ollut ihanan paljon vauvauutisia täällä ja h-hetket tuntuu olevan monilla käsissä :)

Mä olen niitä harvoja, jotka täällä varmasti vielä toukokuun puolessa välissäkin varmaan kirjoittelee. Ei ole nimittäin kyllä yhtään sellainen olo, että päästäisiin tositoimiin kovinkaan ajoissa :)

Tänään on ollut pesänrakennuspäivä, pessyt kaksi koneellista pyykkiä, laittanut tulevalle tyypille pedin valmiiksi, pessyt kahden huoneen ikkunat, parvekelasit ja jääkaapin. Lisäksi pyyhkinyt pölyjä ja järjestellyt paikkoja. :) Hormonihuuruista arkea siis, mutta ehkä kaksi pientä harkkasupparia sain noilla touhuilla aikaiseksi, siksi voin melko hyvillä mielin ja hyvällä omallatunnolla jatkaa puuhastelua vaikka viimeiseen asti kun ei tämä taida ainakaan siivoamalla käyntiin lähteä :)

Tää huhtikuu on ollut kyllä mukavaa aikaa odottaa vauvelia, kun on ollut niin paljon juhlia ja lomaa, mies ollut tavallista enemmän kotona ja puuhaa on riittänyt kun on ollut pääsiäistä ja vappua ja muuta jännää. Kolmatta viikkoa ollut tämmöisiä vajaita viikkoja niin ollu mies läsnä ja tukena ihan eri tavalla :) <3 Lisäksi jotenkin kevät muutenkin on ihanaa aikaa ja säät on hemmotelleet ni mikäs tässä ollessa kun ei olo sen kummempi tai tuskaisempi ole :)

Wasabi 28+4
 
wasabi: minulla oli myös pesänrakennus viikonloppuna eikä yhden yhtä harkkasupistusta sen seurauksena. Tänään olen istunut sohvalla lähes koko päivän, katsonut televisiota ja vähän neulonut, levännyt jne. Ja tänään on tullut menkkamaista vihlontaa useamman kerran tässä illan aikana. Ei tästä selvää ota :LOL:

Huomenna taas poksuu 37+0
 
[/URL][/IMG]

Siitä kuvaa äsköön otettuna.. Tirriäinen polkee kyllä tietä kovasti alaha päin jos ei muuta mutta kiinnittynyt ei kyll äole kun vaihtaa niin aktiivisesti puolelta toiselle kylkiänsä :)
 

Yhteistyössä