Toukomurut 2014 ~ Tammikuussa

Painon nousussa taidan voittaa kyllä minä tässä kohtaa :ashamed: Raskauden alusta on tullut painoa + 12kg. Todella masentavaa, vaikka syön mielestäni todella vähän, enkä mitään makeita herkkuja ollenkaan, kun yritän pitää painoa hallinnassa. Tämä on ihan painajaismaista, täytyy kenties karsia hiilihydraatteja ja rasvaakin ruokavaliosta. Edellisessä raskaudessa tuli yhteensä +18kg. En tahtoisi sen menevän nytkään yli tuon, koska laihduttamisessa kesti vuosi. Byhyy.... Mutta mulla onkin jättimäiset vauvat ja liikaa lapsivettä ja turvotusta joka paikassa, vaikka suola-arvot ja verenpaineet on matalat. Mun maha on todella masentavan kokoinen. Tuskin kellään on tällaista edes synnärille mennessään..: /

Sentään lohduttaa kuulla, että muillakin keho käyttäytyy näin omituisesti raskaana ollessa. Tsempataan toisiamme! Ja toisaalta kuulosti ihanalta, kun joku sanoi, ettei välitä, koska paino tippuu kuitenkin ajallaan pois! Ja eikä tätä vaihtais pois, koska palkinto on niin ihana!

Magnesiumista oli hyvä muistuttaa! Se auttaa viemään turhia supistelujakin pois, lihaskramppeja pois ja auttaa ummetukseen. Myös sokeriton Activia-jogurtti on mun suosiossa tällä hetkellä.

Tsemppiä kaikille myös sokerirasituksesta selviämiseen! Pyytäkää päästä makuulle, jos tuntuu heikolta/huonolta!!!

Kukkalie ja poika rv 22+6
 
Kukkalie, mullakin on suht iso maha vaikka painoa ei ole yhtä paljon tullut, sf-mitta ilmeisesti 25 cm jos oikein tuosta neuvolakortista tavasin, eli pompsahtanut muutamassa viikossa keskikäyrältä keskikäyrän ja yläkäyrän väliin. Tämä on mulle ensimmäinen raskaus joten kuka tietää millainen tynnyri tästä seuraa :D

Mun ei ole koskaan tarvinnut pyytää päästä makuulle missään verikokeessa, olen kertonut että tulee huono olo ja ilmeisesti olen niin valkoinen jo ennen aloitusta että minut on aina kipattu joko tuolissa makuuasentoon tai suoraan laverille sen kummemmin kyselemättä :D
 
Kukkalie Mulla oli esikoisesta paljon lapsivettä, lopuksi viikkoihin nähden iso vauva ja maha, sf viikolla 33 keskikäyrään verraten 5 viikkoa isompi, alhainen verenpaine - ja varmaan myös suola-arvot, joiden vuoksi tuo verenpaine matala. (Ei tosin turvotusta ja kilojakin tuli vain 6). Myöhemmin kävi ilmi, että vauva sairautensa vuoksi ilmeisesti olisi tarvinnut enemmän suolaa, minä kun noudatin suosituksia ja välttelin suolaa. Tällä kertaa siis aion syödä kaikkea mitä mieli tekee, kyllä keho kertoo mitä se tarvitsee - jos tekee mieli suolaista niin syön, mutta nyt ei ole kyllä tehnyt. Yhden äidin kanssa juteltiin kanssa tuosta suolasta ja alhaisesta verenpaineesta, hälle oli sanottu, että pitää mukana aina salmiakkia tai suolakeksiä, jos alkaa heikottaa niin nappaa surutta niitä. Sillä vain sanoin, että jos sullakin on sekä suolat, että verenpaine matalat niin syö ihmeessä enempi suolaista :)
 
Viimeksi muokattu:
Mea28, tuo 2,8 olis todella alhainen jos on se "lopullinen" labran tutkimuksen lukema, mutta jos on pikamittarin antama arvo ni siihen ei paljoa kannata luottaa.. sitten kun saat sokerirasituksen tulokset ni sieltä saat tietää sen oikean paastoarvonkin. Se pikamittari on lähinnä "suuntaa-antava" varmistuskeino, kun sokerirasitusta ei saa tehdä asiakkaalle, jolla paastoarvo on todella korkea. Itsellänikin oli aikoinaan ekassa raskaudessa muka pikamittarilla jotain 3 hujakoilla se luku, mut sitten kun tuli ne kunnon labratulokset ni olikin pikkusen päälle neljän eli täysin normaali. :) Siitä sormenpäästä jos on otettu ekasta tipasta heti se lukema niin usein näyttää päin mäntyä. :p eli älä vielä huoli!

Itse soitin tänään neuvolasta eilisen sokerirasituksen tulokset ja ihan loistavat arvot oli ja sitä kehui neuvolatätikin. Eli selvittiinpä siitäkin :) Taas pyörähti yhdellä viikolla eteenpäin tää odotus.. jotenkin vaan nuo synnytysasiat alkanu pyöriä mielessä :) Ens viikolla neuvola ja neuvolalääkäri. Joku kyseli siitä ultraamisesta niin meidän neuvolassa ei ainakaan ultrata, ei oo ees koko ultra-vekotinta koko talossa. Joissain paikoissa se on ja saattavat ultrata, mutta eipä rakenneultran jälkeen paljoa ylimääräisiä ultrauksia enää ole ellei ole jonkun syyn takia erityisseurannassa tai saa lähetteen synnytystapa-arvioon (ensikertalaiset lähinnä)...

Wasabi 26+0
 
Voi-voi, olenpa pahoillani kun kirjoitin tuosta painon noususta tuohon sävyn kun kirjoitin - sain vain itse melkoisesti aiheesta sapiskaa neuvolassa ja sen takia luulin, että mulla paino on noussut jotenkin "poikkeusellisen paljon". Syynä lienee kuitenkin se, että olen tosiaan jo entuudestaan ylipainoinen, niin painon nousukin on vastaavasti ikävä asia. Lisäksi miehen mukaan sain palautteen varsin rakentavassa hengessä, joten taidan olla myös hiukan herkkähipäinen kuulemaan toruja painon suhteen :ashamed:

Mua kuitenkin rauhoittaa kuulla, että meitä on täällä monia muitakin joilla kroppa on toiminut samalla tavalla. Kun olen miettinyt syömisiäni, niin sanoisin kyllä että nousu on pikemminkjin hormonaalista kuin syömisistä johtuvaa. Nyt huomaan myös että vatsan toiminta on hidastunut, joka sekin varmasti osaltaan vaan lisää näitä ongelmia.

Lisäksi tällä viikolla on alkanut tulla liikkumiseen sellaisia raskaushaasteita, kuten matalasta autosta nouseminen (erityisesti kapeassa parkkiruudussa), pistävä kipu nopeasti kävellessä, hengästyminen jne.
 
Se huono olo sokerirasituksessa tulee varmasti lähinnä siitä paastoamisesta ja sokerilitkun juomisesta, ei niinkään siitä veren ottamisesta... Mulla olis sekin yritys taas tiedos pian... :/ kaks ekaa menikin mönkään...

Esikoisen aikana masu jäi pikkuiseksi kun syntyi etukäteen. Tästäkin on nyt pieni masu... Mä niin odotan JÄTTIMASUA... mutta sellaista ei mulle vissiin koskaan suoda :(
Muokkaus: niin ja mä syön vaikka mitä herkkuja koko ajan oikein tarkoituksella eikä paino siltikään nouse :p onneksi siitä ei neuvolas olla huolissaan...
Liikuntaakaan en harrasta etten tiiä minne ne ruoat sitte katoaa... :p
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä