***Toukovauvat 2007*** Joulukuu

  • Viestiketjun aloittaja lemmenlaiva
  • Ensimmäinen viesti
EKÄ hienoa, että et antanut periksi yöllä vaikka mieli teki :flower: Sanotaan, että 3-4 ensimmäistä yötä ovat pahimpia tassuttelussa sen jälkeen pitäisi helpottaa. Tietysti lapset ovat erilaisia, mutta tämä on tällainen yleinen mitä käytetään. Olisiko sinun mahdollista saada miehesi mukaan tähän viikonloppuna? Tällöin se ei olisi niin raskasta sinulle. Nyt en muista, että imetätkö vielä, mutta jos niin sitten vauva haistaa myös maidon hajun kun olet vierellä ja voi myös siksi olla "vaativa". Myös joku muu läheinen äiti, mummi, kummi voisi auttaa tassuttelussa.

Toivottavasti teitä muita ei ala ärsyttämään kun paasaan tästä tassuttelusta :ashamed: pyydän jo nyt anteeksi. Minusta se vaan on niin loistava keksintö.

Helinä-83 minullakin oli sellainen olo, että tyttö ei saa tarpeeksi maitoa, otin asian puheeksi neuvolassa niin sieltä sanottiin, että kyllä se riittää kun vauva syö ennen joka ateriaa tai ennen sitä rintaa. Uusimmassa Vauva lehdessä oli haastateltu oliskohan ravitsemusterapeuttia ja siinä sanottiin, että jos vauva saa 4-5 kunnollista imetyskertaa päivässä niin se riittää. Ja siinä suositeltiin imettämään vasta kiinteän ruuan jälkeen.

Tirlittan81 hienoa kun miehesi jää kotiin lasten kanssa. Se on nykyaikaa. Meillä on taloudellisesti kannavampaa tehdä näin päin. Mies kyllä pitää helmikuussa kuukauden hoitovapaata kun minulla on loma.

Olenkohan minä ainoa joka on ottanut kerralla vähän pidemmän vapaan eli 1.3.09 asti. Ja luultavasti jatkan siitä. Riippuu kyllä miten kaurapuuron syönti maistuu tuon ensimmäisen vuoden ;) no nyt söin kyllä äsken kaurapuuroa, ja ihan sen vuoksi kun ei ollut mitään ruokaa valmiina ja teen sitten vasta ruuan kun mies tulee töistä kotiin.

Oltiin eilen hammashoitajan tarkastuksessa. Hampaita ei ole vielä tulossa. Yksi mikä huono tapa tytöllä on, sormien syönti kun menee nukkumaan. Siitä tavasta olisi hyvä päästä eroon ettei muovaa suuta. No otin siitä tietysti kauhean stressin. Tutille en viitsi enää opettaa vai olisiko se parempi? Ja kun ei aiemmin ainakaan tuttia ole huolinut. Ainoa vaihtoehto on laittaa tumput käteen, mutta luulen että saa nekin pois. Olsiko jollakin antaa vinkkejä?

Onko joku käyttänyt niitä vauva jogurtteja? Mietin, että voikohan niillä korvata yhden imetyksen jos olen vaikka poissa? Tyttö kun ei sitä tuttipuolloa huoli ja nokkamukistakin maidon juominen on vähän niin ja näin. Vettä kyllä juo mielellään, mutta maitoa ei niin kovin mielellään.

Joulukortit tulivat tänään ja nyt olen kirjoittanut niitä. Kuoret jo kirjoitettu enää puuttuu nimet korteista. Ei niistä mitään huippuhyviä tullut, mutta kait ne tämän yhden joulun menevät.

Rattaissa ei olla vielä istuttu. On pitänyt kokeilla jo vaikka kuinka kauan aikaa sitten.

Nyt menen taas keittämään kahvia ja sitten jatkan korttien kirjoittamista.
 
EKÄ piti vielä sanoa tuosta maidon antamisesta, yleensä suositellaan että aamu alkaisi aikaisintaa kello 6 eli maitoa annettaisiin vasta silloin. Mutta toki jos tuo systeemi sopii teille on ihan ok. :flower:
 
lemmenlaiva
Lumikko me käytetään niitä jugurtteja melkein joka päivä.. ovat tosi hyviä! Minä aina annan vuoro päivinä hedelmää ja jugurtti ja olen sitä myös sekoittanut puuroon.
 
HeLiNä-83 , mulla on ollut ihan samanlaiset mietteet, kun yösyötöt lopetin. Miehelle olen pähkäillyt juuri samoja asioita... Mutta mulla on sellainen muistikuva, että jossain on lukenut, että lapsi saa tarpeeksi maitoa jos imee rintaa viisi kertaa vuorokaudessa ja kaksi minuuttia kerralla aktiivisesti nieleskellen. Meillä poika on ainakin sellanen ettei ime kun hetken kerrallaan ja ihan kuin teilläkin häiriintyy pienestäkin äänestä. Imee nykyään kuusi kertaa/vrk. Uskoisin kuitenkin, että tarpeeksi nestettä tulee, kun sitä pissaakin tulee. :) Niin ja kokeilin muuten sitäkin, että tarjosin enemmän tissiä, niin vaikutti suoraan kiinteisiin. Niitä ei meinannut syödä sitten ollenkaan.

EKÄ, voimia sinulle! Kyllä se siitä lähtee sujumaan, kun vaan jaksaa. Tuli mieleen, että pystyisikö mies auttaa viikonloppuna, että voisit nukkua ja et olisi maidontuoksuisena lähellä. Luulen, että lapsen on helpompi omaksua kokonaan tissitön yö, kuin se että saa aamuyöstä maitoa. Annoin nimittäin yhtenä aamuna Danille maitoa kuudelta kun hän oli vielä ihan uninen. Seuraavana yönä sain sitten laittaa tuttia joka välissä. Luultavasti kokeili sitten, että joko on se hetki, että saan taas tissiä. Toki tämä on vaan minun mielipide ja voi olla että kaikki lapset ei ole siihen valmiitakaan. Jaksuja kovasti! :hug:

Mennis kyselit niitä tassuttelu ohjeita. Meillä tehtiin näin: Kun sängystä kuului kitinää en reagoinut heti vaan kuulostelin ensin loppuuko itsestään. Jos ei lopu ja kunnon itku tuli, niin sitten vaan käsi selän/mahan/pään päälle. Jos itku ei edelleenkään lopu, niin sitten silityksiä kädellä. Jos tämä ei edelleenkään auta vaan itku yltyy, niin sitten syliin rauhoittumaan. Heti kun pikkuinen on rauhoittunut, niin takaisin omaan sänkyyn. Ja taas jos itku alkaa uudestaan niin saman kaavan mukaan. Ja tämä auttoi kahden yön jälkeen niin, että Dania ei ole tarvinut nostaa sängystä pois, korkeintaan tuttia antaa. Tietysti jollain saattaa kestää kauemmin "hyväksyä" uusi tapa.

Nyt pikapäikkärit kun pikkuinenkin nukkuu :wave:
 
[/b]mennis äippä78 antoikin tuossa jo tassutteluohjeita. Niihin lisäisin vielä, että ei saisi puhua, laulaa, ottaa katsekontaktia, hyssytellä.Nuo ovat vain uusia tapoja joihin vauva tottuu. Meillä tassutellaan niin, että taputetaan rytmikkäästi vauvan pyllyä ja heti kun itku/kitinä loppuu niin sitten käsi pois pyllyltä tai pidetään vielä vähän aikaa siinä. Ainoa mitä vavualle voi sanoa on, että "nyt on yö, nyt nukutaan". Säännöllinen päivärymi ja rutiinit ovat myös tärkeitä. Ja se oma päättäväisyys, että edetään johdonmukaisesti. Varmasti on välillä vaikeaa, mutta kun ajattelee loppu tulosta niin ehkä sitä jaksaa sen voimalla. Nyt ei tule muuta mieleen, mutta kysy ihmeessä lisää. Meitä on täällä ainakin muutamia jotka ollaan tassuteltu ja saatu hyvä tulos :heart:
 
Heissan taas pitkästä aikaa nyt tulee sitten rutkasti omaa napaa =) Meillä on ollu melkosta rumbaa viimeaikoina eli korvatulehdus on ollut pienen miehen riesana. Ensin kuukausi sitten todettiin oikeassa korvassa tulehdus ja saatiin antibiootit. Nyt kun kävimme jälkitarkastuksessa todettiin ettei tulehdus ollut lähtenyt ja saimme uuden kuurin. Muutaman päivän seurailin tilannetta ja kun tuntui ettei artun kunto lähtenyt paranemaan kävimme jälleen lääkärissa. Artulla todettiin liimakorva johon ei muu auttanut kuin putkitus jossa olimme eilen. Arttu oli tosi reipas ja operaatio oli nopea. Äidillä taisi ottaa kovemmalle kuin lapsella :LOL: Nyt sitten taas antibiootti kuuri ja maanantaina katsellaan miten korvat oovat parantuneet. Kyllä tää on ollut aikamoista rumbaa ja jatkuva huoli lapsensa hyvinvoinnista on kamalaa. No toivotaan että kierre nyt katkeaa ja poika saisi olla terveenä taas.
 
Kiitos tuesta lumikko ja äippä78
Siirsin tytön sängyn nyt hänen omaan huoneeseen, nukahti ainakin hyvin sinne..katsotaan kuinka yö sujuu.

Nyt on rokotetehoste saatu, Peppi ei inahtanutkaan.Tosi reippaasti oli koko käynnin :) Äitin kulta.

..tuosta yöstä vielä..äsken kun laitoin hänet sinne nukkumaan tuli hassu olo.Mahdanko itse pystyä nukkumaan kun en tunne tyttöä vierellä.Opettelua sekä äidille että lapselle.
Sanoin miehelleni, että menen ensi yönä sohvalle nukkumaan ettei maito haise.Ja että jos tyttö nukkuis paremmin..hänpä siihen tokaisi että eihän hän pysty nukkumaan jos mä en nuku hänen kanssaan =) ja että siirretään tyttö vaan...Melkoista.

Iltapalaa ja tv:tä.

:wave: EKÄ ja Peppi
 
Tuntuu, että ikinä ei ole aikaa kirjoittaa vaikka ahkeraan käynkin lukemassa.

Meillä on aivan kauheeta rumbaa ollu nämä illat viimeisen viikon ajan. En saa millään pikku herraa nukkumaan, kun pitäs vaan kontata ympäri sänkyä ja päristellä tuttiinsa. No sitten kun saa nukkumaan niin on sitten viime ajat nukkunu meidän keskellä ja siitä omat ongelmansa..nyt kaks yötä vaippa pettänyt ja märkänä sitten herätään..huh huh! Pesin sitten fiksuna tyttönä meidän petauspatjan ja ei kuivunut millään ja nyt sitten haisee ku märkä luutu, kutistuikin sitten hieman ja nyt on sitten lyötävä roskiin! Mun tuuria, kun ajattelin säästää pesula laskussa 60 e ja pestä itse niin nyt sitten köyhdyn 170e kun on ostettava uusi petauspatja. Sänky on katsos pyöreä ja siihen menee vain yksi ainoa petauspatja joka on pyöreä tietysti myös..huh, arvatkaa harmittaako :'(
No mutta palaanpas vielä takaisin tuohon ilta touhuun, eli siis meillä sitten on välillä noustu keskellä yötä päristelemään ja konttaamaan tunniksikkin ja jos omassa sängyssä nukkuu niin onhan se varma ettei sinne enää rauhoitu kun herää. No nyt sitten on laitettu 3 tunnin yrittämisen jälkeen välillä nukkumaan ja herätty silti kaks kertaa yöllä ja silloin mun on pakko sitten mennä keittiöön asti lämmittämään pulloa, kun pojalle ei kelpaa huoneen lämpöinen korveke vaikka kuinka monta kertaa olen kokeillut. No sekin siis vie vielä voimia. Niin ja päivisin meillä syödään niin huonosti, että pakko on toiselle vielä vissiin sitten antaa ruokaa yöllä kun nälkäänsä herää. Ja sen kyllä tiedän, kun välillä kun sitten on syönyt kivasti puuron illalla niin sitten jos herää vaikka kolmen aikaan niin sitten ei suostukkaan syömään..eli silloin ei ole sitten nälkä ollenkaan. Eli herää sitten nälkään selkeesti. Joten mun tassuttelut on varmaan vielä tässä vaiheessa turhaa, vaikka toisaalta..oletteko kuullut sitä,että jos väkisin yrittää nukuttaa lasta ilman ruokaa yöllä..eli lapsi huomaa, ettei sitä palvelua tulekkaan yö aikaan niin alkaa sitten syömäänkin paremmin päivällä..mitä mieltä olette tästä? Meidän poika on kuiten vasta 6 kk ja risat ja musta tuntuu, että on vielä toisaalta liian pieni siihen että olis pakko jo saada nukkumaan yöt ilman ruokaa ja heräämisä..niin toisaalta mun mielestä saa kyllä vielä syödäkkin yöllä ja jaksan kyllä sen kerran tai kaks vielä nousta..
Mutta ongelma meillä on tuo konttaaminen nyt unissaan..ja se tuo yleistä rauhattomuutta öihin.
No se siitä..

Töihin paluusta on ollut juttua.. Meillähän on poika syntynyt toukokuussa, eli mulla olis sitten kesäkuussa palattava töihin kun mun vuoden mittainen äitiysloma loppuu, mutta olen vielä ainakin siihen syksyyn asti kotona sitten vaikka jollain pienellä tuella, mutta en halua vielä viedä hoitoon ja kesä on kiva aika olla vielä kotona.

Mennis
, kun olette kans kaks kielisestä kaupungista, niin onko teidän perhe kaksi kielinen? Me kans ajateltiin laittaa lapsi sitten ruotsin kieliseen tarhaan , kun meidän perheet on siis kaksi kielisiä.Meillä on vaan ongelma kun en tiedä missä silloin asutaan, mutta kans mielelläni laittaisin jo jonnekkin jonoon, että paikka sitten saadaan.. Ja tuo englannin kielinen tarha on varmasti tosi hyödyllinen! Mekään tuskin paria vuotta kauempaa jälleen suomessa viihdytään.

Vaunuista oli juttua Meillä on kans mennyt jo vaunukoppa niin tiiviiksi, että ollaan sitten siirrytty rattaisiin ja ostin sitten nyt sinne sen emman Lampaantalja untuva makuupussin.. mutta en tiedä sitten johtuuko siitä, että poika tuli aivan täyteen pientä hikinäppyä..ja nyt sitten kokeilen pari päivää ilman sitä.Josko auttais. Ja tosi vähän olen sinne kyllä vaatetta pukenut, mutta on kuiten hiukka lämmin ku herää sieltä..eli kait on tosi lämmin pussi.
Ja poika raukka on siis pientä punaista näppyä täynnä..mutta ei jaloista ja käsistä, eikä kasvoista..vain masu ja selkä ja niska, voisiko olla sitten jotain muuta allergiaa? En kyllä mielestäni mitään ihmettä ole syöttänyt..riisipuuro on uusin mitä on tullut viime aikoina..mutta en usko siitä tulevan..onko jollain jotain vastaavaa ollut?

Niin ja meidän tilanne katsaus;
Ikää 6 kk ja 2 viikkoa
-hampaita 2 kpl alhaalla
-Hiuksia on paljon ja pitkiäkin
-Osataan istua itse, ja otetaan vastaan käsillä jos meinaa kaatua.
-Istualtaan osataan mennä konttaus asentoon
-Osataan kontata jo pitkiäkin matkoja
-osataan nousta seisomaan tukea vasten, mutta tasapainoa ei ole kauan aikaa, eli vieressä pitää olla koko ajan.
-Kävelytuolilla myöskin kaahataan ja aina siihen pitäis päästä, ja kävellään kun käsistä pidetään kiinni.
-osataan kiukutella tosissaan jos ei saada jotain mitä tahtoo tai kädestä otetaan pois joku mitä ei saa ottaa..pistorasiat, johdot ja koiran ruokakupit sekä laatikoiden aukaiseminen kiinnostavat eniten! Eli juuri nämä, mitkä äidin mielestä ei ole mukavia juttuja..heh.

No mutta nyt on mentävä nukkumaan, kun voi olla jälleen pitkä yö tulossa, ja tassuttelut otetaan käyttöön omalla tavallaan.. Mullakin on se kirja puolessa välissä jo, se Pantleyn unikirja..

No mutta näin oli hiukka oma napaista, nyt..mutta palaan paremmalla aikaa..
Moonlight ja Linus
 
hui kamala että nuo kasvaa äkkiä! lauantaina tulee täälläpäin 7kk täyteen.

Aatu on oppinu paljon uusia juttuja:
konttaa jo sujuvasti, istuu, toistelee tavuja (tai sitten kuvittelen :D ) seisoo tukea vasten..

meillä täällä pitää erittäin kiirettä aamusta iltaan. Koko ajan sais olla jotakin virikettä keksimässä ukkelille ja siltikään ei riitä kun nyt on oppinut että tutkimusretket on tosi kivoja.
Kissanruokakuppi on aina ykkösmääränpäänä.. ja tosiaan johdot kiinnostaa täälläkin! kävelytuolissa viihtyy hyvin..mut toisaalta en hirveesti uskaltaisi siinä pitää kun on siitä motoriikan kehityksestä kuullu kaikkea "paasausta".

yöt on nyt pari viikkoa ollut tosi hankalia.. nätisti menee poitsu nukkumaan siinä 9maissa yleensä. mutta kun se herää parin tunnin päästä ja sitten se onkin yhtä ähellystä ja kiukuttelua monta tuntia, aina mennään yli puolen yön :( välillä on tosi väsyttävää tämä! ja kun ilta alkaa lähestyä niin vähän alkaa aina pelottaa miten tämä yö menee. ja yleensä huonosti.
nooh, toivottavasti tämä oppimisen into-vaihe kestäis vaan vähän aikaa (mutta tuskinpa vaan) |O

 
Moonlight,
en ole kaksikielinen. Vanhempani muuttivat Porvooseen vasta sen jälkeen, kun olin itse muuttanut pois heidän helmoistaan. Niin ja itsehän asun Tampereella.
Veljeni perhe on kaksikielinen (avovaimo suomenruotsalainen) ja he muuttavat umpisuomenkieliseltä paikkakunnalta kaksikieliselle paikkakunnalle juurikin siksi, että takaavat tyttärelleen paremmat mahdollisuudet käyttää kumpaakin kotikieltään ja myös siksi, että löytävät hänelle ruotsinkielisen hoitopaikan sitten joskus aikanaan. Vielä veljentyttö kotona äitinsä kanssa, on kesäkuussa syntynyt.

Käytiin eilen ostamassa tytölle turvaistuin (Britax Two-Way-Elite), semmonen jääkarhu lämpöpussi ja BabyBjörnin potta. Potalla yritettiin vähän istuttaakin, mutta ei se nyt sit ollut tytöstä vielä kiva paikka. Lattialla oli kiva pyöriskellä ja sieltä sitä kummallista kapistusta ihmetellä ja tutkia. Otti siinä samalla ilmakylpyä ja pissahan siitä matolle tuli, niin mies äkkiä lennätti tyttöä potalle, niin tuli se viimenen tippa pottaan saakka. :LOL: Eli potta on korkattu. ;) :D

Tänään onkin sitten pitkä päivä tiedossa. Tai yhtäpitkähän se on kuin kaikki muutkin päivät, mutta yksin olen kotona taas iltaan saakka. Miehellä joku saunailtahässäkkä.

Kävin eilen lainaamassa kirjastosta kirjan nimeltään Leijonaemojen tarinat . Kuusi äitiä kertoo tarinansa vaikeasti sairaan lapsen kanssa elämisestä,kamppailuista, iloista, suruista, uskosta, toivosta ja rakkaudesta. Huh huh, mitä tekstiä. Eilen olin ihan :'( , kun luin sitä, mutta toisaalta kiitollisuus siitä, että oma lapsi on terve kasvoi entisestään. :heart:

Mut palaan taas kirjan pariin. :wave:
 
Huomenta!

Vaunuasiaa unohdin viimeksi kommentoida, eli meillä on ollut pelkkä ratasosa käytössä jo pitkään. Vaunut ovat Brion kombit ja ongelmana niissä on ollut viimalta suojaaminen, kun sivuissa on ihme koloja. Nyt on käytössä lampaantalja, enkä ole ajatellut lämpöpussia hankkiakaan. (Jospa tämänkin talven pakkaset ovat ohi jo helmikuussa..). No joka tapauksessa, koppaan poikaa ei saa enää millään.. on sen verran utelias kaveri, että ympärille on pakko nähdä. Ja onhan tuota kokoakin..

Meidän tilannekatsaus, ikää reilu 6,5kk:
hampaita 2 alhaalla,
istuu melko tukevasti (tämä on kehittynyt paljon kahden viikon aikana),
ryömimiseen yritys kova, tuloksia ei vielä,
on alkanut tunnistaa sanoja (lamppu, kissa, äiti, isi), eli katsoo kun kysyn missä mikäkin on,
pärisee, kiljuu, höpöttelee kovasti (ikään kuin yrittäisi sanoa kissaa "ki")

Siinä kai tärkeimmät =) Kiva lukea muidenkin taitoja näin tiivistetysti, saa selkeämpää käsitystä missä muilla mennään.

Moonlight, meillä poika syö korviketta 1-4 kertaa yössä. Ilmeisesti johtui flunssasta, kun alkuun söi vaan kerran jos sitäkään (lopetin imetyksen kaksi viikkoa sitten). Olen miettinyt ihan samaa, että kuinka paljon kyse on nälästä. Toisaalta meillä sopivia kiinteitä on vain kaksi, joten ei sieltä vielä kovin tuhtia ateriaa irtoa (varsinkin kun poika on kyllästynyt jo bataattiin, jäljelle jää päärynä :D ). Olen kanssa ajatellut tuota tassuttelua kokeilla, mutta ei ihan vielä yöheräilyihin. Iltaisin olen sen avulla opettanut poikaa jo nukahtamaan omaan sänkyyn, mikä onkin sujunut tosi hienosti =) Kyllä tässä varmaan kuukauden sisällä täytyy alkaa miettiä jonkinmoista unikoulua, että tottumuksesta heräilyt jäävät pois. (Eri asia on tietty sairastelusta johtuvat ongelmat, jotka meillä ainakin tuntuvat vaivaavan unia). Toivottavasti teilläkin helpottaa!!

Leijonaemojen tarinat on loistava kirja. Tosi tiukkaa teki mullekin lukea sitä pari vuotta sitten.. nyt äitinä olisi varmaan vielä paljon raskaampaa :'(

Tulipa tarinaa, vaikka mitään ei pitänyt kirjoittaa. Huomenna olisi pikkujouluihin lähtö, mikäli oma flunssa antaa periksi.. Jännää päästä ihan oikeasti ulos :D

vilmis ja poika :heart:
 
Ai niin ja EKÄ, mulla kanssa vaikeuksia nukkua, jos poika ei ole vieressä. Vaikka niskat on varmaan asiasta eri mieltä.. Mutta kai siihenkin tottuu ;) Meillä poika on nukkunut parhaimmillaan jo johonkin yhteen-kahteen omassa sängyssä. Nukkuu kyllä paljon rauhallisemmin vieressä ja jatkaa unia joskus havahtuessaan kääntämällä vaan päätä äidin kainaloon :heart:
 
Heipparallaa kaikille :wave:

Ihanan aktiivisia olette olleet :) Mukava lukea, kun tekstiä tulee niin kovasti! Muistankohan mitään, mitä piti kommentoida... :ashamed:

Jollain oli ranteet kipeänä, muistanko väärin.. :ashamed: balou, taisi siihen kertoakin, että hänellä oli ollut sama homma. Itselläni oli myös tuon tytön jälkeen kovia särkyjä ja kipuja ranteissa, samoin nilkoissa ja polvissa. Sellaista vihlovaa särkyä ja nivelkipua. Tavarat tippuivat käsistä, kun välillä vihloi ja sattui niin, että ei kertakaikkiaan saanut mitään nostettua tai laskettua. Kävin asiasta lääkärissä ja kaikki tutkittiin, reumakin. Ei onneksi löytynyt mitään ja tulos oli se, että johtuu kuulemma hormooneista. Itseni kohdalla sen allekirjoitan, koska takana monta raskautta, eikä kroppa varmastikaan ole ehtinyt toipua edellisestä raskaudesta, kun uusi jo alkanut...

rattaista, Maija nukkuu Gessleinin rattaissa ja olen tykännyt niistä tosi paljon. Nytkin kun on pakkasta -7 astetta, niin laitoin lampaantaljan alle ja Maija on äitiyspakkauksen makuupussissa ja jalkapeite vielä päällä. Näytti ihanan lämpimältä pesältä, kun makuupussin sai niin ylös asti kiinni. Ainut huono puoli on, että jalkapeite on sitten aika tiukka, kun tätä "sisusta" on siellä niin paljon :/ Ei se nyt ihan soi siinä päällä, mutta yhtään enempää ei voisi laittaa tai muuten menisi liian piukeaksi paketiksi. Siihen lämpöpussiin ei enää kunnolla mahdu. Kävelylle pääsen niin harvoin, että vielä ei Maija ole istunut rattaissa :ashamed: Tykkäisi siitä varmasti kovasti! Meidän kävelyt kun sattuu aina nukkuma-aikaan...

Kirjoista, varmasti hyvä kirja tuo Leijonaemojen tarinat! Voi kun tekisi mieli se lukea, mutta uskallankohan... On kyllä varmasti ajatuksia herättävä kirja! Siskoni on lukenut niitä Torey Haydenin (nimi meni varmaan ihan väärin :ashamed: ) kirjoja, enkä voisi kuvitellakaan lukevani niitä :ashamed: Varmaan ihan oikeasti oksentaisin niistä ja vetvoisin sitten niitä lasten kohtaloita ties miten kauan :'( Siskoni kun on kasvatusalalla, niin hän lukee niitä ihan ammatillisessakin mielessä. Ihan liian vähän kyllä ehtii lukea kirjoja ylipäätään...

tassuttelusta, en ole koskaan lukenut siitä mitään oppaita, mutta toteuttanut tuota jo esikoisen ajoilta, jos joku lapsista on yöllä herännyt. Oli mukava lukea noita teidän kommentteja ja huomata, että on tullut tehtyä hyviä ratkaisuja :) Maijan kanssa tätä tassuttelua on nyt parin viikon aikana tehty muutamina öinä enemmänkin, kun flunssa on vaivannut. Samoin tuo liikkuminen on aiheuttanut sen, että unetkin taitavat olla vähän vauhdikkaampia :D

moonlight, voi itku sitä teidän petaria :( Itse teen niin, että kun otan jossain vaiheessa Maijan meidän väliin aamuyöllä (juu, tässäkin voisi olla ehkä johdonmukaisempi ja tassutella tyttö omaan sänkyyn... :whistle: ;) ), niin olen viikannut pinnasängyn laidalle peiton, jonka laitan siihen minun ja mieheni väliin ja Maija nukahtaa sitten siihen. Meillä on kertynyt noita äitiyspakkauksista tulleita peittoja ja pussilakanoita ja sen kokoinen peitto on juuri sopiva. Taitan sen keskeltä kahtia ja sen päälle Maija mahtuu vielä kokonaan. Meillä nimittäin kerran Maijan vaippa valskasi ja petari meni myös pesuun. Sen jälkeen tein näin ja nyt on helppoa viskata vain tuo peitto ja pussilaka pesuun, jos vaippa on valskannut ja sänky on kuiva :)

Tirlittan, hienoa, että miehesi haluaa jäädä kotiin lasten kanssa! Olen myös sitä mieltä, että kotona olo ei ole lainkaan vain äitien etuoikeus :)

Itse olen lähdössä töihin sitten maaliskuussa. Teen sitä 4pvä viikkoa ja pidän lapset kotona aina yhden päivän viikossa. Katsotaan, miten lähtee menemään, toivottavasti hyvin!

Eilen olimme miehen kanssa teatterissa :heart: Olipa ihanaa ja virkistävää! Olin ihan unohtanut, miten mukava kokemus teatteri on :) Nautimme kyllä kovasti illasta molemmat! Kävimme vielä teatterin jälkeen syömässä :p Mahtavaa oli kyllä istua kynttilänvalossa, rauhassa miehen kanssa jutellen :heart: Erityisesti nautin siitä, että sain syödä ihan rauhassa ja hiljaisuudessa, siis ilman lasten huutoa ja mekastusta.. :whistle: :D

Huomenna olen lähdössä vielä uudelleen kaupunkiin. Loput jouluostokset on tarkoitus saada päätökseen :) Mennään siskon kanssa kahdestaan, ellei hänen tarvitse mennä tuuraamaan työntekijöitään. Täällä on oksennustautia liikkeellä... :x Parempi ettei tulisi meille! Mies lupasi viettää Maijan kanssa päivää, kun tytöllä ja pojalla hoitopäivä. Jos sisko joutuu töihin, niin sitten mennään miehen ja Maijan kanssa :)

Nyt täällä kaksi sankaria saavat sellaiset turnajaiset aikaiseksi, että on parempi poistua takavasempaan selvittämään tilannetta!

Parasta aikaa ja Maija :heart:
 
Jospa mieki kirjottelisin tänne jotaki...

Eli tämäpäivä alko mulla huonosti.... aloin pestä uusia partylite nuorekkuus somisteita niin tottakai niistä yks hajos.... En oikein tiiä, että miten se tapahtu... ihan normaalisti fairylla ja tiskiharjalla sitä votiivilasia pesin ku oli niin mustunu ja yhtäkkiä vain napsahti iso pala pois reunasta... Noh.. kerkeshän se mulla peräti 5 päivää ollakki :ashamed: Arvaatkaa vain, että harmittaako.... |O

Sitte Paavo ei nukkunu ku 15 minsan päikkärit ku normaalisti nukkuu aamusta tunnin-3 tuntia.. nyt sitte viipeltää mennä kävelytuolilla ja kerkes jo vetää pöytäliinan alas... no ei siinä ollu onneksi ku muutama kaukosäädin. Patterit sai sitte kontata sohvan alta.

Eilen tuli muuten ne Joulukorttikuvatki... Ei niissä menny ku 3 päivää. Kirjottelin niitä tuossa hetki sitte ja huomasin, että nehän loppu kesken!!! Eli ois pitäny tarkemmin laskea, että kuinka paljon täytyy tilata... no, tein sitte vasta uuen tilauksen... Ainoa vain, ettei mene enää halvemmalla merkillä, mutta ei niitä nyt niin paljon onneksi ole.

Saas nähä kuinka minua vielä tänäpäivänä vastustaa... Aattelin, että alan leipoa, mutta taian jättää sen suosiolla toiseen kertaan.

Paavo kävi toissailtana isänsä kanssa eka kertaa saunassa... ja tykkäs aivan mahottomasti. Ottivat ihan kunnon löylyt ja sitte kävi suihkussa isän sylissä.. Kyllä oli posket punaset, aivan ku omenat ;)

Flunssa ei meinaa mennä millään ohi. Tilasin lisää siihen Vaporizeriin niitä tyynyjäki... täytyy kyllä sanoa, että on ollu hyvä masiina.

Meillä käytetään vielä Emmaljungan vaununkoppaa.. vaikka aika ahdas kyllä jo on. Kokeilin sitä ratasosaa niin se oli taas liian iso vielä :whistle:

Tassuttelua meillä aletaan harrastaa sitte lähempänä 1 ikävuotta... Tällä hetkellä Paavo syö 1-3 kertaa yössä.

Tähän astiset opitut asiat on
- kääntyy selältä masulleen
- takasin siitä on kääntyny peräti 2 kertaa (ollu kai aivan vahinko?)
- istuu tuettuna
- rulluuttelee kävelytuolilla
- alhaalla 2 hammasta
- tukkaa jonkinverran
- ymmärtää tietyt sanat. Esim. kun kysyn, että "missä Eetu?" katsoo, heti koiraan päin. Oman nimen myös tunnistaa.

Eli siinäpä ne. Kontata tai ryömiä ei ees vielä yritä. Makoilee vain lattialla ja oottaa, että joku tulee kääntämään/nostamaan... Pikku hiljaa hyvä tulee... toivottavasti ;)
Kävelytuolin kanssa käy repimässä liinat pöydiltä, lehdet lehtikorista, kapustat laatikoista, televisiosta käy napit painelemassa, ottaa avohyllyköistä tavarat mukaansa (edessä olevalle pöydälle) sekä kaikkein mieluisinta on ajaa koiraa takaa....
Joskus tuntuu, että huh, huh... ja nyt koiralla on vielä mahoton karvanlähtöaika ja ku Paavo sitä rettuuttaa niin karvoja on joka paikassa! Saa olla jokapäivä imuroimassa.. tätähän tämä on.. :whistle:

Moonlight meillä kans viikataan peitto Paavon alle jos (paremminki kun!) tulee yöllä keskelle... ihan varmuuden vuoksi jos vaikka yöllä oksentaa tai pissat tulee läpi. Vaikka tuo valskaaminen loppu siihen ku siirryttiin housuvaippoihin.

Nyt pesemään uunia... :/

Hanna ja Paavo :heart:
 
Voi mikä taistelu meillä oli ton 2vuotiaan kans päikkäreille mennessä :ashamed: olis vaan pitäny lähteä lenkille nukuttamaan molemmat niin oltais sästytty huudoilta.nyt on paska äiti fiilis taas kun menin huutamaan |O
Tälläsinä päivinä musta tuntuu et mä haluan töihin....
kiva juttu Tirlittan että teillä mies jää kotia lapsia hoitamaan sitten kun lähdet töihin :) . töihinpaluusta ei kyllä muuten oo vielä tietoa....musta tuntuu välillä etten mee pitkään aikaan mut välillä taas tuntuu et haluan pian töihin tai opiskelemaan!Mulla olis vielä haaveena lähtee kouluun =) sitä ei vaan tiedä koska pääsen ja millä rahalla :'(

Täälä on tänään kyllä joku nukkumis päivä meidän vauvalla....se nukkui aamulla 2tunnin päikkärit vaunuissa ja nyt vetelee näköjään taas pidemmät unet kun puolituntiset :eek: meillä on vielä vaunukoppa käytössä sillon ku nukkumaan laitan....alkaa vaan olla kyllä jo niin ahtaat ettei oo kasvun varaa yhtään,jalat osuu jo kopan reunaan.emmaljungan city crossit on et se koppa on aika pieni.

mietinpä minäki muutaman jutun pojasta mitä tällä hetkellä osaa/on:
-ikää6,5kk
-6hammasta
-kääntyilee,liikkuu pyörimällä
-"juttelee" tätättätättäää,äi äi äi ,tatataaa....jne.
hmmm mitähän vielä? ei tuu justiin nyt muuta mieleen
:D
 
Pitkästä aikaa taas, mitähän kaikkea onkaan ollu puheenaiheena... Yritän jotain muistaa :)

Mökillä oltiin viime viikonloppu ja Linnealla on nyt eka nuha menossa. Ei onneks ainakaa viel mitää muita juuri oireita oo ollu, vähä normaalia enemmä aivastellu ja parina pvänä rähmi toinen silmä mut ei muuta.

Eilen oltiin eka kertaa rattailla kävelyllä, kylläpä siinä oli ihmettelemistä ku näki ympärille :D vielä just just mahtuu kyl koppaanki, siinä viel ulkona nukutaan.

Tyttö on oppinu höpöttelemään, kovasti tulee bäbäbä, lälälä, mamama, wäywäywäy :) Ja kohta puoliin varmaan konttaamaan lähtee, melkein nousee jo asentoon. Taitaa jäädä ryömimiset väliin, nykyään menee ympäri kämppää vaan kierimällä.

Löysin kun löysinki hääpukuni :) Ihan sopivan hintanenkin ja ihan kuulemma mun näkönen puku :D

On tuo imetys alkanu menee pureskeluksi Linnealta, lähes joka kerta purasee nännistä ja se sattuu! :/ Oon senkin takia täs miettiny, et pitäskö alkaa lopettelee vuoden vaihteen jälkeen imetystä. Ja sit tietty itsekkäistä syistä siks et ei vahingossakaa tuu läpi maidot sit maaliskuussa hääpukuun :whistle:
Onhan tyttö yli 7kk sit rintamaitoa saanu, jotain luin et puolen vuoden jälkeen maidon koostumus muuttuu, ettei oo enää niin ravitsevaakaan. Mut mites sit, korvikkeelle joutuu vaihtaa, pullosta vaan? vai voiko nokkamukista kun ei meillä noita pulloja harrasteta juurikaan, kun satunnaisesti velliä juo. Tai sit sekä että. Kuinka paljo sitä korviketta pitää antaa vrk:ssa 7-8kk ikäselle? 5dl?
Juh, no niitä täytyy tossa pohtia, pahaa vaan tekee edes ajatella imetyksen lopettamista, on tuo niin minun vauva kuitenki viel...

Mahtaakoha olla taas hampaita tulossa kun eilinen ja tää päivä ollu yhtä kitinää... Sais noi 2 alahammasta kaverin/kavereita sit :D

Sellasia tänne, pitää mennä ruokkimaan tuo ipanapipana :)

:wave:
 
Bianca Meilläkin tuo imetys on mennyt vähän tonne puremisen suuntaan :kieh: oon kans suunnitellut lopettavani pikkuhiljaa koko hommaa. on selvästi maidontulo vähentynytkin ja kun ei tuo poika mitenkään kova oo maitoa juomaan enää kiinteiden päälle.aamuyöstä ja illalla juo eniten maitoa. imetän vielä,mut päivisin tosi inhottavaa ku ei poika malttais edes imutella paljoa nii sit pureskelee. Pullosta oon antanu ja nokkamukia ollaan pari kertaa kokeiltu.
 
Samalla laitan pari sanaa, kun Helmiä yritän unille laittaa. Meillä meni eilen neidin rytmit ihan sekaisin, kun illalla oli tytön jumppaesitykset, Helmi nukahti sitten kotimatkalla autoon ja ilman iltapuuroja, joten yöllä sitten ruoka maistoi ja tänäänkin on jotenkin erilainen.

Meillä Helmi matkustaa vielä vaunun kopassa, just kyllä mietin, että miehen pitäis laittaa kankaat takaisin niihin pikku rattaisiin, jotka olen pessyt, niitä ei saa edes kokonaan makuu asentoon, mutta olisivat kaupungilla jo ihan kätevät. Minä poden huonoa omaatuntoa, kun Helmi ei päivittäin nykyään ole pihalla nukkunut, mutta meidän isompien ja hänen aikataulut, menee jotenkin niin ristiin...Selittelyä :ashamed: .

Parasta aikaa samaan tapaan miekin olen tosta tassuttelusta miettinyt, että jälkikäteen huomaa toimineensa oikein, kun on tehnyt niin kuin luonnollista on, eli kaikkia lapsia on meillä jollain muotoa tassuteltu.

Hanna mullakin loppui kuvat kesken, kun tilasin laskemati sen 25 kuvan tarjous paketin, sitten suoritin priorisoinnin, ne saavat kuvat, joille se oikeesti jotain merkitsee, lopuille askarrellaan.

Mulla on tossa imurointi kesken, nyt kun neiti tuolla hiljeni voisin jatkaa hommaa, kiikutin jopa petivaatteet pihalle. :) Ja sitten pitäis laittaa koneellinen pyykkiäkin pyörimään.

Mulla olis kovasti visioita kun isäntä tulee kohta kotiin, ja sillä on loppu viiikko vapaata, saas nähdä saanko sitä ollenkaan innostumaan maalaamaan alakerran aulaa ja sitten olis muutakin nikkarointia sinne liittyen :eek: , toivottavasti en ainakaan niillä saa riitaa kehitetyksi, meillä kun ei aina näissä asioissa ajatukset kohtaa :whistle: .

No nyt hommiin, jos noi kaksi isompaa vielä viihtyis tuolla ulkona.

T:Minnihiiri
 
apua... paniikki iskee, mulla on vielä Joululahjoja hankkimatta.. kertokaapas, että mitä oletta laittaneet miehillenne lahjaksi? Marimekon paitaa ajattelin, mutta täältä oli loppunu just se paita mitä ajattelin, joten mönkkään meni suunnitelmat :whistle:
 
pikaisesti tulin ilmoittamaan, että posti toi läppärin huollosta =) , eli olen taas aktiivisemmin linjoilla.

Joulukortit on nyt postissa, ja päivää ennen kuin olis pakko!

Niinhän siinä kävi, että kun mies kotiutui, niin rupesin heti visioimaan viikonlopun töillä, ja en saanut ihan huippu innostunutta vastaanottoa... :ashamed:

Minä just nauroin ukolle, että on siihen malliin ostellut itselleen kaikkia "leluja" työhön liittyviä mittareita yms. että hänen joululahja paketeista löytyy vanhoja sukkia ja kahvipaketteja ;) , että nyt hän voi ainoastaan ja pelkästään keskittyä mun lahjoihin, kun lasten omat on jo järjestyksessä.

Nyt ei juttu oikeen kulje, joten palaillaan.

T:Minnihiiri
 
Heipsunvei :wave:

Terveisiä saunasta :) Oltiin koko porukka saunomassa ja laitoin oikein kynttilät saunaan ja takkahuoneeseen, tuli ihana tunnelma :heart: Takassa siellä nyt palaa tuli ja osa porukasta on vielä saunomassa. Minä tulin hakemaan Maijalle velliä ja eksyin lukemaan kuulumiset... :whistle: :D :ashamed:

Minä laitoin kanssa tänään joulukortit postiin...viimetinkaan, mutta ehtivät vielä edullisemmalla hinnalla! Ja kun olin ostanut ne merkit jo viikkoja sitten, niin olisipa harmittanut, jos olisivat laatikkoon jääneet...

Hanna, meillä tosiaan mies saa sen Marimekon paidan, cd-levyn, dödöä ja sitten olisi vielä yksi mikä tekisi mieli hankkia.... Nimittäin lahjakortti tatuointiin :whistle: Katsotaan nyt haenko sen vielä huomenna, kun menen kaupunkiin :)

Mutta nyt mies tuolla huutelee, että mihin hävisin... Meillä on siellä makkaranpaisto vielä edessä, saunalimua ja vähän tortillanaksuja ja dippiä :p Kuulemisiin :wave:

Parasta aikaa ja Maija :heart:

Maija muuten istui saunassa niin onnellisena :heart: Meillä on sellainen tasanne siinä vähän alempana lauteilla ja siinä ollaan pidetty ammetta. Nyt istuskeltiin siinä Maijan kanssa ja hän hörppi iloisesti vettä mukista :D
 
Olipas äsken vähän hulinata. Ensin mittasin että tuolla esikoisella on 39 kuumetta. Hän halusi levähtää ja nukkui sohvalla. No, ajattelin että kylvetän Peetun. Kävin laskemassa vedet valmiiksi ja just kun sain riisuttua niin Milla heräsi ja oksensi sohvalle. Peetu lattialle alasti oottelemaan ja isompi suihkuun ja sohvatyynykin piti pelastaa pesemällä se. Huoh..toivottavasti tuo tauti ei tule Peetulle ja toivottavasti kestää hyvin vähän aikaa.

Nyt molemmat nukkuu, mies töissä. Toivottavasti ei myöskään tartu naapurin tytöille ketkä oli meillä leikkimässä. Soitin kyllä jo heidän äitille ja varoittelin, jotta tietääpi.

Eilen sain tehtyä jouluksi karjalanpiirakat. Elämäni ekaa kertaa tein niitä itse. Ja täytyy sanoa, että jos olisin tiennyt että niitä on noin helppo tehdä niin en olis koskaan ostanut niitä kaupasta. Ja ai että miten hyviä, vaikka itse sanonkin ;)

Enää tartteis jouluksi tehdä vaan joku hyytelökakku, vähän torttuja ja kuivakakku. Sitten sais joulu tulla.

Peetusta tiivistetysti kerronpa minäkin eli:

-2 hammasta alas puhkeamaisillaan
-kääntyy selältä mahalleen ja toisin päin
-peruuttamalla liikkuu sen minkä liikkuu
- ei ryömi eikä kontaa
-tyytyväinen ihana poika ja nukkuu yönsäkkin suht hyvin
-ikää ensi viikolla 7kk

Siinäpä ne kai tärkeimmät...

Nyt menen jotain touhuileen.

Tiitteräinen lapsineen
 

Yhteistyössä