tsempatkaa mua ja antakaa vinkkejä..

laihdutukseen ja liikuntaan!!!
mä oon pari kertaa laihduttanu ilman liikuntaa 20-30kg, ja kummallaki kertaa kilot on tullu takas,ja ylimäärästäki!
nyt oon ihan kyllästyny taas näihin kiloihin ku tuntuu ettei jaksa mitään ja koko ajan on ähky olo..
kertokaa hyviä liikunta vinkkejä ja ruoka vinkkejä/laihdutus vinkkejä mulle pliiiiisssss..jos sais itseään niskasta kiinni.
 
AkateeminenMamma
:wave:

Ensinnäkin: tsemppiä :)

Itse olen kertaalleen laihduttanut lähes parikymmentä kiloa ilman kunnollisia elämäntapa muutoksia ja takaisinhan ne tuli esikoista odottaessa korkojen kanssa. Esikoisen synnyttyä 3v sitten muutin tapani pysyvästi ja hyvin on toiminut :)

Taikatemppuja en ole oppinut mutta kaikesta siitä, mitä kerran pidin mahdottomana on tullut helppoa arkipäivää. En yritä teeskennellä, että se olisi helppoa kenelle vain milloin vain mutta mahdotonta se ei ole ja sitä helpommaksi tulee mitä pidemmälle pääsee :)

Itse en ole luonnostani liikunnallinen mutta olen kaikeksi yllätyksekseni muuttunut sellaiseksi viimeisen 3 vuoden aikana :eek: Liikunnasta pitäväkään ihminen ei kuitenkaan aina jaksaisi/viitsisi jne. mutta minua on aina potkinut liikkeelle yksinkertainen tsemppauslause: KOSKAAN EI JÄLKEENPÄIN HARMITA; ETTÄ LÄHTI LIIKKUMAAN, vaikka olisi tuntunut kuinka nihkeältä niin jälkeenpäin on tyytyväinen itseensä - sen sijaan usein saa morkkiksen ja muuten pahan olon, jos ei lähde.

Nyt toista odottaessa painoa tuli maltillisemmin (16kg) ja nyt pojan ollessa 4vkoa olen tyytyväinen, kun bmi on juuri normaalin puolella (66kg - olen 163cm pitkä). Varsinainen tavoite on, että omia normaaleja elintapoja noudattaen ja imetyksen helpottamana paino hilautuu takaisin sinne 58-60kg kieppeille mihin kuuluukin :)

Liikunta onnistuu minulta näin:
-joka päivä puistoreissuja, kaupassakäyntejä tai kyläreissuja niin, että se puolituntia arkiliikuntaa tulee täyteen, jos ei tule niin ainakin se on käytävä lenkillä illalla hakemassa

- tarkoitus on hikoilla aerobisen liikunnan parissa 40-60min kerrallaan 2-3x/vko.Aina kun ei jaksa/ehdi tai viitsi tehdä mitään suunnitellumpaa tai sellaista, joka vaatii johonkin tiettyyn paikkaan menemistä tai rahaa, lähden lenkille (sauvoilla tai ilman kävellen tai pyörällä . Hölkkä ja juoksu on out, kun synnytys päättyi sektioon - normaalisti ovat suosikkejani: nopeasti ja helposti kunnon kulutusta). Lemppari lenkkivaihtoehtoni nyt on portaiden kiipeäminen ylösalas pihalla (jos vain kodin läheltä löytyy sopivat portaat) - tehokasta, ilmaista ja jo 30min on ihan kunnon treenivaihtoehto. Naruhyppelyä odotan kovasti valikoimaan mukaan - se oli suunnitelmissa mutta joutuu nyt odottamaan tuon sektiokokemuksen takia...

- käyn salilla nyt 2x/vko mutta minulla on myös ohjelmaani vastaava kotona tehtävä lihaskunto-ohjelma, johon riittää välineiksi käsipainot, vastuskuminauha ja jumppapallo, joten voin "korvata" salille menon myös kotona tai tehdä kotona ylimääräistä. Ilman välineitäkin saa kasattua täysin kokonaisvaltaisen kotiohjelman.
Minua ovat motivoineet Kuntoplussan ja Fitnessin tyyppiset lehdet - niitä vaan kirjastosta lainaamaan ja vinkeillä omaa kunto-ohjelmaa kasaamaan. Kun pääsee liikkeelle voi sitten edetä hakemaan neuvoja saleilta tms liikunnan ammattilaisilta. Lihaskuntoharjoittelu oikeasti kannattaa, jos haluaa mahdollisimman pitkälle tavoitella sitä mielikuviensa hoikkaa kehoa sillä laihduttaessa ilman työtä lihasten säilyttämiseksi kärsii kiinteys väistämättä, kun iso osa kadonneesta painosta on läskin sijaan lihasta.

Kannattaa asettaa sellaiset liikkumistavoitteet itselle, jotka lähes varmasti ylittää viikon aikana. Minulla tavoite on 2x lihaskuntoharjoittelua (lähes varmasti teen 3 treeniä) 1x kunnon hikilenkki (lähes varmasti teen 2 tai 3). Kun tavoite on alakanttiin jo sen oman normaalin pystyvyyden myötä saa tuntea suurempaa tyytyväisyyttä ja sitten, kun oikeasti tekee vähän ekstraa saakin olla todella tyytyväinen :D
 

Yhteistyössä