Tuet/raha

Siis miten ihmeessä opiskelijat perheelliset pärjää?
Aatellaa et mä olisin opiskelija, opintotuki olis yht.400e kuussa, mies kävis töissä ja opiskelis ja sen tulot olis noin 1000e.
Mitä tukia mä saisin jos saatais lapsi?Siis minkä suurunen äitiystuki mulle tulis?Mitä muita tukia olis mahollista saada?
Tuntuu ettei oo rahaa tehä lapsia....
Sikspä olis kiva kuulla mistä kaikkialta sitä rahaa tulee ja kuinka paljon ja miten sillä pärjää...
 
saisit minimiäippärahaa. Et muuta, koska miehesi on töissä. Tai tuolla palkalla ehkä jonkin verran asumistukea.

Mä olen opiskelija joten saan minimiäitiyspäivärahan. Mies saa työttömyyspäivärahaa ja lisäksi saadaan asumistukea. Kelan tukia siis yhteensä noin 1000e. Ja niillä pärjätään hyvin. Jos innostun shoppailemaan, niin sitten menee tiukille, mutta se on sitten meikäläisen safkoista pois :D
 
Eikös äitiyspäivärahaa saa sen mukaan, minkälainen palkka on ollut? Eli saisit enemmän kuin minimin? ja tietty lapsilisän.

Me saadaan 2 opintotukea, eli 450euroa yhteensä. Ja asumistukea + lapsilisä. eli kelalta yhteensä n.900 euroa. Vuokran jälkeen ruokaan ja bensaan jää 300euroa ja hyvin se on riittänyt. :)
 
Itse valmistuin 2.6.06 ja äitiysloma alkoi 5.6.06 Koska olin saanut vain opintotukea sain äippärahaakin minimin,15,50e/päivä,jokainen äiti on oikeutettu vähintään tohon minimiin.
(Jos ehtii taas olla työttömänä valmistumisen jälkeen hetken ennen äippälomaa,päiväraha on hiukan suurempi koska se lasketaan työttömyyspvrahasta...)
Jos isä opiskelee lapsen syntyessä,ja on siihen asti saanut opiskelijan astukea,muuttuu asumistuki yleiseksi kun lapsi on syntynyt koska silloin astuki lasketaan koko perheelle,toisin sanoen asumistuki pienenee...
Me pärjättiin yllättävän hyvin,vaikka mä sain minimin 304e verojen jälkeen+lapsilisän 100e,mies oli työtön ja sai peruspäivärahan päälle 400e+asumistuki 236e... Vuokra oli aika pieni 386e+vesi 10e/henkilö,autokin on pienikuluinen...
Sen verran olen ajatellut kuitenkin että ennen seuraavaa lasta olisin töissä ainakin sen puoli vuotta ni sais palkan mukaan tuet.
Tällä hetkellä olen samoilla tuilla,mutta mies töissä saa n.1000e/kk+astuki meillä 173e-vuokra nykyään 600e.
Auttoikohan yhtään :/
 
moi
Mä saan minimi äippärahaa eli 304e ja lapsilisän 100e ja mies tienaa n.1000e kuussa. Vuokra meillä on 500e ja autosta tulee 100e/kk + bensat. TOSI HYVIN me ollaan ainakin pärjätty. :) Vielä ei ainakaan oo tarvinnu penniä venyttää. :)
 
Ei se raha estä lapsien tuloa :) Sitä elää juuri niin, kuin rahaa on. Eka raskauteni oli yllätys ja ylimääräistä ei todellakaan ollut. Silti hankin lapsellemme aivan kaiken tarpeellisen ja hiukan enemmänkin =O) Kirppikset kunniaan :flower: Nyt toinen lapsi tuloillaan ja raha tilanne 10 x parempi... Silti sitä vois aina olla "hiukan lisää". Totuus: Rahaa käyttää juuri niin paljon, kun sitä on käytettäväksi!
 
Kiitos kaikille!

Mua vaan tai siis meitä tosissaan pelottaa toi rahallinen tilanne...

Mä lopetan heinäkuussa työt(sit oon ollu 11k:tta putkeen töissä), mutta kuinka kauan sen mukaan se äitiyspäiväraha lasketaan?Ja toivottavasti nyt pääsisin syksyllä amk:hon...

Ja noista kirppiksistä, sieltä löytyy välillä kyllä aivan ihania ja hyväkuntosia vaatteita siis lapsille ja halvalla...Että sitä kyllä kannattaa käyttää...Mutta vaunut on aika suuri menoerä, sänky ja turvakaukalo...Jos aatellaan et mitä pitää hankkia etukäteen. Mä olen varmaan aika turhamainen, mutten halua kovin vanhoja vaunuja. Tosin ihan uusiinkaan ei varaa oo..Tietty ei sitä koskaan tie miten isovanhemmat auttaa. ;)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2007 klo 10:00 taizii kirjoitti:
Kiitos kaikille!

Mua vaan tai siis meitä tosissaan pelottaa toi rahallinen tilanne...

Mä lopetan heinäkuussa työt(sit oon ollu 11k:tta putkeen töissä), mutta kuinka kauan sen mukaan se äitiyspäiväraha lasketaan?Ja toivottavasti nyt pääsisin syksyllä amk:hon...

Ja noista kirppiksistä, sieltä löytyy välillä kyllä aivan ihania ja hyväkuntosia vaatteita siis lapsille ja halvalla...Että sitä kyllä kannattaa käyttää...Mutta vaunut on aika suuri menoerä, sänky ja turvakaukalo...Jos aatellaan et mitä pitää hankkia etukäteen. Mä olen varmaan aika turhamainen, mutten halua kovin vanhoja vaunuja. Tosin ihan uusiinkaan ei varaa oo..Tietty ei sitä koskaan tie miten isovanhemmat auttaa. ;)
Hei, kyl sulla tullaan laskeen ä-raha ton sun heinäkuulle kestäneen työn mukaan! aina sen mukaan mikä on SULLE eduks. joko toissa vuoden verotuksen mukaan tai sit viimesen työtulon tm. ja kirppikseltähän on musta järkevää ostaa vaik mitä koska sieltä löytää kyl tosi hyvää kamaa ei kaikkee ees kantsi mielestäni uutena ostaa! kun menee vähän aikaa jne!! kyl pärjäätte! ei mekää tulla paljoa saamaa. mul just alkanu ä-loma mut en tiä viä paljo saan,ehkä 500-600? ja miehel perus duunari tulot ja talo valmis just eli lainaa on ym. kyl sitä pärjää!
 
Meillä tilanne on tämä: Mies opiskelee, opintotuki on 200e kuussa ja laina 300. Mä saan äitiysrahaa 400 euroa. Lisäksi saadaan asumistuki vajaa 400 ja lapsilisä. Tulot kuussa yhteensä on siis 1400e. Pelkkä vuokra on 608 euroa, mutta hyvin pärjätään. :)
Kumpikaan ei kuitenkaan hillu tuolla kaupungilla rahaa tuhlaamassa ja isommista hankinnoista päätetään aina yhdessä. Rahat riittävät kyllä.

Ja sun vanhempainraha on kanssa tuota 400 euron luokkaa, jollet ole ollut palkkatyössä pidemmän aikaa. Silloin raha määräytyy tulojan mukaan, muistaakseni on sen 80% tuloista.
 
Mä opiskelen, saan noin 190 e opintotukee + lapslisä 100 e, nyt keväällä valmistun, mies töissä ihan normi palkalla 1800 e kk käteen, pärjätään ihan kivasti. Melkein joka kk mummo tyrkyttää eläkkeestään mulle 200 e ja eihän siitä voi kieltäytyäkkään =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2007 klo 10:00 taizii kirjoitti:
Ja noista kirppiksistä, sieltä löytyy välillä kyllä aivan ihania ja hyväkuntosia vaatteita siis lapsille ja halvalla...Että sitä kyllä kannattaa käyttää...Mutta vaunut on aika suuri menoerä, sänky ja turvakaukalo...Jos aatellaan et mitä pitää hankkia etukäteen. Mä olen varmaan aika turhamainen, mutten halua kovin vanhoja vaunuja. Tosin ihan uusiinkaan ei varaa oo..Tietty ei sitä koskaan tie miten isovanhemmat auttaa. ;)

Vielä noihin hankintoihin sen verran, että itse myös oon aika "tarkka" mitä vaatetta lapsen päälle pistän ja minkälaisissa vaunuissa kulkee.. Toisinaan ehkä pinnallista, mutta ollaan oikeesti aina löydetty hirmu halvalla kaikki tarpeellinen. Esim. käytettyjä ja uusiakin vaunuja on nettikirppikset pullollaan paljon halvempina. Meidän ekat yhdistelmät oli paikallisen lastentarvikkeet edellisvuoden väriä, joten hinta huomattavasti halvempi ja sekin käytiin maksamassa osissa liikkeeseen. Kärryt sai olla siellä siihen asti kun vauva syntyi ja summaa sai tosiaan käydä vähentämässä omaa tahtiaan korottomasti. Joten kyllä niitä keinoja löytyy. Kirppiksiinkin jää ihan täysin koukkuun! Vaikka rahaa on nyt tilillä enemmän, lähden aina mielummin kirppiksille "shoppailemaan". Isommat hankinnat ostan etukäteen aleista. Oli huvittavaa huomata, että muutama viimevuoden joululahjoista oli edellisvuoden joulualeista hankittu :D
 
vielä tuosta
Kela laskee äp rahan joko vahvistetun verotuksen mukaan eli ilmeisesti tänä vuonna vuoden 2005 mukaan tai voi valita myös puolevuoden tulojen mukaan. Ja tuo ½ vuotta lasketaan taaksepäin siitä äitiysloman alusta. Näin meillä. Ei voi itse valita miltä ajalta sen puolivuotta otetaan vaan nimenomaan se 6kk taaksepäin ensimmäisestä äitiysloma päivästä. Ja se että lasketaan sen 6kk tulojen mukaan niin tulojen tulee olla 20% korkeammat kuin tuon edellisen vahvistetun verotuksen.
 
Murehditaanko me ihan turhaa miehen kanssa...Äh...Tai mä se varmaan enemmän sitä vauvaa haluan..Tosin haluaisin ensin syksyllä saada opiskelupaikan ennnenku aletaan vauvaa yrittämään...Pelottaa vaan toi raha.
Ja tosiaan ku mulle on tärkeetä että koti ja kaikki näyttää hyvälle ja on hienoa. Mun itse kun täytyy omassa kodissa viihtyä. Samoin ajattelen lasten suhteen ja vaunujen yms. että mä kattelen ja kävelen vaunujen kanssa päivittäin ja niiden pitää miellyttää silmää. Mutta tuliterät niidenkään ei tarvii olla...

Miehellä on kova asuntokuume, ja toisaalta haluais vaihtaa auton dieseliin..Tosin nyt jo aika uus auto alla(vm.2000). Että en sit tie...

Mun baarissa käymiset ja nää on menneitä aikoja(no ei nyt ihan) mutta käyn vaa kerran pari kahessa kuukaudessa. Mieluummin istutaa iltaa jonkun kaverin luona...
Juu...

Pelottaa...Miten kaiken käy, mitä muut sanoo, ja miten parisuhteen käy...
 
Käsitinkö oikein että et ole vielä raskaana? Ei kannata liikaa miettiä ja murehtia tulevia etukäteen,itse ajattelen että jos liikaa miettii lapsen hankkimisen+ ja - puolia,ei tähän maailmaan voisi lapsia edes tehdä. Vauvakuume kun tulee niin ei siinä loputtomiin mietiskellä,paitsi jos toinen osapuoli ei ole aivan mukana "projektissa".
Meillä ei rahatilanne ollut huippu,kun raskaaksi tulin,itse opiskelin ja miehellä työelämä tosi heikolla pohjalla,lensi kahdesta työstä pois yt-neuvotteluiden vuoksi :kieh:
Haluaisin kysyä sulta jotain vielä,eli jos pääsetkin kouluun,milloin ajattelitte vauvaa alkaa yrittämään? Ja jättäisitkö sen sitten kesken jos saat vauvan...Sillä opiskelijana jos jäät äippälomalle,on tukesi minimi...
 
Moikka!

Niinpä, taidan murehtia liikaa eikä toi mieskään ihan valmis vielä tunnu oleva. Mä tunnen olevani mutta pelottaa.

Aion hakea syksyllä sosionomi-koulutukseen ja se kestää 3.5vuotta. Mutta sit mä olisin 24 ku valmistun enkä haluais olla niin "vanha" äiti tai siis haluaisin ensimmäisen lapsen aiemmin. Eli silloin se tapahtuisi opiskelujen aikana. Alotin viime syyskuussa työt lastenhoitajana ja tä työsuhde päättyy ens heinäkuussa(11kk:tta yht.) ja sit toivottavasti pääsen opiskelemaan. Ja sit vauva sais tulla ku olis tullakseen...
Toisaalta onko mitää järkeä tehä lasta kesken opiskeluja?
Kaverit on mulle vaa toitottanu, että sit ku pääsen opiskelemaan ni kaikki vauvahaaveet unohtuu ja haluan vaan keskittyä opiskeluun. EPÄILEN. Mulla on nyt niin hirvee vauvakuume ja sitä ei vähennä se että päivät olen kahen pienen lapsen kanssa, vaan se lisää sitä. Mä olen oikea kodinhengetär nykyään, tykkään siivota ja laittaa ruokaa ja hoivata miestä. :LOL: Ajattelen koko ajan millaset vaunut, mihin mikäki laitettais, miten saisin hoitaa vauvaa ja plaa plaa..Ajatukset siis vaan vauvassa.
Tää on ihan mahdotonta. Ja sitä ei vähennä yhtään se että parhaalle kaverille tulee vauva ja toisella on 8kuukautinen...varsinkaan ku mun äiti utelee, että koskas hälle tulee lapsenlapsi ku hän niin haluais...
 

Yhteistyössä