Tukehtumisen tunne juuri ennen nukahtamista

  • Viestiketjun aloittaja "ans"
  • Ensimmäinen viesti
"ans"
Parin tunnin yöunet takana, "jee"... Heräilin taas jatkuvasti siihen tunteeseen kuin en saisi hengitettyä. Tulee aina unen ja valveen rajamailla ja monta kertaa peräkkäin. Se on sellainen kumma tunne.. Ihan kuin nenä menisi yhtäkkiä kokonaan tukkoon ja joudun rimpuilemaan itseni hereille että ilma kulkee taas. Tosi ahdistavaa.. :(

Mulla on ollut tota aika ajoin jo yli 12 vuotta. Alkoi silloin kun kuvioon tulivat sydämen lisälyönnit. Mulla onkin nyt viimeisen viikon ollut runsaasti lisäreitä. Alkoivat yhden todella stressaavan asian jälkeen. Mulla on muutenkin taipumusta paniikkikohtauksiin.

Onko jollain muulla samaa? Onkohan noi lisärit/paniikki ton säpsähtelyn takana? Välillä on todella pitkiäkin kausia etten säpsähtele.
 
"..."
Kuulostaa unihalvauskohtaukselta. Mä saan niitä kanssa välillä, yleensä jos on muutenkin stressaavaa. En tiedä, miten lääkärit yleisesti asiaan sunhtautuu, muta voithan soittaa ja kysyä neuvoa. Varsinkin kun sulla tulee noita kohtauksia noin paljon.
 
"vieras"
Itelläni on ajoittain samaa, välil tulee puutuneen kurkun tunne ja on vaikea niellä. Ongelmaa ei ole jos nukun mahallani. Itelläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja laajentunut kilpirauhanen, joka tekee noit kurkkuongelmia.
 
"ans"
En oikein usko että mulla on uniapneaa. Olen hyvin hoikka ja lisäksi mulla on purentakiskot narkuttelun takia (ollut jo 7 vuotta). Kun eikö kiskojen pitäisi helpottaa tilannetta jos on uniapnea? Ei oikein vaikuta unihalvaukseltakaan kun en näe näkyjä ym. mitä siihen liittyy.

Kai syynä sitten vaan on lisärit, stressi, paniikki ja väsymys. Ja jos alan jännittää tai miettiä noita säpsähtelykohtauksia etukäteen, niin niitä tulee varmasti.
 
[QUOTE="ans";28215068]
Kun eikö kiskojen pitäisi helpottaa tilannetta jos on uniapnea?[/QUOTE]

Onko kisko sellainen, joka vetää alaleukaasi eteenpäin? Sellainen auttaa uniapneaankin, koska se auttaa pitämään hengitystiet avoimina.
 
"ans"
Onko kisko sellainen, joka vetää alaleukaasi eteenpäin? Sellainen auttaa uniapneaankin, koska se auttaa pitämään hengitystiet avoimina.
Mulla on sellainen ylähampaisiin kiinnitettävä kisko. En oikein tiedä vetääkö se alaleukaa yhtään eteenpäin. Enkä mä muutenkaan oikein jaksa uskoa tuohon uniapneaan, kun en kuulemma edes kuorsaa eikä kohtauksia tule ikinä nukahtaneena. Eilenkin kun sain rauhoiteltua itseäni nukkumaan mennessä, niin säpsähtelyjä ei tullut.
 
"Atsalea"
[QUOTE="ans";28215068]

Kai syynä sitten vaan on lisärit, stressi, paniikki ja väsymys. Ja jos alan jännittää tai miettiä noita säpsähtelykohtauksia etukäteen, niin niitä tulee varmasti.[/QUOTE]


Mulla ollut nyt muutaman kerran samanlaisia tunteita, yleensä tunne tulee ensin rintakehään ja tuntuu että lihakset olisivat jumissa mutta myöhemmin tulee ahdistus ja juuri nukahtaessa tulee tukehtumisen tunne jonka jälkeen ei unta sitten saakkaan kun sitä alkaa jännittään. Viime kerralla menin lääkäriin kun oli pelottavaa mennä nukkumaan niin ulkomaalainen lääkäri sitten kysyi moneen kertaan onko astmaa ja ei ole. Löi sitten käteen reseptin allergiaan käytettävään limakalvoja rauhoittavaan lääkkeeseen ja astmapiipun... auttoi silloin, mutta piippu ei auta enää... Kama tunne enkä tiedä mitä pitäis tehdä.

Myös nuo lisälyönnit sydämmessä kuuluu myös mulla kuvaan... En ole koskaan tajunnut yhdistää näitä oireita stressiin tai väsymykseen mutta paremmin mietittynä liittyvät nähtävästi juuri siihen.
 
"vieras"
Uniapnean yksi muoto tuo on. Sitä voi yrittää helpottaa nukkumalla kyljellään. Myös alkoholi auttaa, vaikkei sitä lääkkeenä saa käyttääkään. Silloin alkoholin vaikutuksen alaisena hengittäminen loppuu, mutta et herää. Vain refleksi laittaa sitten korauttamaan henkeä. Selvinpäin yleensä herää ennen sitä.

Oikeasti hoitomuotona käytetään CPAP-laitetta, eli samaa kuin apneassakin. Ensin lääkäri tosin kehoittaa yleensä tiputtamaan painoa ja vähentämään alkoholinkäyttöä. Jos noissa ei ole huomautettavaa, voi laitteen saada heti.
 
yksi oire
lapamadosta, sisäloiset eivät ole mitään harvinaisia, vaikka osa lääkäreistä näin väittääkin, tuttavalta häädettiin juuri lapamato ja aiheutti juuri tuon tukehtumisen tunteen ennen nukahtamista, lääkäri ei uskonut mato epäilyihin ennenkuin luikero oli kasvanut niin isoksi että tuli perseestä jo ulos.:x
 

Yhteistyössä