Tukihenkilö synnytykseen (tai yksin synnyttämään)

Miten te, joilla ei ole ollu mies mukana synnytyksessä, vaan joku muu, oletteko valmistautuneet sen tukihenkilön kanssa siihen synnytkseen jotenki erityisesti? Juttelemalla, tms? Koitteko, että tukihenkilöstä oli jotain apua?

Entä "yksin" synnyttäneet, olisitteko kaivanneet sinne jotain tukea kätilöiden lisäksi?
 
eva
Mulla oli mies mukana, mutta erityisesti näin jälkikäteen ajatellen seuraavanlaisten asioiden kannalta on hyvä olla mukana tukihenkilö, jota on vähän "koulutettu" tehtäväänsä:

Joskus kätilön kanssa menee syystä tai toisesta sukset ristiin. Itse synnytyskipujen keskellä ei välttämättä ole sellaisessa mielentilassa, että haluaisi ruveta vääntämään kättä puudutuksista, synnytysasennoista tms. Toisilta se onnistuu, toisille jää sitten vain paha mieli kun oli ikävä kätilö. Jos tukihenkilö tietää, minkä suuntaisia toiveita synnyttäjällä on synnytyksensä suhteen, hän voi hoitaa tämän neuvottelupuolen. Tietenkään synnytykselleen ei voi laatia tarkkaa käsikirjoitusta, jonka mukaan homma sitten etenisi, mutta jo se että joku toinen osaa rauhallisesti kertoa kätilölle synnyttäjän kipupelosta tai toiveesta luomusynnyttää voi saada asiat sujumaan paljon jouhevammin.

Jos kokeilee luomusynnyttämistä, mieli saattaa jossain vaiheessa muuttua. Itse olin tässä vaiheessa sellaisessa tilassa, että ajatuskin puhumisesta tuntui hirveän epämiellyttävältä. Olisi voinut olla hyödyllistä, jos olisi sopinut tukihenkilön kanssa jonkun merkin, jonka nähdessään hän ymmärtäisi kysyä, kutsuuko kätilön ja pyytää puudutusta.

Tukihenkilö voi myös tarjota juotavaa ja syötävää, hieroa selkää, tukea jakkarasynnyttäjän asentoa ja ihan vain luoda tunnelmaa kotoisammaksi. Itse en kaivannut sairaalassa yhtään juttuseuraa, joten nuo kaksi ensin mainittua ovat minun kannaltani tärkeimmät syyt toivoa, että mies pääsee seuraavaankin synnytykseen mukaan.
 
mullakin alkaa laskettuaika lähestyä eikä ole mitään tietoa synnytänkö yksin vai onko siinä joku tukemassa :S

Kun miehen pääsystä ei ole tietoa ja jotenkin vaan en sinne "kehtaa" ketään muuta ottaa mukaan..
Pelottaa ihan kamalasti jos pitääkin ihan yksin kokea se synnytys.. :/
 
mulla on tulossa tukihenkilöksi ystäväni.
ollaan käyty paljon synnytys asioita läpi,hän on juuri kysellyt millaista apua haluaisin ja paljon käyty asioita läpi "mitä jos.."-tyylisesti.

hän on synnyttänyt,minä myös kerran joten aika paljon molemmat tietää jo asioista.

vaikeistakin asioista kannattaa jutella..

minulla myös pian lähtö lähellä ja todella turvallisin mielin olen synnyttämään ystäväni kanssa lähdössä..siis että luotan kyllä häneen.
 
Lanella
Mulla oli tukihenkilö mukana. Ystäväni. Hän oli hyvin läsnä etenkin loppuraskaudesta arjessani ja osoitti hyvin selkeästi välittävänsä. Sain lapsen yksin, että vaihtoehtoina oli vain jonkun tukihenkilön mukaan saaminen tai yksin synnyttäminen.

Hänen kanssaan synnytystä edeltävänä iltana vietettiin aikaa, käytiin lenkillä, syömässä ja myös aikaisemmin kokeiltiin näitä poppakonsteja käynnistämiseen.

Hän oli läsnä kokoajan, hieroi selkää, piti kädestä, kuvasi ja katkaisi napanuoran. Kotiutuksessakin oli mukana, ihan myöhäiseen iltaan asti.

Aikaisemmissa synnytyksissä oli lasten isä mukana ja kyllä tämä tukihenkilö oli paljon hyödyllisempi mukana ja saatiin me kamalasta synnytyspelosta huolimatta synnytyksestä hauska kokemus tehtyä.
 
ekaa kertaa
Hei,

minulla on tulossa sisko mukaan, kun odotan lasta yksin. Kumpikaan meistä ei aiemmin ole synnyttänyt tai ollut mukana synnytyksessä, mutta uskon, että kaipaan seuraa, kun saattaa kestää niin kovin kauan... Saimme neuvolasta lainaksi synnytysvideon katsottavaksi yhdessä...
 
Esikoisen kohdalla mies oli mukana synnytyksessä. Avautumisvaihe oli erittäin pitkä joten juttu seura kelpasi!

Toisen lapsen synnytin ilman tukihenkilöä, avautumisvaihe oli nopea ja kivulias, niin ei siinä ehtinyt kaipaamaan ketään. Kätilöopiskelija välillä kävi kurkkimassa.
 
Elli33
synnytin toisen yksin ja olo oli tosi orpo sairaalassa kun kätilökin tuntui tympeältä, onneksi synnytyksessä oli toinen kätilö. Nyt kolmannessa oli taas mies mukana ja tuntui hyvältä, etten ollut yksin. yksin vieraassa paikassa vieraiden ihmisten joukossa siinä tilassa ei tunnu hyvältä.
 

Yhteistyössä