tukiperheestä

olisin hyvin kiitollinen, mikäli joku kertoisi minulle mitä tämä tukiperhe kokonaisuudessaan tarkoittaa? Olen 11kk vanhan lapsen yh, ei iso-vanhempia eikä muutakaan hoitoapua ole lainkaan saatavilla. isä ei juurikaan lapsen elämään osallistu, ainakaan hoitamispuolella. Tahtoisin lapselleni tasapainoisen elämän, muitakin aikuisia hänen elämään..sekä myös itselleni mahdollisuuden saada levätä kun voimat alkaa hiipua.... :hug: :flower:
 
tämä mun tieto on sitten vain mun näkökantani.. Tukiperhe on ihan tavallinen perhe (jossa myös omia lapsia / lapset lentäneet pesästä). Varmaan neuvolassa tai sitten lastenvalvojan? laitetaan asiat eteenpäin, sovitaan tapaamisia tukiperheeseen.. Esim. Joka toinen viikonloppu tai viikko lapsi "asuu" tukiperheessä. Äiti saa hengähtää sinä aikana.. Mun mielestä ihan mahtava ratkaisu varsinkin yksinhuoltajille (en tiedä missä paikoissa toimii, mutta tiedän kotikuntani (tod.pieni.) niin siellä toimii.. Perustuu vapaaehtoisuuteeen eli ei makseta palkaa (ymmärtääkseni) Luulisi että jokin korvaus kuitenkin.. Kyseleppäs paikkakuntasi sosiaalitoimistosta! Ja kerro ja oikaise minuakin! Itselläni ei nyt ole tosin tukiperheen tarvetta.. Mutta mielenkiinnosta kuulisin.
 
heippa! Vanhempani toimivat tukiperheenä ja olen paljon ollut ns. menossa mukana joten ehkäpä jotain pystyn kertomaan. Lapset ovat todella eripituisia aikoja tukiperheessä, luulisin että tarpeen mukaan esim. tälläkin hetkellä vanhemmillani on ollut kaksi pientä lasta jo monta viikkoa, koska heidän äitinsä on masentunut. Mutta toiset lapset ovat vain esim. viikonlopun kuussa. Yh/vanhemmat saavat levähtää tällä tavalla ja kerätä voimia että jaksavat taas arjen keskellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2005 klo 22:17 Nasuli kirjoitti:
heippa! Vanhempani toimivat tukiperheenä ja olen paljon ollut ns. menossa mukana joten ehkäpä jotain pystyn kertomaan. Lapset ovat todella eripituisia aikoja tukiperheessä, luulisin että tarpeen mukaan esim. tälläkin hetkellä vanhemmillani on ollut kaksi pientä lasta jo monta viikkoa, koska heidän äitinsä on masentunut. Mutta toiset lapset ovat vain esim. viikonlopun kuussa. Yh/vanhemmat saavat levähtää tällä tavalla ja kerätä voimia että jaksavat taas arjen keskellä.
Perustuuko tukiperhe systeemi ns. vapaa ehtoisuuteen? jos vähän vielä valottaisit? Ja voiko kuka tahansa halutessaan ilmottautua tukiperheekis?
 
TIIUSKAINEN
Minä kysyin tukiperheen mahdollisuutta meidän 5½v, 3v ja 1v lapsille niin täällä Itä-Suomessa päin ainakin sanottiin että mielellään alle 1½ vuotiasta ei oteta tukiperheeseen koska "esim viikonloppu on liian pitkä aika olla erossa äidistä." Eli meillä tyssäsi tuo tukiperhehomma siihen sitten kun ei saatu kaikkia lapsia kerralla hoitoon.
Laitan linkin josta voit lukea lisää tukiperhetoiminnasta: http://www.pelastakaalapset.fi/lastensuojelupalvelut/tukiperhe.php
 
Mielestäni kyllä kuka tahansa voi toimia tukiperheenä, mutta kyllähän nämä perheet käydään tarkistamassa ja kodit katsomassa ennen kun ketään lapsia sinne annetaan. Ainakin jokin pieni hoitokulukorvaus yms. maksetaan, summat ei todellakaan ole päätähuimaavia. Myös siskoni ja veljeni perheet toimivat tukiperheenä ja itsekkin olen miettinyt josko sellaiseen ryhtyisin joskus..
 
Me olemme miehen kanssa tukiperhekoulutuksen (PELA:n järjestämä) juuri käyneet ja tietoa meille tulevista tukilapsista odotellaan. Yleensä alle 3v. lapsen vanhemmille etsitään ensisijaisesti muita tukitoimia kuin tukiperhe. Niin pieni ei vielä oikein ymmärrä eroa äidistä. Paljon on kuulemma lapsia jonossa ja varsinkin sisaruksia. Yleensä lapset ovat tukiperheessä yhden viikonlopun/kk. Tukiperheistä on pula. Lapsista maksetaan tukiperheelle pientä korvausta (joitakin kymmeniä euroja) joka kattaa lähinnä ruokakustannuksia ja jos tukiperhe osallistuu kuljetuksiin niin siitä saa kilometrikorvaukset. Jos haluat hakea tukiperhettä lapsillesi niin ota yhteyttä kotikuntasi sosiaalitoimeen. Sieltä autetaan eteenpäin.
 
meidän perhe toimii tukiperheenä ja tällä hetkellä lapset ovat meillä viikonlopun kuukaudessa ja lisäksi lomilla, oman sopimuksen mukaan. lähdimme toimintaan vapaaehtoisina. koulutusta siihen saa. lisäksi sosiaalityöntekijät käy tarkastamassa ja hyväksymässä perheen, katsomassa myös asunnon. ja rikosrekisteri piti toimittaa.

tukiperhe saa valita kuinka paljon tahtoo olla tekemisissä esimerkiksi lasten vanhempien tai muiden huoltajien kanssa vai hoidetaanko tapaamiset enimmäkseen sosiaalityöntekijöiden kautta. me olemme tukiperheenä sukulaisillemme joten tapaamiset sovitaan aika vapaasti. tämä tukiperhetoimi on hieman tavallisesta poikkeava, mutta ainakin tässä tapauksessa sukulaiset otettiin mieoluusti tukiperheeksi, jotta lähiverkosto säilyisi vahvana.
 
tuttava perheen adhd:ta sairastava lapsi asuu tukiperheessä joka toinen viikonloppu. mun käsittääkseni tää perustuu vapaaehtoisuuteen, ja ainaki tässä tapauksessa tukiperheenä toimii pariskunta, jotka ikänsä puolesta vois olla lapsen isovanhemmat, eli omat lapset on jo lentäneet pesästä.
jos en ihan väärin oo ymmärtäny, tukiperhetoimintaa voi kysellä neuvolan ja lastenvalvojan lisäksi myös seurakunnilta.
 

Yhteistyössä